Tesláról még egyszer

Talán nincs még egy olyan megosztó részvény a piacon, mint a Tesla részvénye. Nem véletlen, hogy a világ legjobban shortolt részvénye, ezzel szemben viszont az egyik legnagyobb rajongás is övezi a céget, sokan benne látják a jövőt, sőt a közeljövő legnagyobb autógyártóját.

Igazságot nem tudunk és nem is akarok tenni, mert éppen ezért van piac: az emberek egyik fele így gondolja, a másik fele úgy.

Azonban érdekes a cég annyira, hogy megnézzük, miért alakult ki ez a számokkal nehezen megmagyarázható árazás, mit várnak a cégtől azok, akik néhány napja még 900 dollárnál is többre értékelték a cég részvényeit, ezzel 170 milliárd dollárra tartva a céget. (Ami majdnem kétszer annyi, mint a világ legtöbb személyautóját eladó Volkswagen piaci értéke.)

A Teslával kapcsolatban két világ csap össze: a pusztán pénzügyi mutatók (bevétel, növekedés, profitráta, stb.) alapján értékelők állnak szemben a jövő új Google-ét vagy Iphone-ját látó befektetőkkel. Szemükben a Tesla képviseli a jövőt, mert az sokkal több, mint egy autógyártó.

A Tesla az új Iphone, a többiek a Nokia, amire úgy rárúgta az ajtót az Iphone, hogy néhány éven belül gyakorlatilag tönkre is ment. Szerintük mindegy, milyen számokat mutat most a Tesla vagy a többi autógyártó, mert itt forradalom és hatalomátvétel van, melynek egyértelmű győztese a Tesla. 2007-ben a Nokia is nagyon szép számokat mutatott, aztán három év múlva már csak múlt időben beszélhettünk róla, úgy lemosta az Apple a pályáról a telefonjait.

Itt a Tesla a teljesen új módon felépített elektromos autóival, a küszöbön álló önvezető funkciójával és hamarosan mindenki csak ilyen autót akar majd venni.

Amint mondtam is, igazságot biztos nem tudunk szolgáltatni, de érdekes megnézni a két megközelítést.

Először nézzük meg a Tesla számait az autógyártás és a profit fényében.

Amint fentebb említettem, a Volkswagen a világ legnagyobb autógyára eladott autók darabszáma alapján, tavaly és tavalyelőtt is közel 6,3 millió autót adott el (ebből 80 ezer elektromos) és olyan márkák tulajdonosa, mint a VW, Audi, Porsche, Lamborghini, Skoda, Seat és még néhány további márka. A BMW 2.52 millió autót adott el 2019-ben (ebből 161 ezer elektromos jármű), a Mercedes pedig 2,45 millió darabot. A Tesla 367 ezer autót adott el tavaly, ez számára új rekord. Minden autógyár növelte az eladási darabszámot: 1,3% (Mercedes), 2% (BMW), 0,5% (VW). Ezek a számok százalékosan eltörpülnek a Tesla számai mellett. Igaz, hogy a drágább modellekből 29%-kal csökkent a kereslet, de a Model 3-ból 46%-kal több fogyott. (Erről később bővebben.)

A VW piaci értéke, vagy kapitalizációja (a részvények száma szorozva a részvények jelenlegi árával) ebben a pillanatban 78 milliárd euró. Ennyit ér az egész cég a befektetők szerint. A Tesla némi lejtmenet után most 144 milliárd dollár ér. A BMW 39 milliárd eurót ér, a Mercedes 42 milliárdot. Vagyis a három autógyár alig ér többet a piaci érték alapján, mint a Tesla egymaga. (Egy euró 1,1 amerikai dollár.)

A VW tavaly 14 milliárd euró nettó profitot ért el, így a részvények P/E értéke 5,83. Ez azt jelenti, hogy minden más változást figyelmen kívül hagyva ha ma veszek egy részvényt, a rám eső profitból 6 év alatt visszatermelné az árát a részvény. A BMW P/E értéke 7,98.

Tavaly Tesla közel egymillárd dollár GAAP szerinti veszteséget könyvelhetett el. A Teslának még nem volt egyetlen éve sem, amikor nyereséges lett volna. Az első két negyedév 1,1 milliárd dollárnál is több veszteségét nem nagyon befolyásolta az utolsó két negyedév szerény 248 milliós nyeresége. (Ebből 100 millió dollár az eladott CO2 kvótából folyt be.)

A VW value to book értéke 0,65, a BMW-é 0,62. Ez azt jelenti, hogy ha ma el tudnánk adni a könyvelésben nyilvántartott értéken a VW  vagy a BMW vagyontárgyait, akkor másfélszer annyi pénzt kapnánk, mint amennyire most értékeli a tőzsde a céget. A Tesla hasonló értéke 19,3, vagyis az 5%-át kapnánk vissza a cég piaci árazásának.

A Tesla a beruházásait (úgynevezett capex) a tervezetthez képest közel a felére vágta tavaly, így költött el erre 1,32 milliárd dollárt. (Ha ezt nem tette volna, 2 milliárd dollár felett lett volna  a tavalyi vesztesége, ami a teljes bevételeinek a mintegy 10%-a.) A VW hasonló értéke 18 milliárd euró évente.

A VW 14 milliárd eurót költött kutatás fejlesztésre 2018-ban, az autóeladásokból származó bevétel 6.8%-át (R&D ratio).

A Tesla ennek kevesebb, mint a tizedét, 1.45 milliárd dollárt. Ez szintén a bevételeinek a mintegy 6%-a volt 2018-ban.

2019-ben a Tesla még a kutatás-fejlesztés kiadásait is visszavágta 8.01%-kal, 1.34 milliárd dollárra. Ez a teljes árbevételének 5,24%-a. (A VW radikális emelte az erre fordított kiadásait 2019-ben.)

A VW 60 milliárd eurót akart elkölteni 2024-ig elektromos autók fejlesztésére. 2019 novemberében bejelentették, hogy megemelik ezt a keretet további 40%-kal.

Azonban itt fontos egy pillanatra megállni és megemlékezni arról, hogy ezek a számok a jelen pillanatképei. Aki 150 milliárd dollárra becsüli a Teslát, pont azt mondja, hogy ezek a számok fognak radikálisan megváltozni. (Ezért is elméleti a feltevés, hogy a VW hat év alatt kitermeli az árát, ha semmi nem változik. Egy a biztos, hogy változni fog. Hogy merre, azt még nem tudjuk.)

S itt jön a nagy kérdés, tényleg tud-e akkora áttörést elérni a Tesla, mint rengetegen hinni szeretnék.

Nézzük a növekvő eladási számokat. Ezek nem annyira szépek szerintem, mint sokan azt látni szeretnék.

2018 második felében elindult a Model 3 érdemi gyártása, akkor azonban még megtehette a cég, hogy csak a legnagyobb profittal kecsegtető legdrágább modelleket gyártotta. Akkor volt először a Tesla történetében, hogy igen szerény mértékben, de mégis két egymást követő negyedévben is nyereséget tudott kimutatni, hála a közel 80 ezer dolláros agyonextrázott modelleknek.

Azonban annyira elfogytak a megrendelések a drága modellre, hogy decemberben már akár három nap alatt is legyártottak egy frissen megrendelt autót. Annak ellenére, hogy éppen kifutott az amerikai támogatás a Teslára, így aki akart, mindenképp megrendelte még abban az évben az autóját.

Ezen az európai piacra való bevezetés segített 2019 elején, de ez sem mentette meg a helyzetet. Ezért februártól teljesen váratlanul bejelentette a Tesla, hogy már a legolcsóbb modellt is hajlandó legyártani. A csökkenő keresletet júniusban a jobbkormányos modell piacradobásával mentették meg újra.

Közben hiába lett elérhető a fele olyan drága alapfelszereltségű Model 3 2019 elején, az USÁ-ban nem nőtt az eladott darabszám 2019-ben 2018-hoz képest. Mindezt úgy, hogy kapni igazából csak 2018 második felében lehetett a Model 3-at. Vagyis jóformán 2018 második felében adtak el szinte darabra annyi Teslát az USÁ-ban, mint a teljes 2019-es évben. Mert aki akart, az már vett magának. Erre utal az is, hogy egész évben rendelés után legkésőbb 3 hetes határidőre tudtak (és tudnak) bárkinek autót gyártani az USÁ-ban, vagyis nem a termelési kapacitással volt probléma.

Hogy mennyire nem termelési, hanem keresleti problémáról volt szó, az az amerikai kiszállítási időkből is látszik: 2019 január végén, amikor már javában dübörgött az európai és kínai export, egy hét alatt az ajtód elé hozták a megrendelt autót. Nem készletről, gyártósorról!! Szállítási idővel együtt.

Sőt, még márciusban is, amikor már a legolcsóbb modell is elérhető volt másfél hónapja, tudták tartani a 2-4 hetet. (Kivéve, ha a leges legolcsóbb modellt kérted, akkor hat hétig kellett várnod. De az eggyel drágább verzió megvolt 2-3 héten belül.) Ennyit a kereslet vagy a kapacitás kérdéséről. 

Az állandó burkolt árcsökkentések (először autopilot lett ingyenes az addigi kétezer dollár helyett, aztán a fehér színű festés is alap lett az addigi fekete alapszín és 1500 dolláros felár helyett) sem a túl nagy kereslet irányában mutatnak.

Az év első fele az olcsóbb modellek miatt katasztrofális lett anyagilag, a Model 3 erősen kannibalizálta az eddigi fejőstehén S és X modelleket is.

Az év végére darabszám alapján belehúzott a Tesla, az utolsó negyedévben 112 ezer autót szállított ki. Ebben nagy segítség volt a változó holland adózási szabályok miatti előrehozott vásárlások és egyéb tényezők is.

Azonban a számok nem annyira szépek, ha nem csak a darabszámot nézzük.

2018 végén az árbevétel csak 1%-kal volt kisebb, mint 2019 utolsó negyedévében, hiába adott el 21 ezerrel több autót a Tesla. Vagyis a darabszám szépen nőtt, de semmi más nem változott érdemben. (Igaz, ezt a darabszámot már 2018-ra beígérték és a megcélzott éves 360-400 ezer darabos eladás alját is éppen csak sikerült megcsípni.) Az autókon elérhető profit csökkent, ahogy az átlagár is csökkent. A raktárkészlet is jelentősen megcsappant (legyártott vs. eladott autók különbsége) és a beruházás értéke is egymilliárd dollárral kevesebb lett az eredetileg tervezetnél. Mindezek a dolgok is segítettek, hogy a számok szebbek legyenek az utolsó két negyedévben. (Az export miatt van úton lévő állomány is, de mivel már egy éve folyt az export 2019 végére, ezt vehetjük közel állandónak.)

Mindeközben új piacra már nem lehet betörni, mint 2019 elején Európa, vagy közepén a jobbkormányos országok piaca, hiszen mindenhol már megvehető a Tesla, ahol van rá pénz.

Ezeket összevetve anyagilag nagyon rossz évet zárt a Tesla. A kimutatott néhány milliós nyereség két negyedévben a négyből csak optikailag néz ki jól.

S az idei év még rosszabbul indult. A kínai számokat még nem tudjuk, de nyilván tragikusak a járvány miatt. A kínai járműeladási számok 92%-ot estek februárban,  az elektromos autók még jobban a visszavágott támogatás miatt, a Tesla pontos számait nem ismerjük. De az európai számok is elképesztően rosszak eddig.

Kevesebb Tesla fogyott Európában 2020 január elsejétől február végéig, mint 2018-ban ugyezen idő alatt, amikor még nem is lehetett Model 3-at kapni. Teljesen konkrétan 2019 utolsó negyedévében ugyanennyi nap alatt már 5002 Teslát regisztráltak a három legfontosabb európai piacon, ahonnan van napi adat, idén még csak 514-et az 57 nap alatt. Vagyis időarányosan visszaesett közel tizedére a kereslet. S itt még járvány sincsen. (Persze elképzelhető, hogy márciusban lesz a hatalmas áttörés, de egyre kevésbé látszik valószínűnek. Leginkább arról lehet szó, hogy aki akart és tudott, már jó eséllyel vett magának egy Teslát. Ahogy az USÁ-ban, itt is esett a kereslet.)

A Tesla Model 3 a 15. eladott elektromos autó ebben a negyedévben Európában, még az őskövület E-Golfból is közel kétezer darabot adtak el eddig idén, ahogy a Nissan Leafből is több, mint kétszer annyi talált gazdára, mint Model 3-ból.

A Tesla megint előre menekül, bő fél évvel váratlanul előrehozta a Model Y bevezetését, hogy a legnagyobb profittal kecsegtető Performance verziót eladhassa még ebben a negyedévben a vásárlóknak. Kérdés, mennyire van letesztelve a típus, amit nemrég mutattak be. (Akkor is, ha sok alkatrésze közös a Model 3-mal.)

S itt jön az én véleményem: két dolog miatt borzasztóan sántít a Tesla-Iphone hasonlat. Az egyik, hogy az Iphone már a kezdetektől egy fejőstehén volt, ami az Apple profitjának a 80%-át adta. A másik, hogy a fejlett világban bárki ki tud fizetni 400 dollárt (ennyibe került először az Iphone), ha másként nem, két éves részletre, operátori kedvezménnyel.

Azonban 18-40 millió forintért még a fejlett világban is nagyon kevesek tudnak vagy hajlandóak autót venni. S itt a legnagyobb gondja a Teslának: egy szűk rétegnek gyárt autót. Ebben az ársávban összesen nem adnak el 2-3 millió autónál többet egy évben.

Egy telefonnal el lehet játszani, hogy évente kihozok egy kicsit jobbat, vedd meg azt is 400 dollárért, a régit meg dobd ki. Egy autó nem is változik érdemben 8-10 évig (különösen a Tesla), ezért nincs miért újat venni ugyanabból a típusból és hát nem is az eldobom kategória az ára. Aki eddig megvette a Tesláját, az nem fog újat venni a következő néhány évben.

Azonban a növekedési sztorihoz növekedés kellene, ami még a profit erodálása mellett sem fenntartható. Legalábbis annyira biztos nem, mint a részvény ára ezt indokolná. Ehhez az árazáshoz Teslának annyi autót kellene eladnia, mint a VW-nek, olyan árréssel, mint ami az Iphone-on van. S a Model Y is a Model X-től és a Model 3-tól fogja elvenni a vásárlókat, nem a VW-től vagy a Hyundaitól.

S mi a helyzet az önvezetéssel?

A Tesla mindent egy lapra tett fel. Ő az egyetlen, aki hisz abban, hogy csak kamerákkal megoldható a teljes önvezetés. Mindenki más szerint kell LIDAR is hozzá, a kamerák önmagukban kevesek. Mivel egy LIDAR ára bár már a tizedére zuhant, de még így is 7.500 dollár, ami egy autó tekintetében túl sok pénz, hatalmas dolog lenne, ha sikerülne a Teslának a mutatvány.

Azonban itt van a ha. Ugyanis 95%-os készültségtől a 100%-os önvezetés messzebb van, mint nullától a 95%. S egy 99%-os autó nem önvezető. Még komoly kérdés, fog-e sikerülni a 100%. (Igaz, már tavaly év végére ígérték, de ezt gondolom senki nem vette komolyan. Nemhogy a technika, még a jogalkotás sem készült el. Ennek ellenére most is az van a honlapjukon, hogy valamikor ebben az évben aktiválják a funkciót.)

Az is kérdés, mennyi pénzt hozna a Teslának, ha sikerülne neki a tökéletes önvezetés? Mennyi bevételt termelne neki mind eladási oldalon, mind az eladott autók önvezető taxiként való használata. Most ebbe nem akarnék belemenni, mások már megpróbálták kiszámolni. A lényeg, hogy még ez sem feltétlen indokolna ilyen részvényárakat.

Ott a konkurencia, akik jóval a Tesla előtt járnak az önvezetésben, mint a Google erre szakosodott cége, a GM és még sokan mások. (Tudom, nincsen róluk twitter bejegyzések és egyéb hírek naponta, de ők is dolgoznak.) Egy-egy ilyen cégbe több pénzt tudnak önteni évente, mint a Tesla teljes árbevétele.

A Waymo már konkrétan önvezető taxikat üzemeltet Phoenixben, amit használhat bárki. (Persze nem véletlenül választotta ő sem a várost, ahol keveset esik az eső és nincsen hó. A sokkal forgalmasabb és veszélyesebb, kerékpárokkal és gyalogosokkal teli Szilicium Völgyben csak a saját dolgozói használhatják a taxikat. De akkor is már az éles üzemeltetés folyik két helyszínen, sofőr nélkül.)

De még egyszer: ha sikerülne a Teslának az olcsó, csak kamerákra és kisteljesítményű radarokra támaszkodó, tökéletes önvezetés megvalósítása, az nagyon komoly árnövelő tényező lenne. Csak kérdéses, hogy meglesz-e valaha vagy meglesz-e időben.

Sokan mondják, mennyire nagy dolog, hogy a Tesla tudja a szoftverét frissíteni “over the air”. Egyre több másik autó is képes erre, de amelyik nem, azt is tudják frissíteni évente a kötelező szerviz alatt. Ha pedig sürgős, visszahívják az autókat soron kívül. Én ebben akkora nagy durranást nem látok. Igen, jól eladható hype, de könnyen másolható is.

Egy átlagos autógyár valóban sok beszállítóval dolgozik, de egy elektromos autó máshol sem túl komplikált dolog, így lényegesen kevesebb beszállító kell. A mendemondákkal ellentétben a Tesla is beszállítóktól veszi az alkatrészeket, pont annyitól, mint mindenki más.

Meg a nagy egérmozi a Teslákban, az mennyire király már. Egyre több autónál van nagy kijelző, amire lehet tükrözni a mobil képernyőjét, így tudok játszani vagy filmet nézni más autóban is, ha éppen erre támad kedvem, az Android Auto pedig már ma is alap szinte minden autónál. De ha most nem is tudják ezt a mai autók, a következő modellekbe bármikor beépítik a gyártók.

Sokan a növekedés jelének látják a kínai és az európai gyárak építését. Az igazság az, hogy a jelenlegi amerikai gyár bőven el tudná látni a keresletet egymaga is. Attól nem lesz nagyobb a kereslet, hogy több gyárat építünk. A Tesla baja jelenleg nem a gyártás, hanem a kereslet szűkössége. (Természetesen mindig van előnye a helyi gyártásnak adózás, vámok és egyéb technikai okok miatt, de rengeteg költsége is van. A Tesla tavaly 42 ezer autót adott el Kínában és 2 milliárd dollár hitelt vett fel a gyár felépítésére, amit kamatokkal együtt kell majd visszafizetnie. Ezzel együtt is lehetett üzletileg jó döntés, de nem a növekedés biztos jele ez.)

S a Tesla nagyon törékeny agyaglábakon áll. Már többször volt néhány napra a csődtől, utoljára 2018 nyarán. Nagy szerencséje van, hogy a története tökéletesen egybeesik egy 11 éve tartó gazdasági boommal és a piacokat elárasztó ingyenhitellel. Nem biztos, hogy kibírna egy 2007-2009-es gazdasági válsághoz hasonló visszaesést, de lehet, hogy még egy feleakkora recessziót sem. Ha csak 8%-ra visszamenne a bóvli cégek által fizetendő kötvénykölcsönök kamata (amennyi volt nem is olyan régen), már az is hatalmas érvágás lenne a Teslának a közel 15 milliárdos hitelállománya mellett. S a kereslet csökkenéséről még nem is beszéltünk.

Az sem tesz jót a cég megítélésének, hogy a vezetője néhány havonta nagyon nagyot ígér, ami eddig még nem igazán jött be. Itt egy kis gyűjtemény az eddigi ígéretekből.

A Tesla árazását segítheti a várakozás, hogy egyszer bekerülhet az S&P 500 cégei közé, mert ez árfelhajtó hatású (minden passzív alap meg fogja venni ebben az esetben, akkor is ha túl drágának találja a részvényeket egyébként). Ehhez négy egymást követő negyedévben kellene nyereségesnek lennie, ebből eddig kettő megvan.

Röviden én nem látom se azt a növekedési potenciált, se azt a profitábilitást a Teslában, ami ezeket az árakat indokolttá tenné. De ez csak az én véleményem, amint a piaci árazásból látszik, a legtöbb befektető nem osztja ezt. Hogy kinek volt igaza, néhány év múlva megtudjuk.

Egy a biztos: hallgass a bölcs tanácsra és soha ne fogadj hype ellenében, vagyis ne akard shortolni a Teslát, amíg tart körülötte a hype, mert nagyon sokan megégették vele magukat mostanában.

Ja, és a cikk nem arról szól, hogy a Tesla nem lenne király, a világ legjobb autója. A cikk csak arra keresi a választ, hogy a részvényei érnek-e annyit, mint amennyit fizetnek érte az emberek.

Share

141 hozzászólás

  • Analafa Béla
    Nézzük meg, hogy mennyire elégedettek a Tesla-felhasználók:

    trustpilot.com/review/tesla.com

    Ja, hogy 5-ből 3 csillag?

  • Bjozef

    Hol írtam, hogy LIDAR megoldással operál????
    “Mindenki más szerint kell LIDAR vagy egyéb radaros szenzor is hozzá”
    Van benne, radar és szonár megoldással is ki van tömve. Mindezt olyan jól használja, hogy AP8-tól már a LIDAR szintű ponthálót tud összeállítani a softwaresesen.
  • javadev
    @nacionalista: “mindegy, hogy mennyibe kerül”
    Ugy ertem, az ärat negativumkent kezeled, de mondjuk tenyleg erdekes lenne kiszamolni:
    – mennyibe kerül az oroszokat/szaudiakat/iränt tömni olajmilliardokkal. Plusz megoldani a problemakat, amit ezzel a penzel okoznak a vilagban.
    – mennyibe kerül a politikai függöseg az olajtermelö orszagok fele
    – mennyibe kerül a környezeti ärtalom, amit a benzines autok produkälnak. Emberelet, betegsegek, füsttöl szetrohado belvarosi hazak. Mennyit szennyez egy tizenx eves kiütött diesel, megy egy ugyanannyi idös elektromos.
    – stb.
    Mielött elindulunk ezen a vonalon, tudom hogy a delejt sem az egyszarvu kakilja, de napelemet bärmikor tehetek a häz tetejere, olajkutat meg nehezen furok a kertben.
  • joosbalazs
    Tesla?

    Nem ér vallásokat gyalázni! Pláne egy teológiát végzett embernek! 🙂
    Amúgy igen, az alapja a hit… Nekem inkább Bitcoin, mint Apple!
    De a Starbucks-os környezetvédők, és high-tech jövőmániások adnak ennek akkora löketet, hogy még egy darabig menjen.
    Dízellel szállítják ki a kajánkat, az Iphone-unkat, az étterembe az árut, a körúton belüli közértbe a zöldségeket, a gyógyszert, a s̶z̶á̶j̶m̶a̶s̶z̶k̶o̶t̶, meg szó szerint mindent, ami a modern kényelmes nyugati ember mindennapjainak része… Mindenek.
    Tesla, ami zöldé teszi a világot? A jövő? Ugyan már! Keresni a részvényen, időben kiszállni, aztán röhögni a hittérítőkön!

  • hozzaszolnek
    Azon persze nyilvan erdekes kerdes hogy mi a realis reszvenyarfolyam foleg amikor rovid ido alatt ilyen elkepeszto mozgasok tortennek, viszont ahogy fentebb paran kifejtettek kicsit egyoldalu par dologban a cikk.
    1. Jelenleg valoban nagyreszt a Panasonic gyartja a cellakat az aksihoz (bar mar tobb masik gyartoval le vannak szerzodve), viszont a cella a teljes aksi technologianak csak egy szelete, a cellakat modulokka, onnan pakokka kell osszerakni a legoptimalisabb modon, elemhutest megoldani, biztonsagi funkciokat beepiteni, elemkezelo szoftvert optimalizalni es ezek mar mind a Teslahoz tartoznak es ennek is koszonheto hogy messze a tobbiek elott jarnak hatotavban, peldaul a most kijovo Model Y SUV 507 km-es hatotavval rendelkeznek messze a versenytarsak elott jarva. Illetve mar a Maxwell akviziciohoz kothetoen sajat cellagyartast is mostanaban kezdik (Projekt Roadrunner)
    folyt kov.
  • hozzaszolnek
    2. Europaban minden negyedev elejen gyengek szokott lenni az eladasi szamok ugyanis 1-1.5 honap mig athajozzak a szallitmanyt, es elozo negyedev vegen klasszikusan mar minden legyartott darabot az USA-ban adnak el. A januar meg amugy is a leggyengebb szokott lenni tekintve hogy az autoiparban szezonalisan ez amugy is egy gyenge idoszak. Egyebkent ha annyira gyenge lenne a kereleslet akkor hogyhogy nem koltenek semmit marketingre, nincsenek Tesla reklamok stb, mig mas cegek reklamjait leptem nyomon latja az ember, ez nem tunik logikusnak, hacsak nem meg mindig a gyartasi oldalon van a szukos kapacitas.
  • hozzaszolnek
    folyt
    3. Itthonrol nezve lehet furanak tunik hogy ki vesz 10-20 millios autokat, de pl az evi 17 millio db-os USA piacon az atlag(!!) uj auto eladott ara $37000 korul van ami atszamitva 11.500.000 ft! De ahogy emlitettek paran mar itthon is egy jobban felszerelt felsokozep kategorias auto ara also hangon 10M. Egyebkent eddig ugy tunik hogy a Model 3-ak kimagasloan tartjak az ertekuket ami jelentosen befolyasolja idovel a tenyleges bekerulesuknek a koltseget. (autofenntartas egyik legnagyobb koltsege az ertekvesztes) https://electrek.co/2020/02/18/tesla-model-3-leads-value-retention/
  • tzsa
    Én kockáztattam és nyertem: a hype tetejéhez közel, 900 fölött szálltam ki, ezzel kb. megháromszorozva a befektetett zsetont.

    Most még nem zuhant annyit, hogy vissza akarjak szállni. Alapvetően hiszek a cégben és a technológiában, amit fejleszt, de a tények makacs dolgok és nem lehet csak úgy legyinteni arra, amiket Miklós leírt. Még akkor sem, ha a “befektetők” nagyrészének nyilván fogalma sincs ezekről a számokról.

    Egy fontos dolgot nem vesz figyelembe a cikk: igaz, hogy drágább az elektromos autó, de a fenntartása – az ígéretek szerint!!! – töredéke egy hagyományosnak (üzemanyag, szervíz). Érdekes lenne kiszámolni, hogy esetleges akkucserével együtt hosszútávon mennyire egyenlítődik ki a különbség.

  • Kiszamolo
    hozzászólnék, de ez az összes többi negyedévben is pont így van és nem arról beszélek, hogy mennyi autó ment el ebben a negyedévben eddig, míg más negyedévekben teljesen, hanem időarányosan tized annyi autó ment el, mint mondjuk tavaly október-novemberben ugyanígy 57 nap alatt.

    A 33 ezer dolláros átlagautó egyrészt SUV és pickup, másrészt azt is csak sok hitelből tudják megvenni.

    Egy full fapad Model 3 39 ezer dollár plusz 2000 dollár festés plusz AutoPilot és ezután jönnek még az adók, ami az USÁ-ban külön kerülnek felszámításra. (Mínusz az állami támogatás, ami kifújt a Teslánál.) Így már nem éppen csak egy picit drágább.

  • Stanlee
    Hat me a LIDAR az hasonlit a radar-ra, aztan azert van a Teslaban LIDAR is. De meg jo, hogy a belinkelt oldalon ott van, hogy radar van csak benne.

    Az Autopilot-ra a nemet tesla 2019-ben is, meg most is ev veget irja, hogy lesz. Meglepo, hogy a vasarlo a legalapabb model 3-at ha megveszi, fizet 44000 eurot es plusz 6200 az OTA-n egyszer majd becsszora erkezo frissitesert. Ha egy VW igy ertekesitene, mar regen mindennek le lenne hordva.

    Mindenesetre a nemet gyartok elegge elaludtak az emobilitast. De ez engem most annyira nem izgat, inkabb csak ez a Teslat es Musk-ot korullengo, Apple-t es Jobs-ot is meghalado tulmisztifikalas amin meglepodom.

  • Kiszamolo
    Stanlee, még mindig aludnának, ha nem lenne kötelező 2020-tól megfelelni a környezetvédelmi előírásoknak.

    Igen, gondban vannak, mert átalakul a világuk és némileg lemaradtak róla.

  • hozzaszolnek
    Szerintem nincs ertelme regionkent 1-2 havi osszehasonlitast nezni mert a Tesla-nal oriasi elteresek tudnak lenni attol fuggoen epp hova szallitanak, peldaul Kanadaban tudtommal e negyedevben jar le egy nagyon komoly kedvezmeny igy most valoszinuleg nagy erokkel oda osszpontositanak a kereslet kielegitese vegett, pl a Model Y is elsok kozott Kanadaban kerul kiszallitasra. Kinaban nem lenne meglepo ha a koronavirus odaverte a januart es a februar egy jo reszet mint amugy minden mas gyartonal. USA-rol semmit sem tudunk. Egy negyedeves adatbol mar talan okosabb lehet az ember.

    folyt.

  • hozzaszolnek
    Folyt.
    Amugy tovabbra is kaphato a $35000 os Model 3  affele off-menu itemkent csak nem a neten hirdetve hanem a bemutatoteremben kulon kell rendelni (insideevs.com/features/395182/video-tesla-model-3-35000-buying-guide/)  A $39000 os Model 3 mar egyatalan nem fapad; gyongyhaz feher metalfenyezes egyebkent benne van az arban felar nelkul. A sima autopilot (ami egyebkent egy nagy fejlett drive assistnak megfelel meg es mas autogyartoknal kulon komoly felarat kernek egyes reszeiert is szinten benne van az arban) amint szinten benne az arban es egy sor egyeb extra is (panorama uvegteto, ulesfutes, elektromos ulesallitas stb stb, neten mind megnezheto mi van benne, de szerintem ez fapadnak nehezen nevezheto.
  • GabenHUN

    “Ott a konkurencia, akik jóval a Tesla előtt járnak az önvezetésben, mint a Google erre szakosodott cége, a GM és még sokan mások. (Tudom, nincsen róluk twitter bejegyzések és egyéb hírek naponta, de ők is dolgoznak.) Egy-egy ilyen cégbe több pénzt tudnak önteni évente, mint a Tesla teljes árbevétele.”

    Szerintem nem járnak előrébb.

    Én úgy tudom, hogy a Tesla óriási előnyben van az adathalmaz hihetetlen mérete miatt. Már az első autók óta gyújtik azokat adatokat, melyek az önvezetés fejlesztésében segítséget nyújtanak. Ilyenjek senkinek sincs még csak megközelítő mértékben sem.

  • Péter
    “Igen, jól eladható hype, de könnyen másolható is.”
    Igen, az ID.3 – nál ez látható is. 🙂
  • Péter
    “A mendemondákkal ellentétben a Tesla is beszállítóktól veszi az alkatrészeket, pont annyitól, mint mindenki más.”
    Érdekes módon a tízszer annyi Teslába jut akku az e-tron – ba meg nem.
  • Kiszamolo
    Péter, melyik a jobb: ha inkább visszatartják az autókat, amíg nem tökéletesek (Amúgy már megkezdődtek a kiszállítások instagram.com/p/B8ypg3noW-P/?fbclid=IwAR3olpuHOk8-vKJONvQyUQnBR4H-SdAwk2Jx_P_mbFEBi_PhEG5eUy4iSbo), vagy a tervezettnél bő fél évvel hamarabb elkezdik árulni, mint a Model Y-t, amit még rendesen nem is teszteltek, csak mert annyira kell a bevétel?
  • Dörnyei József
    A német autógyártók maguk gyártják az aksikat. Pontosan olyan méretűt, amit terveztek az autóba. Tehát az aksit tervezik az autóhoz. Az aksi anyagát megveszik beszállítóktól. Ha lesz jobb technológia, akkor annyi történik, hogy az autó aksija nagyobb lesz, minden változtatás nélkül. A gyakorlatban egy robot felteker egy beszállított aksi csíkot, ez lesz az aksi magja, majd ebből építik fel az aksit(kat), ami egy bonyolult szerkezet. Ha a gyártó tud szállítani jobb aksi csíkot, akkor azt is fel tudja tekerni a robot…

    Bár régen felmerültek kétségek a lítium elérhetőségéről, mára kiderült, hogy nincsen hiány. A Dél Amerikai bányákat lehetne fejleszteni, de nem teszik. Nincsen akkora kereslet.

  • Dörnyei József
    Re: Copywriter
    Az elektromos áram lakossági ára ökölszabályként kb. a földgáz árának a 4-szerese. Lehet 3,7 v. 4,3 éppen ma, de 4-el érdemes számolni. Tehát ha te gáz helyett árammal (fűtőszállal) fűtesz, az 4-szer lesz drágább.

    Ha tudsz venni olcsóbb áramot v. termeled magadnak, akkor változhat ez a szorzó. Mérsékelt időben egy jó klímával 4-szeres hőt tudsz bemozgatni a lakásba és akkor null szaldón vagy. De a klíma karbantartása sokkal drágább, mint egy kazáné/cirkóé. Hidegben a klíma szorzója 2, majd 1 lesz. 1-nél már fűtőszállal érdemes fűteni, mert az nem “kopik”, a klímát ilyenkor ki kell kapcsolni (-10 fok alatt, függ a klíma készüléktől)

    Ez még akkor is kérdőjelenes éri meg, ha te termeled az áramot. Ha egyébként is van klímád, akkor megéri. De ha nincsen, akkor szvsz. nem éri meg ezért telepíteni klímát és fűtésre használni.

  • Vittorio
    A konfigurátorból (kanapéról) autót vásárlóknak:

    2019/20-as üzembehelyezéssel ÁTLAGÁRAK, 150LE-s szedánok, business felszereltséggel (csillogó alufelni,klíma,tolatóradar, bt kihangosító, adaptív tempomat, ülésfűtés, carplay/android car & az összes 3betűs)

    ~Toyota Corolla 6,5millió Ft (132LE)
    ~Skoda Octavia 7,5millió Ft
    ~Opel Insignia 7,7millió Ft
    ~Skoda Superb 8,5millió Ft
    ~VW Passat 9millió Ft
    ~Mercedes C 10millióFt

    Ezeket persze főleg cégek veszik..a Teslát pedig a cégek tulajdonosai engedhetik meg maguknak:

    ~Tesla Model 3 24millióFt
    ~Tesla ModelS 34millióFt

    és akkor csapjuk hozzá a magánszemélyek által vásárolt top10-es listát:

    Suzuki Vitara
    Suzuki SX4 S-Cross
    Dacia Duster
    Opel Astra
    Toyota Yaris
    Renault Clio
    Opel Corsa 
    Dacia Sandero 
    Dacia Logan 
    Toyota CH-R 

    Szóval a Tesla nem is olyan drága…és népautó lesz..mint egy Maserati Ghibli. Értem 🙂

  • Elon
    Enjoy the bursting bubble 😀
  • Helmholcz
    Na bedobom a saját kis két centemet is:

    1. Akik a szoftverekkel és szoftverfrissítésekkel jönnek… Oké, de ki fog vásárolni a Tesla app store-ban? Az, akinek van Teslája. A cég nem tud nagyságrendileg hasonló bevételt termelni SW-ből, mint magából a HW eladásból. Ha reálisan akarjuk nézni, akkor tegyünk mondjuk 5-10% plusz bevételt minden eladott autóra (ennyi bejön mondjuk SW-ből a teljes élettartam alatt, 20% már extrém lenne).

    2. Ahogy többen is említették, a hagyományos nagy gyártók sem malmoznak és nézik, ahogy kimúlnak, mint a dínók. A Teslának műszakilag nincsenek “titkai”. Nyilván egy VW-féle óriásnak sok belső égésű motoros érdekeltsége van, ezért amíg a szabályozó közeg vagy a piac nem kényszeríti ki, hobbiból nem kaszálják el a működő eladásaikat. Viszont amint eljön az ideje, puszta erőből is helyet fognak foglalni.

  • -nb-

    Én vagyok a kanapéról autót vevő (meg leendő Buta úr is voltam úgy tavaly októberig).
    A véleményem erősen eltér, amiket fölsoroltál, azok a elnokiásodás alapjelei (minusz alufelni, az csak sima fölösleg) a klasszikus gyártóknál, mert ezekre, mint EXTRÁKra gondolnak, pedig ALAP-nak kéne lenni.
    Amúgy azt gonolom, hogy az automata váltó kimaradt a listádból, anélkül meg nehezen értelmezhető az adaptív tempomat, talán csak a Vitarán volt ekkora varázslat.
    Suzuki Vitara és S-cross nincs automata váltóval (NEM LEHET OLYAT VENNI).
    Dacia Duster nincs automata váltóval – ez ha az árban lenne automata, akkor legalább olcsó lenne.
  • Fogalmatlan cikkíró
    Majd ha le tudsz szállni a magas lóról és arrogancia megg mások fikázása nélkül is hozzá tudsz szólni, gyere vissza. Addig maradj az olvasásnál. Köszi.
  • -nb-
    – folyt –

    Szeretném, ha segítenél venni egy Corollát 6.5 millióért, nem kell alufelni, csak a normális felszerelés: automata váltó, automata fényszóró, automata ablaktörlő, ülésfűtés, tükörfűtés, sötétedő tükrök, klima, sávtartó, holttérfigyelő, sávváltás asszisztens, tolatóradar és kamera, hátsó keresztforgalom figyelő, adaptív tempomat, automata vészfék gyalogosokra, biciklisekre (esetleg autókra is) meg azok a 3 betűs izék.

    Ha nem nokiás fejjel gondolkodunk, akkor ezek normális felszerelések, így 2020-ban. Szerintem.

    Az is jó, ha megmondod, hogy hol árulják ennyiért.
    Köszönettel

  • Névtelen
    Péter, melyik a jobb: ha inkább visszatartják az autókat, amíg nem tökéletesek (Amúgy már megkezdődtek a kiszállítások instagram.com/p/B8ypg3noW-P/?fbclid=IwAR3olpuHOk8-vKJONvQyUQnBR4H-SdAwk2Jx_P_mbFEBi_PhEG5eUy4iSbo), vagy a tervezettnél bő fél évvel hamarabb elkezdik árulni, mint a Model Y-t, amit még rendesen nem is teszteltek, csak mert annyira kell a bevétel?

    Nem teszteltek? Fél éve látják az utakon, 70%-ban model 3 alkatrészekből áll. Szted egy autót csak úgy hopp ki lehet adni hamarabb mert sietünk? Hónapokkal? Azt nem bírod felfogni, hogy direkt anno bemondtak egy pesszmista időpontot mert model 3 miatt csesztették őket h késik és most ezt szárnyalják túl? Kvázi már a kezdetekkor tudták, h hamarabb fog jönni ember..CSsak a hülye sajtó miatt inkább ne ígértek nagyot.

  • OFFliner
    No offense, de nagyon érdekes látni hogy elhitetik az emberekkel, hogy szükségük van egy csomó sz@rra.

    “sávtartó, holttérfigyelő, sávváltás asszisztens, tolatóradar és kamera, hátsó keresztforgalom figyelő, adaptív tempomat, automata vészfék gyalogosokra, biciklisekre (esetleg autókra is) meg azok a 3 betűs izék”

    A ma embere már úgy gondol ezekre, hogy alap dolgok, ezek nélkül már nem is autó az autó, miközben a világon semmi szükség rájuk. Szépen megteremtették ezekre az igényt.

  • Én kérek elnézést.
    Kár megsértődnöd azon, hogy felszínes a tudásod. Több villanyautosok.hu-t kéne olvasnod, amit villamosmérnök ír, hivatkozásokkal, tényekkel. Akkor nem mondanál akkora zöldeket, hogy kb. nem is tudom mi igaz a cikkbe. Azt se tudod, hogy van benne radar, azt se tudod, hogy egyik autó se frissül így, a fene akarna évente fizetni azért hogy frissüljön a kocsi. Ennél hetente frissül. Akksigyártást se érted. A fogyasztást se..Kona..mikor jóval gyengébb..A profitja nagy része nem az autókból lesz hanem a szoftverekből..ezt se érted..Mutass már jobb önvezető rendszert..nem tudsz..Senki nem mondta a tesla se hogy kész a rendszere..ezt se érted..
  • Gatter
    Kedves cikkíró, az a baj, hogy alapjaiban nem érted a terméket. Totális tévedésekre alapozod az állításaidat.
    A Tesla nem autó, hanem egy önfejlesztő számítógép, amivel mellesleg közlekedni is lehet. A gyártó minden járműve a kezdetektől öntanuló, és küldi a felhőbe az adatokat. Az Autopilot szimulálva folyamatosan megy a háttérben, kikapcsolva is(!), összehasonlítva ezzel, hogy mit reagálna a vezetőhöz képest. Brutális, 10+ évnyi adatmennyiség áll rendelkezésre. A BMW-nek, VW-nek kb. semmi.
    Szoftver 100%-ban házon belül készül, a németeknél több 10 beszállítótól jön.
    Van megfelel akku kapacitásuk, a németeknek nincs.
    Az újonnan legyártott ID3-ak tízezrével vesztegelnek szoftverhiba hiba, nevetséges és bizalmatlanságot szül.
    A nagy érintő kijelzőnek pedig az a szerepe, ha új funkciók jönnek, akkor meg lehessen jeleníteni. Hogy integrálnád egy sima gombos műszerfalba?
  • Kiszamolo
    Névtelen, mert Musk arról híres, hogy soha nem ígér lehetetlent. Ez nagyon jó, köszi, jót nevettem. :))))))))))))))))

    Nagyjából kéthavonta mond valamit, amiből nem lesz semmi.

    2014-ben embert ígért a Marsra 2024-re. Ebből még akár lehet is valami addigra.

    2016-ban 2017-re ígérte a teljes önvezetést. 2018-ban 2019 végére. Most 2020 a legújabb dátum.

    2016-ban 2018-ra ígért 500 ezer legyártott autót. 2017-ben évi egymillió Teslát ígért 2020-ra. Még a 400 ezer sem volt meg soha eddig.

    2017-ben megígérte a Cybertruckot 2019 első felére. Ahogy a Semi kamiont is 2019 közepére.

    Szintén megígérte, hogy 2020-ra ezer kilométert mennek el a Teslák egy töltéssel. Előtte egy évvel még 1200 kilométert ígért 2020-ra.

    2017-ben megígérte, hogy a Tesla piaci értéke 700 milliárd dollár lesz. Mondjuk ehhez nem mondott konkrét dátumot.

    2017 nyarán beígérte a Solar Roof-ot és elkezdték rá felvenni az előleget. Na, abból se lett túl sok minden, de legalább sok előleg bejött belőle.

    2017-ben bejelentette, hogy az új Roadster 2020-ban fog piacra lépni. Végülis, még nincs vége az évnek.

    2017 végére havi 20 ezer Model 3-at ígért 2017-ben. Mondjuk ez 2018 nyár végére meglett.

    2018 nyarán bejelentette, hogy magáncég lesz a Teslából. Szénné is büntette érte a tőzsdefelügyelet.

    2019 január végén kijelentette, hogy minden egyes negyedévben mostantól nyereséges lesz a cég. Na, sikerült is gyorsan 1,1 milliárd buktát összehozni az első félévben és hajszál híján 900 milliót egész évre.

    2018ban 2019 végére, majd 2019-ben egymillió Robotaxit vizionált 2020-ra. Mondjuk ez még bejöhet, hiszen csak február van.

    2018-ra holdutazást turistáknak a SpaceX-szel, alagutat Los Angeles alatt valamikor mostanra.

    Folytassam?

    Egyáltalán ígért bármit is, ami eddig bejött?

  • SM
    .Úr – a Tesla softvercég, míg az összes többi hardvergyártó. (Vagyis inkább integrátorok, összeszerelők- ez külön téma, ezt most hagyjuk) Lényeg, hogy az adat és az azzal való bánni tudás valós érték. A VW is akar szoftvercég lenni, de nagyon messze áll tőle.
    Miért van az, hogy az összes gyári navi az autókban vállalhatatlan? Jó volt az IGo, most jó a Waze (biztos van még más is)
    Anno 10 éve nem akarták integrálni egyiket sem az autógyártók, mondván készítenek sajátot, még most sem sikerült nekik.
    Ha az autógyártóknak egy ügyes navigációt sem sikerül készíteni 10 éve, akkor hogy fognak önvezetni?

    Pozíción kívül beszélek, nincs egyik részvényem sem, egyik oldal hívője sem vagyok. Figyelem az eseményeket.

    Valamiért azt hisszük, hogy a szoftveres lemaradást be tudják hozni a klasszikus autógyártók, de ez baromi nehéz. Gondoljunk bele a Nokia is feltámadhatna, mégsem sikerül neki.

  • Zedder
    “Szeretném, ha segítenél venni egy Corollát 6.5 millióért, nem kell alufelni, csak a normális felszerelés: automata váltó, automata fényszóró, automata ablaktörlő, ülésfűtés, tükörfűtés, sötétedő tükrök, klima, sávtartó, holttérfigyelő, sávváltás asszisztens, tolatóradar és kamera, hátsó keresztforgalom figyelő, adaptív tempomat, automata vészfék gyalogosokra, biciklisekre (esetleg autókra is) meg azok a 3 betűs izék. ”

    Egyébként ilyen javaslatnak én is örülnék. Én 5 éve vásároltam autót, igaz jóval többe volt, mint 6.5M HUF, és a fenti listából kb. egyedül a sávtartó és a sávváltó asszisztens hiányzik, minden más benne volt.

    Ha most lehetne hasonló tudásút venni 6 félért, akkor szóljatok és rohanok! 🙂

  • Gatter
    A Tesla egy tech cég, nem autógyártó. Ezért annyi az árfolyam amennyi.
    Az se igaz, hogy veszteséges, a pénzt folyamatosan tolják a fejlesztésekbe, ezért az év végi eredmény negatív. Megjegyzem kb. semmit nem jelent. A BMW nyereséges, de mellette 20 éves dízelmotorokat gyárt. Minek, amikor tiltják ki őket?
    Tesla témát szerintem hagyd meg olyanoknak, akik értenek is hozzá. Ezen cikk alapján inkább találgatások vannak részedről, távol a valóságtól.
    Üdv.
  • Zedder
    Kiszámoló, te meg adjál már egy levegőt a csávónak. Szeret ígérgetni, igen, mindenki tud az “elon-féle határidőkről” és a realitásukról. Ő maga is nyíltan elismeri, hát legyen ennyi a legnagyobb hibája…

    Szvsz már így is elég disruptive volt kellően sok iparágban, ráfért a társadalomra, iparra egy kis felrázás.

    Remélem sokáig fog élni!

  • Kiszamolo
    Én kérek, látod, így is lehet kommunikálni. Egyből nem megy a szemétbe a hozzászólásod.

    Nem megsértődtem, csak hát a stílusod volt egy kicsit hogy is mondjam. Na szóval tudod, milyen.

  • Zedder
    Kiszámoló, néha jelezd már kérlek, hogy kinek a posztjára reagálsz, mert az a stílusos tuti (well, remélem!) nem nekem szólt – hetek óta nem jártam és nem kommenteltem itt…
  • Kiszamolo
    Zedder, nem rólad van szó. Benne van a hozzászólás elején, hogy Én kérek-nek szólt az üzenet. Stílust váltott és ez már szalonképes.
  • Kiszamolo
    Zedder, Musk egy fantaszta, egy vizionátor, ha van ilyen szó. S annak remek és nagy szükség van az ilyen emberekre. Több ilyen kellene.

    Csak komolyan nem szabad venni őket, ami akkor gond, ha valaki egy tőzsdei cég vezetőjeként ígér meg fűt-fát minden második hónapban.

    Baj az, hogy sokan még mindig elhiszik, amit mond és az alapján akarják árazni a részvényeket.

  • blueman
    Tesla előremegy, nyílván a prémium szegmensben kell eladható autókat gyártania, 15-25m között ahol az 5-ös BMW is van, ha nyugaton eladhatóak az autóik akkor nyert ügyük van, a kérdés, hogy ez tényleg bekövetkezik. Ha közép-felső kategóriát választó vásárlók többségét sikerül meggyőzni, szerintem ez működhet is, a kérdés, hogy valójában mekkora az előnyök, ha nagy, akkor 2025-ig ledarálják ezt a szegmenst, ahol a legnagyobb profit érhető el, az olcsó autókon kicsi a profit, nem fontos egy magas hozzáadott értékű autónál.
    Ha igaz ami a VW ID 3-al történik, akkor elképzelhető, hogy tényleg nagy az előnye a TESLA-nak, izgalmas jövő előtt állunk…
  • gertitorpee
    Amit a többség általában figyelmen kívül hagy pedig a legfontosabb szempont bármilyen bevásárlásnál az az ár, illetve a részvényárak rövid távú teljesen véletlenszerű hullámzása. Találni egy jó céget kevés a jó befektetéshez, jókor is kell megvenni.
    Egyáltalán nem mindegy hogy 2017-ben vett valaki Tesla részvényt 386 dollárért, 2019-ben 2 évvel később 185 dollárért vagy 2 hete 950 dollárért. Ugyanaz a cég, ugyanaz a termék és lehet hogy igazad van és tényleg az új Apple mégis számtalan rossz befektetési döntést hozhattál, ha be-ki ugráltál az aktuális hangulat szerint
  • naa
    Tesla: egyetértek a cikkel. Én tartom a 400 körüli célárú, fix max kockázató short jellegű pozíciómat, bár őszintén szólva örülnék, ha buknék azon a pozin és szépen normalizálódna a koronavírus-helyzet, nem bánom, lőjön ki a Tesla is a Holdba, megint vegye a birkanyáj, maradjon az élet a rendes kerékvágásban.

    ezekben az árakban szerintem elég rendesen van alku, a jelzett felszereltség szerintem több manapság.

  • FranzMeister
    Sima erdeklödökent követem az e-autozasrol szolo cikkeket, nem is vagyok mernök, de itt egy friss összefoglalo az ID3 szoftveres problemairol. A VW, mint minden nagyvallalat extra lassan lep, ehhez hozzajön meg az is, hogy nemetek, ergo ha nem lenne a sok külföldi fejlesztö, kvazi nulla kreativitast hoznanak be a projektbe. A cikk:
    t3n.de/news/vw-id-3-software-volksstromers-1256401/
  • gaborr
    Ráadásul a NIO is összebútorozott az Intellel, hogy a nemrég izraelből megvásárolt Mobileeye technológiát használják önvezetéshez.
    newsroom.intel.com/news/mobileye-nio-partner-bring-level-4-autonomous-vehicles-consumers-china-beyond/#gs.yds8f6
    Azért ott is komoly tőke és tudás mozdul meg, ráadásul Kínában, az elektromos autózás fellegvárában.

    (Nio is megvásárolható a tőzsdén az Intellel együtt)

  • Short call
    OTM long put? Ha megírod a lejáratot és striket, akkor segítek leszuggerálni… 🙂
  • valaki
    No Offenz, de miért releváns a Tesla szempontjából az, h a hagyományos autógyártók mennyi nem tisztán elektromos autót adnak/adtak el? Azon a piacon tudtommal nem érdekeltek.

    Később azt vizionálod, h a VW gondol egyet és “pikk pakk” megcsinálja azt amit a Tesla eddig és a többi nagy gyártó is.

    Úgy emlékszem, h a VW mostanában gondolt egyet, sokkal nagyobb gyártó mint a Tesla sokkal nagyobb erőforrásokkal, de nem h pikk-pakk seh nem akar összejönni nekik az ID3 kb 1 évet csúszik. És a Tesla nem most kezd modelleket piacra dobni, hanem már kb frissíti az első generációkat.

    Vannak olcsóbb autók a Teslánál természetesen mint ahogy a BMW nél Audinál Mercinél és társainál is nekik sem piac a Suzuki Swift gondolom a Teslának sem. Így felesleges globális összehasonlításokba tenni egyik Tesla modellt is.

    Most van az év autója szavazás ott a modell 3 meg lehet nézni a véleményeket.

  • Én is akarok kommentelni...

    Az a céget is érdekelné az ilyen Octavia vásárlási lehetőség amiről írsz, mert habár van egy 10+ Octavia a céges flottában, az akciós, egyszerre több kocsira szóló ajánlat amit kaptunk elég messze van a te általad megadott árszinttől. Tényleg komolyan érdekelne az elérhetősége az ajánlatoknak, továbbítanám a gazdasági vezetőnknek!

    Én a múlt héten játszadoztam el az online Octavia konfigurátorral (nem akarom lecserélni a mostani 4 éves kocsinkat, de néha kikapcsolódásként csinálok ilyeneket), és az a felszereltség, ami még fényévekre van a mostani kocsinkétól már 11,5 milliónál járt, pedig még értelmezhető motort nem is választottam bele. Ebből ha engednek 10%-ot, még akkor is 10M felett vagyok.

    Minden bizonnyal lehet olyan autókat venni amiket te írtál annyiért, de értelmezhető felszereltséggel egy középkategóriás új autó 10M felett kezdődik.

  • mezőgépész
    Az majd érdekes lesz, mikor a rengeteg halott akkumulátort újra kell hasznosítani. Jelenleg (ha tévednék javítson ki valaki) a “modern” akksik újrahasznosítása erősen veszteséges, kb 1 egységnyi ráfordításból lesz 1/3 bevétel (nem nyereség, hanem bevétel).
    Mindig az ausztrál példával jönnek, de az másodlagos felhasználás, egyszer azok is elhalnak. Ha nem 10, akkor 20 éves korukban. A mostani klímahisztiből kiindulva nehéz lesz a cuccot elsúvasztani valahol a harmadik világban. Meg már nekik is elegük lett a sok nyugati szemétből. Vagy majd beledobálják mindet az óceánba régi jó szokás szerint…
    Tehát van egy olyan költség, amit ma még senki sem vesz számításba.
  • turing

    Szerencsere nem mindenki igy all hozza, kulonben meg mindig pattintott koeszkozokkel dolgoznank fel a mammutot.

  • Guest
    Nem kéne alábecsüli Muskot és a Teslat. Két stabil bástyája van: az emberi butaság és a befektetői kapzsiság…
  • Elszámolókiszámoló
    Azt kéne megérteni kedves kiszamolo, hogy az autóipar tőkeigényes, kell egy méret ami felett nyereséges tudsz lenni, alatta nem tudsz. A Tesla mostanában éri el ezt a szintet, az Y on nagyobb lesz a haszon jóval mint a model 3 n. Musk igéretei meg ha késve is de teljesülnek, akkor is ha utálod. Ha nem csinál már semmit életében akkor is elérte, hogy az embereknek villanyautó kelljen. Ezért is butaság a keresletre vinatkozó állításod, jelenleg egy villanyautó gyár se tud eleget gyártani. Nyilván a kínai gyár is viccből épült. Segítségével még jobb lesz az eredmény. Tudod kiesik a vám, log költség stb. Idei évben még lehet negatív negyedév ez is csak az y indulása miatt, aztán kb. soha többet nem lesz, jön a Semi meg a Roadster is, te meg majd elnézést kérsz itt a népektől. De mondom inkább a sok felszínes infód a rémisztő itt. Félrevezeted vele a népet de keményen. Ok okozatot nem nézel.