Milyen autó fér bele a költségvetésedbe?

A magyar embernek a második legdrágább vagyontárgya a lakása után általában az autója. Ez az egyik olyan vásárlás, ahol szerintem a legtöbb hibát elkövetik az emberek. Írtam már arról, hogy a legtöbb ismerősöm pénzügyileg analfabéta (itt a cikk), ott is a legtöbbször az autó az, amiből látszott, hogy valaki buta pénzügyi döntéseket hozott.

Ugyanis nagyon sok ember nem magának vesz autót, hanem a szomszédoknak, hogy mindenki lássa, milyen sikeres ember ő. Erről szól az elhíresült Okos úr és Buta úr autót vesz című cikk is.

A legtöbben már ott elrontják a matekot, hogy egyáltalán megengedhetik-e maguknak, hogy autót tartsanak fenn. (Igaz, sokan ezen nem is gondolkodnak, autó kell és kész. A Jóskáéknak is van, nekünk is kell.)

Az egyik hiba, hogy nem tudják kiszámolni, mennyibe is kerül egy autó fenntartása tulajdonképpen. Írtam erről egy cikket egy excel kalkulátorral,  ami számomra meglepően nagy visszhangot váltott ki, pedig csak pusztán annyit csináltam, hogy olyan költségeket is beleírtam, amik bár evidensek, de a legtöbb ember nem is gondol rá, mint az autó átírási költsége, a parkolóbérlet, vagy az autókozmetika kiadásai, illetve az autó értékvesztése. A visszajelzések alapján sokan a kalkulátor hatására döbbentek rá, hogy mennyibe is kerül nekik az autó fenntartása. Itt tudod elolvasni a cikket.

A kérdés másik fele már nem ilyen egyszerű, hogy megengedheted-e magadnak az autóra költött összeget. Ugyanis nagyon sokan csak azért gondolják úgy, hogy megengedhetik maguknak ezt, mert nem tudják, vagy nem értik, vagy nem érdekli őket, hogy a ma megkeresett pénzük nem arra van, hogy ma elköltsék, hanem ebből kell majd fedezniük a később felmerülő kiadásaikat, mint a gyerekek oktatása, vagy a saját nyugdíjuk. Ezért csalóka az, amikor csak azért engedheted meg magadnak az autót, mert a nyugdíjadra félreteendő pénzből inkább benzint veszel, vagy új féktárcsát.

Ezért ha több pénzed áll az autódban, mint a nyugdíj-előtakarékossági számládon, akkor én mondom neked, valamit nagyon-nagyon rosszul csinálsz. Szerintem a

– A vagyonod 10%-át tartsd maximum autóban és ez a tíz százalék sem az legyen, amit a nyugdíjadra kellene félretenned.

– Ha többet költesz havonta az autód fenntartására, mint amit elteszel nyugdíjra, biztos, hogy túl sokat költesz az autódra.

– Ha meg kell kérdezned a szerelőt, hogy ezzel a harmincezres hibával meddig lehet még közlekedni, az is egy intő jel, hogy nem való neked ez az autó.

Azokat az embereket sem értem, akik 2-3 évi munkájuk teljes jövedelmét autóra költik. Azért kelsz fel minden reggel és dolgozol keményen estig három éven át, hogy egy olyan termékbe öld a pénzed, ami napról-napra egyre kevesebbet ér? Hát ilyen kevésre becsülöd magad? A teljes munkával eltöltött életedből (mondjuk 40 év) ennyit képes vagy beleölni egy használati eszközbe? Inkább vegyél egy olcsó használt autót és menj el két és fél év fizetetlen szabadságra, legyél a feleségeddel és a gyerekeiddel, vagy élj a hobbidnak. Túl rövid az élet ahhoz szerintem, hogy 3 évet egy autóért pazarolj el belőle.

Úgy gondolom, hogy ha 3-6 havi nettó keresetednél többet költesz autóra, akkor olyan autót veszel, amit nem engedhetsz meg magadnak. (Ha már van egy szép házad, van a bankban 150 milliód és a gyerekeid jövőjéről is gondoskodtál, akkor rád nem vonatkozik ez a megállapítás. De sajnos te a kisebbséghez tartozol.)

Ha pedig hitel van az autódon, akkor nem is kell gondolkodnod, biztos, hogy erőd felett vettél autót.

Van, aki szerint az autó hobbi, ezért hülyeség ezt pénzügyileg méricskélni. Szerintem a hobbidnak is az anyagi lehetőségeid határán belül kell maradnia, legyen az fotózás, festménygyűjtemény, vagy autózás. Ha erőd felett költesz valamire, az nem hobbi, hanem hóbort.

Másik meglátás, hogy minek él az ember, ha nem vesz magának drága és szép dolgokat és nem élvezi úgymond az életet. Vegyél magadnak mindenféle drága és szép dolgot, amit megengedhetsz magadnak. Ha te megengedhetsz magadnak egy 25 milliós autót, vedd meg és használd örömmel. Ha egy egymilliósat sem engedhetsz meg, akkor meg ne akarjál többnek látszani, mint ami valójában vagy. A saját szemedben sem.

Ha meg is engedheted magadnak az adott autót, gyakran ott rontod el, hogy feleslegesen drágát vagy nagyot veszel. Például biztos kell a hatalmas csomagtartó? Csak azért mert kétévente haza akarsz szállítani egy-egy új mosógépet, vagy Ikea bútort, ne vegyél nagy autót. De még a havi nagybevásárláshoz is olcsóbb taxit hívni (!!!), mint egy feleslegesen nagy autót fenntartani, ha elég számodra egy mini, vagy kis autó. A drágább alkatrészekről és a parkolási nehézségekről még nem is tettem említést.

Mennyiért tudod eladni használtan? Hiába tévedés szerinted, hogy a francia autókat nem szabad használtan megvenni, ha mindenki más ebben a tévhitben él a piacon. Kalkulálj előre ezzel a várható veszteséggel is, amikor autót választasz.

Soha ne vegyél autót szükségből, vagy hirtelen felindulásból. Ha összetörted az autódat és kell a  munkádhoz egy másik, akkor is inkább bérelj egyet 2-3 hétre, amíg körbe tudsz nézni rendesen a piacon. Hidd el, többszörösen bejön a bérlés költsége a megspórolt pénzen.

Ülj bele rengeteg autóba, mielőtt döntesz egy típus mellett. Kérd kölcsön egy körre az ismerőseidtől. Lehet, hogy akkor jössz rá, hogy neked kényelmetlen az ülése, vagy nyomja a térded a középkonzol. Esetleg nem fér bele a kóla az italtartóba, te viszont egész nap úton vagy és ez neked fontos kritérium. Vagy van-e elég hely, ahová a számlatömbödet és a többi papírjaidat tudod pakolni, esetleg befér-e a babakocsi mellé a kismotor is a csomagtartóba.

(Ps: A felületes olvasók kedvéért: ez a cikk sem arról szól, hogy nem szabad autót venni, vagy hogy az autóra költött pénz kidobott összeg, vagy hogy nem vehetsz magadnak akármilyen drága autót, ha megengedheted magadnak. Ha neked ez jött le belőle, olvasd el újra a cikket.)

Ha szeretnél többet tudni a pénzügyekről, gyere el az Akadémiára, hamarosan indul a következő. Csekély 25 ezer forintért hat alkalom alatt megtanulsz mindent a pénzügyekről, amit alapfokon tudnod kellene.

Valódi pénzügyi tanácsadásra van szükséged, eleged van már az ügynökökből? Kattints a linkre további információért.

Online oktatás a pénzügyekről. 15 órányi anyag, nézz bele ingyen.

40 millió forintos életbiztosítás havi 5.990 Ft-ért, életkortól függetlenül.

Új vagy a blogon? Itt találod a fontosabb írásokat összegyűjtve.

Share

207 hozzászólás

  • harzol
    Boltba nem tud elmenni, rá van utalva a helyi kisboltra (ami drága és nincs választék).

    A Velencei-tó 3km-re van. Csakhogy csak napi 2 buszjárat van. Évek óta nem voltak lent strandolni. Ezen még talán biciklikkel tudnának változtatni, de így munkahelyet még nem talál. Oda már nem nem tudna kerékpárral bejárni. Az év 80%-ban biztos menne az is, de ezt egy munkáltató sem fogadja el.

    Megoldás? Nyilván van, de egyik sem egyszerű. Még elköltözni sem, mert szülői házban élnek.

    Ami bizonyos anyagi helyzet és jövedelemviszonyok mellett ideális lakóhely, az másoknak lehet egy porfészek a világvégén.
    Az autó megléte sok helyen tényleg alapvetően befolyásolja az életminőséget.

    Az ilyen helyzetek megoldása viszont nem az, hogy lehetőségeken felül az ember bevállal egy autófenntartást. Valamin változtatni kell, ami akár lehet a jövedelmi helyzet javítása és egy olcsó autó fenntartása is…

  • Gábor
    Utálom a karórát. A 90-es években próbálkoztam vele, de engem zavart, hogy ott van a csuklómon. Aztán jöttek a mobiltelefonok, azon meg alap hogy mutatja az időt és mindig kéznél van.
  • gab
    Az autószerelőnk szerint egyre tovább javíttatják az emberek az autójukat, érezhetően visszaesett a pénzszórás új(abb) kocsira. Plusz olvastam, hogy egyre gyakrabban lopják a régebbieket az alkatrészért.

    A benzinfelhasználás 2008 óta folyamatosan esik, 2012. I. negyedévhez képest is 6 százalékkal kevesebb fogyott! Adat innen van: http://www.petroleum.hu/

    Én tavasztól őszig egy 150-es robogóval járok, bevásárolni, meg mindent, sokkal jobban jövök ki, persze erre is kell költeni, de 1. nem állok dugóban 2. nem kell parkolóhelyet keresnem. A megspórolt idő nekem megéri ezt a pénzt, utálok várakozni.

  • berku
    Nagyon köszi ezért a cikkért, még ha nem is győz meg sokakat, de a gondolat csak befurakszik az agyukba. A probléma főleg az, ha egyvalaki akar drága autót a családban, de aztán az egész család szívja meg. Én is épp elkezdtem gondolkodni, h a jövőben érdemes lenne-e autót vásárolni. Jó pár éve olvastam, hogy Milánóban a parkolási gondok miatt létrehoztak egy nonprofit autókölcsönzőt, a már több városban működő biciklikölcsönzés mintájára. Több helyen fel lehet venni és le lehet tenni az autót, ha valakinek csak havonta egyszer kétszer van rá szüksége (nagybevásárlás, vidéki utazás) nem kell nagy beruházást tennie, parkolást biztosíania, rendszeres adókat fizetnie.
    Nem tudom létezik-e még, de nagyon jó ötlet. Jó lenne nálunk is ilyen.
  • milyen feri?
    elolvastam a kommenteket, igy rengeteg informaciohoz jutottam a hasznalt autok kapcsan.
    – itt mindenki minimum 10, de inkabb 15-20 eves autoval jar
    – itt mindenki 1-3 havi nettojabol vesz autot, ez a magyar atlagot figyelembe veve 300-1000ezer ft
    – itt mindenkinek tökeletesen müködik a több szazezer km-t futott, tizenakarhany eves lelakott kocsija, soha semmi nem kell szerelni es javittatni
    – legzsak nelkül is elet az elet, minekaz, de kettö mar tenyleg mindenre eleg.
  • Zabalint
    “A hetvenes években akkor láttam várat vagy hegységet, ami Pomáznál messzebb volt, ha odavittek osztálykirándulásra, ha mégis mentünk a vasútállomástól a szállásig elfáradtam kicsi gyerekként, semmi kedvem két 10 éven alulit vagy cipelni hegynek fel vagy a nyafogást hallgatni, bőröndöt is cipeljen a halál 35 fokban, nincs kedvem leélni az életem a lakástól 1 km sugarú körben mert a 3 éves odáig bír menni.”

    Érdekes, nekem nem egy túrázó ismerősöm jár tömegközlekedéssel akár az ország másik felébe is túrázni, sőt magam is ha így alakul a helyzet. Másrészt a 3 éves gyerek sem marad örökké 3 éves, egy 6 év fölötti gyereknek, akit rendszeresen visznek a szülei erdőbe, nem jelent problémát 10-20 km és a magyar hegyek. Persze tudom, hogy sokaknál az a menő, hogy felmennek a hegyre autóval, ott mennek 1 km-t, aztán másnap mesélik a kollégáknak, hogy kirándultak…

  • Zabalint
    Természetesen igaz, hogy autóval kirándulni is kényelmesebb, de persze nem minden esetben, mert sokkal könnyebb úgy tervezni az útvonalat, hogy csak annyi kell, hogy az induló ponton és a célállomáson is legyen tömegközlekedés, mint ha feltétlenül vissza kell térni az autóhoz.
  • Andras
    A pávának is nettó veszteség az a sok óriási színes toll. Jobban tudna mozogni nélküle, nem kellene annyit ennie és nem akadna be folyton a bokrokba :-). Mégis kell neki. Azért mert a nőstények nem vennék komolyan nélküle.
  • Márk
    Szerintem – bár ez a blog arról szól – nem lehet mindent racionálisan megközelíteni. Azt is figyelembe kell venni, hogy mi mennyit ér meg neked. mondjuk a kényelem – ha pl. naponta 1.5 órát spórolsz az utazással azzal, hogy autóval jársz(mondjuk nem kell időre kimenned a megállóba, végig ülhetsz és nem kell állnod a buszon), a vásárolt cuccokkal nem kell buszon cipekedned stb.

    Anyagilag racionálisabbnak látszik életed végéig a szüleiddel élni,hárman-négyen egy szobában, biztosan sok pénzt lehet vele megspórolni,de van,amikor a kényelem vagy egyéb szempontok felülírják a racionalitást.

  • jurta
    “De nem csak az autóval vagyok így. Évezredes dolgaim vannak és vásárlás-undorom 🙂 Gondolom, a többi ebből következik :-)”

    Ha nő vagy, akkor minden elismerésem neked.

    Ha férfi vagy, akkor mindez nagyon jól hangzik, amíg nem szeretnél egy nőt magad mellé.

  • jurta
    Én meg lakást, ugyanezért. Az is durva? 🙂
  • tgwh
    Az a baj, hogy csakis személyre szabottan lehetne kiszámolgatni. Ki hányszor, milyen messze és mivel megy, az nem általánosítható dolog. Még a bevásárlás sem. Az idő meg a kényelem az meg főleg nem forintosítható.

    Mert ugye le kell írni, és össze kell adogatni a buszjegyeket, ami macera…
    Pl. vidéki 3 gyermekes család, 25 km-re a várostól:
    3*7 ezer az iskolások bérlete, 2*4 ezer a felnőtteké, mert fizeti a munkaadó. 29 ezer forint, és még csak a vasútállomásig jutottak el… jó, ha busz, akkor talán drágább, de szerencsés esetben csak sétálni kell. Városon belüli közlekedés kb. 250 forint / menet / fő.

    Talán az egyik legnagyobb magyar író/költő fogalmazta meg a legjobban, nagyjából az volt a lényeg, hogy az idő az egyetlen megfizethetetlen dolog az életben, ha egy embertársad idejét pazarlod, akkor meglopod őt, de olyan szinten, hogy soha sem fizetheted neki vissza az ellopott idejét.

  • tgwh
    Folyt. köv., de elütöttem, elveszett…
    Kezdem előről, tehát idealizált példa, mennek autóval, 37 ezer a benzin, 23 ezret visszakpnak a munkáltatóktól a szülők, mert okosban megoldották. De kapják csak vissza a felét, úgy is 26.000 Ft-ból kijön 60 km naponta, mindkét szülő csak délelőtt dolgozik, iskolába elviszik a gyerekeket. Lakjanak mondjuk borsodban, bicikli kilőve, mert ellopják, városi közlekedés kb. 3 ezer per diák és 7-8 ezer per felnőtt, + vonatbérletek diák 3 ezer, felnőtt 3 ezer – munkáltató fizeti a többit, lakjanak 25 km-re a várostól -.

    Tehát a példában 14-26 ezer benzinköltség (meg oldják okosban vagy csak egyszer igénylik a 9 ft / km-t) áll szemben 38-40 ezer forint bérlettel… És fél-egy órával előbb otthon vannak.

    A számítást nem írom le még egyszer, 22 munkanap, 7 litert eszik az autó, napi 60 km autóval, vagy vonat+busz bérletek.
    Igen, autó költsége nincs benne.

  • tgwh
    40 ezer jött ki átlagban az excelben ha jól emlékszem, de ez benzinnel együtt van.
    Tehát kb. 10-15 ezerrel kell többet fizetniük, hogy ne ázzanak meg, időben otthon legyenek, nagybevásárlás minimális költséggel, minimális erőbefektetéssel.
    Nyaraláskor egyértelműen jobb nekik az autó, de járjanak csak egy héten egyszer be a nagyvárosba, valami családi programra, vagy kirándulni…

    DE! Mint írtam, ez csak egy személyre szabott példa! Van akinek az autó éri meg, van akinek a tömegközlekedés. És nem számoltuk a kényelmet, mint írtam.
    40 ezer havonta autóra mennyivel több, mint ha elpöfékelnék? Keresnek nettó 200 ezret, fizetésük 20%-a az autó. Ugyan ennyi elmegy minimum számlákra, de inkább több. Ha belefér, tartsák meg az autót. A gond ott van, ismétlem, ha olyanoknak van autója, akik nem engedhetik meg maguknak!
    Minimálbér esetén már a fizetésük egynegyede, nagyobb az esély, hogy nem való

  • Zabalint
    OFF:
    A Stocklandyard főtrollja, [__AT__] ebben a topikban emlegetett téged:

    http://www.stocklandyard.hu/forum/topic/1740/Meg-szokatlanabb-valasz-avagyonrol-vagyonosodasrol-tozsderol-

    “Basszus, hát ez is egy copy+paste tőlem… 😮 Még a számok is stimmelnek… legalább odaírná, hogy én inspriáltam. Akkora véletlenek azért nem lehetnek, hogy pont most és pont erről értekezem, ott meg megjelenik a cikk pont erről…”

  • Kiszamolo
    És ebből mit akarsz kihozni?

    Hogy az autó egyik legkisebb költsége a benzin?

    Vagy hogy nem jó borsodi faluban lakni? 🙂

    A cikk arról szól, csak olyan autót vegyél meg, amit megengedhetsz magadnak.

  • Steve
    17,5Ft/km a költségem az elmúlt 220.000km-en + autó ára: 12Ft/km – autó jelenkori ára 4ft/km, összesen: 25Ft/km az autó. Újként vettem, mert hosszútávra igenis megéri ÚJ alsó kategóriás autót venni, amibe sok km-t rak az ember.
    25Ft/km, ebben minden benne van. Karbantartás,gumi,javítás,kiegészítők,sarc,bizti,műszaki,üzemanyag, MINDEN!
    Most nézd meg a távolsági busz vagy a vonat árakat. kb. ennyi az is 1 személyre, de a 2 dolgot nem lehet összehasonlítani, ugye?
  • agi
    Én teljesen autó párti vagyok. Ha lenne egy saját autóm, szerintem benne laknék! 🙂 és még a két utcával arrébb lévő boltba is azzal mennék! De nincs… ezért ez a pénz is megmarad!
  • tgwh
    Azt akarom ebből kihozni, hogy nem mindenkinek szabad autót venni, és a nagy többség nem nézi meg, kell-e, szabad-e neki autó. Kelhet.
    Például ismerős azért autózik, mert hát a gyerek nehogy megázzon. Azzal az erővel meg el is megy bevásárolni, három körben. Ide-oda a faluban, naponta többször. Csak egy kis tervezés kéne, és hiába suzuki, egy kacat már az egész autó, szét van hajtva, + olyan problémák is előjöttek, ami egy normál autóban soha.
    Személyre szabottan kell kezelni a problémát, és nem az autóval van a gond, hanem azzal, ha eszetlenül költekeznek rá. Megoldás nincs, nem lehet általánosítani.
    Most már én is tudom, hogy nem ezt az autót kellett volna megvennem, mert ritkán használom, de eladni már nem tudom.
    Ez olyan, mint amikor egy biztonságos környéken megvették a hiper-szuper – jó drága – bejárati ajtót, aztán kizárták magukat, zárcsere 40 ezer… a keret meg szűkös volt rá
  • bgabor911
    Azaz, kell a pávának a csicsás toll a magamutogatásra, anélkül nem veszik komolyan!
    Ettől a gondolattól már csak egy kis lépésre van az, amikor a magyar megveszi a 200 ezres iPhonet, mert anélkül nem veszik komolyan! Persze három éves hűségnyilatkozattal, és meghatározott tarifacsomaggal, hogy a három év végére legalűbb 300 ezret fizessen az iPhone-jáért. Mert iPhone nélkül nem lehet élni!

    Komolyan, nagyon mélyen gyökerezik a magyarban a magamutogatás, a hivalkodás és a pénzügyi anafabétizmus! Hosszú munka lesz ezt kiirtani, az tuti.

    Amúgy a páva csak egy állat, ugye? A magyar pedig elvileg nem az.

  • csizkek
    “Több helyen fel lehet venni és le lehet tenni az autót, ha valakinek csak havonta egyszer kétszer van rá szüksége (nagybevásárlás, vidéki utazás) nem kell nagy beruházást tennie, parkolást biztosíania, rendszeres adókat fizetnie.”

    Nemetorszagban tobb nagyvarosban is mukodik. De NEM non-profit. Viszont varoson belul, megeri. Az arazas ct/min alapu, de ha elhagyod a varos hatarat km es ido alapu lesz. Parkolas ingyenes vele a varos korzeten belul. Ugyanide is kell letenni az autot.
    Smartok, BMW 1,
    Mo.-on ez kizart, hogy eletkepes, az elso nap tunne el az autok 50%-a, masodik nap a teljes flotta..

  • Ja, viccből csináltam egy számítást.

    2005 legvégén vettem a mostani kocsit, kb. 2 milláért, akkor volt kicsivel több mint egy éves, 11 ezer km-mel, olyan fapados volt, hogy még a melóhely körül röpködő neppereknek se kellett. Pedig új szagú volt és kifogástalan.

    Na azóta voltam 2 évet itthon kölökkel, és 2008-2009-ben mentem napi 50 km-t csak melóba amivel megtakarítottam kb napi két órát vagy többet. 2012 óta dolgozom megint, most napi másfél órát takarítok meg naponta, 2006-2007-ben random használtam melóba járásra, ott sokat nem, csak úgy félórákat takarítottam meg, plusz hogy nem áztam szarrá, mikor vacak volt az idő. Szóval elképzeltem hogy átlag 6 százalékra betettem volna a kétmillát a bankba, kamatos kamat….mostanáig kiszámoltam a megtakarított időket, osztottam, óránként asszem 2200 Ft-ba került hogy odaértem a suliba, bölcsibe, postára, boltba, ha jó a matek, annyit megért.

  • csizkek
    Az kimaradt, hogy ezeket az autokat az utcan tudod felvenni es a weben v. a telefonodon levo alkalmazassal tudod megkeresni, hol all az auto az utcan:) (GPS rulez) Letenni barhol letehet varos hataran belul. A kovetkezo viszi onnan ahol talalja. Igy mindig mozgasban vannak az autok, relative surun lehet talalni ilyeneket.
  • Krisztián
    “Anyagilag racionálisabbnak látszik életed végéig a szüleiddel élni,hárman-négyen egy szobában, biztosan sok pénzt lehet vele megspórolni,de van,amikor a kényelem vagy egyéb szempontok felülírják a racionalitást.”

    Az az egyéb szempont, hogy önálló életet akarsz.

  • Kiszamolo
    Ez miről beszél? Azt sem tudom, ki ez, de gondolom, nem is fontos.

    Ő is úgy gondolja, hogy 10% és akkor ezt most tőle lopták?

    Lángelme. 🙂

  • MOndjuk a másik hogyha tényleg komoly h városhatáron belül napi 300 (2×150) lesz mostantól a vonat + 10 ezres a budapesti bérlet ugye, akkor elviheti felőlem havi 16 ezresért a BKV-t az öreg ördög, mert egy grammal se olcsóbb mint az Astrát járatni, gyerekbérletet hozzáadva meg pláne.
  • na4
    Nissan Qashqai 2013
  • Zabalint
    Én inkább nem írom le a véleményemet itt róla, tény hogy ott kitiltott a saját topikjaiból úgy egy hónapja. Viszont elolvastam az ottani autós fejtegetéseket, és én sem értem miről beszél. Egyébként nála az is gyakori, hogy leír valami jóslat félét gazdasági témában, aztán valami más történik meg, és utólag megmagyarázza, hogy ő bizony megmondta, tehát ha a te írásodat meg az ő írását is ugyanolyan módon veti össze, akkor akár ki is hozhatja ezt.
  • Zabalint
    Mindenesetre neked sikerült jól befuttatnod a blogod, mert már elég sok fórumon láttam, hogy említettek, ezen eset kivételével pozitívan, még informatikai szakmai fórumon is láttam, hogy valaki a te cikkeidet ajánlotta pénzügyi témában.
  • Catinator
    Nagyon jó cikk!

    Szerintem a kommentelés maradjon mert rengeteg értelmes/hasznos hozzászólás született.

    A tömegközlekedés Bp.-en ahová menni szoktam oda nagyon jó, de a külső részeken már nem az igazi (Ha 15 perc alatt ott vagyok kocsival, tömegközlekedéssel meg 1,5 óra és még cipelni is kell…). És vannak olyan helyek/helyzetek ahol sajnos mindenképpen szükséges!

    Pénzügyileg soha nem fogja megérni, de az egyéb faktorokat (amik kevésbé számszerüsithetők) beleszámitva már igen.

    De több embernek van kocsija mint akinek tényleg kellene.

  • janoka
    Az autótartás megéri/nem megéri kérdéskör nyilván függ attól is, hogy hol lakik az ember. Pesten 5-10 percenként járnak a buszok, vidéken viszont félóránként-óránként. Így vidéken, ha anyuka otthon van a babával, apukának kell mindent csinálnia adott idő alatt, hogy kocsi nélkül meg van esélye sincs elintézni a dolgokat, bevásárolni, nagyobb gyereket cipelni, stb. (még a taxi se lenne megoldás, saját tapasztalatból.)

    Viszont cserébe vidéken jóval olcsóbb az élet (legalábbis a lakhatás).

    Szóval az egyenlet így szól:
    Nagyváros = drága lakhatás + nem kell kocsi
    Vidék = olcsó lakhatás + kell kocsi

    Szóval ne csak a kocsival számoljunk, hanem a lakás költségével is, mert azon baromira sokat lehet nyerni, jóval többet, mint amibe a kocsi kerül, ami azért kell, hogy kiköltözz vidékre.

  • Nem tudom mi a meglepő azon, hogy a többség öreg kocsival jár – a hivatalos statisztika szerint az átlag magyar kocsi 11 éves, ebben benne van lézerjani Audija és Bélabá 25 éves Ladája is amivel a szőlőbe jár.

    Az öreg kocsikban kevés a légzsák is.

    Aki meg hitelből vett új kocsit, nem jön dicsekedni vele.

  • Kalv
    Ez hogy jött ki ilyen olcsóra? Nekem csak a benzin 27,5 Ft/km, pedig nem egy nagy benzinfaló batárral járok. Nem a régebbi olcsóbb benzin ár húzza le? Mert akkor nem feltétlenül helyes a mai tömegközlekedési árakkal összehasonlítani.
  • Steve
    Jogos, az elmúlt 8 évben 305Ft/L volt az átlagáram, így számolva jött ki, de mint írtam, nekem ennyibe került. Az elmúlt 8 év átlag tömegközlekedési áraival is össze lehet hasonlítani, nagy difi ott sem lesz.
    A jövőben több lesz mint 17,5Ft/km valószínű, kb 3,5Ft-al /km. A fogyasztásom átlagosan 3,7L/100km, kisköbcentis TDiesel, leginkább városon kívül használva.
  • Janos
    nez meg egy bulvaroldalt. Ott biztos sokat talalsz beloluk. Szerintem akik ide jarnak, azokban megvan az igeny a fejlodesre, es akiben megvan az igeny, az fejlodni is fog.
  • szocske
    Érdekes, hogy eddig nem nagyon vetődött fel a robogó, mint alternatíva.
    Bár én bicikli párti vagyok, de sok helyre nem érkezhet az ember izzadtan, és rendszeresen 10 km feletti távok egy átlag biciklisnek már sok.
    Ellenben egy használható (használt) robogót 50-100 ezer között lehet már venni.
    Elég könnyű ezeket ellopni, tehát nem is érdemes sokkal drágábbat venni.
    A fogyasztása egy régebbi vacaknak is fele-harmada egy átlagos autó fogyasztásának.
    A javítási-fenntartási költségek kb. egy jobb biciklivel vannak egy szinten.
    Persze hatalmas csomagok és gyerekek szállítására nem alkalmas, de egy ember városi gyors és olcsó közlekedésére tökéletes megoldás.
    Egy autót persze nem helyettesíthet, de a tömegközlekedést simán.
    Mivel nem egy komoly vagyon sem a beszerzése sem a fenntartása, még autó mellett is megérheti, 1 szezon alatt bőven behozza az árát.
  • tgwh
    Én már a hangjától rosszul vagyok… amikor a falubeli 150 kg-os ember felül a törpe robogójára – tényleg kicsi, kb. akkora kerekei vannak, mint egy szemeteskukának… -, és elindul, az… hát az egyrészt röhejes 😀 húzza neki a gázt, de nem bírnak vele a köbcentik 😀
    Persze ha rajt ül az ember, más tészta.
  • almastaska
    Sajnos Kiszámoló kitörölte a saját kommentjét, de mindegy, leírom ide:
    A mondanivalóm lényege NEM AZ hogy kinek volt igaza (nem érdekel), hanem az, hogy Budapesten egy adott kerületen belül, és a kerület egyes részein is egészen eltérő közlekedési idők jöhetnek ki. Ezért badarság olyat állítani hogy a XVIII-ból valahova átírni másik helyre ennyi idő. A XVIII. kerület egy adott részéből annyi idő, másik részéből pedig megint más idő. Ezért írtam korábban is, hogy mindenkinek magának kell mérlegelnie rend szerint honnan hova utazik és az alapján dönteni melyik is a gyorsabb. Ez ugyanúgy igaz mondjuk a XVII.re aminek egyes részein egész jó a közlekedés, egyes részein viszont borzasztó és konkrétan kínszenvedés BKV-zni.

    A példánál maradva: tehát a különbség a lőrinci víztorony és az imre Ady utca között…

  • almastaska
    Általánosságban igaz az, hogy lőrinc fejlettebb (több a pénz) mint imre, közlekedésileg is lőrinc jobb mint imre.
    Neked 4 busz is szóba jöhet, nekem már csak kettő. A Víztoronytól az imrei busz végállomás még pluszban kb. 20 perec busszal, és onnan még gyalogolni kell google maps szerint 7 percet. Vagyis durván plusz 30 perc a víztoronytól számolva.

    Vasút: igen abban igazad van, hogy ha gyorsbusszal mész, akkor csak átsétálsz a vasú felett és kész, autóval kerülni kell. Viszont autóval meg tudsz olyan útvonalon menni, ami egyből a célig visz el, tehát autóval nyílván nem kéne pluszban megkerülni a vasúti átjárót.

    Budaörsről bejutás: én így mennék: a budaörsi úton befele, az M1-M7 bevezető alatt amikor átmész, ott jobbra kifelé, majd hátul a kertek alatt elmenni egészen az egér útnak a vasúti felüljáró részéig. Ott valóban lehet hogy várni kell kicist. Átérés után szintén a kertek…

  • almastaska
    Kertek alatt el a lágymányosi hídig, onnantól pedig már jó vagy. Így a dugó egy része kikerülhető. Nem azt mondom hogy egyáltalán nem fogsz állni, de nem 40 percet, hanem mondjuk csak 10et.
  • Fuff a kismamut
    Köszi az elismerést 🙂
  • Fuff a kismamut
    Egyébként a költekezésről – meg az autókról – még csak annyit, hogy szerintem a használati tárgyak nagy része közel sem ér annyit, amennyibe kerül, ezért aztán nagyon nem éri meg mindig mindenből a legújabbat, legmodernebbet, leg…tt venni. Persze, akinek hobbija 2-3 éves gyakorisággal cserélgetni a kocsiját, az tegye, ha megengedheti magának, csak utána ne sírjon, hogy hó végére üres a hűtő.
    Továbbá – igaz kicsit off – a régi cuccok (itt főleg a nők esetében és főleg a ruhákról, meg a horror összegeket felemészthető kiegészítőkről beszélnék)egy kis kreativitással bármikor felújíthatóak, csak ismerni kéne a varrótűt.
  • Fuff a kismamut
    Hű, de mennyire igaz, hogy az autózás vallás! És igen, kedves Kiszámoló, jól megsértetted néhány elvakult hódoló “istenét” 🙂
    De csak így tovább!
    Van célcsoport: azok, akik ezeken a cikkeken besérülnek. Persze rajtuk nem fog a tanítás, de hátha egyszer majd a távoli jövőben…! 🙂
  • Fuff a kismamut
    Kérünk, ne vedd le a hozzászólást! 🙂
    Az igaz, hogy a szakmai blogoknál egyre kevésbé lehet hozzászólni, de ennek csak olyan olvasata van, hogy az adott cikket kész kinyilatkoztatásként kell kezelni és senki nem kíváncsi más, mások nézőpontjára, véleményére. Itt legalább a hozzászólásokból is lehet tanulni, ötletelni, néha teljesen más gondolkodásmódot megismerni. Ez jó és hasznos.
    A szakmai oldalak meg lassan úgy néznek ki, hogy “pofabeénmondommeghogymiatuti”.
    Ugye nem ilyen oldalt szeretnél? 🙂
  • Fuff a kismamut
    Miért nem fordítjuk meg a dolgot? Most azokat röhögik ki a hivalkodók, akik szerényen élnek (hú, de utálom ezt a kifejezést, de nem tudok jobbat), de ha megfordulna a dolog és az lenne a menő, hogy nem költöm el az összes pénzemet a pávatollakra, akkor lehet, hogy javulna kicsit a köz hozzáállása. Mindenesetre lehet, hogy az én készülékemben van a hiba, de én személy szerint mulatok a pávatollakkal ékeskedő embereken. (A takarítónőnek nálunk valami csúcsizés telefonja van és van képe pofákat vágni, amikor meglátja a veterán készülékemet. A havi fizetésem jónéhányszorosa az övének :-)) Nekem ellenben lesz nyugdíjam, neki nem biztos 🙂 Dehát minek az neki, a telefonnal többre megy.
  • Janos
    amit meg nem vett figyelembe senki mint alternativa, azok a mopedautok. Igaz, ezek eleg fapadosak, de arban alig dragabbaak egy robogonal, hasonlo motor hajtja oket, es ugyanugy funkcionalnak mint egy kisauto, viszont 4-5 loerosek ( asszem ) ugyhogy minden olcso hozzajuk:)
  • Zabalint
    A robogó télen vagy rossz időben ugyanúgy szívás, mint a kerékpár, az izzadás meg megelőzhető átlagos időjárásnál alul öltözéssel, nyári melegben meg lassabb tempóval. Szerintem éppen a kerékpár miatt nem jó alternatíva a robogó.
  • jurta
    “a testvéremnek is van autója és szükségből, mert sokáig csak úgy tudott dolgozni, hogy autóval járt el a 60 km-re lévő munkahelyére”

    Remélhetőleg fizettek neki költségtérítést. Ha nem, akkor a fizetése valójában jóval alacsonyabb volt, mint gondolta.

    Az ilyen, munkával kapcsolatos “szükségek” a dolgozó számára a bért csökkentik, mindig bele kell őket számolni a képbe a bértárgyaláson, és csak akkor elvállalni a munkát, ha az efféle “szükséges” költséget levonva is megfelel a fizetés.

  • jurta
    “autót az ember azért is tart, mert magában a vezetés egy szórakozás és örömforrás.”

    Ja, éjszaka, meg kisebb jelentőségű országutakon. Ezekben az esetekben egyetértek.

    A nálunk, városban meg autópálya-bevezetőn dugóban veszteglő arcokon valahogy nem a fentieket látom.

  • jurta
    “Folyt. köv., de elütöttem, elveszett…”

    Firefoxban, Chrome-ban vagy Safariban használd ezt a csodajó kiegészítőt (nekem összesen már órákat takarított meg, és a bosszúságot is):

    http://getlazarus.com/

    “Lakjanak mondjuk borsodban, bicikli kilőve, mert ellopják”

    Ugyanott autót nem lopnak?!