Most már megéri az elektromos autó?

Az elmúlt két-három évben rengeteg változás történt az elektromos autók területén: az akkumulátorok mérete jelentősen megnőtt, a 2017-es csúcs 30 KWh-ás Nissan Leaf helyett ma már nem ritkák az 55-64 KWh-ás akkumulátorral rendelkező elektromos autók és a töltőhálózat is hatalmas fejlődésen ment keresztül.

Míg két és fél éve még egy Budapest-Szeged kirándulás is inkább volt egy idegölő túlélőtúra, mint utazás (élménybeszámoló erre), mára már nem lehetetlen elhagyni lakott települések határait, ha elektromos autózásra adjuk a fejünket s ma már nem csak egy drága játékszer az elektromos autó, amit második autónak tartanak legtöbben. Sok családnak, akik évente csak párszor mennek vidéki utakra, egyetlen autónak is megfelelnek.

Az országos töltőhálózat még messze nem tökéletes, amíg a városokban lassan már túltengés van töltőkből, addig az autópályák és főutak mellett még mindig kevés töltő van, különösen villám és félvillám töltőkből van kevés. Azonban már messze nem olyan rossz a helyzet, mint két és fél éve, most már bárki el mer indulni egy országos túrára elektromos autóval is. (Mióta fizetősek lettek a töltők, attól sem kell rettegni többet, hogy egy-egy helyi autós fogja elfoglalni a környék egyetlen töltőjét, csak hogy megspóroljon néhány száz forintot az otthoni töltéshez képest.)

Az elmúlt évek fejlődése, az uniós környezetvédelmi előírások miatt a hagyományos meghajtású autók áremelkedése és az új állami támogatások az elektromos autókra is indokolttá tették, hogy újra megnézzük az elektromos autók költségeit.

Az autótartásnak négy fő költsége van: az autó megszerzéséhez szükséges tőke költsége (minél drágább egy autó, annál több pénzünket kell kivenni a bankból és beleölni az autóba, így elesni a tőke kamataitól, esetleg annál több hitelt kell felvennünk), az autó értékvesztése, amit a tartási idő alatt elszenvedünk, az autó fenntartási költsége (szervizek, adók, biztosítások, stb.) és az autó üzemanyag-költsége (egy kilométer megtételéhez szükséges üzemanyag költsége).

A legtöbben csak ez utóbbival számolnak, pedig ez a legkisebb tétel még egy benzines autó esetén is.

Az összehasonlítást segíti, hogy a legtöbb elektromos autónak van benzines társa, lásd Kia Niro és E-Niro, Hyundai Kona, Renault Clio és Zoe, Opel Corsa-e és Corsa, stb.

Azonban itt mindjárt szembesülünk az első nehézséggel is: mit hasonlítsunk össze mivel? Egy elektromos autó alapmodellje általában (nem minden típusra igaz ez) jobban felszerelt, mint egy benzines autó alapmodellje.

Korrekt-e összehasonlítani egy programozható állófűtéssel, kvázi automataváltóval és egyéb extrákkal, mint ülés és kormányfűtéssel felszerelt autót egy fapados benzines kivitellel?

Itt jön a gond, hogy kinek mi a fontos. Érték-e nekem az állófűtés, hogy télen is 20 fokra fűtött autóba szállhatok be, vagy adnék-e fél-egymilliót pluszban egy benzines autónál az automata-váltóért?

S mindjárt itt a kérdés, egyáltalán van-e értelme összehasonlítani egy elektromos autót egy normál autóval, amit csak azért vesz valaki, hogy a lehető legolcsóbban vagy legegyszerűbben eljusson A-ból B-be?

Feltehetjük úgy is a kérdést, megéri-e a kabrió, megtérül-e valaha a lenyitható tető, megéri-e SUV-val menni a gyerekért az óvodába, ér-e 14 millió forinttal többet egy Mercedes kényelme, mint egy Dacia szolgáltatásai, milyen anyagi előnyei vannak egy Porschénak, hogyan lehet forintosítani egy hat másodperces 0-100 km/órás gyorsulást, megéri-e a felárat egy új autó egy nyolcévessel szemben, ami ugyanúgy elvisz dolgozni és vissza, sőt egyáltalán van-e értelme autót venni, ha mehetsz metróval esetleg kerékpárral dolgozni?

Ezért induljunk ki abból, hogy azért gondolkozunk elektromos autó vásárlásán, mert egyrészt megtehetjük, hogy ennyit adunk egy autóért (az első nagyon komoly szűrő a potenciális vásárlókkal szemben), nem a közlekedés legolcsóbb módját keressük (mert akkor busz vagy egy tizenéves kisautó a legjobb választás), főleg városban használjuk, napi maximum 100-150 kilométert megyünk az év 95%-ában és a töltést meg tudjuk oldani akár otthon, akár a munkahelyen.

Tisztában vagyunk vele, hogy a kényelemnek ára van, így értékeljük az elektromos autó gyorsulását, a hangtalanságát, a váltó és így a váltás hiányát, az olyan kényelmi funkciókat, mint az állófűtés és társai. Van annyi pénzünk is, hogy vegyünk akár elektromos autót is (Cikk: Milyen autót engedhetsz meg magadnak?)

(Próbálj meg azon túllépni, hogy te soha nem vennél autó egymilliónál drágábban vagy még az elektromos ablakemelőt is olyan felesleges extrának gondolod, ami csak azért van, hogy legyen minek elromlani. Lehet, hogy neked van igazad, a te szemszögedből mindenképp, de most nem ez a lényeg. Most arra vagyunk kíváncsiak, hogy aki új autót venne, mennyire járna jól vagy rosszul, ha benzines vagy ha elektromos verziót választana.)

Szerencsére már készítettem egy új autót vegyek vagy használtat kalkulátort, azt most is tudjuk használni, ha az egyik oszlopba a benzines autó értékeit írjuk be, a másikba az elektromos autóét.

Az átlagos vásárlónk átlagos életet él, évi 15 ezer kilométert megy és öt évig tartja meg az újonnan vett autóját. (Igen, tudom, van aki 15 évig tartja meg az autóját és van, aki évente cserélgeti. Ha te más adatokkal számolnál, ott a kalkulátor, használd bátran a saját számaidat.)

Kezdjük a vásárlással. Nézzünk meg egy kisautó-vásárlót, aki a Renault Clio és Zoe közül választana.

(Mini autót azért nem tudunk nézni, mert a VW E-Up jelenleg nem kapható. Nagyon úgy tűnik, hogy a gyártó nem akar többet eladni belőle évente, mint amit muszáj az uniós kvóták miatt, de amíg lehetett kapni, 7,5 millió forint volt az ára. Ez azt jelenti, hogy az új 2,5 milliós állami támogatással 5 millió forint lenne az indulóára, ami már egész jó ajánlat lenne, de nem annyira jó, mint a testvérmodell, a Skoda CitiGo ára, ami még egymillióval olcsóbb lenne, de persze azt sem lehet kapni. Talán majd jövőre. Összehasonlítani már csak azért sem tudjuk a benzines párjával, mert azok gyártását már befejezték. Mindenesetre 4 millió forintért jó ajánlat lenne egy új Skoda városi szaladgálós autónak, csekély fogyasztással és ingyenes parkolással, adómentességgel.)

A Renault Zoe a cikk írásának pillanatában már 7.849.000 forintért megrendelhető, ez a középső felszereltségi szintet jelenti az erősebb, 100 kW-os, azaz 136 lóerős motorral, az összes elérhető kedvezménnyel és állami támogatással.

A Clio árlistája itt található. Egy szintén Zen felszereltségű Clio automata váltóval és gyengébb, 80 kW-os motorral 5,05 millió forint. (Ez az ár alkuképes lehet a jelenlegi gazdasági helyzetben, míg a Zoe-ra valószínűleg most is legalább fél évet kell várni, így abból valószínűleg nehezebb alkudni.)

Azonban vegyük észre, hogy a “Navigáció” csomag csak 100 ezer forint a Zoe-hoz, viszont 250 ezer forint a Cliohoz, tolatókamra és radar nem is rendelhető a Cliohoz a Zen felszereltségi szinten, ami sok vásárlót a drágább Intense felszereltség felé kényszerít, ami eleve félmillió forinttal drágább. (Egyébként meglepő, hogy mennyire fapados a Zoe a többi elektromos autóhoz képest, itt mindenért extra pénzt kérnek. Erre figyelj oda, ha mondjuk egy elektromos Corsával hasonlítod össze az árát.)

A jobb alkupozíciót és a drágább extrákat összevetve talán 2,8 millióval kerülhet többe a Zoe, mint a hasonló, de gyengébb motorral szerelt automataváltós Clio. A 2,8 millió forintnak a többlet tőkeköltsége (az a kamat, amit megkapnánk az Államkincstárnál, ha nem autóba fektettük volna a pénzünket) évente 138.600 Ft, öt év alatt kamatos kamattal 765 ezer forint.

A Clio öt éves szervize akciósan 175 ezer forint, vagyis az éves kötelező szervize 35 ezer Ft/év. A Zoe-hoz ilyet nem kínálnak, így valószínűleg lényegesen több lesz az éves szervize. (Sajnos kihasználják a szervizek, hogy az akkugarancia miatt muszáj márkaszervizbe hordani az elektromos autókat. Hiába alig kell valamit csinálni rajtuk, egyáltalán nem olcsóbb a szervize, mint egy benzines autónak, amiben olajat, szűrőket és sok minden mást is kell cserélni évente.)

Az elektromos autó átírása ingyenes és önkormányzati adót sem kell fizetnünk, azonban ezt az előnyt bőven megeszi a jóval magasabb casco, ami kötelező a támogatás miatt. Az egyszerűsítés miatt mondjuk azt, hogy kiegyenlítik egymást ezek a tételek. (Bár az éves casco többletdíja nagyobb, mint az adómentesség.)

Megvan az autónk, mennyiért tudjuk tankolni őket?

Az elektromos Zoe átlagfogyasztása 14-15 kWh 100 kilométerre időjárástól és vezetési stílustól függően városban. Ez otthoni árammal töltve a töltési veszteséget nem számítva 530-590 Ft-nyi áramot jelent, azonban pont a Zoe-nak elég brutális a töltési vesztesége, ha egy fázisról töltjük (ez a 22 kW-os váltóáramú töltési képességének a hátulütője). Többen 50-60%-os veszteségről is beszélnek, de számoljunk csak 25%-kal. Ekkor 737 forintnyi árammal megyünk el 100 kilométert.

Utcán töltve 80-100 forintos áramköltség és a három fázis miatt lényegesen kisebb töltési veszteség miatt durván 1500 Ft-nyi áramba kerül 100 kilométer megtétele.

A Clio reális fogyasztása városban 7,5 liter lehet. Ha nem a márciusi benzinárból indulunk ki, hanem mondjuk egy sokkal reálisabb 350 Ft-os árból, akkor 2.625 Ft-ból megyünk el 100 kilométert.

Egy év alatt a 15 ezer kilométeres futással otthon töltve a Zoe 110 ezer forintnyi áramot fogyaszt el, utcai fizetős töltés esetén 225 ezer forintba kerül ugyanez, a benzines Clioba pedig 394 ezer forintot tankolunk.

Öt év alatt a legolcsóbb otthoni töltés és a legdrágább benzines tankolás között 1,42 millió forint a különbség.

A drágább vételár tőkeköltségén buktunk évi 139 ezer forintot, az éves szervizen buktunk évi 10-20 ezer forintot a benzines Clio akciós szervizlehetősége miatt, de ettől tekintsünk el, az üzemanyagon a legideálisabb esetben nyertünk 1,42 milliót.

Eddig az előnyünk 725 ezer forint az elektromos autó javára, de még el kell adnunk öt év múlva az autónkat. Kérdés, melyik autónak mekkora lesz az értékvesztése öt év alatt?

Itt újra gondban vagyunk. Az elektromos autók értékvesztése sokkal nagyobb, ennek oka a véges életű akkumulátor és a gyors technikai fejlődés.

Azonban kiindulhatunk-e abból, mennyit esett egy új korában 22 kWh-s, most 5 éves Zoe ára, amikor az még új korában sem igazán volt alkalmas hosszabb távok megtételére?

Egy új Zoe 52 kWh-s akkumulátora 25% akkuromlás után is még közel 40 kWh-s lesz, ami országon belüli utazásokra ugyanúgy alkalmassá teszi majd, mint ahogy egy most újonnan kapható 40 kWh-s Nissan Leaf is alkalmas erre.

Vagyis fog-e akkorát esni az ára, amekkorát esett a most öt éves Zoe ára a feleakkora akkumulátorral, ha még mindig élhető lesz a hatótávja a most új Zoenak? S vajon fog-e annyival többet érni az öt év múlva átlagos mondjuk 90 kWh-s akkumulátor az autóvásárlók szemében, ha a mostani méret is már élhető az átlagember számára?

De az is lehet, hogy egy új akkutechnológia miatt 5 év múlva háromszor ekkora akkumulátorokat adnak fele ennyiért, amiket négyszer ilyen gyorsan lehet villámtölteni. Ekkor még nagyobb lesz az elektromos autónk értékvesztése, mint mostanában.

Esetleg a benzines autókat fogják jobban adóztatni a környezetszennyezés miatt, ami viszont az elektromos autókat hozza előnyös helyzetbe öt év múlva.

A kérdést hagyjuk függőben, szerintem nem nagyon lövünk mellé, ha arra tippelünk, hogy csak másfél millió forinttal lesz nagyobb az értékvesztése a Zoe-nak, mint a Clionak. (Jelenleg sokkal nagyobb az értékvesztése az ötéves Zoe-knak, de a fentebb leírtak miatt úgy gondolom, ez a különbség csökkenni fog vagy legalábbis csökkenhet. Aztán lehet, hogy rosszul gondolom, a jövőbe látásnál ez elő szokott fordulni.)

Ha amit kiszámoltunk és  amit megtippeltünk, összeadjuk, azt kapjuk a végén, hogy öt év alatt csak néhány százezer forinttal kerül többe az elektromos autó, ha mindent figyelembe veszünk. (Mert igen, az autó legkisebb költsége az üzemanyag-költség, csak ezt sokan nem értik meg.)

Ha megmarad az elektromos autók ingyen parkolása és a cégautóadó-mentessége, akár még ez a különbség el is olvadhat, vagy akár átmehet pluszba is. De ha minket nem is érint a cégautó-adó vagy az ingyen parkolás, úgy is feltehetjük a kérdést, hogy megér-e nekünk havi 10 ezer forint vagy 8-10% plusz költséget, hogy elektromos autónk legyen?

Ha megnézünk a kisautók után egy családi autót, a Kia e-Nirot leginkább a normál hibrid Niroval érdemes összehasonlítani, nekik hasonló a karakterük. A hibrid Niro akciós ára 7.79 millió forinttól indul, az elektromos Niro jelenleg kicsit drágább, mint 11 millió forint, de valószínű, hogy az importőr beviszi ezt a 11 millió forintos szint alá, hogy igénybe lehessen rá venni a maximális állami támogatást. (Akár úgy, hogy az eddig ingyenes töltőkábeleket majd külön kell megvenni.)

Így az elektromos Niro ára 8,5 millió forint lesz, ez alig 700 ezer forinttal több, mint a hibrid. Ilyen árkülönbség  mellett biztos, hogy az elektromos verziót választanám, ha arra használnám az autót, amire a legtöbben használják: városon belül, évente néhány vidéki úttal kiegészítve. Csendesebb, fürgébb, robbanékonyabb, kevesebb a hibalehetőség (bár hét év Kia garancia mellett ez nem annyira szempont), ingyenes parkolás és átírás, és még kevesebbet is fogyaszt, igaz csak akkor, ha otthon tudom tölteni. (A hibrid Kia is nagyon keveset fogyaszt benzinből, ha fizetős oszlopon kell tölteni az elektromos Kiat, valószínűleg ugyanannyiba kerülne az üzemanyag, mint a hibrid benzinfogyasztása.)

Míg két és fél éve az elektromos autók early adopterek hobbiautói voltak, jellemzően egy benzines autó mellett használták azokat, az azóta történt változások miatt már sok embernek alternatívát jelenthetnek.

Tömegautók most sem lesznek, legfőképpen az áruk miatt (eleve új autót viszonylag kevesen tudnak vásárolni, ennyit pedig még kevesebben tudnak kiadni egy autóra) és a sokak számára nehézséget jelentő töltés miatt, de ilyen bőkezű állami támogatás mellett már vállalható az a plusz összeg, amibe a fenntartásuk kerül, ha egyébként az autózási szokásainknak megfelelő, amit nyújtani tudnak hatótávban.

Online oktatás a pénzügyekről. 15 órányi anyag, nézz bele ingyen.

40 millió forintos életbiztosítás havi 5.990 Ft-ért, életkortól függetlenül.

Új vagy a blogon? Itt találod a fontosabb írásokat összegyűjtve.

Share

250 hozzászólás

  • bdpst
    nekem itt az a legnagyobb ellentmondás, hogy az átlag városi embernek, aki lakásban él és jó eséllyel nincs garázsa, neki pont nem opció az az autó, amit leginkább városba találtak ki
  • Átvernek a reklámmal

    Nekem ezzel teljesen ellenkező tapasztalatom van, de nyilván csak néhány autóra látok rá, nem több ezerre. Inkább az a probléma, hogy nem igazán vannak már szívó benzinmotorok.

  • Kiszamolo
    Én is, felesleges.

    Megállsz 15 perces pisiszünetre egy villámtöltőnél, aztán ahova mész, ott töltöd közben.

    A kisebb Leaf gond nélkül elmegy egy Budapest-Szeged távot, ha nincs mínusz fok. Ha van, megállsz Kecskeméten negyed órára oda is és vissza is. Ott a töltő az autópálya mellett. Szegeden meg teletöltöd 1,5-5 óra alatt, attól függ, milyen toltő.

    Ha hetente kétszer mész Szegedre, vagy rögtön jönnél is vissza, akkor dízelt vegyél, ne elektromost. Ha évente ötször-hatszor rokonlátogatóba, akkor nyugodtan vehetsz elektromost is.

  • handyman
    Off: tavaly a 4 éves fiamat majdnem elcsapta egy tolató villanyautós balcsin egy csendes mellékutcában (zsákutcában). Egyikünk sem hallotta, hogy jön. Azóta rettegek a villanyautóktól.
  • yutte hermsgervørdenbrøtbørda

    “nekem itt az a legnagyobb ellentmondás, hogy az átlag városi embernek, aki lakásban él és jó eséllyel nincs garázsa, neki pont nem opció az az autó, amit leginkább városba találtak ki”

    ez azért ellentmondás sokak szemében mert a “városi ember” pillanatnyilag egy abnormális rendszer miatt kvázi ingyen használhatja a közterületet az autója tárolására.

  • Kiszamolo
    handyman, olyan hangosan sípol a legtöbb, mint egy tolató kukásautó. Előremenetben is 35-40 kilométerig külön hangot adnak ki. A Toyota hibridek veszélyesek, mert lassan azok is hang nélkül mennek, csak nem sípolnak se előre, se hátra.

    Szerintem a tolató autó is az volt. Olyan már majdnem engem is elcsapott az Aldi parkolójában, egy Lexus hibrid.

  • yutte hermsgervørdenbrøtbørda

    “Hagyományos autó ovi járatban: mi biciklivel járunk és már a gyerek is tudja, hogy érkezés előtt nagy levegő. Sajnos sokan dízellel viszik a gyereket és amíg anya bent öltözteti, apa 15 percig helyben járatja és okadja a kormot a gyerekek orrába. Mert a vacak ice alkalmatlan az ilyen használati módra és nem képes futeni.”

    ehhez jobb helyken (nálunk) nem kell anya-apa, anya simán ott hagyja az autót apa nélkül is járó motorral, égő lámápval, mindennel, amíg beviszi a gyermekét…

  • Rollo Tomasi

    Nem kell kalkulálni, második éve megvan a biztosítás, jön a kötvény 🙂
    Két helyen rontjátok el. Az egyik, hogy ezek a kalkulátorok (clb.hu, biztositas.hu, netrisk.hu stb.) csomó olyan dologgal nem számolnak, amit a biztosítók saját kalkulátorában be lehet állítani, vagy utólag módosítani. Pl. miután az Allianz-nak megadtam az online felületen a kilométeróra állást, a várható éves futásteljesítményt, a legfiatalabb vezető életkorát (ezek vagy nincsenek a közös kalkulátorban, vagy nem veszi át onnan az Allianz), 30-40%-ot csökkentek a díjak.
    A másik hiba, hogy ezek a buta kalkulátorok a prospektusban reklámozott és igen magas teljesítmény adattal számolnak, ami a Leaf esetében 110 kW, ezt utólag kell módosítani a biztosítónál 84 kW-ra, ami a forgalmiban szerepel.
    Ezek a dolgok nem történnek meg maguktól, tehát valóban lehet kurva drágán biztosítani a villanyautót, de nem kötelező.
  • yutte hermsgervørdenbrøtbørda

    “tavaly a 4 éves fiamat majdnem elcsapta egy tolató villanyautós balcsin egy csendes mellékutcában (zsákutcában). Egyikünk sem hallotta, hogy jön. Azóta rettegek a villanyautóktól.”

    az én fiamat száguldozó füstösek csapják el majdnem mindig, azóta rettegek a belsőégésú motoros járművektől.

  • Rollo Tomasi

    Jelen esetben nem kell hozzátenni semmit. A kérdés ugyanis az volt, hogy drágább-e a villanyautóra a casco+kötelező (amit szeretnek tévesen híresztelni). Ezért pontosan elég volt elárulnom, hogy a négymilliós benzines autómnak szinte forintra ugyanannyi volt a biztosítása, mint a tizenkét milliós villanyautómnak. Én ugyanis állandó vagyok az egyenletben, akárcsak a lakcímem, az életkorom, a bónuszfokozatom, és a magánszemélységem a váltás pillanatában 🙂
  • Dr. D.
    Szerintem nem lehet olcsóbb, csak más. Egyszerűbb, nagyobb motorok=> nagyobb fogyasztás, olcsóbb szerviz, olcsóbb üzemanyag. Mai fűnyírók => 2 literrel kisebb fogyasztás, drágább üzemanyag, és ha elromlik drága. Elektromos: 11 millióért egy kis/alsó közép autó, ami benzinesen 5-6 milla => üzemanyag ktg alacsony, szerviz olcsóbb. Majd ha eltolódik az arány és fáj az államnak az adókiesés, lehet az áramon is jövedéki adó, mint minden rendes üzemanyagon.

    Ha valami tudna olcsóbb lenni az élettartamán keresztül, mint az elődje, akkor ez a pénz hiányozna valakinek a zsebéből, amit egy profitorientált cég, vagy árukapcsolási lánc nem fog megengedni magának. Max. lehet választani, hogy melyik PR a szimpatikusabb, de ennyi.

  • vendég
    Én elhiszem, hogy van az a helyzet, hogy kijön a matek, de az a mérhetetlen szívás ami a villanyos autóval jár, sajnos nem forintosítható.
    Említette már valaki korábban és én is mindig ezt hozom fel: az elektromos autó ideális felhasználója mindig egy városi ember, aki 10-20 km-t megy egy nap az autójával városon belül. Na szóval:
    1. Neki az autó önmagában mint olyan felesleges, akár villanyos, akár nem.
    2. Pont ő lesz az, aki a legjobban fog szívni a töltéssel, mert nem tudja megoldani otthon a garázsban.
    3. A nekik ideális autókat (kicsi-kompakt méretű, kis köbencis szívóbenzinek) épp most nyírják ki a környezetvédelmi normák. Az ovi körre elég egy gyengén felszerelt, igénytelen autó is, de hát már ezek is a 4-5 milliós ársávba kerültek…
  • bicskanyitogato
    Köszönöm a cikket, mint mindig. A hozzászólásokban most csalódtam.
    A kommentek olvasása folyamán le akartam írni a PHEV-es tapasztalataimat (ami már majdnem EV, mostanában jó ideje csak elektromosan használjuk, pl. fél tankkal, ami 22 liter, 1380 megtett kilométer…), de olyan sok alapból “miért nem” hozzáállásút olvastam, hogy inkább rátok hagyom, bocs. Mondvacsinált ellenérvek, ellustultságból/elkényelmesedettségből adódó elutasítás, stb. Ja, meg persze, aki leírja részletesen, hogy neki nem jó, az,aki nem tud otthon tölteni, nincs garázsa és legalább sokszor megy messzire – ugye pont ez az alapvetés, hogy nekik tuti nem jó…
    Azért legalább egy napra mindenki próbálja ki, hogy milyen az, amikor (már nem) furcsa az, hogy nincs remegés/rezgés a motor miatt és pirosnál már az a furcsa, ha alapjáraton ketyeg a motor. 🙂
    Tuti fix, hogy a következő (vagy e mellé) már teljesen e autó lesz!
  • jami

    Pont azért lett olyan autónk, amilyen, mert szempont volt, hogy automata váltós legyen. Imádom, városon belül kimondottan.
    (Jó páran le akartak beszélni, hogy mennyire rossz, oda majd a vezetésélmény, ha az elromlik, dobhatom ki a kocsit olyan drágán javítható stb.)
  • szocske
    a töltőhálózat épp most ugrik nagyot, igaz az eredeti tervhez képest vagy 2 év késéssel, de a MOL elkezdte megszórni az összes autópályán lévő bezinkútját töltőkkel.

    Tesla SuC valóban csak 7 helyszínen van, de ez elég is, hisz a Teslák máshol is tudnak tölteni és nagy akkuval szerelik őket.

    Miért kell a 600 km hatótáv? Ilyen sok a napi futásod?
    Én ritkán (átlagosan havonta) megyek napi 150 km felett, így bőségesen elegendő a 2-300 km hatótáv.
    Autópályán 2-3 óránként jól esik egy kis pihenő

  • szocske
    azért a 25% degradáció Zoe esetén 5 év és 60ezer km után nagyon pesszimista becslés, ennél még a Leaf is jobb.

    Másrészt a Zoe alap áron nem ad DC töltést, én anélkül nem venném meg, fájna a 2,5 órás újratöltési idő, még akkor is, ha csak ritkán van erre szükség.

    a mai benzinesek lassú tempóban ugyan olyan halkak. Ellenben elektromosban kötelező a zajgenerátor 1 éve már, így azok egyre zajosabbak. Nehogy csendes legyen a város 🙁

  • szocske
    engedd el a Leafet. Úttörő volt, de megrekedtek az 5 évvel ezelőtti szinten. Sajnos Ghosn eltakarításával az elektromobilitás is visszafejlődik a Nissannál. Nem szégyellte a marketingesük azt nyilatkozni nemrégiben, hogy azért fognak hibidet fejleszteni BEV helyett, mert a nők nem bírják el a töltőkábelt…

    Kia e-Niro vagy ha elég a kisebb méret, akkor Hyundai Kona elvisz töltés nélkül Bpre.

  • matetoth
    .Péter
    Szerintem összekeversz valakivel. Jó hatéve vagyok olvasó, ugyan sok cikknél kommentelek, de egy-két kommentwart kivéve szerintem elég visszafogottan. 😀 Már csak az a kérdés, hogy ki az az alkoholista atya?
  • szocske
    ez hatalmas balgaság a rendszerben. ha garázsom van adót kell fizessek, de az utcán ingyen foglalhatom a helyet, amivel bevételtől fosztom meg a helyi önkormányzatot, hisz ha én állok ott, akkor más sem fog parkolási díjat fizetni…

    értékvesztés érdekes kérdés, ha jön az elektromos forradalom, akkor a dízel lesz eladhatatlan pár év múlva. Ha jön egy csoda akku, akkor a jelenlegi kis akkus elektromosok ára esik majd gyorsan. Ehhez kellene a varázsgömb…

    Ugyanakkor én is azt látom, hogy egyelőre gyorsabban nő a kereslet, mint a kínálat EV-re, ezért ha használt villanyautót veszel, azt 1 év után akár drágábban el tudod adni, mint a vételár volt. Ez persze nyilván ideiglenes, amint a gyártók eleget gyártanak ez a helyére kerül. Kérdés, hogy ez 1 vagy 5 év múlva történik meg.

  • szocske
    Kmiki, az autókhoz mellékelt konnektoros töltővel típustól függően óránként 15-30 km-t tudsz visszatölteni.
    A legtöbb autó 1x32A-ről tölthető. Ez 7,2 kW, azaz óránként 50-60 km-t vissza tudsz tölteni.
    Egyre több a 3x16A (11kW) töltős autó, ezekkel 80-100 km/óra a töltési idő.

    Azaz egy átlagos 8 órás éjszaka alatt még a gyári konnektoros töltővel is kapsz legalább 120 km-t, de inkább többet.
    Ez ingyen van A két utóbbi már igényel töltésvezérlőt, ez igényektől függően 150-300 ezer Ft beruházás.
    Ha teljesítményt kell bővíteni, akkor 30 amper jár alanyi jogon ingyen, felette amperenként 4000 Ft a hálózatfejlesztési hozzájárulás. Ezeréves ingatlanban ehhez jöhet a szabványos mérőhely kialakítása, ami 100 ezres nagyságrend

    Legjobb megoldás sztem a teljesítmény megosztó. Ez figyeli a ház fogyasztását és mindig a felesleget adja az autónak, így nincs szükség bővítésre, mégis gyorsan tölthetsz

  • szocske
    ma már az akku nem drága. Azért drágák a villanyautók, mert
    1. ennyiért is el lehet adni
    2. a gyártók csak kényszerből gyártják, így kicsi a sorozat, tehát magas a darabár.

    Ha prémium villanyautó kell, akkor Audi e-tronból lehet ma választani. Szép a bőr varrása, cserében durva a fogyasztása, a Teslák másfélszerese. Cserében legalább őrült gyorsan tölt a teljes tartományon, 0-90%-ig.
    Összességében csak kicsit haladsz vele lassabban 1000 km távon, mint egy Teslával, azonban 50%-kal több áramot használsz el, ami sztem nem környezetbarát. De tényleg minőségi a bőr.

  • bdpst

    ok, de ez hogy függ össze?

    ha havi 30e lenne a parkolás a városlakónak, akkor lenne mindenkinek töltője az utcán?

  • Én is akarok kommentelni...

    Nekem ezzel a megállsz egy villanytöltőnél 15 percre válaszokkal (nem csak tőled, máshol is ez a válasz fórumokon), ami az amcsiknál is kialakul már minden nagyobb ünnepen, vagy hosszú hétvégén: 3-4 órás sorok jó esetben a töltőknél, mert tényleg csak 15 perc, de ha a 4 töltőre vannak előtted csak 30-an a sorban, akkor én beleszámolnám a sorban előttem állók töltési idejét is az enyémbe, és máris órákról beszélünk.

    Illetve a fentebb feltett 2*(-10%)-os kérdésemre tudnál válaszolni? Bőven jobban benne vagy a témában mint én.

  • szenyora
    elektromos autóznék: Ez így rendben van, de miért a második autót kell támogatni? Ahogy más is írta itt, akinek kell és megengedheti magának, megveszi. Egy bizonyos réteget céloznak és az autógyárak túlárazott dodzsemeit akarják elsütni. A környezetvédelem, mint szempont, a fasorban sincs.

    borgoli: A Zoe kicsi autó.

    random okos: Én olyan, nem többdiplomás emberekkel járok egy társaságba, akik nyíltan és kulturáltan vitába szállnak velem, ha valamivel nem értenek egyet.

  • jurta

    “3 km után megállsz az óvodánál, 20 perc múlva mész még 2 kilométert az iskoláig, majd még 2 km-re dolgozni.”

    Ha csak nem beteg valaki, remélem, egy ilyen futam teljesítésére a saját autó az utolsó választásotok. 😀

  • Blend Ahmed
    “öt évig tartja meg az újonnan vett autóját. (Igen, tudom, van aki 15 évig tartja meg az autóját és van, aki évente cserélgeti.”
    Van arra valahol statisztika, hogy az első tulajdonos átlagosan/tipikusan hány év használat után adja el az újonnan vásárolt autóját?
  • Dog
    “Az otthoni töltő árára kíváncsi lennék, az nincs benne az összehasonlításba, pedig mindennel együtt benne lehet talán 500ba?”
    => 3x16A árambővítéssel számolva 500k, de ezt csak egyszer kell kiépíteni, onnantól minden autóhoz jó!

    “Olvastam, hogy időnként kigyulladnak az otthoni töltők”
    => Ezt nem tudom hol olvastad, forrás? Mitől gyulladna ki? Max ha alulméretezik a vezetéket, konnektort, de az nem a töltő hibája hanem a kókler villanyszerelőé.

    “Hány előző autót vett meg direkt automatával? Egyszerűen útált dolog az automata váltó”, “kizárólag a pazarló luxus járműve”
    => Ez full szubjektív, én nem vennék kéziváltós utót soha többet. Az összes hibrid automata, pl a 2,5 millás kocsim is, ami nagyon messze van a pazarlótól és a luxustól egyaránt.

  • Endre bá
    Várat magára a technikai áttörés az akkumulátorok kapacitása terén, nincs kiépítve a töltőhálózat, füstölgő erőművekben állítják elő az áramot. Erre mi az EU megoldás? Agyonsarcolni a belsőégésű motoros autókat, szórni az adófizetők pénzét elektromos autó támogatásra.
    Kezdek EU szkeptikus lenni.
  • vki
    Mikor még a teslák újak voltak(2013-15-ben vmikor), és a móricz környékén sétáltam egy mellékutcában az úttesten, akkor mikor az útra léptem láttam messzi, hogy áll a távolban egy tesla (nem tudtam h ülnek-e benne vagy bármi, csak h parkol ott egy és megemlítettem a sétapartnernak, mert kb. akkor láttam ilyet először). Max. 1 percen belül nagyon minimális hangot hallottam (mint amikor biciklivel tekerszt apró kavicsokon), megfordultam, és max 2 méterre a fenekemben “osont” a teslás.
    Nekem úgy rémlik, hogy a régi elektromos kocsikban ilyen “fehér zaj” nem létezett. Nemrég lett kötelező (x ideje pedig volt aki már beleszerelte gyárilag), viszont nem is tudom melyik elektromos autós videóban volt, hogy na vajon mi az első dolga a sofőrnek, amikor elindul?! Hát hogy kikapcsolja ezt a hangot mert zavarja 🙂 /Handras renault zoe tesztje 10:15-nél/
  • promontor
    Szerintem ez azért még mindig az early adopter fázis összességében. Én még várok ezekkel egy ciklust, közben meg figyelek. Persze akkor már az is kérdés lesz, hogy kell-e egyáltalán saját autó, vagy reális opció lehet a megosztásos rendszer., szóval azt is figyelni kell.

    Egyébként az ovijárat használat nemcsak az autónak káros, hanem az egész társadalomnak. Az egyszerűen hihetetlen, hogy egyesek számára kizárt sétálni a gyerekkel két kilométert reggel…

  • naa
    Köszi a cikkat. Nekem megerősítette, hogy a következő kocsicsere szinte biztosan villanyra lesz, de a családban a 2 autó közül az egyik marad hagyományos, szóval lesz “backup” – már csak azért is, mert sose cseréljük egyszerre.
    “Városi” alatt azért nem csak a belvárosban lakót kell érteni, aki zöldövezetből megy “be” a városba, neki is tökéletesen jó a villanyautó és vígan tölti otthon, meg a többi ott élőnek is jó, ha ő azzal megy. Én ritkán megyek “be”, mégis örülnék, ha az indítás a saját garázsomban kipufogógáz-mentes lenne, és nem kéne benzinkútra járni se…

    A gyakori indítás/rövid utak rongáló hatásáról én is hallottam laikusként, de nem foglalkoztam vele, pedig 10+ évig is használok egy kocsit. Eddig nem volt ezzel kapcsolatos problémám, és a tizenéves autó már úgyis elvesztette az értékét / megszolgálta az árát, szóval nem számottevő. Persze 15-20 évesnél lehet különbség..

  • Nikola Tesla
    Jó a cikk támogatnám is az elektromos autózást ha és amennyiben nagyobb részben megújuló energiával lehetne őt tölteni. A buktatókra már nagyjából felhívták a figyelmet az előttem szólók. Például kell garázs az otthon töltés lehetősége miatt ill. mert egy ilyen drága divatterméket nem lehet az utcán hagyni télen nem is célszerű mert hidegben az akku csak a töredékét tudja névleges kapacitásának. Ebből megint az következik, hogy nem az átlagember autója lesz, hanem gazdagék 2. 3. autóját támogatjuk. A támogatás meg piactorzító, mint a 7 személyes járművek esetében. Szóval inkább a piacra bíznám az elektromos autók terjedését ahogy évről évre nő a modellválaszték több modell = mindenki megtalálhatja magának az árban felszereltségben megfelelőt. A mai modern belső égésű járművek őse is a kezdetben kisszériás drága hóbort volt aztán a tömegtermelés és verseny miatt olcsóbb és elérhetőbb lett
  • Flashpointer
    kb 1 eve en is szamolgatom hogy jonne ki hosszabb tavon jobban ugy hogy meg elegedetten vennek hasznaltat/ujat, de sehogy nem jo ki a valtas, napi 50 km-re munkabajarosra, meg elektromosra sem, de talan masnak is ad otletet a gondolatmenet.

    A megkozelites az, hogy nem egy svajci bicskat kell beszerezni hanem celeszkozoket. Talan a legjobb pelda a szomszed akinek van egy porscheja de mellette egy 10+ eves seattal jar dolgozni/csaladi autozni. Ha a porsche elvezetet akarja kombinalni a csaladi merettel akkor 1 jarmu sokkal tobbe kerulne egyutt, ha egyaltalan.(pl Cayenne kene vagy valami hasonlo)

    folyt

  • Flashpointer
    Vegul a sajat szamolgatasom utan az jott ki hogy sokat se kelljen kolteni de sporoljunk is, mellette meg legyunk kornyezettudatosak es az elvezet se maradjon ki, hogy 2-3. jarmunek/munkabajarosnak E-motor a legjobb (3k euro folott mar vannak idealis jeloltek). Akksi kicsi konnyu szoval munkahelyen toltheto, gyakorlatilag ingyen van az uzemanyag, ha evente 5 honapot azzal lehet munkaba menni akkor nalam 5-6 ev utan ledolgozta a motor az arat csak uzemanyagban, auto szervizerol nem is beszelve.
  • még 5-10 év mire értelmezhető alternatíva lesz a villanyautó

    “Több helyen is olvasom, hogy 10% alá, és 90% felé ne menj töltöttségben. De akkor miért számol mindenki a teljes hatótávval, miért nem csak annak a 80%-ával?”

    Fel szabad tölteni 100%-ra is, csak az az aksi élettartamát csökkenti, de ha hosszú útra mész havonta/évente 1-2szer akkor nyugodtan töltsd fel 100-ra. Olyan ez, mint amikor benzinesben kettesben 6000-re pörgeted a motort, utána nem kell azonnal motort cserélni, de ha folyamatosan így használod akkor persze előbb tönkremegy. Ha viszont napi szinten kell megtedd a max hatótávot, akkor dízelt vegyél, ne elektromost.

    Egyébként inkább 20-80% az ideális töltöttség, és ez minden akkus dologra értendő, telefon laptop stb. Laptopokban is van ilyen opció, be lehet kapcsolni, hogy csak max 80%-ig töltsön. Aztán ha vonatozni megy az ember, akkor 100ra feltölti.

    Tesla is tudja ezt az opciot, többit nem ismerem.

  • még 5-10 év mire értelmezhető alternatíva lesz a villanyautó
    Szerintem még 5-10 év mire értelmezhető alternatíva lesz a villanyautó, az, hogy már most elkezdhetünk számolgatni, biztató. Illetve 5-10 év múlva már meg fogjuk tudni venni az 5-10 éves használt villanyautókat.

    Egyébként én azt nem látom, hogy a nagyvárosi “panellakók” hogy fogják tölteni az autóikat, mert a kertes házasok nyilván megoldják (akár még saját napelemmel is), de ahol én lakom pl ott 50 lakás van egy családi háznyi telken.

    Vagy a benzinkutak helyett villanykutakra fogunk járni? 30 perceket meg malmozunk ott? Jó nagy sor lesz akkor ott. Vagy a bevásárló központok/szupermarketek parkolóiban minden parkolóhelyen lesz töltő és amíg az ember vásárol, addig tölt? Végül is ez nem hangzik rosszul, most is az van, hogy a benzinkúton van szupermarket is, majd fordul a helyzet és a szupermarketnél lesz villanykút is.

  • Kiszamolo
    Szöcske, tudom, pesszimista, de épp az a lényeg, hogy még 25% után is autó marad. Egy új korában 18 kwh-s Peugeot Ion, vagy 24es Leafnél ez már nem egyértelmű, az már csak egy második autónak jó városon belül, ott is korlátokkal.

    Egy 5-6 éves Ion fűtés nélkül megy el télen 45-50 kilométert, annál nemegyszer többet megyek egy nap.

  • Gábor
    Ha tisztességes fizetések lennének és a forint nem lenne olyan gyenge (vagy netán nálunk is Euró lenne a fizető eszköz), máris nagyobb esélye lenne az embereknek elektromos, vagy környezet-barátabb Euro 6-os autóra váltani és akkor nem 14- 20éves autóval járna a legtöbb autós.
    Szuper, hogy egy olyan korban élünk, ahol van választási lehetőség elektromos, benzines és dízel autó között.
    A támogatási rendszer szerintem jó, mert minek támogatni azt, akinek amúgy is van 15mió forintja autóra.
    Az új Zoe kicsi autó, de emberek anno a szüleink Trabanttal is elvitték a családot és nem haltak bele.
    Többen leírtak, hogy az emberek nagy százaléka napi 3-50km között jár az autóval és csak ritkán autópályázik, vagy megy 200-250km-nél hosszabb útra, akkor meg miért ne lenne jó egy olyan ki autó mint a Zoe?. Amit az adatok alapján külföldön sokan vesznek, vagyis annyira nem lehet rossz autó.
  • NyárÁDI
    Sziasztok, az én véleményem az elérhető ZOE-ról, hogy jelenleg, amíg nem lesz tényleges és nagy fejlesztés az akkumulátor-technológiában, addig marad max városi autó. Ugyanis pl. jelenleg – mint a bejegyzésben is írva vagyon – egy Zoe 7.850.000, volt szerencsém beülni ilyen autóba, és ez egy Swift-hez képest is kicsi, konkrétan magam mögé (182cm), nem férek el a ZOe-ban és nem a lábtér a nagyobbik probléma, hanem a padló magassága, amiért az ülések is kellemetlenül magasan vannak. Természetesen a mai SUV őrületben, gondolom, sokaknak tetszhet is, de fura egy kisautóban, hogy marha magasra ülünk, viszont nincs fejtér! Míg egy Swiftben simán elférek, lába is, amire a ZOe jó, arra az 4.000.000 HUF-val olcsóbb Swift is tökéletes és városban is el van 6 liter alatt simán. Ezt a különbséget nem hiszem, hogy valaha “kitermeli”…
  • porthosz
    A kommentekből egyébként tök jól látszik hogy az e-autó rákfenéje valójában nem a hatótáv, hanem a töltőhálózat.
    Városi ember nem tud tölteni otthon, mivel garázs nincs, és ez nem csak pénzkérdés, fizikailag sincs, a 6.ról meg senki nem fog kilógatni egy hosszabítót.

    Ezért aztán pont nem használható városban az e-autó, csak annak akiknek amúgy van egy 60 millás háza valahol a közelben, de ugye pont nem ők alkotják a tömeget.

    Ezt akkor lehetne feloldani ha kb. annyi töltő lenne mint parkoló automata, és akkor nem kell aggódni hogy mi van ha az aktuális töltőnél épp állnak/nem müködik stb, odébb állok egy utcával.
    Ez H. András videóiban is tök átjön, annyiszor besz.pta már hogy majd tölt valahol, aztán amikor odaért kiderült hogy a töltő épp (2 hónapja) nem müködik, valaki még 2 órát tölt rajta, esetleg bunkó benyás odaparkolt stb.
    Nem véletlen mondja mindig, hogy több töltőt

  • Danhadnagy
    látott már valaki villanyautók lopási statisztikáit? én rettegek, hogy egy kéttonnás vasban tárolok 10 millió forintot (+ baleset).

    Mikós, te tervezel venni villanyautót?

  • NyárÁDI
    Egy második meglátásom, kommentekben is írjátok, hogy “…ha otthon is megújulóval termeli, akkor meg még gyorsabban megtérül, ingyen van!?!?!”, ez csak abban az esetben igaz, ha az autó otthon tud töltődni, amikor épp süt a nap és termel a napelem (tudom, hogy fotovoltatikus, de így használjuk), tehát, ha elmegy valaki munkába/oviba/akárhova és otthon közben termel a napelem, az marhára nem az ő autóját tölti, még abban az esetben sem, ha azt állítjuk (ami nem igaz), hogy amit betermelek a hálózatban otthon, azt majd jól kiveszem az autóm töltésére odébb, mert a villamos hálózatnak bizony van vesztesége eközben a betöltögetés/kivétel közben, csak ebben a nagy “zöld energia” terjeszkedésben ezt még lenyeletik a szolgálatóval, de ne legyünk naivak, ez nem marad a végtelenségig ebben a formában, csak jelenleg 0HUF a hálózathasználati díj az otthoni napelemmel termelt áramnak!
  • A bolti dolgozó családja
    Sokan ott vannak eltévedve, hogy nem vesznek figyelembe 3 dolgot:
    1. Fejlődnek és fejlődni is fognak az akkumulátorok.
    2. A kínai gyártók lelkiismeret furdalás nélkűl fogják gyártani mindenféle típusú autóhoz a sokkal jobb akksikat. Licenszdíj megfizetése nélkűl sokkal olcsóbbak lesznek.
    3. Amikor elég sok ember fogja hallatni a hangját a füstölgő roncsok miatt a politikusok nem mennek a szomszédba egy kis népszerűségért.
  • szocske
    nem lopják, mert vagy ki van kötve a töltőkábellel vagy le van merülve és nem tudják elvinni 😀

    A viccet félre téve, egyelőre nem jellemző a lopás, talán még nem elég nagy az alkatrészekre az igény.
    Majd ha annyi elektromos taxi lesz, mint prius, akkor viszik ezeket is.
    A töltőkábeleket már kezdik felfedezni és lopkodni, leginkább a régebbi autóknál, ahol nem vagy csak jelképes módon reteszeli az autó.

    egyelőre a napelem szaldós rendszerben működik, szóval ha délután 2kor termeled meg az áramot, akkor éjjel visszakapod az autódba. Sőt, éjjel még mindig akkora a tartalék a rendszerben, hogy előbb-utóbb nem lepne meg valami kedvezményes éjszakai töltési tarifa bevezetése sem.

    A nyilvános töltőkre is terveznek havidíjas csomagot, ott is lehet majd éjszakai kedvezmény, ha a lakótelepen van néhány töltő, akkor a panellakó is bátran EV-re válthat.

  • szocske
    ma már a töltők nagyobbik felének látod egy alkalmazásban az állapotát távolról, így azt is, hogy épp szabad vagy működőképes-e. Egyes cégek a távolról 30 perces előre foglalást is nyomják, bár ez sztem hülyeség és rontja a töltő áteresztő képességét, de sok fogyasztó számára ez a megnyugtató, csak így több töltő kell, ha minden fél órás töltés előtt fél órát üresen áll lefoglalva és addig más nem tud tölteni.

    Ma még a lakótelepeken kevés a töltő, de egyre több helyen vannak. Ha megnézed az előttünk járó országokat, pl. Nagy-Britanniában van olyan utca már, ahol minden lámpaoszlopról tud tölteni 1-1 autó. Az autók aránya és a töltők száma sztem szépen egyensúlyban fejlődik majd.

  • Kiszamolo
    Több országban alakítanak ki minden lámpaoszlop alá töltőt, így elvileg ahány villanyoszlop, annyi töltő lehetséges, ha szükség van rá.

    Ha naponta töltöd, a leggyengébb töltővel is belenyomod négy-öt óra alatt azt az 50 kilométert, amit elautóztál aznap.

  • Kiszamolo
    He, szocske, jól megmondtuk ugyanazt egyszerre. 🙂
  • szocske
    Aki még kivár, mondván nem éri meg, annak van egy rossz hírem: Sosem fogja neki megérni. Amikor már mindenki számára kompromisszum-mentes lesz az elektromos autózás, akkor olyan sokan váltanak, hogy fájni fog a kormányoknak az üzemanyagon lévő jövedéki adó kiesése, akkor megadóztatják majd az elektromos autózást is.

    Szvsz most van a villanyautózás aranykora, sőt már a végét járjuk.

    5 éve még szívás volt, csak a legelvakultabb geekek használták

    2-3 éve már kezdett élhető lenni

    tavaly volt az aranykor, már jó a töltőhálózat, még rengeteg az ingyenes töltő, mehettél akár világ körüli útra 0 Ft-ból, már épp elérhetők voltak a nagy akkus autók, igaz még drágák, valamit valamiért.

    idén már kihalóban az ingyenes töltés, így csak a garázs hatótávba eső körzetében olcsó közlekedni

    2-3 év múlva már nem lesz kedvezmény az autóvásárlásra, nem lesz ingyenes parkolás

    5 év múlva adó kerül rá

  • szocske
    mert válaszolgatok mindenkinek sorban, ha már itt esz a fene ma órák hosszat mert végre olyan téma van, ami nagyon felvillanyoz 😀 😀
  • Kiszamolo
    Hol vannak a cimbik a villanyautós oldalról? Máskor itt kommentelt az összes, akikről lerítt, hogy soha nem olvastak még egy cikket se az oldalon, most meg sehol senki.

    Tán alszanak, hogy nem szólnak hozzá a témához?

Vélemény, hozzászólás?

A megadott név fog megjelenni, ezért érdemes nem a valódi nevedet megadni a hozzászóláshoz.

A hozzászólás előzetes moderáció után fog megjelenni.

A hozzászólás párbeszédre van kitalálva és nem monologizálásra. Ezért fogalmazd meg úgy a mondanivalód, hogy beleférjen egyszerre egy hozzászólásba. Senki nem akar téged olvasni 15 hozzászóláson keresztül (rajtad kívül természetesen). Ha cikket szeretnél írni, ajánlom valamelyik ingyenes blog oldalt, azok valók ilyenre.

Minden hozzászólótól elvárjuk a minimális tiszteletet mások felé. Akiknek ez (még) nem megy, azoknak felesleges fáradnia a gépeléssel. Beszélj úgy másokkal, ahogy szeretnéd, hogy veled beszéljenek. Ennyire egyszerű eldöntened, megfelelsz-e ennek a feltételnek.

A hozzászólás nem alanyi jog, hanem egy lehetőség, ha olyat tudsz mondani, ami mások számára hasznos és építő. Köszönjük a megértést.

(Elnézést kérek mindenkitől, a fentiekért, sajnos a félreértések miatt kénytelen voltam leírni ezeket. Természetesen a te hozzászólásodat is szeretettel várjuk.)

Figyelem: FIREFOX böngészővel gondod lehet a hozzászólás elküldésével. Használj másik böngészőt a hozzászóláshoz, amíg ki nem javítják a hibát.

 karakter még felhasználható

A hozzászólás elküldésével hozzájárulsz, hogy az IP címed technikai okokból tárolva legyen. Ha ezt nem szeretnéd, ne küldd el a hozzászólást. Kérésre a hozzászólást töröljük az IP címeddel együtt.