Megoldás a bankos csalásokra

2023-06-07
Oszd meg ismerőseiddel a cikket: 

Úgy egy órája hívott egy nő, "az OTP bank rögzített vonalán", hogy arról tájékoztasson, hogy volt három utalásom néhány perce, igazoljam, hogy én voltam-e.

Mivel tudtam, hogy csalóval beszélek, ezért mondtam, hogy igen, én utaltam, erre udvariatlanul rám csapta a telefont. Attól, hogy valaki egy utolsó, rosszéletű szélhámos, még tanulhatna egy kis illemet.

Tegnap jött ki a hír, hogy az angliai szabályozó hatóság megunta a bankok tökölését és nemtörődömségét, ezért bevezette, hogy minden hasonló banki csalás áldozatát legkésőbb öt napon belül kárpótolni kell, összegtől majdnem függetlenül. (Valami felső határt akarnak szabni, erről később egyeztetnek, de biztos nem néhány száz fontnál lesz a határ.)

A kárpótlást az ügyfél bankja és az a bank, amit a csalók használtak, fele-fele arányban fogja fizetni. (Tavaly 500 millió font, azaz 214 milliárd(!!!) forint kárt okoztak a csalók. A csalások teszik ki a bűntények 40%-át, de 1%-uk lesz csak felderítve.)

Ettől a szabályozó hatóság azt várja, hogy a bankok majd kicsit komolyabban fognak foglalkozni a problémával, ha minden egyes csalás az ő zsebükre fog menni.

Remélem, ez a hír eljut a magyar szabályozó hatóságokhoz is, szerintem egy nagyon remek ötlet a probléma megoldására. Úgy gondolom, hirtelen találnának erőforrást a bankok egyrészt a hatékonyabb ügyféltájékoztatásra, másrészt akár magánnyomozók felfogadására, vagy az állami hatóságok ösztönzésére, hogy lebuktassák a csalókat.

A feltétel nélküli azonnali átutalást (amit a csalók kihasználnak) felül kell majd vizsgálni, például egy új vagy alvó számlára érkező nagyobb összeget majd nem lehet azonnal készpénzben felvenni vagy tovább utalni, kérésre nem 10 millió forint lesz az azonnali utalás felső határa, hanem sokkal alacsonyabb összeg is beállítható lesz, újonnan rögzített számlaszámra az utalás nem megy el, csak fél nap múlva, a bankoknak joga lesz bármilyen utalást megállítani, amíg az ügyfelet fel nem tudják hívni és így tovább. (S ahogy az egyik hozzászóló megemlítette, a VOIP-os hívásoknál, amit a csalók is használnak, egy automata jelezhetné a hívás előtt, hogy a hívás az internetről érkezett, nem azonosítható, legyen vele óvatos.)

(Az angliai kormány csalások elleni tervét itt lehet elolvasni.)

Egy bankos átverés története: ezekre vigyázz

Hozzászólások:

Komment szekció frissítés alatt!

Kedves Kommentelők!
Éppen egy új kommentmotorra állunk át, azonban a Kiszámoló blog régi kommentjei mind elérhetők, és az elmúlt 1 év Disqus hozzászólásait hamarosan, a következő napokban importáljuk az új rendszerbe. Ha van fontos észrevételed, kérjük, oszd meg velünk! Köszönjük a türelmeteket és megértéseteket.
243 hozzászólás
Legrégebbi
Legújabb Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Jó ötlet, tehát a bankok fogadjanak magánnyomozókat... Mondjuk a rendőrséget akkor miért is fizetjük?

Mi lesz, ha kiforr az AI annyira, hogy a hangunkat is utánozni tudja majd? Úgy kell majd kezdeni a beszélgetést, mint a Sarah Connor króniákiban, valami kódszóval meg a 6-os gomb megnyomásával... Durva, hogy minden megvalósul, ami 10-15 éve még sci-fi volt

Az angliai szabályozó hatóság keze hazánkra is kiterjed vajon, vagy ez csak az angol bankokat érinti? Amúgy tényleg jó és frappáns megoldás, örülök neki!

Engem pont tegnap hívott, az úriember, a háttérben pedig egy hölgy ugyan ezt a mondókát mondta csak másnak, ez lett gyanús, mikor rákérdeztem, hogy ugyan árulja már el nekem, hogy a kolléganője a háttérben ugyan ilyen eseten dolgozik csak más felhasználónál, az hogyan lehetséges, na ekkor megszakította a hívást. Már a Magánszám is eleve gyanús volt, de felvettem...

Kiszámoló videócsetes sztorijához kapcsolódóan. Ajánlom ezt a videót, keress rá youtube-on a következőre: "Simon Cowell Sings on Stage?! Metaphysic Will Leave You Speechless | AGT 2022". Ha nincs 5 perced rá, tekerj kb. 1:15-hoz, onnan jön a show része. Kérdés, mire akarod használni a látott megoldást? Showbiznisz? Hadiipar? Visszaélés?

Attól tartok, itt egyszerűbb lesz a banknak azt mondania, hogy az ügyfél volt a hibás.
Utána meg az ügyfél bizonyíthatja, hogy ha mégsem....

"Remélem, ez a hír eljut a magyar szabályozó hatóságokhoz is"
ahahahahaha, biztosan eljut es megfogadjak majd.
Bar szerintem nalunk ugy lesz megirva, hogy ha banki csalas aldozata vagy es megreklamalod, akkor a bank kotelezoen annyit, ir, hogy "ez is az elhibazott brusszeli szankciok miatt van."

Mint olyan, aki dolgozott bankban a csalások, törvénytelenségek felismerésével és prevenciójával mondom, hogy a bűnözők meglehetősen kreatívak, a strómanok sem ismeretlenek. Ehhez jön még a törvényi és egyéb szabályozások jelentette akadályok leküzdése is. Btw, amikor ezzel foglalkoztam, általában úgy működtek a dolgok, hogy amikor a szabályozónál változtak a prioritások (az ukáz általában még feljebbről jött), furkósbottal megfenyegettek, hogy ez meg az lesz, ha eddig nem érsz el eredményt - mondjuk az eredmény fogalma elég tág volt, mivel az adatokat is a banktól nyerték. A prioritásokat egyébként sok esetben az állam költségvetése diktálta. Nyilván a rendőrségi feljelentések száma jól mérhető. Arról pedig nyilván kár is említést tenni, hogy hányan nem olvassák el a mobilbank bejelentkezési képernyőjén a vonatkozó tájékoztató szövegeket, vagy ennek ellenére hibáznak az első alkalommal.

Arra azért kíváncsi vagyok, hogy a Nigériai herceg bankja hogyan fizeti ki a kárpótlást az örökségből.

Ha van sok időtök és jót akartok tenni, az ilyen hívásokat nem rakjátok le, hanem minél hosszabban játszotok. Megadtok kamu adatokat, jó lassan. Nagyon akadozik a gép, fekete a képernyő, nem értesz hozzá, segítsen, ja be se kapcsoltad. A végén megadod a kerületi rendőrség számát, hogy azon hívjon vissza fél óra múlva. Hadd sz*pjanak, addig sincs ideje mást hívogatni.

Amúgy ma jártunk az államkincstárnál, hogy letiltsuk az online bankszámlahozzáadást, mert ha valaki hozzáfér a telefonodhoz, percek alatt le tudja üríteni az egészet.

Nem lehet. Régebben lehetett, ma már nem.

Az ügyintéző ki is oktatott, hogy "ha félek", akkor 1. "cseréljem gyakran a jelszavam", 2. "ne telepítsek programokat a gépre" (!), 3. mondjam le az online hozzáférést.

Értesítést belépésről, kiutalásról nem lehet kérni.

Úgy látszik, pár száz embernek először el kell vesztenie a megtakarítását, hogy észre térjenek.

Én már rég letöröltem az államkincstár appját, mert semmi értelme. A jelszó csak vérgagyi lehet, betű és szám és semmit, az app pedig semmit nem ad hozzá az életemhez.

Ha havonta vagy kéthavonta be kell lépnem, ott a számítógép, ott a mobil a butafonban, amire az SMS jön, azt kész.

Mondjuk legalább annyit bevezethetnének, hogy kérésre új számlaszámot csak személyesen lehessen megadni, ügyfélszolgálaton.

Már csak a mobilszolgáltatókra kellene kiterjeszteni, hogy ne csak széttárják a kezüket minden SIM swap eset után, amikor bemondásra adnak egy SIMet valaki másnak a számához.

Engem tegnap hívtak a Kiszámoló blogtól (?), hogy utaljak nekik pénzt az oldal fenntartására. Akkor ez átverés volt? Kiszámoló, kártalaníts kérlek!

Tök életszerű...

Magyarországon mennyi idő alatt állnának át a csalók arra, hogy álcsalásokat eljátszva nyúlják le a banki kártérítéseket?

De amúgy mégis milyen adatot/azonosítót/bármit tudnak elkérni tőlem, amivel bármire mennek? Bármihez is kell még egy erős ügyfélhitelesítés, vagyis legalább mégegyszer hülye kell, hogy legyek, hogy károm keretkezzen. Akkor meg nehogy már a bank fizessen...

Az Angolokra jellemzo, hogy ez kvazi eddig is igy volt a torveny nelkul is.
Velem is megtortent, de ismerosokkel is, ellopott bankkartya stb., a bank visszateritette az ellopott/kicsalt osszegeket.

Ezek a best practice magyar valóságba átültetések általában kicsit döcögni szoktak. Más terület de a kedvenc állatorvosi lovam az egyik első hazai car sharing vállalkozás volt (nem emlékszem már a nevére, szerintem évekkel ezelőtt eltűnt). Átvették külföldről a teljes modellt a-tól z-ig egyetlen elemet kivéve: az autót egy helyen lehetett (a cég telephelyén) felvenni és leadni is. Vagyis pont a leglényegesebb, az egészet életképessé és keresetté tevő elemet hagyták ki az üzleti modellből.
Valahogy minden más is hasonlóan szokott itthon sikerülni. Átvesszük a csillámot, a hangzatos frázisokat, a lufit; csak valahogy a lényeg veszik mindig el menet közben.

"Remélem, ez a hír eljut a magyar szabályozó hatóságokhoz is"

Nem tudom, nálunk nem divat olyanon módosítani, aminek értelme is van.

Lásd: R. Máriusz 2 évente megígéri, hogy most már megnyugtatóan rendezik a rolleresek helyzetét a KRESZ-ben és még mindig semmi. 😀

hvg.hu/cegauto/20191011_elektromos_roller_kresz_modositas_revesz_mariusz
hvg.hu/gazdasag/20210910_elektromos_roller_kresz_modositas_javaslat_revesz_mariusz
24.hu/fn/gazdasag/2023/03/27/elektromos-roller-kerekpar-segway-kresz-kozlekedes-revesz-mariusz-rollermegoszto-sebesseg-kerekpar/

Korábban mikor bevezették az AFR-t problémáztam, hogy az azonnali átutalást ki fogják használni a csalók.
https://kiszamolo.hu/azonnali-fizetesi-rendszer/

Ki is használják. Korábban is az OTP rendszerét használták arra, hogy stróman nyitott számlát otp-nél, és annak a számlájára utalták a pénzt, mert bankon belül azonnali volt az átutalás. Most már minden banknál lehet ezt csinálni. Viszont mióta a wise bárkinek nyit magyar számlát, nemzetközivé is vált az ügy.

Szerintem lehetővé kellene tenni, hogy 24 órán belül visszahívhatóak legyenek az utalási tranzakciók, illetve a bankkártyás fizetések, vagy a frissen bankszámlán elhelyezett pénzt 24 órán belül ne lehessen továbbutalni/atm-ből felvenni.
Tudom sok mindenkinek nem tetszene ez az ötlet.
Bankra terhelni minden kárt, szerintem eléggé szemellenzős megoldás.

Jelenleg hatályos a 35/2017. (XII. 14.) MNB rendelet a pénzforgalom lebonyolításáról, amely KÖTELEZŐVÉ teszi az 5 mp-en belül teljesülő azonnali átutalást a bankoknak. Ez nem könnyíti meg a csalásgyanús esetek hatékony kivizsgálását.
Ha automatikusan a bankokat tesszük felelőssé vizsgálat nélkül a csalásgyanús esetekben, akkor egy dolog fog robbanásszerűen elterjedni: a megjátszott netbank-feltörések, a biztosítási csalások mintájára.

Nyilván lehet fejleszteni sok mindent, de ne öntsük ki a fürdővízzel a gyereket....

Még két gondolat:
- 2024 végétől lép életbe
- A bankok ezzel párhuzamosan a Faster Payments-ben (az ottani azonnali átutalás) kapnak tranzakció-megállítási jogosultságot ("the Government is looking at how to enable banks to have the ability to identify and pause suspicious payments inflight where appropriate")

UK-ben bankolok 10 eve, vannak hitelkartyak, meg minden. 2012 es 2015 kozott tobbszor megtortent, hogy valamelyik kartyamon megjelentek azonositatlan vasarlasok. Neha errol maga a bank riasztott, hogy gyanus, neha en vettem eszre mondjuk egy £15-os koltest egy online viragboltban, ami nem en voltam.

Erdekesseg volt, hogy ez olyan kartyammal is megtortent, amit konkretan soha nem hasznaltam online vasarlashoz. Boltban nem kopizhattak le, mert attol nem tudod meg a CCV szamot, ami online fraudhoz kell, es egy esetben kis osszegu probarendelest csinaltak a cimemre (!!!, honnan tudtak?), mielott a nagyobb fennakadt volna. Valoszinuleg inside job lehetett.

2015 ota ilyesmi nem tortent.

Es MINDEN ESETBEN KARTALANITOTTAK, amikor tortenetesen atment egy online rendeles, amit ok nem vettek eszre, csak nekem tunt fel 1-2 nap mulva a szamlaforgalomellenorzeskor. Neha meg £50 fajdalomdij is volt!

Itthon is dolgoznak a következő generációs csalásdetektáló rendszeren, kicsit más paradigmában, de hasonló céllal
index.hu/gazdasag/2023/03/21/kiberpajzs-csalas-bankkartya/

Én ennek bevallom nem örülök. Mármint nem a kártalanításnak, hanem hogy ha majd magyarázkodni kell a saját pénzem használata miatt, meg tiltások feloldásával vacakolni, csak mert a sok hülye bedől Kolompáréknak.

@Magyarorszag : vannak Magyarországon angol bankok?

Engem is hívott már pár hete ez a csaló banda /vagy egy másik/, de én szinte azonnal kinyomtam a telefont. Nem is szóltam bele, csak annyit hogy "Halló". Elkezdte a süketelést és már tudtam, hogy mi ez.
A hívószámkijelzést sajnos elég egyszerűen be tudják csapni, mivel a hívott fél készülékén kijelzett számsor sajnos könnyen manipulálható. Abban soha ne bízz, amit a telefonod kiír!
Az IP alapú hívások lehetősége miatt manapság sajnos a hívó fél visszanyomozhatósága sem olyan triviális mint amilyen az analóg telefonálás idején (80-as évek) lett volna. Csak a filmekben igaz az, hogy a nyomozók 20-40 másodperc alatt ki tudják deríteni, hogy honnan hív a rosszfiú. A mai valóságban ennél sokkal tovább tart és néhány esetben nem is lehetséges megmondani. A pénz útjának követésével lehet lebuktatni őket.

@Gyuri : a bűnözők úriemberek meg hölgyek? 😀

Ha a bankok leszoknának arról, hogy személyre szóló ajánlatokkal bombáznák a lakosságot, amihez mindig be akarnak azonosítani, ergo ha az lenne a gyakorlat, hogy a bank hülyeségek miatt nem fog telefonon keresni és nem akar beazonosítani, akkor sokkal nehezebb lenne így megtéveszteni a népet.
Ha a bankok állnak a számlát kérdés nélkül, akkor már lehet, hogy nem érné meg hitelkártyát meg akciós kölcsönt tukmálni. Nekem nagyon is logikusnak tűnik az angol eljárás.

Tegnapi csoda youtu.be/OR4vAsKWplI
de a tolvajkergetők és hasonló törvényesség határát súroló csoportok is a hatóságok tehetetlensége miatt jönnek létre.
A hatóságok ügyetlensége nem egyedüli magyar jelenség, általában a politikai vezetés alkalmatlansága vezet ezekhez a helyzetekhez.

Van ket hajlektalan, ket szamlaval. Az egyik kap egy nagyobb osszeget, elutalja a masiknak, masik kiveszi. Majd az egyik jelenti a banknak, hogy becsszo nem o volt, ez csalas. Es 5 napon belul megkapja az osszeget amit szinten kivesz es eltunik a ket hajlektalan mire a rendorseg nyomozhatna (banknak nincs nyomozati jogkore, torvenyek alapjan mukodik).

1000 éve volt (1990-es évek vége), 3. világbeli országban repültem, belső járat... aránylag kicsi, 20-50 fős propelleres gép, helyjegy nem volt, stb...
Mikor beszáltam, már ült bent egy helyi fazon a legelején, bal oldalt. Elég unott képpel. Végül leültem mellé.
Na, kicsi csevegés után kiderült, hogy mivel a hanyag karbantartás miatt már 3-4-x (nem tudom mennyi) gép leesett/kényszerleszált, (vagy vmi ilyesmi) az elmúlt pár hónapban/évben, a légitársaság minden gépére felültette a szerelőt... Aki mindenhová repült a géppel. Asszem javult a balesetmentes és a repült mérfüld aránya 🙂

Ez olyan rendelkezés, amit OV és kormánya is hozhatott volna. Fizessenek a szemét bankok, úgyis ott az a sok pénz náluk.

"Hal, az a rendelkezés lényege, hogy attól függetlenül kell fizetnie a banknak, hogy az ügyfél súlyosan gondatlan volt."
Azt mondanám, hogy nem, hanem pont kifejezetten azokban az esetekben kell fizetni, amikor biztos, hogy az ügyfél kifejezetten gondatlan volt: ha jól értem, az APP fraud lényege, hogy te utalod át a pénzt, mert rábeszélnek.

"Már volt olyan sztori Kínában, hogy valaki online videócsetelt a barátjával, aki sürgősen pénzt kért, mert egy aukción licitál éppen. S nem a barátjával videócsetelt…"

És ezt mondjuk a bank pontosan hogyan szűrje ki? Anélkül, hogy megszünteti az azonnali átutalás lehetőségét?

Azon

Megvan, mire áll rá az albán/lengyel/magyar maffia Angliában holnaptól: olyan APP fraudra, ahol az alany is része a fraudnak.

KL, vannak rendszeres és rendkívüli utalások, akár bejövő, akár kimenő. Lehetne, hogy az újonnan hozzáadott számlaszámra százezer forint felett csak fél nap késéssel menjen el a pénz. Nemrég még minden utalás másnap ment el, aztán valahogy mégis túléltük.

Már folyamatban van a magyar bankszektor egészére vonatkozó fraud rendszer kidolgozása, amely segíti a banki csalások és visszaélések csökkentését. Kötelező érvényű lesz minden bankra nézve.

Tisztelt Ügyfelünk! Mától bevezettük az 5 faktoros azonosítást. Kérdéseivel forduljon parlamenti képviselőjéhez! 🙂
De tényleg, mindenki sípolt, amikor a Revolut zárolta a számláját adatellenőrzésig. Mi lesz ezután?

@gaborqa bankkartyas tranzakciok most is par napig megfoghatoak csalas eseten, mert ennyi ido mire a celszamlan lekonyvelodik.
Ha az utalast megallitjuk 24 orara, akkor ha en a boltban utalassal fizetnek akkor egy nap mulva vihetnem el a termeket? Mert boltbol kilepve meggondolhatnam magam es visszahivhatnam az osszeget. Mas kulfoldi orszagokban nagyon jol mukodik a helyi azonnali utalasra epulo nemzeti fizetesi rendszer (pl sved Swish). Nalunk is minden adott lenne, csak az MNB-nek kellene tovabb nyomnia a bankokat, hogy a szabvanyban szereplo qr kodos fizetest implementaljak. Es innentol nem a nagy kartyatarsasagokat gazdagitanank a digitalis tranzakciokkal.

Ide is limitrendszer kellene, mint a bankkártyáknál. Pl. én 500 ezer forintnál nagyobb összeget biztos nem szoktam hirtelen felindulásból utalgatni, tehát tudjam azt beállítani, hogy 500 ezer forint esetén legyen 4 órás késleltetés, a bank kérjen valamilyen extra jóváhagyást. Annyi megoldás van rá, pl. érintsem az NFC érzékelős telefonhoz az új típusú személyimet, stb vagy amit én választok, vagy nyugdíjasoknál hagyja jóvá a számla feletti egyéb rendelkező.

"Már egy egy-két órás csúszás is a csalások nagy részét ellehetetlenítené."
Az ilyen típusú csalásokét igen. De ezek is csak egy fajták a rengeteg csalás közül. Vannak olyanok, ahol a károsult csak hetek/hónapok múlva jön rá, hogy átverték. Na, ott nincs ellenszer. A lebukás veszélye a nullához közelít, ha nem amatőrök csinálják.
A pénz követhetőségének megakadályozása sokkal könnyebb, ha eltelik ennyi idő a cselekmény és a feljelentés között.

off: Lehet majd kp-t felvenni a boltokban is 🙂 (gondolom Wise kártyásoknak nem jár majd mint ahogy a havi 150k ingyen atm felvétel sem)

@A80 nemet banknal van ilyen.Konkretan 1 nap kell,hogy jovahagyja a limitmodositast(felfele)
Nem kicsit voltam ideges amikor ez kiderült.Szerintem nem sok ertelme van de mindegy.Majd holnap lopjak le rola a penzemet.

-A pénz követhetőségének megakadályozása sokkal könnyebb, ha eltelik ennyi idő a cselekmény és a feljelentés között.-
Azt nem értem, hogy lehet a XXI. században nyom nélkül eltüntetni a pénzt?
Nem használhat mindenki egy Oláh Krisztofórót strómannak, hogy nyisson egy bankszámlát. Elvileg minden pénzmozgásnak nyoma van. Ha valahol kiveszik kp-ben, akkor is volt egy utolsó számla.
Nem értek hozzá, de nekem ez magas. Hogyan csinálják?


Ez oké, de erre írtam, hogy nem csinálhatja ezt minden csaló. Ennél sokkal több a csalásos eset.
Másrészt az első feljelentésnél zárolják a számlát, amire a kicsalt pénz érkezett. Ezt a rendőrség azonnal megteszi. Tehát hosszútávon nem járható út.

"KL, vannak rendszeres és rendkívüli utalások, akár bejövő, akár kimenő. Lehetne, hogy az újonnan hozzáadott számlaszámra százezer forint felett csak fél nap késéssel menjen el a pénz. Nemrég még minden utalás másnap ment el, aztán valahogy mégis túléltük."
Hát akkor legyen ez a szabályozás, amit meghoz az állam, végülis az állam kötelezettsége a jogbiztonság fenntartása. Tőlem az is lehet, hogy ne legyen netbank meg app sehol, úgy is tudtam élni. De az, hogy ha kifejezetten ostoba az illető és a bankokkal, azaz közvetve a bankok többi ügyfelével fizettetik meg ezt, az nem igazán korrekt.

Elvi alapon nem értek egyet az angol tervezettel. Nem csak banki csalások vannak, van még számtalan formája. Ha a bankokat erre köteleznék, akkor miért nem kártalanítja az állam az unokázós csalás áldozatait? Fizet a pogár a közbiztonságért, ha az állam nem ad maximális véldelmet, akkor fizessen!
Akkor már inkább tegyék kötelezővé, hogy - autós mintára a bankok nyújtsanak "casco" biztosítást. Az ügyfél pedig bebiztosíthatja megát a saját hibája ellen. Mert majd mindig ő a gyenge láncszem.

A megelőzésben sokat segítene, a bankkártyákhoz hasonlóan az utalásoknál is lehetne napi limitet megadni, változtatni. Ilyen fix maximumként mos is van banki oldalról. Miért nem csökkentheti az ügyfél szabadon? Vagy fagyaszthatja be a kimenőket? A CIB-nél lehet. Természetesen ingyen, ahogy minden limitállítást, időleges lefagyasztást/visszaaktiválást ingyenessé kellene tenni.

Persze fizessenek kártérítést meg magánnyomozót a bankok, aztán azt majd szépen beépítik a díjakba.
Én nem szeretnék a tranzakciós illeték, különadók, mellett még azért is magasabb díjakat fizetni, mert vannak akik lediktálják a kártyaszámukat cvc kóddal együtt egy random telefonálónak és még jóváhagyják az online fizetést is.

Inkább akadályozzák meg (ha már a feltöltőkártyást évente hitelesíteni kell), hogy ne jussanak vezetékes számokhoz mindenféle voip megoldásokkal beazonosítatlan emberek.
Ha sim kártya csere módszerrel vagy bármi hasonló módon történik a csalás ahol nem felelős az ügyfél akkor jogos a kártérítés, de azért ne essünk át a ló túlóldalára.

folyt. Ha nem él vele, az ő felelőssége.
Telefonos csalások ellen. A bank felhív és engem azonosít. Jó. Miért nincs lehetőség arra, hogy online én állíthassak be és tetszőlegesen módosítsak egy jelszót. Ezt a bank hivatalos ügyfélszolgálata láthatja. És akkor miután beazonosítottam a banknak magam, utána én kérem meg a bankot, hogy azonosítsa magát a jelszóval. Informatikailag ennek a megoldása semmi. Ha a csaló hív, ezen rögtön lebukik.

@sifarr a napokban volt egy reklamációm a bankomnál. Egyik hétköznap este 19:30-kor hív egy mobilos szám, udvariasan bemutatkozik a banktól, hogy a panaszommal kapcsolatban keres. Mondtam neki, hogy ne is folytassa, este egy ismeretlen mobilszámon nem fogom beazonosítani magam. Másnap a bank telebankján megerősítették, hogy ők kerestek. Azóta sem tudom, hogy honnan kéne tudnom, hogy ők hívnak-e?

A többség önként és dalolva adja meg az adatait, volt olyan károsult aki 3x is bement a fiókba utalni, és még ott is erővel meg akarta csinálni a tranzakciót. Hogy ő nem hülye. A labda amúgy igazából a mobilszolgáltatóknál van.

Pistu, a revolutnál az volt a baj, hogy ügyfélszolgálat hiányában patthelyzetbe kerültél… Rendes banknál ez nem lett volna gond.

Engem ma 70-es szám hívott, Nemzeti Adó és Vámhivatal bemutatkozással, visszament a levelem szöveg, kellenének adatok a címfrissítéshez. Mondtam nekik, hogy a Kormányhivatalnál hivatalosan le lett jelentve, kérdezzek őket, na itt lecsapta (persze emellett tudtam, hogy a nav-val semmilyen ügyem nem lehet és már 4 éve váltottam címet ). Utána néztem, hogy a +3670 után nem a szokásos 7, hanem 8 számjegy volt a kijelzett számban.

Ide kívánkozik, hamár az unokázós csalás szóba került: Az unoka (magyar film, 2022).
Sosem értettem, hogy lehet bedőlni ilyesminek. A film segített benne. Szerintem sok-sok esetet feldolgoztak a forgatókönyvírók.

Szerintem sokan itt nem ertettek meg a szabaly lenyeget. Jelenleg a bankok magasrol tesznek az ugyfelekre, elso korben megprobaljak lepattintani oket. Egyaltalan nem a toluk elvarhato egyuttmukodessel allnak a dolgokhoz. Ilyen pl az hogy a raiffeisennel a limitmodositas fizetos vagy hogy mindenfele biztositassal es egyeb dologgal egy 3. cegen keresztul keresnek meg telefonon, de volt olyan is hogy takareknal masik ugyfel szamlajaba leptetett be a netbank (ami mar a nagyon meredek resz). A csalasok nagyon nagy resze azert van mert a bankok hagyjak lehuzni az ugyfelet. Abban a pillanatban hogy ezt a kart nekik kell meghitelezni egybol valtoztatni fognak a hozzaallason. Es nem nekik kell allni minden kart hanem meghitelezni es utana ha tudjak behajthatjak, de valoszinuleg drasztikusan kevesebb csalas lenne. Ami meg bizonyithatoan az ugyfel hibaja, azt utolag ki is fogjak szamlazni.

Nem teljesen ide tartozik, de egyre gyakrabban kapok valós hívásokat valós személyektől, akik semmilyen adatot nem akarnak megszerezni, csak visszahívnak, mert "hívtam őket". A telefonszámuk a híváslistámban nem szerepel előzményként. Idén eddig kb 20-25 alkalommal történt meg, tavaly kb 10x. Képzelje el bárki azt az élethelyzetet, hogy felhívják (a hívószám látható), bemutatkoznak, és bemondják, hogy "nem fogadott hívásuk volt erről a számról." Eleinte vicces, meg nem foglalkozik vele az ember, de mikor már egy anyuka hívott fel azzal, hogy "a kislánya telefonját hívtam, és arra kíváncsi, hogy ki hívogatja a gyerekét?, na ott eldurrant az agyam. Írtam a szolgáltatónak (30-as vagyok), de még semmi. Ilyennel találkozott már valaki?

Cikkgyűjtemény
Új vagy az oldalon? A gombra kattintva találod az eddigi fontosabb cikkek gyűjteményét téma szerint.
Megnézem!
Keresés
Kövess minket
facebook
youtube
Hirdetés
Támogatás
Ha szeretnéd, van lehetőséged anyagilag is támogatni a munkánkat.

Átutalással a Raiffeisen Bank 12020407-01558219-00100002 számlaszámra a Kiszámoló Egyesület részére. A közlemény "Támogatás" (fontos!)
Bankkártyás támogatási lehetőség hamarosan. Köszönjük, ha érdemesnek tartasz bennünket a támogatásra.
Archívum

Archívum

crossmenu
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram