Roaming és elektromos autó
Két mai hír, ami többeknek érdekes lehet.
Az egyik, hogy miután visszavonták a az Unión belüli ingyenes mobilroamingról szóló rendelkezést, beadtak egy másikat az EU Bizottsághoz.
Mint ismert, a korábbi rendelkezés 90 napban maximalizálta az éves külföldi roamingot ingyenesen, ezt módosították most. Nem lesz időkorlát, azonban sajnos továbbra is maradtak benne aknák, nehogy véletlenül egy olcsó külföldi kártyát használj idehaza.
Ilyen aknák a meg nem határozott otthoni-külföldi használat aránya, hosszú inaktivítás után szinte csak roaming használat és több kártya használata roamingban ugyanazon ügyfél által (??).
Ilyenkor a mobilszolgáltató figyelmezteti az ügyfelet és 0,04 euró (13 forint) plusz díjat számolhat fel percenként.
Mindez 2017 júniusától fog élni, részletek itt.
A másik, hogy a magyar állam támogatni kívánja az elektromos és hibrid autókat, amik a jelenlegi szabályozás szerint zöld rendszámra jogosultak, de maximum az áfa (21%) vagy 1,5 millió erejéig.
Jó pont a tervezetben, hogy a 15 millió forint feletti autókat kizárják a támogatás köréből, így végre nem 30 milliós luxusautók kapnak kiemelt támogatást.
Komplikáció a dologban, hogy pályázni kell a pénzre, nem automatikusan jár és csak új autókra lehet igényelni.
Amiben csak reménykedhetünk, hogy nem az történik, mint a CSOK-nál, hogy ennyivel lesznek drágábbak a támogatásra jogosult elektromos autók.
Ha a tervezett töltőállomás telepítő program is sikeres lesz, akkor lehet, hogy jobban elterjednek az elektromos autók. (Hogy ennek ellenére megéri-e majd venni egyet, az még mindig kérdés.)
“13 forint plusz díjat számolhat fel percenként.”: ez megint a riogatás része. SzámolHAT = mikor fog pontosan felszámolni? Visszamenőleg vagy csak utána? Hogyan szól, a külföldi címemre küldött levélben? 🙂
E-autó: Munkahelyemen nagy a fellángolás, dugódíj és minden egyéb miatt sokan gondolkodtak e-autóban. Ez a hír csak benzin a tűzre (itt némi irónia). Nem tudod szabályozni, hogy egy populáris termék árába ne építsék be a várható kedvezményt. Ha nem ÁFA-nyival csökkentenék az árát, hanem elengednék az ÁFA-t, akkor is ugyanannyi lenne a kocsi ára. Átlag polgár nem tudja érvényre juttatni a “kötelező” csökkentést. Vagy csak én vagyok béna és nem látom, hogy hogyan? (Most kérjek egy ajánlatot és lobogtassam fél év múlva?)
Most voltunk kipróbálni egy BMW i3-at. Megy mint a golyó, műszakilag is nagyon ott van. De városi Smart méret. De a hatótávja nem való nagyobb bejárásra. Pedig az üzemanyag megtakarítás nem elég sok ha napi 2x20km-t mész. Kolléga menne vele napi 2x150km-t. De nincs ekkora hatótávja, illetve ha van, akkor is nagyon kell centizgetni.
Otthon kell neki garázs, mert a rendes töltőt nem tudod kivezetni az utcára 🙂 Munkahelyen is kell valami töltési lehetőség, ahhoz kevés az utcai töltő. Még nagy irodaházakban sem megoldott, hogy minden 4. autóhoz áramot húzzanak, jó ha egy töltős beálló van valahol.
Kiforrottnak látszó technika, a jelenlegi szinten ennyi tud. Jampi életérzés kell hozzá, hogy 10-13m Ft-os leszurkolva csak Vác-Bp távolságon járj vele.
Számolhat: lehet, hogy a román Digi örülni fog neki és esze ágában sincs plusz díjat felszámolni, míg a német Telekom nem lesz boldog és ő meg fel fog számolni plusz díjat.
A legjobb viszont az lenne, ha ebből a pénzből inkább a városi buszokat állítanák át elektromos üzemre, legalább a fővonalakon járókat.
Nehogy árverseny legyen, mi?
Éljen az 5 perc alatt felhasználható méregdrága 4G-s adatkeret…
A probléma ezzel, hogy az álom és a valóság két különböző történet:
“Persze a 2,1 literes gyári átlagfogyasztást csak azért írhatják be a katalógusba, mert az európai mérési módszer eléggé elrugaszkodott a valóságtól. Nekem egy hét és 800 megtett kilométer alatt a még mindig szenzációsnak számító 7 liter jött ki, csodálkoztak is a Volvónál, hogy még senki sem hozta vissza ilyen alacsony átlagfogyasztással ezt az XC90-est az egyhetes tesztről.”
origo.hu/auto/20160818-volvo-xc90-t8-teszt.html
“Sokba kerül, de ingyen parkol. Az XC90 T8 alapára hét üléssel 22,69 millió forint (…) a felárát akkor is nehezen termeli ki a T8-as variáns.”
Soha nem fogja megérni villanyautóval járni, max ha elfogy az olaj a Földön. Ekkor meg az autók árát nyomják majd az egekbe.
Csakúgy jelzem, tegnap hivtam egy übert és egy tesla érkezett. Vajon hol élek?
annyit szerettem volna mondani, hogy egy 3-4-5 milliós autóval is ugyanúgy meg tudná oldani a munkáját, attól függetlenül hogy kitermeli az árát vagy sem.
Egy elektromos autót pillanatnyilag nem érdemes úgy nézni, hogy megéri-e vagy sem. Ha így nézzük akkor minden (nem csak elektromos) ami drágább mint egy Dácsia az már “nem éri meg”.
Van akinek arra áll föl, hogy célkereszt van az elején, van akinek attól, hogy befér a csomagtartóba két kombinált hűtő, van akinek arra, hogy elektronok mozgatják, és ezért hajlandó többet áldozni rá, mint ami feltétlenül szükséges.
Mindannyian jobban járunk, ha ezen utóbbiak lesznek többen.
Itt Grazban is van Tesla taxis (bár azt nem tudom Uberezik-e), úgy hogy nem kell túl messzire menni hozzá Magyarországtól. 🙂
A roaming törvény lehet, hogy nem a legjobb, de elindíthatja (illetve már elindította) a szolgáltatókat a roaming-mentes csomagok felé. Ha jól tudom a Vodának már van ilyen csomagja (igaz, az előfizetési díjban benne is van az ára).
Ami nekem probléma, hogy magyarországon nem is lehet olyan feltöltőkártyás csomagot kapni, amiben több gigabyte adatforgalom lenne. Ausztriában 10 euróért kapok olyat, amiben 5 giga van alapból.
Ha jobban megnézzük, az okostelefonok korában a hangkapcsolatra csak a szolgáltatónak van szüksége, hogy azt is el tudja adni. Nekünk csak az internetelérés kell, amit okosan nem adnak külön. Ezt a jeget kellene végre megtörni.
Agglomerációból járunk be és ki, gyerek ovi-iskola és hasonlók és a nejem imádja. 2-3 naponta rádugja a garázsban a 220-ra és tölti. ( a cityben csak a villámtöltők ( 40kw+) érnek valamit, a gyorstöltők feszt foglaltak, tipikusan a plugin Priusok parkolnak ott
Hogy miért vettünk elektromos autót? A 10 éves automata német váltója behalt és 600 és 1.000.000 között lenne a javítás, meg a kettős tömegű és társai is jönnek szépen sorban…
8 év garancia van rá ( igen 7,99 évnél ha 75% alá esik az akkupack teljesítménye kicserélik)
és 8 év kötelező éves karbantartás is benne van az árban
Remekül gyorsul, ingyen parkol, nincs cégautóadó, de ezeket már tudjátok
Köszi.
A felesegemnek hibridje van es nagyon szereti, mert jol gyorsul, automata, szervizbiztos es mert itt ahol elunk trendinek szamit(kevesebb karosanyag, kornyezettudatossag stb).
De ettol meg siman talalsz !olcsobban! egy picit dragabban fenntarthato, de hasonlo minosegu autot, meg az adott markan belul is.
Amugy itt, a munkahelyek parkolojaban altalaban van tolto(meg a bevasarlokozpontokban is lattam), ahol ingyen tudod magadnak toltei a kocsit(igy a tankolas lenyegeben nulla koltseg), de ettol fuggetlenul sem eri meg a dolog, iszonyat magas a bekerulesi koltsege az autonak ahogy az ertekvesztese is.
Viszont azt hallottam, hogy talan Hollandiaban mar nem soka(2025 remlik) nem lehet csak eletromos autot uzembe helyezni, na az alaposan felkavarhatja majd a dolgot. Kerdes mennyi realitas ebben?
Telenor
3 GB 2500 Ft havonta
5 GB 3500 Ft havonta
10 GB 6000 Ft havonta
30 GB 9000 Ft havonta
Mobil: ha a digi behozná azokat az árakat ami romániában van, nem kéne roaminggal foglalkozni (6 euro alatt korlátlan csomag). A tornyokat már építik, de a frekvenciájuk kevés lesz sajnos valószínűleg.
Ráadásul a 2mrd-ból 1300 autó támogatható, ennyire nemigen van szüksége a cimbiknek, és jövőre 3mrdot terveznek erre költeni.
Szerintem ennek a támogatásnak a fő oka az lehet, hogy a CO kvótákat ilyesmire kell költeni, így demonstrálni kell az EU felé.
Nem tartom valószínűnek, hogy ez teljes mértékben beépül az árba, ugyanis akkor sokan inkább a szomszédos országokból vennék meg a leafet/i3-at, a pályáztatással vélhetően megoldható lesz arra is a támogatás.
Esetleg az alku csökken a listaárakból, de az azért vszínű kevesebb mint 1,5M/autó, bár erről juhika tudna mesélni, ha 9,5 volt a nagy akkuval a leaf, akkor azért van alku, mert ha jól emlékszem valahol 11 körül van a nagy akkus változat listaára, de lehet tévedek…
2-3 naponta tölti? Akkor nem nagyon van használva. 20%-alá nem szerencsés meríteni, az megöli a lítiumos akkukat!
“8 év garancia van rá ( igen 7,99 évnél ha 75% alá esik az akkupack teljesítménye kicserélik) és 8 év kötelező éves karbantartás is benne van az árban
Remekül gyorsul, ingyen parkol, nincs cégautóadó, de ezeket már tudjátok”
8 év alatt kevesebb mint a felére fog esni, ilyen adatokat még a Tesla sem tud és nem is ígér! Ráadásul INGYEN cseréli?? Pontosan akkor mikor? 8 év múlva vagy ha 75%-os lesz az akksi? Ezt a gyár leírta??
8 évig MINDEN karbantartás benne az árban? A kopó alkatrészekig beleértve? Az szép!
elég komolyak ott az állami támogatások, a használt priusok túlnyomó többsége is onnan jön 3-4 évesen, mert a támogatás szerint ennyi idő után adhatják el. Le is nyomják jól az árakat vele még nálunk is, az újkori ár harmadáért-feléért lehet kapni a 3-4 éves priusokat.
A közelmúltban a leaf-ek száma is megugrott, szerintem 1-2 év és megjelennek a magyar piacon 3M körül a levetett holland 3-4 éves leafek, és az már elérhető lesz sok ember számára akár a család második autójaként is, amire tökéletesen alkalmas lehet egy villanyautó a 100-150km hatótávval is.
Jelenleg az ilyen leafek 5M körül vannak, kíváncsian várom, hogy a most meghirdetett támogatás nyomja-e lentebb ezek árát.
1, 2 éves akkuval télen(hidegben) hány kilométert lehet megtenni saccra?
2, Mennyibe kerül a teljes akku csere, és mennyi időnként kell cserélni?
3, Mennyi ideig tart az akkuk feltöltése normál otthoni töltőről?
Előre is köszönöm :))
A Leaf értékvesztése egyik munkatársamat is érdekelte, így nézelődtünk már.
Szerintem brutális: a hasznaltauto.hu-n 4 éves Leafek 4 millióért elvihetők ahogy nézem több is.
De ha nem akarsz ennyit adni a magyar kereskedőknek, akkor javaslom körbenézni a autoscout24.hu-n (99 ezerért több cég be is hozza az általad kiválasztott kocsit, ergó ha rádobsz mondjuk 200-at az árakra összehasonlíthatóak lesznek a ha.hu-val). Ott a 3 évesek közel 3,5 millióba vannak. Ez cirka 64%-os értékvesztés 3 év alatt.
ez az új 1,5M támogatás is elég durva értékvesztést okoz azoknak, akik a közelmúltban új autót vettek teljes áron…
Mindenesetre egy szűk kör számára szerintem jó opció:
aki 50-70 km-ről ingázik munkába, vagy munka miatt munkaidőben autózik napi 100-150kmt (pl. taxi), ha még egy ingyenes közterületi töltő szomszédságában is van a lakása, akkor különösen nyerő.
A magas értékvesztést nézve is olyan, mintha előre kifizetné az üzemanyagot, a minimális karbantartás ára már a zsebében marad.
@bjozef: “5 év alatt legjobb esetben is felére esik a kapacitás”
Ez csak sivatagi klímán igaz, lásd electricvehiclewiki.com/Battery_Capacity_Loss
1, 2 éves akkuval télen(hidegben) hány kilométert lehet megtenni saccra?
Meglepően a hideget jobban bírja a li technológia és az akkupakkoknak van beépített fűtőelemje általában a legrosszabb esetekre. Tehát jelentős kapacitásesés nem számolható -20°C-ig. Hidegben még a töltés jelenthet gondot, nem lehet normál teljesítménnyel tölteni, mert az tönkrevágná a cellákat.
A meleg nagyobb ellenség, még állásában is veszít a kapacitásából az akksi ilyen esetben és az öregedése is gyorsabb a celláknak.
2, Mennyibe kerül a teljes akku csere, és mennyi időnként kell cserélni?
Leaf esetén 1,5-2M közötti összegeket olvastam. Van még “bérléses” megoldás havi díjjal, ott 75% kapacitás esetén automatikusan cserélik is, ez benne van a havidíjban.
3, Mennyi ideig tart az akkuk feltöltése normál otthoni töltőről?
30 kWh akksi:
Normál 220V-10A esetén: ~10óra
Gyorstöltővel: ~4óra
Ez esetleg laborban így van mint a fogyasztásadatok meg a károsanyag kibocsájtás, de gyakorlatban egy napi szinten használt elektromos autó 5 év alatt elveszti a kapacitás felét. Főleg a mi éghajlatunkon, a meleg még állásában is gyilkolja az akksit a hideg meg a töltésnél zavar be. Persze nem kellene 20% alá sem meríteni gyakorlatban, pl. az ez adat laborban 5%…
Ráadásul a gyártók is 75%-nál húztak egy elég határozott vonalat, mondjuk a Leaf esetén az elméleti max 200km mindjárt 150km-re esik ami gyakorlatban talán 100-120km-t jelent és akkor ebből még vonjuk le a 20% ráhagyást ha nem akarjuk még gyorsabban gyilkolni az akksit.
Just over four years ago, a shiny red 2011 Nissan LEAF joined the Transport Evolved Staff car fleet as the Gordon-Bloomfield family’s daily driver … on Sunday, the inevitable happened: Hiro lost his second capacity bar. This indicates our main staff Nissan LEAF can now store less than 80 percent of the energy it could when new.
Tehát 4 évesen 20% a kapacitásvesztés.
transportevolved.com/2015/04/14/staffcar-update-after-73100-miles-our-nissan-leaf-loses-its-second-capacity-bar/
2016-09-22 at 13:01
Köszönöm!
“30 kWh akksi: Normál 220V-10A esetén: ~10óra”
Ez nem csak a fizikának mond ellen, de ilyen optimistát még a nissan sem mer hazudni, ők 10A esetén 12 órát adnak meg, ha jól emlékszem.
Ami teljesen logikus, 230 V x 10 A x 10 h = 23kWh, tehát még veszteség nélkül is messze vagyunk a 30kWh-tól.
10% körüli töltési veszteségekről szoktak beszámolni a külföldi felhasználók, igaz ők zöldáramól töltenek nem paks2ből, nálunk biztos jobbak az eredmények 😉
Mindenesetre 10% töltési veszteséggel 33kWh-t kell kiszipolyozni a hálózatból egy nullára merült 30kWh akku teljes feltöltéséhez, ami 33 kWh / 230V /10A = 14,3 óra.
Persze aki hosszú életű akkut akar, az nem meríti 20% alá és nem tölti 80% felé, így a 30kWh akkuból csak 18kWh-t használ ki két töltés között, így kímélő használattal a töltési idő is csak 18 kWh + 10% / 230V / 10A = 8,5 óra, tehát 1 éj alatt visszatölthető.
4 év alatt ment ~117e km-t és így esett 20%-ot a kapacitás.
A lenti linken az úriember ment 240e km-t 5 év alatt és úgy meg is lett az 50%-os esés. insideevs.com/exclusive-interview-with-steve-marsh-as-his-nissan-leaf-hits-150000-miles-original-battery/
Nagyon használatfüggő a dolog, de írtam, hogy a gyártók szerint már 25% esés is lélektani határ. Tehát a fenti 4éves Leaf-el is teljes feltöltéssel gyakorlatban olyan 100km-t tudunk autózni. Hát ezért marad városi autó egyenlőre ez a technológia. Arra meg drága.
Nem mond ellent a fizikának, mert erősen hőmérséklet, akku és töltésvezérlő elektronika függő a dolog.
Mellesleg a Nissan is ezt “hazudja”:
nissan.hu/HU/hu/vehicle/electric-vehicles/leaf/charging-and-battery/charging-nissan-leaf-and-battery.html
Maradjunk annyiban ha az autó már vinnyog a töltésért, normál hálózat esetén 10 óra múlva az összes töltésjelző LED világítani fog 🙂
Van ma Magyarországon olyan kis cég amelyik erre szakosodott, kb 4-5 millióból átalakitják az autókat elektromos hajtásúvá. Ehhez, ha hozzávesszük, hogy mondjuk veszel egy nagyobb autót, amibe belefér egy tisztességes akkucsomag, mondjuk 1 millióért, akkor maximum 6 millióból van egy teljesen új akkupakkal felszerelt elektromos autód, nem elhanyagolható hatótávval (a cég 300 km irt a honlapon, ha jól emlékszem).
Sajnos nem találtam meg a linket, de úgy emlékszem pécsi illetőségűek.
portfolio.hu/vallalatok/cegauto/a_nissan_raiger_a_kormanyra_meg_olcsobban_lehet_elektromos_autot_venni.5.237704.html
Gondolom alkudni már nem nagyon lehet a szalonban az alapfelszereléses LEAF-nél.
Ez azért kicsit más, mint az ingatlan szektor, ahol átlagosan 3 év körül lehet a megvalósulás és nem lehet importból letörni az árakat, ha a helyi vállalkozók nem engednek.
😀
Stanlee kb. jól számolta az üzemanyag megtakarítást, de ez lehet még jobb is. Szervíz a kopókra of course nincs, de ezeken min 100.000 km-t bír egy fékszett, és a villanymotor mint a faék
Az értékvesztése nem lesz rosszabb mint egy német prémiumé, amiket itthon árulnak azok főleg USA-beli picit elázott, vagy kettőből-egybe hegesztett vasak. 4 év múlva 4év karbantartással és 4 év garival, szerintem el fogjuk tudni adni
“Az 10 amperes áramerősséget biztosító kábelnek a lemerült akkumulátor teljes feltöltéséhez körülbelül 12 órára van szüksége, 30 kWh-s akkumulátor feltöltéséhez 15 óra szükséges. Maximális rugalmasság.”
media.nissan.eu/content/dam/services/HU/prices_brossure/brossure/NISSAN_EURO_LEAF_HU.pdf
Egyébként normál hálózatból azért lehet, hogy 10 óra alatt telinek jelzi, mert mikor “vinnyog a töltésért” gondolom 20%-on áll, a Mon családi házakban jellemző otthoni konnektor mögött pedig nem az általad említett 220V 10A, inkább 235-240V 16A van.
Más kérdés, hogy ha vkinél 1x25A van, ami viszonylag gyakori, az már ne nagyon akarja használni a villanytűzhelyt, amikor töltődik az autó. A szintén gyakori 3x16A esetén már beleférhet egy óvatos vacsorafőzés.
Szerintem arra gondolt, Szaky, hogy ha télen fűteni kell az autó utasterét akkor mekkora lehet a megtehető távolság? Amennyiben nem így van, akkor kérdezem én:
“1, 2 éves akkuval télen(hidegben) hány kilométert lehet megtenni saccra?”
Kéthátom éve még kiemelkedő volt a 150-200km-es hatótáv, ma már csak hümmögünk rajta, hogy már sokan ígérnek többet.
A hagyományos autónál nincs olyan sok lényegi, gamechanger újítás mondjuk az új golf/mondeo/swift és mondjuk a 2012-es modell közt. kicsit szebb, kicsit több a LED lámpa, más az ülés varrása, akár rádobtak még 5 lóerőt, de nagyjából ugyanannyi a fenntartása, ugyanúgy megy, ugyanazt tudja. Ugyanez a 4 éve elektromos autóban igen sokat jelent.
Ezért írtam ~10 órát, körülbelül! Mint írtam az akku elektronikájától is függ, ami nem engedi teljesen lemeríteni, mert akkor csak spéci töltővel lehetne regenerálni a cellákat.
Lehet, hogy a házban 16A-25A van, de a töltő csak max 10A-rel tölt, cserébe nem kerül 2-300e-be mint egy gyorstöltő.
@s_abel:
Egy fullos Leaf akkuval, télen, fűtéssel, városban olyan 120-150km-t lehet autókázni.