Megoldás a bankos csalásokra

Úgy egy órája hívott egy nő, “az OTP bank rögzített vonalán”, hogy arról tájékoztasson, hogy volt három utalásom néhány perce, igazoljam, hogy én voltam-e.

Mivel tudtam, hogy csalóval beszélek, ezért mondtam, hogy igen, én utaltam, erre udvariatlanul rám csapta a telefont. Attól, hogy valaki egy utolsó, rosszéletű szélhámos, még tanulhatna egy kis illemet.

Tegnap jött ki a hír, hogy az angliai szabályozó hatóság megunta a bankok tökölését és nemtörődömségét, ezért bevezette, hogy minden hasonló banki csalás áldozatát legkésőbb öt napon belül kárpótolni kell, összegtől majdnem függetlenül. (Valami felső határt akarnak szabni, erről később egyeztetnek, de biztos nem néhány száz fontnál lesz a határ.)

A kárpótlást az ügyfél bankja és az a bank, amit a csalók használtak, fele-fele arányban fogja fizetni. (Tavaly 500 millió font, azaz 214 milliárd(!!!) forint kárt okoztak a csalók. A csalások teszik ki a bűntények 40%-át, de 1%-uk lesz csak felderítve.)

Ettől a szabályozó hatóság azt várja, hogy a bankok majd kicsit komolyabban fognak foglalkozni a problémával, ha minden egyes csalás az ő zsebükre fog menni.

Remélem, ez a hír eljut a magyar szabályozó hatóságokhoz is, szerintem egy nagyon remek ötlet a probléma megoldására. Úgy gondolom, hirtelen találnának erőforrást a bankok egyrészt a hatékonyabb ügyféltájékoztatásra, másrészt akár magánnyomozók felfogadására, vagy az állami hatóságok ösztönzésére, hogy lebuktassák a csalókat.

A feltétel nélküli azonnali átutalást (amit a csalók kihasználnak) felül kell majd vizsgálni, például egy új vagy alvó számlára érkező nagyobb összeget majd nem lehet azonnal készpénzben felvenni vagy tovább utalni, kérésre nem 10 millió forint lesz az azonnali utalás felső határa, hanem sokkal alacsonyabb összeg is beállítható lesz, újonnan rögzített számlaszámra az utalás nem megy el, csak fél nap múlva, a bankoknak joga lesz bármilyen utalást megállítani, amíg az ügyfelet fel nem tudják hívni és így tovább. (S ahogy az egyik hozzászóló megemlítette, a VOIP-os hívásoknál, amit a csalók is használnak, egy automata jelezhetné a hívás előtt, hogy a hívás az internetről érkezett, nem azonosítható, legyen vele óvatos.)

(Az angliai kormány csalások elleni tervét itt lehet elolvasni.)

Egy bankos átverés története: ezekre vigyázz

Share

123 hozzászólás

  • Nyáron Nyaralok
    Pistu, a revolutnál az volt a baj, hogy ügyfélszolgálat hiányában patthelyzetbe kerültél… Rendes banknál ez nem lett volna gond.
  • Z, akit az ÁlNav kerget
    Engem ma 70-es szám hívott, Nemzeti Adó és Vámhivatal bemutatkozással, visszament a levelem szöveg, kellenének adatok a címfrissítéshez. Mondtam nekik, hogy a Kormányhivatalnál hivatalosan le lett jelentve, kérdezzek őket, na itt lecsapta (persze emellett tudtam, hogy a nav-val semmilyen ügyem nem lehet és már 4 éve váltottam címet ). Utána néztem, hogy a +3670 után nem a szokásos 7, hanem 8 számjegy volt a kijelzett számban.
  • tré
    Ide kívánkozik, hamár az unokázós csalás szóba került: Az unoka (magyar film, 2022).
    Sosem értettem, hogy lehet bedőlni ilyesminek. A film segített benne. Szerintem sok-sok esetet feldolgoztak a forgatókönyvírók.
  • Nyomd a gazt!
    Szerintem sokan itt nem ertettek meg a szabaly lenyeget. Jelenleg a bankok magasrol tesznek az ugyfelekre, elso korben megprobaljak lepattintani oket. Egyaltalan nem a toluk elvarhato egyuttmukodessel allnak a dolgokhoz. Ilyen pl az hogy a raiffeisennel a limitmodositas fizetos vagy hogy mindenfele biztositassal es egyeb dologgal egy 3. cegen keresztul keresnek meg telefonon, de volt olyan is hogy takareknal masik ugyfel szamlajaba leptetett be a netbank (ami mar a nagyon meredek resz). A csalasok nagyon nagy resze azert van mert a bankok hagyjak lehuzni az ugyfelet. Abban a pillanatban hogy ezt a kart nekik kell meghitelezni egybol valtoztatni fognak a hozzaallason. Es nem nekik kell allni minden kart hanem meghitelezni es utana ha tudjak behajthatjak, de valoszinuleg drasztikusan kevesebb csalas lenne. Ami meg bizonyithatoan az ugyfel hibaja, azt utolag ki is fogjak szamlazni.
  • mezőgépész
    Nem teljesen ide tartozik, de egyre gyakrabban kapok valós hívásokat valós személyektől, akik semmilyen adatot nem akarnak megszerezni, csak visszahívnak, mert “hívtam őket”. A telefonszámuk a híváslistámban nem szerepel előzményként. Idén eddig kb 20-25 alkalommal történt meg, tavaly kb 10x. Képzelje el bárki azt az élethelyzetet, hogy felhívják (a hívószám látható), bemutatkoznak, és bemondják, hogy “nem fogadott hívásuk volt erről a számról.” Eleinte vicces, meg nem foglalkozik vele az ember, de mikor már egy anyuka hívott fel azzal, hogy “a kislánya telefonját hívtam, és arra kíváncsi, hogy ki hívogatja a gyerekét?, na ott eldurrant az agyam. Írtam a szolgáltatónak (30-as vagyok), de még semmi. Ilyennel találkozott már valaki?
  • Mammut
    Az MVM ügyfélszolgálat is zaklat hetek óta egy 70-es számról, hogy kapcsolattartási adatokat akar egyeztetni. Már 3x mondtam nekik hogy nem adok ki személyes adatokat. E-mailben kapom a számlát, használom az alkalmazásukat, csoportossal fizetek, ismerik a telefonszámomamt, email címemet, mit akarnak még a kapcsolattartásról egyeztetni??
  • Buy & Hold

    Ha szándékosan rossz személyes adatot adsz meg azonosításkor, az igazi banki ügyintéző visszakérdez, a csaló nem. Persze ha elég felkészült a csaló akkor mégis, de nem a személyre szabott telefonos csalás a leggyakoribb.

    Egyébként kérdezhetnének valami bonyolultabbat a bankok a jelenleginél, azokat az adatokat ha 100 helyen 1000 ember látta már, akkor keveset mondtam szerintem.

  • headset
    Szerintem a bevezethető intézkedések, amiket többen javasoltak, nem jók vagy rosszak abszolut értelemben. Embertől függ.
    Van aki utálná pl. a késleltetett utalást vagy az online változtathatatlan limiteket, célszámlaszámokat. Mert neki kényelmetlen lenne. És ők bizonyos műveleteknél, amikor maguk adtak meg adatot, lemondanának a kártérítésről.
    Mások meg elfogadnák a limtációkat, mert számukra a biztonság fontosabb.
    De lehetne ezek közül a számla megnyitásakor választani. És csak bankfiókban, személyes azonosításkor változtatni. Ez csak egy-egy “beixelt kocka” a szerződésen és a végrehajtó szoftverek kiegészítése.
  • Kristóf

    “Jó ötlet, tehát a bankok fogadjanak magánnyomozókat… Mondjuk a rendőrséget akkor miért is fizetjük?”

    Nekem is pont ez jutott eszembe. Nem elég hogy a bankok így is “extraprofit”adót fizetnek, varrjuk a nyakukba a rendőrség dolgát is.

  • Joy
    Legyen két évig korlátozva a számlahasználat annál, akinek soha nem volt még számla a nevén vagy az elmúlt években. Pl. a bejövő utalások napon túl érkezzenek meg, esetleg a bank érje el a küldőt és kérdezzen rá, tényleg oda szeretne-e utalni. Ezzel megszűnhetne a megélhetési számlanyitás.

    A csalásokat azon a csatornán lehet egyszerűen visszafogni, ahol elkövetik őket. Az unokázás esetén a telefonos szolgáltatókat kellene rábírni a kontrollra. Pl. ahol nem visszakövethető a hívó fél, mert neten keresztül hív (akár egy hamis számkijelzéssel), akkor mondja be egy automata a hívás elején, hogy gyanús a hívó fél, győződjön meg másik forrásból a kapott információkról.

  • Piszkos Fred
    Első lépésként akár lehetne tévében rádióban egy 1 perces figyelemfelkeltő reklám a visszaélésekkel kapcsolatban az elhibázott brüsszeli szankciók etap mögött. Viszont ha a bank téríti meg az ügyfél által csalás miatt elutalt összeget, akkor a google téríthetné a “nyertél ingyen iphone-t” hirdetésektől felbuzdult felhasználó befizetéseit, a foxpost a nevével visszaélő csalókhoz küldött összegeket, vagy a citromail amiért nem szűri ki az adathalász e-maileket.
  • Zoli85
    Kicsit off, de tanácstalan vagyok…

    Ülök kb 10milla forinton PMÁP-ban, meg kb 10 millió forintnyi PEMÁP-ban. Néhány munka Euróban fizet, nem én váltottam ennyit át.
    Van 3,6 milla forintnyi euróm amit nem szívesen raknék a Kincstárba..egyrészt mert vésztartalék..másrészt rosszabbul kamatozik..mivel a PMÁPmost többet hoz…ti átváltanátok egy részét, vagy beraknátok vhova ahol viszonylag likvid de hoz valamennyi hasznot? Gondolkodom a váltáson mert a PMÁP kamata jól hangzik és jól jönne…nincs szükségem ennyi euróra, de nyilván jó ha valamennyi mégiscsak van…egyenlőre egy széfben pihen a pénz….mit csináljak? Van más euró alapú viszonylag likvid vagy rövid távú lekötési forma? KÖSZÖNÖM NEKTEK!!

  • Zabalint

    Szerintem több nagyságrenddel több mélyszegény van, mint amennyi csaló lehet. Magyarországon van mondjuk 1 millió mélyszegény, vajon mennyi utalásos csaló lehet? Mert ok, sokat hallunk róluk, de feljebb épp egy kommentelő írta, hogy felhívták, és a háttérben hallotta, hogy valaki mást is épp ezzel akarnak átverni. Szóval egy csaló banda naponta lezavar mondjuk ügyintézönként 30 hívást, ha olyan sok ilyen banda lenne, akkor már alig lenne olyan ember az országban, akit nem hívtak.

    Szóval ha van mondjuk 300 Magyarországra szakosodott ilyen csaló (szerintem ennél kevesebb van), szinte kifogyhatatlan számú mélyszegényt találnak, akik hajlandóak csekély ellenszolgáltatásért számlát nyitni. Aztán persze a néhányadik utalás és kp felvétel után zárolják a számlát, de addigra már egy rakás pénzt kiszedtek, miközben újabb számlákat nyitatnak mélyszegényekkel.

  • Birka
    Félig lehet, h off, de:
    Hogy a picskuba találják meg hideghívással a balekot ezek a mocskok? Honnan veszik az adatokat, telefonszámot, nevet, hogy melyik banknál van számlája? Eleve, ha mobilon ismeretlen szám hív, én be sem mutatkozok, csak egy
    “halló, tessék”. Ő megmondja,h kit keres, ha nem az én nevemet mondja téves és kész. Ha nem tudja a nevemet, hogy hívhat a bankból? Szerintem nem elhanyagolható az áldozat felelőssége sem, és lehet,h egyszerűbb elejét venni a csalásoknak a figyelemfelhívással, mint egy fűnyíróelv alapú – és árdrágító – szabályozással. Abba már bele sem merek gondolni, hogy valami MI is vizsgálhatná a számlaforgalmat, a fogyasztó szokásait, mert pl. lehet, h Marinéninél, aki a CBA-án kívül csak pénzfelvételre használja a kártyáját szokatlan a félmillás utalás, de pr.dr.hab.med.iur.ing. Gipsznél meg havi 20 milla a számlaforgalom, neki fontos, h 5 sec alatt menjen
  • Nyomd a gazt!
    “Pistu, a revolutnál az volt a baj, hogy ügyfélszolgálat hiányában patthelyzetbe kerültél… Rendes banknál ez nem lett volna gond.” Rendes bank (raiffeisen) ugyfelszolgalata is egy kalap szar. Amit ok csesztek el annak a javitasahoz is 3 honap kellett ugy hogy meg kozben sorozatban amit lehetett elrontottak. Amig nem a sajat karukra megy a dolog addig sajnos magasrol tesznek mindenre. Persze az egy fokkal rosszabb ha meg csak beszelni sem tudsz valakivel, de hiaba van ott az ugyintezo ha a “hatterosztaly csinalja ezeket…”
  • Alfa
    @krumpli: “Már csak a mobilszolgáltatókra kellene kiterjeszteni, hogy ne csak széttárják a kezüket minden SIM swap eset után, amikor bemondásra adnak egy SIMet valaki másnak a számához.”
    Ez baromság, a mobilszolgáltató személyi igazolványt kér a SIM cseréhez. Vállalat esetében aláírási címpéldányt vagy meghatalmazást.
    Általában amit a mobilszolgáltató csinál, az romosra van szabályozva szocialista pártunk és kormányunk által.
    A bankok felelőtlenek, hogy SEMMIT sem tesznek egy több éve működő csalási mód ellen, és egy harmadik fél által biztosított, ellopható, feltörhető infrastruktúrára bízzák az ügyfeleik teljes vagyonának biztonságát.
  • Kiszamolo
    Alfa, nincs igazad, rengeteg pénzt loptak el úgy, hogy új SIM-et kértek a szolgáltatótól, mert a régit elhagyták. Az áldozatok csak azt vették észre, hogy letiltásra került a SIM kártyájuk. Azt már későn vették észre, hogy a bankszámlájukat közben kipakolták a kapott SIM segítségével.

    Keress rá a sztorira. Asszem céges előfizetésekkel működött.

  • mad823
    Egy profi beszélgetés így néz ki:
    – Jó napot kívánok, az X banktól keresem Y ügyben.
    – Értem, köszönöm, akkor én most visszahívom a bank hivatalos telefonszámán keresztül, és beszélgethetünk.

    Ehhez kb. annyi kéne, hogy ilyenkor a hívó (bankos) megadjon egy kb. 3 számjegyű számot, amit a bank IVR-jában (a visszahívást követően) megad az ügyfél, és hívás a megfelelő helyen kötne ki.

  • Omnisapient
    Szerintem nincs mese, meg kell tanulni élni azzal a technológiával, ami körülvesz minket. Ez a többségnek mindig ment, most is megy és mindig menni fog. Mindig volt, van és lesz, akinek nem sikerül. Oktatással tájékoztatással (itt valós tájékoztatásra gondolok, nem pedig arra, hogy kikipáltatják velem, hogy elolvastam), segítséggel jelentősen javíthatók az arányok, de a visszaéléseket nullára leszorítani szerintem olyan vágyálom, aminek mindig is álomnak kell maradnia. Ha az államtól azt várjuk, hogy minden hülyeségünk cechjét fizesse, míg mi mindenre tehetünk magasról, akkor ne csodálkozzunk, ha idővel olyan állam lesz, ami mindentől, még a gondolkodás negézségeitől is megvéd minket.
  • Marcell
    Mivel az AI nagy veszély, ezért nem abba az irányba kell elmenni hogy magát a hívást lehessen hitelesíteni. Interneten már alap a HTTPS ami azonosítja a szervert. De gyakorlatilag a telefonálás 50 éve nem változott. Egy számon kívül nem látsz mást és fogalmad sincs ki van a másik végén. Telefonhívás szintjén kellene P2P titkosítani a vonalat ahogy ezt a mai VOIP alkalmazások már tudják. Pl. ha számlát nyitsz egy banknál akkor be kell állítanod a bankodat mint hitelesített hívó. Illetve a másik irányba, a bank letárolja a te tanúsítványodat így ha hívod őket akkor biztosak lehetnek benne hogy te vagy az. Ezt már GSM szinten be kellene építeni. Persze mivel továbbra is lesznek normál hívások és buta emberek ezért ha sima számról felhívják a bank nevében, ugyan úgy el fogja hinni, hiába ment a kampány hogy csak olyan hívásokat fogadjon ami hitelesített.
  • jurta

    “Ha szándékosan rossz személyes adatot adsz meg azonosításkor, az igazi banki ügyintéző visszakérdez, a csaló nem. ”

    Ezt Kiszámoló is ajánlotta vagy 1 éve, de szerintem az igazi banki ügyintéző lehet, hogy nem “visszakérdez”, hanem azonnal elköszön (ha ez a szabály a banknál). Az nem hihető, hogy valaki a saját anyja neve helyett véletlenül bemond egy másik női nevet, vagy eltéveszti a saját születése hónapját, mint a PIN félrenyomása automatánál vagy terminálon, amire értelmes, hogy van 2 lehetőség. Érdekelne, valaki tudja, pontosan mi a menet bármelyik banknál, ha az ügyfél rossz személyes adatot mond?

  • Fiat Fanatikus
    Nem ez lesz a megoldás. Ez csak oda vezet, hogy a csaló AI huzakodik majd a banki AI-val a pénzemért. Jobb lenne ebből inkább kimaradni. Aki úgy érzi, annak inkább magának vigyázni egy olyan kriptográfiai azonosítóra, amit nem tudnak logikával (“intelligenciával”) felülbírálni. Nem folytatom, mert akkor nem fog megjelenni a hozzászólásom, aki érti, érti, aki nem, az várja tovább a csodát a politikusoktól.
  • Poison
    Amikor engem hívnak banktól, biztosítótól, stb., nem csalók, rögtön azzal kezdik hogy azonosítás miatt mondjam be ezt vagy azt az adatom. Ekkor vissza szoktam kérdezni már csak a személyes hepp miatti is, hogy azonosítsa be magát ő nekem. Ekkor nagyon nagy cégek, komoly ügyfélszolgálatosai köpni nyelni nem tudnak, hogy ők nem tudnak ilyent tenni. Nincs rá protokoll. “Higgyem el hogy az én érdekemben telefonálnak”. Ez lássuk be 2023-ban kicsit kevés. Ha nekem mindenféle kódokat kell megjegyezni amivel azonosíthatom magam, akkor én miért nem kérhetek ilyen azonosítást a szolgáltatótól? Egyedi kód amit nekik kell bemondani nekem, vagy ilyesmi.
    Bár ez megint plussz adat amit nyilván kell tartani nekem is.
    Valahogy tényleg a hitelesítés kérdését kéne megoldani. A telefon hívásos ügyintézés ezer sebből vérzik. Túl régi technika ez ehhez már.
  • Csaba
    Érdekesség: Online vásárlás esetén a bankkártyák kétfaktoros ellenőrzése csak az Európai Unión belül működik. Egy ázsiai webshop oldalán már nem kell, elég a név, kártyaszám, lejárat, CVI kód.
    “Véletlenül” erről csöndben vannak a bankok.
    Más: Hiteles elektronikus(an) aláírt bankszámlakivonatot magánszemélyeknek nem állítanak ki a bankok. Vagy papír alapú, vagy pdf MÁSOLAT. Amit kinyomtatnak, és jó pénzért lepecsételnek.
    (Cégek esetén 10+ éve van es3/pdf hiteles e-bankszámlakivonat.)
  • __LINE__
    Van fejlődés azért itthon is, múltkor kellemes meglepetésben volt részem. A CIB-től hívtak, és kérték, hogy azonosítsam magam mindenféle szenzitív adat megadásával. Erre nyilván mondtam, hogy ácsi, előbb ő azonosítsa magát. A legnagyobb természetességgel fogadta, megkért, hogy vegyem elő a telefonomat, és másodperceken belül jött a push üzenet az alkalmazásban, hogy “jelenleg ügyintézőnkkel beszél”.
    Miért nem lehet ez az alap mindenhol?
    Korábban az OTP-s ügyintéző csak hebegett, és nem értette, miért nem akarom kiadni egy ismeretlen számnak azokat az adatokat, amikkel bárki azonosíthatja magát helyettem.
  • Alfa
    @kiszamolo: szerintem félreértesz.
    Az nem kérdés, hogy rengeteg pénzt loptak el. Azt is tudom, hogy SIM cserével.
    Azzal nem értek egyet, hogy a mobilszolgáltató ebben hibás lenne. A mobilszolgáltató a vonatkozó szabályozás alapján járt el. Mégis mit tehetne, ha beállít valaki és személyi igazolvány, aláírási címpéldány vagy megfelelő HIVATALOS meghatalmazotti irat birtokában cserét kér?
    Oké, nyilván lehet minden folyamaton javítani (ezt meg is tették azóta), de a bank felelőssége, ha egy sok tizmillliós biztonsági kockázatot kihelyez egy harmadik félhez, akkor meggyőződik arról, hogy megfelelően működik-e majd a dolog.
    Mobil operátor oldalról egy SIM lopás fraud potenciális kárértéke alacsony.
    Tök egyértelmű, hogy a bank idióta, ha egy könnyen eltulajdonítható eszközhöz köti az ügyfél vagyonát.
  • p954
    K&Hnal, ha nem jó adatokat mondasz be, közlik hogy nem volt sikeres az azonosítás és javasoljak, hogy telefonáljbe a mobilbankos alkalmazasbol, majd elkoszonnek. Ha utólag bemondod a jó adatokat, az már nem segít .
    Ha arra gyanakszol,hogy csalók hívtak, mond el az ugyintezonek nyugodtan, mert ha igazi bankos, maga fogja mondani, hogy hívd a bankot az általad ismert számon és igazoltasd vissza. A csaló csak bontja a vonalat.
  • p954
    A cikk tartalmához hozzaszolva jeleznem, hogy ez a 2024ben bevezetendo előírás első olvasatra kevésbé szigorú, mint a 2018 ota az EU-ban és így Magyarországon is alkalmazott psd2es előírások. A psd2 rovidebb határidőt ír elő a kártérítésre.

    Mindkettőre igaz viszont, hogy a kártérítés alól mentesülnek a bankok 2 esetben, az ügyfél csalard eljárása és az ügyfél súlyosan gondatlan eljárása esetén.

  • peti
    Talán objektív felelősséget kellene bevezetni azok ellen akik strónanok és számlát nyitnak amit átadnak a bűnözőknek használatra. Bűnsegédlet vagy ilyesmi. Talán a súlyosabb következmények lebeszélnék az embereket a stróman-kodásról.
  • samu
    Ennel sokkal egyszerubb lenne visszaterni a fizikai tokenhez. Azaz minden utalashoz (uj szamlara) egy fizikai tokennek kell generalni egy kodot. Nem sms nem mobil token nem mittudomenmilyen technikai fityfene. Fizikai token. Abban a pillanatban a felhasznalo tudta nelkul nem lehet penzt elutalni.
  • Gém Géza
    @__line__

    Én nem használok mobilbankalkalmazást (Mert a telefon nem erre való.); nekem hogy jön push-üuenet, ill. én hogy hívjam vissza őket a mobilbankos alkalmazással? Na, ugye.

    Egyébként amikor engem banktól hívtak, olyan kérdésekre keleltt válaszolnom, amivel semmi érdemi infót nem adtam ki, de egy valós ügyintéző felhasználhatta azonosításra. (Pl. egyedi azonosító néhány *bizonyos* számjegye, tartozik-e a számlámhoz aktív xy kiegészítőszolgáltatás.)

  • Don Hector

    Mert egy csöves aztán önszántából lesz stróman, véletlenül sem azért mert megfenyegetik, hogy megölik stb. Bárcsak ilyen egyszerű lenne a világ 🙂

  • _KBandi_
    Én szkeptikus vagyok az ilyen megoldásokkal szemben. Mert lehet olyan csalás amit tényleg nehéz kivédeni. Ott rendben.

    De olyan eseteknél is amiket kis józan ésszel ki lehet védeni onnantól akkor az ügyfélnek jogában áll majd hülyének lenni?
    Olyan mint mikor beteszem a macskát a mosógépbe, majd megszárítom a mikróban és a gyártó a hibás ha a macska meghal mert nem írta bele a használati utasításba? Mert innentől lehet az ügyfelet képezni, csak nem fogja érdekelni, mert úgysem az ő pénze.

    Könnyen lehet, hogy a többi ügyfél, vagy részvényes fogja a károkat elszenvedni. Ha valaki hülyeségét szétterítik mindenkire akkor anyagilag jár rosszul a többi. Ha meg újabb és újabb biztonsági köröket vezetnek be akkor lassan egyszerűbb lesz elmenni a fiókba mint online bankolni. (Már persze amíg nem lesz AI vezérelt 3D avatar akinek még az újlenyomata is egyezik az enyémmel 🙂 )

    A rendelkezés lényege nem az, hogy akkor mostantól a bankok fizessenek a becsapottak helyett. A rendelkezés lényege az, hogy a bankok ne tojhassanak nagy ívben a problémára, hanem fájjon nekik. Sőt, nekik fájjon. Azoknak, akik tudnának tenni ellene, csak nem akarnak.

    Néhány szabály bevezetésével a csalások 95%-át sikertelenné lehetne tenni, ahogy arról a cikkben is szó van.

    Hidd el, most majd ezeket meg fogják lépni a bankok. Eddig miért nem tették? Mert nem nekik fájt az az évi 214 milliárd forint.

  • _KBandi_

    Az lehet az egyik megoldás, hogy valaki a te számodat adja meg mint a hívó fél számát. Ezt, kellő infrastruktúrával, lehet manipulálni. Pl. IP alapú szolgáltatónál én megadhatom, hogy milyen számot írjon ki a hívottnak, holott interneten keresztül hívom.

  • _KBandi_

    Szerintem a legtöbb stróman nem is tud róla, hogy az. Pl. az a fiú a világvégi kis faluból aki a 3 milliárdos, már nem is tudom milyen közbeszerzéses állami pénzeket elnyerő cégnek volt a tulajdonosa. Valahonnan kell szerezni egy nevet, igazolványszámot és van is egy strómanod. Az nem árt ha még életben van, de szerintem egy halott is simán elmenne.

  • p954
    @Gém Géza
    Példaként írtam. Nyilván akinek nincs, annak nem ezt mondják.
    Ha valakinek nincs mobilbankja, az ügyfélszolgálatra is tud telefonálni epin kódos azonosítással, vagy végesetben bankfiókban tud intézkedni.
  • Buzgomocsing
    Erste: George Online számlát nyitottam, és már kitöltöttem online az adatokat, már csak a videótelefonálás volt hátra. 5-6 napig nem léptem semmit (Pató Pál), és jött egy hívás a banktól – gondoltam, hogy megsürgessen, vagy valami adat pótlására hívjon fel. Kérte, hogy azonosítsam magam, amit nyilván visszautasítottam. Kérdeztem, hogy miért hívott, de azt nem árulhatta el, (ami végülis rendben van). Felajánlottam, hogy visszahívom a bankot, de azt nem fogadta el. Viszont a nevét megadta.

    A videós azonosítás közben megkérdeztem egy másik ügyintézőt, hogy miért is hívott a bank, de közölte, nem tud válaszolni. Vitatkoztam vele, jelezve, hogy az ügyintézés végtelen ciklusba került.

    A sikeres számlanyitás után egy üzenetben megkérdeztem, hogy hívott-e engem X.Y. Tényleg a banktól hívtak. Fun fact: még mindig nem tudom, miért kerestek…

  • Bal
    A fizikai token is hekkelhető, ha a gép törve van, amibe beledugod.

    Ritkán használt szolgáltatókra, akik sms-ben akarnak azonosítani (pl. államkincstár) jobb megoldás az alábbi.

    Legolcsóbb butatelefon, ami tud sms-t fogadni, pin-es sim-mel. A telefont és a sim-et soha semmibe nem dugod be konnektoron kívül.

    A telefont elzárod a széfbe, soha nem beszélsz róla. Csak akkor veszed elő, ha azonosítanod kell magad. Használat után letörlöd az sms-eket és kikapcsolod.

    Fizikai token, amit emberi közreműködés nélkül nem lehet használni.

    Ha ellopják, nem tudják, milyen acchoz jó, egyáltalán, miért van a széfben.

    Ha rájönnek, fel kell törni a sim kártyát, és meg kell szerezniük a jelszavad is.

    Költsége a pár ezer forintos telefon, plusz a szám díja évente.

    Ennél biztonságosabb ma nem nagyon van.

    Naponta használt bankra nem kényelmes, dehát számlán nem is tartunk sok pénzt, ugyebár.

  • Kiszamolo
    Itt voltak az építkezésen a roma gyerekek az ukrán határ mellől. Azt mesélték, hogy bárki 20 vagy 30 ezer forintért céget vesz a nevére vagy átvisz a határon egy autót. Nem is értik, mit jelent az, hogy céget vesz a nevére vagy miért fizetnek neki, hogy átguruljon a határon egy autóval, miért nem az megy át vele, aki fizet érte. (“Lejárt a jogosítványom, tesó, gurulj már át ezzel a verdával a határon, kapsz érte egy húszast, a túloldalon várlak.”)

    Ehhez képest egy bankszámlanyitás végképp nem látszik a szemükben akkora dolognak 20 ezer forintért.

    Ennyi az értelme ennek az ostoba évenkénti feltöltőkártyás mobil ellenőrzésnek is. Amíg akármennyi aktív előfizetést veszek néhány ezer forintért, csak a becsületes embereket szivatják a felesleges bürokráciával. A bünőző úgyis más nevére vett mobilt fog használni.

  • Dezsőke
    választások előtt a politikai pártok megveszik a népesség nyilvántartótól a neveket + telefon számokat. Ezek a listák kerülnek a csalókhoz. Én pl már rég letiltattam, soha nem is hívtak csalók
  • NAR
    Erről a “bank megállíthatja a tranzakciót” szövegről valamiért ez a történet jutott eszembe: https://www.reddit.com/r/kiszamolo/comments/s0larx/a_revolut_%C3%A9s_a_forintos_utal%C3%A1s_avagy_hogyan/

    A tranzakciók visszahívhatósága “kitűnő” lenne a vaterás apróhirdetéses meg hasonló csalásokra: vásárló utalja a pénzt, vevő feladja a csomagot, vásárló visszahívja az utalást – van pénz is, van áru is.

    Nem olyan ritka az ismeretlen számlaszámra utalás sem (mesterember, autószerelő, iskolatárs szülője, random valaki, akitől Vaterán veszek valamit). A biztonság meg a kényelem nagyon gyakran egymásnak ellentmondó feltétel.

  • NAR
    “Legyen két évig korlátozva a számlahasználat annál, akinek soha nem volt még számla a nevén vagy az elmúlt években. Pl. a bejövő utalások napon túl érkezzenek meg, esetleg a bank érje el a küldőt és kérdezzen rá, tényleg oda szeretne-e utalni. Ezzel megszűnhetne a megélhetési számlanyitás.”

    Viszont a legitim számlahasználatot is nehezítené a dolog. Legutóbb úgy fizettem az autószerelőnél, hogy mondott számlaszámot és ott a pultnál utaltam rá az összeget, ő meg megkapta másodperceken belül. Ha új vállalkozás van, új a számla is, ha nem jön meg a pénz, csak másnapra, akkor ez nem működik, intézhetem készpénzben a dolgot…

  • NAR
    “És csak bankfiókban, személyes azonosításkor változtatni”

    A dolog itt bukik. Budapesten még csak-csak elmegy az ember egy bankfiókba (bár én már nem is emlékszem, mikor kellett utoljára a számlavezető bankomhoz bemenni), de amikor vidéken tömegközlekedéssel több, mint egy órányira van a legközelebbi bankfiók (egy irányban) és naponta csak néhány busz megy ki a faluból, akkor nem olyan egyszerű dolog ez…

  • jami
    Pár éve hétvégén a déli alvásomból arra ébredtem, h 2 smskérésem van vásárlás hitelesítéséről fél órán belül. Megnéztem a számlám és 4(!) tranzakció volt. Hívtam rögtön az ügyfélszolit, letiltattam a kártyát és finoman érdeklődtem, mi van. És még a telefonálás közben (!!) is látták, h aha, próbálkoztak. Nem állították le, nem vonták vissza az utalásokat, pedig akkor még csak terhelés volt, 4-5 nap utalták el… A vége az lett, h tettem rendőrségi feljelentést (írásban is, személyesen is be kellett mennem); mindkét helyen (bank, rendőrség) a kiindulás az volt, hogy tuti én tehetek az egészről, “rossz” helyen vásároltam online, megadtam idegennek a kártyaadataimat, akármi. Az mentett meg, h azzal a kártyámmal nem szoktam online vásárolni és ezt látták is, plusz volt egy olyan érzésem, h feljelentés nélkül így is lerázott volna a bank. Visszakaptam a pénzt, de agyhalál volt az egész.
  • jami
    Később, tök véletlen beszélgetésnél, kiderült, hogy akkoriban ennél a banknál több ilyen ügy “lett”.
  • Nyomd a gazt!
    @_kbandi_ “De olyan eseteknél is amiket kis józan ésszel ki lehet védeni onnantól akkor az ügyfélnek jogában áll majd hülyének lenni?” Nem, nem all jogaban hulyenek lenni. Meg lehet azt csinalni hogy eloszor a bank “meghitelezi” az osszes kart majd lemegy egy folyamat ahol megnezik, hogy a bank minden tole telhetot megtett a csalas ellen es ezek mellett mennyire volt felelos az ugyfel. Es ha kiderul hogy a bank mindent megtett, de az ugyfel olyan hulye volt hogy csakazert is elutalta a hercegnek a penzt, akkor behajtjak az ugyfelen a meghitelezett osszeget.
    Ez egy eleg eros osztonzes arra hogy vegre tegyek a dolgukat is, de a hulyek helyett nem kell fizetniuk tovabbra sem.
  • Kiszamolo
    Nar, de lehet limitet is rakni, a szokásos számlahasználatod alapján életszerű, ha utalsz kétszáz ezret, de az nem, ha az összes megtakarításod elutalod.

    Plusz lehet blokkolni a fogadó félnél is. Az autószerelő látja, hogy megkapta, de nem tudja felvenni vagy továbbutalni fél napig.

  • SzaboZ
    “Ha a bankok leszoknának arról, hogy személyre szóló ajánlatokkal bombáznák a lakosságot, amihez mindig be akarnak azonosítani, ergo ha az lenne a gyakorlat, hogy a bank hülyeségek miatt nem fog telefonon keresni és nem akar beazonosítani, akkor sokkal nehezebb lenne így megtéveszteni a népet.”

    A szívemből szóltál!!
    A hócipőm tele van ezekkel a hívásokkal.
    Hitelkártyát akarnak rám tukmálni, akár 300 ezer Ft hitelkerettel… úgy, hogy náluk van a befektetési számlám, nagyságrendekkel több pénzzel.
    Meg szabad felhasználású hitellel.
    Meg biztosítással.
    Meg minden szir-sz.aral..

  • Csupakosz
    @samu: CIB-nél még lehet fizikai tokent kérni, igaz, csak külön díjért.

    @bal: a fizikai tokent nem kell semmilyen gépbe bedugni. Megadsz neki egy PIN kódot és generál egy egyszer használatos jelszót.

  • Justin Time
    De örülök… Ennek következményét megint az issza meg, aki amúgy se esne csalók áldozatául.

    A UK bankjai már eddig is világelsők paranoiában. Tavaly ki akartam utalni 500 fontot a játékpénzes számlámról egy másik banknál lévő *saját* számlámra: kiírta a rendszer, hogy hívni fognak, ez fél órás telefonbeszélgetésbe telt, és olyan adatokat kellett előbányásznom, amiket regisztráció óta rég elfelejtettem, mert nem kellettek semmire se.

    Néhány éve vezették be azt is, hogy „most már” a banki kód (sortcode) és célszámlaszám mellett a nevet is ellenőrzik… Néztem, hogy addig ez nem volt evidens???

    Szóval értem én a szigorítást, de előre látom, hogy ez nuisance típusú extra ellenőrzésekben fog lecsapódni banki részről minden téren.

    Az emberi hülyeségre nincs orvosság, aki eddig is bedőlt a csalóknak, ezután is be fog, a mi életünket meg fölöslegesen tovább nehezítik.