Heti összefoglaló

2020-10-11
Oszd meg ismerőseiddel a cikket: 

- Hivatalosan is bejelentették, hogy január elsejétől újra 5% lesz az új lakások áfája, ha lakás esetén 150 nm, ház esetén 300 nm-nél kisebb. A gazdaságvédelemmel indokolták a lépést, bár nem úgy tűnt, hogy pont az építőipar omlott volna össze. Sőt, még ez az 5% is visszaigényelhető lesz, ha CSOK-kal veszik a lakást, magyarul ennyivel emelték a CSOK összegét. Ha lehetne valahol rá fogadni, érdemes lenne, hogy pont ennyivel lesznek drágábbak az új CSOK képes lakások.

- Ha az ingatlanárak további várható emelkedése nem lenne önmagában jó hír, a 800 ezer alkoholista és nagyivó országában január elsejétől újra adómentesen lehet pálinkát főzni és főzetni is fejenként 86 literig évente. Erre is égető szükség volt, végre vissza lehet térni a borról a töményre, mert az sokkal jobb. A magyar nemzet legnagyobb szükségét sikerült megoldani, erre volt szüksége ennek az országnak.

- Háztartási napelem-telepítéshez is bejelentették a támogatást, de nem kell sietni, mert várhatóan 2021-ben valamikor lesz elérhető a támogatás. Azonban amint írtam is már, 2024-ben megszűnik a szaldó-elszámolás és a fenti link alapján a most támogatással épülő napelemek esetén ez a dátum már 2023 lesz.

Ez azt jelenti, hogy nem úgy lesz, mint eddig (csak azért fizetsz, amennyivel több áramot fogyasztottál el egy év alatt), hanem minden percben külön fizetsz a felhasznált áramért és ebből levonhatod a feltöltött áramot. Ebben az a rossz neked, hogy ha ránézel egy villanyszámlára, a 38 forintos díjból csak kevesebb, mint fele az áramdíj, a többi mindenféle hálózathasználati díj.

Vagyis, ha addig másként nem rendelkeznek, várhatóan 14 forintot fogsz kapni a feltöltött áramért és 38 forintot fizetsz a visszavett áramért. (Az azonnal, még házon belül a megtermeléssel egyidőben felhasznált áram lesz csak "ingyen".) Ha eddig 10 év körül volt a megtérülése a napelemnek, akkor most jó eséllyel 25 évre fog nőni ez az időtáv (ha pár inverter-csere is lesz addig, akkor még hosszabb időre), ez pedig nagyjából a teljes becsült életkora egy ilyen rendszernek.

Ami viszont jó hír, hogy idézem: "A 2023 végéig megkötött hálózathasználati szerződéssel rendelkező, vissza nem térítendő támogatásban nem részesülő háztartási méretű napelemes rendszerek esetén a jelenleg hatályos elszámolási szabályok (szaldóelszámolás) változatlanok maradnak."  Tehát, ha szeretnél napelemet még a mostani elszámolásban, akkor siess és támogatás nélkül telepíts napelemeket.

- A Pénzügyminisztérium büszke magára és megveregette a saját vállát, milyen bölcsen és okosan megoldotta a kata kérdést. Megismételték azt az ostobaságot, amit már eddig is hangoztattak, aminek nagyjából az a lényege, hogy aki cégeknek számláz katásként, az mind büdös adócsaló, mert az összes ilyen egyébként alkalmazott lenne, ha nem lenne kata.

Ez a nagy eszük szerint akkor is így van, ha a büdös adócsaló csak külföldre számláz vagy másodállású vállalkozó vagy a törvény eleve tiltja, hogy több cégnek számlázzon, mint például a biztosítási ügynökök esetén.

A fő érvanyag, hogy ahol eddig 100 munkavállaló volt egy cégnél, most száz katás ül. Felmerül a kérdés, ha ezt ilyen élesen látják, miért nem mennek ki az ilyen cégekhez ellenőrizni????? Miért tartunk fenn annyi sóhivatalt, amelyeknek ez lenne a dolga?

Pár soros programocska, amelyik rászűr, hogy egy-egy cég mennyi katás számlát fogad be, nézzük meg őket és azokat, akik nekik dolgoznak. Főleg most, a kötelező online számlázás korszakában ezt egy marék molylepke is észre tudná venni, ha akarná.

Összevetem a cég forgalmát, a bejelentett alkalmazottak számát és a munkabérét a katás számlák számával és összegével. Ha gyanús az arány vagy gyanúsan csökkent az alkalmazottak száma és nőtt a katásoké, akkor helyszíni ellenőrzés. Gyerekek, tényleg ilyen egyszerű lenne az egész, csak szólok. Erre nem jöttetek rá magatoktól hét éven keresztül....

S mi a válasz arra, hogy érzésre havi kb. 700 ezer forint kiszámlázott összegig még mindig olcsóbb katásnak lenni, mint bejelentett alkalmazottként az új szabályok alapján is? A takarítónők és biztonsági őrök pedig továbbra is maradnak katások, hiszen majdnem teljesen beleférnek az alap évi 3 milliós keretbe is, főleg vidéken.

Pont azokat nem fogták meg, akik miatt állítólag az egészet kitalálták. (Arról nem is beszélve, milyen könnyű két-három cégnek számlázni az eddigi egy helyett, ha valaki csalni akar.)

A fordított adózással meg azt akarták csak elérni, hogy egyetlen rendes cég se fogadjon be katás számlát, ezért utalnak arra, hogy az volt az elgondolás, hogy ne lehessen vállalkozásnak katásként számlázni, csak ez gondolom könnyen támadható lett volna a bíróságon, ezért találták ki ezt a fordított adózós őrületet. Nem tiltjuk, csak minden rendes céget elriasztunk attól, hogy befogadjon katás számlát.

Látszik, hogy egy minisztériumi dolgozó el sem tudja képzelni, hogyan működik odakint a való világ és mit jelent mikróvállalkozónak lenni. S ezek az emberek irányítják ezt az országot. Annyira szűklátókörűek, hogy egyszerre tudnak benézni egy kulcslyukba mind a két szemükkel s direkt fogalmaztam ilyen finoman és költőien.

Mindegy, ez jutott nekünk, a lényeg, hogy a mostani nyilatkozat alapján nem várható, hogy változtatnának az elhatározásukon. Az EVA kinyírása után semmilyen egyszerűsített adózás nem maradt azoknak a mikróvállalkozóknak, akiknek jellemzően egy-két-három nagy ügyfele van. Lehet szívni a számlagyűjtögetéssel, könyveléssel és az összes többi agyhalállal, ami miatt minden országban kitalálták a KATA-hoz és EVA-hoz hasonló egyszerűsített adózást.

- Trump elnök úgy tűnik, megúszta az intenzívosztályt (csak érdekességként a New York Times szerint egy átlagos kórházi kezelés koronavírusos betegeknek 61.192 dollár, amit az elnök kapott kezelést, bőven százezer dollárjába kerülne egy átlagos halandónak.), de az elnökségi versenyben egyre rosszabbul áll, Biden előnye 9,5%-ra nőtt. Azonban ezzel vigyázni kell, mert 2016-ban is úgy nyert Trump, hogy 3 millió emberrel kevesebb ember szavazott rá. Ez azért van, mert nem az nyer, akire többen szavaznak, hanem aki több elektori szavazatot szerez meg, egyszerűbben, aki több államban nyer. Vagyis hiába szavaznak 10 millióval többen az egyik államban az egyik jelöltre, ha másik két államot az ellenfele hoz el száz-száz plusz szavazattal.

Trump első kártyája, hogy befagyasztotta a lakossági támogatásokról szóló egyeztetéseket (a már ismert munkanélküliség támogatás heti kiegészítése és az 1200 dolláros egyszeri támogatás) és azt mondta, hogy szavazzanak rá, majd akkor intézkedik. Győzelme esetén további "soha nem látott" adócsökkentéseket is beígért, ami minimum riasztó, lévén 2019-ben is rekordmagas volt az államháztartási hiány a gazdagok és cégek adócsökkentése miatt, ehhez jött a koronavírus miatti 3,13 ezer milliárd dolláros költségvetési hiány. Ha még ezután akar adót csökkenteni, az minimum érdekes lesz. (Csak hogy tudd hová tenni a 3,13 billió dolláros hiányt, a teljes magyar költségvetés idén 0,072 billió dollár, az USÁ-ban csak a hiány ennek a 45-szöröse.)

Az amerikai államadósság elérte a 102%-ot, ennél több csak 1946-ban volt, 106%, de akkor egy világháború kellett ehhez az értékhez. Még a közel nulla százalék kamatok és a FED vad vásárlásai mellett is komoly kiadás az adósság finanszírozása, belegondolni is rossz, mi lesz, ha visszatérnek a 2-3-5%-os kamatozású állampapírok újra.

- Új szereplők lépnek be az ETF-ek piacára, ami a verseny erősödését és talán a költségek további csökkentését is eredményezik majd. A Bloomberg cikke erre.

- A FED bostoni elnöke szerint sem olyan nagy ötlet az alacsony kamatok ilyen sokáig való fenntartása, mert csak a kényszerű és felesleges kockázatok kiépülését eredményezi és a cégek és emberek eladósodását. Cikk erre.

- A Robinhood több ügyfelét meglopták és hiába hívták fel a figyelmet a folyamatban lévő lopásra (visszaváltás, stb.), a Robinhood válasza mindig az volt, hogy majd néhány héten belül kivizsgálják az ügyet. (A Robinhoodnak sincs hívható telefonszáma ilyen esetekre.) Cikk erre.

- Ez az év nem az olajipar éve volt és a további kilátások sem túl rózsásak. A Bloomberg cikke erre.

- Megkésve és lassan, de formálódik a kriptopénzek szabályozása az Egyesült Államokban, a törvénytervezet, ha elfogadják, legnagyobb eredménye az anominitás és azzal való visszaélés megakadályozása lesz (ma minden zsaroló bitcoinban kéri a kifizetést), ami viszont a kriptopénzek két legfőbb érvét fogja semmivé tenni: a névtelenséget és a nem központosított elszámolást. Cikk erre.

- Az amerikai munkaügyi adatok továbbra is rosszak, megint 840 ezer ember jelentkezett be újonnan munkanélkülinek, ez még mindig bő háromszorosa a szokásos értéknek. A megkérdezett közgazdászok háromnegyede 2021-re recessziót vár.

Hozzászólások:

Cikkgyűjtemény
Új vagy az oldalon? A gombra kattintva találod az eddigi fontosabb cikkek gyűjteményét téma szerint.
Megnézem!
Keresés
Kövess minket
facebook
youtube
Hirdetés
Támogatás
Ha szeretnéd, van lehetőséged anyagilag is támogatni a munkánkat.

Átutalással a Raiffeisen Bank 12020407-01558219-00100002 számlaszámra a Kiszámoló Egyesület részére. A közlemény "Támogatás" (fontos!)
Bankkártyás támogatási lehetőség hamarosan. Köszönjük, ha érdemesnek tartasz bennünket a támogatásra.
Archívum

Archívum

crossmenu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram