Mi történt a rubellel?

Ha ránézel az orosz rubel árfolyamára, mondhatni megtáltosodott, alig 15%-kal gyengébb, mint volt a háború előtt. Ez különösen annak a fényében érdekes, hogy járt már a dollár 140 rubel felett is, most 86 rubelt kell adni egy dollárért.

Sokan úgy gondolják, Putyin legújabb ötlete miatt erősödik a rubel, mert ő csak rubelben hajlandó elfogadni a gáz és az olaj árát.

Ez összeségében semmivel nem erősítené a rubelt, hiszen eddig is dollárt és eurót kapott a Gazprom az olajért és a dollárért, s 80%-át eddig is kötelezően át kellett váltania rubelre, s mint állami cég, gondolom ennél többet is átváltott. S még nem is lépett életbe az egyébként szerződésszegésnek számító egyoldalú változtatás, amit több partner is jelzett, hogy nem fogad el.

(Update: a sok szájkarate után nem is lett semmi a dologból, továbbra is euróban lehet fizetni, rájöttek az oroszok, hogy nem fognak az uniós országok úgy ugrálni, ahogy ők fütyülnek.)

(A probléma mélyülésére utal az is, hogy most már nem csak a devizabetéteket lehet csak rubelben felvenni, de a legújabb rendelkezés szerint még a kamatfizetés is csak rubelben lehetséges. Nem úgy tűnik, hogy csökkenne a probléma nagysága, hanem már a kamatokra kifizetett devizára is szüksége van a kormánynak.)

De akkor mi történhetett a rubellel az egyértelmű jegybanki beavatkozáson túl? (Hivatalosan beismerve is 39 milliárd dollárt égettek el a rubel árfolyamának megvédése érdekében az elmúlt öt hétben, ez forintban 12 942 267 000 000 forintot jelent, vagyis 13 ezer milliárd forintnyi dollárért vettek rubelt.)

– A külföldi befektetőknek megtiltották, hogy eladják az orosz papírjaikat és átváltsák a pénzt devizára. A dollár alapú orosz állampapírokat is rubelben akarják kifizetni.

– A magánemberek szintén nem válthatnak pénzt legálisan, csak olyan adó mellett, amit senki nem akar kifizetni. Sőt, még a meglévő devizás megtakarításaikhoz sem férhetnek hozzá, s mint fentebb említettem, most már a kamatokat is csak rubelben kaphatják meg.

– Márciusban kell sok cégnek befizetni az adót. Ezek a cégek februárban az elmúlt hat év legmagasabb devizatartalékát halmozták fel, ebből is fizetnek most adót.

– A szankciók miatt az import lefeleződött, míg az export javát adó olaj és gázbevételek nem csökkentek, többek között a magas áraknak is köszönhetően. Hiába kell 20% körüli árengedménnyel adni az orosz olajat, ha még így is drágább most, mint néhány hónapja.

Egy ország devizájának árfolyamváltozása a piaci szereplők gazdasági várakozásait tükrözi. Ebben az esetben erről szó sincs.

Még 20%-os alapkamat mellett is csak azért nem romlik a rubel, mert gyakorlatilag betiltották az eladását.

A mostani árfolyam egy teljesen mesterséges árfolyam, annyi köze van a valósághoz, mint a rendszerváltás előtti forint árfolyamoknak, amikor volt a hivatalos árfolyam, amiért mindenki háromévente vehetett néhány száz márkát és volt a valódi, amiért hozzá is lehetett jutni a hőn áhított kemény valutához. Ma is 130-150 rubelt adnak egy dollárért a valós piacon.

De fel lehet hozni példának a szintén hasonló szankciókkal sújtott Iránt is, a hivatalos és a valódi árfolyam között ötszörös szorzó van.

Abban a pillanatban, ahogy feloldják a kereskedés tiltását, rengetegen fogják átváltani a rubel megtakarításaikat bármi másba, tanulva az elmúlt hónap történéseiből. A külföldi értékpapír-tulajdonosok is ugrásra készen állnak, hogy több százmilliárd dollár értékben eladhassák a rubeljeiket. S még a 20%-os alapkamatot is csökkenteni kellene, mert az önmagában megfojtja az orosz gazdaságot.

Mivel tilos a rubelt eladni és az import is nagyon visszaesett, nyugodtan mondhatna bármilyen árat a jegybank, hiszen a piac nem működik, hogy kiigazítsa azt. Ennyire kell komolyan venni a mostani árfolyamokat.

Share

167 hozzászólás

  • Objektív szemlélő
    Pontosan így van! Visszakanyarodva a témához, Én a múltkor összehasonlítottam az Index és a “Taszsz” nevű orosz hírügynökség anyagát (Google-fordítóval ma már lehetséges); pontosan az volt, amire számítottam: ha megjelent egy cikk, azt mindkét hírportál máshogy tálalta, illetve volt, hogy ami az egyiken megjelent, a másikon nem. Persze, érzelmektől vezérelve mondhatnám: az orosz biztosan hazudik! De nem feltétlenül mindenben.

    Ezzel leginkább azt akarom hangsúlyozni, hogy erről a háborúról kialakított képünket a médiumok alakítják, ami nem mindig tényszerűen így van. Ezért beállunk az egyik sorba, vagy a másikba, és mocskoljuk az ellentétes oldalt.

    Viszont az nem változik, hogy a háború rossz, és szomorú jelenség; ártatlan emberek halnak meg értelmetlenül, vagy veszítik el szeretteiket. Sajnos életünk része, mégha nem mindig látjuk-halljuk.

  • Giorgio
    Az 1917-es októberi orosz forradalom után kizavarták a kapitalistákat az országból. Ennek következtében problémák adottak az olajkitermelésben, mert vitték magukkal a tudást és a technikát is. Kénytelenek voltak visszahívni őket. Mondhatjuk, hogy ez már 100 éve volt és azóta biztos tanultak az esetből, de nagyon könnyen kiderülhet, hogy nem.
  • Zedder
    na igen, van itt tatott szajjal abba a bizonyos erdobe!:) Tenyleg nem ertik a propagandistak, hogy a hanyatlo nyugat narrativaval mar nem sokra mennek, mert vagyunk egy par szazezren akik tenyleg kint elunk, es egybol cafoljuk?
  • SAP fejlesztő
    pont ezt mondtam: félek a német gazdaság miképp reagál a fejleményekre. Lehet akkor ez egyedi eset volt, amit meséltek nekem, de nagyrészt tőlük tájékozódóm.Tudom, hogy az összeszerelő “műhelyük” lettünk és ha ők megcsuklanak mi is, a lengyelek, a csehek is. Egyáltalán nem örülök a helyzetnek. Hovatovább félek mi lesz a közös IT-s projektünkkel, ami közvetve az autóiparba készül éppen. Nemcsak a mi magyar IT-s cégünk, sok dolgozik még be a német autóiparba. Én atlantista vagyok, nem oroszpárti, félek a jövőtől.
  • Szabolcs
    Sziasztok
    lehet off téma de amúgy is elment a beszélgetés ebbe az irányba. Tudnátok nekem abban segíteni, hogy miért lenne jobb nekünk az ellenzék mint a kormány párt. A jelek szerint hozzám csak a kormányzati propaganda jut el, mivel egyszerűen nem találkoztam sehol a másik fél reklámjaival
    Felmentem a honlapra hogy megismerjem a programot de őszintén én ebből nem értem miért lenne jobb nekünk. Egy részüknek nem látom a gazdasági realítását másik részünk meg csak az ellenkezője annak amit a másik oldal mond.

    Értem én hogy köcsög Orbán meg szét lop mindent váltsuk le de nem értem ez nekem és családomnak miért lesz jó.
    Tudom, hogy hülye vagyok és önző, hogy arra akarok szavazni választáskor aki nekem jobbá teszi az életem de végső soron szerintem ez lenne a lényeg.

    Nem vagyok fidesz bérenc stb ezt a vonalat hagyjuk. Szeretnék objektív döntést hozni így valós tény alapú infokat várok

  • axt
    Csak jelezném, hogy én is veled vagyok. A te kommented talán a leghiggadtabb itt mind közül. Teljes mértékben egyetértek veled.
  • Patau
    +1 nem létezik független média. én nem hallottam, de érdekel, hogy definíció szerinti-e, hogy a független az államtól függetlent jelenti? Én azt gondoltam párt/oldal, stb. függetlent jelent. De a független-objektív médiából mindkettővel szerintem akkor sem címkézhetik önmagukat. Ha valóban tájékozott vagy, 5 szalagcímből megmondod a média beállítottságát. Illetve azt is, hogy a többi 50 hírben mi a “saját” véleménye.
    Sajnálatos látni, hogy mennyire árnyalatlan özön-vélemény látható mindenhol, legtöbbször a legminimálisabb önálló gondolat nélkül. Ha szeretnél más nézőpontot is látni, olyan réteg oldalakon tudod megtenni, amiket szényellnék csak említeni is. Illetve érdemes eredeti oldalakat is nézni, ha nem beszéled, google fordító segítségével. Döbbenetes kilépni a saját véleménybuborékból.
  • csizkek
    ” Lehet akkor ez egyedi eset volt, ” Lehet vmi local szabalyozas volt, en nem latok ilyet szinten hasonlo meretu nagyvaros.
    A helyzet valoban nem rozsas amugy, kivancsi leszek hogy oldjak meg. De sajna kell az embereknek egy jo nagy pofon amikor szembejon a valosag, hogy felebredjenek. Lehet ez fajni fog gazdasagilag, de kepzeljuk el mi lehet akkor Ukrajnaban. Emberek halnak, menekulnek. Armageddon.
    Szerencsere nem az van itt es talan eszhez ternek az emberek, hogy igen a bekenek ara van. Nem csak ugy van.
    Tenyleg az van amit kiszamolo is irt mar parszor. Ha sok ido tellik el vmi vilagegestol, gazd. osszeomlastol az emberek felejtenek. Elhiszik hogy ami van az termeszetes es csak ugy van..
  • csizkek
    “Amelyik nem a kormánypropagandát, az a baloldali szemetet tolja az emberek arcába. Ennyi a magyarázat. Politikában nincs “jó meg rossz”, csak irányzatok. A sajtó írásai függnek a megrendelőtől, aki fizeti őket; na meg az olvasóközönségtől is. Jobboldali sajtóorgánum hasábjain nem fog megjelenni pl.: az, hogy Gyurcsány sok pénzt adományoz a prücskös baglyoknak, fordítva sem a baloldalin.”

    Relativizalsz es a szokasos oldalizmus. Sajna ez a velemeny eros Mo.-on. Nezz meg egy nemet kozszolgalatot. Ahol beultetik az oldalakat es erveket utkoztetnek. Ervelnek. VAgy nezz meg egy BBC-t vagy The Economist-et. De nezz meg Mo.-on egy Dietas Magyar Muzsat. Ahol ervek vannak, elemzesek. Nem elborult propaganda es osszeeskuves elmelet.
    Ezzel az altalad irt “objektivnek” alcazott relativizalas vezet a ner-hez. Mert ugyis mindegy..

  • csizkek
    “de nagyrészt tőlük tájékozódóm”
    Meg annyit akartam erre mondani, hogy a nemetek is (mint barki mas is) szerenek dramazni. De nyilvan a sajat szintukon. Amikor azt hallgatom, hogy de rossz az eü itt, akkor nyilvan arra gondol, hogy 20eve lehet kevesebb volt a sorallas, de o nem tudja milyen a magyar tobbeves sorbanallas meg a f.s eszkozpark es emberhiany. Szal az itt Nemeto-ban a nemet szerint (is) rossz az nagyon nem ugyanaz mint a magyar rossz:) Ugyanez iskola, gazdasag. Boltban elfogyott az olaj, liszt:) Atlag nemet amugy se sut otthon olajban es liszt se nagyon kell neki ugy mint a nagymamamnak anno:)
    De ettol meg valoszinuleg jon a 7 szuk esztendo errefele is.
  • csizkek
    “mert vagyunk egy par szazezren akik tenyleg kint elunk, es egybol cafoljuk?”
    Vhogy ez a propaganda meg akkor is mukodott, mikor a cucializmus volt es meg a banan is luxuscikk volt:)
    Az a durva, hogy nagyon erosen mukodnek a ner-putin modszerek. Amikor sokdiplomas, nagyon tanult, nyelveket beszelo rokon felhiv es a hogy vagy helyett az a kerdese, hogy” te tenyleg az ovisokat atmutik nallatok es jarnak be oviba sex oktatni a gyerekeinket”
    Megtortent, nem fantazialok. Idosebb generacio, nem digitalisak, m1 es hirtv elott ulnek. Hiaba viszem a nemet ujsagokat vagy kuldok emailen infomaciot. A kognitiv disszonancia dolgozik. Az egesz ner olyan mint egy mlm vagy egy vallas. Kap vmi infot, elgondolkodik, helyesli, jaj tenyleg.. Majd 5p m1 es hard reset az agyban.
  • Kiszamolo
    Ez a legnagyobb bűne az ORbán rendszernek, hogy elhiteti az emberekkel, hogy nem létezik valódi, objektív vélemény és teljesen normális, hogy a “közszolgálati” média mindig az aktuális kormányt szolgálja ki. Az emútnyócévben nem annyira brutálisan, mint az emúttizenkettőben, de akkor sem volt pártatlan.

    A BBC teljes vezérkarát leváltanák, ha így működnének. De minden nyugati kormányt is, ha ennyire leuralná a médiát, kommunista stílusban.

    Tévedsz, van valódi és független újságírás. Csak te itthon maximum nem találkozol vele.

    Ezért kellene egy új rendszerváltás.

    Hogy ne az legyen a nagy szó, hogy négyévente öt egész percet kap az ellenzék a 125 milliárból fenntartott közmédiában.

    Hogy ne az legyen a normális, hogy csak ellenség van és bajtárs. Hogy a vasárnapi asztalnál ne is legyen fontos a politika.

    Hogy érvek alapján és ne propaganda alapján lehessen vitatkozni. Hogy lehessen vitatkozni egyáltalán.

    S persze vannak a médiumok, amik rétegigényt elégítenek ki: nácik, elvakult jobb vagy baloldaliak, akik nem akarják azt hallani, hogy a félisten elnök egy ostoba, buta ember vagy hogy a mostani elnöknek lehetnek jó döntései is.

    De ebből levonni azt, hogy nincs igazi újságírás?

  • untermensch4
    “Ahogy a BBC-n Trump maga a megtestesült őrűlt, úgy a FOX News-on a félisten. Ez igaz szinte mindegyikre, ezért nem érdemes olvasni semmilyen hírportált, vag csak nagyon felületesen (ezt üzenem Miklósnak is, aki bevallottan eme gonddal küzd )”
    A felületesség mint az objektivitás receptje… sztem inkább forráskritikusan kell nézni a híreket, azaz alaposan és mérlegelve az emberi tényezőből (finanszírozás, hírszerkesztő világnézete stb.) eredő elkerülhetetlen szubjektivitást. A te felületes módszered pont a célközönség manipulálását segíti elő.
  • Kiszamolo
    csizkek, az oroszok jobban hisznek a tévében látottakban, mint a saját rokonaiknak, akik Ukrajnában az ostromlott városokban élnek és küldik a fotókat meg videókat, mit csinálnak velük az oroszok.

    Ha a tévé azt mondja, hogy nem lövik a lakóházakat, akkor a rokon téved, akit kibombáztak a házából és meghalt a szomszédja.

    Az emberi butaság mértéke elképesztő.

  • TG
    Ez a csak rubelt fogadunk el, szerintem ez is valamiféle propaganda amivel “etetik” az erre fogékony közönségüket. Erősebbnek és ellenállóbbnak akarják magukat mutatni a valóságos helyzetnél azért, hogy megőrizzék a támogatásukat.
  • Dani21
    Igen, hülye vagy és önző. Az információs buborékban sínylődő nyugdíjas fideszeseket, a megfélemlített közmunkásokat és a csak a saját hasznukat néző örökre megsértett külföldi magyarokat megértem, sőt, még a rendszerből jól élő “vállalkozókat” és propagandistákat is, de nem miattuk nyert eddig se a fidesz, hanem a hozzád hasonlók miatt, akik a rendszer összes rossz elemét örömmel fogadják, csak hogy nekik “jó” legyen – miközben olyan vakok és ostobák, hogy nem veszik észre, hogy a gyerekük nem jut megfelelő oktatáshoz, a családjuk nem jut hozzá megfelelő színvonalú egészségügyhöz, a gyerekeiknek esélyük sem lesz saját lakásra, hogy soha a kurva életbe nem fogunk közelebb kerülni Európa boldogabbik feléhez, és hogy a mostani “jó világ” (már akinek) hitelből van és ha kifogy a pénz akkor mindenkinek (külön a retardált hozzád hasonlóknak is hangsúlyozom: nektek is) szar lesz.
  • GG
    : az az elszomorító, hogy ezt meg kell kérdezned és még hányan vannak így az országban, még az értelmiségiek között is.
    Basszus ez a kormány már annyira tövig nyomja a gázt vállalhatatlanságba (állandó ellenségállítás, EU ellenesség, NER kiépítése, lopás, stb), hogy ezzel jóérzésű ember nem szabadna hogy azonosuljon. Én az érvek embere vagyok alapból, de ebben a kérdésben jelenleg egy mindent felülíró érv van: ez ebben a formában nem mehet tovább, esélyt kell adni a változásra! A Fidesz már bebizonyította, hogy nem képes a megújulásra, csak a lopásra. Kinyílik a bicska a zsebembe, hogy milyen magas lóról beszél az összes Fideszes politikus. Egy demokráciában jó fizetésért a népet kéne képviselniük, de ezek már teljesen elszakadtak a valóságtól, egy igazi diktatúra irányába robogunk ahol csak 1 ember szava számít. Félelmetes, hogy vannak akik melléjük teszik az X-et.
  • Kiszamolo
    TG, úgy hallottam, tegnap már nem ragaszkodtak annyira a rubelhez…
  • Szabolcs
    Szabolcs
    2022-03-31 at 11:29

    Nem magammal diskurálok, de én is ezen a néven futok jó pár éve: 🙂
    Szóval nem tudom, Neked miért lenne jobb. Nekem anyagilag rosszabb lenne, de ez igaz 2000 óta (amióta ez a két választás van kb.), és soha a büdös életben nem szavaztam a fideszre, és nem is fogok. A problémák a társadalom szöveteinek tönkretételétől kezdődnek, az arogáns hatalmgyakorláson át, a demokrácia értékének lezüllesztésén és a helyi szintű államigazgatás és közszolgáltatás tönkretételén, az egyházak megtömésén keresztül, a végtelenségig sorolható, miért NE rájuk szavazzak. És bár úgy tűnik, la. a gazdaságot rendben kezelik, de ez csak rövid távon és felületi szinten van így. Kicsit szurkolok, hogy mégis ők nyerjenek, és omoljon rájuk a “baloldal megemeli a gáz árát” témája. De attól tartok kidumálják ezt is a híveknek.
    Ha a mostanira szavazol, a reményre teszed… szerintem.

  • Kiszamolo
    A nagy mitosz, hogy legalább a gazdasághoz értenek….

    Államadósság a legmagasabb idehaza a hasonló országokhoz képest.

    Az infláció szintén.

    Az adóelvonás is.

    A harmadik legszegényebb uniós ország vagyunk a fizetések alapján.

    12 év alatt nem tudtunk közeledeni Csehországhoz, ellenben Románia és Bulgária közelített hozzánk.

    Hosszan lehetne sorolni.

    A gazdaság egy gyenge hármas alá. Minden másban leginkább megbuktak szerintem.

  • Szabolcs
    Szabolcs
    2022-03-31 at 12:44

    kimaradt egy szó… 🙂
    Ha a mostani ellenzékre szavazol, a reményre teszed… szerintem.

  • Atheist

    Nem tudom, hogy a Te helyzetedben mi számít mennyire.
    Mindenesetre: A Putyin-barátság nagyon csúnyán ráégett orbánra, a lengyelekkel most az utolsó szövetségest is elvesztettük. Ha nem kergetjük el, páriává válunk. Ez meg az egész országot érinti, igen, gazdaságilag is.

    Kétesek továbbá a fidesz szándékai a nemzetközi szövetségekkel; eloszlathatta volna a kételyeket, de nem tette:
    telex.hu/belfold/2022/03/03/eu-nato-torvenyalkotasi-bizottsag-az-ellenzeki-partok-alaptorvenymodositasi-javaslatat
    Gondolom nem kell sorolni, hány szempontból lenne rossz egy kicsi ex-EUs ország állampolgárának lenni.
    Család: Ha a gyerekeid 12 év alatt vannak, gondold végig, hogy fognak érettségizni, ha már most is sok helyen a magyartanár tartja a matekórát.
    Pszichopata exfőnökömet idézve: Nem tudom megígérni, hogy jobb lesz, de ha semmit nem teszel, garantálom, hogy sokkal rosszabb lesz.

  • Horváth Szabolcs
    Köszönöm a gyors reakciókat.
    Értem amit mondasz de az a baj, hogy nem ezt tapasztalom és lehet ez az én hülyeségem ahogy írod. Ezért kértem magyarázd el mitől lesz jobb.
    Amit te írsz én azt nem látom a mindennapi életemben, bár csak 1 iskolás gyerekem van és még alsós a covid igencsak megnehezítette a tanítást még is megtanult írni olvasni számolni. Általános iskolától ennél többet várni.
    Az egészségügy dettó: mikor kellet sajnos mentő majd korház semmi csúszó pénz semmi ilyesmit nem adtam (szinte magamnál se voltam) mégis volt minden ami az ellátásomhoz kellet és korrekttűl törődtek velem
    Ház: Mióta megszülettek a a gyerekek a családi pótlékot picit kiegészítve félre teszem babakötvénybe ez bőven elég lesz egy kezdőhöz nekik még a mostani árak mellet is mire 21 évesek lesznek
    Hitel az elmúlt 5 évben megszabadultunk minden hiteltől, ez nem állam hanem egyéni felelősség
  • Zabalint

    Egyetlen kérdés: egy belorusz típusú diktatúrában akarsz élni, vagy egy nyugati típusú demokráciában.
  • Darkosia

    Elnézést, tényleg indulatból írtam, fel kellett volna ismernem, hogy te is pénzért csinálod mint sap-fejlesztő, legfeljebb okosabban.
    Az újságírók emberek, van értékrendjük. Egyeseknek pl. fontosabb egy szociális állam, másoknak az egyéni függetlenség. Ezek egymással szembe menő értékek, így ilyen ügyek megítélése is más lesz és másra fókuszálnak. A te definíciód szerint független ezért tényleg csak úgy létezik, ha nem is foglalkozik hírekkel, azaz nem létezik. Olyan formán pedig a definíció semmire nem használható – ezért nem is használják (kivéve különböző dolgok összemosására, mint te is).
    A saját pénzéből viszont mindenki olyan ideológiát népszerűsít, amit akar, még ha az nekem nem is tetszik. Ha a hívei eltartják azt a fajta “újságírást”, hát tegye. Az állam, azaz az én pénzemből viszont nem tehet(ne) meg akármit. Itt jön be a függetlenség szerepe.
  • Darkosia
    De a finanszírozástól eltekintve is, a kettő között még mindig nem félúton van az igazság. Az egyiken (közpénzből) a “híradóba” bemondják kire kell szavazni, a másikban meg nem. Az egyiknél a riporternek direktben megmondják mit kérdezzen a felvételkor. Itt rég nem csak különböző dolgok hangsúlyozásáról van szó mint állítod, nem ugyanúgy leng ki az inga a két irányba, hibába szakadsz meg, hogy egyenlőség jelet tegyél közé.
    És persze, hogy az ártatlan orosz akit az oroszok szétbombáznak ugyanúgy áldozat, mint az ártatlan ukrán. De persze arról volt szó korábbi kommentekben, hogy nem az ártatlan orosz kispolgárt kéne szankciókkal sújtani, hogy az ne szenvedjen.
    A tény még mindig az, hogy az oroszok bombázzák szét a városokat. Talán akkor kimondhatnád a maszatolás helyett, hogy a szétbombázokat kell elítélni a két oldal közül?
  • Horváth Szabolcs
    Azért kell megkérdeznem mert nem találok rá érdemi információt. A média használhatatlan. Elvi már inkább vallásos meggyőződésű emberekkel érdemi vitát nem lehet folytatni.
    Ha nincs érv miért nem mehet ezt is megértem, de akkor mi a garancia arra, hogy a másik majd jobb lesz? Nekem eleve fura a nagy össze borulás a szélső jobbtól szélső balig. Ez annyi szempont, hogy nem érzem, hogy érdemben előrébb lehet majd haladni hiszen nem csak az erős ellenzékkel hanem majd a belső csatáikkal is meg kell küzdjenek és csak most jön a java gazdasági és politkia értelemben. A háború elnyomta azokat a komoly gondokat amit a világ válság kezelés terén teremtet de ettől még meg vannak sőt ahogy most áll a dolog még inkább mélyülnek. Ezért én önző módon olyan kormányt akarok aki képes dönteni és haladni majd. Kérdés melyik lesz ilyen?
  • Fabatka
    Az angolszász és a német média rendszeres nézőjeként és olvasójaként biztos vagyok benne, hogy naivitás azt képzelni, hogy van teljesen független, kiegyensúlyozott média. Még Svédországban sincs… Ugyanúgy, ahogy a Gauss görbe és a normális eloszlás is csak valószínűség és ahogy nincs tisztán liberális állam – vagy tisztán egy nemzet tagjaiból álló állam sem.
    Talán az objektív sajtóhoz egyedül a kutatási eredmények tudományos közlése áll közel, de azt meg nagyon kevesen olvassák, és az újságírók szenzációhajhászásához vajmi kevés köze van.
    Nem hiszem, hogy gyorsan szabadulna mindenki a rubeltől majd. Oroszország túl nagy piac ahhoz, hogy sokáig kivonuljanak a nagy cégek. Szankciók ide, vagy oda. Egyébként továbbra is lehet ezeket a termékeket venni, csak most fél-szürke importból vannak feltöltve a polcok, és az árak kicsit megemelkedtek ehhez mérten.
  • Objektív szemlélő
    Ehhez hozzátartozik, hogy Te még annál is felületesebben olvastad a kommentemet. A felületességet itt a konklúzió kizárására értettem, vagyis amit a 444-en, ORIGO-n, Index-en, vagy egyéb mocskon megjelenő cikk megkérdőjelezésére vonatkozik. Ne fogadjuk el amit ott olvasunk! Ebből következik: honnan tudjuk, mi az “igazság”? Sehonnan, mert nem vagyunk részesei. Ezért sem érdemes vele foglalkozni, pláne nem idegesíteni magad. Amit magánemberként tehetsz, az max. az adakozás, és a menekültek megsegítése.
  • Objektív szemlélő
    Szóval azért van független újságírás, mert Te azt írtad. Egy reklámszolgent idézve: köszönjük Emese!

    Németországban a vitakultúra jár fényévekkel előrébb, mint Magyarországon. Az újságírás ugyanolyan szenny, mint mindenhol. A vitakultúra pediglen eszméletlen fontos, amit jó lenne, ha itt is sokan elsajátítanának. Én remélem, hogy így lesz.

  • "a svájci"

    Köszi, írtam 🙂

  • Horváth Szabolcs

    A putyin barátság nem Orbánra hanem ránk Magyarokra éget rá neki és az ellenzéknek köszönhetően. Tök mindegy kinyer én már borítékolom, hogy jóvátételt fizethetünk majd az Ukránoknak azért mert nem segítettük őket pedig véleményem szerint a menekültek segítésén kívül tényleg semmi közünk hozzá. Tudtommal a gáz-t és a fegyvert leszámítva minden szankciót támogattunk.

    Érdekes kérdés: Egyik partnerük fehérorosz a mindennapjait pont úgy éli mint a francia szolgáltatónk. Szép háza jó kocsija van, ugyan olyan telefonja. Egyáltalán semmi atrocitás nem éri a hatalomtól. Évente nyaralt ugyanott mint mi, stb.
    Őszintén:
    Olyan helyen akarok élni ahol békén hagynak, neme erőltetik rám a hülyeségeiket és hagyják, hogy éljem az életem ahogy én akarom cserébe befizetem az adót amit mind két oldalon ugyan úgy kell.

  • Objektív szemlélő
    Ami itthon van, az katasztrófa. Nyugaton valóban nem fordulhat elő, hogy az állami befolyásoltság ilyen mértékű legyen; de máshogyan igen is megtörténik. Egy cikk tartalma, lényegi részei, felépítése függ a tulajdonos véleményétől, vagyis milyen politikai beállítottságai vannak. Függ az esetleges mecénásoktól, akik a pénzükért elvárnak a szájuk íze szerinti tartalmat. Na meg függ az olvasóközönségtől is, akik bizony a nekik tetsző cikket, vagy megfogalmazást várják el. Ez mindegyik sajtóorgánumra igaz, éppen ezért nincs független újságírás!

    Aki ténylegesen objektív elemzést akar olvasni, annak elsősorban kutatókat, a tudomány embereit kell követnie. Pl.: a háborúról Erbszt Adrienn geopolitikai elemzőt ajánlom (ne tévesszen meg senkit a külső ), van facebook oldala. A politikai viszonyokról Csizmadia Ervint, szintén van profilja.

    900 karakterrel nehéz válaszolni.

  • Mankel
    bevallom ha már annyit el lehet érni egy kormány valtásssal, hogy a Fidesz kicsit vissza vegyen az arcábol, meg lopasbol már megéri. Mivel lesz jobb ha a másikra szavazol? Gyakorlatilag semmivel. Mindkét csapat megszorításokat fog csinálni. Minkét csapat tele van korrupt figurákkal(talán ezek kevésbé pofatlanok/profik benne). Kicsit máshova tolják a potmétert. Kevesebb tao több oktatás ilyesmik… a politikus olyan mint a pelenka akármilyen király időnként cserélni kell. Nem fogsz ultimate érvet hallani. Ha a disznóságaik nem zavarnak akkor semmi sem fog meggyőzni. Csak a legutóbbi: évek óta tudja és tűri a külügy hogy az oroszok hozzáférjenek az adatokhoz.
  • Fabatka
    Egyetértek veled, bár a problémák nagysága, vagy felnagyítottsága sokban függ a szemszögtől. De, ne gondolja senki, hogy csak egy határral – vagy párral arrébb minden tökéletes. Nem az. A gyerek átlag iskolában a magyar átlag iskola alatti oktatást kapja, vidéki kistelepülés iskolájában összevont osztályokat és általános iskola 7. osztályig ugyanaz a tanár tanít mindent még egy nagyobb városban is. Ha a top 20 suliba jár, akkor persze nem, de az vagy súlyos pénzösszeg, vagy súlyos hitel a házon meg különórák hada, hogy a megfelelő körzetben lakj (társadalom top 5% elérhető). A társadalom arrébb egy kicsit még jobban szétszabdalt, komoly üvegplafonnal, csak lehet, hogy kicsit magasabbról indul a minimum. Ez a különbség viszont a történelem függvénye és nem változtatható meg még 50 év alatt sem az egész országra vonatkozóan. Javítani lehet rajta, de teljesen felzárkózni nemigen.
  • Horváth Szabolcs

    Az adóelvonást hogy érted?
    A fizetés nekem nem mond semmit szerintem ez sokkal inkább egyéni felelősség mint állami feladat. Aki akar itthon is keres eu béreket (ahogy az ide írok nagy százaléka) én így tapasztaltam. se nem vagyok különösebben jól képzett és nincs kimagasló tehetségem se mégis ugyan annyit kapok mint a hasonló munkakörű német kollégám.

    “12 év alatt nem tudtunk közeledni Csehországhoz, ellenben Románia és Bulgária közelített hozzánk”. <- Ez egy jó referencia pont mert én azt néztem meg, hogy nettó reálértékben hova jutott a fizetésem. Hmm érdekes gondolat hozzá venni a Cseheket mint alap mérce és ebben a viszonylatban nézni az alakulást, hogy mennyi lehetet volna jobb teljesítmény esetén.

  • axt
    “honnan tudjuk, mi az “igazság”? Sehonnan, mert nem vagyunk részesei” – Erre van saját történetem. Az én diplomámról tudni kell, hogy nem egy nagy durranás, semmi jól menő akármi (nem írom le mi az, ne érezze sértve senki magát). Az oktatás utolsó évében ültünk az egyik előadáson az egyik talán legértelmesebb tanárunkkal, és mivel nagyon kevesen voltunk, az egész átment egy kiscsoportos beszélgetésbe. A tanár segítő szándékú hangnemben megkérdezte tőlünk, hogy diploma után tanulunk-e még valamit, mert azzal azért tisztában kellene lennünk, hogy nem fognak utánunk kapkodni a munkaerőpiacon ezzel a végzettséggel. Óra után az egyik csaj újságolja a többieknek, hogy ez a tanár mekkora egy szemét, hogy lefikázta a diplománkat. Én meg megrökönyödtem eme interpretáción és annyit mondtam nekik, hogy egyáltalán nem fikázott, csak segíteni akart, hogy ne essünk pofára később.
  • krisz

    Eddig azért ment jól az országnak, mert a világgazdaságnak is jól ment. Neked és a családodnak pedig azért, mert a jó gazdasági helyzeten felül a kormány ész és fedezet nélkül osztott szét mégtöbb pénzt.

    Viszont ha megnézed azt, hogy a környező országokhoz képest hol tart Magyarország államadóság gdp növekedés, eü, oktatás színvonala, akkor láthatod, hogy, nagyon nagy lemaradásba kerültünk a Szlovákokhoz, Románokhoz képest az elmúlt 12 évben.

    Neked mi fontosabb, az hogy minden évben 1el több Quechua bakancsot vehetsz a nagyobb családtámogatás miatt a gyereknek vagy egy jobb, versenyképesebb oktatás?
    Az olcsóbb benzin és farhát vagy az, hogy jobb lesz az egészségügy.
    Menj külföldre és akkor kicsit szélesedik a látóköröd

    Hülyeség lenne azt gondolni, hogy kormányváltás esetén ezekbiztosan megváltoznának, de az biztos, hogy ha a Fidesz marad, akkor ezek így maradnak.

  • Mankel
    tökéletesen objektív újságírás nincs, de amíg a baloldali max annyit torzít, hogy a paradacsimon gyümölcs, az én adómból fenntartott közmédia vagy elhallgatja a paradicsom létezését vagy azt mondja róla hogy csatahajó.
    Aztán ha felróják neki mutogat de hát ő is csúsztatott.
    Ha ezt a különbséget nem akarod megérteni akkor nincs miről tárgyalni mert nem objektív szemlélő vagy hanem egy szerecsen mosdató troll.
  • Objektív szemlélő
    Igen, pénzért reagálok a bugyutaságaidra, ezért zsíros összeget kapok. Hogy találtad ki?

    Az újságírók is emberek, csak – mint a politikusok – a gerincük elolvadt. Igen, fontos ez vagy az nekik, attól függően; ki pénzeli őket. Irigylem a naivitásod. Azt meg pláne, hogy az itthoni viszonyokból indulsz ki: ami itt van, az nem normális; nyugati államokban elképzelhetetlen lenne, de az újságírás sajnos mindenhol így működik. A független sajtó eszménye nem más, mint önbecsapás. Így is kell kezelni őket. Kevesebb Index, több szakirodalom. Na, ott létezik objektív tájékoztatás.

    Nem, nem írom le hogy ki a hibás, mert nem érdekel. Engem a “miért történt” érdekel, és az erre választ kereső elemzések. Így működik pl.: a társadalomtudomány. Ahogy látom, Te nem vagy képes az emotio-t félrerakni, ezért visszavonom az előzőt: nem ajánlom a kutatók elemzését!

  • KL
    :
    “Ez a legnagyobb bűne az ORbán rendszernek, hogy elhiteti az emberekkel, hogy nem létezik valódi, objektív vélemény”
    Értelmező szótár:
    Vélemény: 1 Általában vkiről, vmiről alkotott nézet, felfogás, ill. ilyenek összessége. 2 Tanács, javaslat. 3 (ritka, költői) Pártállás, álláspont.
    Ez alapján én azt gondolom, hogy valóban nincs olyan, hogy objektív vélemény.
    Ami objektív, azt ténynek hívjuk és 100%-osan bizonyított.
  • Puffogok
    kérdezed miért kellene kormányváltás. SZERINTEM – a mostani banda alkalmatlan. 12 évük volt, ömlött ide az EU-s pénz, nem kerültünk közelebb a nyugathoz. Van egy réteg, aki jól él, de a többség számára az hogy nettó 400 ezer ft-os fizetés az scifi. Az oktatás romokban, konkrétan csak az elhivatott vagy a hülye megy tanárnak. Az eü ugyanez. A 21. század kihívásaira semmi válaszuk nincs. Digitalizáció, startupok, zöld szemlélet helyett stadionok és térkő mindenhol.
    Az ellenzék nem tökéletes, tele van balfékekkel, de legalább valami elképzelése van a vezetőknek (+ MZP-nek volt már munkahelye).
    Összeborulás – én szemtőlszembe és online is többüket a qva anyjába küldtem ’18 után amiért a fafejűségük miatt újabb 2/3 lett.
    Már azzal jobban járnál te és a gyereked, leendő unokáid ha az ellenzék megcsinálná az önálló környezetvédelmi minisztériumot, és belépne az EU ügyészségbe.
  • goldbug
    Hogy azért a témánál is maradjunk: USD/RUB 02.24 – 84; 03.07. – 131.2; ma: 82.37.

    Tehát az invázió előtti naphoz képest ERŐSÖDÖTT a rubel az USA dollárhoz képest (is).

    Miért? (szerintem):

    1) A szankciók NEM működnek kellő hatásfokkal. (Az EU-ban sajnos igen, az oroszoknál nem.) Európa továbbra is veszi az olajat/gázt és így is fog maradni, mert nincs más lehetőség, bár álmodozni lehet.
    2) Korlátozzák a rubel kereskedelmét és a tőzsdei műveleteket, azért az euródollárt nem lehet fegyverként alkalmazni velük szemben.
    3) A VISA/MC rendszerről átálltak mára az NSPK-ra, probléma nélkül használják, a jutalékok meg otthon maradnak náluk.
    4) EUR/USD-t lehet nyomatni, nyersanyagokat viszont nem. Ráadásul a nyersanyagok szankciókkal sem “einstand”-olhatóak, mint a jegybanki EUR/USD tartalékok.
    5) Az orosz exportőrök keresletet támasztanak a rubelre, EUR/USD állományuk 80%-át átváltották.

  • Családfõ
    A választás közeledte okozhatja a stresszt néhányaknál? Durvul a szöveg és a beszólogatás, a “mindenki-hülye-aki-nem-velem-ért-egyet” hozzáállás.

    Érvelési hibákat egyébként lényegében mindenki elkövetett, aki itt fentebb érvelt. Egyfelől mindenkiben ott a “bias”, a személyes torzítás, másfelől 900 karakterben továbbra is kvázi lehetetlen tökéletes érvelést villantani.

  • Objektív szemlélő
    Viszont az Én részemről lezártam a témát (köszi Miklós, hogy kiengedted ).

    Egyrészt mindent leírtam, amit le akartam írni. Persze nem kell velem egyetértenie senkinek (azért örülök, hogy van olyan is), de a meglátásomat tartom. Én tiszteletben tartom mindenki véleményét, függetlenül attól, hogy egyezik-e az enyémmel.

    Másrészt, ahogy kolléga utalt rá: már megkaptam a pénzt ezért, felesleges tovább írnom. Még néhány másik blog alá kommentelek, aztán abból a jövedelemből megyek Én is Marbellára (de persze csak üdülni).

  • John Smith

    Az átlag orosz ugyanúgy a saját maga áldozata, mint az átlag magyar. Oroszország (még) nem Észak-Korea, lehet nyelvet tanulni, képeztetni magukat és elhagyni az országot.
    Aki nem tette, az most szembesül azzal, hogy a világ nem igazodik hozzá. A jövőjéről mindenki maga dönt.
    Beszélhetünk Stockholm szindrómáról, tanult tehetetlenségről, személyes sorstragédiákról. Magyarázhatjuk, hogy miért nem cselekedtünk. Lehet széttárni a kezünket, és azt kérdezni, mit tehettünk volna. A zsidók a Holocaust alatt megtanulták, hogy mennyit ér ez a hozzáállás.
    Nem gyűlölöm az oroszokat, a magyarokat vagy Nyugat-Európát, de most mindenki megeszi, amit főzött.
  • KL
    “Kiszamolo
    2022-03-31 at 12:43
    TG, úgy hallottam, tegnap már nem ragaszkodtak annyira a rubelhez…”

    És ma?

    reuters.com/business/energy/putin-says-russian-gas-must-be-paid-roubles-friday-2022-03-31/

  • naa
    “Amelyik nem a kormánypropagandát, az a baloldali szemetet tolja az emberek arcába. Ennyi a magyarázat. Politikában nincs “jó meg rossz”, csak irányzatok. A sajtó írásai függnek a megrendelőtől, aki fizeti őket”

    Valószínűleg egy Fidesz-troll vagy, ezért csak röviden.
    Kiszamolo feljebb jól írta – mivel a Fidesz megrendelésre és központilag vezérelve irányít egy óriási médiabirodalmat, fel sem merül bennetek, hogy egy újságíró nem megrendelésre dolgozik… És lám, ezért még akár el is tartják az olvasók, akik bizony tudnak különbséget tenni a független és a kormányt lelkiismeret nélkül kiszolgáló között, ha te nem is.

    Itt nem “politikai irányzatokról” van szó, hanem a minden független hangot ledózeroló hatalomról, aki az EU-ból és a NATO-ból is kifelé lavíroz bennünket. A legrosszabb pártállam van itt.

    Bödőcs új videóját ajánlom: youtu.be/c9bJiphRez

  • csizkek
    “Szóval azért van független újságírás, mert Te azt írtad. Egy reklámszolgent idézve: köszönjük Emese!”
    Ertem tehat objektiv szemlelokent idecsapsz egy szemelyeskedo szalmababot. Nem ez nem az origo, felejtsd el. En ilyet amit allitasz veletlenul sem mondtam.
    a.te.ervelesi.hibad.hu/szalmabab

    “Németországban a vitakultúra jár fényévekkel előrébb, mint Magyarországon. Az újságírás ugyanolyan szenny, mint mindenhol.”
    Megforditva a szalmababod: Szoval azert szenny a nemet ujsagiras, mert Te azt irtad. Koszonjuk Emese.:)

    Amugy erosen szembe mesz magaddal. Az ujsagiras attol lesz pl. fuggetlen, hogy a kozszolg media teret enged barmelyik oldalnak es ott utkoztetik az erveket, tenyeket es velemenyeket. Ez pedig nem elsosorban vitakultura, hanem fuggetlenseg.
    Mo.-on ezt nem teheted meg, nincs ra felulet! Tok mindegy a vitakultura.

  • csizkek
    ” Tudnátok nekem abban segíteni, hogy miért lenne jobb nekünk az ellenzék mint a kormány párt. ”
    Ugy azert megkerdeznem, hogy te a pinceben eltel eddig, hattal az ablaknak?:) A ner-nek milyen programja van? Konjukturaban, EUs penzontesbol ellopni a 80%-at?
    A helyzet az, hogy Mo. mar reg nem demokracia es nem jogallam. Ha neked jo a putin-i ut, akkor szavazz rajuk. LAthatod hova vezet.
    Ellenzekre nem azert kell szavazni, mert az most mukodokepes. Nem lesz az, szet fog esni. De tok mindegy, valakinek el kell inditani az EUs ugyeszseghez csatlakozast es az EUR ovezethez csatlakozast. ner nem fogja!
    Ha ner marad, marad a maffiallam es az erkolcsi/ertelmi tarsadalmi csod. Ahogy most all a gazdasag es az allamhaztartas, kizart hogy combos recesszio nelkul barki is megussza. Ha meg nincs EUs ugyeszseg, EUs penz se lesz, mert a ner ellopja.