Költség-nyilvántartás

Kialakult pár napja egy vita a hozzászólásokban, mi értelme van írni a költségeket. A főbb kifogások az alábbiak voltak:

– Felesleges, mert úgyis tudatosan költök. Amire kell, arra költök, amire pedig nem, arra úgysem. Akkor pedig minek?

– Fejben tartom a kiadásaimat, minek komplikálni az életemet egy alkalmazással is?

– Semmivel nem lesz jobb az életem, ha írogatom, mire mennyit költök. Csak időpazarlás.

Ha kontrollt szeretnél a pénzügyeid felett, azt csak úgy tudod megtenni, hogy rögzíted, hogy mennyi pénz és honnan jött be és mennyi pénz és mire ment ki.

Két élethelyzet lehetséges: ha elteszel annyit pénzt, amennyit el kell tenned havonta, illetve ha nem. (Mennyit kell félretenned? Itt már beszéltünk róla. A nyugdíjadra pedig ennyit kell eltenned.)

A második esetben kénytelen vagy írni a kiadásaidat, az első esetben nem muszáj, de érdemes. Ha elteszel havi X százezer forintot, ami kell ahhoz, hogy legyen pénzed nyugdíjasként és ki tudd fizetni a gyerek egyetemét, ha akarod, akkor nem létkérdés a kiadások teljes kontrollja.

Azonban érdemes akkor is számon tartani a kiadásaidat. Ha más nem, időről-időre egy-két hónapig írni a költségeket. Ezzel egyrészt elkerülöd, hogy észrevétlenül elszaladjon veled a ló (Az életszínvonalad inflációja), másrészt rengeteg teljesen felesleges kiadást leleplezel a költségvetésedben.

Nagyon tanulságos írni a kiadásokat, az ember rá-rácsodálkozik, mire mennyit is költ. Étteremre és bevásárlásra elmegy ennyi? Min élünk mi, csak kaviáron és lazacon? Ja nem, csak kétezer-ötszáz forintos koktélparadicsomon és kilencezer forintos olasz füstölt sonkán. Mikor szoktunk mi rá ezekre? Újabban már ennyit eltankolok havonta? Én azt gondoltam, még mindig csak havi 15 ezerért tankolok, mint három éve. Miért megyek háromszor annyit mint három éve?

S itt megdől az a vélekedés, hogy csak arra költök, amire muszáj, illetve hogy attól még nem fogok kevesebbet költeni, mert írom a kiadásokat.

De, kevesebbet fogsz. Visszateszed a három csoffadt vajretket 400 forintért és a 800 forintos, 250 grammos koktélparadicsom helyett nézel egy olcsóbbat, ha rádöbbensz, hogy múlt hónapban is több százezer forintot elkajáltatok, miközben négy éve még kevesebb, mint a fele ment el erre.

Magamon is látom, hogy csak azért kevesebbet és megfontoltabban költök, mert felírom a kiadásokat.

A modern vállalatirányításban egy alapelv, hogy azt amit mérnek, az már csak attól jobb lesz, hogy elkezdik mérni. Ha mérik a bankban, hogy mennyi időt várnak az ügyfelek, elkezd gyorsabban haladni a sor. Ha mérik, hogy a betelefonálók mennyire elégedettek az ügyfélszolgálattal, egycsapásra hatalmasat ugrik a minőség.

Így van ez magánemberként is. Sokkal jobban odafigyelsz csak attól, hogy elkezded írni és visszanézni, mire mennyi pénz ment el.

De mondhatok egy másik példát is. Mindenki tudja, hogy több vizet kellene inni, mint amennyit egy átlagember megiszik. Csak attól, hogy letöltesz egy appot a telefonodra, ami csak annyit csinál, hogy számon tartja, mennyit ittál aznap és óránként rád szól, hogy igyál megint, mindjárt kétszer annyit fogsz inni, mint előtte. Ugyanez történik, ha a kiadásaidat számon tartod.

Felmerül a kérdés, ha elteszem a havi X százezret, miért ne verhetném el a többi pénzt felesleges kiadásokra? Pontosan ezért: mert felesleges kiadás és a pénz elverése. Annál mindennek több értelme van, mintha kifolyik a kezedből a pénz. Tehetnél félre többet, hogy hamarabb elmehess nyugdíjba. Dolgozhatnál kevesebbet, hogy több időd maradjon az igazán fontos dolgokra. De még ha csak másokon segítenél ezekkel az összegekkel, annak is több értelme lenne.

Az egyszerűen nem igaz, hogy valaki fejben tudja tartani, hogy mire mennyit költött. Maximum egy agglegény, aki ugyanott lakik 10 éve és mindennap ugyanazt eszi. Egy kétkeresős, négy vagy öttagú családban képtelenség észben tartani a kiadásokat.

Találomra kiválasztottam egy napot, aznap csak én hétszer költöttem: reggel bevásároltam, aztán tankoltam, kifizettem a gyerek különóráját, odafelé menet a gyerek kapott egy kakaós csigát, feladtam egy csomagot és a többi. Mindeközben a feleségem vett cipőt a gyerekeknek és rendelt ruhát az interneten, szintén a gyerekeknek. Még Superman sem képes havi 150-200 tételt összeggel együtt fejben tartani, ez képtelenség.

Az is vicces indok, hogy túl sok időbe telik a tételek rögzítése. Sokan mondják ezt olyanok, akik órákat tékozolnak el naponta facebookozással, filmnézéssel és értelmetlen cikkek olvasgatásával. A vásárlás után előkapom a telefonomat, beírok egy számot, kiválasztok egy kategóriát, nyomok egy mentést. Ez naponta 5-7-szer 10-15 másodperc. Ha a blokkot is lefotózom (leszoktam, rajta vannak a tételek), az további 5-6 másodperc.

(Továbbra is ugyanazt az ingyenes alkalmazást használom, amiről írtam ebben a cikkben. Nekem nagyon bevált, de természetesen vannak más alkalmazások is. Sok a jó ingyenes alkalmazás, felesleges fizetőset használni, főleg olyat, aminek havi díja van.)

Ha még nem állsz annyira jól, hogy ne kelljen figyelned a kiadásaidat, mindenképpen érdemes használnod egy költségnyilvántartó programot, akár telefonon, akár számítógépen, vagy zsebnoteszben. Ha már jobban megy a sorod, akkor is érdemes számon tartani a kiadásaidat, tényleg sokkal tudatosabban fogsz költeni pusztán a kontroll miatt.

Ezen túl számtalan plusz információt kapsz utólag is, mint mennyit költöttél az autóra, a lakás felújítására, nyaralásra, gyerekekre, hobbira, akármire az elmúlt fél, egy vagy öt évben, növekvő vagy csökkenő a tendencia, mire megy el kevesebb és mire sokkal több.

Próbáld ki, szerintem neked is be fog válni.

Online oktatás a pénzügyekről. 15 órányi anyag, nézz bele ingyen.

Valódi pénzügyi tanácsadás termékértékesítés nélkül csak 35 ezer forint.

20 millió forintos életbiztosítás havi 4.990 Ft-ért, életkortól függetlenül.

Share

140 hozzászólás

  • Goston
    Kb 2 éve vezetem excelben.
    Korábbi költéseim elemzésére fordíthatnék több időt, de a vezetése nem jelent különösebb gondot csak ha több napon át nem férek a gépemhez.
    Ugyanis én ezt egy jó memóriagyakorlatnak is tekintem: nap végén fejből próbálom kitölteni az excelt, a blokkokat általában elteszem de gyakran van úgy hogy vissza kell emlékeznem mert nincs meg a blokk. Ha több nap is eltelik mire újra gép elé kerülök igazi kihívás is tud lenni összeszedni az elmúlt nap költéseit :).
  • Topolcsányi Dániel
    Egyet értek a cikk írójával, egyáltalán nem vesz el sok időt az életedből, egyszer rá kell szánni az időt hogy a kategóriákat meg csinálja az ember, de ez is maximum 10 percet vesz el az életedből. Első egy hónapban csak írtam szorgalmasan de nem néztem hetente a statisztikát csak következő fizetéskor. Sokkoló volt látni hogy két kategória összesen mennyi pénzt visz el havonta 1 dohányzás 2 munkahely büfé, kávé, étkező. A második kategória mint kiadás az egy az egyben lustaság, hogy nem viszek magammal ételt, kávét előre. És igen is működik a pszichológia, sokkal tudatosabb lettem mert fejben ott volt hogy ezt hónap végén látni fogom hogy mennyit költöttem, kell nekem ez a kiadás? És szerintem pont az olyan embereknek okozna nagy meg döbbenést egy ilyen alkalmazás aki tudja,, mire mennyit költ “
  • Dörnyei József
    Nekem nincsen kedvem írogatni a költségeket, de a havi bankszámla kivonatot meg szoktam nézni. Szerintem elégséges információval szolgál. Az egyszeri költségeket le lehet vonni az átlagból és ha az így kapott összeg túl magas, akkor érdemes megnézni, hogy min lehetne változtatni.
    Ehhez még fejben hozzá lehet adni a havi KP költést, ami nálam kb. 10-20K és a gyerekek óvodai/iskolai kiadásai, amit postán kell rendezni v. KP-ben odaadni.

    A fenti cikkel csak akkor tudok egyetérteni, ha a teljes család benne van a dologban. Ha valakinek egy “költős” felesége van, akkor kifejezetten ártalmas az egészségre, ha nézi a havi bankszámla kivonatot. Esetleg válás lehet a vége a dolognak. Néha jobb, ha nem tud dolgokat az ember.

  • pepepepete
    hello

    az expanse manager nekem nagyon bevalt. sztem nem nagy dolog beirni a teteleket. napi szinten tenlyeg par perc a raforditas, sokminden meg automatikusan hozzairodik (biztositasok fix osszege, visszatero havi kiadasok). aki az idohiannyal indokoja az gondolja meg inkabb mennyit dolgozik azert a kidobott penzert, biztos tobbet mint az a par perc amit a beirassal eltolt. es tenyleg sokat segit h az ember latja mire megy el a penze, es hogy all mondjuk az adott honapban a megtakaritasi terveihez kepest. azt is meg tudom erositeni h csak azzal, h az ember felirja ezeket a teteleket, kevesebbet kolt.

    udv

    ja es nagyon tetszik a blog, csak igy tovabb! a penzugyi tudatossagom alapkovet biztos h a blognak koszonhetem.:)

  • Apuka
    Próbáltuk a Koin-t ami egy jó kis app, de nem sikerült teljes egyetértésben használni. Korábbi posztban volt szó arról, hogy lehet mindenkinek nem könyvelt havi költése is, talán ha ezt maximalizálva jobbik felem által költött részre alkalmazom, akkor még részeredemények születhetnek. Miklós/Kiszámoló : feleséged is fotózza a számlákat lelkesen?
  • Marek
    Én is YNAB 3éve (az egyszeri fizetôs régebbit nem a havidíjast). Nekem is az tetszik benne, hogy egy dropbox file-on keresztül szinkronban megy a pc és a mobil, akár több felhasználóval is.

    Sok más progi is tudja ezt gondolom, de az 3-4 amikel ez elôtt próbálkoztam mindig kevertek valamit…

  • Bapszy
    Én csak félig vagyok lusta. A havi fix kiadásokat régóta vezetem egy driveon, hogy lássam mi az ami már be van fizetve, mi az ami még nincs, így tudom előre, hogy mennyi fix kiadásom lesz.
    Viszont a többi költség könyvelésébe én is mindig belebuktam. Próbáltam appokat, próbáltam excelt, próbáltam papíron, de hamar jönnek kimaradások, mert éppen nem egyedül voltam, hanem valakivel beszélgettem, és közben nem áll neki az ember könyvelgetni, mert másra figyel. Most is épp újabb próbát teszek, de még csak 1 hónap telt el és már van benne olyan amire csak körülbelüli összeget sikerült utólag betippelni. Meg itt is előjön a ha már csinálom akkor precízen kéne, nem csak azt felírni, hogy vásárlás x, hanem tételesen, mert így csak az látszik, hogy x-et elköltöttem, az nem, hogy abból mennyi volt olyan amin lehetne spórolni. De kezdetnek talán jó, ha már ez megy lehet részletezni.
  • Krisz
    Az a gondom, hogy nem látom ezekből mi a felesleges, hol lehetne spórolni 🙁

    mikor hol mit mennyiért
    április 5. LIDL élelmiszer 3 996 Ft
    április 6. bérletpénztár bérlet + jegy 3 770 Ft
    április 6. DM zsebkendő 400 Ft
    április 6. Tomi kefír 160 Ft
    április 6. suli tandíj 49 500 Ft
    április 6. Állatbolt nyakörv 7 000 Ft
    április 7. Trüffel torta 200 Ft
    április 9. METRO élelmiszer 22 706 Ft
    április 9. Posta csekkek 75 000 Ft
    április 12. patika gyógyszer 2 226 Ft
    április 12. rossmann 2 385 Ft
    április 12. penny élelmiszer 2 540 Ft
    április 13. DM 2 731 Ft
    április 13. Foxpost kontaklencsef. 4 600 Ft
    április 13. horgászbolt damil 5 270 Ft
    április 14. MOL benzin 5 000 Ft
    április 14. C&A ruhák 8 250 Ft
    április 14. Reno cipő 12 000 Ft
    április 14. Tesco víz 370 Ft
    április 14. Penny fokhagyma 325 Ft
    április 14. hentes csirkemell 1 150 Ft

  • Akkor egy kis reklám következik 🙂

    Én még egyetemi éveim alatt Excelben kezdtem vezetni a kiadásaimat. Mivel szoftverfejlesztőként tanultam, gondoltam, inkább írok magamnak egyet.
    Ebből lett a RoyalCashflow nevű alkalmazás. 4 éve publikussá tettem, bárki használhatja ingyenesen. Jelenleg kb 150 fő használja rendszeresen, sokan már a kezdetektől.
    Írtam hozzá tudásbázist, hogy az új felhasználók könnyebben megismerjék.
    Van Facebook oldala, hogy aki elakad, ott kérdez és én segítek.

    Nem tökéletesen a program, vannak hiányosságai:
    – nincs hozzá mobilapp, de hamarosan elkészül
    – nincs tervezés funkció, nincs rendszeres kiadások kezelése.
    – nincs bankszinkron

    De van pl. hitelek, mérőállások, fizetendő számlák kezelése.
    Illetve játékosított, azaz pontokat lehet szerezni a használat közben. 🙂

    A YNAB a példa, azokat a funkciókat szeretném belerakni, illetve a gamificiation részt erősíteni

  • Családfő
    Tipp: elsősorban bankkártyát használók este, az sms-ek/emailek alapján 2 perc alatt beverik a részleteket. A kevés kp kiadásra meg emlékeznek.
  • Kriszta
    @Családfő

    Teljesen egyetértek veled, sms-esk alapján könnyen be lehet verni a költéseket.

    Azoknak, akik panaszkodnak, hogy elfelejtik, stb.: én még annyi trükköt vetettem be, hogy van egy “hiányzó” kategória, hogyha valami elcsúszna. Mert mindig elcsúszik. Havonta, két havonta készítek egy tisztázást, amikor a hiányzó kategóriába megy a költség. Ez még mindig jobb, hogy havi néhány ezer forintnak “nincs nyoma”, mintha egyáltalán nem lenne vezetve. Ezt ajánlom mindenkinek 🙂 Amúgy meg én is Money pro-t használom, a piros logóst. Ha bárkit érdekelnek a részletek, szívesen leírom, milyen rendszert alakítottam ki. 🙂

    Amúgy meg tényleg megdöbbentő milyen sok az “egyszeri” kiadás

  • egyszervolt
    Többen kérdezték, hogy a lustáknak mi a javaslat. Én meglehetősen lustának tartom magam. Ahhoz, hogy megembereljem magam, annyi kellett, hogy megismerjek egy nálam is lustább embert. Eleinte én is leálltam pár hónap után, de most már évek óta rendszeresen vezetem. Nem szabad túlbonyolítani. Nálunk a kategóriák kimerülnek a rezsi, bevásárlás, autó, szórakozás, lakás, -ban illetve a páromnak és nekem van egy-egy saját kategóriánk amibe a saját költségeket írjuk. Ebbe belefér a hobbi, ruházkodás, buszjegy, stb. Amit saját magunknak, saját célra veszünk és nem húzható más kategóriába az itt van kimutatva. Ha az embernek összejön ebből egy adatbázis azzal már nagyon jól lehet tervezgetni. Általában nagyobb vásárlásokat csinálok, nem kell naponta írogatnom hogy kifli 20 ft, másnap joghurt 100 ft. A költésekről jön sms, illetve blokkot, számlát elrakom. Napi 5 percnél többet nem vesz igénybe.
  • breky
    Én úgy csinálom hogy év elején készül egy költségvetés, aminek a havi plusz egyenlegében szereplő összeget a havi fájdalomdíj megérkezésének napján elutalok a számláról. Ami marad az a keret, ha jobban jövünk ki abban a hónapban akkor elkajáljuk isszuk gyerekezzük tökmindegy. A hónapon belül hetekre lebontva borítékozunk, ez bevált. A költségek írását valahogy nem tudtam megszokni.
  • KL
    @Krisz:

    Hát itt:
    április 6. Állatbolt nyakörv 7 000 Ft->0 Ft
    április 7. Trüffel torta 200 Ft->0 Ft
    április 13. horgászbolt damil 5 270 Ft->0 Ft
    április 14. Tesco víz 370 Ft ->0 Ft

    április 14. MOL benzin 5 000 Ft->attól függ, mire kell az autó

    Ezeket meg részletezni kell, mennyi és milyen ruha/cipő, hátha máshol olcsóbbat vehetsz.
    április 14. C&A ruhák 8 250 Ft
    április 14. Reno cipő 12 000 Ft

    Ez meg így kellően homályos:
    április 9. Posta csekkek 75 000 Ft

    Illetve a kaja hány emberre van?

    De persze ha valójában nem vártál választ, akkor felejtsd el.

  • Gergő
    Én első sorban azért kezdtem el írni hogy a költségeimet csökkentsem, majd azért hogy az életszínvonalam ne növeljem. Viszont számomra a leghasznosabb az hogy nincs vita és feszültség párommal hogy mire ment el egy csomó pénz. Egyszerűen megnézzük együtt hogy ki mit rögzített és ott van feketén fehéren, nincs kit hibáztatni. Abból sincs most már gond hogy ki mennyit tegyen bele a közös költségeinkbe (rezsi, gyerekek, stb.). Itt is arányosan mindenki annyit tesz bele hogy arányosan vállalja a terheket. Ha kétszer annyit keresek mint ő akkor kétszer annyit fizettek be. Így nincs vita. A nyaralást is könnyebb tervezni, a kocsi tényleges kiadásait is egyértelműen látni. Én sem hittem el anno de tényleg havi 100 elmegy nekünk az autóra amortizacioval együtt.
  • tgwh
    Krisz
    Nem ezeken lehet. Hanem pl. van egy oszlop az excelben az autónak, egy a lakással kapcsolatos kiadásoknak, egy hobbi, ha havi többször írtok bele, akko luxuskiadások, élelmiszereknek, rezsi, egyebek, stb.
    Ha pl. sok bort iszol, akkor lehet egy boros oszlop is, aztán ha elkezded sajnálni azt a sok pénzt amit havonta látsz rajta, akkor visszafogod magad. Ha nem sajnálod rá, meg nem is kell hogy visszafogd a költségeidet, akkor úgyis úgy fogod kezelni, mint ami kell, amitől nem válsz meg.
  • Gabesz2
    5 évre visszamenőleg van családi havi ill. éves pénzügyi terv. Minden kiadást (kivéve a gyerekek zsp. saját költéseiket ) feljegyzek. Az elején nagyon macera volt, de három hónap után automatikus, már a gyerekek is beírnak. Minden jan.02-án van értékelés, tervezés, megbeszélés. 2 szülő + 2 gyerek. Az elején 10 perc akart lenni, ma már nagyon jó 2 órás beszélgetés. Brutális számok vannak éves szinten, ami addig hihetetlennek, vagy inkább alúlbecsültnek tüntek. Amióta terv van, mindenki igyekszik tartani. Az egyéb és rendkívüli kiadás – nevükben is benne van – hullámzik, de nagyon jó évekre tudni, hogy pld. melyik autó ezer ft nagyságrendre mennyibe “fáj”, pontosan tudom, mennyiért megyek 1 km-ert, vagy mennyi megy pld. étkezésre, ruhára, kirándulásra, ajándékra, és mennyi marad. Vannak meglepetések! Amióta terv van, több pénz marad. A gyerekek listára pillntásai az igazi eredmény.
  • Kálmi
    Én nagyon egyszerűen megoldom. A fizetésem felét egyből leutalom egy takarékra. A maradékból élek. Ha a kövi fizetésnél maradt még a folyószámlán akkor az is megy a megtakarításba. Általában szokott maradni. Az egyéb plussz juttatások automatikusan megtakarításba mennek.
  • tgwh
    Kis off 😀 Vélemények? 😀 olyan jókat olvasni néha a neten 😀
    kuffer.hu/9-gyakorlati-tanacs-milliomosoktol-ami-mindenki-szamara-hasznos-lehet/
  • kridli
    Ersténél a folyószámlához úgynevezett célbetét számlákat kötni, akárhányat. Tudsz rá ingyen oda-vissza vezetni, szóval ha jól értem, tudja amit szeretnél, viszont kamatot lóf… sem fizet.
  • Matetoth
    Ferrari:

    Itt szerintem pont nem ul a poen, mert sokaknak lehetne ferrarija, csak aki eppen eljut oda, annak talan tobb esze van annal…

    Viszont egyetemistakent is vigyaztam a penzre, igy annak ellenere, h oneltarto voltam, masod ev vegere tudtam venni egy meno motort. Igy utolag nem volt jo befektetes, de talan tanulopenznek nem volt draga. 🙂 illetve motorozni kiraly!

  • DaWid
    Nekem google drive, lassan 2 éve. Lusta vagyok. Úgy vettem rá magam, hogy első évben csak a fix kiadásokat/rezsit vezettem. Azóta adom hozzá az újabb és újabb tételeket. Pl kocsi, biztosítása, telefon, eübkuadás. De irom a ténylegesen befizetett megtakarítást (pl kincstári lekötés), hogy motíváljon is. A bevásárkás és szórakozás lesz a következő, majd a dolgozós ebéd… Én így haladok fokozatosan.
  • Matetoth
    Gergo:

    Es az ágynak is a dupla reszet hasznalja az, aki duplaannyit keres? Vagy az ebedbol ketannyit ehet? Paroknal, plane gyerekkel nem bohockodas a kulon kassza?

  • Jóska Pista
    Nem írom a kiadásaimat, mert ha írnám, akkor biztos nem a 40€-s pezsgőt venném meg, hanem a 10€-sat (sőt lehet nem is vennék), de én a 40€-s pezsgőt szeretem.
    Szóval azért fáradni, hogy még ki is toljak magammal…
  • Tinaturner
    Én a money keeper free appot használom 4 éve. Arra jó nekem hogy hosszabb távon vissza tudom nézni hogy kb mit műveltem. A költéseimen nem kellett változtatni semmit. Kb 65%ot megtakarítok, plusz még ami jön a befektetésből az kb 20%. Vannak elkerülhető költéseseim de nem érzem H szükséges lenne változtatni. Nem túl távoli jövőben vagy abbahagyom a melót vagy megemelem jelentősen a kiadásaim.
  • Pisti
    Sziasztok! Én a Quicken-t használom. Igaz, hogy amerikai dolgokra van specializálva, de kis funkcióvesztéssel is magasan a legjobb program. Április 2-án volt 10 éve, hogy elkezdtem használni, mert folyamatosan kicsúszott a pénz a kezeim közül. Nagyon jók a kimutatásai, a számlavezetése, de számomra a leghasznosabb a büdzsé. Folyamatosan nyomon tudod követni, hogy hol jársz a terveidet illetően. Van olyan hónap, hogy nem jön össze, nem tudom tartani, de év végére mindig összejön. A pénzszámlákon kívül értékpapírszámlát és megtakarítási számlát is képes kezelni, sőt a vagyonodat is nyilván lehet benne tartani. Nekem nagyon sokat segített. Hasonló a Moneydance is.
  • Tul
    Apró megjegyzés.
    Nem tudom elképzelni, hogy ne vezessem a kiadásaim, bevételeim, ráadásul úgy, hogy előre tervezzek velük. Előre felviszem az egész éves tervet, összelinkelem a hó végi eredményt a következő hónap kezdésével – így látom, hogy év végére mire számíthatok. Ha most túlmegy, az viszi az egész éves eredményt, így motivál, hogy fogjak valamin. Ez működött 56600Ft-os gyakornoki fizetéssel is, meg a mostani jó bevételeim mellett is.

    Ami nekem buktató, érdemes rá figyelni:
    Előre megadott keretösszegeket használok a kategóriákra. Elsődleges prioritással kezelve a megtakarításokat, abból sosem engedek. De ha szerencsés hónap van és azt látom, hogy van még a keretből, pedig közel a hó vége, akkor hajlamos vagyok drágább dolgokat venni. Szóval megvan a “kényszer”, hogy kitöltsem a rendelkezésre álló keretet 🙂 Ezen még van mit finomítani.

  • Tul
    Azzal, hogy nem érdemes írni a kiadásokat, mert van, amin úgysem lehet fogni, egyszerűen nem értek egyet, ez felületes hozzáállás, de erről sok példát kifejtettek a korábbi cikkek is, nem rágom a csontot.

    Viszont!
    Ha másért nem, azért írd, hogy stratégiai döntést tudj hozni 🙂 – nem csak megszorítás, hanem akár nyereség oldalról. Nálam néhány év kiadásrögzítés után egyértelműen látszott, hogy van annyi és olyan kiadásom, hogy érdemes legyen pénzvisszatérítős hitelkártyát igényelnem. Abból is olyat és annyit, amennyit lefed a kiadás és jellegében passzol (értsd: van ami tankolásra ad többet, van, ami egyéb kategóriákra, s ezek egymás mellett is jól megférnek, csak látni kell, mi passzol a te pénzmozgásodhoz). Jelenleg hangyabokányival vagyok 700eFt alatt a visszatérítés nettó, költségekkel terhelt (!) nyereségét illetően. Ez már szerintem nagyon jól látható összeg 😉

  • Tul
    Egyébként mindenhol kapsz blokkot, még a piacon is. Beteszed a pénzrátcádba és amikor már akkorára duzzadt a kupac, hogy zavar, rászánsz 10 percet és kategorizálva beírod (mindegy, hogy Excelbe, vagy appba). Nekem ez vált be a legjobban.
  • Szakértő
    A cikk olvasása közben nekem is egy vicc jutott eszembe:

    Az embereket két csoportra lehet osztani: Az egyik csoportokba osztja az embereket, a másik nem.

    Eddig a vicc.
    Szóval van akinek vezetni kell a költéseit valahol, ahhoz, hogy közelebb kerüljön a pénzügyi tudatossághoz és van akinek nincs erre szüksége. Nekem nincs szükségem ilyenre, mert pontosan tudom, hogy mi az, amit megvehetünk a hónapban és mi az, amit nem. Kb 20 éve van hitelkártyám. Utóbbi 6 évben több is és soha egyetlen hónapban se költöttem többet annál, mint amennyit vissza kellett fizetni. Volt olyan, hogy 3 hónapig nem használtam a kocsit, mert nem volt meg a javítására szükséges pénz. A megtakarításokhoz akkor se nyúltam. Volt olyan is, hogy 22 hónapig nem volt “rendes” munkám. (2009-2010) A megtakarításokra akkor nagy szükség volt. Szerencsére éppen kitartottak. Most annál jobb a helyzetem.

  • DOC
    Nekem az a problémám, hogy amit megtakarításra, lakáskasszára, nyugdíj-előtakarékosságra, stb. utalok, azt kiadásként kell elkönyvelnem, mert amit használok app (My Budget Book) csak kiadást és bevételt tud kezelni, de valójában ezek nem kiadások, ezt Ti hogy oldjátok meg?
  • Jelentéktelen Hangya
    Unortodox megoldás? Hitelkártyáról megy a költségek 90%-a (beleértve a rezsit, csop. besz.-sel). KP költést, bankszámláról egyedi utalásokat írom csak. A KP költés valóban nincs részletezve, viszont az egészhez képest nem jelentős arányú.

    Aztán pár havonta a számlakivonat alapján utólag kiértékelem és átlagolom, hogy mire mennyit költünk (muszáj átlagolni, mert sokszor nem egyenletes a költés). Pl. bolti vásárlás persze így egy kategória lesz, így a nagyobb, egyedi tételeket (bútor, gép stb.) külön felírom, hogy ne keveredjenek a tételek.

    Hitelkeret miatt pontosan lehet mindig látni, hogy hol tart a költekezés az adott hónapban, ez segít kordában tartani a büdzsét.

    Így a költések túlnyomó része automatikusan, ellenőrizhetően és hiba nélkül kerül rögzítésre külön erőfeszítés nélkül. Persze nyilván hitelkártya csak tudatos pénzügyi hozzáállással használható.

  • Ordas
    Matetoth
    2018-04-24 at 20:52

    Külön kassza: nálunk csak annyiban van értelme, hogy mindenkinek van játszós pénze 🙂

    Mivel nekünk is van komoly költség elemző táblázat, az ilyen tételek, mint egymásnak meglepi ajándék, vagy kinek haverokkal betolt pár sör, kinek koktél, esetleg értelmetlen modellek, puzzle-k vétele nem vitaalap. Ez a külön rész nincs 5%.

    Külön jön a fizetés, külön bankszámlára és van egy közös, amit mindenki tud használni. A privátot csak halál esetén. Kicsit már más téma, de eszembe van: az a vicc, hogy a különféle feltételek variálásával és összesakkozásával ez a három bankszámla kerül kb. 1500 Ft-ba és az egyiknél korlátlan pénzfelvétel és korlátlan utalás van.

  • Gábor
    hitel, én egy bevásárlásnál nem válogatom szét a tételeket, hanem a legjellemzőbb kategóriába sorolom be: ha 6000 ft élelmiszert és 1200 forintnyi háztartási dolgot vettem akkor az élelmiszer kategória. Majd legközelebb fordítva lesz és akkor háztartás kategóriába kerül. A végösszeget pontosan felírtam, tudom mire költöttem, és a végén 1-2%-on belül van a torzítás kategóriák közt, ennyi elég az összképhez.
  • jurta
    A rendszeres (1-2 évenkénti) rutinvizsgálatok, mint vér és vizelet, is felesleges annak, aki egészséges, igaz?

    Háziorvosom nem győzi mondani a betegeinek, mennyire fontos, hogy az (azonos) vizsgálatok időközönként megtörténjenek és az eredményük mint idősor egymás mögé téve meglegyen; így szinte azonnal el lehet csípni a trendeket, és még bőven időben beavatkozni, ha valamelyik érték elkezd csúszni az egészséges tartomány egyik széle felé.

    Természetesen ő sem erőltethet semmit a betegeire, akárcsak Miklós az olvasóira, de én azért hallgatok rá 🙂 (és hálás vagyok neki, hogy megtanított erre az elvre, amit a pénzügyeimben is alkalmazok!).

  • Csigabiga
    @Laca: mi is az Expense Managert használjuk, férjemmel közös kassza van. A szinkronizálás tényleg bug-os, azt vettük észre, hogy ha beírunk egy tételt, utána érdemes kilépni és vissza. Ha megjelenik egy pillanatra a “Loading…”, akkor felszinkronizálja a beírt tételt. Ugyanígy, mikor megnyitom, hogy beírjak valamit, előtte meg kell jelenjen a “loading”. Különben előfordul, hogy elvesznek adatok.
    Picit macerás, én ezt az egyet nem szeretem az EM-ben.
  • Kornél
    Nekem is az a kérdésem, hogy egy bevásárlást hogy kategorizáltok, hogy ne legyen sok idő? Ha drágább dolog van benne (pár ezer forintos külön tétel), akkor azt még kiírom külön, de hogy egy 30 000 Ft-os auchan bevásárlást nem kezdek el tételezni, hogy ez tisztítószer, ez étkezés stb, az tuti. Pedig jogos, hogy az, hogy felírom, hogy “kaja”, egyben kezelve a zsemlét az ettünk valahol valamit dologgal (jó, utóbbi lehet szórakozás jellegű is), pont a “luxus” étkezés részét nem mutatja meg. Szerencsére nem kritikus a dolog, de jó lenne többet félretenni, az sosem árt 🙂
  • AmZso
    , köszi utána nézek!
  • Kobe
    nagyon sokáig írtam a költségeimet, expense managerrel.
    A tanulság számomra az volt, hogy felesleges. Hihetetlenül sok idő ment el a bekonfigolásával, és a több számlás, egymás között utalgatós / pénztárca vs banszámla, megtakarítási számla stb közötti mozgásokat egyikkel sem lehetett rendesen rögzíteni. (Készpénzt veszek fel, akkor nem 1x hanem 2x kell rögzítenem, 1x számla -> ptárca, utána ptárca -> aktuális költés)
    Mivel családi költségvetéssel dolgozunk, bonyolította a helyzetet, hogy:
    – nincs olyan alkalmazás ami 1 db, lehetőleg felhőben tárolt adatbázist használjon, asszony is ír bele az app-ban a saját telefonján, és én is
    – magyarországon még nem divat a bankkártya tranzakciók feedeltetése, külföldön már több tucat app épít erre ->szinte csak kártyát használok, de azt sokszor -> szívás a manualitás, de nagyon
    maradt az excel, és a fő kategóriák, számlakivonat alapján
  • Kiszamolo
    Kornél, nem mindegy, hogy mosószerre vagy felvágottra ment el a pénz?

    Ha nem, ott a lefotózott blokk, azon látod.

    Addig meg bevásárlás Auchan.

  • Tibor
    Nekem az a bajom ezzel, hogy a kiadasok joresze nem kartyas/keszpenzes, hanem havi levonas (lakber, rezsi, szamlak stb). Ezek mindig jopar nap kesessel jelennek meg a bankszamlan, es mindig kereshetem vissza a targynapot hogy felvezessem. Csinaltam az irast tobb mint egy evig, alatamasztotta amit gondoltam, hogy a kiadasok jelentos resze nem a csokkentheto fajtabol (tehat elelmiszer, alkalmi vasarlasok) valo, hanem az allandobol (lakber, szamlak, stb). Tehat amin tudok valtoztatni az az osszkiadas 15-20%a (max). Ezt osszebb tudom nyomni 8-10%al ha nagyon igyekszem. Ezert meg mar nem eri meg kinlodni.
  • Tibor
    Igazabol az lenne jo, ha magan a banki feluleten tudnam allitani hogy mi mire ment el. Ha beszelsz valami banki nagyfejuvel esetleg emlitsd meg neki.
    Ugy ertem mikor nezem az osszesitot a netbankon akkor be tudnam kategorizalni hogy ez erre az arra es ezalapjan osszesito.
    Az mar hab lenne a tortan ha lehetne virtualis alszamlakat csinalni, hogy nyaralasra ennyi van, bevasarlasra amannyi, szamlakra ennyi, stb…

    Lenne ra igeny.

  • Tibor
    Persze ez amit irtam elsosorban azoknak valo akik nem vagy csak igen ritka esetben fizetnek keszpenzzel (mert ott is oda lehet irni, hogy mondjuk 20.000ft keszpenzfelvet melle hogy erre vagy arra, de aki honap elejen felveszi az osszes penzet, annak ez nyilvan nem erdekes)
  • Családfő
    Kornél,

    Miért ne? Kéthetente egyszer mondjuk 3 felé bontasz egy bevásárlást. A neked fontosakra.

    Pl.
    – 15e alap élelmiszer, amire mindenképpen szükségetek van
    – 6e nem alap élelmiszer. pl. alkoholos italok, csoki stb.
    – 9e tisztítószer / konyhai cucc

    Nem is kell forintra összerakni, viszont így nem csak a végösszeg, hanem egy hasznos bontás is rendelkezésedre áll.

    Hónapok, évek után látszik a trend, amivel vagy elégedett leszel, vagy változtathatsz rajta.

  • Patrick
    @Kornél

    Én ezt nagyon egyszerűen intézem. Amikor valami mást veszek ami nem a “bevásárlás” kategóriába esik (kaja, tisztitószerek, stb) akkor azt a tudatosan az utolsó termékként teszem fel a pénztárnál a szalagra, hogy később amikor bekerül a “gépbe” otthon (YNAB classic) akkor azonnal látom, hogy ott a blokk végén volt valami ami nem “Bevásárlás” kategória, hanem valami más: pl. Ruha, Ajándék, lakásfelszerelés (pl. akciós kis bútor), Kert/Barkács cuccok stb.
    Valahogy igy imgur.com/a/nwIVa20
    Mindez gépelési sebességtől függően fél-1 perc. Nem kell túlbonyolítani… csak ki kell találni a megfelelő katergóriákat és onnantól megy minden mint a karikacsapás. Nekem kellett pár hónap mire a kb. 20 kategóriát kialakítottam.

  • szocske
    @Kornél, én épp ezért nem bonyolítottam túl, csak főbb kategóriákat határoztam meg, volt egy elég tág alapvető megélhetés kategória, ide befér a mosópor és a kifli is.
    A ruházkodást már külön vettem, ha a tescoban ruhát is vettünk, akkor azt külön írtam, de az nem annyira mindennapos, hogy kezelhetetlen lenne.

    15 hónap után így is feladtam, épp nagyon elfoglalt voltam, ezért kimaradt 2 hét, utána meg azt mondtam, akkor már hagyjuk abba.

    Amire kíváncsi voltam (nagyságrendileg mire mennyi megy el, pontosan mennyiből élünk meg), arra épp elég volt ez a 15 hónap, majd jövő januártól lehet írok megint 1 évet, hogy lássam volt-e változás.

  • Matetoth
    Korne
    Nalam teteles iras van, napi rutin a blokk beirasa, max 5 perc excelbe.

    Kategoriak:
    Budet-napi/havi/celtartalek
    En/kedvesem/kozos
    Luxus/nem
    Kaja/haztartas/telefonalas/meg talan valami

    Tervek vannakm

  • Kobe

    Külföldön rengeteg példa és egy tényleges app van már ilyenre. A normális alkalmazások ráköthetők a webbankra biztonságos csatornán keresztül, vagy pedig az sms / push értesítőket csapolja meg, és a tranzakció referenciamezőjéből kiolvasva bekategorizálja a költést. Hiba esetén egy default sorba rakja és manuálisan állítod be, így legközelebb már megjegyzi.

    Nálunk ez még sehol nem tart sajnos, a legtöbb bank annyira túlbonyolítja a beléptetést, hogy a 2 lépcsős rendszereken nem jut túl az alkalmazás.

  • Somi
    Tibor
    “Igazabol az lenne jo, ha magan a banki feluleten tudnam allitani hogy mi mire ment el. Ha beszelsz valami banki nagyfejuvel esetleg emlitsd meg neki.
    Ugy ertem mikor nezem az osszesitot a netbankon akkor be tudnam kategorizalni hogy ez erre az arra es ezalapjan osszesito.”

    Az Erste Bank ezt tudja. Sajnos meg csak Ausztriaban. De sztem akkor elobb-utobb megerkezik majd Magyarorszagra is. George a neve.

    “Az mar hab lenne a tortan ha lehetne virtualis alszamlakat csinalni, hogy nyaralasra ennyi van, bevasarlasra amannyi, szamlakra ennyi, stb…
    Lenne ra igeny.”

    Virtualis alszamlat meg nem tud sztem, de tetszoleges szamu savings szamla nyithato, ahol gyujtheted a penzt.
    Persze jo lenne a virtualis alszamla is, de azt hiszem budgeting plug-injuk van is, ahol talan ez is funcionalisan lekepezheto.
    Tehat jonni fog ez is, csak ki kell varni.

  • Krisz

    Gyerekem nincs, kutyám van, neki sajnos kell a nyakörv.
    Ahogy a céges körben is elvárják, hogy 200ft-ot mindenki bedobjon egy szülinapos tortába, amit a kolléganőnk elkészít.
    Damil 5 ezerért valóban volt, de ez a hobbim, mellette olyan sportokat űzök, amelyek kevés anyagi ráfordítást igényelnek.
    A vizet nem vitatom (tölthettem volna otthon palackba), lusta voltam odaírni, hogy gyümölcs is volt mellette.

    Az autót ritkán használjuk, itt horgászni kellett. Ezen kívül hetente egyszer bevásárolunk vele, és háromhetente utazunk 100 – 1000 km közötti távot.

    Ruhák: kuponosok, nyáriak
    Cipő: bőr, szintén kuponnal

    75 000 ft pedig a lakbér és a rezsi

    Ketten élünk a háztartásban.


    Nem nagyon borozok, amit iszunk, azt nagyrészt kapjuk, néha befigyel egy-egy 1000 forintos bor.