Taxival iskolába? Gyakran olcsóbb, mint a saját autóddal.

Van egy autókereskedő ismerősöm, kértem tőle régebben külföldi, keveset használt elektromos autó ajánlatokat, amit azóta is küld rendületlenül.

Egy éve még 12-13 milliós VW id4-eket küldött, most meg 19 milliós Skodákat és hasonló autókat. Az autóárak is drágultak 15-20%-ot, hiánycikk is az autó, ezért a kicsit használt is nagyon megdrágult és hát a forint is 17%-kal gyengébb, mint egy éve.

Már rég lemondtam az autócseréről, még 12 milliót is sokalltam, hiszen főleg csak városban használjuk az autót, ott is azért, mert a gyerekek másik városban tanulnak és a tömegközlekedés nem túl fényes az iskola és az otthon között.

Viszont szöget ütött a fejemben, ilyen elvadult autóárak mellett vajon nem lenne-e olcsóbb taxival járatni a gyerekeket iskolába, mint egy 18-20 milliós saját autóval? Vagy akár egy tízmillióssal? Melyik olcsóbb, a taxi vagy egy második autó megvétele és fenntartása iskolajáratra?

(Nem azt mondom, hogy taxival járasd a gyereked, sőt még azt sem, hogy autóval vidd iskolába és azt végképp nem, hogy 18 millióért vegyél autót, csak mert sokaknak nem sikerült felfogni, miről szól a cikk. A lényeg, hogy vajon nem lenne-e olcsóbb még a taxi is, mint csak ezért egy (második) drágább autó fenntartása? A cikk fő mondanivalója, hogy nagy luxus az autó, főleg ilyen célra. Ezért sem vagyok hajlandó ennyiért autót venni, hiszen ennél már minden más is olcsóbb lenne. De azért elnézem reggelente az iskola parkolójában a sok tízmilliós autókat, amivel sok gyerek érkezik.)

Törvényileg 180 tanítási napnak kell lennie egy évben.

Beszéltem taxis ismerőssel, bevett dolog, hogy reggelente gyerekeket hord iskolába, majd haza, esetleg edzésre és vissza. (Elvben be is vállalta volna a gyereket városon belül, nem mondtam meg neki, hogy csak cikkíráshoz kell az infó.)

Tételezzük fel, hogy alkunak helye nincs, a normál díjszabást kell fizetni minden nap.

Legyen az iskola 5 kilométerre, ez budapesti tarifákkal kiállási díj (ezer forint) és kilométerdíj (5×400 forint) mellett oda-vissza napi 6.000 forint.

Ha a gyerek nem beteg egy napig sem és nincs karantén vagy éppen szénszünet vagy online oktatás, akkor évi 1,08 millió forintot fizetek ki a taxisnak legrosszabb esetben.

A húszmilliós autót eladva (ha csak a gyerekek fuvarozása miatt van, lásd még második autó a családban) és berakva a pénzt jelenleg diszkontkincstárjegybe, az összeg fial egy év alatt 2,36 millió forintot kamatadómentesen.

Ha minden egyéb költségtől eltekintünk, akkor is kevesebb, mint a felébe kerül a taxi, mint egy 20 milliós autónak csak a tőkeköltsége.

Egészen konkrétan már egy 9,2 milliós autó esetén is olcsóbb a taxi igénybevétele, mint az összeg éves tőkeköltsége a jelenlegi kamatok mellett. Vagyis jelenleg ennyi összeg többet kamatozna állampapírban, mint amit kifizetsz egy év alatt a taxisnak.

S hol van még a többi költsége az autónak: biztosítás, műszaki vizsga, adók, üzemanyag és így tovább. (Cserébe a rengeteg egyéb költség mellőzéséért az inflációtól is eltekintettünk, bőven fedezné azt az értékvesztés és a többi kiadás.)

Most nagy hiány van a piacon, ezért felmentek még a használtautó árak is, gyakran előfordult, hogy használtan ugyanannyiért vagy akár kicsit többért is el tudtad adni az autót, mint amennyiért vetted.

De ennek lassan vége, a termelés utoléri magát, így érdemes számolni amortizációval is, ami szintén milliós tétel évente egy ilyen árú autónál.

Bár az emberek nem így gondolják, de nem a gyerekek taxival való iskolába küldése a nagyobb pénzkidobás a mostani kamatok mellett, hanem ha te hordod őket egy nyolc-tízmilliós autóval. Főleg, ha az egy második autó, ami csak azért van, hogy a gyerekeket hozzátok-vigyétek. (De néhány milliós autónál is nagyon durva összeget kapnál évente, hogy mennyibe kerül fenntartani.)

Persze az emberek mindennapi felesleges pénzkidobásnak élik meg a gyerekek taxiztatását, míg az autójuk éves értékvesztését, költségeit és különösen a tőkeköltségét a mindennapi rezsi részének érzik, hiába kerül többe ez utóbbi, mint a napi “pénzkidobás”. A legtöbb ember nem tartana fenn autót, főleg nem második autót, ha tudná, mennyibe kerül valójában. (Autóköltség-kalkulátor linkjét lásd lejjebb a cikkben.)

Erről cikk:

A fizetés fájdalma

Ha valakinek van kedve, kiszámolhatja, hogy minden kiadást figyelembe véve anyagilag hol van a fordulópont, hol olcsóbb a saját autó, mint a taxi. Ehhez itt találtok kalkulátort (a számok már régiek, de bátran írd át őket.):

Ennyit költesz az autódra valójában

Azt is érdemes lenne kiszámolni, hogy milyen kamatok mellett lesz lényegesen drágább a taxi, mint az iskolajáratra fenntartott autó. (Hiszen nem lesz örökre 10% felett a kamat, legalábbis nagyon reméljük.)

Update: a cikk NEM arról szól, hogy taxival küldd a gyereket iskolába és utána a kertész focizzon vele az udvaron, majd a cseléd tanuljon vele otthon. Hanem arról, hogy nagyon drága autóval vinni a gyerekedet iskolába, csak fogalmad sincs róla. Ha tudnád, hogy még taxival is olcsóbb lenne a gyereket szállítani, nem biztos, hogy csak ezért vennél (még egy) autót. Nem a 18-20 milliós autó a lényeg, mert annak az apropója, hogy egy használt Skoda elektromos autót már ennyiért árulnak. De még egyszer, számold ki bátran egy hatmilliós autóra is, hogy mennyibe kerül neked évente.

De bátran azt is számold ki, mennyibe kerül neked havonta egy kétmilliós autó fenntartása.

Share

140 hozzászólás

  • Hopp Júlia
    Saját házzal is ez van. Ha eladnánk, a tőkejövedelemből vígan elélnénk négyen a jelenlegi kamatszint mellett még albérletben is. Így meg benne áll a pénz, dolgoznunk is kell keményen a megélhetésért és még a karbantartás, fejlesztés költségei is terhelnek. Ez normális? A kamatszint nagyon gyorsan pattant fel, jóllehet ugyanilyen gyorsan fog visszaesni is. Akkor meg ott állunk stabil lakhatás nélkül, az egyetlen vagyonunk árát felélve, ha még a munkanélküliség is betalál ütni?
  • Orbán a király
    Én egy Pest megyei város technikum és gimnázium egyik “oktatója” vagyok…én gyalog max bicajjal járok be dolgozni oda, azt hagyjuk alig van már tanár akinek nem büdös tömegközlekedésre szállni, de a felsőbb évesek már saját kocsival feszítenek parkolóban mint pók a lucernásban… És ez nem egy gazdagok magán iskolája. Én meg csak lesek hogy micsoda jólét van ebben az országban, mert én nem engedhetem meg ezt magamnak. Sőt nemhogy 2 autót azt az 1et is gondolkozom el kéne adni…

    Gimnázium tanári parkolója reggel fél nyolckor tele van, legalább 35-40 autó. Nem tudom, hány tanár van, miközben az összes helyi és helyközi busz a gimnázium ajtajában áll meg.

  • Lukács
    Így nő fel egy generáció ami alkalmatlan mindenre. Nem lehet csak a világra fogni.

    Viszont praktikus, mert ha már a gyereket nem kell fuvarozni, a szülők több prémium időt tölthetnek délen, így spórolva a lakrészük fűtésén, ha már egyszer 30 évesen nyugdíjba mentek. Esetleg számold ki helikopterre is.

  • Nagy a jólét
    Ezen a gyerekek furikázásán ide-oda (iskola, edzés, különóra, különkülön) mindig csak mosolygok, pedig igazából teljesen nevetséges. 🙂
  • Jelenértékűségi probléma
    A 11% os kincstárjegy a 15% vagy a Jóisten tudja milyen valós infláció mellett nem “fial”. Nincs reálhozam, csak egy illúzió, vagy kevesebbet buksz. Az a 20 millió tőke, aminek a hozamát kieszik és elköltik az pontosan az infláció mértékvel diszkontált 20 millió lesz jővőre. Ezzel szemben – bár nevettséges leírni – az autóban a pénz nominális értéke növekszik. Legalábbis reálértéken megmarad. Ez nem normális világ hogy a használt autó értéke nem csökken.
  • Gergő
    Én rollerrel viszem oviba, 14ezer volt használtan. Mondjuk csak kb. 1,5 kilométer. Ha esik azért néha beülünk autómegosztóba , vagy buszba. Cserébe mi drága helyen lakunk, ahol van infrastruktúra. Elég nagy luxus 10-20 mios második autó, nem túl életszerű ez most, meg valóban máshova is megy vele az ember. Én első autót se cserélem 3-4 miosra, mert pedagogus feleségem jár vele dolgozni és akkor olcsóbb, ha otthon marad.
  • Gergő
    Ja és a héten autómentes hét van, szóval a taxit és a sajátautót is felejtsétek most el
  • Tóth Ottó
    Ilyen használatra minek 10 milliós autó?
    1.5-2 millióért egy Mercedes A osztaly, vagy egy VW Golf VI.
    Kicsit azt érzem, hogy ezt a cikket a túlzott jómód motiválta..

    Nem, csak nem érted a cikket. Nem arról szól, hogy 10 milliós autó kell az iskolához és még arról sem, hogy autóval vidd a gyereket iskolába.

  • Irritation
    A cikkhez csak kzvetve, a tisztességes országhoz is nagyon kapcsolódik az a kérdés, hogy vajon miféle ország az, ahol egy elég jelentős csoportnak az a legnagyobb gondja, hogy a hülyegyerekét taxival járassa iskolába/edzésre, miközben ez a csoport jórészt, amely kimaxolja a családi támogatást. Közben a valóban rászorulók MILLIÓI lényegében semmit nem kapnak ettől a torz, elborult értékrendű államtól.

    Tudom, hogy a kérdésem provokatív, és épp azokat az olvasókat provokálja gondolatban, akik szerint nekik JÁR a csok, jár az autótámogatás, jár az adóvisszatérítés, jár a kata adóelkerülés.

    De ez a dolog engem nagyon mélyen irritál.
    Köszönöm, hogy megoszthattam veletek.

  • Hector Salamanca
    Nem minden taxis bunkó és nem mindegyik ver át, csak szerencse kell hozzá.
    Ha egy mód van kerülöm a taxisokat, de mostanában volt két próbálkozásom.
    Az egyik szombat éjjel, a belvárosból mentem volna haza. A másik hétköznap reggel a repülőtérre mentem volna. Több céget hívtam (City, Főtaxi), egyik sem tudott autót küldeni.

    +Nem szívesen engedném a lányomat ilyen taxisok autójába.

  • hool
    A téma jó, bár félrevezető, mert szerintetek lennének itt olyan emberek(családok) akik csak és kizárólag azért vesznek egy autót, hogy csak és kizárólag a gyereket hordják az iskolába és vissza?? Szóval nem mennek vele ezen kívül még munkahelyre,bevásárolni,postára,edzeni,moziba,uszodába,rokonokhoz stb-stb? (klasszik. 2.autó vagy anya-taxi szerepét betöltő dolgok) Mert aki egy kicsit is közlekedik és nem a tömegközlekedést választja, már nem a taxi felé billen a mérleg.
    Ez a ‘gyereknek taxi’ használat is több mint valószínű, hogy ideiglenes, mert a gyerekből nagy gyerek-kamasz- felnőtt lesz. Kb mint egy albérlet, mikor tudod, hogy csak néhány évre tervezel az adott településen és nem tervezel vagy nem tudsz ingatlant venni. Nem azt nézed,hogy gazdaságos-e.De igaza van az előttem szólóhoz- ez rengeteg helyen kivitelezhetetlen. Ma Mo-n ez csak Budapest(agglom) és pár nagyvárosban tud menn
  • Tee Bee
    Iskola mellett lakunk, 4 gyerekkel.

    Akkor mi most termeljük a pénzt mert kb minden gyalog/bicikli távolságban van? 🙂

    Illetve adjuk el a családi 7 személyest, rakjam hozzá ami van, és vegyek kincstárjegyet 10-15% hozamért?

  • Davidka
    Vidéki vagyok, nagyon vidéki. 160-fős kis falu. Amikor ovodába jártam, a szomszéd 2-300 fős faluba, itt felraktak a buszra, ott meg az ovőnő levett, persze nem csak engem, hanem mindenkit. És rendes volános busz volt, nem kisbusz gyereküléssel meg biztonsági övvel. Általános iskolába már még egy faluval tovább jártunk, ott már nem kellett felrakni meg levenni, mindenki odatalált. Középiskola meg 40km, két évig voltam kollégista, csak olyan fekete gyerekek jöttek mint a buszkerék, így inkább bejárós lettem. 5:50-kor indult a busz, 6:50-re bent voltunk a városba, nulladik órára is pont beértünk, első órára meg még vártunk is. Hazafele meg megoldottuk. Ezzel szembe ma azt látom hogy középiskolába viszik a gyereket, mert a buszont rossz. Igen, én ismerek a buszról kb. 200 embert, ő ennyivel rosszabb helyzetbe van, mert a saját osztályát, esetleg még egy évfolyamot ismer, mert anyu..folyt…
  • Davidka
    folyt: viszi-hozza, nincs lógás mert reggel 20 perc dugóban ülés után pont beesik az iskola padba, délután meg anyu tudja mikor végez, ott van érte. Önállóság nincs, buszt csak kívülről látott. De legalább kényelmesen közlekedik az iskolába. És középiskoláról beszélünk, és nem egyetlen egy példa alapján írtam. Nálunk mindenki busz/bicikli/gyalog jött iskolába. Később motorral, autóval is, persze aki megengedhette, meg volt jogosítvány. Egyik osztálytársamat 1 hétig hordta az anyja még 9. év elején, kapta is az ívet, második héten busszal jött.
  • D
    Ha ezeket elmondom, a legtöbb ismerősöm hülyének néz, MÉG AKKOR IS, ha a részleteket is elmondom nekik. A legtöbb ember nem képes agyilag befogadni az új információt, főleg ha nagyon ellentmond annak mint amit hisznek. De gondolom ezt ti is tapasztaltátok. Más: Tudom, nem ez a lényege a cikknek, de akkor is, pofám leszakad hogy a mai gyerekeket kocsival viszik mindenhova. 12 éves voltam, amikor falura költöztünk, és onnantól távolsági busszal jártam be iskolába a városba. Pedig a szüleim messze átlag fölött kerestek, és két autónk volt… Nem beszélve arról, hogy minden gyerek elhízott, tehát még ennyit sem mozognak.
  • Meepwn
    Valójában a dkj mellett is csökken a forint értéke.
  • 42
    Egy ismerős családban anyu Sopronban szerzett munkát két évre, a kislány Ausztriába járt általános iskolába vonattal… (anyanyelvi szintű német nyelvtudás + a hazainál színvonalasabb oktatás volt a cél), apu maradt itthon. Minden megoldható.
    Sok esetben felesleges fönntartani autót, és valóban olcsóbb taxizni
  • dinnyésbácsi
    mondjuk aki második, gyerekhordozós autónak vesz 20 milliós autót, azt nem annyira sajnálom 😀
  • Ludasmatyi
    Azért is van elcsexve ez a mostani új generáció, mert annyira élhetetlenné kényezteti a sok szintén elcsexett szülő. Mi gyalog mentünk anno az iskolába, vagy később a középiskolába már busszal. Viszont én abszolút nem sajnálom azt az egybites szülőt, aki egyszerűen fel van háborodva még a javaslatról is, hogy járjon a csemete busszal. Nehogy valami proli néppel szívja egy helyen a levegőt. Az ilyenek csak hadd költsék a pénzt.
  • Maccs
    Barátnőm gyerekei a házukhoz képest Bp. másik felébe járnak iskolába. Kicsik, BKV-val nem szívesen engedi őket. Iskolabusz van, de míg mindenkit összeszed, 1,5 óráig megy.
    Így taxival küldi a gyerekeket suliba, mert máshogy nem tudja megoldani. Teljesen jól megy a rendszer, nekik megéri.
  • Unemployed
    A német autóipar olyan sikeresen “marketingelte be” a termékét a köztudatba, hogy aki nem vesz autót, az bizonyos körökben már kiiratkozott a társadalomból, pl. bizonyos női körökben egy olyan férfi, akinek nincs autója, az lúzer. (Ez is mutatja, hogy az ember nem racionális lény. Erre épült Európa háború utáni ipara.)
    Pedig egy termék akkor kell, ha hasznos/kell/megéri és nem akkor, ha “bizonyos körökben elvárás”. Lakni a híd alatt nyilván nem, de autó nélkül élni (főleg nagyvárosokban) néha könnyebb, mint vele. Pénzügyi vonzatok még rájönnek.
    A környékünkön most ment fel az óradíj 450 Ft-ra, a fizetős időszak pedig 8:30-18:00 helyett 8:00-20:00-ra. Egy parkolóhely bérlése 25-30.000, agyrém.

    Ezért – bár ingyen bérelne a cég – nem kérek, hogy Újpesten álljon ingyenes helyen vasárnap-mostantól szombat reggelig
    A végleges decemberben jön, arra önkori matrica mehet, de bérelt kocsira nem.

  • Okoska
    Szerintem félreérted a tőkeköltség fogalmát. Ahogy írják fentebb is: az infláció emeli a használt autók árát is. A tőkeköltséget a várható REÁLhozamból kell számolni. Az jelenleg most nem nagyon van, tehát akár még negatív is lehet a tőkeköltség.

    A cikked lényegét nem érinti, mert az amortizáció mai értéken számolva simán megvan 1 millió évente (mondjuk 5 évre) egy 10 millió feletti kocsinál és akkor – ahogy te is írod – még nem számoltuk a benzint, a biztosításokat, vagy a szervizt, de lehet, hogy érdemes lenne javítani a cikkben.

    Okoska, egy használati tárgynál reálhozam? Persze, számolni kellene az inflációval, de ezer minden mással is és egyikkel sem számoltunk.

  • van rajta
    Maradnak az ársapik, hip hip hurrá! nagy mártont direkt szivatják? 😀
  • Interest-ed
    Ha bevezettük volna az eurót, akkor is megérné a taxival oskolába?
  • TG
    Miklós, értem hogy miről szól a cikk.. de oviba járni második autónak nem elég pl egy használt kisautó 1-2 ezer euróért? Nem muszáj ahhoz 10milliós autó..

    TG, nem erről szól a cikk, hanem arról, hogy azok, akik 10 milliós autóval járnak, pénzkidobásnak gondolják a taxit, pedig jelenleg sokkal olcsóbb, mint a saját autó.

  • Belavoltam
    LOL 🙂 Ha van ra kormanyzati akarat, es a fenti hir alapjan nagyon ugy tunik, hogy van, meglesz az az 500-as euro 😀
  • John Smith

    Nincs gyerekem, Magyarországon nem is vállalnék, de nézzük a tényeket.
    Az egészségügyi szakmai állásfoglalás szerint az iskolatáska súlya nem haladhatná meg a gyermek testtömegének 10 százalékát, a mérések szerint már a másodikosok is testsúlyuk 16-18 százalékát vitték a hátukon. Az úszásoktatásban is részesülő ötödikesek terhe pedig megközelítette a testsúlyuk 22-25 százalékát.
    A normál gyaloglás tempója 5 km/h. A becsöngetés a legtöbb iskolában 7:30-kor van.
    Busszal átlag 15 perc a menetidő (kisvárosba szomszéd faluból), ált. 7:00-ra van a célnál.
    Vagyis a gyerek keljen fel legkésőbb 5:45-kor, ha időben be akar érni busszal. Vagy még korábban, ha gyalog megy, és cipeljen egy dögnehéz táskát.
    Ha nekünk szar volt, nekik se legyen jobb?
  • Tóth Ottó
    Én is értem a cikket, de ezt akkor is a jólét motiválta 🙂
    Ha valaki 10+ milliós autóval fuvarozza a gyerekét az vagy nagyon gazdag, vagy éppen jól keres és elkolti a pénzét felesleges dolgokra.
    Olyan csoportba akarsz lőni ami nem létezik.
    Ha valaki megteheti, akkor a saját luxus autójával fogja továbbra is hordani a gyerekét, csak éppen felfogad egy sofőrt. Nem fog egy taxissal alkudozni.
    Tényleg nem értem a cikket..
    Inkább írj az arstop meghosszabitasarol.
  • bab
    offtopic: nem működik az életbiztosítás linkje: https://eletbiztositas.kiszamolo.hu/

    Köszi, írtam a szolgáltatónak.

  • VágásiFeri

    15 km-re a várostól: buszmegálló 10 perc, busz 50 perc (14 megálló), séta iskoláig 20 perc. Ez naponta kétszer. Ha nem vagy szerencsés és a város másik iskolájába jár a kölök még egy helyi járatot is beiktathat bónuszként.
    Jómagam 10 évig vonatoztam 14 éves koromtól 50 km-ről (+2*20 perc séta). 10 évig napi 3 óra a semmibe a tömegközlekedés bűzében rohadva. SOHA TÖBBET! Senkinek nem kívánom.
    Nyilván attól lesz ám kemény és életrevaló a gyerek, ha 5.50-kor kel és olyan egész nap, mint a mosott sz.r. Persze, mindent meg lehet oldani, csak a kérdés, hogy hogyan érdemes. Aki meg az alsós gyerekét egyedül vonatra ülteti vagy taxis kezéba adja…hát…
    Ja, igen… én nem tudhatom, mert nem voltam katona…
  • Nagy Péter
    Miklós, szerintem egy szóval veszíti el a legtöbb ember a fonalat: “gyakran”.

    Ezután mindenki levetíti, szerinte mi a gyakori eset. Nyilván, ha Te olyan iskolába járatod a gyereket, ahol 10-20 milliós második autó a gyakori, akkor ezt sokan nem fogják tudni hova rakni. Nem feltétlenül, mert nem láttak ilyet, de nem biztos, hogy nekik ez a gyakori.

    A másik része, hogy ez az összeg a cikk alatt egyre hígul. 18 millióból lesz 12 milliós majd 8 millió aztán néhány milliós meg 6 milliós is említésre kerül.

    Ezt kétféleképpen lehet kezelni:

    1. Nagyon fontos hogyan kezded a cikket. Személyes anekdota “vegyek-e 20 milliós autót, 12-t is sokallom” indítás után sokan érzelmi alapon már nem fogják követni az általánosítási lépéseidet.

    2. Ha régi Kiszámoló módjára az elejére beraksz mondjuk egy táblázatot, különböző árakra példaképpen, egyből jobban átjön a cikk mondanivalója

  • Nagy Péter
    Amikor ilyenkor felháborodsz, hogy “miért nem értik a cikket”, “miért nem tudnak az emberek olvasni” egy valamin még elgondolkodnék.

    Vajon nem ugyanolyan hiányosság az, ami azok felől mutatkozik, akik nem próbálják/tudják megérteni a cikk lényegét, miután elhangzik egy szám,
    mint a részedről az, hogy nem keresed azt, hogyan lehet közérthetőbben megvilágítani egy problémát.

    Ha megengeded, mégegyszer megidéznék egy “régi Kiszámoló” szellemiségű gondolatébresztőt:

    Az élet autó nélkül
    2015-04-14

    “Még akkor is, ha egy 13 éves **átlagautó** egy 15 ezer kilométeres átlagfutással havi 75 ezer forintba kerül, de egy évi 10 ezres futás is hajszál híján havi 60 ezres kiadást jelent”

    “Ennél már csak az érthetetlenebb, amikor **relatív drága**, 2-3 milliós autók is heteken át ott állnak az utcán mozdulatlanul, esetleg a tulajdonosaik hétvégenként elugranak velük egy-egy bevásárlásra.”

    Péter, a legtöbb ember nem akar, nem tud olvasni és utána gondolkodni azon, mit olvasott.

    Idetéved a facebookról, fel sem fogja a cikket, csak annyit, hogy HÁ’ HOL ÉL EZ, 20 MILLIÓS A’TÓ?

    Ez persze nem gátolja meg abban, hogy az értetlenségét és a szövegértési problémáját mindjárt egy hozzászólásba öntse.

    A sok ilyen sületlen hozzászólás miatt emelem csak ki a lényeget, hátha akkor legalább egy picit felfog a cikk lényegéből.

  • Nagy Péter
    Szerintem van az életszínvonaladnak / szemléletednek egy prosperitás miatti eltolódása. Ezzel önmagában nincs baj, de néhány írásnak nem ártana, ha egy általánosítóbb felfogással születne meg végül.

    Le lehetne hozni ezt a cikket is úgy, hogy, amúgy tényleg 20 milliót meg 12 milliót is sokalló gondolattól vagy vezérelve, de ennek bemutatására már fordítasz annyi időt, hogy a példának végül egy átlagosabb esetet veszel.

    Ha pedig sok számot említesz, mint ahogy tetted itt is, a legcélszerűbb egy táblázatban szemléltetni a különböző értékű autók költségét a taxizással szemben.

    Az indulás óta követem az oldalad

  • axt
    Ez elvi okfejtésnek jó, ellenben a valóságban nem sok értelme van. Egyrészt, az emberek nagy része még 5 milliós autóval sem jár. Sokkal inkább jellemző az 1-3 milliót érő, használt autókkal való járkálás. Nagyon kevesen engedhetnek meg maguknak nem hogy egy 20 milliós, de még 8 milliós autót is akár. A másik probléma, hogy mivel az autók árai az egekben vannak így is, a taxisok pedig nem járhatnak akármivel (törvénybe foglalva) emiatt taxi is egyre kevesebb van. Ezt a saját bőrömön tapasztalom, nem valamilyen cikkben olvastam. Illetve egy utolsó dolog, ami már inkább az én személyes preferenciám: nem szeretek függeni másoktól. A saját autóban pont az a jó, hogy az ott van, ahol én akarom, és akkor, amikor én akarom. A taxisnak közbejöhet bármi, vagy épp pont nem dolgozik egyik nap, stb.
  • axt
    Látom, sokaknak fura, hogy valaki autóval viszi a gyerekét az iskolába. Most nem tudom, hogy kinek hány éves korig gyerek a gyerek, de azt azért szögezzük már le, hogy a mai közbiztonság rohadtul nem gyerekbiztos. Hány olyan hír jelenik meg hetente, hogy a buszon vergődött valami félhülye állat? Volt olyan, hogy késsel gyerekeket fenyegetett. Részemről nem érdekel, hogy ki minek teszi ki a gyerekét, de én az enyémet biztos nem tenném ki ennek. Hangsúlyozom, gyerekről beszélek, nem kamaszokról. Kamaszt se kéne ilyennek kitenni, de valahol el kell kezdeni az önállóságot. A helyzet az, hogy a tehetősebbek nem véletlenül menekülnek a tömegközlekedésről, meg úgy egyáltalán az utcáról. Én már attól lábrázást kapok, ha egy csöves odajön hozzám pénzt kérni. Semmi dolgom velük, ne jöjjenek oda és kész. És akkor az üvöltöző őrültekről még nem is beszéltem. Egy csomó társadalomba nem való ember van
  • pumpedjano
    6-tól 22 éves koromig jártam iskolába/ főiskolába, ebből összesen kb 1 hét volt amikor autóval vittek iskolába, akkor is csak azért mert még nem ment a mankózás egy lábműtétem után. Nem értem miért viszik az emberek a gyereket manapság minden nap kocsival a suliba, nincs lábuk, vagy nem tudnak felszállni a tömegközlekedésre?
  • Brado
    Tegnap verttünk egy 5 èves Leaf-ot 5.5m Ft-ért, akku 11 pálcàs, tip-topp. Ennek màr korrekt akkumenedzsmentje van. Két órán àt volt meghirdetve. Koràn reggel írtam az eladónak (elsôként!), délben szerzôdtünk. Ki lehet fogni, ràkészüléssel, és szerencsével, de kemény nap volt.
    Arra akartam kilyukadni, hogy 5-6M-ért van màr jó villanyautó (Zoé is).
  • vgaborka
    Egy átlagos magyar kisvárosban nőttem fel (É-Mo, megyeszékhely kb 80 km). Ott a város gimijében tanultam.
    Voltak osztálytársaim, akik 10-15 km-ról jártak be, már 12 éves koruktól (6 osztályos gimi), sőt, aki meg messzeb lakott, mondjuk 50 km-re, az pedig kollégista volt, 12 évesen. Nem nagyon hordoztak ott autóval senkit. Na jó volt aki néha Simson-nal jött be.
  • Pistu
    Szerintem jó cikk, a költségekről szól. Az most nem számít, hogy bárhol, bármikor előfordul, hogy nincs szabad taxi, így késés lesz belőle.
  • Mindegy
    Gimis koromban vidéken napi 2*50 percet ingáztam suliba buszon + a gyaloglások. Semmi probléma nem volt vele, ez volt a természetes. Mindenki normális volt, aki mégsem, azt a buszsofőr leb@szta a buszról. Feljöttünk Pestre, az egyetem végére kipattintott férfiként megutáltam a tömegközlekedést a kötözködő szar alakok miatt. Két lányom van, nem tudom, hogy milyen lesz a helyzet, ha iskolások lesznek, de jobb biztos nem. Megtehetem, így biztos, hogy nem engedem fel őket tömegközlekedésre, lányoknak a 14+ életkor még szarabb is, mint amikor kisebbek.

    Az autók meg manapság olyanok, hogy amit tavaly vettünk a feleségemnek 7 milliós kisautót, annak a listaára 10 M felett van, csak nem lehet kapni. Kisautó, nem prémium márka, nem elektromos, sima öntöltő hibrid.Persze, hülye aki megveszi, de ha az nem veszi meg, aki megteheti, akkor másnak meg nem lesz használt 10 év múlva.

    Inkább tanuljatok!

  • Pistabá
    Régivágású… mármint RégiVágási Feri vagyok. Aki kocsival viszi a gyereket iskolába, az – a vélemény nyilvánítási szabadságommal élve – szerintem egy barom.
    Általánosba helyben gyalog, középiskolába a Városliget környékére sárgabusszal+BKVval jártam be a Kiszámoló-agglomerációból, csak a másik végéről.
    6kor jött a sárgabusz, ha (nemritkán) a fél7essel mentem, akkor elkéstem a 7:50-es órakezdést. Ha délután kettőre otthon voltam az ajándék volt, inkább 3-4 között.
    Haverokkal, szomszédokkal valahogy csak eltelt az idő, esetleg buszon alvással, urambocsá’ csajozással. A csaj azóta is a feleségem 😉
    Ha valakit kocsival hoztak, vagy délután érte jöttek, az inkább ciki volt. Viszont aki kocsival jött (18+) úgy hogy a szülőt előtte elvitte dolgozni, na az király volt.
    Értem én, nem 20-30-40 évvel ezelőtt vagyunk, változik a világ, de nem biztos hogy minden változás jó irányba történik.
  • tp
    A nem létező taxik mellé kapsz tőlem egy megerősítést. A múltkor sima péntek este nem kaptam taxit, bkk futár pedig azt javasolta, hogy a leggyorsabb, ha hazagyalogolok (5km) végül így is lett 😀
  • Pistabá
    Ez amolyan “Okos úr és Buta úr iskolába hordja gyerekét” cikk, anno volt már hasonló, amikor autót vásároltak.
    Ha pl. Okos úr, abból is mondjuk “light” módon, mondjuk egy egy-két millás autóval hordod a gyereket az iskolába, na ott már nem csak a gyerek lesz közröhej tárgya, hanem az iskola maga fogja rád küldeni a gyermekvédelmiseket :-DDD
    Ilyen esetben inkább két sarokkal visszább tedd ki a gyereket, onnan meg már besétál, ne cikizzék szegényt 🙂
  • Къырымтатар
    axt

    Nem azért van kevés taxis, mert drága a taxi autót beszerezni, hanem azért, mert a covid járvány miatt a brigád fele abbahagyta.
    Továbbá elég súlyos logisztikai problémák vannak évek óta, ami eddig nem volt felntűnő, mert volt 7000 taxi Budapest utcáin, most hogy csak fele annyi van, már látszik a gond.
    Egyrészt, a világon nincs olyan, hogy utcáról beülve ugyan annyiba kerül egy 10 kilóméteres táv megtétele, mint telefonon rendelve a kocsit. Bécsben plusz ezer párszáz forintba kerül a telefonos rendelés.
    Másrészt semmi retorzió nincs, ha valaki “versenyezteti” a sofőröket. Tehát amikor a bulinegyedbe Pistike részegen haza akar jutni a Dob utca 2-ből a Dob utca 57-be, egyszere 4 taxit is rendel, majd abba ül be, amelyik előbb odaér (miközben 3 üres taxi áll a sarkon, de abba meg nem száll be, mert a telefonos autó megbízhatóbb). Tehát gyakorlatilag 1 ember 7 taxit stoppol…

  • testemen a jel

    “Én is értem a cikket
    (…)
    Tényleg nem értem a cikket.”

    Epik.

  • Matte
    “Nem, csak nem érted a cikket. Nem arról szól, hogy 10 milliós autó kell az iskolához és még arról sem, hogy autóval vidd a gyereket iskolába.”

    Miklos, szeretlek imadlak, de sokadszor allsz bele olyanba, amibe nem kéne. Nem, nem ő nem erti a cikket, te indultal ki szar peldabol.

    Az egesz elmelet bukik ugyanis ha egy 1 millios kis benzinessel nezed. Marpedig az emberek 80%-a max ennyiért vesz (rohangalos) kocsit. Lehet hogy csak 77% es lehet hogy 1.2 millio, ne akadjunk fenn a szamokon. A lenyeg nem ez, hanem hogy életszerűtlen a problema amibol kiindul az egesz.

  • Asd
    Hagyjuk mar, hogy regen csodas volt a kozbiztonsag, manapsag pedig minden sarkon eletveszelyben van a gyerek. Volt, hogy engem a noverem vitt oviba, utana pedig o ment tovabb altalanos iskola 3. osztalyaba. Manapsag a gyereknel ott a mobil, ha akarod minden lepeset latod, barmikor tud segitseget kerni. Amikor gyerek voltam reggel elindultam, suli utan meg bandaztunk a haverokkal es delutan valamikor hazaertem (sokszor az ures lakasba). Ha barmi baj lett volna nem tudtam volna telefonalni, nem volt mobil, sot vezetekesunk se volt otthon (igaz otthon se lett volna senki). Reszegekkel, kotekedo emberekkel ugyan ugy talalkoztunk mint manapsag.
    Persze neveljuk buborekba a gyereket. Nekem is van ismerosom aki a mai napig ugrik amikor a 18 eves gyereke valahova el akar menni, mert ne tomegkozlekedjen szegeny. De a valosag elobb-utobb szembe fog jonni.
  • jurta

    2022-09-16 at 23:15

    “A rosseb akar autóbérlési ügyintézéssel kínlódni, formanyomtatványok, szerződés, biztosítás, körbefotózás, szokatlan+ismeretlen (+kényelmetlen?) autó, anyámkínja”

    Nem jó autókölcsönzőbe jársz, vagy pedig túl jól állsz anyagilag (ez utóbbi nem gond, örülj neki), vagy aránytalanul kényelmes vagy. Többi hozzászólásod alapján az utolsóra is gyanakszom.

    (A kedvenc szolgáltatóm az autókölcsönző. Rendelés 10 perc, de csak mert én túl sokat válogatok az autók közt; félévente újabb kocsik; szombat hajnalban 5:15-kor elszenvedett balesetnél 1 órán belül ott volt a tréler és nekem a telefoníváson és a bejelentőlap kitöltésén túl semmi teendőm nem volt, 6 óra múlva már pótautó is lett volna; az autóban rendszeresen ott felejtett tárgyaim MINDIG megvannak. Ja, és nem beszélem jól az ország nyelvét, angolul kommunikálunk, pedig helyi cég, nem a nemzetközi láncok egyike.)

  • jurta
    Kiszámoló,

    egyedül a következővel nem tudom, mit kezdjek:

    DKJ-t venni, eladni max. 15 perc, költsége nincs.

    Autót vásárolni az én alaposságommal 2-3 hónap is (lenne, eddig még nem volt szükségem rá), eladni is 3-4 hét, és a tulajdonosváltás nincs ingyen (továbbá egyáltalán nem élvezem a folyamatot, de ezt nehéz forintosítani).

    Tegyük fel, mindegyik gyerek 3+8 évig jár oviba és általánosba, ez lefed legalább 15 évet, ha mondjuk 1-2 évente megfordul az autó tőkeköltségének és az állampapír hozamának párbaja (hisz ki gondolta 2021. márciusban, hogy ma 10-12%-os papírok lesznek?), nem rombolom-e ezzel az ügyességgel a saját életemet, akár nem a gyerekeknek fog-e hiányozni az erre fordított figyelem, életenergia?

    Tényleg érdekel, ezt hogyan képzeled el mondjuk önmagadra.

  • Elza
    Mi direkt olyan helyen vettünk házat, hogy az ovi, suli (és lassan megépül a bölcsi is) séta távolságban van, jo középiskolák 15 perc busz plusz 5-10 perc séta: egy megyeszékhely meletti faluban élünk
    – életünk egyik legjobb döntése volt.
    Egy nagyobb vidéki panellakás ára volt a ház…