Középosztály: mennyi jövedelem kell hozzá?

Többen megfogalmazták az Egyesült Államokban, hogy egy átlagos középosztálybeli életszínvonalhoz minimum bruttó évi 250-350 ezer dollárt kell keresni egy-egy háztartásban, ha valaki a Keleti vagy Nyugati Part drágább részén lakik, ahol egyébként az emberek fele él. Ez sokaknál kiborította a bilit, lévén, hogy a háztartások medián jövedelme bruttó 62 ezer dollár.

(Az Egyesült Államokban nem félnek medián jövedelemről beszélni, ahogy a háztartások jövedelméről sem, nálunk a statisztikai hivatal nem meri közzétenni a medián jövedelmet. Az átlagjövedelem a teljes lakosság összjövedelme osztva a lakosság számával. A medián jövedelem a társadalom közepén álló személy jövedelme, nála a társadalom fele keres kevesebbet és a másik fele többet. Minél nagyobb az eltérés a medián és az átlag jövedelem között, annál nagyobb az egyenlőtlenség a társadalomban.

Az érdekesség kedvéért a világ átlagos mediánjövedelme évi 2.920 dollár volt személyenként 2013-ban, azaz 69 ezer forint havonta. A leggazdagabb 10 nemzet tagjai ötvenszer annyit kerestek, mint a legszegényebb 10 nemzet tagjai.)

Elgondolkodtam azon, mennyi jövedelem kell ahhoz, hogy idehaza a középosztály tagjának tudja magát valaki. (Valamiért rengetegen félreértik: NEM a társadalom közepét hívják középosztálynak se itt, se akármelyik másik orszagban, hanem az, aki nem máról-holnapra él és egy kényelmes, anyagilag kiegyensúlyozott életet tud magának biztosítani, de még dolgoznia kell a megélhetésért hónapról-hónapra. Azért középosztály, mert a szegények és a gazdagok között helyezkedik el. A magyar szó szerinti “közép” osztály a társadalmi minimum alatt él, alig néhány ezer forinttal keres többet, mint a létminimum, lásd itt.)

Természetesen a kérdésben a legnehezebb azt meghatározni, mit is jelent a középosztályhoz tartozónak lenni. Hatalmas csapda van abban, hogy a jelenlegi életszínvonalad minden luxuselemét te már az élet alapszükségeinek éled meg, így az neked nem luxus, hanem a normális élet nélkülözhetetlen része. Főleg azért, mert ahol laksz, abban a mikrokörnyezetben a te életszínvonalad a normál életszínvonal.

Erről ebben a cikkben írtam bővebben, miért is nem érzik még jómódúaknak sem magukat a gazdagok:

Miért nem érzik magukat gazdagnak a gazdagok?

Próbáljunk meg objektívan lenni, már amennyire lehet ebben a kérdésben.

Szerintem a középosztály közepének a tagja egy kényelmes, de nem túl hivalkodó házban él egy jobb, de nem elit környéken, fenntart egy, de még inkább két viszonylag fiatal gépjárművet, a gyerekeit, ha akarja, az államinál jobb iskolába járatja, évente kétszer elmegy egy-egy hétre nyaralni és esetleg egyszer síelni, egy nem túl drága helyre. Havonta minimum 2-300 ezer forintot félre tud tenni, hogy öreg korára se kelljen havi ötvenezres nyugdíjból megélnie. Ruházkodása alapján középkategóriás, nem agyon hype-olt ruhamárkákba öltözik, sportol, minőségi ételeket eszik. Anyagilag nyugodt, kiegyensúlyozott, nem kell számolnia a filléreket és nem kell aggódnia, ha munka nélkül marad néhány hónapra.

Hívjuk ezt a középosztály közepének. A középosztály alja fele ilyen jól él, csak egyszer nyaral és egy autót tart fenn, az is lehet öregebb jármű stb. a teteje ennél sokkal jobban él. Gazdag pedig az, akinek már most van annyi vagyona, hogy abból élete végéig megél egy tripla ennyibe kerülő havi költés mellett.

Mennyi pénz kell egy ilyen életszínvonalhoz? (Még egyszer, a középosztály közepéről és nem az aljáról beszélünk. Valamiért az emberek felének ez nem ment át, pedig rengetegszer leírtam. A középosztálynak is van alsó, középső és felső rétege.)

Egy jobb családi ház egy nem túl elit környéken Budapest vonzáskörzetében, átlagos 120-180 négyzetméter, jelenleg 80-130 millió forint. Hogy ne kelljen lakbérrel számolni, amíg nincs meg az önrésze sem és a szülőktől sem kap egy ingatlant indulásnak (mert ő sem tesz félre a gyerekeinek ilyen célból) mondjuk megveszi hitelre önrész nélkül és harminc év alatt ki is fizeti. A jelenlegi 4%-os hitelkamatok mellett a lakóingatlan megszerzésére havonta 382-621 ezer forintot költ. (Miután megvan a ház, utána természetesen ez már nem tétel, bár nagyjából addigra közel is került a nyugdíjhoz.)

Azonban arra hamar rájön mindenki, hogy a házat nem elég egyszer megvenni, azt sajnos fenn is kell tartani és ahogy telnek az évek, egyre többet kell költeni az ingatlanra. Először csak a festés, aztán a kazán, utána a járólapok, a fürdőszoba felújítása 20 év után, aztán a garázsfeljáró újrakövezése, a kerítés és sorban a többi. Szerintem alábecsüljük ennek a költségét, ha azt mondjuk, hogy évente a ház árának 1,5-2%-át kell az állagmegóvásra fordítani. (Illetve kellene, ezért olyan lepusztult a magyar lakóállomány, hogy az embernek sírni volna kedve, ha végigmegy egy tetszőleges utcán. De egy középosztálybeli tartsa már karban a házát és ne egy lelakott romban éljen.)

Ez megint csak havi 80-216 ezer forint. (Nem, nem az első öt évben kerül ennyibe. Majd amikor újra akarod rakatni a kerítést, mert már gusztustalan, meg árat kérsz a 30 éves garázsfeljáróra, esetleg elárulja a szaki, mennyiért kövezné újra az összes lépcsőt és teraszt 20 év után vagy az ács árat ad az új tetőre. Ha pedig nem költesz rá, majd eladásnál fogod ezt az összeget kifizetni, amikor a piac 30%-kal kevesebbet ad a 40 éves csempére meg tetőre. )

A ház rezsije, ha modern ház, internettel, kábeltévével, biztosításokkal, szemétszállítással, locsolással mondjuk havi 60-80 ezer forint, s akkor bizony te csinálod a kertet is, meg a takarítást is, szó sem lehet kertészről meg bejárónőről.)

Az egyszerűsítés kedvéért a két autót tartós bérletbe hozzák el, így nem kell a sok apró költséggel számolni. (Aki pontosan akar kalkulálni, itt az autó-költségkalkulátor.)

Az óvodajárat autója legyen egy kétmilliós használt autó, a fő családi autó kerüljön kilenc millióba újonnan és négy évente cseréljék. (Emlékeztetőül: a középosztály közepéről beszélünk.) Ekkor a két autó havi kiadása benzin nélkül 229 ezer forint, kétszer 15 ezer kilométer éves futásteljesítménnyel a benzin 8 literes fogyasztás mellett további 80 ezer forint havonta.

Nyaralás egy négytagú családnak, ha alkalmazottak és nem tudnak last minute-tel menni az utolsó pillanatban, alsó hangon egymillió forint. Ebbe maximum egy Törökország all inclusive hotel fér bele, semmi puccos egzotikus sziget. (Persze elmehetnek egy olasz apartmanba is a semmi közepére, ahol ők főzik magunknak az ebédet, amihez felcipelték a hozzávalókat a közeli faluból, takarítanak, mosogatnak, de hát azért az nem a középosztály nyaralása. Most nem arra vagyunk kíváncsiak, min lehetne sokat spórolni.)

Ha kétszer mennek nyaralni plusz egy pár napos síelés 350 ezerért, az havonta 196 ezer forint.

A gyerekek valami alapítványi iskolába járnak, de csak egy olcsóbba, mondjuk havonta 120 ezer forintért. Az havi 240 ezer forint csak a tandíjra két gyerek esetén.

Eltesznek havi 200 ezer forintot nyugdíjas évekre. (Igen, ez nagyon kevés egy ilyen életszínvonal fenntartásához, de nem mertem többet írni, majd nézd meg, mennyien fognak kiborulni így is. 🙂 )

Megélhetésre még egy fillért sem költöttek, se ruhára, se tanszerre, se bevásárlásra, nem voltak még étteremben és kávézóban sem, nem fizettek bébiszittert, nem voltak moziban vagy strandon, nem adakoztak és nem tettek félre még a gyerekek esküvőjére sem egy fillért sem, sőt be sem rendezték még a házukat(!!!), ott van még a kert is, nem költöttek bútorra, mobiltelefonra, műszaki cikkekre.

Ennek ellenére már most havi nettó 1,4-1,86 millió forintnál járunk.

Havi egy mozi egy négytagú családnak alsó hangon 8 ezer Ft a mozijeggyel, pattogatott kukoricával, miegyébbel. Ha van két 200 ezres és két 100 ezres mobiltelefonjuk, amit kétévente cserélnek, az is havi 25 ezer forint. Ehhez előfizetés igen takarékosan összesen mondjuk újabb 10 ezer forint havonta.

Két közép-középosztálybeli gyerek mindenféle különórákra jár meg edzésekre, az sem két fillér. Bevásárlásnál sem az akciós baromfipárizsit fogják megvenni.

Egészségügyre még egy fillért sem költöttünk.

Szerintem nem lövünk nagyon mellé, ha azt mondjuk, hogy havi 1,8-2,2 millió forint bevétel esetén él egy budapesti vagy környéki család úgy, amit középosztály közepének hívhatunk. Az aljához elég ennek a szűk fele, a tetejéhez a határ a csillagos ég. (Ha azon akarsz rugózni, hogy mondjuk sok-e egy ház normális karbantartásához havi 130 ezer (egyébként nem), gondold el, mire elég havi 400 ezer egy négytagú középosztálybeli család megélhetéséhez minden másra. Mindjárt nem lesz sok ez az összeg.)

Nem számoltunk cégautóval, örökséggel és sok minden mással és ahogy a cikk elején is jeleztem, majdnem minden embernek mást jelent a szükséges minimum és a luxus fogalma is. Ennek ellenére nem tűnik elrugaszkodottnak az amerikai 300-400 ezer dolláros éves minimum pénzkereset, nálunk sem lehet ennél olcsóbban kihozni a középosztályt, sőt.

(Még egyszer: nem arra vagyunk most kíváncsiak, hogy lehetne mindezt sokkal olcsóbban kihozni. Igen, vehetnének olcsó kínai telefont, vihetnék busszal a gyerekeket iskolába és nyaralás nélkül, vagy low-budget nyaralással is lehet létezni. Lakhatnának panelben vagy várhatnának, amíg anyu és apu meghal, hogy az örökségből vegyenek maguknak otthont és a többi. De akkor nem középosztályról beszélünk, vagy maximum annak az aljáról. Igen, szerintem is sok az összeg és én is ennél olcsóbban hoznám ki. De most nem ez a lényeg, próbáld meg megérteni. S nem, ezek az emberek még véletlenül sem gazdagok. Azok nem járnak 10 éves autóval, nem ócska török hotelben nyaralnak az orosz turistahadakkal közösen nyomorogva és nem néhány százezret költenek élelmiszerre, ruhára, szórakozásra és minden másra havonta.)

Ja és egy jó tanács: ha szerinted nem ez a középosztály közepének a definicíója, ne borulj ki a hozzászólásokban, számold ki magadnak, hogy a te értelmezésedben mennyit kellene keresni egy kényelmes megélhetéshez. (Van, aki azon háborodik fel, hogy a középosztály tagjai kétévente 200 ezres telefont vesznek, a gyerekeiknek meg 100 ezrest, miközben egy átlag szegény középiskolában gyakran ennél drágább telefonjai vannak a gyerekeknek, fiatalok kezében meg olyan drága telefonokat látok, amilyen nekem se volt még soha. Szóval ne lovagolj a számokon, használd a sajátjaidat.)

Online oktatás a pénzügyekről. 15 órányi anyag, nézz bele ingyen.

Valódi pénzügyi tanácsadás termékértékesítés nélkül csak 40 ezer forint.

20 millió forintos életbiztosítás havi 4.990 Ft-ért, életkortól függetlenül.

Share

269 hozzászólás

  • LSV
    Ne általánosíts. A cikk elolvasása után én méginkább nem szeretném elérni a középosztályt
  • doboz
    Arról, hogy mi is a középosztály:
    old.tarki.hu/hu/publications/SR/2016/04tothi.pdf

    És arról, hogy amit Kiszámoló ír, az bőven a felsőosztály közepe:
    azenpenzem.hu/cikkek/tarki-ez-a-magyar-felsoosztaly/5339/

  • Hunt3r
    Sokat változott a középosztály egy év alatt. 🙂

    https://kiszamolo.hu/miert-nem-erzik-magukat-gazdagnak-a-gazdagok/

    “Több felmérés készült, hogy az amerikai háztartások 30%-a, amelyek évi 250 ezer dollár feletti jövedelemmel rendelkeznek még jómódúnak (upper income) sem gondolják magukat, nemhogy gazdagnak, miközben jövedelem alapján a felső 2%-ba tartoznak.”

    vs.

    “Többen megfogalmazták az Egyesült Államokban, hogy egy átlagos középosztálybeli életszínvonalhoz minimum bruttó évi 250-400 ezer dollárt kell keresni egy-egy háztartásban, ha valaki a Keleti vagy Nyugati Parton lakik, ahol egyébként az emberek fele él.”

    Amikor Mr. Money Mustache évi 50 ezer dollárból él Coloradóban, évi 500 ezer dollár meg kb. a manhattani gazdagok életszínvonala, addig furcsállom, hogy ennek a 70-80% kell a középosztályhoz. Kicsit úgy érzem, nem a zsömle kicsi, hanem a pofánk nagy. 🙂

  • Otto

    Nem felvágtam, bocsi, ha így jött át. Arra akartam rávilágítani, hogy államiból is lehet normális iskolákat találni, felesleges drága pénzért magánba járatni a gyereket. Te is államiba jártál ezek szerint és jól elvagy.
    Szerintem ezek a magániskolák azoknak valók, ahol a gyerek nem túl okos/szorgalmas vagy a szülők nem foglalkoznak vele (a tehetséggondozásával, pl nem ül le anyu munka után a gyerekkel matekozni, mint anno nálunk), de pénzük van.
  • Victim of Changes
    Nekem csak egy dolog tűnt fel 😀 Miklós azt mondod kiszámoló videóban, hogy túl drága autód van, ha hitelből vetted. Túl drága autód van, ha több mint 3 havi keresetedbe kerül.

    Na már most, ha Neked van fél milliós lakáshiteled (persze már erről is lehetne vitát nyitni hogy hogy van félmillás törlesztőd, hiszen a videóban azt mondod, hogy vegyél lakást ha van rá pénzed, vagy csak egy kicsi hiányzik) akkor nem cseréled a 9 milliós kocsit 4 évente, mert az önsorsrontás level végtelen.

    A számokkal nem akarok vitatkozni, de igen 1.5 millió magassága az a kényelmes élet záloga.

  • maveryck
    Ugye az megvan, hogy a többség nem BP-en és vonzáskörzetében él?
  • Ildikó70
    Nem értem az egészet. Pár cikkel ezelőtt mindenki milliós fizetésről, több tízmilliós befektetésről (kiadott lakás) számolt be, mint jövedelem, most meg ugyanezt sokallják a középosztálynak.
    Egyébként nagyjából így lehet. Voltak illúzióim, hogy lassan az alsó-középosztály aljára sikerül majd felkapaszkodnunk, de úgy látom, nem fog sikerülni.
  • Piz
    A leirasban szereplo havi jovedelem alapjan en es a csaladom beleesunk a kozeposztaly kozepebe. A legelso reakciom az volt, hogy ez total el van tulozva, nem kell 9 millios auto a kozeposztalynak, nem kell ennyit szamolni nyaralasra stb. (Mi kevesebbet koltunk es tobbet teszunk felre). Aztan jobban belegondolva, az a 9 millios Skoda, Mondeo vagy akarmi tenyleg tipikusan egy kozeposztalybeli csaladi auto. Ma a 80-100 millios haz egy csaladnak Budapest kornyeken szinten realis ar sajnos. Szoval jobban belegondolva nem az a gond, hogy ennyi jon ki a kozeposztaly kozepenek, mint elvaras, hanem hogy egyreszt baromi szuk reteg eri el ezt a szintet es a masik meg hogy ennyire elszalltunk, hogy ezek a koltesi szokasok (9 millios auto, 1 millios nyaralas stb) mind kellenek ahhoz, hogy nem hogy jomodunak, hanem csak a kozeposztaly kozepenek erezzuk magunkat. Lehet, lejjebb kene adni az igenyeket?
  • ekr
    Társadalmi osztályok Mo-n, J (havi jövedelem millió Ft), V (vagyon millió Ft):
    50 % Mélyszegény J 0,4 m-ig / V ház 0 – 50 + egyéb nincsen
    45 % Alsó közép J 0,4 – 1,0 / V ház 0 -100 + egyéb elenyésző
    4 % Középosztály J 1,0 – 5,0 / V ház 0 – 150 + egyéb 0 – 50 m
    0,9 % Felső közép J 5,0 – 10 / V ház 150 – 250 + egyéb 50 – 250 m
    0,09 % Felső oszt. J 10 – 50 / V ház 250 – 500 + egyéb 250 m – 1.000 m (jöv részben tőkéből)
    0,01 % Felső 10 e J 50 m-től / V ház 500-tól + egyéb 1.000-től (jövedelem tőkéből)
    (a 0,01 %-on belüli 10 % a gazdagok, a toplisták szereplői, vagyon: 5.000 m – 300.000 m)
  • Danhadnagy
    “15(!!!!!) éve csak az anyagköltség volt majdnem egymillió egy panel(!!!!!) fürdőszobájába.” Idén újítottam fel: Ravak kád 70.000, 2 db csaptelep 30.000 (spanyol márka), csempe + járólap 80.000 (Praktiker), fiókos mosdószett tükörrel 60.000 (Kika), festés elhanyagolható (plafonig csempézve), ajtó 18.000 (Obi), szerelvényezés + gépészet (csövek, szellőzőajtó stb.) 30.000. ez kb. szumma 300.

    amúgy érdekes a cikk: amit leírtál az a nyugat-európai középosztály standardje, de sajnos ettől mi még messze vagyunk.

  • Axt
    Kellenek a szar iskolák is, mert a semmirekellő szülők semmirekellő gyerekeit is kell valahova járatni. De államiban is lehet találni jót. Nekem csak az általános iskolám volt szar. Panelproli hülyékkel jártam egy suliba, de túl lehetett élni és még tanultam is.
  • PityukaPityuka
    Ahogy olvasom az a gond, hogy sokan félreértik, félreértelmezik a középosztály fogalmát. NEM az a cél, hogy addig csavarjuk a számokat hogy MI is beletartozzunk, vagy megmagyarázzuk hogy attól hogy nem járok autóval még lehetek középosztálybeli. Itt a költekezések sokszínűségén van a hangsúly, amit Miklós ír az csak egy példa, hogy bele tudd magad képzelni a szituba. A lényeg ott a végén. 2m nettó havonta, ami 24m nettó évente. Ez már középosztály, de SEMMIKÉPP nem gazdag, de még csak nem is felső középosztály (!!!!), a gazdag hetente kap ennyit. Nem az a lényeg hogy ezt a pénzt elköltöd vagy sem, vagy mire. A cikk példája arra költi amit Miklós leírt, ez egy tipikus középosztálybeli elképzelt életszinvonal. Ha TE megkeresed a évi 20-25 millió nettót akkor Te középosztályba tartozol, max az életszinvonalad ezt NEM TÜKRÖZI. Ezt a kettőt válasszuk szét…
    FOLYT…
  • PityukaPityuka
    …FOLYT
    Az, hogy ezt a pénzt nem tudja ma magyarországon túl sok ember megkeresni, az azt jelenti hogy nincs, vagy igen szűk a középosztály magyarországon. Erre nem az a megoldás hogy lejjebb viszem a sávot, mert akkor úgy jobban néz ki. Tőlünk nyugatra az átlag dolgozók sokkal nagyobb része esik bele ebbe a középosztályba, ezért is megy sok ember külföldre dolgozni, ott ezt könnyebb elérni. Ma magyarországon egy alsó középosztálybeli élethez (ami egy tisztességes, ám nem nagyravágyó életet enged meg) havi nettó 6-700eFt egyszerűen elengedhetetlen. Ebbe belefér kisebb nyaralás, egy csinos lakás/vidéki ház havi törlesztője, 1-max 2 gyerek állami oktatásban, jobb élelmiszerekkel, autóval, tisztességes életszinvonallal.
    Ne tévesszen meg, attól hogy nem ismersz/látsz gazdagokat, még léteznek, és a nem ismerés torzítja a rálátásod a témára. Évi 25 millió az vicc egy gazdagnak.
  • segede
    A cikk alján: Valódi pénzügyi tanácsadás termékértékesítés nélkül csak 35 ezer forint.
    -> a linkre kattintva már 40 ezer 🙂
  • Kiszamolo
    Victim, azért számolok lizinggel és hitellel, mert egyszerűbbé teszi a számolást és nem azért, mert az jó.
  • Kiszamolo
    Hunt, még szerencse, hogy ez a cikk keretesen be is van linkelve ebbe a cikkbe.
  • Cathfaern
    Sajnos a kommentek jól mutatják, hogy mennyire eltorzult kép él a középrétegről. Aki nagyon ki van akadva ezen a definíción, annak javaslom, hogy vegyen kézbe valami olyan szépirodalmi művet, amiben világháború előtti magyar középosztály szerepel. Akkori tanárok, ügyvédek, orvosok, stb. De ha valakinek nincs ennyi ideje, segítek: nyilván török luxusszálloda nincs benne, de mai értelemben vett hatalmas ház, cselédek (nem egy babysitter időnként, hanem több állandó cseléd), magántanár az összes gyereknek (és az sokszor nem kettőt jelentett), stb. Ez a középosztály. Nyilván ezt nehéz 1-1-ben átfordítani mai viszonyokra, de jól mutatja, hogy a középosztály nem a “kijövünk a pénzünkből, és a tescoban nem kell megnézni az élelmiszer árát” réteget jelenti.
  • KZsuzsa
    Jobban átolvasva a kommenteket, annyiban módosítanám az előző hozzászólást, hogy azt magyarázd még, miért 0 önerővel számoltál a házra, ami azért elég erős tétel, és miért mai áron, nem figyelembe véve az ingatlanpiaci változásokat?
    Ha már benne lakik, nem ennyiért vette. Ha ma veszi, nem kap önerő nélkül.

    A többi résszel nagyjából egyetértek

  • HNR
    Sziasztok!
    Meg fogtok kövezni, havi 1,8-2 MFt minden luxus nélkül 4tagú, 2gyereket nevelő családnak nagyon-nagyon jó közelítés. Szubjektíven egy kicsit másképp súlyoznék: 400e a lakhatás (hoszútávon, amortizációval, mindennel, szinte tök mindegy, hogy bérled-e v veszel), 80e a közmű+net+mobilok, 250e a 2 autó üzemanyaggal, 300e az étel + ruha + szórakozás/kultúra, 200e az iskola + kirándulás + különóra + ezaz, 100e az utazás, 500e a megtakarítás (figyelem, ez “csak” 6MFt / év, fejenként 1,5 MFt, tehát egy lakás önrészre is 10év kell a gyereknek…)
    Nem luxus, ez egy sima nyugodt jó élet. Egészségügyre tetszőleges összeg, mivel ha semmi komoly bajod sincs, is fogsz szülni / fogorvoshoz / nőgyógyászhoz / sportorvoshoz / bőrgyógyászhoz stb. járni és/vagy kieg biztosítást fizetni. Lehet csavargatni a számokat +-50e itt-ott, de ez van.
  • Endre bá
    Szerintem nagyjából stimmel a matek.
    Ha levonom a hiteltörlesztést (soha nem szolgáltatnám ki a családomat hitelfelvétellel egy banknak), a konzumidióta drága telefonokat és beleszámolom, hogy mindig is cégautóban meresztettem a seggem, akkor ott vagyok.

    Amúgy most jöttünk vissza a Török Riviéráról. 5 csillagos, AI, német, klub hotel, minden földi jóval. Nem last minute, 2000€ volt, tokkal-vonóval. (2 12 év alatti gyerekkel)
    Főleg német és orosz családok voltak, minket nem zavartak.
    De az igaz, hogy ezek 2700 körül szoktak indulni általában. Mákunk volt.
    Inkább ez, mint hasonló árban a Horvát tengerpartra bumlizni autóval és valami beton placcon napozni.

  • jami
    Pedig igen, a középosztály (ha úgy tetszik a polgárság) definíciója nagyon röviden: szellemi és pénzügyi függetlenség. Igen, ebben benne van a tehermentes/könnyedén fizethető ház, akár saját nyaraló, gyerekeknek extra jó képzés (vagy magánsuli vagy sok magántanár), rövid- és hosszú távú (=majd az unokáknak) megtakarítások/részvények, kultúrára rendszeresen keret.

    És igen, nálunk szabad szemmel látható mértékű nincs, mert akinek forrása van, annak igénye nincs és sem szellemileg, sem anyagilag nem független (NER).

    A fidesz iszonyú jó kommunikációs húzása az volt, hogy elhitette a tömegekkel, hogy ha van valami saját ingatlana (Világvége alsón), esetleg még kocsija (hitelből) is – polgár. És a polgár, ugye, polgári, pár éve kereszténydemokrata (haha)-polgári pártra szavaz, ami, nahát, pont ők.

    És ami igazán tragikus, hogy nemhogy polgárságunk/középosztályunk nincs, de értelmiség SE.

  • Peet
    Nekem a cikkben felsorolt dolgok nagy része elég szubjektívnek tűnik. Az EU amúgy megfogalmaz egy kritériumlistát az úgynevezett szociális középosztály számára (havi hányszor eszik húst és hasonlók), érdemes lenne annak a költségeit megnézni.
  • Peet
    A saját elképzelésemet már a “ki mennyit költ” bejegyzésnél terveztem összeírni, csak oda kevésbé illett, mivel nem a saját egzakt költéseimet szedtem össze, csak azok alapján valami általánosat, mivel nekem ebben van egyedül és párban is tapasztalatom. A célcsoport itt budapesti, fiatal (20-as, kora 30-as) személy vagy pár, gyerek és háziállat nélkül. Jönnek-mennek, élik az életüket. Önállóan bérelt lakás (nincsenek lakótársak és kolesz feeling) közlekedés szempontjából elfogadható helyen (ezért autóval nem is számolok, ezen a ponton a középosztálybeliségbe belefér a BKV, eseti taxizással), normális minőség (legalább jól felújított panel, vagy újabb társasház). Minőségi táplálkozás, kevés főzéssel, ez most nagyjából 2000-3000 Ft/fő/nap, és akkor még óvatos voltam. Szórakozást, hobbit, sportot, bármit igyekeztem egy kategóriába tenni. Részletezve a folytatásban >>>
  • fabi
    Ez egy pénzügyi blog. Ezért számomra teljesen meglepő, hogy egyes olvasók ennyire nem értik a cikk tartalmát. Magatoktól vagytok ennyire ostobák vagy az egótok nem engedi értelmezni a bejegyzést? Vagy mi van veletek?
    Középosztály nem átlagot jelent vagy valaminek a közepét. Próbáljatok erre az osztályra úgy gondolni, mint a „jómódúság” osztályára. (Valószínűleg félrevezető a középosztály elnevezés, értem én…) Ne azon tököljetek már, hogy mennyibe kerül felújítani egy fürdőszobát. A szubjektív véleményem szerinte a jómódú családok közepe nem egy használt Opel Astra beszerzésen gondolkozik.
    A szerző ráadásul nem arról írt, hogy milyen minimum pénzzel lehet az alsó-alsó középosztályba épphogy beférni. Szóval olvassatok már a sorok között, basszus…
    Ha zavar a cikk… akkor, tedd fel magadnak a kérdést: Mikor és mivel fogod elérni a kb. nettó egymillió forintos fizetést? Én feltettem…
  • Syntax error
    A KSH stat szerint (ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_eves/i_zhc014a.html?down=1977.5999755859375 ) 2016ban a legfelső decilisbe úgy lehetett bekerülni, ha havi 240ezer / fő jöveldelmed volt.
    Az egy négytagú családdal 1M ( ha csak 1 gyermek van, akkor máris olcsóbban kijössz, elég a 750ezer ).

    Ezzel már itthon a társadalom leggazdagabb 10%-ába tartozol ( a legalsó decilis havi 15.635 Ft / fő ).
    Ennek duplájával mennyi háztartás gazdálkodik? Fele / negyede ?

    Érdekes gondolatkísérlet, hogy ezek alapján a ‘középosztály’ a népesség mekkora százalékát teheti ki. 3-5%?

    Ámbár ferdítést érzek a számokban, mivel a 2 gyerek + 2 felnőtt a legritkább, 1gyerekes családból sokkal több van ill. 3 gyerekesből. De ha átszámoljuk 1 gyerekre, se lesz sokkal jobb a matek.

    Elgondolkodtató.

  • Peet
    >>>Folyt.
    Havi bontásban egy és két főre, ezerFt-ban:

    Lakhatás: 100-130 120-150
    Rezsi: 15-30 25-40
    Háztartás: 5-10 10-15
    Élelem: 60-90 120-180
    Közelekdés: 12 24 (BKV + egy taxi fejenként havonta)
    Ruházkodás: 10-15 20-30
    Szórakozás: 30 60

    Ezek csak havi folyó kiadások, minden más (eü, nyaralás, ajándékok, váratlan költségek, elektronikai eszközök cseréje stb.) ezen felüli megtakarításból megy, plusz a szokásos kocsira, lakásra, nyugdíjra takarékoskodás. Ha azt feltételezzük, hogy a jövedelem 1/3-a megtakarítás, akkor a szükséges háztartási nettó havi jövedelem így:

    1 főre: 348-476 eFt
    2 főre: 569-749 eFt, ami 284-374 eFt/fő

    Tapasztalataim szerint ezek nagyjából valós összegek önálló fiatalok – koruknak megfelelő – középosztálybeli életszínvonalához, és plusz tételekkel még súlyosbodhatnak is. Az is általánosan elmondható, hogy ezt elég kevesen teljesítik ebben a korban.

  • Segitek
    Otto. Hanyagold mar a temat legyszives, oke 25x megmagyaraztad hogy mit gondolsz az allami iskolakrol meg miert. En egy nevenincs iskolaba jartam, anyam meg csak le se ult mellem matekozni, es Svajcban vagyok informatikus. Na akkor en ezt kivetitem a tarsadalom egeszere, tehat mindenki jarjon nevenincs allami iskolaba, nem kell segiteni a gyerekeknek, ugy is boldogulnak… Mindenki mas hulye. Sosem fogom megerteni, es ez most masokra is igaz, hogy miert kell egy-egy kiragadott peldat kivetiteni a tarsadalom egeszere, vagy legalabbis torvenyszerunek venni. Aztan meg foggal korommel kapalozni, hogy igazoljak magukat. Ez allandoan elojon, hogy mindig valaki jon egy hulye kiragadott peldaval aztan megprobalja megmagyarazni meg bizonygatni. Meg nem birjak felfogni es elfogadni hogy mas velemeny is van a sajatjukon kivul.
    Annyira unalmas mar ez, nem tudom hogy van a Kiszamolonak ehhez turelme.
  • KZsuzsa
    Jut eszembe, mi nem vagyunk középközép, csak alsó, de az elmúlt évben atlag havi 100k elment egészségügyre (orvos, gyógyszer, terápiás kezelések, és még nem is megyünk mindennel magánba, és ha nem magán, nem adunk hálapénzt)
    Ezt nem láttam, persze lehet hogy egy átlag közép nem beteg ennyit (nálunk etelallergiak miatt, ill fogorvos volt a legtöbb kiadás)
  • Victim of Changes
    Az okés hogy a számolást egyszerűsiti, de nem erre gondoltam, hanem hogy az egyszerűsitések torzitás okoznak, ami kiveri a biztositékot a népeknél.

    Onnan inditunk, hogy fél millió a kecó törlesztőszlet, mert nincsen önerőd. Na de ha nincsen önerőd 2M forintos fizetéssel, akkor balfasz vagy. Ha vannak gyerekek már, akik tényleg igénylik a kertet meg ezt a ház méretet, akkor már legalább 10 éve dolgoznod kell, ami szignifikáns önerőt jelentene.

    Ha viszont nincsen önerő, akkor nem veszel 150 nm-es lakást 30 éves hitelre. (nincs pénze lakást akar, van 5M forintja sorházban gondolkodik, van 20M-ja akkor 60M-s kertes házat nézeget).

    30 évig használod a bank pénzét amire valójában nincsen szükséged…

    És akkora alap hitel mellett minden más (3M nyaralás etc.) gigantikus pénzkidobás.

  • VLaci
    Tényleg nem tudom megérteni, hogy hamár van egy felmérésünk amit az MNB adott ki a társadalom rétegeinek jövedelméről, az miért nem tud egy picit sem gyökeret verni itt.
    mnb.hu/letoltes/vagyonfelmeres-2017-web.pdf

    Attól, hogy az ismerőseink jól keresnek és emberi körülmények közt laknak, még az emberek többsége halálosan csóró. A középosztály meg az, akinél a szegények szegényebbek, a gazdagok meg gazdagabbak, és semmiképpen nem az számít középnek, akik a felső 10% közepe táján helyezkednek el.
    A cikkben leírt család valahol itt, a felső 4-8%-ban van benne, nagyon nagy kerekítéssel lehetne őket felső-középnek nevezni.
    Középosztály a tanár + hivatali főosztályvezető férj a két gyerekével. Ha lenne kontinuitás az országban, akkor néhány generáció múlva lenne vagyonuk, de akkor sem a 100+ milliós házra gyúrnának.

  • Joy
    Mintha a máskor túlzottan spórolós szemlélet most átcsapott volna a ló túloldalára. (Pl. milyen középosztálybeli, akinek nincs céges telefonja, ezért százezreket költ rá.) Nagyon Bp-re és az agglo-ra helyezed ki az árakat, Budaörs az egyik legvagyonosabb település Mo-n, ez beépül az ingatlanokba. Pedig az ország 70%-a nem ott él, és köztük is “akad” középosztálybeli.
    Arról hallottál, hogy az ország legjobb gimije tavaly vidéki lett? Ha jól tudom 4 osztálya van évfolyamonként, gyors számolással a vonzáskörzet diákjainak tehát kb. 3%-a állami “elit”iskolába jár. A fizetős iskola kapcsán eszembe jutott egy régi cikked, hogy a magyar magán elitfősulikban milyen cuccot tolnak unalmukban a diákok órák előtt. Ugye, aki csak pénzzel akarja taní(t)tani a gyereket, az könnyen tévútra kerül.
  • BGabor
    A Westend mellett szoktam elmenni, és olyan autókat látni jönni menni egymás után, amiből egyes helyeken a fél falut meg lehetne venni. Még ha meg is tartják mondjuk 3-4 évig, hogy aztán jöjjön az újabb modell, gondolom akkor is a minden cserénél felmerülő értékvesztés számukra lazán belefér. Gondolom akkor az összes költés arányosan. Vajon ez már a gazdagság?

    Egy ismerős mesélte, ismer egy gazdag családot. Szeretnek kényelmesen repülni, a pontos konfigot ugyan nem találta meg neten, de kb a legdrágább jegy 1.5M. Fejenként. 5 fős család. Évente azért többször. És ezt csak a repjegy.

    Valóban fontos szempont, mit tekintsünk középosztálynak. Szimpatikus a posztbeli leírás, de valóban disszonáns, hogy az ország lakosságának igen nagy része már annak örül, ha nem dől össze a ház felettük és akciós a csirkefarhát.
    Máshol meg irigykednek, hogy nálunk a csapból tiszta víz jön.

  • smoortema
    abcug.hu/kozeposztaly/
  • Dani2
    Na, ez pofánütött, hogy a középosztály alja 1,8 millió legyen havonta… Sok baromságra költünk, de hárman (házaspár + 1 éves gyerek) kijövünk havi 320-350-ből, igaz, saját lakásban lakunk, és nincs autónk. Nem érzem úgy, hogy nélkülöznénk, vagy kimaradnánk valamiből. Nyilván két iskolás gyerekkel a kiadásaink fel tudnának szaladni havi 450 ezerre is, extrém dorbézolós módban mondjuk 500-ra. De még a havi 1 milliós költést se tudom elképzelni, nemhogy a 2 milliósat 🙂 Ahogy a hozzászólások között írod is, csak a felső 2-5% tud így élni Magyarországon.
  • SzaboZ
    Nem értem ezt a családiház-fétisizmust.
    Minek KELL családi ház?
    Ukrajnában volt divat 2-300 nm-es családi házakat építeni, a lényeg hogy nagyobb legyen mint a szomszédé.

    Mi társasházi lakásban lakunk, és teljesen jól érezzük magunkat.
    A két kocsi megvan (3M egy nagyobb családi, és 1M egy kisebb, városban rohangálós), évi 2-3 nyaralás (1 külföld, 1-2 belföld), gyereknek nyelvtanár, különóra.

    A havi jövedelmünk kb. 900e, a megtakarításunk (részvény, kötvény, stb.) kb. 40M.
    Középosztály vagyunk? Vagy alsó-közép?

  • Kiszamolo
    Joy, hagyd már abba, még te is.

    BELEIRTAM TÖBBSZÖR, HOGY BUDAPEST.

    TÉNYLEG EKKORA BAJ VAN A MAGYAR SZÖVEGÉRTÉSSEL?
    BUDAPEST

    BUDAPEST

    BUDAPEST

    BUDAPEST.

    Így már ÁTMENT? 🙂

    Igen, Mátészalkán mások a számok, ahogy Németországban és Albániábam is.

    S nem azt írtam, hogy nem lehet kevesebből megoldani. Sőt, beleírtam, hogy de. De a cikk nem erről szól.

    A másik már azon lovagol a tizedik hozzászólásbam, hogy szerinte a középosztály a társadalom közepe és nem fogja fel, hogy nem.

    Meg milyen autót kell vennie egy középosztálynak

    Könyörgöm, hagyjuk már abba.

  • Zabalint
    Magániskolák:
    Még nincs gyerekem, de majd ha lesz, azért leszek hajlandó fizetni magániskolára, ha összejön hozzá a pénz, hogy:

    1. Óvodától kezdve anyanyelvi angol tanár is tanítsa, illetve legjobb ha eleve nemzetközi a csoport/osztály. Aki így tanul meg angolul, az hatalmas előnnyel indul azokhoz képest, akik a szokásos hazai közoktatásos 120 éve elavult grammar-translation módszert kapják (hiába modernek a tankönyvek, ha a tanárok többsége gyakorlatilag így tanít).

    2. Ne poroszos, magoltatós módszerrel tanítsák.

    Az iskola tanulmányi elitsége más dimenzió. Én gyenge gimibe jártam, feleségem egy top20 gimibe, de a tanárok egyikben sem voltak jobbak, az oktatási módszerek is ugyanazok voltak, csak utóbbiba jobb diákok kerültek, jobb alapanyagból persze jobb is a kimenet.

  • terpesz
    Teljesen realis szamokkal dolgozik ez a cikk. Nevetseges, hogy egyesek szerint az, hogy 2 autod lehet meg 2x mesz nyaralni evente es a csaladi osszbevetel 30M/ev, az mar gazdag. Nem az. 30M/ev bevetelnel meggondolod, hova mesz, hanyszo, milyen autot veszel. Ha “csak” ennyi a beveteled, akkor meg tuti, ogy dolgozol.

    A GAZDAGOK ilyen dolgokkal mar nem foglalkoznak, es nincsenek raszorulva a heti 5 napos munkara.

    Szegeny tanarok, mint kozeposztaly… ne legyunk mar nevetsegesek tenyleg. Netto 200-as fizubol NEM elsz kozeposztalybeli eletet autoval, nyaralassal, tudom mert onnan jovok.

    Nem a 30M-et kereso csalad gazdag, hanem a tarsadalom szegeny.

  • bankárospityu
    Nonszensz amit írsz. Tele van a cikk torzításokkal, pl. “Van, aki azon háborodik fel, hogy a középosztály tagjai kétévente 200 ezres telefont vesznek, a gyerekeiknek meg 100 ezrest, miközben egy átlag szegény középiskolában ennél drágább telefonjai vannak a gyerekeknek. ” Nincsenek. Lehet, hogy a 30 fős osztályban 2-nek van, de ők nem “A gyerekek” hanem a kivételek.
    Kb. 20 éve dolgozom, folyamatosan a felső decilisbe tartozó jövedelemmel rendelkeztem, így klasszikusan beleillenék a fent leírtakba, de… Egész egyszerűen nincs szükség azokra a javakra amiket felsorolsz. Megvehetném, de minek? Semmi szükség rá.
    A skandinávokat sokan megirigyelnék. Kicsi a vagyoni szóródás, kb. 90%-uk azonos réteghez tartozik. Nem okoz nekik gondot 10 éves autóval járni és puritán berendezési tárgyak között lakni. A mértékletesség erény. Attól, hogy valamit megtehetsz még nem muszáj megtenned.
  • ekr
    Látom, sok embernek rosszul esett a cikk a középosztály ideálisnak tartott háztartási keresetéről. Az USA-középosztály elméleti számai ennél 2 – 3 x magasabbak (keresetek 4x, de vásárlóerő-paritás miatt csak 2,5 x). Én évek óta csodálkozom, hogy itt mennyien gondolják magukat császárnak, de az utcára kilépve mást látok, és saját bőrömön (nem rosszul keresve) is teljesen mást érzek. Feljebb megadtam a társadalmi osztályokat jövedelem és vagyon alapján. Szerintem passzol a reálisan gondolkodók véleményéhez, és egyben elszomorító, hogy a valóságban nincs itthon középosztály. Jelen blog Mo átlagnál kvalifikáltabb és jobban kereső rétege is csak alsó középen helyezkedik el, szerencsés esetben “közép-középen”. A felső közép messze van, a felső meg elérhetetlen, ugyanis az egyes kategóriák közötti lépegetés 2 – 5-szörös jövedelmet és vagyont kíván. Persze alsó középen is lehet boldogan élni.
  • stomyl
    Azt szeretném kérdezni, hogy mely munkakör betöltésével lehet ennyi pénz keresni? Mert, akkor elkezdek abba az irányba orientálódni.
  • Gábor
    Röpködnek a számok.
    Az én szemszögemből a gondatlan életemhez, (a jelenlegi Ft értékén számolva) havi egymillió forint bőven elég lenne. Abból simán meglenne az új autó, a kis házam, a megtakarítás, a nyaralás, a hobbi. az esetleges képzés, tanulás.
    Család esetén ugyanezt két személlyel ha mind a ketten keressünk egy – egy milliót, akkor a havi millióból simán tudnám úgy iskoláztatni a gyermekeim, ahogy az szerintem jól lenne nekik.
    Persze én egész életemben alacsony keresetből éltem, megtanultam másként beosztani a pénzt, abból kigazdálkodni mindent amire szükségem van. Ezért is van az, hogy számomra a havi egymillió maga a kánon lenne.
    Hogy a havi egymillió nem elég ahhoz, hogy valaki középosztálybeli legyen, na azt azért kétlem.
  • L70
    “Nem a társadalom közepe a középosztály, hanem az, aki nem máról-holnapra él és egy kényelmes életet tud magának biztosítani, de még dolgoznia kell a megélhetésért hónapról-hónapra.”

    Miklós, van itt egy elrejtett szó, mégpedig az, hogy “kényelmes”. Ez a változó aztán meg is teszi a magáét, be is indította itt a lavinát rendesen. Sokan ugyanis úgy értelmezik, hogy “kényelmes életet” = “szinte bármit, amit megkíván”.

    A cikk alapján összeállított feltételezett “kényelmes” jelenleg a társadalom felső 2-3%-a környéke, és ez bizony így is volt magyar viszonylatban mindig is. Ha a társadalom mediánja egyszer elérné ezt a szintet, akkor a “kényelmes” szint már megemelkedne, akkorára, hogy ismét csak a felső 2-3% környéke legyen (életszínvonal inflációja).

    Ilyenformán a “középosztály” tömegek számára nem lesz elérhető sosem.

  • bobo
    Miklós, ha átírod a címet: “Budapesti középosztály, mennyi jövedelem kell hozzá?”, az sokkal egyértelműbb lenne. Akkor megírhatnák sokan, mert az ország nagy része nem ott él, vidéken ugyanaz feléjük mennyiből jön ki. És egy tök jó cikk-komment sorozat lenne.

    Másrészt meg egyetértek azzal, lehet, h. valaki nem keres ennyit, de kap céges autót, mobilt, cafeteriát eü kiadásokra, utazáshoz és el tudja érni ezt a szintet sokkal kevesebb jövedelemből.

  • Laci
    Gyorsan kerestem egy statisztikát a tanulók státusza alapján, 2018 vége felé állítólag kb 1,5 M diák tanult állami + egyházi iskolában, 85 e diák magániskolában. Tehát kb 5,5% jár magániskolába a diákok közül, így a középosztályra megadott definíció alapján ennél nem nagyon lehet több nálunk a középosztály. Azaz az első decilis fele. 20-ból egy család.
    Azaz alapvetően mindenki csóró, de azért van néhány szerencsés ember – valahogy csak oda jutott a népesség 5%-a…. De ha nem születtél oda, akkor bekerülnöd alapvetően nem igazán lehet oda, mert
    hát a matek nem adja ki:
    A legelső decilisben évi 3 MFt az egy főre jutó nettó jövedelem (átlagosan 1,8 fős ez a decilis, puffneki 2 gyerekes családok, ez nagyon nem a ti terepetek), ami nettó 6 MFt éves jövedelmet jelent családi szinten.
    (KSH 2017-es adatai alapján).
  • Laci
    Ez egyébként még egy durvább következtetést jelent:
    Ha elfogadjuk, hogy a középosztályhoz családonként kb nettó havi 2 MFt (évi 24 MFt) jövedelem kell (Miklós definíciója szerint), míg a magyarországi felső decilisnél ez évi 6 MFt (havi 500 eFt, akkor bizony) Magyarországon nem nagyon létezik / létezhet ilyen definíció alapján középosztály, legfeljebb csak hibahatár-mértékben.
  • Deviáns
    Elsőre dühítő, aztán elgondolkodtató a cikk. Sokan az alap felvetést vitatják, holott Miklós pont leírta, hogy az elméleti felvetéshez számolja ki a szükséges jövedelmet.
    Saját példám: 2012-ben előtörlesztettem a lakáshitelemet. Nálam tapasztaltabb kolléga egyből gratulált, hogy bent vagyok a felső tíz százalékban Magyarországon. (saját ház vidéken, saját autó, 0 hitel, minimális megtakarítás, mérnöki fizetés) Azt hittem hülyéskedik. Hát nem.
    A mostani cikk alapján – ma már megtakarítással, párom is mérnöki fizetéssel – a felső 10% aljában vagyunk benn, és Miklós definíciója alapján ez az alsó középosztály Magyarországon. Szomorú.
  • jami
    Ha csak akkor van kocsi, ha céges autó; csak akkor telefon, ha a cég adja – akkor nincs. Nem az számít, hogy mennyi ilyen szimbólum van és az hogy hozható ki KEVESEBBŐL, hanem, hogy ha átlagosan ezek kellenek a mindennapi élethez, akkor erre van forrás.
    Ha valaki megörököl egy jó házat, az apósa megveszi a középkat kocsit; de a havi bevétele kicsi – NEM középosztálybeli, csak van néhány értékesebb dolga; de nem tud fenntartani egy színvonalat.
    Pl. a sógorom soha nem fizetett albit/törlesztőt, bébiszittert, apósomék főznek neki stb. Kipihentnek kipihent, de nem él jól.
  • Kiss
    A bejegyzést és a hsz-at olvasva 2 kifejezés villog folyamatosan az agyamban:
    ” rat race”-senki nem beszél arról, mi az ára ennek a jövedelemnek
    “keep up with the Joneses”-senki nem beszél arról, hogy_valóban_ezekre van-e szüksége a boldogsághoz.
  • HNR
    Hagyjuk már ezt a vidéken minden kijön a feléből dolgot. Ez addig szép, míg a gyakorlatban nem számolod a költségeidet. Arról nem is beszélek, hogy pl Szuhakálló is vidék és Győr is az. Az hogy Kádár kockában laksz v. szülők által 20-30 éve épített ingatlanban, az nem középosztály. Ha olcsón / okosba / spórolósan építkezel, az nem középosztály. Az hogy a 100 millós házat (figyelem! azonos minőségben és műszaki tartalommal!) mittomén 80-90-ért a telek miatt, az a grand totalban minimális súllyal esik. NINCS EGYIKKEL SEM BAJ, CSAK NEM ERRŐL SZÓL A CIKK. Keress vidéken orvosi ellátást, juss el oda, fizesd meg… az meg felfelé görbíti. Bárhova mész, messzebb van, megint felfelé görbít. Gyereknek nem lesz suli, hoppá, albérlet / koli / utazás miatt megint felfelé görbít. Mondom, lehet +- 50/hó- val tologatni a határokat, de ez ennyi. Nem lesz NAGYSÁGRENDI eltérés, főleg nem lesz fele.