Van egy autókereskedő ismerősöm, kértem tőle régebben külföldi, keveset használt elektromos autó ajánlatokat, amit azóta is küld rendületlenül.
Egy éve még 12-13 milliós VW id4-eket küldött, most meg 19 milliós Skodákat és hasonló autókat. Az autóárak is drágultak 15-20%-ot, hiánycikk is az autó, ezért a kicsit használt is nagyon megdrágult és hát a forint is 17%-kal gyengébb, mint egy éve.
Már rég lemondtam az autócseréről, még 12 milliót is sokalltam, hiszen főleg csak városban használjuk az autót, ott is azért, mert a gyerekek másik városban tanulnak és a tömegközlekedés nem túl fényes az iskola és az otthon között.
Viszont szöget ütött a fejemben, ilyen elvadult autóárak mellett vajon nem lenne-e olcsóbb taxival járatni a gyerekeket iskolába, mint egy 18-20 milliós saját autóval? Vagy akár egy tízmillióssal? Melyik olcsóbb, a taxi vagy egy második autó megvétele és fenntartása iskolajáratra?
(Nem azt mondom, hogy taxival járasd a gyereked, sőt még azt sem, hogy autóval vidd iskolába és azt végképp nem, hogy 18 millióért vegyél autót, csak mert sokaknak nem sikerült felfogni, miről szól a cikk. A lényeg, hogy vajon nem lenne-e olcsóbb még a taxi is, mint csak ezért egy (második) drágább autó fenntartása? A cikk fő mondanivalója, hogy nagy luxus az autó, főleg ilyen célra. Ezért sem vagyok hajlandó ennyiért autót venni, hiszen ennél már minden más is olcsóbb lenne. De azért elnézem reggelente az iskola parkolójában a sok tízmilliós autókat, amivel sok gyerek érkezik.)
Törvényileg 180 tanítási napnak kell lennie egy évben.
Beszéltem taxis ismerőssel, bevett dolog, hogy reggelente gyerekeket hord iskolába, majd haza, esetleg edzésre és vissza. (Elvben be is vállalta volna a gyereket városon belül, nem mondtam meg neki, hogy csak cikkíráshoz kell az infó.)
Tételezzük fel, hogy alkunak helye nincs, a normál díjszabást kell fizetni minden nap.
Legyen az iskola 5 kilométerre, ez budapesti tarifákkal kiállási díj (ezer forint) és kilométerdíj (5×400 forint) mellett oda-vissza napi 6.000 forint.
Ha a gyerek nem beteg egy napig sem és nincs karantén vagy éppen szénszünet vagy online oktatás, akkor évi 1,08 millió forintot fizetek ki a taxisnak legrosszabb esetben.
A húszmilliós autót eladva (ha csak a gyerekek fuvarozása miatt van, lásd még második autó a családban) és berakva a pénzt jelenleg diszkontkincstárjegybe, az összeg fial egy év alatt 2,36 millió forintot kamatadómentesen.
Ha minden egyéb költségtől eltekintünk, akkor is kevesebb, mint a felébe kerül a taxi, mint egy 20 milliós autónak csak a tőkeköltsége.
Egészen konkrétan már egy 9,2 milliós autó esetén is olcsóbb a taxi igénybevétele, mint az összeg éves tőkeköltsége a jelenlegi kamatok mellett. Vagyis jelenleg ennyi összeg többet kamatozna állampapírban, mint amit kifizetsz egy év alatt a taxisnak.
S hol van még a többi költsége az autónak: biztosítás, műszaki vizsga, adók, üzemanyag és így tovább. (Cserébe a rengeteg egyéb költség mellőzéséért az inflációtól is eltekintettünk, bőven fedezné azt az értékvesztés és a többi kiadás.)
Most nagy hiány van a piacon, ezért felmentek még a használtautó árak is, gyakran előfordult, hogy használtan ugyanannyiért vagy akár kicsit többért is el tudtad adni az autót, mint amennyiért vetted.
De ennek lassan vége, a termelés utoléri magát, így érdemes számolni amortizációval is, ami szintén milliós tétel évente egy ilyen árú autónál.
Bár az emberek nem így gondolják, de nem a gyerekek taxival való iskolába küldése a nagyobb pénzkidobás a mostani kamatok mellett, hanem ha te hordod őket egy nyolc-tízmilliós autóval. Főleg, ha az egy második autó, ami csak azért van, hogy a gyerekeket hozzátok-vigyétek. (De néhány milliós autónál is nagyon durva összeget kapnál évente, hogy mennyibe kerül fenntartani.)
Persze az emberek mindennapi felesleges pénzkidobásnak élik meg a gyerekek taxiztatását, míg az autójuk éves értékvesztését, költségeit és különösen a tőkeköltségét a mindennapi rezsi részének érzik, hiába kerül többe ez utóbbi, mint a napi "pénzkidobás". A legtöbb ember nem tartana fenn autót, főleg nem második autót, ha tudná, mennyibe kerül valójában. (Autóköltség-kalkulátor linkjét lásd lejjebb a cikkben.)
Erről cikk:
Ha valakinek van kedve, kiszámolhatja, hogy minden kiadást figyelembe véve anyagilag hol van a fordulópont, hol olcsóbb a saját autó, mint a taxi. Ehhez itt találtok kalkulátort (a számok már régiek, de bátran írd át őket.):
Azt is érdemes lenne kiszámolni, hogy milyen kamatok mellett lesz lényegesen drágább a taxi, mint az iskolajáratra fenntartott autó. (Hiszen nem lesz örökre 10% felett a kamat, legalábbis nagyon reméljük.)
Update: a cikk NEM arról szól, hogy taxival küldd a gyereket iskolába és utána a kertész focizzon vele az udvaron, majd a cseléd tanuljon vele otthon. Hanem arról, hogy nagyon drága autóval vinni a gyerekedet iskolába, csak fogalmad sincs róla. Ha tudnád, hogy még taxival is olcsóbb lenne a gyereket szállítani, nem biztos, hogy csak ezért vennél (még egy) autót. Nem a 18-20 milliós autó a lényeg, mert annak az apropója, hogy egy használt Skoda elektromos autót már ennyiért árulnak. De még egyszer, számold ki bátran egy hatmilliós autóra is, hogy mennyibe kerül neked évente.
De bátran azt is számold ki, mennyibe kerül neked havonta egy kétmilliós autó fenntartása.
Én eddig csíptem szinte az összes cikkeket, de ez mellényúlás. Te is tudod (vagy nem?) hogy a gyereknevelés és az abból fakadó szükségszerű és észszerű életmódváltozás nem merül ki a gyerekek fuvarozásban, az annál sokkal több. Tölts velük inkább több időt, komolyan:-) Jó és tartalmas hétvégét az egész családnak!
Ja, a pszichológiai rész, ilyenkor jön az, hogy mindenki mindent az iskolába tartó hat perc alatt tanít meg a gyerekének és milyen lelkileg sérült lesz a gyerek, ha ez a napi kétszer hat perc kimarad az életéből.
A fene megette azt a családot, ahol csak iskolába menet van lehetőség szóba állni a gyerekkel.
Remélem sikerült megérteni, miről szól a cikk. Nem arról, hogy a taxis vigye iskolába, a cseléd kérdezze ki a leckét és a kertész focizzon vele.
Hanem arról, hogy sokkal többe kerül egy autó fenntartása iskolábajáráshoz, mint a taxi ugyanezen célból, csak ezt az emberek nem fogják fel.
Október 1-től kivezetik végre a hatósági benzin árat is, hátha majd többen elgondolkodnak az alternatív lehetőségeken.
Ez a cikk is azoknak fog rosszul esni akik 15-20 milliós kocsival hordják a gyereket és/vagy nem tudnak kiszállni az autóból. Korábbi szomszédunk még egy sarokra is autóval ment.
Teljesen jó alternatíva ez a taxi, főleg ha még más is jár a környékről a suliba, oviba.
Az üzenet meg egyébként is nehezen megy át , amilyen szinten van a hazai pénzügyi gondolkozás.
Amíg elviszed, meg hozod a gyereket annyira nem tudsz vele minőségi időt tölteni, kb. 5 perc, kivéve ahol folyamatos a dugó.
Persze más a helyzet ha nem csak erre használod az autót.
folyt...
Kislányunk negyedikes, helyhiány miatt másik épületbe került az osztálya szeptembertől, első héten elég volt minden nap fuvarozni autóval, pedig csak kb. 2-2.5km a suli.
Így kerestünk alternatívát: barátnőivel gyalog megy (nagyon tetszik nekik) vagy esős, hideg időben a városi helyijárattal (Bp. könyéki kisváros, szerencsére még van helyijárat)
Sokszor 3-4 szülővel is megbeszéljük és beosztjuk mikor ki viszi őket edzésre, szolfézsre, stb. Ez is teljesen jól működik.
Ultimate megoldás, ha megteheted: keresni egy idős nénit, vagy felsőbb éves diákot, aki kíséri a gyerekedet tömegközlekedéssel pénzért cserébe. Neki jó kiegészítés/zsebpénz, a gyerek bár nem 6 perc alatt ér be, de nincs egyedül és a reggeli csúcsban sem 1 utas ül az autóban. Autóval is össze lehet állni, mi hárman járunk 20km-re dolgozni, hasonlóan működhet ez, ha anyukák összeállnak a sulijáratra és napi váltásban fuvaroznak 3 gyereket.
Nem számoltál azzal, amit az első bekezdésben írsz: a tavaly 12’millios autó idén már 18 millióba kerül.
Igaz ez nem normál piaci viselkedés, de a 11% DKJ hozam sem állandó
Számoljuk meg, hányszor van benne a cikkben a jelenlegi kamatok mellett kifejezés.... 🙂
S a cikk végén, hogy táblázatba kellene foglalni a költségeket különböző kamatok mellett.
Nagyon igaz. Mi rendszeresen igénybe vesszük erre a célra a ShareNow-t. Pont ezen okokból. Persze olyan útvonalon, ahol a tömegközlekedés kerülő vagy kiszámíthatatlan. Ilyen az otthon-iskola útvonalunk. Ez még jóval olcsóbb és nekünk kényelmesebb, mint a taxi. Arról nem is beszélve, hogy olyan autót vezethetek, amit nem engedhetnénk meg magunknak megvásárolni.
Akinek mar van kocsija, persze hogy a kovetkezo sarokra is azzal jar. Veszteseg minimalizalasa.
Maga a cikk jol ramutat arra, hogy milyen erdekes közgazdaságtani anomaliak vannak. De a media altal keltett felelmben, meg a haboru, meg a rezsi, meg a... nem biztos hogy mindenbol a legidealisabb megoldas kell, nem biztos hogy mindent feladnek. Nem kell minden csatat megnyerni. Szemely szerint tul extremnek tu nik ez a taxiztatas. Ennyire meg nincs baj, nalunk legalabbis.
Az alapgondolat jó, manapság valóban nem mindig érdemes tulajdonba fektetni. A sharing economy szép lassan tör előre. De a matematikai levezetés csak akkor lenne egzakt, ha a gyerekcipelésen kívüli utakat is beszámolná. A bevásárlást, nyaralást, szülőlátogatast, kirándulást, stb. Azaz, ha mindenhova taxival és/vagy vagy tömegközlekedve és/vagy autó megosztó szolgáltatásokkal és ezek kombinációjával mennénk VAGY saját autóval. Egyeseknél nyerne az autó, míg másoknál az alternatív megoldások.
Lics, én konkrétan tökéletesen meglennék autó nélkül, ha nem kellene naponta a gyerekeket fuvarozni.
A legtöbb dolgot online veszem meg, a boltba autó mellett is kerékpárral megyek, de még be Budapestre is gyakran.
Nem lenne olyan egyszerű elugrani az Ikeába Budaörsre, kicsit több tervezést igényelne, de hát jár arra busz is.
Autót meg lehet normálisat bérelni napi 20 ezer alatt, autópályamatricával, biztosítással, mindennel.
Aztán ott a car share is nagyobb városokban.
Van autóm, de nem fájna nagyon, ha nem lenne, ha a gyerekeket mindig vinné valaki.
@b-csaba Van kocsim, nem járok vele sokat (akko' meg minek az ilyennek ;)). A gyerekek bicikli/tömköz, én bicikli. Extrémebb időben megyünk kocsival, ill. bevásárolni, dokihoz. 14 éves, 11 éve nálunk, rég megszolgálta az eredeti árát; hatalmas segítség volt a gyerekek kicsi korában. Ok, a 10 perc biciklitáv a gyerekeknek a belvárost jelenti, 2 lámpával.
Esetleg számold ki mellé, hogy 12 év után a gyereknek lesz-e saját lakása, de legalább kisebb hitele ha nem második autót veszel.
Sokan ennyire nem tudják értelmezni amit olvasnak? Senki nem beszélt arról, hogy mindenhová taxival és tömegközlekedéssel érdemes menni, mert az olcsóbb... Atyaég.
Mindegy hogy jön ki a matek: a budapesti taxi-szolgáltatás össze van omolva.
Az nem úgy van mint 10 évvel ezelőtt, hogy ha nem akartál taxizni, akkor is a buszmegállóban betámadott vagy 3 taxis mire jött a busz, hogy elvisz, ha kell akkor okosba elvisz, csak menj vele.
Ma az van, hogy odamész a taxi droszton az autókhoz, és vagy ügyfélre vár mindegyik, vagy azt hazudja hogy ügyfélre vár ha éppen olyan úticél ígérkezik ahol üresjáratban jönne visszafelé (utas nélkül), vagy kiderül hogy számla is kell mert mondjuk a céged fizeti. Ok, akkor rendelsz taxit, gondolod te. Aztán 3 taxitársaság lepattint hogy nincs szabad taxi jelenleg, aztán mész busszal. Alig lehet szabad taxit találni, jó adag szerencse kell ma már hozzá, kb 1,5 éve van ez.
A kereslet az egekben a szabad autókra, a taxisok meg elmentek futárnak, éjjeliőrnek, akármi másnak, csak ne kelljen tankolniuk ilyen árakon.
xavv, más, ha taxit akarsz fogni színház vagy kocsmázás után és más, ha le van beszélve, hogy minden nap reggel fél nyolckor jön a gyerekért aztán délután négykor meg megy értük.
Nekem van ilyen taxis ismerősöm, ő vinné is a gyerekeket naponta.
3 éve van a családban autó, minden költséget vezetek róla. Évi kb 6000 km-t megyek.. 18 éves az autó, műszakilag mindent, ami kellett, megcsináltatok (több ment a szervizre, mint a piaci értéke). A fajlagos költségek így alakulnak:
- 62 340,62 Ft/hónap
- 131,2 Ft/km
Ebből a két legnagyobb tétel:
Szerviz 69,0 Ft/km
Tankolás 35,4 Ft/km
Pont az a célcsoport vagyok, akiknek nem éri meg a saját autó Pesten. Viszont felújításnál és költözésnél egyszerűbb.
Tudnátok segíteni megtalálni egy cikket itt az oldalon? Ami arról is szól, hogy ha sokba kerül az ingázás a melóhelyre,akkor érdemesebb lehet egy közelibb munkahelyet keresni, akár kevesebb fizetésért is. Talán lehet hasonlatot vonni a gyerekek iskolába járásával kapcsolatban.
(Remélem átment, mire próbálok célozni 🙂 költözzetek közelebb az iskolához, és máris olcsóbb lesz a gyerekek bejutása)
A számolás bizonyára stimmel 15-20 milliós árak mellett. De ilyen drága (persze, kinek mi drága) autó nemcsak azért kell, mert az 5 vagy 10 millió alattit leköpnék a szomszédok?
Kötelező irodalom:
vezess.hu/vezetunk/2021/05/16/parkolj-a-szemettelepen-ez-egy-elokelo-utca/
A családi kasszát terhelő, saját 10-20 milliós autót hajtó tehetős ember is lehet ésszerű, de a magyar autópark legalább felének értéke 3,5-4 millió Ft alatt lehet, azzal meg nem >400 Ft a km költség.
A zöld rendszámos autók aránya még bőven egy számjegyű érték itthon, viszont számos tényező okán egyre keresettebbek. Kérdés, hogy komolyabb árcsökkenés lessz e ezen a piacon, eszkalálódik e odáig a helyzet, hogy tömegek teszik majd pénzzé a PHEV/BEV autóikat vagy a kereslet miatti potenciál tartós értéktartást sőt emelkedést eredményez. Az elmúlt 24 hónap tapasztalata, hogy minimum a forint romlás értékével megegyező “profit”realizálható ezeken az autókon, de inkább még több is. Elfogultság kérdése az is, hogy mennyire szeretné az ember ha 180 napot füstös kocsival utazik a gyermek..Ritka, hogy valaki kizárólag suli járatra tart fönn egy autót. Itt nyerhet értelmet egy jól megválasztott PHEV ami bár nem hoz annyit mint egy kincstárjegy, de a jövőbe fektetünk vele.Villanyautósként, gyakran szembe jön, hogy az átlag fogalmatlan a pénzügyi és egyéb mindennapi előnyökről.#azautotenylegluxus
Én nyaralás idején gondolkoztam el azon, hogy mennyivel járnánk jobban, ha nem nagy batár autót tartanánk, hanem egy kicsit és csak a nyaralás idejére bérelnénk nagyot. A bérlés költsége bő 300 000 forint, ha most el lehetne érni 10%-os kamatot, akkor 3 millió forint tőke kamatával lehetne ezt finanszírozni. A gond az, hogy az nagy autónk nem is ér ennyit...
A kis autó fenntartása persze olcsóbb(?) lenne, bár nem tudom, mennyivel... Ha két literrel fogyaszt kevesebbet, akkor az még durván 180000 forint, tehát akkor "csak" bő 1,2 millióval olcsóbb autót kellene szerezni, de ennyi pénzért még mindig nem lehetne használható autót venni (ha egyáltalán).
Nem szeretnek vitatkozni, de muszáj utoljára reflektálnom. Kiszámoló! Ezt most Te értetted félre: nem a pszichológiai oldaláról írtam (bár az is van, de az sem feltétlen a kocsiban beszélgetős rész), hanem arról, hogy a gyermekek érkezése annyira felforgatja egy család életét, hogy nem kizárólag az iskolába furikázás miatt szükséges a második autó. Mindenkinek igaza van, járhatnak gyalog, többiekkel. De még számos új élethelyzet miatt szükség lehet 2. autóra, ha pedig ez megvan, akkor nem igaz a költség oldala, amit írtál. Szóval rossz a feltételezés, hogy kizárólag emiatt van másik kocsi és az egész kimerül abban, hogy reggel elvisszük őket, majd este haza. Kérem, olyan ne írjon, aki kocsi nélkül is megoldja. Tudom, van ilyen élethelyzet is. De ahol szükséges a gyerekek által előidézett új szituációk megoldása miatt két autó, ott nem csak az iskola miatt.
Ok, akkor ezt félreértettem.
Szamold hozza az oraberedet is a koltsegekhez, ha te fuvarozod. Foleg reggel, mikor a legproduktivabb időded töltöd a dugoban.
En, ha akkora lesz a gyerek, tutira keresek egy egyetemistat, aki angolul beszel vele, mikozben hazakiseri.
A gyerek szállításához kell egy 20 millás autó? Vagy akár egy 10 millás?
Számoljuk már ki egy 2-3 millással is a prolik kedvéért.
Vágási feri, ott a kalkulátor a cikkben, hogy könnyedén megtehesd....
Egyébként eleve nem kellene autóval vinni a gyereket iskolába, főleg nem öt kilométeres körzetben.
De még a gimnazistákat is sokszor autóval hordják, nehogy buszra szálljon szegény vagy sétálnia kelljen.
Nagyon jó cikket írtál!köszi
@Kiszamolo Értem én a főváros taxizós úri hóbortjait, de nézzél már le egy kicsit a magaslatról, hogy egy vidéki város egyetlen épkézláb gimnáziumába mondjuk 20-30 kilométerről hogyan tud eljutni egy fiatal. Mert az átlag magyar diák ebbe a körbe tartozik. Ja, tömegközlekedéssel. Alig napi 2-3 óra. Inkább beül reggel a munkába induló anya-apa mellé a 18 éves F Astrába, mert az ország nagyrészén a problémára ez a megoldás, nem a car sharing vagy a bérelt egyetemista. Magyarország nem Budapest. Nagyon nem.
Ne haragudj, de hogy jön ez ide? A cikk nem arról szól, hogy ne vidd el a gyerekedet vidéken 30 kilométerre, ha egyébként is arra mész.
Mellesleg meg a legtöbb helyen VAN buszközlekedes befelé a városba reggelente, tehát ez az esetek 95%-ában csak kifogás, mert a gyerek nem akar felülni a buszra.
A települések zömére szimplán nem igaz, hogy nem lehet onnan bejutni a városba autó nélkül. Persze, kényelmesebb autóval.
Én már hatéves koromtól busszal jártam iskolába egész életemben, mégis itt vagyok. Igaz, akkor mindenki ezt tette, nem volt négymillió háztartásban 4,1 millió autó.
Egy gimnazistát merjünk már elengedni egyedül iskolába.
De még egyszer, a cikk nem arról szól, hogy elviszed-e a gyereket reggel, ha egyébként is arra mész.
Vajon a legutolsó hozzászólásom a gép nyelte le, vagy Miklós szűrte ki? Valami gázügyben írtam.
Azt nem érzem nagy megpróbáltatásnak, hogy busszal/rollerrel közlekedjek, pláne ha nem esik az eső, de az autóimat eladni az borzasztó rosszul érintene. Az említett összegekhez képest csak szakadt öreg autók, de nem bírnék megválni tőlük. Nem az értékvesztésük a sok. Most már.
Más. Nem gondolom, hogy az autók drágulása megváltozna. Úgy gondolom, ez lesz az alapdallam, az inflációt meghaladó mértékben drágulni fog az új autó.
Honnan tudná a többi busszal járó anyuka, hogy kinek sikerült az élet? Az autóval lehet legjobban státuszt demonstrálni.
Mikor távolabbi óvodába ment a gyerek , a Hegyvidékre, a feleségem bele volt betegedve, hogy a tízéves Skodával kell beállnia a parkolóba, muszáj volt lecserélni elegánsabbra.
Anyagilag nem érte meg, de a 15. alkalom után beláttam, hogy a régi kocsi rongálja az én eletminőségem.
Majdnem 10 éves, de mindig aktuális és ide való:
mrmoneymustache.com/2013/04/22/curing-your-clown-like-car-habit/
Én is mellé lövésnek látom a cikket.
Aki 18 milliós autót vesz másodiknak, azt nem izgatja annak költsége. 100k HUF havi megtakarítás mellett is 15 év egy ilyen autó megvétele. (Ha hitelre megy, akkor még kamat is.) 300k HUF mellett is 5 év. Vagy, nyilván olcsóbb BKV-ézni, mint 1 milliárdos Bugattival járni, de ott sem a spórolás lesz a döntő szempont. 🙂
És igen, hál istennek, végre felmegy a lakossági üzemanyag ára, és a sok sznob abbahagyja a gyerekek cipelését iskolába, és lehet haladni majd tömegközlekedéssel is. Csodák-csodája, ki fog derülni, hogy a gyerekeknek van lába is. 🙂
Túlságosan nagy a sznobizmus ebben az országban a lehetőségekhez mérten, most majd picit lecsökken az egó. Ez nem az USA, ahol 15 km-re van a legközelebbi közért is a lakóparktól.
@vagasiferi 20-30 km mióta tart 2-3 óráig tömegközlekedéssel?
add mar meg kerlek annak a taxisnak a szamat, aki 5 km-ert oda-vissza ket kulonbozo idpontban elvisz osszesen 6ezerert… jo lesz az inkabb 15e forintnak…foleg ha ket telepules kozott megy (akkor is ha az 5km)
@nar Jaaaaj, mindig imádtam az "olyankor meg béreljünk autót" féle kiszámolásokat :))
Lehet hogy kockás papíron kijön a matek egy-egy esetben, de olyan szinten életszerűtlen a dolog, hogy arra szavak sincsenek. A rosseb akar autóbérlési ügyintézéssel kínlódni, formanyomtatványok, szerződés, biztosítás, körbefotózás, szokatlan+ismeretlen (+kényelmetlen?) autó, anyámkínja, ha ezt is korrektül be kéne árazni akkor nincs az a kockáspapír, ahol az jönne ki hogy ne olyan autót vegyél ami a céljaidnak megfelel. Szívesen!
(A villanyautósok hirdetik legjobban, hogy vegyél 2x áron villanyautót, de utána meg mivelhogy nem felel meg a céljaidnak (pedig -irgalom atyja ne hagyj el- azért veszel autót...), bérelj egyet pl. a nyaraláshoz! És ezt nem viccből mondják ám, mert annak ugye durva lenne, komolyan gondolják)
A cikk szuper - ezt pont a sok tamáskodó hozzászóláson lehet lemérni Az első reakció mindig a tagadás. Hosszú még az út ezután az autósoknak, és sokszor az igazi váltást csak egy komoly krízis hozhatja el.
A saját autó sajnos tömegpszichózis, azt letenni pedig eretnekség. A legtöbb ember agya képtelen befogadni ezt a gondolatot.
Remélem legalább egy maroknyi ember lesüti a szemét és elgondolkodik egy picit. Olyan jó lenne.
Itt a tengerentúlon még nagyobb divat autót tartani a semmire. Asszony heti 1 napot jár be, odafele busszal, visszafele Uber-rel, kb 10-11 km-es út és 11-15 USD között van a viteldíj (elég combos a MO-i ár ehhez képest). Csak az autóbiztosításon bejön az ára, mert az 120-150 USD között mozog havonta (és ez csak a kötelező, casco nélkül).
Akinek van rá lehetősége érdemes Cargo biciklik között is nézelődnie, hollandoknak nevük is van rá: bakfiets. Ha valami, akkor ez tényleg összekovácsolja a családot.
főleg ha méltóztatnak taxit küldeni 5 perc várakoztatás után. "Sajnos most nincs szabad sofőr" - és ezzel befejezi! Akkor esetleg nyögje ki hogy mikor lesz vagy küldje rögtön ha van elérhető!!
@Kiszamolo "A települések zömére szimplán nem igaz, hogy nem lehet onnan bejutni a városba autó nélkül. Persze, kényelmesebb autóval."
Azért szerintem a "napi 3 busz megy" és az autó közti különbség nagy fokozatú elbagatellizálása annyival elintézni hogy "kényelmesebb autóval". Aki negyedszer kési le a buszt, annál már kis híján bocsánatos bűn ha elgurul a gyógyszere és vesz egy csoffadt autót hitelre. Cserébe ugye nem 180 millióba került az ingatlana mondjukpéldául Pomázon, hogy aztán napi 2x másfél órát üljön a dugóban. Valamit valamiért ugye 🙂
Vannak ilyen autós berendezkedésű falvak, amik kb élhetetlenek autó nélkül, rokonaim laknak ilyenben. Amennyivel olcsóbb ott egy kecó (kertes családi), abból a pénzből 100 évig autót tartasz fenn és járkálsz vele a városba, (ráadásul) dugó nélkül!
A tema jo, kár hogy a pelda kicsit életszerűtlen. A kozvetlen barati koromben 4 milliardos (11 szamjegyrol beszelunk vagyonban) is van, a masodik, rohangalos kocsi egyiknel se dragabb 3 millional. A tobbi ismerosomrol nem is beszelve, bevett szokas a swift (elso generacio) masodik autonak.
Nyilvan elofordul hogy valaki 10+ millas autot vesz rohangalosnak is, de annak ez vagy kb 0 kiadas aranyaiban, vagy teljesen idiota.
Én alapból azt nem értem, hogy átlag fizetésből honnan telik nem is megvenni, de fenntartani egy 10-15- 20 milliós autót.
A legkisebb kocsira is 17-es a gyári gumi méret manapság, a márkaszervízek rezsióradíjja horror, az üzemanyag ára szintén.
A munkahelyemen vannak emberek, akiknek a fizetése a nettó 200 ezret alulról súrolja, de kocsival járnak, minden nap, nem is kis távolságokról.
Hozzáteszem: szerintem szervízt 2 évente látnak, azt is akkor, ha már működésképtelen az autó.
32 éves vagyok és nekem annyira furcsa ez a "kocsival viszem a gyereket iskolaba". Általános iskola 2 km-re volt tőlünk tehát eleve felesleges úri huncutság lett volna. De már akkor is az osztály felét kocsival hozták a szülők, pedig hasonló távolságokról beszélünk. Ez volt 8 évig.
Gimibe vonat + busz vitt. 4 év.
Utána egyetem 5 évig vonat + villamos/metró.
Tetszenek az autók szeretem az autókat és úgy voltam vele, ha lesz kocsim nem akarok többet álmos unott gyötört emberek arcát nézni minden reggel. Amikor szinte elnézést kell kérnem h leülhessek vki mellé. És a szagok, a késések, a hideg a meleg, a kiszolgáltatottság. Nyilván azóta mérséklődött ez a dolog és pl buli után olyan jó hogy csak felszállnunk-leszállunk a vonatról, de napi szinten leszív. Ja és 5-10 km-en belül bicikli / gyalog megyek.
És ezek után is azt mondom a gyereket kocsival vinni suliba nekem nagyon fura.
@Kiszamolo ti nem budaörsiek vagytok? Onnét hova és miért hordod a gyerekeket máshova? A a budaörsi általános és középiskolák kifejezetten magas szinvonalúak.
Már érdiek vagyunk.
A legolcsóbb életképes gyereket nevelni és megtanitani tömegközlekedni + venni neki egy elektromos rollert. Közvetlen az után, hogy nem világvége agglomeráció legszélére költözni iskoláskorú gyerekkel, ahol aztán se tömegközlekedés, se semmi.
A pénz egy dolog, de az az idö, mig a gyereket elfuvarozod - föleg, ha utána nem is mész tovább az irodába/ügyfélhez/stb., mert HO-n vagy...mindig is lenyügöz mikor az irodában férfiak azon versengenek, ki kel korábban, ki ér haza késöbb, ki megy egy évben több kilométert csak azért, mert értelmes munkahelytöl-irodától-programoktók világvégén laknak egy feleslegesen nagy kertes házban, amit egyébként konkrétan csak alvásra használnak.
Persze a 11. kerületben is piros a waze meg a googlemaps minden oktatási intézménynél reggel-délután, pedig itt aztán jó tömegközlekedés és end-to-end van védett bicikliút, széles járda.
Jellemzö egyébként ebben a müfajban is, ahogy pl. osztálypénz, osztálykirándulás, szakkör dij vagy bármi esetén azonnal kiderül: a legnagyobb SUV-os szülöknek, akik a járdára felállva, látványosan teátrálisan teszik ki az utódot igazából a gyerek dolgaira már nincs pénze. nyaralni is maximum a Balatonra mennek, nehogy kicsit világlátottabb legyen a gyerek, stb.
De anyunak a crossover, apunak a SUV, azt szigorúan mindig a gyerek dolgai validálják, ezt mindig hozzá is teszik, afféle szabadkozásként
@b-csaba ez egyébként részben igaz. 7 éves, jól felszerelt kisautóm van. Dolgozni ès legtöbb helyre BKVzom (nincs parkoló / rühellek parkolót keresni), vagy bicaj, idöben se veszteség ez, a bérletet a cég állja. Föleg szabadidös célra (természetjárás, utazás a CEE régióban, barátokkal programok) használom az autót, ritkán üzleti okból.
A költségei mióta nálam van (3 év, 37e km): 1.1 MFt üzemanyag, 1.5 MFt egyéb (ide értve: fenntartás, szerviz, bürokrácia, 2 megyére pályadij, KGFB+CASCO, fogyó-kopó segédanyagok, illatositó, mosás, stb. Minden.) ezen felül havi 45eFt lizing, a saját mélygarázshely a lakáshitel törlesztön és a lakásbiztositáson sokat nem dobott.
Sokszor szimplán azért ugrom el távolabbi Lidlbe, moziba vagy ki Budaörsre auchanba, hogy ha már ki kell fizetni a fenntartást akkor használjam is 🙂
@b-csaba a jelenség csúcsa egyébként a cégautósok, föleg akik nem vezetöi szinten vannak. JÁR, tehát nyomni kell neki, rohangálni fel-le, aköré szervezni az életet: autózni minél többet, mindig beugrani/elugrani valahova. Az az ö juttatásuk, ki kell maxolni, el kell venni a cégtöl. Ha nem autòzza ki az üzemanyag kártya limitet akkor úgy érzi: öt meglopta valaki.
Imàdom, mikor az ilyenek egymàs közt értetlenkednek: hogyhogy nem autóval van valaki, "cégesed van, nem? Cég fizeti! Hehe!" Fel sem merül: nem feltétlen az az idöhatékony / inna egy pohár italt az ember / stb.
@vagasiferi hajlamosak "nem Budapesten" valamiféle status quonak tekinteni: csak autózva lehet élni. Holott szimplán a politika is azért épitette le a tömegközit (bár az ország nagy részén azért vasárnap is teljesen jól eljutok a volánnal a közeli városokba, nem hiszem hogy iskolai napokon ez rosszabb - csak sokaknak már a menetrendet megnézni is degradál, azt se tudja hány busz van naponta a településén), vagy épp a falusi iskolákat, mert azt látja: ezt igy elfogadja a nép.
Érdekes egyébként a jelenség, ahol vidékiek kikérik: "az ország nem csak Budapest, ti nem tudjátok, itt mi hogy megy" - majd bedobnak 4-5 olyan gondolatot, mintha egyébként a vidék 100%-ban masszivan elszegényedö, kihalàsra itélt BAZ zsákfalu meg elérhetetlen tanyavilág lenne. Csak el ne kelljen ismerni: a szomszéd miatt kell erön felül is "kocsizni".
@Kiszamolo
Durván változott a helyzet a pandémia és a csok miatt: iszonyat sok család költözött ki a lakótelepekről/társasházakból többnyire a külvárosba/agglo falvakba.
Pár éve előttünk fél nyolckor állt a sor, amibe persze beleragadtak a buszok is (itt még pont nincs buszsáv, mivel kertváros legszéle), amikre 7-től (!) már nem fért fel a mi megállónkba senki. Azaz mi indultunk szépen fél 8 előtt kocsival, bicóval hótmindegy.
Jelenleg 7-kor már beáll a sor. A fél 9-re járó gyerekem simán tud tömegezni, a másik 2 nem. Hiába látok rá pár ablakunkból a buszmegállóra és van 3 percnyire még 3 vonal. Ha nagyon ramaty idő van, akkor indulunk korán. Kocsival, mert a buszok tele és totál hülyén (nem)járnak.
Ha emelkedik a benzin, mennek az emelt számlák és még többen járnánk tömeggel - az talán megoldja a sort, de akkor sem lesz több busz.
(Ja, fél 9 után erre nyugi van 4-ig)
Ezt szeretem ebben a blogban, hogy ellene megy a “csináljuk azt, amit mindenki más” gondolkodásmódnak. Nem a taxi - nem taxi a lényeg. Ez csak egy példa. Hanem az, hogy nem mindig éri meg az, ami a legkényelmesebb és nem mindig az a legolcsóbb, amit mindenki csinál. Százmillió légy is tévedhet, sőt többnyire téved is 🙂
Anno a lakóautós poszt miatt keveredtem ide. Ott le volt vezetve miért nem éri meg. Azóta nekünk is lett és 2 év alatt behozta az árát (ennyivel olcsóbban nyaraltunk). De ez nem az jelenti, hogy a blogger nem tudja mit beszél, hanem azt, hogy abban a konstrukcióban (bérlés, egy kempingben csücsülni főszezonban stb.) nem éri meg.
Ugyanez a helyzet a gyerekszállítás-taxi kérdéssel is. Vagy a rezsivel. Ismerősök szörnyülködnek mekkora lett a rezsi, miközben már csak 2-en vannak a 200nm házban, állandóan megy a medencében a vízforgató, amiben évi 1-2x fürdenek.
Saját házzal is ez van. Ha eladnánk, a tőkejövedelemből vígan elélnénk négyen a jelenlegi kamatszint mellett még albérletben is. Így meg benne áll a pénz, dolgoznunk is kell keményen a megélhetésért és még a karbantartás, fejlesztés költségei is terhelnek. Ez normális? A kamatszint nagyon gyorsan pattant fel, jóllehet ugyanilyen gyorsan fog visszaesni is. Akkor meg ott állunk stabil lakhatás nélkül, az egyetlen vagyonunk árát felélve, ha még a munkanélküliség is betalál ütni?
Én egy Pest megyei város technikum és gimnázium egyik "oktatója" vagyok...én gyalog max bicajjal járok be dolgozni oda, azt hagyjuk alig van már tanár akinek nem büdös tömegközlekedésre szállni, de a felsőbb évesek már saját kocsival feszítenek parkolóban mint pók a lucernásban... És ez nem egy gazdagok magán iskolája. Én meg csak lesek hogy micsoda jólét van ebben az országban, mert én nem engedhetem meg ezt magamnak. Sőt nemhogy 2 autót azt az 1et is gondolkozom el kéne adni...
Gimnázium tanári parkolója reggel fél nyolckor tele van, legalább 35-40 autó. Nem tudom, hány tanár van, miközben az összes helyi és helyközi busz a gimnázium ajtajában áll meg.
Így nő fel egy generáció ami alkalmatlan mindenre. Nem lehet csak a világra fogni.
Viszont praktikus, mert ha már a gyereket nem kell fuvarozni, a szülők több prémium időt tölthetnek délen, így spórolva a lakrészük fűtésén, ha már egyszer 30 évesen nyugdíjba mentek. Esetleg számold ki helikopterre is.
Ezen a gyerekek furikázásán ide-oda (iskola, edzés, különóra, különkülön) mindig csak mosolygok, pedig igazából teljesen nevetséges. 🙂
A 11% os kincstárjegy a 15% vagy a Jóisten tudja milyen valós infláció mellett nem "fial". Nincs reálhozam, csak egy illúzió, vagy kevesebbet buksz. Az a 20 millió tőke, aminek a hozamát kieszik és elköltik az pontosan az infláció mértékvel diszkontált 20 millió lesz jővőre. Ezzel szemben - bár nevettséges leírni - az autóban a pénz nominális értéke növekszik. Legalábbis reálértéken megmarad. Ez nem normális világ hogy a használt autó értéke nem csökken.