Mobil percdíj: közelebb a Kánaán

Most olvasom a hírt, hogy áprilistól az Unióban eddigi legmagasabb, 7, 06 Ft-os hívásvégződtetési díj 1,71 forintra esik. Ez az a díj, amit a felhívott szolgáltató fizetett meg a hívást indító szolgáltatóval. (Ha mondjuk a vodafone-os előfizetésedről telenoros számot hívtál.)
Éhen ezután sem fognak halni a szolgáltatók, ez a bevétel meglepő módon csak 1%-át tette ki az összes bevételüknek, ennél még a roaming díjak további csökkenése is jobban fog fájni nekik.
Viszont innentől eshetnek a percdíjak, több és olcsóbb lesz (illetve lehet) a korlátlan beszélgetést tartalmazó csomag és VOIP-ról is olcsóbb lesz hívni Magyarországot.
Ha most akarnál mobilelőfizetést, szerintem várd meg, amíg a csökkenés beépül a mobil tarifákba. Ugyanígy érdemes várni (ha tudsz) a VOIP egyenleged feltöltésével, lehet, hogy lesznek jobb ajánlatok hamarosan.
Az index cikke a témáról itt, a VOIP telefonálásról az én cikkem itt.
Nem olvastam még el, csak az első mondat megütötte a fülemet(szememet):
“magasak voltak a végződtetési díjak, amit a hívott telefonszám szolgáltatója fizet ki a hívó szolgáltatónak”
Itt a blogon meg ezt olvasom:
“amit a felhívott szolgáltató fizetett meg a hívást indító szolgáltatóval”
Na most ez a két állítás egymásnak a szöges ellentéte.
Melyik állítás a valós?
Előfizetésben viszont szerintem valahol 6500-7500 Ft/hó körül lesznek majd magánszemélyeknek is korlátlan perceket adó csomagok. Ezt abból gondolom, hogy egy német fapados flatfee havidíja 15 euro. Tehát nálunk 20-25 euróért már adhatják.
Szerintem sokan a Digit várjuk, hogy lépjen már be a mobil piacra. Volt már róla szó, Romániában havi 4€(!) a korlátlan belföldi hívás (vezetékes+mobil) plusz kapsz korlátlan vezetékes EU-s hívást, +300 perc EU-s mobil hívást, +korlátlan internetet, ahol az első 5 Gbyte-ig(!) nem lassítanak.
És most jön a poén, amikor az EU meghatározta a maximális roaming tarifákat, a Digi már akkor a megszabott maximum alatt 40% adta a roamingot, amit tavaly nyáron megfelezett. Így most egy román Digi-s kártyával itt Magyarországon -és bárhol az EU-ban- 19 Forintért telefonálok, azaz olcsóbban bármelyik prepaid tarifánál.
Hajrá Digi, építsd a hálózatot, és kérünk mi a kánaánból 🙂
Meglepett a meglepettséged, amiről írtál. 🙂
“Éhen ezután sem fognak halni a szolgáltatók, ez a bevétel meglepő módon csak 1%-át tette ki az összes bevételüknek, …”
Mi ebben az 1 %-ban a meglepő?
A hívásvégződtetési díj eddig sem játszott lényeges szerepet a szolgáltatók büdzséjében, nem befolyásolta a tarifákat.
Itt egy link egy fórum eszmecseréből e témában. 2008-ból, amikor 20 forint volt a hívásvégződtetési díj.
forum.technokrata.hu/viewtopic.php?f=12&t=31701&p=904964&hilit=sifar#p904964
Már akkor nyilvánvaló volt, hogy ehhez a díjhoz marketing hatása miatt ragaszkodnak a szolgáltatók.
Ennek a díjnak akkor van piacbefolyásoló hatása, ha valamely szolgáltató (pl. egy piacra lépő) magasabb díjat kérhet a többitől, mint amit neki kell fizetnie. Anno a Vodát egy darabig ezzel “segítette” a hatóság.
Szerintem a mostani díjcsökkentésnek sem lesz hatása a tarifákra.
Nem változik semmi ami a profitot érdemben érintené.
Nevetséges a szolgáltatók ellenérve az váratlan, jelentős mértékű változás miatt, ami az üzleti tervüket jelentősen befolyásolja.
Ugyan már! Kivesznek egy tételt a bevéteti oldalon, és egy majdnem ugyanakkora tételt a költségoldalról. Az üzleti terv lényege nem változik.
Ez is, hogy borul az üzleti terv, csak annak része, hogy indokolják, miért nem változtatnak, csökkentenek a díjakon.
Hiszen minden hívás kezdődik és végződik valahol, durván 66%-os eséllyel egy másik szolgáltatónál. Tehát durván a percdíjbevételek 20%-a lehet ez a díj. Ezért tartom kevésnek az 1%-ot.
A gondolatmeneted akkor már nem állna meg.
– a hívások jelentős része hálózaton belüli, ott nincs végződtetési díj,
– a szolgáltató az előfizetők nagyobbik részének percalapon számláz, a végződtetési díjat egymás között viszont másodperc alapon,
– a bevételük nem csak percdíjakból származik.
A bevételük arányában egyre nagyobb és növekvő része adatforgalmi díj.
Szolgáltatásokból is van bevétel (parkolás, lottó, hasonlók).
Jelentős tétel a készülékeladásokból is a bevétel. Több mint 10 millió mobilelőfizetés van (mobilinternetet nem számítva). Ha 5 év átlag használati idővel számolunk és a készülékek legalább 2/3-át szolgáltatóktól veszik, akkor évi kb. 1,3 millió készüléket adnak el a szolgáltatók. Átlag 20-30 ezer forintos árral számolva is ez sok tízmilliárd.
De a legvalószínűbb magyarázat az 1 %-ra, hogy a nyilatkozó szakértők valamit elszámoltak.
A bevételen belül valamivel nagyobb a végződtetési díj aránya, az üzemi eredményt tekintve viszont valóban elenyésző.
Ezt valószínűsíti a szolgáltatók morgása is. Azt az üzleti tervet, amely 1 % alatti arányban változik éven belül (ráadásul a változás az eredményt nem is érinti), azt nem szükséges korrigálni. Még ha milliárdos a tétel, akkor sem.
Én az 1%-ot tartom túl kevésnek.
A másik dolog, hogy a kapcsolási díj elsődlegesen arra lenne, hogy fedezze a teljes rendszer 1 percre vetített költségeit, bejövő hívásonként. A kapcsolási pontokon a szolgáltató fizet bérleti díjat, áramfogyasztást és sávszelet, tehát nem csak úgy bevezetődik a hívása mondjuk a telenor hálózatába, de után a telenornak azt el kell juttatnia a saját előfizetőjéhez, aminek költsége van.
Az mp vs perc alapú számlázás, az csak annyit jelent, hogy minden hívásnak van egy része, ami töredék perc, de nem az fogja a nagyon nagy pénzeket jelenteni a bevétel sorban.
nem kell idegeskedni az árcsökkentés miatt, az ugyanis nem lesz. ha valaki alaposan beleássa magát a tarifákba, látja, hogy többé-kevésbé hasonló ajánlatok vannak mindhárom szolgáltatónál, talán nem véletlenül.
másrészt az elsődleges célcsoport mindenhol a nagyvállalati ügyfél, sok-sok sim-el, adatforgalommal, és a kapcsolódó családi-baráti előfizetésekkel.
Feltétezve egy normál eloszlást, egységnyi hívó a piaci részesedésnek megfelelően telefonál a hálózaton belül és kívül.
Ebből adódik, hogy a Telekom lesz a nettó haszonélvező, a többiek többet telefonálnak kifele mint befele. Tovább torzítja a képet a családtag, aki jó esetben azonos szolgáltatónál található, talán még flottában is.
Ha eddig nem különbözet alapján fizettek, akkor egy csomó ÁFA keletkezett, ami csak a könyvelést bonyolítja, bár nyilván levonható. Most ennek vége. Szép munka.
A roaming EU-n belül mikor is fog megszűnni? Mert egyre későbbi dátumokat hallani. Maga a roaming szerintem egyenesen lopás. A legális fejtából.
27-Mar-2015 11:46:59 Mobile App VoIP call +36*** +36*** 00:01:11 € 0.024
26-Mar-2015 14:42:44 Mobile App VoIP call +36*** +36*** 00:01:03 € 0.020
E szerint már nem a VoipBlazer a legolcsóbb, bár azért a pár fillérért én bizony nem regisztrálok másik szolgáltatóhoz.
voipratetracker.com/compare_rates?ct=hungary&period=week&country_select=Update