Szigetelés hitelből?

2022-09-28
Oszd meg ismerőseiddel a cikket: 

Sokan most komoly bajban vannak, mert évtizedeken át halogatták az ingatlanuk energetikai felújítását, mondván, hogy soha nem fog megtérülni az.

Hála az elmúlt évek kommunikációjának, Magyarországon az ingatlanok 20%-a van csak szigetelve, Ausztriában 80%-a, Szlovákiában 35, Lengyelországban 49%-a.

Az elszálló infláció mellett a hétszeresére nőtt gázár sokaknak problémát fog jelenteni a téli hónapokban.

Ha csak kevés pénz áll rendelkezésre, érdemes a padlásteret szigetelni, itt lehet a legkevesebb pénzből leggyorsabban a legtöbbet spórolni. Erről itt írtam:

Ha kevés az idő és a pénz a hőszigetelésre

Felmerül a kérdés, hogy ilyen gázárak mellett megéri-e hitelből szigetelni, ha nem rendelkezel elég pénzzel.

Az első kérdés, mit jelent az, hogy megéri-e. Sokan csak úgy számolnak, hogy ráköltök a házra X milliót, az a fűtés költségét évi 300 ezer forinttal csökkenti, tehát Y év alatt fog megtérülni.

Két dolgot felejtenek el, amire mostanában egyre többen rájönnek: a szigetelt ház sokkal többet ér a piacon, ha majd egyszer el akarod adni, a jelenlegi helyzetben megkockáztatom, hogy többért lehet eladni, mint amennyit ráköltöttél. Ilyen szempontból mindenképp megéri. A másik a komfortérzet, sokkal jobb olyan házban élni, ahol nem sütnek a falak a hidegtől és nem lebeg a függöny a csukott ablak mellett is.

Tehát ha van rá pénzed, valószínűleg megéri az energetikai felújítás.

A kérdés, mi van akkor, ha nincs rá pénzed.

Sokan akarnak most hitelt felvenni, hogy abból gyorsan még tél előtt érdemben csökkentsék a fűtésszámlájukat, főleg mert nem fogják tudni fizetni a téli gázszámlákat.

Lehet megoldás a hitelfelvétel, de fontos tisztában lenni azzal, hogy nagyobb összeg felvétele 4-5, de akár 10 éves elkötelezettséget is jelent.

Fel kell mérni, hogy ilyen időtávban be tudsz-e vállalni havi 100-140 ezer forintnyi törlesztőrészletet. Ha veszel fel hitelt, mindenképp legyen hathavi megtakarításod. Ha most nincs, akkor inkább vegyél fel többet és rakj félre belőle. (De természetesen tudd fizetni a magasabb összeg havi törlesztőjét is.)

Amit még hitelfelvétel előtt mindenképp mérlegelned kell, hogy van-e egyáltalán értelme. Nem tudom, kapsz-e mostanában fűtőklímát és ráér-e a szerelő karácsony előtt, hol és mennyiért találsz hőszigetelést és így tovább. Először legyen meg a forrás és csak utána kezdd el a hitelügyintézést.

Lakáshiteles Gáborunk csinált nektek egy piaci körképet, milyen hiteleket és mennyiért tudtok most felvenni felújításra, illetve mennyiért lehet majd idő előtt előtörleszteni. (Felújítási kölcsön, lakáshitel, szabadfelhasználású hitel, személyi kölcsön.)

Mondanom sem kell, szívesen segít a hitelügyintézésben. 🙂

Következzen az ő írása:

Állami támogatások és banki hitelek energiahatékonyságot növelő beruházásokra magánszemélyeknek

Jelenleg két ÁLLAMI TÁMOGATÁS érhető el energiahatékonyságot növelő korszerűsítő munkálatokra:

  1. Otthonfelújítási támogatás (OFT): Lakásfelújításra, korszerűsítésre igényelhető vissza nem térintendő állami támogatás.

Néhány kiemelésre érdemes információ:

  • Utófinanszírozott támogatásról van szó. Először meg kell valósulnia az összes munkának, a költségeit ki kell fizetnünk. Utólag visszaigényelhetjük a költségek maximum 50%-át.
  • Gyermeket nevelő, és olyan gyermeket váró szülő(k) igényelheti(k), ahol a magzat már legalább 12 hetes.
  • Csak az igénylő(k) tulajdonában lévő (legalább 50% tulajdonrész) és az ő állandó lakhelyüket jelentő lakóingatlanon végzett beruházásokra kérhető. Egyéb lakcímmel, és a hozzá kapcsolódó határidőkkel kapcsolatos tudnivalókat lásd halld a lenti linken elérhető videóban.
  • A támogatás maximális összege:

o   a lakás felújítására fordított költségeknek legfeljebb az 50%-a,

o   3 000 000 Ft,

o   a munkadíjak és anyagköltség duplája közül az alacsonyabb.

  • Az igényléséhez számlákra és a hozzá kapcsolódó vállalkozó szerződésekre van szükség.
  • A felújítási munkákat 2021. január 1. és 2022. december 31. között kiállított és teljesített számlákkal kell igazolni. A számláknak az igénylő(k) nevére és címére kell szólniuk.
  • Otthonfelújítási Támogatás - MÁK honlapja – Az általános tájékoztató és GYIK mellett a bal oldali menüben található a kalkulátor, ahol ki lehet számolni, hogy mennyi támogatás járhat vissza, illetve a kérelem benyújtását/kitöltését segítő videó is!

Bővebben az OFT-ről a videómban (31:53 perctől 34:46 percig).

 

  1. Otthonfelújítási kölcsön (OFK): Lakásfelújítás/korszerűsítés előfinanszírozására igényelhető kamattámogatott jelzáloghitel azok számára, akik OFT-t terveznek igényelni.

Néhány kiemelésre érdemes információ:

  • Az OFT minden igénylési feltételének meg kell felelni már a hitel igénylésekor.
  • A sikeres igénylés további feltétele: banki elvárásoknak megfelelő ingatlan és sikeres hitelbírálat.
  • A kamattámogatás megszűnik (= a hitel egy a piaci hiteleknél drágább hitellé alakul át)

o   Ha az OFT igénylés nem valósul meg legkésőbb 2022. december 31-étől számított 150 napon belül.

o   Ha a megállapított lakásfelújítási támogatás összege nem éri el az otthonfelújítási hitel összegének 25%-át.

  • max hitelösszeg: 6 000 000 Ft
  • kamat: 3%
  • Futamidő: 1-10 év
  • Átfutási idő: 1,5-2 hónap

Bővebben az Otthonfelújítási kölcsönről a videómban (34:46 perctől 38:37 percig).

Otthonunk energiakorszerűsítésre (is) igényelhető BANKI HITELEK:

  1. Személyi kölcsön: Szabadon felhasználható, fedezet nélküli kölcsön.

Mikor válasszam?:

  • ha fontos a gyors átfutás (általában maximum 1 héten belül megvan)
  • ha 1-3 éven belül visszafizetem (így az összköltség bizonyos esetekben alacsonyabb lehet egy lakáshitelénél is)
  • ha jelzálogalapú hitelt nem kaphatok (például megfelelő fedezet híján)

A három jelenleg legkedvezőbb ajánlat:

Hitelösszeg: 6 000 000 Ft

Futamidő: 5 év

KAMAT TÖRLESZTŐRÉSZLET ÖSSZKÖLTSÉG
UniCredit 9,95 % 127 743 Ft 7 664 580 Ft
MKB 9,99 % 128 519 Ft 7 711 140 Ft
CIB 11,95 % 133 819 Ft 8 029 140 Ft

Az UniCreditnél van egy olyan személyi kölcsön, amit a jóváhagyás után 6 hónapig rendelkezésre tartanak. Ennek az lehet az előnye, hogy a hitelt most, a jövőben még várható kamatemelések előtt igényelhetjük. A törlesztőrészletek fizetését viszont csak azután kell megkezdeni, hogy a hitelösszeget lehívtuk (például amikor a szakembereket ki kell fizetnünk).

Az előtörlesztés díja:

  • UniCredit:

o   Az előtörlesztett összeg 1 %-a.

o   Egyszeri, maximum 3 000 000 Ft összegig terjedő díjmentes előtörlesztési lehetőség.

o   Ha az előtörlesztés időpontja és a hitel lejárata közötti időszak nem haladja meg az egy évet, akkor az előtörlesztési díj 17 500 Ft, de maximum az előtörlesztett összeg 0,5 %-a.

o   A Bank nem számít fel előtörlesztési díjat 12 hónap alatt egy alkalommal, ha az az előtörlesztett összeg nem haladja meg a 200 000 Ft-ot.

  • MKB:

o   Az előtörlesztett összeg 1 %-a.

o   Az előtörlesztett összeg 0,5%-a, ha a végső lejáratig hátralévő futamidő a visszafizetés pillanatában az egy évet nem haladja meg.

o   A Bank nem számít fel előtörlesztési díjat 12 hónap alatt egy alkalommal, ha az előtörlesztett összeg nem haladja meg a 200 000 Ft-ot.

  • CIB:

o   Az előtörlesztett összeg 0,5%-a, maximum 20 000 Ft.

o   Az 1. ügyleti évben 1 alkalommal, illetve a 2. ügyleti évtől kezdődően 0 Ft, amennyiben az előtörlesztés összege nem haladja meg a 200 000 Ft-ot.

  1. Szabadfelhasználású jelzáloghitel: Ingatlan fedezetes szabadadon felhasználható hitel.

Amiben eltér a személyi kölcsöntől:

  • ingatlanfedezet szükséges,
  • 10 évnél hosszabb futamidőre is igényelhető,
  • hosszabb átfutási idő: 1,5-2 hónap.

Mikor válasszam:

  • ha személyi kölcsön lenne az ideális megoldás, de azt nem kaphatok (például jövedelmi korlát miatt),
  • ha lakáshitel lenne az ideális megoldás, de azt nem kaphatok (például azért, mert a munkálatok már folyamatban vannak).

A három jelenleg legkedvezőbb ajánlat:

Hitelösszeg: 6 000 000 Ft

Futamidő: 5 év

KAMAT TÖRLESZTŐRÉSZLET ÖSSZKÖLTSÉG
UniCredit 8,40 % 124 823 Ft 7 489 380 Ft
CIB 8,93 % 124 708 Ft 7 482 480 Ft
ERSTE 9,76 % 126 775 Ft 7 606 500 Ft

Az előtörlesztés díja:

  • UniCredit:

o   Az előtörlesztett összeg max. 2 %-a.

  • CIB:

o   Az előtörlesztett összeg 1%-a, de maximum 30 000 Ft.

o   Egyszeri, maximum 3 000 000 Ft összegig terjedő díjmentes előtörlesztési lehetőség.

o   Amennyiben 3 éven belül a hitel végtörlesztésre kerül, akkor a hitel igénylésekor elengedett egyszeri költségeket utólag kiszámlázzák

  • ERSTE:

o   Az előtörlesztett összeg max. 2 %-a.

o   Amennyiben 3 éven belül az előtörlesztések révén a felvett hitelösszeg fele alá csökken a fennálló tartozás, akkor a hitel igénylésekor elengedett egyszeri költségeket utólag kiszámlázzák.

  1. Lakáshitel: Lakásfelújításra, -korszerűsítésre, előfinanszírozásra igényelhető ingatlanfedezetes hitel.

Amiben eltér a szabadfelhasználású jelzáloghiteltől:

  • csak előfinanszírozásként igényelhető, a munkálatok végeztével nem, munkálatok közben általában szintén nem
  • költségvetés benyújtása szükséges
  • engedélyköteles átalakításokhoz a vonatkozó engedély beszerzése már a hiteligényléshez is szükséges
  • a bank utólagos műszaki szemlével ellenőrzi a munkálatok megvalósulását
  • jelentősen kedvezőbb kamat

Mikor válasszam ezt?:

  • Széleskörben elterjedt az a közhiedelem, hogy a költségekkel el kell számolni. Amennyiben állami támogatás nem kapcsolódik a hitelhez, ez nem igaz. Ne válasszunk drágább hitelt, ha nem feltétlenül szükséges!
  • Amennyiben valamilyen állami támogatást kívánunk igénybe venni, akkor mindenképpen lakáshitel igénylésre törekedjünk! Ilyen a Lakáscélú jelzáloghitel tartozás csökkentés igénylése (JTCSR) vagy lakástakarékpénztári megtakarításból történő előtörlesztés lehetősége. (Bővebben a JTCSR-ről a videómban (27:06 perctől 29:10 percig.))

A három jelenleg legkedvezőbb ajánlat:

Hitelösszeg: 6 000 000 Ft

Futamidő: 5 év

KAMAT TÖRLESZTŐRÉSZLET ÖSSZKÖLTSÉG
UniCredit 7,40 % 121 916 Ft 7 314 960 Ft
ERSTE 8,86 % 124 143 Ft 7 448 580 Ft
K&H 9,30 % 125 426 Ft 7 525 560 Ft

Az előtörlesztés díja:

  • UniCredit:

o   Az előtörlesztett összeg max. 2 %-a.

  • ERSTE:

o   Az előtörlesztett összeg max. 2 %-a.

o   Amennyiben 3 éven belül az előtörlesztések révén a felvett hitelösszeg fele alá csökken a fennálló tartozás, akkor a hitel igénylésekor elengedett egyszeri költségeket utólag kiszámlázzák.

  • K&H:

o   Az előtörlesztett összeg 1%-a.

o   Amennyiben 2 éven belül az előtörlesztések révén a felvett hitelösszeg fele alá csökken a fennálló tartozás, akkor a hitel igénylésekor elengedett egyszeri költségeket utólag kiszámlázzák.

Vigyázat, önreklám következik:

Jelen cikk írója független hitelszakértő.

Amiben én és a kollégáim segítséget tudunk nyújtani:

  • A legkedvezőbb személyre szabott hitelajánlatok elkészítése
  • Szóbeli és írásos tájékoztatás a hitelkondíciókról és a hiteligénylés folyamatáról
  • Előminősítés készítése
  • A hitelkérelem kitöltésének és a teljes banki hitelügyintézés átvállalása

Munkámért a bankok fizetnek jutalékot és azt nem is háríthatják át a hiteligénylőkre. Ügyfeleimtől

pedig semmilyen jogcímen nem kérek munkadíjat, vagy költségtérítést.

Aki igénybe venné ezen szolgáltatásokat, vagy bővebb tájékoztatást kér, kérem az alábbi

elérhetőségeken jelezze:

gabor.solymosi@benkspartner.hu

+36 70 603 9076

olcsohitelek.com

Hozzászólások:

Komment szekció frissítés alatt!

Kedves Kommentelők!
Éppen egy új kommentmotorra állunk át, azonban a Kiszámoló blog régi kommentjei mind elérhetők, és az elmúlt 1 év Disqus hozzászólásait hamarosan, a következő napokban importáljuk az új rendszerbe. Ha van fontos észrevételed, kérjük, oszd meg velünk! Köszönjük a türelmeteket és megértéseteket.
205 hozzászólás
Legrégebbi
Legújabb Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

A műszaki számítás részhez egy hasznos oldal: pannonmuhely.hu/energetika/hoszigeteles-kalkulator.php

Itt meg lehet adni a jelenlegi falazatot, meg rátenni különböző szigetelőanyagokat és megnézni, mit fog hozni U-értékben. Persze, ez egy alacsony szintű mutató, de pl. szépen látszik, hogy milyen anyagok, milyen vastagsággal mennyit érnek.
Energetikai számításokkal és szimulációkkal foglalkozó ismerősöm mondta, az első 5 cm szigetelés felel a szigetelés 80%-ért. Már ennyit is érdemes feltenni. Aztán jöhet a gondolkodás, hogy fajlagosan mennyivel drágább a 10, 15, stb. Biztos lesz egy pont, ahol már nem érdemes tovább tolni.

Társasházak esetében milyen lehetőségek vannak?

Érdemes rákérdezni arra is, mikor érnek rá egyáltalán a szakemberek. Mi is gondolkoztunk hitelben, aztán kiderült, hogy tavasz előtt már esélytelen, addigra meg össze is tudjuk gyűjteni.

@Kiszamolo
Valóban igaz, hogy megéri a vastagabbat választani, mivel az extra szigetelőanyag költsége elég pici a teljes művelethez képest.
De. Nagyon nem mindegy,
- hogy amúgy is kuka az ablakod, vagy viszonylag korszerű. Ha kuka, akkor lehet befordulni szépen a szigeteléssel és új ablakot rakni, ami kicsit kisebb mint a meglévő.
-Érdemes e kibontani egy pár éves műanyag ablakot, mert 30 centi szigetelést raksz és akkor már fal siktol el akarod tolni egy konzollal, hogy ne vessen árnyékot az ablakra.
-hogy az ablaknyilasban hol helyezkedik el az ablakod a falsíkhoz képest.
- sima műanyag dubel csak bizonyos hosszig van. A 30 centis szigeteleshez legalább 37-38 centis dubel kell, a meglévő vakolat vastagságànak függvényében. A téglaba érdemes legalább 4-5 centiig behatolni. Ezek a dubelek jelentősen drágábbak.
- van e már meglévő szigetelés
etc

Csak nekem furcsa, hogy mindhárom esetben az UniCredit a legolcsóbb (a lakáshitelnél nagyon nagy mértékben)?
Vajon válság kezdetén miért szórja ez a bank ennyire a hiteleket?

A tetőtérben történő szigeteléshez egy hasznos videó:

youtube.com/watch?v=iYdUIsLvzjc

A csatornán amúgy elég jó tartalmak vannak, mind vásárláshoz, építéshez, felújításhoz sok szempont elhangzik.

Azt mondja a portfolio.hu-n a praktikeres szakértő, hogy érdemes a hőmérsékletet néhány fokos ingadozási tartományban tartani, mert ha lekapcsolom a fűtést, akkor többe kerül felfűteni a megfelelő hőfokra.
Ezt a véleményt már több "szakitól"is hallottam.

Kedves fizikus olvasók!
Le tudná valaki vezetni, hogy ez az elmélet mire alapoz?
Miért kerülne többe villanyfűtésnél?
Miért kerülne többe gázfűtésnél?
Azt kell, hogy mondjam, ez valami beragadt toposz, valami hamis axióma.
Ilyen frankó tippek miatt tartják a nagyikák konstans 23-24 fokon a házat ősztől tavaszig, éjjel-nappal.

Az a gyanúm, hogy nem számolnak az ingatlan hőleadásával, csak a hőfelvételével, ott meg kihozzák, hogy ha 10 perc alatt akarod felfűteni a lakást 18-ról 22 fokra, akkor felrobban a gázóra.
Alacsonyabb hőmérsékletű test kevesebb hőt ad le egységnyi idő alatt, gondolom ugyanez igaz a házakra is.

Az ötlet jól hangzik, de nélkülözi azt a veszélyt figyelembe venni, hogy mi lesz, ha a kijevi rezsimért fel lesz áldozva kétmillió magyar munkahely és sokaknak nem lesz miből fizetni a hitelt. Csúnyán hangzik, de fát lopni és lomizott szekrényekkel / szeméttel tüzelni még mindig könnyebb 0 jövedelemből, mint hitelt törleszteni.

Amit jobbnak tartok: darabokban hőszigetelni házilag -> persze a sok műemlék- meg településarculatvédő hernyó sok problémát tud okozni.

Véletlenül elgépelted, nem ukrán, hanem orosz rezsim, de egyébként kár finomkodnod, nyugodtan hívd diktatúrának. De nem baj, értjük, mit akartál mondani.

Gábor nekem segített.. csak ajánlani tudom!

@18-fokon-lefagy-e-penzpiac
En is hallottam ezt sokszor es a falra maszok tole. Vegre valaki, aki gondolkodik is es nem csak a hallottakat ismetelgeti.

Milioszor rakerdeztem mar en is, de senki nem adott ertelmes valaszt, csak ideges lett, meg elkezdett osszevissza beszelni.

Orulnek, ha valaki levezetne ezt, ha tenyleg igy van, de vannak ketsegeim.

@szilvand
elvileg ugyanazok a lehetőségek. Ha saját helyrajziszámod van, akkor ugyanez vonatkozik társasházi lakásra is.
Ha meg konkrétan arra gondoltál, hogy a társasház jelentkezne pl folyosó ablakcserére, akkore meg semmilyen lehetősége nincs ebben az állami támogatott keretben.

De a helyzetkép engem is érdekelne, Gábor foglalkozik társasházi hiteltanácsadással is, vagy csak magánszemélyekkel? Ha igen, akkor leírna (majd, egyszer) az ottani hitelkörképet?

Régebbi házaknál a szigetelés vastagságát az eresz mérete határozza meg, ill. korlátozza. Lehet nagyon vatagot rakni (20cm és fölötte), de ez esetben a tetőt is hozzá kell igazítani, azért ragadnak le sokan a 8-10cm szigetelésnél.

Lehet átsiklottam valami felett, de most tényleg kevesebb már a személyi kölcsön kamatlába is, mint a PMÁP hozama? Nemhogy a lakáshitelé. Van valaki mókás kedvében kiszámolni, mennyit lehetne nyerni azzal, ha 100MFt hitelt felvenne valaki mondjuk (tehermentes) ingatlan fedezettel, és benyomja PMÁP-ba, kvázi kockázatmentesnek? (Persze nyilván ennél az összegnél már szofiszikáltabb befektetés dukálna, de ezt most hagyjuk)

Nekünk 10-12 cm hőszig van, grafitos (+20 %-knak felel meg a sima alap hőszig-hez képest, elvileg).
Ezt még biztonsággal be lehet rögzíteni a legnagyobb műanyag dűbellel, talán Ejot a márka volt, és 17 cm hosszú.
Felette acél dübel.

2-3 dolog még a a hőszig témához:
- elvileg nem ütvefúró állásban kellene tolni a fúrást a lyukacsos téglában, hanem sima fúró üzemmódban, hogy ne verje szét annyira
- láttam olyan hőkamerás felvételt, ahol a rossz technológia miatt az összes acéldübel gyönyörű sárgán világított a kamerán
- beszélgettem a kivitelezővel, szerinte 5-6 m - normál családi ház magasság - nem biztos, hogy van értelme dübelezni, ha jól van feltéve a lap (körbekenve a széle, és középen két pötty még.
Felrakott nekem egyet az elején, hogy szedjem le kézzel, vagy ahogy tudom, kb le kellett vésnem, és ott nem akart semmi áron sem lejönni, ahol a ragasztó volt.

Társasházi lakásnál, ha csak az én lakásom lesz szigetelve és még ráhagyok 1-1 métert mondjuk, akkor még megéri megcsinálni? Többiek egyáltalán nem akarnak szigetelni. Megszavazni megfogják h én megisnáljam, de fizikailag hőhíd stb. miatt nem lesz gond?

" ha a kijevi rezsimért fel lesz áldozva kétmillió magyar munkahely és sokaknak nem lesz miből fizetni a hitelt. Csúnyán hangzik, de fát lopni és lomizott szekrényekkel / szeméttel tüzelni még mindig könnyebb 0 jövedelemből, mint hitelt törleszteni"

Legjobb lenne ezt kinyomtatnád nagyban és kiragasztanád minden villanyoszlopra, legalább azt a papírt se tüzelnék el a csórók, hanem helyette még olvasnának is

@18-fokon-lefagy-e-penzpiac

NINCS így.
A ház hővesztesége arányos a külső-belső hőmérséklet-különbséggel, az idővel, és a házra jellemző "k" értékkel.
Mivel minden egyéb paraméter változatlan, ezért 19fokos belső hőmérséklet esetén kevesebb kJoule (vagy kWh) hőveszteség van óránként, mint 20 fokos belső hőmérsékletnél, és így tovább.
Magyarul energetikai szempontbóp ÉRDEMES hagyni kihülni a lakást, mert ahogy hül le, úgy egyre kisebb és kisebb a hőveszteség.
Természetesen vannak más szempontok is, pl. nem jó hideg lakásba hazaérni, lecsapódhat a pára, stb: ezekre ügyelni kell.

@18-fokon-lefagy-e-penzpiac : Szerintem ez attol fugg, mennyi a hazad hotarto tomege. A skala egyik vege az, amikor nagyon kicsi ez a tomeg, olyankor nyilvan nem tartod konstans homersekleten, hanem felfutod ott es amikor kell, a masik vege az, amikor van egy passziv hazad irdatlan hotarto tomeggel, azt pedig nyilvan nem hagyod kihulni. (Ez valahogy olyan, hogy ha van egy emeleti lakasod lift nelkul, akkor a szerszamoskeszleted a suffniban tartod a foldszinten, mert viszonylag konnyu vele fel es lemenni a lepcson es ne foglalja a helyet, a hangversenyzongorat viszont nem tartod a sufniban, mert nem olyan egyszeru fel es levinni).

A ketto veglet kozott meg szamitasokat es mereseket vegzel (de igazabol sokkal jobb, ha mar a koltozes elott tervezel, kezdve onnan, hogy hanyan vagytok, hany orat vagytok otthon, stb.).

@Roller
Ha a fenti linken megnézed az U értéket, abból is látszik, hogy 8cm normális üveggyapot szigetelés teljesen elég a homlokzatra, mind komfortérzet/befektetés/értéknövelés/megtérülés/külső design szempontjából.
Csak ha egyszer el akarod majd adni, akkor a kedves vevőjelölt fogja húzni a száját, hogy "csak 8cm?", aztán magyarázhatod az U értéket.
Ha eladásra szánjátok, akkor a legolcsóbb vastag megoldás kell, mert a vételárban az jön vissza a legjobban.

@18-fokon-lefagy-e-penzpiac @pitom Klasszikus gázfűtés és villanyfűtés esetén természetesen ez egy orbitális hülyeség. Kondenzációs kazánnál van értelme, mert az alacsony vízhőmérséklet mellett működik optimális hatásfokon, magas vízhőmérséklet mellett leromlik egy klasszikus gázkazán szintjére, és amikor a hideg lakást akarod gyorsan felfűteni, akkor magas vízhőmérséklet kell.

ugyan fizikus nem vagyok, de nem al tölem tavol a hötani gondolkodás

szerintem marhasag a "érdemes a hőmérsékletet néhány fokos ingadozási tartományban tartani, mert ha lekapcsolom a fűtést, akkor többe kerül felfűteni a megfelelő hőfokra."

termeszetesen a felfütes mondjuk 14°C-rol 20°C-ra több energiat igenyel, mint 16°C-rol 20°C-ra; ez igaz, de nem a teljes kep

ugy kell elkepzelni, mint egy "fekete dobozt"

a lakas/haz hövesztesege minden pillanatban függ a "delta T"-töl, azaz a hömersekletkülönbsegtöl

ha jobban hagyjuk lehülni, akkor kevesebb a hövesztesege, ha folyton melegebb van (pl. 14°C helyett 16°C a minimum, de akinek ez keves az vehet 18°C vs. 19°C-ra is), akkor több lesz kifele a höveszteseg is
ha hidegebb van

@hokamoka A konzolos beépítés nem azért van hogy ne vessen árnyékot az ablakra . A hőhídmentesség miatt helyezik konzolokra ezáltal a szigetelésbe az ablakot .
A 15 cm xps kb amit előír a szabályzat ezért van minden új építésű házon, amin az építője pénzt akar keresni

@18-fokon-lefagy-e-penzpiac

Jól gondolod. A hőátbocsátási tényező arányos a külső és a belső hőmérséklet különbségével. Ha kétszer annyi a hőmérsékletkülönbség, akkor kétszer annyi energia szökik ki a falon egységnyi idő alatt. (emlékeim szerint nálunk 35 K (C) különbségre méretezik a fűtést, vagyis -15 C külső hőmérséklet mellett bent tudni kell tartani a 20 C-ot)
A házak túlságos lehűlésével inkább az lehet a probléma, hogy nőhet a relatív páratartalom, és páralecsapódás történhet, ami penészedést és egyéb nyalánkságokat okozhat (magasabb hőmérsékleten ugyanaz a vízmennyiség még lehet, hogy csak alacsony relatív páratartalmat jelent, de alacsonyabb hőmérsékleten már kicsapódik egy része)

@18-fokon-lefagy-e-penzpiac

"Le tudná valaki vezetni, hogy ez az elmélet mire alapoz?"

Szia, nagyon szívesen megválszolnám ezt neked, mert ez pont az a kérdéskör ami nagyon felháborít, az emberi sötétségből fakadó értelmetlen pazarlás, de köszönd meg itt pár okosnak, inkább megvárom, hogy majd valamelyik röcsögei főiskolás tegye, biztos ők is nagyon értenek hozzá.

@pitom
@18 fokon lefagy-e pénzpiac?

Engem is érdekelne, hogy ha napközben nekem 20fok kell például, akkor hány fokra engedjem le, ha elmegyek itthonról?
16-ra vagy csak 18-ra?
Vegyünk például egy 10 órás távollétet napközbeni munkával, és tegyük fel, le is hűl a ház 16 alá ennyi idő alatt.

@18-fokon-lefagy-e-penzpiac
Teljesen jól látod. Az ingatlan "fűtetlenségének" műszaki/kényelmi/állagmegóvási határai vannak, de szimplán a költségek alapján nem éri meg konstans hőmérsékletet fenntartani.

@18-fokon-lefagy-e-penzpiac @pitom Vegyetek programozható termosztátot ha még nincs. Reggel amikor elmegy a család leveszitek 16 fokra és beállítjátok, hogy mielőtt hazaértek előtte egy órával kezdjen felfűteni a megszokott hőmérsékletre. Tesztelitek, állítgatjátok és ha kevesebb a fogyasztás, akkor örültök.

@pitom pedig a válasz egyszerű. Ha lehűtöd a lakást, utána nagyon hosszú idő újra felfűteni 21 fokra, ha 21 fokra tekered a termosztátot. Ezért, amikor újra akarod fűteni, 30 fokra állítod a termosztátot, hogy hamar melegedjen ki a lakás, de ezáltal túlfűtöd, szellőztetned kell. (Egyszerű PID szabályzás, nézz utána). Ha túlságosan lehűtöd, nagy lesz utána a túllövés.

Öt éve vettünk egy ikerházat, amu kilencvenes évek közepén épült. Akkori szinten nagyon korszerűnek számított, 5 cm szigeteléssel, vastag falakkal, koporsófödémmel, tetőszigeteléssel, kétezres években felszerelt napkollektorral, ami tavasztól őszig gyakorlatilag melegvizzel ellátja a házat. Hivtunk szakit többet is,mind azt mondta, maga ellen beszél, de ezt bizony nem érdemes tovább szigetelni, még a cserepek alá is olyan anyag lett fujva, ami mai napig jól tart. Napelemet tettünk hozzá csak, meg a masszív fa nyílászárókban cseréltük le az üveget gázkarásra, még a kazán is maradt a régi atmoszferikus. Gázzal kicsit túllógunk a limiten úgy, hogy a fölös áramot elfűtjük klimaval, nem igazán látszik, merre érdemes továbbmenni. Kazancsere kemenybelelessel a radiatoros rendszer mellett nem hoz érdemi pluszt a magasabb karbantartási, javítási költségek mellett. Az elég jó helyzet csapdája.

Azt még érdemes hozzátenni, ahhoz amit írtál is, hogy a falak nem sugározzák a hideget, hogy emiatt 1-2 fokkal alacsonyabb levegő hőmérséklet esetén is ugyanaz lesz a hőérzet. Tehát ha alapból egy szigeteléssel megspórolsz 30-50%-ot, akkor azzal hogy 2 fokkal kevesebb esetén is ugyanolyan lesz a hőérzet, lejön még 10% (a már alapból lecsökkent cekkből ugyan).

Nekem egymástól függetlenül azt mondták a szakik, hogy 10 cm fölött felesleges szigetelni -de 15 fölött már pláne.Pedig én is azt gondoltam, hogy "mi bajunk lehet, ha nem 10, hanem 20?".
Na mindegy, nálunk a háznál a homlokzati szigetelés maradt a végére, régi házat vettünk, három évig tartott mindent fokozatosan felújítani*, idénre is sok minden volt, pont a födém szigetelése volt szeptemberben az utolsó munkafázis. Várhatott volna ez a cécó még egy fél évet, de hát ez van.

Btw, használt, erősen felújítandó házat normális áron megérte venni -2019-ben. Tény, hogy költöttem rá most már 14 millió fölött (az utolsó szögig írom a költségeket), de ebből ugye visszakaptam a lakásfelújítási támogatást (2,8 millió), és hát ziher, hogy most 46 millióért (vételár+felújítás) nem tudnék venni budapesti kertvárosban egy 85 m2-es felújított családi házat.

Már a padlástér szigeteléshez is írtam volna, de most talán még fontosabb!
Mielőtt bármilyen munkába kezdenél érdemes egy épületgépésszel egyeztetni. Ő ki tudja számolni, hogy egységnyi ráfordítással hol és mivel tudod a legnagyobb megtakarítást elérni.
Mi tíz éve vettük a házunkat. Bár szigetelt volt és akkor is nagyon jó energetikai tanúsítvánnyal rendelkezett én nem voltam elégedett. Gondoltam, hogy lehetne jobb. Megbíztam egy szakembert és a számolgatás végén az jött ki, hogy a legnagyobb megtakarítást egy kazáncserével érnénk el! Egy márkás és fiatal kazánt cseréltünk le akkor és azóta sem bántuk meg!
Szóval nem biztos, hogy a szigeteléssel kell kezdeni, érdemes szakemberre bízni!

18 fokon....
Portfolio = kb. a bulvár színvonal.
Amit összeolvastam ezen témában:
Minnél nagyob a kinti-benti hőmérséklet-különbség, (a ΔT) annál nagyobb a hőveszteség, ezáltal az az energiamennyiség, ami ahhoz kell, hogy ezt fenttartsa. Ha hagyod lehülni X °C-ról Y °C-ra, akkor a hülés ideje alatt a ΔT csökken, (ekkor a falak fűtenek, ez nem kerül plussz engergiába), illetve egyre lassabban hül. Az Y-ról X °C-ra való (vissza)melegítésének az energiaigénye meg időben állandó, tök mindegy mikor történik. Ez mindig kevesebb, mint X hőmérsékleten tartani valamit. Tehát matematikai igaz, érdemes bármennyi időre is kikapcs./levenni (De nélkülözi az emberi hőérzetet, viselkedést. Pl ha valaki a este a 15 °C-os lakásba térve maxra tekeri a fűtést, és akkor veszi vissza, amikor már bőven túlfűtött az eredeti hőmérsékleten, akkor az gazdaságtalanabb lehet, hiszen ΔT is nagyobb mint eredetileg.

Kifizetesi stop nagyon durva. Tobb allamnak dolgozo ceg kerult most szarba, mert hiaba nyujtottak be a szamlakat mar jopar napja nem fizettek pl nav). Szep, hogy a bereket ki lehet fizetni, de ha ezeknek a cegeknek nem fizetnek, akkor ezek a cegek nem tudnak bert fizetni a sajat dolgozoiknak.

Szerintem túl nagy hitellel belevágni szintén meggondolandó, emelkedő kamatok, drága munka, valamint várható gazdasági visszaesés idején, maximum 4-5 év alatt nyugottan lefizethető hitelben érdemes csak gondolkodni. De ez szerintem minden nagyobb kiadásnál érvényes. Meghát állami támogatás országban ha valamit akkor az ilyen beruházásokat kellene ösztönözni jóval nagyobb nagyságrendben...

@bukott_diak
Nomen est omen
Már miért fűteném túl a házat 30 fokra, meg szellőztetnék utána, ha hidegről indulok és 21 fokot szeretnék? Ha 21 fokot szeretnék, akkor 21 fokra vagy 20,5-re állítom a termosztátot, nem 30-ra. A termosztát, legalábbis amikkel találkoztam, az nem a kazán teljesítményét szabályozza, hanem adott hőmérsékleten ki-be kapcsolja. Nem az van, hogy bekapcsoláskor beindít valami maghasadást, aztán azt veszed észre, hogy leolvad a reaktor.
Ráadásul először a levegő éri el a kíván hőmérsékletet, a tárgyak, falak meg hidegek, szóval inkább 21 fok alatt lesz összességében.
Ezt a túlfűtést egyáltalán nem értem. Vagy van valaki, akinek esetleg ilyenkor a padlófűtés 200 fokos gőzt kezd el keringetni, aztán nincs megállás??

@Kiszamolo
Nem, távolról sem, mivel még nem jártak itt a szigetelők 🙂 - ácsok, villanyszerelők, vizesek/ gázosok, kőművesek, stb meg igen.
Na mindegy, számomra is meglepő volt, de ettől még a 10 centis grafit szigetelés ugrásszerűen javítani fogja a hőérzetet és az energia felhasználást

18 fokon lefagy-e pénzpiac? 2022-09-28 at 12:49

Én is a termosztát programján agyalok. Egyelőre annyi biztos, hogy nagyon nem mindegy, mekkora tömeg tartja a hőt bennt, illetve mekkora tömeg hűlhet le kifelé. A régi hőszigetelés nélküli "Kádár-kockák" jellemzően kifelé vastag falúak, belül pedig vékony válaszfalak vannak, amik nem sok hőt tárolnak. Nem biztos hogy jó ötlet kihűlni hagyni, főleg mert a külső falon egy idő után kicsapódik a pára. Tehát a szakiknak itt lehet igaza. Egy szigetelt könnyűszerkezetes házat viszont elég gyorsan vissza lehet fűteni, főleg mert jóval lassabban hűl. Itt meg a hőfokcsökkentés mértéke és időtartama vagyis ezek aránya kérdéses. A számításhoz egyelőre kevés vagyok, de a kinti-benti hőfokkülönbség és a gázfogyasztás mérésével lehet haladni.

Csak megerősítenék egy-két elhangzott kommentet. Házunk épült a 2000-es évek elején. 38 cm porotherm+5 cm szigetelés (ez akkor jónak számított), porotherm (kerámia béléstestes) födém+20 cm gyapot, fa nyílászáró gázzal (1,1 W/m2K).
Gondolkodtam, érdeklődtem hogyan tovább. A plusz szigetelés nem érte meg, itt már nem hoz érdemi megtakarítást, de egy új, minőségi gázkazánnal 15%-kal csökkent a gázfogyasztás.
Nagyon nem mindegy, milyen falra megy a hőszigetelés (30-as, 38-as, egyéb falazat). Ma jellemzően 30-as téglából falaznak külső falat is (statikailag elég), vastagabb szigetelés is kell legalább 2 centivel, mint egy 38-as falra, mint ahogy egy régi épületre még vastagabb.
Amikor a mi házunk épült, új egyszintes házakon nem dübeleztek. Lassan 20 éve fent van, semmi probléma a homlokzattal.
Kb. eddig ezek a tapasztalataim.

@latnokzsalya jól mondtad, amint a termosztát környékén eléri a levegő hőmérséklete a 21 fokot, le fog kapcsolni a fűtés. Majd hamar lehűl a levegő, mivel hidegek a falak, és újra bekapcsol a fűtés. Nem lesz komfortos, és egy idő után - téged kivéve, mindenki más - felhúzza a hőmérsékletet, hogy hamar melegedjenek át a falak. Utána pedig lehet szellőztetni, mert túl meleg lesz. Nagy a rendszer tehetetlensége, emiatt nem célszerű nagyokat ugrani a hőmérsékletben - téged kivéve - mindenki másnak.

És Széchenyi beruházási hitelt érdemes szerintetek felvenni egyéni vállalkozásra és mindenféle (most még nem szükséges, de később jó lehet) munkaeszközöket venni? Most kezdek villanyszerelni. Egy csomó szerszámom már van, de szerszámból sose elég 🙂 Meg ugye a brutál infla ellensúlyozására gondoltam.

@18-fokon-lefagy-e-penzpiac
"Azt mondja a portfolio.hu-n a praktikeres szakértő, hogy érdemes a hőmérsékletet néhány fokos ingadozási tartományban tartani, mert ha lekapcsolom a fűtést, akkor többe kerül felfűteni a megfelelő hőfokra."
Számítással nem tudok szolgálni csak gyakorlati példával, a mi kis kádárunknál ez így van, ahogy írták. 40cm fal+10cm grafitEPS+födémen 20cm üveggy.+nyilászárók UG1. Próbálkoztam egy hónapig 17 fokos éjszakai-távollét hőmérséklettel, de 40-50%-al több lett a fogyasztás, amit napi szinten is néztem. Sajnos a fal nagyon lehűlt(visszajött a süt a hideg szigetelés előtti "komfort" + harmatpont is közel került..) és utána szinte folyamatosan ment a kazán a max előremenő vízzel (ami le van szabályozva 45 fokra), hogy meglegyen a 22,5 nappali hőmérséklet. Jelenleg 20,5-22,5 a tartomány, havi átlag 105m3 fogyasztással. Más falazattal lehet már eredmény persze..

@Kiszamolo Tavaly mekkora szigetelés volt a házon? A miénken csak 10 cm van (keveslem amúgy), de így is, idén eddig 2x fűtött kicsit a kazán (az emelet miatt) és 2x gyújtottam be (ugyanakkor, a fszten) - igazából csak azért, mert volt itthon beteg gyerek. Így van 20-22 fok.
Ellenben a munkahelyemen már teázni kell+pléd, mert a régi vastag falak áthűltek és nuku szigetelés. Hatalmas a különbség.

@bukott_diak
Jó, lassan már ott tart az érvelés, hogy rajtam kívül mindenki, aki 3 foknál többet akar emelni a hőmérsékleten, az a termisztát beállítását követően elbattyog a kazánhoz, ahol a vízhőfokot is felcsavarja maximumra. Kizárt, ennyire az átlagemberek nem ismerik a fűtési rendszerüket.
Ha nagy az épület tehetetlensége, akkor nem fog szellőztetni, mert nyelik a falak a meleget. Olyan túllövést maximum úgy csinálhat, hogy 80-90 fokra fűti a Totya-kazánt, nem tudja megfékezni a tüzet és visít a biztonsági szelep a túlnyomástól, ömlik belőle a víz. Na ilyet már láttam.

Szoba kerult tovabbi megtakaritasi lehetosegkent egy hatekonyabb kazanra csereles is: melyik marka ajanlott? Budapesten es kornyeken a szerviz ellatottsag nem mervado, igy ha tenyleg a hatekonysag es megbizhatosag a szempont, melyik a jo valasztas?

A Portfolion nagyon sok butasagot osszeirnak, nem is nagyon erdekli oket, csak a kattintas jojjon. Nem onnan kell tajekozodni.

@kazanmarka

Viessmann.
Jartas szakemberek tobb forrasbol mind ezt ajanlottak nekem anno.
A 'sima' kazanokhoz kepest persze draga. Amikor en vettem volt 400, amit meg be akartak szerelni, 160-200.

Amire figyelni kell nagyon: a hocsereloje nem szereti a koszt, az iszaplevalaszto sem vedi meg. Ezert oreg rendszerre csak ugy szabad rakottettni, ha kulso hocserelot is telepitesz. Aki ezt igy mondta nekem, annak lehet hinni.

@Kiszamolo
Hát mondjuk több közük van hozzá, mint egy átlagembernek, mivel az építőiparban dolgoznak pár évtizede és vettek részt komplex projektekben, illetve ők azért első kézből ismernek szigetelőket (akik amúgy festők, vagy burkolók). Nem azalkoholista Józsi szerelte a villanyt okosba' a második szomszédból, én nem szeretek idegenekkel dolgozni (pláne ha nem tudom, korábban hogyan és mit dolgoztak).
Szóval ha nem is győztek meg teljesen, azért elgondolkoztattak az ott hallottak - pláne hogy ehhez speciel semmilyen anyagi érdekük nem fűződött.
Igazából ennyit akartam mondani.

Haajajj, ahogy azt sejtettem, na vegyük le a fűtést ha elmegyünk otthonról vagy ne? Igen vagy ne? Ha igen, miért? És hány fokkal és mennyi időre? És miért annyira? Ha nem, miért ne? A röcsögei főiskola mindenre is elég is, vagy mégsem?

Egyébként meglepően jó gondolatokat is olvastam, na meg orbitális baromságokat is, a legrosszabb hogy ezeket néha egy kommenten belül. Ki szeretné, hogy segítsek?

Kedves Gábor!
Ha sajátkezűleg szigeteltem a házat akkor is visszaigényelhetem az alapanyag költségét számlák alapján?
Mi a legkorábbi dátumú számla amit le lehet adni, a magzat betöltött 12. hete, vagy azelőtti számla is jó lehet?
Jól tudom, hogy az otthonfelújítási támogatás év végével kifut és egyelőre nem tudni hogy lesz-e valami hasonló 2023-tól?

Cikkgyűjtemény
Új vagy az oldalon? A gombra kattintva találod az eddigi fontosabb cikkek gyűjteményét téma szerint.
Megnézem!
Keresés
Kövess minket
facebook
youtube
Hirdetés
Támogatás
Ha szeretnéd, van lehetőséged anyagilag is támogatni a munkánkat.

Átutalással a Raiffeisen Bank 12020407-01558219-00100002 számlaszámra a Kiszámoló Egyesület részére. A közlemény "Támogatás" (fontos!)
Bankkártyás támogatási lehetőség hamarosan. Köszönjük, ha érdemesnek tartasz bennünket a támogatásra.
Archívum

Archívum

crossmenu
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram