Most már megéri az elektromos autó?

Az elmúlt két-három évben rengeteg változás történt az elektromos autók területén: az akkumulátorok mérete jelentősen megnőtt, a 2017-es csúcs 30 KWh-ás Nissan Leaf helyett ma már nem ritkák az 55-64 KWh-ás akkumulátorral rendelkező elektromos autók és a töltőhálózat is hatalmas fejlődésen ment keresztül.

Míg két és fél éve még egy Budapest-Szeged kirándulás is inkább volt egy idegölő túlélőtúra, mint utazás (élménybeszámoló erre), mára már nem lehetetlen elhagyni lakott települések határait, ha elektromos autózásra adjuk a fejünket s ma már nem csak egy drága játékszer az elektromos autó, amit második autónak tartanak legtöbben. Sok családnak, akik évente csak párszor mennek vidéki utakra, egyetlen autónak is megfelelnek.

Az országos töltőhálózat még messze nem tökéletes, amíg a városokban lassan már túltengés van töltőkből, addig az autópályák és főutak mellett még mindig kevés töltő van, különösen villám és félvillám töltőkből van kevés. Azonban már messze nem olyan rossz a helyzet, mint két és fél éve, most már bárki el mer indulni egy országos túrára elektromos autóval is. (Mióta fizetősek lettek a töltők, attól sem kell rettegni többet, hogy egy-egy helyi autós fogja elfoglalni a környék egyetlen töltőjét, csak hogy megspóroljon néhány száz forintot az otthoni töltéshez képest.)

Az elmúlt évek fejlődése, az uniós környezetvédelmi előírások miatt a hagyományos meghajtású autók áremelkedése és az új állami támogatások az elektromos autókra is indokolttá tették, hogy újra megnézzük az elektromos autók költségeit.

Az autótartásnak négy fő költsége van: az autó megszerzéséhez szükséges tőke költsége (minél drágább egy autó, annál több pénzünket kell kivenni a bankból és beleölni az autóba, így elesni a tőke kamataitól, esetleg annál több hitelt kell felvennünk), az autó értékvesztése, amit a tartási idő alatt elszenvedünk, az autó fenntartási költsége (szervizek, adók, biztosítások, stb.) és az autó üzemanyag-költsége (egy kilométer megtételéhez szükséges üzemanyag költsége).

A legtöbben csak ez utóbbival számolnak, pedig ez a legkisebb tétel még egy benzines autó esetén is.

Az összehasonlítást segíti, hogy a legtöbb elektromos autónak van benzines társa, lásd Kia Niro és E-Niro, Hyundai Kona, Renault Clio és Zoe, Opel Corsa-e és Corsa, stb.

Azonban itt mindjárt szembesülünk az első nehézséggel is: mit hasonlítsunk össze mivel? Egy elektromos autó alapmodellje általában (nem minden típusra igaz ez) jobban felszerelt, mint egy benzines autó alapmodellje.

Korrekt-e összehasonlítani egy programozható állófűtéssel, kvázi automataváltóval és egyéb extrákkal, mint ülés és kormányfűtéssel felszerelt autót egy fapados benzines kivitellel?

Itt jön a gond, hogy kinek mi a fontos. Érték-e nekem az állófűtés, hogy télen is 20 fokra fűtött autóba szállhatok be, vagy adnék-e fél-egymilliót pluszban egy benzines autónál az automata-váltóért?

S mindjárt itt a kérdés, egyáltalán van-e értelme összehasonlítani egy elektromos autót egy normál autóval, amit csak azért vesz valaki, hogy a lehető legolcsóbban vagy legegyszerűbben eljusson A-ból B-be?

Feltehetjük úgy is a kérdést, megéri-e a kabrió, megtérül-e valaha a lenyitható tető, megéri-e SUV-val menni a gyerekért az óvodába, ér-e 14 millió forinttal többet egy Mercedes kényelme, mint egy Dacia szolgáltatásai, milyen anyagi előnyei vannak egy Porschénak, hogyan lehet forintosítani egy hat másodperces 0-100 km/órás gyorsulást, megéri-e a felárat egy új autó egy nyolcévessel szemben, ami ugyanúgy elvisz dolgozni és vissza, sőt egyáltalán van-e értelme autót venni, ha mehetsz metróval esetleg kerékpárral dolgozni?

Ezért induljunk ki abból, hogy azért gondolkozunk elektromos autó vásárlásán, mert egyrészt megtehetjük, hogy ennyit adunk egy autóért (az első nagyon komoly szűrő a potenciális vásárlókkal szemben), nem a közlekedés legolcsóbb módját keressük (mert akkor busz vagy egy tizenéves kisautó a legjobb választás), főleg városban használjuk, napi maximum 100-150 kilométert megyünk az év 95%-ában és a töltést meg tudjuk oldani akár otthon, akár a munkahelyen.

Tisztában vagyunk vele, hogy a kényelemnek ára van, így értékeljük az elektromos autó gyorsulását, a hangtalanságát, a váltó és így a váltás hiányát, az olyan kényelmi funkciókat, mint az állófűtés és társai. Van annyi pénzünk is, hogy vegyünk akár elektromos autót is (Cikk: Milyen autót engedhetsz meg magadnak?)

(Próbálj meg azon túllépni, hogy te soha nem vennél autó egymilliónál drágábban vagy még az elektromos ablakemelőt is olyan felesleges extrának gondolod, ami csak azért van, hogy legyen minek elromlani. Lehet, hogy neked van igazad, a te szemszögedből mindenképp, de most nem ez a lényeg. Most arra vagyunk kíváncsiak, hogy aki új autót venne, mennyire járna jól vagy rosszul, ha benzines vagy ha elektromos verziót választana.)

Szerencsére már készítettem egy új autót vegyek vagy használtat kalkulátort, azt most is tudjuk használni, ha az egyik oszlopba a benzines autó értékeit írjuk be, a másikba az elektromos autóét.

Az átlagos vásárlónk átlagos életet él, évi 15 ezer kilométert megy és öt évig tartja meg az újonnan vett autóját. (Igen, tudom, van aki 15 évig tartja meg az autóját és van, aki évente cserélgeti. Ha te más adatokkal számolnál, ott a kalkulátor, használd bátran a saját számaidat.)

Kezdjük a vásárlással. Nézzünk meg egy kisautó-vásárlót, aki a Renault Clio és Zoe közül választana.

(Mini autót azért nem tudunk nézni, mert a VW E-Up jelenleg nem kapható. Nagyon úgy tűnik, hogy a gyártó nem akar többet eladni belőle évente, mint amit muszáj az uniós kvóták miatt, de amíg lehetett kapni, 7,5 millió forint volt az ára. Ez azt jelenti, hogy az új 2,5 milliós állami támogatással 5 millió forint lenne az indulóára, ami már egész jó ajánlat lenne, de nem annyira jó, mint a testvérmodell, a Skoda CitiGo ára, ami még egymillióval olcsóbb lenne, de persze azt sem lehet kapni. Talán majd jövőre. Összehasonlítani már csak azért sem tudjuk a benzines párjával, mert azok gyártását már befejezték. Mindenesetre 4 millió forintért jó ajánlat lenne egy új Skoda városi szaladgálós autónak, csekély fogyasztással és ingyenes parkolással, adómentességgel.)

A Renault Zoe a cikk írásának pillanatában már 7.849.000 forintért megrendelhető, ez a középső felszereltségi szintet jelenti az erősebb, 100 kW-os, azaz 136 lóerős motorral, az összes elérhető kedvezménnyel és állami támogatással.

A Clio árlistája itt található. Egy szintén Zen felszereltségű Clio automata váltóval és gyengébb, 80 kW-os motorral 5,05 millió forint. (Ez az ár alkuképes lehet a jelenlegi gazdasági helyzetben, míg a Zoe-ra valószínűleg most is legalább fél évet kell várni, így abból valószínűleg nehezebb alkudni.)

Azonban vegyük észre, hogy a “Navigáció” csomag csak 100 ezer forint a Zoe-hoz, viszont 250 ezer forint a Cliohoz, tolatókamra és radar nem is rendelhető a Cliohoz a Zen felszereltségi szinten, ami sok vásárlót a drágább Intense felszereltség felé kényszerít, ami eleve félmillió forinttal drágább. (Egyébként meglepő, hogy mennyire fapados a Zoe a többi elektromos autóhoz képest, itt mindenért extra pénzt kérnek. Erre figyelj oda, ha mondjuk egy elektromos Corsával hasonlítod össze az árát.)

A jobb alkupozíciót és a drágább extrákat összevetve talán 2,8 millióval kerülhet többe a Zoe, mint a hasonló, de gyengébb motorral szerelt automataváltós Clio. A 2,8 millió forintnak a többlet tőkeköltsége (az a kamat, amit megkapnánk az Államkincstárnál, ha nem autóba fektettük volna a pénzünket) évente 138.600 Ft, öt év alatt kamatos kamattal 765 ezer forint.

A Clio öt éves szervize akciósan 175 ezer forint, vagyis az éves kötelező szervize 35 ezer Ft/év. A Zoe-hoz ilyet nem kínálnak, így valószínűleg lényegesen több lesz az éves szervize. (Sajnos kihasználják a szervizek, hogy az akkugarancia miatt muszáj márkaszervizbe hordani az elektromos autókat. Hiába alig kell valamit csinálni rajtuk, egyáltalán nem olcsóbb a szervize, mint egy benzines autónak, amiben olajat, szűrőket és sok minden mást is kell cserélni évente.)

Az elektromos autó átírása ingyenes és önkormányzati adót sem kell fizetnünk, azonban ezt az előnyt bőven megeszi a jóval magasabb casco, ami kötelező a támogatás miatt. Az egyszerűsítés miatt mondjuk azt, hogy kiegyenlítik egymást ezek a tételek. (Bár az éves casco többletdíja nagyobb, mint az adómentesség.)

Megvan az autónk, mennyiért tudjuk tankolni őket?

Az elektromos Zoe átlagfogyasztása 14-15 kWh 100 kilométerre időjárástól és vezetési stílustól függően városban. Ez otthoni árammal töltve a töltési veszteséget nem számítva 530-590 Ft-nyi áramot jelent, azonban pont a Zoe-nak elég brutális a töltési vesztesége, ha egy fázisról töltjük (ez a 22 kW-os váltóáramú töltési képességének a hátulütője). Többen 50-60%-os veszteségről is beszélnek, de számoljunk csak 25%-kal. Ekkor 737 forintnyi árammal megyünk el 100 kilométert.

Utcán töltve 80-100 forintos áramköltség és a három fázis miatt lényegesen kisebb töltési veszteség miatt durván 1500 Ft-nyi áramba kerül 100 kilométer megtétele.

A Clio reális fogyasztása városban 7,5 liter lehet. Ha nem a márciusi benzinárból indulunk ki, hanem mondjuk egy sokkal reálisabb 350 Ft-os árból, akkor 2.625 Ft-ból megyünk el 100 kilométert.

Egy év alatt a 15 ezer kilométeres futással otthon töltve a Zoe 110 ezer forintnyi áramot fogyaszt el, utcai fizetős töltés esetén 225 ezer forintba kerül ugyanez, a benzines Clioba pedig 394 ezer forintot tankolunk.

Öt év alatt a legolcsóbb otthoni töltés és a legdrágább benzines tankolás között 1,42 millió forint a különbség.

A drágább vételár tőkeköltségén buktunk évi 139 ezer forintot, az éves szervizen buktunk évi 10-20 ezer forintot a benzines Clio akciós szervizlehetősége miatt, de ettől tekintsünk el, az üzemanyagon a legideálisabb esetben nyertünk 1,42 milliót.

Eddig az előnyünk 725 ezer forint az elektromos autó javára, de még el kell adnunk öt év múlva az autónkat. Kérdés, melyik autónak mekkora lesz az értékvesztése öt év alatt?

Itt újra gondban vagyunk. Az elektromos autók értékvesztése sokkal nagyobb, ennek oka a véges életű akkumulátor és a gyors technikai fejlődés.

Azonban kiindulhatunk-e abból, mennyit esett egy új korában 22 kWh-s, most 5 éves Zoe ára, amikor az még új korában sem igazán volt alkalmas hosszabb távok megtételére?

Egy új Zoe 52 kWh-s akkumulátora 25% akkuromlás után is még közel 40 kWh-s lesz, ami országon belüli utazásokra ugyanúgy alkalmassá teszi majd, mint ahogy egy most újonnan kapható 40 kWh-s Nissan Leaf is alkalmas erre.

Vagyis fog-e akkorát esni az ára, amekkorát esett a most öt éves Zoe ára a feleakkora akkumulátorral, ha még mindig élhető lesz a hatótávja a most új Zoenak? S vajon fog-e annyival többet érni az öt év múlva átlagos mondjuk 90 kWh-s akkumulátor az autóvásárlók szemében, ha a mostani méret is már élhető az átlagember számára?

De az is lehet, hogy egy új akkutechnológia miatt 5 év múlva háromszor ekkora akkumulátorokat adnak fele ennyiért, amiket négyszer ilyen gyorsan lehet villámtölteni. Ekkor még nagyobb lesz az elektromos autónk értékvesztése, mint mostanában.

Esetleg a benzines autókat fogják jobban adóztatni a környezetszennyezés miatt, ami viszont az elektromos autókat hozza előnyös helyzetbe öt év múlva.

A kérdést hagyjuk függőben, szerintem nem nagyon lövünk mellé, ha arra tippelünk, hogy csak másfél millió forinttal lesz nagyobb az értékvesztése a Zoe-nak, mint a Clionak. (Jelenleg sokkal nagyobb az értékvesztése az ötéves Zoe-knak, de a fentebb leírtak miatt úgy gondolom, ez a különbség csökkenni fog vagy legalábbis csökkenhet. Aztán lehet, hogy rosszul gondolom, a jövőbe látásnál ez elő szokott fordulni.)

Ha amit kiszámoltunk és  amit megtippeltünk, összeadjuk, azt kapjuk a végén, hogy öt év alatt csak néhány százezer forinttal kerül többe az elektromos autó, ha mindent figyelembe veszünk. (Mert igen, az autó legkisebb költsége az üzemanyag-költség, csak ezt sokan nem értik meg.)

Ha megmarad az elektromos autók ingyen parkolása és a cégautóadó-mentessége, akár még ez a különbség el is olvadhat, vagy akár átmehet pluszba is. De ha minket nem is érint a cégautó-adó vagy az ingyen parkolás, úgy is feltehetjük a kérdést, hogy megér-e nekünk havi 10 ezer forint vagy 8-10% plusz költséget, hogy elektromos autónk legyen?

Ha megnézünk a kisautók után egy családi autót, a Kia e-Nirot leginkább a normál hibrid Niroval érdemes összehasonlítani, nekik hasonló a karakterük. A hibrid Niro akciós ára 7.79 millió forinttól indul, az elektromos Niro jelenleg kicsit drágább, mint 11 millió forint, de valószínű, hogy az importőr beviszi ezt a 11 millió forintos szint alá, hogy igénybe lehessen rá venni a maximális állami támogatást. (Akár úgy, hogy az eddig ingyenes töltőkábeleket majd külön kell megvenni.)

Így az elektromos Niro ára 8,5 millió forint lesz, ez alig 700 ezer forinttal több, mint a hibrid. Ilyen árkülönbség  mellett biztos, hogy az elektromos verziót választanám, ha arra használnám az autót, amire a legtöbben használják: városon belül, évente néhány vidéki úttal kiegészítve. Csendesebb, fürgébb, robbanékonyabb, kevesebb a hibalehetőség (bár hét év Kia garancia mellett ez nem annyira szempont), ingyenes parkolás és átírás, és még kevesebbet is fogyaszt, igaz csak akkor, ha otthon tudom tölteni. (A hibrid Kia is nagyon keveset fogyaszt benzinből, ha fizetős oszlopon kell tölteni az elektromos Kiat, valószínűleg ugyanannyiba kerülne az üzemanyag, mint a hibrid benzinfogyasztása.)

Míg két és fél éve az elektromos autók early adopterek hobbiautói voltak, jellemzően egy benzines autó mellett használták azokat, az azóta történt változások miatt már sok embernek alternatívát jelenthetnek.

Tömegautók most sem lesznek, legfőképpen az áruk miatt (eleve új autót viszonylag kevesen tudnak vásárolni, ennyit pedig még kevesebben tudnak kiadni egy autóra) és a sokak számára nehézséget jelentő töltés miatt, de ilyen bőkezű állami támogatás mellett már vállalható az a plusz összeg, amibe a fenntartásuk kerül, ha egyébként az autózási szokásainknak megfelelő, amit nyújtani tudnak hatótávban.

Online oktatás a pénzügyekről. 15 órányi anyag, nézz bele ingyen.

40 millió forintos életbiztosítás havi 5.990 Ft-ért, életkortól függetlenül.

Új vagy a blogon? Itt találod a fontosabb írásokat összegyűjtve.

Share

251 hozzászólás

  • Hyperion

    “tény: egyiket sem új autóként vásároltam”

    Én végig az új elektromos autókról és azok értékvesztéséről írtam, erről szólt a cikk és az ezekhez kapott állami támogatásokról. Továbbá arra próbáltam rávilágítani, hogy milyen könnyen felülnek emberek olyan trükköknek, hogy kapnak x Ft támogatást, és úgy tekintenek rá, mintha talált pénz lenne, másik oldalról meg egy szép kis érvágásnak néznek elébe. Hasonló ez a drága “ingyen” telefonokhoz, amikkel 2 éves előfizetést iratnak alá. Valójában nincs rá szükség, a végén mindig többe kerül, 2 év múlva már semmit nem fog érni, csak jajj, nehogy kihagyjuk ezt a páratlan “kedvezményt”. De itt is leírom, nekem addig jó, amíg a többiek szórják a pénzt…

  • Hyperion

    miért ne lehetne összehasonlítani egy jól felszerelt fókusszal egy leafet? vagy egy 5-ös bömbivel az i3-ast? új áruk kb ugyannyi…

    Hogy miért? Mert nem akarom kiröhögtetni magam azzal, hogy egy női kisautót hasonlítok össze egy 5-ös BMW-vel. Ha te ezt komolyan gondolod, akkor megértem az érveidet…

  • szocske
    szeretem amikor olyanok mondanak véleményt, akiknek 0 tapasztalatuk van. 🙂

    ” addig mondjuk lehetne a villanykutakat előrefoglalni egy egyszerű appon keresztül és akkor nem lesz sor.” – több szolgáltatónál is működik ma is a foglalási lehetőség.

    Gyakorló villanyautósok szerint ez inkább hátrány, mint előny, mert ha minden fél órás töltés előtt fél óráig le van foglalva a töltő, akkor épp fele annyi autót tud feltölteni, tehát 2x annyi töltőre lenne szükség, mint foglalás nélkül.

  • Guest
    Szöcske: nagyon sok ember még keres is rajta amikor ad-vesz autókat. Autókereskedőnek hívják őket. Attól, hogy te jól veszel és gyorsan eladod, még brutális a villanyautók értékvesztése. Ez konkrétan a legnagyobb költség velük kapcsolatban.
    Nacionalista: sokan gondolják így. Elképzelhető hogy sose jön el az idő, amikor pont neked megéri. Van akinek autót tartani is felesleges, és ez jól is van így.
  • attila
    Nekem csak annyi a kérdésem hogy van-e már olyan e-autó amin van gyárilag vonóhorog, mert szeretném elvinni a 4 bicajt a családdal 😀
  • yutte hermsgervørdenbrøtbørda
    ennél jobban már nem nagyon tudod kiröhögtetni magad minthogy “női kisautó” …

    mellesleg az melyik, a focus vagy a leaf?

  • még 5-10 év mire értelmezhető alternatíva lesz a villanyautó
    valóban nincs tapasztalatom a villanyautók terén, csak hangosan gondolkodom, ha már gondolatébresztő a cikk, engedtessék meg. Illetve nem a jelenlegi állapotról írtam, hanem arról az 5-10-20(?) év múlva bekövetkező állapotról, amikor a benzin/dízel autó tartása olyan lesz, mint most a ló tartás és lovaglás, tehát hobbi.

    De azt remélem nem gondolja senki, hogy a jelenlegi 2-400 ezres használt kisautókat vagy 1-2 milliós középkategóriás használt autókat vásárlóknak reális alternatíva lehet bármikor is egy 10 milliós új autó, legyen az benzin, villany, víz vagy bármilyen hajtású.

    portfolio.hu/uzlet/20180919/soha-ennyi-auto-nem-volt-a-magyar-utakon-de-ilyen-oreg-se-298152
    (0-5 éves autók aránya 6%)

    Tudom, nem erről szólt a cikk, hanem arról, hogy új ICE helyett megéri-e új villany, de szerintem akinek van 10m új autóra, annak pont tök felesleges ilyen számításokat végezni.

  • Zabalint

    Arról nem is beszélve, hogy hol van a 3.5 milliós Suzukinak, Dacia-nak, Skoda Fabia-nak, stb., stb. az elektromos alternatívája (Dacia lesz, de kérdés mennyiért… valójában azt csirepelik a verebek, hogy egy Renault kategóriájú elektromos lesz az, csak kell a Dacia márkának is a kvóta)? Mert a 2 személyes mini elektromos nem az, a 10 milliós elektromos autó meg lehet, hogy 5-ször olyan felszerelt és magasabb kategóriát képvisel, ha egyszer nincs arra a felszereltségre, minőségre igényem, akkor amiatt nem tudok mondjuk max. 5 millióért olyat kapni, ami helyettesíti a belépő kategóriás benzines autókat. Bizonyos szempontból, bár itt sokan elbagatellizálják, még az sem helyettesít, lásd hosszú utak, amire meg gyakorlatilag minden benzines vagy dízel autó alkalmas.
  • Kiszamolo
    Attila, Kona, Nero-n van tetőcsomagtartó. Ott mehet a bicaj. Leafre is lehet rakni, de ott max 40 kg a terhelhetőség, az hurka.
  • Pampalini

    Tesla Model 3
    Tesla Model Y
    Tesla Model S
    Tesla Model X
    Audi e-tron
    Jaguar I-PACE
    Nissan e-NV200
    KIA Soul EV

  • Hyperion

    Ha szerinted röhejes az, hogy egy i3-ast női kisautónak hívok, akkor kérlek írjál már egy autós magazinnak vagy sétálj be a szerkesztőségükhöz, és dobd be az alábbi, részedről komolynak tartott ötletedet:

    “miért ne lehetne összehasonlítani egy 5-ös bömbivel az i3-ast? új áruk kb ugyannyi…”

    Egyébként ennél markánsabban én sem tudtam volna megfogalmazni, hogy mi a legnagyobb gond az i3-mal.

  • szocske
    “kinek van 10m új autóra, annak pont tök felesleges ilyen számításokat végezni.” na ez a hatalmas tévedés. Épp Kiszámoló írta valamikor régen, hogy akiket látsz futni, azok általában nincsenek elhízva…

    Konára és Nirora idéntől lehet bicikliszállító vonóhorgot venni. Leafre, Zoére nyugat EU-ban lehet, itthon nem. Akad itthon néhány Leaf vonóhoroggal, ezeket már így honosították

    Ha vontatni szeretnél, akkor egyelőre a Tesla, Audi, Mercedes a lehetőség.

    újaknál ott hibázol, hogy listaárat hasonlítasz a használt árhoz. Pedig ezeket nem listaáron vették, 95%-ukon volt 1-4 millió forint támogatás + némi alku.

    Ha pedig egy új Leafet a gyakorlatban 7 millióért vettél meg, akkor már nem is olyan rossz érte 6 évesen a 4 milliós ár, ha közben megtettél vele 100 ezer kmt fillérekből

  • Péter
    Pár infó első kézből egy e autóstól.
    Megéri vagy sem, sok mindenről volt szó, de pár dologról nem.
    15 évig Astra fan voltam, vagyok, mindenhova elvitt, de az utóbbi években az évi 800huf üzemanyag költség
    és a szintén 600e huf szervíz már sok volt.
    Azt mindeki tudja, érti, hogy az elektrömos autóba nem kell váltócsapágy.
    De annak a költsége, hogy amikor elromlik alami, mennyibe kerül a cserélye, azt maximum a beszerzési költséggel azonosítják.
    Pedig ez sok esetben úgy nézett ki hogy kigyukad a sárga lámpa, és/vagy leáll az autó. Kérsz időpontot a szervízben.Kapsz 3-10 nap mulva. Eliszed, megnézik közlik, megvan a hiba 4-5 nap a javítás 100 – 200e huf Otthagyod Kölcsönkérsz egy másik autót, vagy mész bérelni egyet napi 5000 – 10 000 huf
    A 4-5 napból sokszor lesz 6-7 nap is … azt hiszem ismerős sokaknak.
    Itt a munkaidő költségéről még nem is volt szó, pedig évi 8 -15 óra is volt.
  • Péter
    Tehát a költségeknek sok olyan tétele van amit soha nem említenek számolnak.
    Pesten ha valaki naponta parkol évente 2-6 óra is lehet amíg a parkolóórával vacakol. A pénzen kívül …
    A benzinkutas töltést már nem is említem. Nem az amikor 300km után meg kell állni, hanem amikor az
    1 kutas 6 embert próbál kiszolgálni, és már amúgy is késésben vagy….

    Ez amit örömmel hátrahagytam.

    Az autó töltés az esetek 99.9% nem probléma
    Éjszaka otthon az udvarban, hosszabbítóról. 220v ról 13A max terheléssel délután 6-től reggel 7 ig 200km simán beletesz az autóba.
    Ez kinek nem elég ? Ha lenne éjszakai mérőm még olcsóbb lenne.

    Persze keveset töltök otthon, mert a cégnél van 240 napelem.
    És 2 autó töltő.
    Nem ez az átlagos de ez lenne az irány (szerintem)
    Ha megyek, az autópályák mellett 100 – 150km van töltő, kaja, kávé, WC és kész.
    Valóban kicsit számolni kell de teljesen jól működik.

  • szocske
    Egy kis adalék azoknak, akik a költséges akku csere miatt aggódnak: képet ide sajnos nem tudok beszúrni, de épp most ellenőriztük a Hyundai Ioniq-om akku állapotát 3,5 évesen 75ezer km futás után 100%-ot jelent az autó a diagnosztikának.

    Azon lehet vitázni, hogy ezt elhisszük vagy sem, de az autó tudja az újkori hatótávot és kivehető az újkori kapacitás is az akkuból.

    (a titok esetleg az lehet, hogy a Hyundaiban nem a nettó, hanem a bruttó-nettó tartomány degradálódik, mindenesetre az eredmény biztató)

  • még 5-10 év mire értelmezhető alternatíva lesz a villanyautó
    igen, sejtettem, hogy ezzel fogsz jönni, kevés a kommentmező, hogy ezt is belerakjam 🙂

    10m egy új autóra, tisztán pénzügyileg nézve tökönlövés, hiszen értékvesztése brutális, tudod, okosúr és butaúr esete. Kiegészíteném még gazdagúrral is a listát, szóval az úr, aki vesz 10m-et az vagy buta vagy gazdag.

    Ha buta, akkor azért felesleges neki számolgatnia, hogy 7 litert eszik az autó 100-on vagy 17-et vagy villannyal otthon töltve mennyit tud spórolni, mert 10m autóval nem fog spórolni semennyit, hiszen akkor alapból nem vett volna 10m-ért autót, hanem mondjuk 3-ért vesz egy használtat.

    Ha meg gazdag, akkor meg azért nem érdemes számolgatnia, mert alapból azért vett 10m autót, mert nem számít neki, hogy brutál bukó a sztori.

    Van még a gazdag buta, aki azért vesz jó drága villanyautót, hogy aztán a töltésen spóroljon filléreket az autó árához meg a saját pénztárcájához képest

  • yutte hermsgervørdenbrøtbørda

    “Ha szerinted röhejes az, hogy egy i3-ast női kisautónak hívok, akkor kérlek írjál már egy autós magazinnak vagy sétálj be a szerkesztőségükhöz, és dobd be az alábbi, részedről komolynak tartott ötletedet:

    “miért ne lehetne összehasonlítani egy 5-ös bömbivel az i3-ast? új áruk kb ugyannyi…””

    elsősorban újkori értékvesztésre értettem a mondandómat, ha nem lett volna eddig egyértelmű az előzmények ismeretében.

    ez tehát az i3-asnak túl sok, mert női kisautó, az 5-ös böminek még éppen elfogadható, mert egy keményp@csű férfiember csak ilyennel járhat.

  • yutte hermsgervørdenbrøtbørda

    3.5 milllós suzuki? Hát amiket én nézegettem az 6 fölött volt…

    De igazad van, aki 3 milliós dácsiákban gondolkodik annak nem opció egy villanyautó, MÉG. De van olyan is aki ennél drágább kategóriákban gondolkodik (pl egy új Vitara), na nekik megfontolandó, ha egyéb körülmények is engedik.

  • yutte hermsgervørdenbrøtbørda

    a nagyvárosokból már elkezdték kitiltani a szennyező járműveket, és nem csak Amszterdamról és Koppenhágáról beszélek, hanem olyan fejlett helyekről, mint Bukarest.
    vezess.hu/hirek/2019/10/25/kitiltjak-a-szennyezo-autokat-bukarest-belvarosabol/
    Tehát konkrétan ez a párszázezres kategória nem fog tudni behajtani keleti szomszédunk fővárosába pár éven belül.

  • naa
    Elgondolkodtam, hogy ha összeadom, kb. nettó 6 évet töltöttem távoli országokban munka miatt, de – talán éppen ezért – 1 kezemen meg tudom számolni, hányszor ültem repülőre csak pihenés, szabadság kedvéért, a hazautazást persze nem számolva. Ami eszembe jut, hogy ha már úgyis ott voltam egy távoli országban, akkor kivételesen ott elrepültünk nyaralni valami tényleg brutál helyre.

    Ja és több százezer mérföld lerepülése alatt SOHA nem kaptam ilyen olcsón repülőjegyet, amikről itt szó van, pedig nyilván nem vettem direkt drágábbat… A legolcsóbb fapados jegyem, amire emlékszem, valami 30-40e Ft között lehetett.
    Igaz, ez nem mérvadó, mert jópár éve már nagyon keveset repülök, és csak akkor vagyok hajlandó repülőtér közelébe menni, ha fizetnek érte…

    Tényleg baromi büdös van a repülőgép körül, sokszor a terminálon bent is. Biztonsági ellenőrzés, sorbaállás, várakozás, hiányzik a fenének.

  • Mi a véleményed?
    erdemes lenne az otthoni toltes koltsegebe beleszamolni az ehhez szukseges infrastruktura megteremtesenek koltseget (oracsere, halozatfejlesztes, adott esetben napelem) tudom hogy ezek egyelore hosszutavon megterulonek tuno befektetesek, de attol meg par millio plusz cash flowt feltetelez az auto vetelaran felul.
  • Kiszamolo
    Mi a véleményed, nincs otthon konnektor? Annyi kell hozzá.

    Ha terhelt otthon a hálózat, ahogy nálunk az, a garázs körén van a mosógép, szárítógép, kazán, minden, akkor éjszaka dugod be, amikor senki nem mos, így nem vágja le az áramot, ha elindul a centrifuga.

    Egy fillér sem kell pluszban, egy éjszaka alatt feltöltöd közönséges konnektorról, ha nem üres aksival értél haza.

    Ha meg sokat mész, mindennap leüríted az aksit, akkor a, ne elektromos autót vegyél b, 200-300 ezer forint egy otthoni, nagyobb teljesítményű autótöltő pluszban.

  • szocske
    “Ha lenne éjszakai mérőm még olcsóbb lenne.” ezt ne reklámozd, mert illegális
  • Kiszamolo
    Szocske, fix telepítésű autótöltőt lehet éjszakai áramra kötni. Konnektort, amibe bármit bedughatsz, csak azt nem. (Amit nem értek, mert nem tökmindegy a szolgáltatónak, hogy mire használom a számára felesleges áramot olcsóbban?)
  • még 5-10 év mire értelmezhető alternatíva lesz a villanyautó
    ” Tehát konkrétan ez a párszázezres kategória nem fog tudni behajtani keleti szomszédunk fővárosába pár éven belül.”

    De, be tud hajtani, bárki. Ez valójában a környezetvédelmi illeték eltörlése miatti behajtási adó, ahogy írják is a cikkben. Kvázi dugódíj, ami csak a szennyezőbbekre vonatkozik.

    “Az elfogadott határozat értelmében úgynevezett oxigénmatricát és a légszennyezés mértékétől függő illetéket vezetnek be az Euro 3-as vagy rosszabb besorolású gépjárművek számára.

    A legolcsóbb (Euro 3-as) matrica egy napra 5 lejbe (346 forint), egy évre pedig 700 lejbe (48 500 forint) kerül majd, míg a legdrágább (non-Euro) éves matrica ára 1900 lej (mintegy 131 ezer forint) lesz.”

    5-600e ftért ma tudsz venni euro5-ös autót, persze az aljából, de tudsz. 5-10 év múlva meg euro 6-ost is fogsz tudni venni ennyiből.

  • fusi.misi
    Korábbi hozzászolásban elhangzott hogy az 50 KW-os DC “gyors” töltés az igazán fontos szempont, nem a minnél nagyobb teljesítményű AC töltés. Én mégis kitartok 22 kW-os (háromfázisú) AC töltés prioritása mellett, mert az utcai töltők szinte kizárólag AC töltők, ahol a Zoe 22 kW-tal tölt, más típusok (kivéve Tesla és Mercedes B250e) csak max 7,4 KW teljesítményt vesz fel, ami majdnem háromszoros (!) töltési idő. Nem beszélve arról, hogy egy háromfázisú áramvételi hely otthon vagy a munkahelyen is akadhat, DC az viszont biztosan nincs, de közterületen is alig találni ez utobbit, az a néhány viszont horror öszegért tölt.
  • Nacionalista

    Az éjszakai áram az olyan, hogy hol jön, hol nem, ahogy arra a szolgáltatónak szüksége van. Lehet hogy fél óráig jön, 5 percig nem, aztán megint egy óráig jön majd 10 percig nem.

    Ez persze egy autótöltőnek nem gond, de egy mosógépet simán tönkretehet, szerintem ezért (is) korlátozzák mit dughatsz rá és mit sem. (Nyilván mivel erről tájékoztatnak ez a te felelősséged, de egyszerűbb korlátozni ezt mint mindig pereskedni a h*lyékkel.)

  • szocske
    nem lehet éjszakaira kötni. Pár éve sajnos körbejárta a sajtót egy komoly tévedés.

    A köznyelv az éjszakainak a B tarifát nevezi, amely 23 Ft, és nappal 2×1 órát, éjjel min. 6 órát van rajta áram. Helyszín és alkalom függően ennél jóval többet lehet, de ennyi a garantált.

    Van azonban A1 és A2, két zónaidős tarifa, amit a normál 37 Ft-os helyett választhatsz. Itt nem kapcsolgatják, hogy van-e áram, hanem nappal 37 helyett vmi 42, éjjel 37 helyett 32 Ft az áram ára.

    Egy átlag fogyasztó választhat, hogy a fix 37 Ft-ost vagy a két zónást kéri. Nem sokan kérik a kétzónást, max. ha pékséged van suttyomban akkor éri meg. A villanyautósok annyi engedményt kaptak, hogy ha évente bemutatom az autó forgalmiját, akkor egymás mellett lehet a kettő. Mivel kicsi az engedmény és sok a macera, még nem láttam élő embert aki érte.

    De legalább elterjed a tévedés. B-re tilos fali töltőt kötni.

  • szocske
    ennyire azért nem holjön holnem az éjszakai. Van rá egy garantált minimum és nem is 5 perces sávokban kapcsolgatják ki-be.
    Naponta min. 8 vagy 9 órán kell legyen a vezérelten áram, amiből min. 2 órának nappalra kell esni.

    Nem dughatsz rá semmit,kizárólag fix bekötésű, meghatározott fogyasztókat lehet rákötni. Pl. villanybojler vagy villanykályha.
    A lebukás esélye kicsi, nem nagyon van kapacitásuk az ellenőrzésre, de a haszon is elég kicsi ahhoz, hogy megérje a kockázatot.

  • szocske
    először is egyre gyakoribb a 3x16A 11kW OBC a villanyautókban. Német piacon egyre inkább elvárás, mert a szolgáltató nem szereti az aszimmetrikus terhelést, ezért adnak otthonra 1×32 ampert. Vszínű ezért tudott már a 7,4kW-os VW és BMW tölteni 1×32 és 2x16A-ről egyaránt.

    Másrészt felhasználstól függ, hogy kinek jó a Zoe 22 kW töltője. Aki panelban lakik és nem tud otthon tölteni, ezért a belvárosi, üzleteknél lévő AC töltőkre van szorulva, annak szuper.

    Azonban ha tudok otthon a garázsban tölteni, akkor pont mindegy, hogy 20 perc vagy 4 óra, amíg a napi átlagfutást visszatöltöm, hisz én alszom közben (sőt, az akkunak jobb, ha csak reggelre lesz tele).
    Ellenben a DC töltő hiánya nagy érvágás, ha messzire mész.

    Pl. egy 85kW DC töltésre képes e-Corsa az autópálya mentén 20 perc alatt kap 150-200 km hatótávot, míg a Zoe a 22kW OBC-vel ott állhat 1,5 órát ezért.

  • Kiszamolo
    Szocske,

    Ezt írja az elmű a B tarifára:

    Ön lakossági fogyasztó,
    kisfeszültségen vételez,
    rendelkezik vezérelt csatlakozási ponttal,
    szakaszosan is biztonságosan üzemeltethető, külön mért (az elosztó vezérlőberendezésével a vezérelt elosztó hálózati áramkörre állandó jelleggel rögzített, nem dugaszolhatóan csatlakoztatott) berendezéssel rendelkezik.

    Erre mondták, hogy a spéci autótöltő ennek megfelel, bár nem ér meg 300 ezret csak ezért kialakítani, akkor se, ha lehet rárakni.

  • szocske
    írásba adták neked, hogy rákötheted a fali töltőt, vagy csak egy kezitcsókolom tippelte?
    Eddig mindenki lepattant hasonló kérdéssel az áramszolgáltatókról, sőt még az általam leírt A1/A2 is meghaladja a képességüket, bár azt sokan nem is nyomják, mert nem nagy üzlet.

    Ha van rá esély, én utána megyek, mert nekem van itthon vezérelt, amit mellesleg semmire sem használom.
    Ha tehetnék rá fali töltőt, abban nem a spórolás volna igazán jó (sőt, a napelem miatt gyakorlatilag drágább lenne a vezéreltről tölteni), hanem azért lenne érdekes, mert a vezérelt függetlenül lehetne 1x32A (max annyi ingyen van, ami a normál tarifán be van kötve), tehát hálózatbővítés nélkül lehetne 32A töltőm, ha üres akkuval érek haza este és tele akku kell reggelre. Mondjuk évente kb. 2 ilyen eset van, de ha nem kerülne szinte semmibe, akkor sem kéne hazaúton rátölteni DC töltőn

  • Kiszamolo
    Megtaláltam a rendeletet:

    net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1100004.nfm

    5§ nem dugaszolhatóan csatlakoztatott – felhasználói berendezés fogyasztása.

    Akkor valószínűleg tényleg nem lehet, mert hiába fix a töltő, ha a csatlakozása nem.

    (5a) * Ha a felhasználó az elektromos gépjármű üzemben tartója vagy tulajdonosa és ezt a tényt az egyetemes szolgáltatónak előre, évente igazolja, akkor az „A1” árszabás mellé – a 4. § (3) bekezdésben foglalt feltétel fennállása esetén – „A2” árszabást is választhat.

    Akkor ez almafa. Annyi a kedvezmény, hogy egyszerre lehet A1 és A2 is, 5,2 Ft a különbség éjszakára.

  • Kiszamolo
    szocske, kikerestem csak neked a jogszabályt, lásd előző kommentem.
  • Focusos
    Bár a cikk alaposságával nincs kifogásom, azért a fogyasztást illene jobban megnézni.
    “Többen 50-60%-os veszteségről is beszélnek, de számoljunk csak 25%-kal”. és
    “A Clio reális fogyasztása városban 7,5 liter lehet.” ?????
    Az elektromosnál hanyagoljuk a használói visszajelzéseket és a veszteség felét számoljuk?
    A benzinesnél meg beírunk egy durva túlzást?
    Egy modern turbómotor start/stop rendszerrel nem ennyit eszik. Nekem az 1.5-ös Ecoboost valós fogyasztása a Focusban 6.8 liter. Nagyobb motor, nagyobb autóban! 60% városi használattal, de autópályán meg nyomom neki, tehát ott se igen spórolok.
    Ott a népitélet Totálcar-on, bőven 6 alatti fogyasztásról számolnak be az előző generációs Clio tulajok.
    Szóval kijött 1.4 millió különbség 5 évre az elektromos javára.
    Kiszámoltam, a valóságban kb. 6-700 ezer lesz az, ennyit sikerült a baráti torzítással csalni a fogyasztáson.
  • szocske
    köszi szépen az utánajárást. Igen, elvben párhuzamosnan lehet az A1 és A2, de macerás. Első kérdés, hogy elfér-e az óraszekrényben. Ha nem, akkor szabványosítás. A második kérdés, hogy szét kell-e fúrni hozzá a fél házat, hogy be tud kábelezni. A harmadik, hogy A1 és A2 esetén kell-e fizetni a teljesítmény bővítésért.

    Többször gondolkoztam ezen az elmúlt években, de oda jutottam, hogy ha biztos és jövőálló megoldást akar az ember, akkor be kell köttetni 3×32 ampert, és teljesítmény megosztóval felszerelt fali töltőt venni, ami figyeli a ház fogyasztását és ha bekapcsoljuk a hajszárítót azonnal visszaveszi az autónak jutó áramot, így nem csapja le a kismegszakítót.

  • Nacionalista

    Köszi a helyesbítést, régen volt ez és a részletekre már nem emlékeztem. De a lényeg ugyanaz: bármikor kikapcsolhat, ami sok készülékben kárt okozhat. Mondjuk abban azért nem vagyok biztos, hogy ezért van ennyire korlátozva a B tarifa használata, de biztos faktor.

  • Mindegy
    Péter, rossz szervizbe hordtad az Astrat. Nekem is az van (előtte francia volt), és mindent meg tudnak rajta javítani 1 napon belül, fillérekből. Időpontot is mindig kapok legkésőbb másnapra (Komárom megye).

    Pont ez a lényege ezeknek a tucatkocsiknak.

  • Péter
    Mindegy. szerintem is rossz szervizbe vittem, de a 2 szakszerviznél ,már csak a 2 maszek volta rosszabb :(( Győr…

    Focusos.
    A fogyasztásnál ugye a különbözeti arány mellett a KM számít sokat.
    Tehát persze aki évi 6000 km megy annak nem éri meg az elektromos. De aki 30 – 40 000 annak nagyon is.
    És a legfontosabb mindenki számoljon. Nem véletlenül olvassuk a kiszámoló Blog-ot 🙂

    Még egy a költségcsökkentés.
    A benzin, dízel kocsiknál nem tudsz csökkenteni.
    De ez elektromosnál egyszeri 1-2 mill huf os napelem befektetés és onnan “ingyen” autózol,
    Amikor a bank 1% sem fizet kamatra, az állampapír 3-5 %
    Akkor jó befektetés a napelem, (persze ha van hova rakni) ha elhasználod az áramot pl autóban, nagyon sokat
    lehet spórolni rajta.
    Egyszer költség, de utána visszahozza, és !!! Kötetlenség.
    Egyszer elveszted a munkahelyed, más az ha van 200 000 havi rezsid, és már ha csak 100 -130 000.

  • Pampalini
    “teljesítmény megosztóval felszerelt fali töltőt venni, ami figyeli a ház fogyasztását és ha bekapcsoljuk a hajszárítót azonnal visszaveszi az autónak jutó áramot,”

    Ilyesmiben gondolkozom en is. Tudsz ilyet a magyar piacon?

  • Hyperion

    Enniyre jó hozama van a napelemnek?
    1-2M befektetés és ahogy írtad 70-100e Ft spórolás havonta? Gondolom, a 70e Ft havi “hozam” tartozik az 1M Ft befektetéshez, a 2M Ft-hoz tartozik a 100e Ft. Az egyik esetben évi 84%-os, a másik esetben 60%-os a hozama, és nincs kamatos kamat. Ennyire pozitívan még a napelemet forgalmazó cégek sem számolnak az oldalaikon. Ha ilyen befektetést tud valaki, az ne féljen attól, hogy elveszti a munkahelyét, hanem azonnal mondjon fel. Ugyancsak nem számoltuk a napelem értékvesztését, és azt a hátrányát, hogy a befektetett pénz örökké le van kötve. Ezzel nem azt mondom, hogy nem éri meg hosszú távon, de azt sem mondom, hogyha valami kétszer jobban hoz, mint az 5%-os állampapír, attól az még egy jó üzlet, mert az az 5% reálértéken alapból veszteség.
  • azsa
    Másodszor, gonoszul hangzik, de ne vegyen villanyautót, ha folyton azt matekozza, hogy ezzel jobban járt-e, mintha máshogy döntött volna. Lazítson, és élvezze azt a kényelmet, amit a villanyautó nyújt, és amit akkor lehet felfedezni, ha az ember már pár hétnél többet
    használta az autót. Amikor kérdezik, azt a sznobságnak tűnő választ adom, hogy nekem a villanyautó kb. olyan, mint a számítógép: amikor elegem lett abból, hogy a windózos PC-k, primitív telefonok szinte állandó kiszolgálást követelnek, ahelyett, hogy engem szolgálnának ki, váltottam az Apple vonalra, és azóta ezzel nem kell foglalkoznom (tudom, szerencse).

    (nyájas olvasó, folyt. köv.)

  • azsa
    A villanyautókba, részben, hogy a magas árat le lehessen nyeletni, tényleg sok minden kényelmi felszerelést és segítő rendszert belepakoltak – a mostani modelleknél még inkább, jóval kevesebb pénzért – de ezek tényleg hozzájárulnak a biztonság növeléséhez, és egy közlekedési eszköznél ez az elsődleges.
    Készüljünk fel arra, hogy talán nem is műszaki fejlődés, hanem politikai kényszer (hatalom) miatt kell lemondani a belső égésű motoros járművek használatáról, lehet, nem is a távoli jövőben.
    Önző módon jelenleg akkor járok jól, ha minél kevesebben, minél később váltanak villanyautóra, mert a különböző kedvezényeket annál később szüntetik meg, és potyázni jó. De ha nehezemre esően önzetlen vagyok, azt kívánom, minél többen tapasztalják meg, mit hagynak ki, mire lenne jó készülniük.
  • Péter
    Sajnos ez a 900 karakter nem nagyon elég részletes fejtegetésre.
    A napelem persze nem hoz ennyit az ahogy én tudom 8-10% a biztos.

    A 70 – 100 eltérést arra írtam,
    Ha valaki már mindenképpen vesz autót rákölt 8-12 mill pénzt.
    Ha még mellétesz 1-2 mill összeget napelemre.
    Akkor az autón megspórolt teljes összeg. Üzemanyag, szerviz, minden simán lehet havi 70 – 100 000 huf.

    Emellett persze ott van a nehezen összegszerüsíthető dolgok.
    PL negatívként kisebb autók esetleges töltési nehézségei ha hosszabb utakra készülsz
    vagy pozitívumként a kiemelkedő biztonság adott kategóriában.

    Szerintem az elektromos autó már nem egy hóbort, hanem egy valós alternatíva sokaknak.
    És ez a terület évről évre rohamosan fejlődik.

  • szocske
    azoknál a töltőforgalmazóknál érdemes szétnézni, akik nem csak egy webshop, ami a kínait (vagy akár a webastot) továbbadja, hanem azoknál, akik maguk is fejlesztenek. Ilyen pl. a magyar fejlesztésű és gyártású AGT, a legtöbb töltőjükhöz lehet ilyen rendelni. Van némi felára, de nem annyira kell vésni. Technikailag kerül egy áram mérő hurok a lakáselosztóhoz, és ez kommunikál a töltésvezérlővel. Ha jól emlékszem annyi az extra igény, hogy egy UTP kábelt is ki kell húzni a lakáselosztó és a töltőhely közé.3 fázisnál drágább, mivel akkor mindhárom fázist mérni kell.

    coolautoo.hu/fali-toltok/7653-agt-home-type2-falra-szerelheto-elektromos-auto-toltoallomas.html (ha reklám töröld a linket, majd a guglival megtalálja akit érdekel)

  • szocske
    attól függ mit váltasz ki napelemmel. Ha a villanybojler vagy hőszivattyú kedvezményes tarifáját, akkor hosszú a megtérülés. Ha a benzint, akkor gyors 🙂
  • Hyperion
    “Ha valaki már mindenképpen vesz autót rákölt 8-12 mill pénzt.
    Ha még mellétesz 1-2 mill összeget napelemre.”

    Számomra ezek az adatok a megdöbbentők. Én autóra soha nem költöttem a vagyonomnak több, mint 5%-át, pedig főleg munkára használom. Szerintem a takarékoskodás itt kezdődik. A fenti összegért akkor engedhetnék meg magamnak egy autót, ha 200M Ft vagyonom lenne. Nekem nincs. Nem csodálkozom, ha valakinek van ennyi, de azon csodálkozom, hogy ilyen sok honfitársunknak és családjának lenne, mint amennyi ilyen értékű autót látok az utakon. A vagyont nyilván úgy értem, hogy mérlegre teszem az adósságot is. Tehát ha valakinek van pl. 50M-s háza, amin van 20M hitel, akkor az nálam 30M-t jelent a vagyonban. Ennyire jó lenne a helyzet? Ha nem,akkor meg azon csodálkozom, hogyan mernek bevállalni a vagyonukhoz képest ekkora értékvesztést,azt az értéket az utcán tárolni, kitenni kárnak, stb..

  • Nissan Leaf családinak?
    Most váltottunk lakhelyet, és számításaim szerint legjobb esetben is 30 ezer kilométert fogok munkába ingázni évente.
    A házunkon elektromos autó töltésére elegendő teljesítményű napelem van.
    Ha ez a két tényező nem állna fenn, nem
    is gondolkoznék újautó vásárláson, a 20 éves dízel Mercim köszöni szépen jól van.
    Bár tudom, az üzemanyag a legkevesebb egy autónál, de nullához konvergáló üzemanyagköltség felett nem tudok szemet hunyni.

    Havi 60-70 ezer forintot kellene költsek a gázolajra, évi 3 olajcsere, utána még figyelembe vehetem az alkatrészeket, melyeknek élete véges: turbó, porlasztók, kettőstömegű, 5 lengőkaros multilink felfüggesztés.
    5 év és plusz 150 ezer km alatt ezekre mind költenem kell majd.

    Nagyon vonz az új Leafben hogy ilyen költségekkel nem kellene számoljak, és jól kiszámítható lenne (törlesztő, betervezett kötelezők)

    Főleg, hogy most tervezünk családot. Mitévő legyek?

  • Kiszamolo
    Leaf, mennyit mész egy nap?

    Miért pont Leaf?

    Miért nem veszel használtan, most nagyot fog esni az ára az új támogatás miatt.

    Mennyid van rá?

  • Nissan Leaf családinak?
    Szia! Köszi a választ!

    110 km naponta. Ha elektromos autóm lenne, lehet beljebb merészkednék a városba, akkor 130-140km lenne.

    Leaf azért, mert ebben az árkategóriában ennek találtam a leghasználhatóbbnak a csomagterét, utasterét.

    Használtan is gondolkoztam, de cellacsere, hajtáslánchiba én úgy tudom elég költséges lehet, ezért vonzó az 5 év garancia.

    Ha újonnan vennék, 2 millió forint önrészben gondolkozok, ha használt, 3-4 millió forint lenne reális.