Milyen autó fér bele a költségvetésedbe?

A magyar embernek a második legdrágább vagyontárgya a lakása után általában az autója. Ez az egyik olyan vásárlás, ahol szerintem a legtöbb hibát elkövetik az emberek. Írtam már arról, hogy a legtöbb ismerősöm pénzügyileg analfabéta (itt a cikk), ott is a legtöbbször az autó az, amiből látszott, hogy valaki buta pénzügyi döntéseket hozott.

Ugyanis nagyon sok ember nem magának vesz autót, hanem a szomszédoknak, hogy mindenki lássa, milyen sikeres ember ő. Erről szól az elhíresült Okos úr és Buta úr autót vesz című cikk is.

A legtöbben már ott elrontják a matekot, hogy egyáltalán megengedhetik-e maguknak, hogy autót tartsanak fenn. (Igaz, sokan ezen nem is gondolkodnak, autó kell és kész. A Jóskáéknak is van, nekünk is kell.)

Az egyik hiba, hogy nem tudják kiszámolni, mennyibe is kerül egy autó fenntartása tulajdonképpen. Írtam erről egy cikket egy excel kalkulátorral,  ami számomra meglepően nagy visszhangot váltott ki, pedig csak pusztán annyit csináltam, hogy olyan költségeket is beleírtam, amik bár evidensek, de a legtöbb ember nem is gondol rá, mint az autó átírási költsége, a parkolóbérlet, vagy az autókozmetika kiadásai, illetve az autó értékvesztése. A visszajelzések alapján sokan a kalkulátor hatására döbbentek rá, hogy mennyibe is kerül nekik az autó fenntartása. Itt tudod elolvasni a cikket.

A kérdés másik fele már nem ilyen egyszerű, hogy megengedheted-e magadnak az autóra költött összeget. Ugyanis nagyon sokan csak azért gondolják úgy, hogy megengedhetik maguknak ezt, mert nem tudják, vagy nem értik, vagy nem érdekli őket, hogy a ma megkeresett pénzük nem arra van, hogy ma elköltsék, hanem ebből kell majd fedezniük a később felmerülő kiadásaikat, mint a gyerekek oktatása, vagy a saját nyugdíjuk. Ezért csalóka az, amikor csak azért engedheted meg magadnak az autót, mert a nyugdíjadra félreteendő pénzből inkább benzint veszel, vagy új féktárcsát.

Ezért ha több pénzed áll az autódban, mint a nyugdíj-előtakarékossági számládon, akkor én mondom neked, valamit nagyon-nagyon rosszul csinálsz. Szerintem a

– A vagyonod 10%-át tartsd maximum autóban és ez a tíz százalék sem az legyen, amit a nyugdíjadra kellene félretenned.

– Ha többet költesz havonta az autód fenntartására, mint amit elteszel nyugdíjra, biztos, hogy túl sokat költesz az autódra.

– Ha meg kell kérdezned a szerelőt, hogy ezzel a harmincezres hibával meddig lehet még közlekedni, az is egy intő jel, hogy nem való neked ez az autó.

Azokat az embereket sem értem, akik 2-3 évi munkájuk teljes jövedelmét autóra költik. Azért kelsz fel minden reggel és dolgozol keményen estig három éven át, hogy egy olyan termékbe öld a pénzed, ami napról-napra egyre kevesebbet ér? Hát ilyen kevésre becsülöd magad? A teljes munkával eltöltött életedből (mondjuk 40 év) ennyit képes vagy beleölni egy használati eszközbe? Inkább vegyél egy olcsó használt autót és menj el két és fél év fizetetlen szabadságra, legyél a feleségeddel és a gyerekeiddel, vagy élj a hobbidnak. Túl rövid az élet ahhoz szerintem, hogy 3 évet egy autóért pazarolj el belőle.

Úgy gondolom, hogy ha 3-6 havi nettó keresetednél többet költesz autóra, akkor olyan autót veszel, amit nem engedhetsz meg magadnak. (Ha már van egy szép házad, van a bankban 150 milliód és a gyerekeid jövőjéről is gondoskodtál, akkor rád nem vonatkozik ez a megállapítás. De sajnos te a kisebbséghez tartozol.)

Ha pedig hitel van az autódon, akkor nem is kell gondolkodnod, biztos, hogy erőd felett vettél autót.

Van, aki szerint az autó hobbi, ezért hülyeség ezt pénzügyileg méricskélni. Szerintem a hobbidnak is az anyagi lehetőségeid határán belül kell maradnia, legyen az fotózás, festménygyűjtemény, vagy autózás. Ha erőd felett költesz valamire, az nem hobbi, hanem hóbort.

Másik meglátás, hogy minek él az ember, ha nem vesz magának drága és szép dolgokat és nem élvezi úgymond az életet. Vegyél magadnak mindenféle drága és szép dolgot, amit megengedhetsz magadnak. Ha te megengedhetsz magadnak egy 25 milliós autót, vedd meg és használd örömmel. Ha egy egymilliósat sem engedhetsz meg, akkor meg ne akarjál többnek látszani, mint ami valójában vagy. A saját szemedben sem.

Ha meg is engedheted magadnak az adott autót, gyakran ott rontod el, hogy feleslegesen drágát vagy nagyot veszel. Például biztos kell a hatalmas csomagtartó? Csak azért mert kétévente haza akarsz szállítani egy-egy új mosógépet, vagy Ikea bútort, ne vegyél nagy autót. De még a havi nagybevásárláshoz is olcsóbb taxit hívni (!!!), mint egy feleslegesen nagy autót fenntartani, ha elég számodra egy mini, vagy kis autó. A drágább alkatrészekről és a parkolási nehézségekről még nem is tettem említést.

Mennyiért tudod eladni használtan? Hiába tévedés szerinted, hogy a francia autókat nem szabad használtan megvenni, ha mindenki más ebben a tévhitben él a piacon. Kalkulálj előre ezzel a várható veszteséggel is, amikor autót választasz.

Soha ne vegyél autót szükségből, vagy hirtelen felindulásból. Ha összetörted az autódat és kell a  munkádhoz egy másik, akkor is inkább bérelj egyet 2-3 hétre, amíg körbe tudsz nézni rendesen a piacon. Hidd el, többszörösen bejön a bérlés költsége a megspórolt pénzen.

Ülj bele rengeteg autóba, mielőtt döntesz egy típus mellett. Kérd kölcsön egy körre az ismerőseidtől. Lehet, hogy akkor jössz rá, hogy neked kényelmetlen az ülése, vagy nyomja a térded a középkonzol. Esetleg nem fér bele a kóla az italtartóba, te viszont egész nap úton vagy és ez neked fontos kritérium. Vagy van-e elég hely, ahová a számlatömbödet és a többi papírjaidat tudod pakolni, esetleg befér-e a babakocsi mellé a kismotor is a csomagtartóba.

(Ps: A felületes olvasók kedvéért: ez a cikk sem arról szól, hogy nem szabad autót venni, vagy hogy az autóra költött pénz kidobott összeg, vagy hogy nem vehetsz magadnak akármilyen drága autót, ha megengedheted magadnak. Ha neked ez jött le belőle, olvasd el újra a cikket.)

Ha szeretnél többet tudni a pénzügyekről, gyere el az Akadémiára, hamarosan indul a következő. Csekély 25 ezer forintért hat alkalom alatt megtanulsz mindent a pénzügyekről, amit alapfokon tudnod kellene.

Valódi pénzügyi tanácsadásra van szükséged, eleged van már az ügynökökből? Kattints a linkre további információért.

Online oktatás a pénzügyekről. 15 órányi anyag, nézz bele ingyen.

40 millió forintos életbiztosítás havi 5.990 Ft-ért, életkortól függetlenül.

Új vagy a blogon? Itt találod a fontosabb írásokat összegyűjtve.

Share

207 hozzászólás

  • Zabalint
    Olvasva a kommenteket, itt csupa pénzügyileg tudatos emberek járnak, nem értem, hogy akármerre járok az országban, még a lepusztultabb lakótelepeken is rengeteg relatív új autók tömegeit látom, meg olyan benzin ügyben Facebookon kommentelőt, aki panaszkodik, hogy 400 fölött a benzin, az ő fizetése pedig 5 éve is 70 ezer volt meg most is ugyanennyi, és közben el sem gondolkodik azon, hogy talán nem fér bele az anyagi lehetőségeibe az autó fenntartás. Ilyenkor hol vannak ezek az emberek?
  • Bazsi
    A cikk jó, mint mindig 🙂
    Alapvetően én is úgy vallom, hogy maximum a 6 havi nettó fizu árából vegyünk autót (leszámítva néhány típust, mert mondjuk egy 10 éves A8-ast én személy szerint nem mernék megvenni még akkor se ha olcsó az alapára)

    Viszont azért – szerintem -ne essünk át a ló túloldalára(na nem mintha ettől annyira félni kellene a magyar társadalmat tekintve). Ha valaki tényleg jól keres és megteheti akkor ne egy 2es golfot vagy régi swiftet nyúzzon és nem azért mert ciki. Nagyon jó autók ezek csak sajnos amikor naponta lehet hallani hogy egy részeg autóstárs áttér a szembesávba és letarol mindent ami az útjába kerül akkor én (és a családom) inkább ülnék valami modernebb biztonságosabb vasban mint sem egy 20 éves konstrukcióban aminek a töréstesztje a papírautó szintjén mozog.

  • KO
    Hi Kiszámoló!

    Látom nem adod fel, és újra és újra a szent tehenet veszed a billentyűzeted élére!
    De bele kell törődni, hogy az autózás ma Magyarországon (is) vallás, és nagyobb isten, mint bármelyik oldschool isten. És hívei bármire találnak ideológiát.
    Pl.: munkatársam harmincas évei elején, se kutyája se macskája, nem beteg és mégis autó a melóhelyre(kb 3 vagy 4km), és mindenhová. De természetesen minden nap meg kell hallgatni a drága a benzin, dugó volt monológokat. De a lényeg az ideológia: mikor semmi épkézláb érve nem maradt, előjött ezzel: azért kell az autó, mert ha gyereke lesz, és éjjel lesz beteg, akkor hogyan viszi be a kórházba? Mert busz nem jár, és a taxira nem fog várni. Azt hiszem ez mindent elmond a hozzáállásról…

    Szóval az autós cikkekel az a baj, hogy nincs célcsoportja: akinek szólna, azoknál reménytelen, a normális minoritás meg tisztában van a dologgal.

  • bgabor911
    Ismét egy jó cikk!
    Azért arról is érdemes lenne szót ejteni, mekkora ökörség új autót vásárolni, hogy mekkora horror az értékvesztés rajta. Pláne ha még hitelre is veszik, mint a magyarok nagy része, akkor pláne órásit bukik rajta az ember.

    Érdemes lenne megvizsgálni, mennyivel jár jobban valaki, ha ugyanazt az autót használtan veszi meg, majd bizonyos idő után eladja, és hogyan akkor, ha ugyanezt a kocsit újnnan veszi hitelre, majd a hitel lejártával eladja. Szerintem a különbség sok olvasót fejbe kólintana, mikor realizálják, mennyit fizetnek ténylegesen a hitel miatt, és mennyit buknak az értékvesztésen.

  • bgabor911
    Amúgy a komment szekciót tényleg érdemes lenne lezárni, mert szerintem a moderálás meg a vitatkozás túl sok energiát vehet el a cikkírótól, feleslegesen. Főleg így, hogy a kommentelők fele láthatóan nem is érti, miről szólt a cikk, sok poszt arról szól hogy jó e vagy nem a francia autó (WTF, kit érdekel ez most?), mások meg azt bizonygatják, hogy a saját autó kényelmesebb a BKV-nál(lol, ki vitatta ezt, nem erről szólt a cikk).
  • enahma
    Basszus, nektek tök fura asszonyaitok vannak. Én nő létemre utálok nagybevásárolni, de mivel falun élek drága kisboltokkal, havonta egyszer megcuppantom a kocsit, de akkor is listával vágtatok végig a Tescón, és már alig várom, hogy hozzánk is elérjen az online vásárlás, mert az életem olyannyira megkönnyebbülne, hogy azt el sem tudom mondani…
  • KXaXa
    Én mindig is tömegközlekedés párti voltam. Úgy vélem, hogyha azt a temérdek pénzt, amit most autók vásárlására, és fenntartására fordítanak az emberek a tömegközlekedés fejlesztésére fordítanák, akkor nem lenne itt semmi probléma. Az olyan esetekre pedig, amikor tényleg nélkülözhetetlen egy autó, akkor lehetne bérelni, vagy lehetne falvanként, utcánként egy közös. Persze ez utópia, de azért gondoljunk bele kicsit. 3-6 millió egy normál új autó, évi 3-800eFt a fenntartása. Tehát 10 év alatt 6-14 millió forintról van szó.

    Ennyi pénzből azért már lehetne építeni világszínvonalú tömegközlekedést, amely mellett teljesen felesleges lenne autóba ülni:)

    Amúgy van egy másik alternatíva is, bár ez sem igazán Magyaros. El kell költözni. Hajdanán nekem 1,5 óráig tartott beérnem munkába. Kocsival is egy óra lett volna. Elköltöztem, most 25 perc GYALOG :). Persze tudom, ez nem lehetséges mindenkinek

  • Fuff a kismamut
    Persze, hogy kitörne a lázadás, ha nem lehetne kommentelni, akkor azok hol vezetnék le a frusztrációjukat, akik önigazolásként azért szólnak hozzá, hogy bebizonyítsák, hogy miért is nem tudnak/képesek/akarnak megtakarítani? 🙂
    Részemről a harmadik “zérókategóriás” autómat nyűvöm, és ezt sem szándékozom addig lecserélni, amíg szét nem esik alólam. Ez is tökéletesen megfelel arra, hogy A pontból B pontba mehessek vele. De nem csak az autóval vagyok így. Évezredes dolgaim vannak és vásárlás-undorom 🙂 Gondolom, a többi ebből következik 🙂
    Jó az oldal, csak így tovább! Vannak szurkolóid! 🙂
  • Oldclarinetist
    Nekem négy hónap(!) intenzív keresgélés után se sikerült itthon egy “tiszta” (nem visszapörgetett)használt autót találnom, így egy tesztautó lett a megoldás, fél éves jövedelem kb.
    Kommentelés: kérlek maradjon!
  • kp
    A kérdésre a válasz egyszerű: átíratással, TMK-val, tartalékkal együtt se kerüljön többe 6 havi fizudnál feltéve, hogy legalább a duplája a rendelkezésedre áll (csak hülye lennél erre elkölteni.) HA ennyiért nem kapsz autót, ne vegyél. MERT NEM JÁR NEKED. Akkor se ha a reklám azt mondja.

    Autót is tudni kellene venni (csakugy mint befektetést) csak a zemberek ezt is lusták megtanulni. Jó, a legtöbben.

    El vannak túlozva az igények. Kell egy bódé ami elvisz háztól házig. EZ az autó.
    Csak a szélsőség kedvéért hozom fel: egyik kocsink pl egy 24 éves 4T Wartburg. Piaci értéke: 60-70K. Valós értéke: nem kell rossz időben a faluban gyalogolnom/bicóznom (pláne gyerekkel) 20 perc beérni a városba nem 1 óra (+városon belül?) Költsége: éves 14K sarc, 2 évente 100K műszaki körül. Mindennel együtt olyan 120-130 forintos kilométereket megyek. A taxinál olcsóbb és ott van amikor kell.

  • kp
    Reálisabb példa: másik kocsi hasonló korú német prémium. Piaci ár 600-700K. Ő tényleg csak tankolást meg TMKt kér és a világból kimegy. A0 miatt sarc 27K, javítani gyakorlatilag nem kell (kivéve ha töröm) de ha mégis, alkatrész jó áron hegyekben.
    OK, nem 5 litert eszik, hanem 7,5-t. És?
    Hatalmas, biztonságos, kényelmes, gyors.

    Ezekkel csak oda akartam kilyukadni, hogy AUTÓT meglepően kis összegekből fenn lehet tartani. A probléma ott kezdődik, mikor valaki nem a funkciót veszi, hanem a marketingesek által hozzáálmodott “életérzést”. Mert ugye 2 zónás digitklíma, meg bluetooth-os kihangosítós Bose hifi meg körbe villanyablak és alufelni nélkül még egy suzuki is ciki… aztán mi kerül ezen ennyibe?

    Persze nekem is megvan a gyenge pontom: van egy veteránkorú is, ami mostanában többet van darabokban mint egyben – pénznyelő. Na ez az, ami tényleg a hobbi kategória

  • medvegyev
    Azt hittem jol keresek, de hogy max egy 3 millas autot engedhetek meg magamnak az eleg gaz. Nem koltottem meg ennyit autora, de azt hittem, hogy tobbet engedhetnek meg magamnak. Szoval nem szeretlek Kiszamolo!!! jaaa es megint egy felorat alvas helyett az oldaladat olvastam. Hibat-hibara halmozok :)))
  • csdobos
    http://www.oszkar.com – találj utitársat
    olcsó, kényelmes, és működik
  • B András
    Volt két autótuningmániás kollégám, egyikük vett hitelre egy 8 éves autót, aztán felvett kb. 200ezer személyi kölcsönt amiből vett rá tuning lökhárítót, meg alufelnit. A másik szintén egy használt autót vett 8 éves hitelre, majd ráköltött kb. fél millát pár év alatt (nem javításra, hanem tuningcuccokra), de teletankolva még soha nem volt az autó. Az autóhiteléről még azt sem tudta megmondani hogy forint vagy svájcifrank hitel.
  • Kiszamolo
    Én kérek elnézést. 🙂

    Bár holnap munkaszüneti nap, úgyhogy azért akkora lelkiismeret-furdalásom még sincs a fél óra miatt….

  • Unknown
    Egyebkent az, hogy mi egy uj auto valodi ertelme, arra en az Uton c. konyv olvasasa kozben jottem ra, ahol is Dean Moriarty iskolaslanyokat kocsikaztat fel a hegyekbe (es ez tenyleg bejon a csajoknak). Aztan eszembe jutott, hogy az Amerikai graffiti c. film is errol szol valahol, t.i. hogy a fiatalok esti szorakozasahoz/randizashoz patent verda kell, akinek nincs, az igy jart.

    Akinek fiatalon nem volt meno kocsija, az egy elmennyel valt szegenyebbe, kedves szulok, gondoljatok erre es adosodjatok el nyakig csemeteitek pszichoszexualis fejlodese erdekeben!

  • “Birom” az ilyen “de háromgyerekkelnemlehetkocsinélküllemenniaBalcsira” kommenteket 🙂
    dehogynem lehet. és nem csak régen, most is lehet.
    Három gyerekkel pl baromira megéri vonatozni, mert a gyerekek féláron, a két szülő meg 90%-al utazhat (viszont ehhez kell 3 gyerek, annál kevesebbel nem éri meg vonatra ülni)
    Sőt, ha egyedül utazom, akkor is egy 200-250 km-es úton még érdemesebb lehet vonatra ülni.
    Egyébként kétféle kommentet látok: azok, akik egyébként is értik, és a cikk szerint cselekszenek, meg akik nem értik, miről szól az egész, de őket jó eséllyel nem egy ilyen cikk fogja helyrerántani. (bár, tehet hozzá, és remélem tesz is).
    Egyébként a Tesco mellett a CBA is szállít házhoz,az se egész ország,de Pest megyében több helyre mennek,mint a tesco jelenleg.
  • ugyanitt, a tanácsadós bannert nem lehetne becookie-zni, h ha bezárom egyszer, legalább a látogatásom során többször ne jelenjen meg?
    Igazából inkább idegesítő,h minden oldalbetöltésnél megjelenik, semmint hasznos, főleg egy kis képernyőn 🙂
  • tb
    Én 14 milkásat vehetnék hathavi nettómból, helyette van egy tízéves Honda Jazzünk. Csak kölyökcipelésre használjuk, dolgozni bringával meg busszal járok. Nem Magyarország mondjuk.
  • almastaska
    Mo.i átlag felett keresek, de AHOL ÉN LAKOM a melóhely és a lakásom között a BKV jobb alternatíva (van ahol gyorsabb a BKV van ahol az autó a jobb, nem lehet általosítani, nagyon viszonylat és időszak függő, mindenki magának mérlegelje).
    Hobbi autónak vettem egy olcsó, 2-es golfot 300-ért. Mivel nem vagyok ide bejelentve, csak ott tudok parkolni ahol ingyenes, így sokszor nem is látom a kocsit akár hetekig, direkt olyat akartam amit nem sajnálok, az autóra egyébként is normál hétköznapi használati tárgyként tekintek. Hát már megbántam. Azóta beletoltam még 300-at, most kell majd újabb 50-et. Akinek esze van kerüli a VW csoport összes márkáját, irreálisan túlárazott vackok (VW, Seat, Audi)

    Csak japán autót szabad venni, németből esetleg Opelt, többi felejtős mert ár-érték arányban nagyon rosszul teljesítenek.

    Szóval még ez a rizikó is benne van a használt autó vásárlásban…

  • almastaska
    és a vele járó stresszt még meg sem említettem.

    Egyébként a 6 hónapos szabályt nem értem, mert én 1 hónapos szabályt alakítottam ki:
    “Csak olyan autód legyen, amit egyik pillanatról a másikra tudsz pótolni ha teljesen elveszik”.

    Ellopják, totálkár, vízkár, vörösiszap kár, ráesik egy betontömb, bármi lehet vele, főleg akinek utcán parkol a kocsija.

    Aztán még az is megérne egy post-ot, hogy mindig mindenki a célpontnál akar parkolni és hajlandó akár 20-30 percet is körözgetni mire talál szabad parkolóhelyet “mer nekem autóm van, nem sétálok”, közben persze a végletekig felidegeli magát hogy mikor lesz már szabad hely.

    Én pedig leteszem 6-7 sarokkal odébb, azt lesátálom kb 3 perc alatt, és nem idegeskedek hogy mikor lesz már hely, és nem pöfögök el feleslegesen 1-2 liternyi benyát. Ezt hívon én “sportos vezetésnek”, mert messze állok meg, utána pedig lemozgom 😛

  • almastaska
    Na meg az is mókás ha valaki megtöri esetleg a kocsiját és annyi pénze sincs, hogy legalább a szélvédőt tudja pótolni, és akkor megy a sírás. Többek között ezért is kell az 1 hónapos szabály.
  • KXaXa
    OFF:
    A megoldás a kommentek megtartásáért, feladat kiszervezése egy olvasónak:
    – Biztos van itt a “fórumon” olyan felhasználó, akinek véleményét, szakmaiságát már egy kicsit jobban ismered, és meg tudsz benne bízni.
    – Vagy ha nincs, akkor ki tudsz képezni ilyet az Akadémián.
    – Ha még netalántán egy minimális szintű fizetséget is kap ezért, akkor pláne szívesen fogja csinálni.

    Nagyon sok oldal működik így, sikeresen.
    Nem mondom, hogy nincs benne kockázat, de ha jó embereket tudsz kiválasztani, kitaníttatni, akkor működőképes lehet az ötlet. Sőt szerintem vannak itt jó páran, akik szívesen segítenék az utadat (PHP-ban én is bármikor). Szóval még megtiszteltetés is lehet az illetőnek :).

    (WP-ben meg elég aprólékosan be lehet állítani szerintem, hogy kinek mihez legyen jogosultsága).

  • KXaXa
    ON:

    Biztos szükség van ezekre a reklámokra?
    Fent két oldalt a box, amiben ráadás gyanánt meg sem jelenik a kép, és a lenti banner, aminek pedig el van rontva a sütizése, vagy nincs is?

    Ez így kegyetlen visszataszító, elnézést, de nagyon belerondít a képbe. Az alsó banner még teljesen jó lenne, ha lenne rajta sütizés, és naponta max egyszer jönne fel. Többször minek? Azon kívül, hogy elkergesd az olvasóidat?

    Ha új ügyfeleket kell keresni, akkor inkább csinálj egy játékot pénzügyi kérdésekkel, nyeremény egy egyéni pénzügyi tanácsadás ingyen. Vagy hirdess meg kedvezményprogramot, ha a tanácsadás után ajánlok még két embert akkor 20%-ot visszakapok.
    Vagy, bár ez nagyon távolra mutató dolog, lehet affiliate rendszert is készíteni. Tehát, ha én ajánlok neked valakit, aki aztán el is megy hozzád, akkor mondjuk 5%-ot ebből én kapok… De ki lehet még sok mást is találni…

  • Kiszamolo
    Nincs, csak próbálgatom, melyik hogy működik.

    A lenti reklám biztos nem jó, azt ki is kapcsoltam.

  • bgabor911
    Oldclarinetist:
    Nem reklámnak szánom, de ezt a fickót próbáltad?

    http://becsuletesnepper.hu/

    Ez a fickó arra építi az egész tevékenységét, hogy nem csapja be a vevőit, hogy aztán később visszajárjanak hozzá. Index Totalcar oldalára is ír cikkeket használtautó témában. Szerintem budapestieknek használtautó ügyben hozzá érdemes fordulniuk, mert ahogy te is írtad, idehaza az óra-visszatekergetés nemzeti sport. Éppen ezért nagyon fontos, hogy meg lehessen bízni az autókereskedőben.

  • slyderman02
    Kedves Janos!

    Szerintem tévedsz!Belegondoltált már abba, hogy mi a helyzet a falun élő kisgyermekes családokkal??Mi tenne a kocsi nélkül lévő szülő, ha hirtelen éjjel belázasodik a gyerek???Vagy annyira rosszul lesz-ne adj Isten-hogy a sürgősségire kell vinni??Sajnos a mai mentőszolgálatra nem az a jellemző, hogy hívod a mentőt, és 10 perc alatt ott van.

    A másik, meg az a családomban, a testvéremnek is van autója és szükségből, mert sokáig csak úgy tudott dolgozni, hogy autóval járt el a 60 km-re lévő munkahelyére, igaz, hetente-kéthetente látta csak a családját..

    A harmadik, sajnos előfordult a családban, hogy édesapámnak infarktus gyanúja volt, na mire a mentő kiért volna…de tesóm bevitte azonnal a kórházba.40 km 15 perc alatt, még a mentő sem ér ki ilyen gyorsan…

    Mi van ha akkor nincs autó, lehet árva lennék…szval nincs teljesen igazad.

  • Zabalint
    A használt német prémium autókkal vagy nagyon jól lehet járni, vagy nagyon meg lehet szívni. Pl. bizonyos típusú régi Mercedes-eket a kisebbség előszeretettel vesz meg, és csapatják rendesen, aztán mikor ezek újra bekerülnek a használt autó piacra, akkor már csak a szívás van velük.
  • Zabalint
    De hazai viszonylatban egy 20 éves verda is megteszi erre a célra, hiszen a fiatalok töredékének van egyáltalán.
  • slyderman02
    Kedves Benoke!

    Ebben igazad van.Mint már írtam, a családban van autó,és ha úgy hozza a sors, akkor az unokaöcsémet én viszem haza nyaralásból, mivel nekem nincs autóm, ezért marad a vonat, meg a metró.Tavaly is mikor vittem haza, tök örült neki-vidéken laknak-hogy metrózhatott, meg vonatozhatott.
    Nem került sokba, hiszen a gyerkőcnek vettem egy 90%-s jegyet, magamnak,mint felnőtt kísérőnek,meg egy 33%-t.És mindjárt 1/3-val olcsóbb volt ,mintha két normál jegyet vettem volna…

  • slyderman02
    🙂
  • slyderman02
    Egy termelő cégnél dolgozom,és van olyan munkatársam, aki kényszerből jár autóval,mert ahonnan jár, oda a céges busz nem megy ki.Nagyon sokáig a cég 12 órás munkarendben műkődött,és így a fent említett kollegám meg tudta úgy oldani a bejárást, hogy hol az ő kocsijával jöttek 3-4-n ,hol máséval.Sokat beszélgetünk,és ahogy a ő fogalamaz, az autó egy olyan “befektetés”, aminek nincs reális haszna, hiszen amit ráköltesz, az soha nem térül meg.Egy egyterű Hondája van, L-s rendszámmal, gondolom nem lehet túl öreg, de az ő fizetése megeengedi neki, hogy fenttartsa.Most, hogy január óta 8 órába járunk, és azok akikel eddig együtt tudott jönni, maradtak 12 be, így ha nappalos műszak van, akkor heti szinten 6X2 teszi meg a 40-50 km.
    Kérdeztem már én is tőle, hogy nincs-e valaki akivel tudnak együtt jönni, olyan akiben mint vezetéstechnikailaga, mint pedig anyagilag megbízik.
  • slyderman02
    folyt.köv:

    Eléggé komoly és reális gondolkodású emberről van szó, aki jól látja, hogy az autó csak pénzkidobás.De szerintem mindenkinek maga kell eldöntse, hogy vesz-e autót vagy pedig nem.
    Azt mondom, hogy vidéken, a kisebb falvakban, távol a várostól, gyermekes családoknál jó ha van autó, de a városban mindent el lehet érni akár tömegközlekedéssel, akár bicajjal, vagy akár sétálva is.
    Én nem vennék autót, mert tudom, hogy hosszútávon nem tudom fentartani és kész.

  • Krisztián
    Maradjanak a hozzászólások, mert sokat hozzátudnak tenni az aktuális témához, másrészről szerintem ha nincsen hozzászólás egy blogon, az tulajdonképpen azt sejteti, hogy magadnak írod, és nem érdekel más véleménye, eléggé visszásnak hatna szerintem.
  • GabenHUN
    Nem azt mondta, hogy ne vegyel. Hanem azt, hogy olyat, amit meg tudsz fizettni.
  • Kiszamolo
    Miért, melyik gazdasági újságban, portálon lehet hozzászólni? Azt is maguknak írják? 🙂

    Egyébként nézd meg, hány nagyforgalmú bloghoz lehet még hozzászólni mondjuk az index címlapján. Hétről hétre egyre kevesebbhez és ez nem véletlen.

  • KergeKacsa
    Szerintem egyaltalan nem csokken a szama a kommentelheto blogoknak. Plane nem a “szakmai” blogoknak, mint amilyen ez is lenne.
  • Krisztián
    Napi-n közvetlen a cikk alá lehet írni, portfolion mondjuk regelni kell, de ott is van fórum, ahol lehet vitatkozni. Szóval ez most nem jött be.

    A politikai trolletető indexet meg nem is értem, hogy minek kell idekeverni…

  • Krisztián
    Lemaradt a vége:

    Általában véve ide normális emberek járnak, tényleg nem értem, hogy miért merült fel akárcsak gondolat szintjén is ez a dolog. Vagy sokat kell moderálnod? Mert mondjuk mi azt nem látjuk.

  • tgwh
    A rádióban hallottam, hogy a mai 30-40 évesek ne számítsanak jó nyugdíjra, legalábbis a mai értelemben vett klasszikus nyugdíjra ne. Jelenértéken olyan 30 ezer forint körül képzeljék el nyugdíjas éveiket.
    Kérdés: a rádió olvas kiszámolót, vagy ez valami sablon szöveg? 😀

    Autó, más megközelítésben: nincs ha, tehát ha 😀 elromlik az autó, azt fedezd a hat hónapra elég pénzedből, amit félretettél, vész esetére. Én egy-két hónapig biciklivel jártam dolgozni, már az első héten kétszer majden elütöttek – a bicikliút párhuzamos a főúttal, és az elsőbbségadás kötelező tábla az autósnak a biciklisekkel szemben is érvényes -. Vagy ha esőben kell bicikliznem és megfázom, a gyógyszerek árát, meg a kieső munkát is meg kell fizetnem úgymond.

    Sokat kihoztok a témából, mint ha máskor is olvastam volna ugyan ezt a cikket…
    A lényeg, hogy az autó pénzért cserébe kényelmet, biztonságot ad, ezt fizeted.

  • Cucu
    Azért az sem elhanyagolható szempont, hogy a fogyó alkatrészek (lengéscsillapító, gömbfejek, fékbetét, vízpumpa, olajszűrő stb.) mennyibe fájnak, mikor cserélni kell. Egy japán autóban a többszöröse, mint egy hazai Suzukiban. Pl. az unix oldalán van webshop, ott lehet böngészni az alkatrészárak között.
  • Kiszamolo
    Pont a szakmai blogoknál lehet egyre kevesebbhez hozzászólni.
  • user
    “vezetés egy szórakozás és örömforrás. monnyuk az úton bánázva szenvedő arcokat elnézve…”

    Van egy harmadik kategória is, akik az autót az Isteni Bosszúállás Eszközeként használják. Akik az életük összes sérelmét nem úgy vezetik le, hogy belerúgnak a család kutyájába/macskájába, hanem az úton tombolják ki magukat. Ész nélkül előznek, dudálnak, hátulról fényszóróval elvakítanak, leszorítanak, rádfékeznek.

  • tgwh
    Na na na 😀 azért egy toyota messze jobb, mint egy suzuki, és nem drágák az alkatrészek ahogy hallom.
    Én inkább azon vagyok kiakadva, hogy ,,környezetszennyez”, fizessé… most tényleg ennyire környezetszennyező, miközben minden más okádja a szén-dioxidot a Földön? Akkor ott a villa… jaaaa, az meg drága, nehogy sokan megvegyék…

    Én azt bánom, hogy nem tudtam előre, mit kell nézni, amikor autót vettem… egy klasszikus golfot (egyes vagy kettes) szerettem volna, de hogy kicsi meg nem biztonságos, meg nem lehet bele pakolni, ezért lett egy 1,6-os opel, ami sedan, tehát szintén nem lehet bele pakolni…
    Pénzügyeket, csekk kitöltést, autóvásárlást, tanítanának az iskolában, de pl. háromszöget tudsz számolni… jó, nem azt mondom hogy felesleges, de kb. életemben nem lesz rá szükséged… nekem mondjuk igen, rossz példa 😀

    Második autót már jól választok, fenntartást nézem majd.

  • csizkek
    Ugy latom a nepszeruseggel mint mindenhol megjelennek a “trollok”, de legalabbis az ertetlenek:)

    Egyebkent en nem a netto fizetessel hataroznam meg a mit engedhetsz meg magadnak kerdest. Jobb azt a megtakaritasokhoz nezni. A “hany havi megtakaritasbol vettem” jobb megkozelites szerintem. Az meg, hogy mennyibe kerul egy auto havonta, ezek a 3-800eFt per eves szamok amik itt repkednek a hozzaszolasokban eleg hihetetlen. Mikor 1 tank uzemanyag 23-25eFt:)

  • Krisztián
    Ez egyáltalán nem sablon szöveg. Ha jól emlékszem, múlt heti naplóban pont erről volt szó, ha érdekel, keress rá.

    Elég belegondolni, hogy itthon egy aktív hány inaktívat tart el. Amúgy nemcsak nálunk ilyen rossz a helyzet, máshol is öregedik ki a társadalom, de ugye nyugaton más lesz az életszínvonalbeli “esés”, mint nálunk. Nem akarok dramatizálni, de elképzelhető, hogy lesznek olyanok, akik majd éhen halnak.

  • GabenHUN
    Csak ugy, kb.: egy 4 millas verda 3 ev mulva a felet eri. Ez evi 700 eFt. Tankolj tele minden honapban egyszer. Az legyen 20 eFt. Mindjart megvan a majd 1 MFt / ev….
    Persze ez uj autora vonatkozik, da akkor is megdobbento szamok repkednek….
  • http://index.hu/gazdasag/2013/05/02/jegy/

    Na nekem semmi kedvem a koszos, pontatlan szarokhoz(amikor próbáltam sose ment akkor amikorra ki volt írva, tavaly voltam Miskolcon konferencián, odafelé odavittek a kollégák akik gépet szállítottak, visszafelé elloptak valamit, és intercity helyett Pásztóig álltam egylábon egy lerohadt, büdös Ikarusban, utána egy istentudjahonnanodarakott vonat vitt Pestig, uszkve két órával később értem haza, mint eredetileg terveztem), most már drága is. ű

    A hetvenes években akkor láttam várat vagy hegységet, ami Pomáznál messzebb volt, ha odavittek osztálykirándulásra, ha mégis mentünk a vasútállomástól a szállásig elfáradtam kicsi gyerekként, semmi kedvem két 10 éven alulit vagy cipelni hegynek fel vagy a nyafogást hallgatni, bőröndöt is cipeljen a halál 35 fokban, nincs kedvem leélni az életem a lakástól 1 km sugarú körben mert a 3 éves odáig bír menni.

  • Mondjuk látom hogy nem én vagyok az igazi célcsoport, hiszen egy egyszeri kifizetésből (ami kb. 5 havi fizu volt) vettem a tragacsot, jövőre lesz tíz éves, nyilván úgy rohad ki alólam, hitelem semmi, egyszerű használati tárgy, de kisgyerekesként kb. megbolondulnék nélküle. Vidéken amúgy nem alternatíva az autóbérlés, elbuszozol mondjuk Aszódról Pestre, kibéreled a kocsit és elmész vele Szegedre vagy Erdélybe? Ugyanmá. És ANNAK A TÚRÁNAK a fajlagos költségét iszonyat megdobja – egy 4-5 személyes pakolható verda ha jól tudom 8-9 ezer per nap, plusz persze tankolás. Szétterítve kevésbé idegesítő és életminőség “folyamatos” javítása miatt jobban tolerálható.
  • harzol
    Én értem a poszt mondanivalóját és egyet is értek vele.

    Ellenben azokat a hozzászólókat is értem, akik az autó mellett kardoskodnak. Viszont azt elfelejtik, hogy néhány százezres autó és a hitelre megvett több milliós új közötti különbség nem mindegy. Vagy ha a “csőd” és a bármilyen autó között kell választani, akkor sem lehet opció a folyamatos eladósodás.

    Velencei-tó közeli faluban lakunk. Nagyon jó hely, imádjuk. Sok természeti érték van pár kilométeren belül, nyugodt, de Bp határa mégis csak 20 perc autóval. Székesfehérvár még kevesebb.
    Tegnap beszélgettünk egy falubelivel. Utálja a falunkat. A semmi közepének érzi, ahol nincs még egy normális bolt sem, kimozdulni se tud sehova, főleg nem gyerekkel. A különbség az autó. Nekünk van, nekik nincs.
    Folyt köv…