Elektromos autók: megéri-e?

2015-08-17
Oszd meg ismerőseiddel a cikket: 

A cikk folytatása itt.

Egyre-másra röppennek fel a hírek, hogy valami készülődik az elektromos autók és a konnektoros hibridek körül. Most már zöld rendszámot kaphatnak, amivel a tervek szerint például a buszsávban is haladhatnának. (Bár a Fejlesztési Minisztérium ezt nem támogatja.) Ez egy igen komoly előny lenne Budapesten, de a vidéki nagyvárosokban is jól jöhet.

Attól nem kell félni, hogy beállnak a buszsávok az elektromos és plug-in hiridektől, mivel összesen 328 darab ilyen autó van az egész országban. (A zöld rendszámot csak azok az autók kaphatják meg, amelyek legalább 25 kilométert képesek megtenni tisztán elektromos üzemben. Így kiesik a legtöbb Prius, Auris és sok hasonló hibrid autó.)

A Jedlik Ányos terv szerint több ezer töltőhelyet létesítenek és talán lesz adókedvezmény is az elektromos autókra.

Az, hogy ennek ellenére egy átlagembernek nem éri meg elektromos autót venni, az nem vita tárgya.

Egy elektromos Peugeot Ion pont ötmillióval drágább, mint egy nála jóval nagyobb méretű benzines 208-as, de ennyivel drágább egy elektromos-hibrid Golf is a normál testvérénél, a Plug-in Prius is hasonlóan drágább egy vele összehasonlítható normál autónál.

5 millió forintból 170-180 ezer kilométerre elegendő üzemanyagot lehet venni. Ennyit egy átlagember 12 év alatt vezet le. 12 év után az elektromos járművek akkumulátorai is csere után fognak kiáltani.

Vagyis ha ingyen lenne az áram, akkor sem tudja behozni az elektromos vagy hibrid autó a kezdeti plusz költségét.

De nincs ingyen az áram, sőt komoly töltési veszteséggel és álltában történő önkisüléssel is érdemes számolni, amikor egy elektromos vagy hibrid autó fogyasztását akarjuk megtudni. Érdemes figyelembe venni olyan apróságokat is, hogy a fűtés például kifejezetten költséges egy elektromos autóban télen, ami egy benzines autó esetén fel sem merül.

Ennek ellenére lehet benne fantázia.

Például napi bejárós autónak, napi 50-80 kilométert tisztán elektromos üzemben megtéve pár év alatt megtérülhet a plusz költség.

Főleg, ha két-három éves használt, de keveset futott elektromos autót veszünk 3-4 millióval olcsóbban. (Persze eladásnál is kevesebbet fogunk kapni érte. Plusz számolni kell azzal, hogy ezáltal valószínűleg még egy autót fenntartunk majd csak az ingázás miatt. De el is adhatjuk a régi nagy autót és bérelhetünk évente pár alkalomra autót, ha éppen vidékre mennénk autóval.)

Vagy ha kellően nagy napelem-kapacitással otthon "ingyen" tudjuk tölteni az autót. Lehet, hogy nem az autó megtérülését fogja javítani a napelemes töltés, hanem fordítva, a napelem telepítését teszi rentábilissé, hogy az üzemanyagot, vagy annak nagy részét is kiváltjuk a termelt árammal és így már belátható időn belül megtérül még egy nagyobb napelemes rendszer is.

Esetleg egy cég ilyen flottát vesz a városban mozgó alkalmazottainak. Itt az előny az ÁFÁ-ban lesz: a benzines személyautók üzemanyag-áfáját nem lehet visszaigényelni, míg az áramszámlában lévő áfát igen, vagyis mindjárt 21% az áram előnye a benzinhez képest. (Persze a teherautónak vizsgáztatott dízel személyautókkal nem tudja felvenni a versenyt.)

Ha pedig  a munkahelyed közelében van vagy lesz töltőállomás, akkor az esetleges ingyen töltésen túl még egy potya parkolóhelyet is kapsz. Ezt is érdemes forintosítani éves szintre. Ahogy a buszsáv használatából eredő megnyert időt is. (Már ha engedélyezni fogják.)

Szeretném kikérni a ti véleményeteket és ötleteiteket is. Vajon kinek éri meg az elektromos vagy plug-in hibrid autó, ha bárkinek is? Milyen ötleted van, amitől mégis megtérül egy ilyen befektetés? Ha van, vagy volt ilyen autód, mit tapasztaltál, megérte-e megvenni és fenntartani? Milyen volt az életérzésed benne, csendes, olcsó suhanás kontra gyomorgörcs, hogy hazaérsz-e, mielőtt lemerül az aksi. Mennyit spóroltál az olcsóbb szervizen? (Már ha olcsóbb volt a szerviz és nem csak másként volt drága.)

Milyen egyéb szempontot vegyünk figyelembe a megtérülés kiszámolásakor? Vajon reális-e, hogy otthon napelemről tudd tölteni az autót? Szerinted az ingázásra alkalmas-e egy ilyen autó?

Hozzászólni a cikk alatt lehet, de ezt már tudjátok.

Hozzászólások:

Cikkgyűjtemény
Új vagy az oldalon? A gombra kattintva találod az eddigi fontosabb cikkek gyűjteményét téma szerint.
Megnézem!
Keresés
Kövess minket
facebook
youtube
Hirdetés
Támogatás
Ha szeretnéd, van lehetőséged anyagilag is támogatni a munkánkat.

Átutalással a Raiffeisen Bank 12020407-01558219-00100002 számlaszámra a Kiszámoló Egyesület részére. A közlemény "Támogatás" (fontos!)
Bankkártyás támogatási lehetőség hamarosan. Köszönjük, ha érdemesnek tartasz bennünket a támogatásra.
Archívum

Archívum

crossmenu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram