Taxival iskolába? Gyakran olcsóbb, mint a saját autóddal.
Van egy autókereskedő ismerősöm, kértem tőle régebben külföldi, keveset használt elektromos autó ajánlatokat, amit azóta is küld rendületlenül.
Egy éve még 12-13 milliós VW id4-eket küldött, most meg 19 milliós Skodákat és hasonló autókat. Az autóárak is drágultak 15-20%-ot, hiánycikk is az autó, ezért a kicsit használt is nagyon megdrágult és hát a forint is 17%-kal gyengébb, mint egy éve.
Már rég lemondtam az autócseréről, még 12 milliót is sokalltam, hiszen főleg csak városban használjuk az autót, ott is azért, mert a gyerekek másik városban tanulnak és a tömegközlekedés nem túl fényes az iskola és az otthon között.
Viszont szöget ütött a fejemben, ilyen elvadult autóárak mellett vajon nem lenne-e olcsóbb taxival járatni a gyerekeket iskolába, mint egy 18-20 milliós saját autóval? Vagy akár egy tízmillióssal? Melyik olcsóbb, a taxi vagy egy második autó megvétele és fenntartása iskolajáratra?
(Nem azt mondom, hogy taxival járasd a gyereked, sőt még azt sem, hogy autóval vidd iskolába és azt végképp nem, hogy 18 millióért vegyél autót, csak mert sokaknak nem sikerült felfogni, miről szól a cikk. A lényeg, hogy vajon nem lenne-e olcsóbb még a taxi is, mint csak ezért egy (második) drágább autó fenntartása? A cikk fő mondanivalója, hogy nagy luxus az autó, főleg ilyen célra. Ezért sem vagyok hajlandó ennyiért autót venni, hiszen ennél már minden más is olcsóbb lenne. De azért elnézem reggelente az iskola parkolójában a sok tízmilliós autókat, amivel sok gyerek érkezik.)
Törvényileg 180 tanítási napnak kell lennie egy évben.
Beszéltem taxis ismerőssel, bevett dolog, hogy reggelente gyerekeket hord iskolába, majd haza, esetleg edzésre és vissza. (Elvben be is vállalta volna a gyereket városon belül, nem mondtam meg neki, hogy csak cikkíráshoz kell az infó.)
Tételezzük fel, hogy alkunak helye nincs, a normál díjszabást kell fizetni minden nap.
Legyen az iskola 5 kilométerre, ez budapesti tarifákkal kiállási díj (ezer forint) és kilométerdíj (5×400 forint) mellett oda-vissza napi 6.000 forint.
Ha a gyerek nem beteg egy napig sem és nincs karantén vagy éppen szénszünet vagy online oktatás, akkor évi 1,08 millió forintot fizetek ki a taxisnak legrosszabb esetben.
A húszmilliós autót eladva (ha csak a gyerekek fuvarozása miatt van, lásd még második autó a családban) és berakva a pénzt jelenleg diszkontkincstárjegybe, az összeg fial egy év alatt 2,36 millió forintot kamatadómentesen.
Ha minden egyéb költségtől eltekintünk, akkor is kevesebb, mint a felébe kerül a taxi, mint egy 20 milliós autónak csak a tőkeköltsége.
Egészen konkrétan már egy 9,2 milliós autó esetén is olcsóbb a taxi igénybevétele, mint az összeg éves tőkeköltsége a jelenlegi kamatok mellett. Vagyis jelenleg ennyi összeg többet kamatozna állampapírban, mint amit kifizetsz egy év alatt a taxisnak.
S hol van még a többi költsége az autónak: biztosítás, műszaki vizsga, adók, üzemanyag és így tovább. (Cserébe a rengeteg egyéb költség mellőzéséért az inflációtól is eltekintettünk, bőven fedezné azt az értékvesztés és a többi kiadás.)
Most nagy hiány van a piacon, ezért felmentek még a használtautó árak is, gyakran előfordult, hogy használtan ugyanannyiért vagy akár kicsit többért is el tudtad adni az autót, mint amennyiért vetted.
De ennek lassan vége, a termelés utoléri magát, így érdemes számolni amortizációval is, ami szintén milliós tétel évente egy ilyen árú autónál.
Bár az emberek nem így gondolják, de nem a gyerekek taxival való iskolába küldése a nagyobb pénzkidobás a mostani kamatok mellett, hanem ha te hordod őket egy nyolc-tízmilliós autóval. Főleg, ha az egy második autó, ami csak azért van, hogy a gyerekeket hozzátok-vigyétek. (De néhány milliós autónál is nagyon durva összeget kapnál évente, hogy mennyibe kerül fenntartani.)
Persze az emberek mindennapi felesleges pénzkidobásnak élik meg a gyerekek taxiztatását, míg az autójuk éves értékvesztését, költségeit és különösen a tőkeköltségét a mindennapi rezsi részének érzik, hiába kerül többe ez utóbbi, mint a napi “pénzkidobás”. A legtöbb ember nem tartana fenn autót, főleg nem második autót, ha tudná, mennyibe kerül valójában. (Autóköltség-kalkulátor linkjét lásd lejjebb a cikkben.)
Erről cikk:
Ha valakinek van kedve, kiszámolhatja, hogy minden kiadást figyelembe véve anyagilag hol van a fordulópont, hol olcsóbb a saját autó, mint a taxi. Ehhez itt találtok kalkulátort (a számok már régiek, de bátran írd át őket.):
Azt is érdemes lenne kiszámolni, hogy milyen kamatok mellett lesz lényegesen drágább a taxi, mint az iskolajáratra fenntartott autó. (Hiszen nem lesz örökre 10% felett a kamat, legalábbis nagyon reméljük.)
Update: a cikk NEM arról szól, hogy taxival küldd a gyereket iskolába és utána a kertész focizzon vele az udvaron, majd a cseléd tanuljon vele otthon. Hanem arról, hogy nagyon drága autóval vinni a gyerekedet iskolába, csak fogalmad sincs róla. Ha tudnád, hogy még taxival is olcsóbb lenne a gyereket szállítani, nem biztos, hogy csak ezért vennél (még egy) autót. Nem a 18-20 milliós autó a lényeg, mert annak az apropója, hogy egy használt Skoda elektromos autót már ennyiért árulnak. De még egyszer, számold ki bátran egy hatmilliós autóra is, hogy mennyibe kerül neked évente.
De bátran azt is számold ki, mennyibe kerül neked havonta egy kétmilliós autó fenntartása.
Gimnázium tanári parkolója reggel fél nyolckor tele van, legalább 35-40 autó. Nem tudom, hány tanár van, miközben az összes helyi és helyközi busz a gimnázium ajtajában áll meg.
Viszont praktikus, mert ha már a gyereket nem kell fuvarozni, a szülők több prémium időt tölthetnek délen, így spórolva a lakrészük fűtésén, ha már egyszer 30 évesen nyugdíjba mentek. Esetleg számold ki helikopterre is.
1.5-2 millióért egy Mercedes A osztaly, vagy egy VW Golf VI.
Kicsit azt érzem, hogy ezt a cikket a túlzott jómód motiválta..
Nem, csak nem érted a cikket. Nem arról szól, hogy 10 milliós autó kell az iskolához és még arról sem, hogy autóval vidd a gyereket iskolába.
Tudom, hogy a kérdésem provokatív, és épp azokat az olvasókat provokálja gondolatban, akik szerint nekik JÁR a csok, jár az autótámogatás, jár az adóvisszatérítés, jár a kata adóelkerülés.
De ez a dolog engem nagyon mélyen irritál.
Köszönöm, hogy megoszthattam veletek.
Ha egy mód van kerülöm a taxisokat, de mostanában volt két próbálkozásom.
Az egyik szombat éjjel, a belvárosból mentem volna haza. A másik hétköznap reggel a repülőtérre mentem volna. Több céget hívtam (City, Főtaxi), egyik sem tudott autót küldeni.
+Nem szívesen engedném a lányomat ilyen taxisok autójába.
Ez a ‘gyereknek taxi’ használat is több mint valószínű, hogy ideiglenes, mert a gyerekből nagy gyerek-kamasz- felnőtt lesz. Kb mint egy albérlet, mikor tudod, hogy csak néhány évre tervezel az adott településen és nem tervezel vagy nem tudsz ingatlant venni. Nem azt nézed,hogy gazdaságos-e.De igaza van az előttem szólóhoz- ez rengeteg helyen kivitelezhetetlen. Ma Mo-n ez csak Budapest(agglom) és pár nagyvárosban tud menn
Akkor mi most termeljük a pénzt mert kb minden gyalog/bicikli távolságban van? 🙂
Illetve adjuk el a családi 7 személyest, rakjam hozzá ami van, és vegyek kincstárjegyet 10-15% hozamért?
Sok esetben felesleges fönntartani autót, és valóban olcsóbb taxizni
Így taxival küldi a gyerekeket suliba, mert máshogy nem tudja megoldani. Teljesen jól megy a rendszer, nekik megéri.
Pedig egy termék akkor kell, ha hasznos/kell/megéri és nem akkor, ha “bizonyos körökben elvárás”. Lakni a híd alatt nyilván nem, de autó nélkül élni (főleg nagyvárosokban) néha könnyebb, mint vele. Pénzügyi vonzatok még rájönnek.
A környékünkön most ment fel az óradíj 450 Ft-ra, a fizetős időszak pedig 8:30-18:00 helyett 8:00-20:00-ra. Egy parkolóhely bérlése 25-30.000, agyrém.
Ezért – bár ingyen bérelne a cég – nem kérek, hogy Újpesten álljon ingyenes helyen vasárnap-mostantól szombat reggelig
A végleges decemberben jön, arra önkori matrica mehet, de bérelt kocsira nem.
A cikked lényegét nem érinti, mert az amortizáció mai értéken számolva simán megvan 1 millió évente (mondjuk 5 évre) egy 10 millió feletti kocsinál és akkor – ahogy te is írod – még nem számoltuk a benzint, a biztosításokat, vagy a szervizt, de lehet, hogy érdemes lenne javítani a cikkben.
Okoska, egy használati tárgynál reálhozam? Persze, számolni kellene az inflációval, de ezer minden mással is és egyikkel sem számoltunk.
TG, nem erről szól a cikk, hanem arról, hogy azok, akik 10 milliós autóval járnak, pénzkidobásnak gondolják a taxit, pedig jelenleg sokkal olcsóbb, mint a saját autó.
Nincs gyerekem, Magyarországon nem is vállalnék, de nézzük a tényeket.
Az egészségügyi szakmai állásfoglalás szerint az iskolatáska súlya nem haladhatná meg a gyermek testtömegének 10 százalékát, a mérések szerint már a másodikosok is testsúlyuk 16-18 százalékát vitték a hátukon. Az úszásoktatásban is részesülő ötödikesek terhe pedig megközelítette a testsúlyuk 22-25 százalékát.
A normál gyaloglás tempója 5 km/h. A becsöngetés a legtöbb iskolában 7:30-kor van.
Busszal átlag 15 perc a menetidő (kisvárosba szomszéd faluból), ált. 7:00-ra van a célnál.
Vagyis a gyerek keljen fel legkésőbb 5:45-kor, ha időben be akar érni busszal. Vagy még korábban, ha gyalog megy, és cipeljen egy dögnehéz táskát.
Ha nekünk szar volt, nekik se legyen jobb?
Ha valaki 10+ milliós autóval fuvarozza a gyerekét az vagy nagyon gazdag, vagy éppen jól keres és elkolti a pénzét felesleges dolgokra.
Olyan csoportba akarsz lőni ami nem létezik.
Ha valaki megteheti, akkor a saját luxus autójával fogja továbbra is hordani a gyerekét, csak éppen felfogad egy sofőrt. Nem fog egy taxissal alkudozni.
Tényleg nem értem a cikket..
Inkább írj az arstop meghosszabitasarol.
Köszi, írtam a szolgáltatónak.
15 km-re a várostól: buszmegálló 10 perc, busz 50 perc (14 megálló), séta iskoláig 20 perc. Ez naponta kétszer. Ha nem vagy szerencsés és a város másik iskolájába jár a kölök még egy helyi járatot is beiktathat bónuszként.
Jómagam 10 évig vonatoztam 14 éves koromtól 50 km-ről (+2*20 perc séta). 10 évig napi 3 óra a semmibe a tömegközlekedés bűzében rohadva. SOHA TÖBBET! Senkinek nem kívánom.
Nyilván attól lesz ám kemény és életrevaló a gyerek, ha 5.50-kor kel és olyan egész nap, mint a mosott sz.r. Persze, mindent meg lehet oldani, csak a kérdés, hogy hogyan érdemes. Aki meg az alsós gyerekét egyedül vonatra ülteti vagy taxis kezéba adja…hát…
Ja, igen… én nem tudhatom, mert nem voltam katona…
Ezután mindenki levetíti, szerinte mi a gyakori eset. Nyilván, ha Te olyan iskolába járatod a gyereket, ahol 10-20 milliós második autó a gyakori, akkor ezt sokan nem fogják tudni hova rakni. Nem feltétlenül, mert nem láttak ilyet, de nem biztos, hogy nekik ez a gyakori.
A másik része, hogy ez az összeg a cikk alatt egyre hígul. 18 millióból lesz 12 milliós majd 8 millió aztán néhány milliós meg 6 milliós is említésre kerül.
Ezt kétféleképpen lehet kezelni:
1. Nagyon fontos hogyan kezded a cikket. Személyes anekdota “vegyek-e 20 milliós autót, 12-t is sokallom” indítás után sokan érzelmi alapon már nem fogják követni az általánosítási lépéseidet.
2. Ha régi Kiszámoló módjára az elejére beraksz mondjuk egy táblázatot, különböző árakra példaképpen, egyből jobban átjön a cikk mondanivalója
Vajon nem ugyanolyan hiányosság az, ami azok felől mutatkozik, akik nem próbálják/tudják megérteni a cikk lényegét, miután elhangzik egy szám,
mint a részedről az, hogy nem keresed azt, hogyan lehet közérthetőbben megvilágítani egy problémát.
Ha megengeded, mégegyszer megidéznék egy “régi Kiszámoló” szellemiségű gondolatébresztőt:
Az élet autó nélkül
2015-04-14
“Még akkor is, ha egy 13 éves **átlagautó** egy 15 ezer kilométeres átlagfutással havi 75 ezer forintba kerül, de egy évi 10 ezres futás is hajszál híján havi 60 ezres kiadást jelent”
“Ennél már csak az érthetetlenebb, amikor **relatív drága**, 2-3 milliós autók is heteken át ott állnak az utcán mozdulatlanul, esetleg a tulajdonosaik hétvégenként elugranak velük egy-egy bevásárlásra.”
Péter, a legtöbb ember nem akar, nem tud olvasni és utána gondolkodni azon, mit olvasott.
Idetéved a facebookról, fel sem fogja a cikket, csak annyit, hogy HÁ’ HOL ÉL EZ, 20 MILLIÓS A’TÓ?
Ez persze nem gátolja meg abban, hogy az értetlenségét és a szövegértési problémáját mindjárt egy hozzászólásba öntse.
A sok ilyen sületlen hozzászólás miatt emelem csak ki a lényeget, hátha akkor legalább egy picit felfog a cikk lényegéből.
Le lehetne hozni ezt a cikket is úgy, hogy, amúgy tényleg 20 milliót meg 12 milliót is sokalló gondolattól vagy vezérelve, de ennek bemutatására már fordítasz annyi időt, hogy a példának végül egy átlagosabb esetet veszel.
Ha pedig sok számot említesz, mint ahogy tetted itt is, a legcélszerűbb egy táblázatban szemléltetni a különböző értékű autók költségét a taxizással szemben.
Az indulás óta követem az oldalad
Arra akartam kilyukadni, hogy 5-6M-ért van màr jó villanyautó (Zoé is).
Voltak osztálytársaim, akik 10-15 km-ról jártak be, már 12 éves koruktól (6 osztályos gimi), sőt, aki meg messzeb lakott, mondjuk 50 km-re, az pedig kollégista volt, 12 évesen. Nem nagyon hordoztak ott autóval senkit. Na jó volt aki néha Simson-nal jött be.
Az autók meg manapság olyanok, hogy amit tavaly vettünk a feleségemnek 7 milliós kisautót, annak a listaára 10 M felett van, csak nem lehet kapni. Kisautó, nem prémium márka, nem elektromos, sima öntöltő hibrid.Persze, hülye aki megveszi, de ha az nem veszi meg, aki megteheti, akkor másnak meg nem lesz használt 10 év múlva.
Inkább tanuljatok!
Általánosba helyben gyalog, középiskolába a Városliget környékére sárgabusszal+BKVval jártam be a Kiszámoló-agglomerációból, csak a másik végéről.
6kor jött a sárgabusz, ha (nemritkán) a fél7essel mentem, akkor elkéstem a 7:50-es órakezdést. Ha délután kettőre otthon voltam az ajándék volt, inkább 3-4 között.
Haverokkal, szomszédokkal valahogy csak eltelt az idő, esetleg buszon alvással, urambocsá’ csajozással. A csaj azóta is a feleségem 😉
Ha valakit kocsival hoztak, vagy délután érte jöttek, az inkább ciki volt. Viszont aki kocsival jött (18+) úgy hogy a szülőt előtte elvitte dolgozni, na az király volt.
Értem én, nem 20-30-40 évvel ezelőtt vagyunk, változik a világ, de nem biztos hogy minden változás jó irányba történik.
Ha pl. Okos úr, abból is mondjuk “light” módon, mondjuk egy egy-két millás autóval hordod a gyereket az iskolába, na ott már nem csak a gyerek lesz közröhej tárgya, hanem az iskola maga fogja rád küldeni a gyermekvédelmiseket :-DDD
Ilyen esetben inkább két sarokkal visszább tedd ki a gyereket, onnan meg már besétál, ne cikizzék szegényt 🙂
Nem azért van kevés taxis, mert drága a taxi autót beszerezni, hanem azért, mert a covid járvány miatt a brigád fele abbahagyta.
Továbbá elég súlyos logisztikai problémák vannak évek óta, ami eddig nem volt felntűnő, mert volt 7000 taxi Budapest utcáin, most hogy csak fele annyi van, már látszik a gond.
Egyrészt, a világon nincs olyan, hogy utcáról beülve ugyan annyiba kerül egy 10 kilóméteres táv megtétele, mint telefonon rendelve a kocsit. Bécsben plusz ezer párszáz forintba kerül a telefonos rendelés.
Másrészt semmi retorzió nincs, ha valaki “versenyezteti” a sofőröket. Tehát amikor a bulinegyedbe Pistike részegen haza akar jutni a Dob utca 2-ből a Dob utca 57-be, egyszere 4 taxit is rendel, majd abba ül be, amelyik előbb odaér (miközben 3 üres taxi áll a sarkon, de abba meg nem száll be, mert a telefonos autó megbízhatóbb). Tehát gyakorlatilag 1 ember 7 taxit stoppol…
“Én is értem a cikket
(…)
Tényleg nem értem a cikket.”
Epik.
Miklos, szeretlek imadlak, de sokadszor allsz bele olyanba, amibe nem kéne. Nem, nem ő nem erti a cikket, te indultal ki szar peldabol.
Az egesz elmelet bukik ugyanis ha egy 1 millios kis benzinessel nezed. Marpedig az emberek 80%-a max ennyiért vesz (rohangalos) kocsit. Lehet hogy csak 77% es lehet hogy 1.2 millio, ne akadjunk fenn a szamokon. A lenyeg nem ez, hanem hogy életszerűtlen a problema amibol kiindul az egesz.
Persze neveljuk buborekba a gyereket. Nekem is van ismerosom aki a mai napig ugrik amikor a 18 eves gyereke valahova el akar menni, mert ne tomegkozlekedjen szegeny. De a valosag elobb-utobb szembe fog jonni.
2022-09-16 at 23:15
“A rosseb akar autóbérlési ügyintézéssel kínlódni, formanyomtatványok, szerződés, biztosítás, körbefotózás, szokatlan+ismeretlen (+kényelmetlen?) autó, anyámkínja”
Nem jó autókölcsönzőbe jársz, vagy pedig túl jól állsz anyagilag (ez utóbbi nem gond, örülj neki), vagy aránytalanul kényelmes vagy. Többi hozzászólásod alapján az utolsóra is gyanakszom.
(A kedvenc szolgáltatóm az autókölcsönző. Rendelés 10 perc, de csak mert én túl sokat válogatok az autók közt; félévente újabb kocsik; szombat hajnalban 5:15-kor elszenvedett balesetnél 1 órán belül ott volt a tréler és nekem a telefoníváson és a bejelentőlap kitöltésén túl semmi teendőm nem volt, 6 óra múlva már pótautó is lett volna; az autóban rendszeresen ott felejtett tárgyaim MINDIG megvannak. Ja, és nem beszélem jól az ország nyelvét, angolul kommunikálunk, pedig helyi cég, nem a nemzetközi láncok egyike.)
egyedül a következővel nem tudom, mit kezdjek:
DKJ-t venni, eladni max. 15 perc, költsége nincs.
Autót vásárolni az én alaposságommal 2-3 hónap is (lenne, eddig még nem volt szükségem rá), eladni is 3-4 hét, és a tulajdonosváltás nincs ingyen (továbbá egyáltalán nem élvezem a folyamatot, de ezt nehéz forintosítani).
Tegyük fel, mindegyik gyerek 3+8 évig jár oviba és általánosba, ez lefed legalább 15 évet, ha mondjuk 1-2 évente megfordul az autó tőkeköltségének és az állampapír hozamának párbaja (hisz ki gondolta 2021. márciusban, hogy ma 10-12%-os papírok lesznek?), nem rombolom-e ezzel az ügyességgel a saját életemet, akár nem a gyerekeknek fog-e hiányozni az erre fordított figyelem, életenergia?
Tényleg érdekel, ezt hogyan képzeled el mondjuk önmagadra.
– életünk egyik legjobb döntése volt.
Egy nagyobb vidéki panellakás ára volt a ház…