Turbado csőd
A Turbado egy olcsó, gyanúsan olcsó webáruház volt, itthon és más országokban is.
A trükkje, ami kevés embernek tűnt fel, hogy nem vettél tőle termékeket, hanem csak béreltél kaució fejében. Vagyis nem terméket vettél, hanem papíron csak használati jogot.
Ez nem más, mint egyszerű áfacsalás, mert nem eladta neked a terméket, csak kölcsönadta, a fizetett ár pedig nem vételár, csak kaució lehetett.
Májusban a német bíróság meszelte el a céget ez a furcsa üzletmenet miatt, amiről ráadásul a vevők nem is tudtak, ha nem olvasták el az apróbetűst, majd a cseh fogyasztóvédelem is nemtetszésének adott hangot.
Most aztán be is borult az egész, itthon és külföldön is bezártak a weboldalai. Akinek van függő, kártyával már kifizetett rendelése, az megpróbálhatja a charge back-et, hátha sikerrel jár. Aki pedig már megkapta az árut, annak csak abban kell reménykednie, hogy nem lesz szüksége garanciális javításra.
Érdemes figyelni, honnan rendelsz terméket, különösen ha előre fizetsz érte.
Köszönjük Péternek a hírt.
Ezek után azt olvasni mindenhol hogy megérdemlem a gari vesztést mert adócsaló féreg vagyok, eléggé nevetséges. 😀 Használt telefont vettem garival, fene se gondolta volna ezt. :/ Sőt, a használt vásárlással még a környezetnek is jobbak voltunk… 😀
Tud valaki olyan oldalt, ahol használt telefont árulnak gyári garanciával?
Vajon mit jelent ez Turbado altal tulajdonolt, sok ezer kolcsonadott mobil szempontjabol.
Visszakerik azokat, hogy aztan eladjak oket?
A Turbado károsultak létrehoztak egy facebook csoportot is. Érdekes, és tanulságos dolgokat lehet ott olvasgatni. Például azt, hogy melyik bank hogyan reagált, tudtak-e érdemben segíteni. Volt olyan banki ügyintéző, amelyik simán elhajtotta az ügyfelet. Szerintem fogalma se volt róla, hogy mi az a chargeback.
A másik meg az, hogy milyen könnyelműen fizetünk ki előre százezreket egy külföldi cégnek, 1-2 ezer forintot spórolva így a szállításon. Az már csak hab a tortán, amikor az egyszeri ember vásárol százvalahányezres telót…
A kaucióra nem számoltak fel áfát ? Egyáltalán lehet kaucióra felszámítani áfát ?
Bérleti díj vagy kaució néven futott a tranzaktált összeg ? A kettő nem ugyanaz, gondolom…
Vagy volt egy bérleti díj része és egy kaució része ?
A bérleti díj marad a cégnél minden körülmények között, a kaució rész visszajár, ha esetleg az ügyfél visszaadná a készüléket, ha egyáltalán volt ilyen.
Ha csak bérbe adták a készülékeket, akkor azok nem kerültek ki a cég könyveléséből, mert nem fizikai árut értékesítettek, hanem berbeadási szolgáltatást.
Szóval sok itt a kérdés ( számomra 🙂 )
(folyt.)
Lehetne ez legális is, nem feltétlenül csalás. A bérbeadás nem tiltott tevékenység.
Igaz a megszokott formában záros határidőn belül vissza szokás adni a bérelt cuccot, kevés kivételtől eltekintve, azt fedezi a kaució.
A fekete rész az lehet, hogy nem is állt szándékukban visszakapni a telefonokat.
A cég könyveiből meg majd amortizációval kikerül az áru, bár ekkora mennyiségben már kérdéses, hogy ez életszerű és jogszerű-e. Egy nagy cég esetén, ahol több ezer alakalmazottnak van céges telefonja, ott talán igen.
Van néhány százalék esélyed, hogy a bukott garanciális időszak alatt tönkremegy, jók a Xiaomi telefonok, szóval nem valószínű, hogy megszívod.
Akkor is megnéztem az ÁSZF-et, az első fele rendes adásvételről és tulajdonátruházásról szólt, a második fele pedig a bérlés esetén érvényes rendelkezéseket tartalmazta. Az nem rémlik, hogy valahol be kellett volna jelölni, hogy vásárolni, vagy bérelni akarok-e. Megnéztem a hír után a számlát, amennyire meg tudom ítélni, nem rendes számla, csak a bruttó összeg van feltüntetve rajta, de nem bérlésről, vagy hasonló szolgáltatásról szól.
Nagyot nem fogok bukni egy esetleges garanciális ügyintézés miatt. A törvénysértő viselkedést meg az arra hivatott szervek feladata vizsgálni.
A legelső okostelefonomat a családnak neten vásároltam 2014-ben, konkrétan egy kazahsztáni készülék érkezett. Tud magyarul, használtuk, nem volt semmi probléma, de ha gond lett volna vele lehet elhajtott volna mindenki a csába.
A turbado-ról korábban nem volt nagydobra verve ez az infó, hogy trükközik.
Az ugye megvan,h magadnak kerested a bajt azzal,h azon az aron kerested azt a telefont?
Altalanossagban meg kellene erteni,h ami jo annak ara van, aminek nincs ara annak meg oka van. Senki nem hulye.
Ez igaz a mobiltol kezdve az autokig, mindenre. Igy mukodik a piac.
Ez mégis hogy működik? Kölcsönadja örökre? Vagy egyszer csak úgy dönt, hogy mivel csak kölcsönadta, visszakéri? Vagy most hogy csődbe ment, majd a csődbiztos kéri vissza?
Prohardver aprót nézd meg, ott van sokféle termék, laptopok, telefonok, sok garanciával.
Most megnéztem a számlát, erősen emlegették benne az ÁSZF-et, de bevallom nem olvastam el. Nem gondoltam, hogy ilyesmit kell olvasgatnom egy egyszerű webshop-os vásárlásnál.
Mindegy, remélem nem lesz garanciális probléma. Leginkább remélem, hogy nem kell nekik visszaadnom, mint bérelt tárgyat.
Más. Már akkor és most is visít vírusirtó, hogy trójai van a turbado.hu-n. Azt hittem téves riasztás, de lehet, hogy tényleg van ott valami.
Közben visszakerestem Kiszámoló októberi előrejelzését ezzel kapcsolatban,döbbenet,hogy mennyire megmondta már akkor a tutit.
Jó kérdés, hogy akkor most mi van.
Ha a garanciát buktam nem érdekel, nem egy drága telefon. Csak nehogy valami behajtó jöjjön lefoglalni…
Mindenki állítson be mentést a telefonján! 😀
Olvasd újra amit írtam. A 100 körüli árat onnan sejtettem, hogy középkategóriás Xiaomi, plusz Árukeresőn az utolsó ismert ár akörül volt. És mint írtam, senki más nem árult ilyet. Újonnan sehol nem volt, náluk is csak használtan. (talán maximum ebayen, de normális magyar garit akartam).
Azt pedig értem hogy a minőségnek ára van, én tökéletesen elégedett vagyok ezzel a telefonnal, de az eddigi Xiaomi telefonokkal is az voltam, az eddigieket is eladtam és nem kidobtam. 🙂
Ha a hardveraprora gondolsz, azt ismerem, de nincs olyan nagy kínálat ilyen téren. :/ De köszönöm!
Én is ajánlottam mindenkinek a használt mobilok miatt. Egyszer volt garanciás dolgom velük: S10e, pár hónap után tipikus hiba (nedvességet érzékel az usb), jeleztem a gondot, bevittem, egy héten belül bevizsgálták és visszaadták a teljes vételárat).
Ez az infó honnan van? Plusz a garanciáról tudsz bármit? Vagyis a két év kizárólag forgalmazói gari, vagy gyári? Előre is köszönöm!
Ez úgy nézett ki, hogy elvileg vettél egy telefont, viszont nem közölték veled, hogy a készülék áráért te csak bérelheted azt. De amennyire utánajártam, ez a bérbeadásos átverés a mobiltelefon vásárlókra éleződött ki; és közülük is csak azokra, akik a webshopukban a garancia meghosszabbítását is igénybe vették.
A legjobban igazából azok szívták meg, akik az utóbbi pár napban vásároltak tőlük előre fizetéssel, és a cég bedőlése miatt nem kaptak végül semmit.
Ugyanez volt 3 éve a Mabyt webshop bedőlésével: rengeteg károsult szaladhatott a pénze után. Akkor a bíróság megállapította, hogy a cég fizetésképtelen, bűncselekmény nem történt (holott átverték a vevőket), úgyhogy a károsultak legfeljebb polgári pert indíthatnak pert. Ennyi.
A Laptopszalonról meg tavaly derült ki, hogy ~4 milliárd áfát csalt a szürkeimportos telefonjaikkal. Mi tőlük vettük a nejem Xiaomi telóját 🙂
Az INTO a Tiscali cseh lapra hivatkozva azt írja, hogy a helyi hatóságok a Turbado.cz-t már megbüntették azért, mert a cég nem közölte a vásárlókkal, hogy a garancia meghosszabbítására vonatkozó opció kiválasztásakor az ügyfél nem vásárolja meg a terméket, hanem csak bérli azt. (Ez hasonló a német hatóságok által megtévesztésnek minősített gyakorlattal.) Az INTO szerint amennyiben a magyar áruház is így járt el, ez esetben azok járhattak a legrosszabbul, akik igénybe vették ezt a szolgáltatást, hiszen az ő esetükben van szó bérlésről, míg a többi megrendelés ténylegesen vásárlás lehetett.
Nem igazán vásároltam tőlük semmit, de egyrészt nem volt feltűnően olcsó bolt, másrészt viszonylag ismert volt, jó hírnévnek örvendett bizonyos fórumos körökben. Ránézésre valid boltnak tűnt.
Szerintem is a vásárló a hülye aki nem rágja végig a 100 oldalas, körmönfont megfogalmazású ÁSZF-et aprólékosan minden kütyü vásárlás előtt a közismert weboldalakon is, meg nem nyomoz a cég után. Értem én, hogy elvárható bizonyos szinten a körültekintés, de ez már szerintem bőven túl van rajta.
Ha az iparági standardtól eltérés van az ÁSZF-ben, akkor a szerződésben kötelesek erre felhívni a figyelmet külön. Szóval ebben most az ügyfélnek adnék igazat, de hamarosan lekiált, hogy most bezzeg tetszik a nem szabad piac… 😀 Szerintem ez így jobb…
” Az ugye megvan,h magadnak kerested a bajt azzal,h azon az aron kerested azt a telefont?”
És ezt honnan tudod egyébként? Te honnan veszel telefont?
A múltkor pl. a laptopszalon bukott be (és állítólag még csak nem is voltak benne, csak ahonnan beszerezték a cuccot az csalt áfát), az egyik legnagyobb magyar laptop kereskedés.
Akkor is ilyen okos leszel, ha holnap mondjuk az edigitál vagy az emagról derül ki ilyen?
Vagy te mindig a media markttól veszel? És azt tudtad hogy az online media marktnak semmi köze a fizikai media markt áruházakhoz, két külön cég csak a nevük hasonló?
Szóval könnyü magas lóról okoskodni, de az elmúlt 20 évben k.rva sok cégről derült ki ilyen, szóval ha csak nem közvetlenül a telkó szolgáltatóktól veszel valamit, akkor bizony lutri.
Csak azok “béreltek”, akik megvették a kiegészítő garanciát.
Ehhez képest elég erős a bejegyzés első két mondata.
Sufninak nem adunk előre pénzt, ennyi a tanulság, de ezt eddig is tudtuk.
Konkrétan az emagról nem kell semminek sem kiderülnie, hogy ne bízzak bennük. Nagyra nőtt sufniwebshop, amióta az edigitallal egyesült, utóbbiban is vigyáznék. Szürkeimportos/webshop garanciás termékek, katasztrófális ügyfélszolgálat, egyetlen üzletük van, az is csak nemrég nyitott. A marketplace-es partnereik pedig még náluk is rosszabbak. Nyilván nem túl nagy értékű termékeknél ha jóval olcsóbb, mint máshol, van értelme rendelni, de ismerni kell a kockázatokat (gari, csúszás esetén elérhetetlenek, marketplace-es vásárlás esetén mossák kezeiket, stb.), és nem szabad előre fizetni, mert ha utánvéttel rendelsz, ha valamit elcsesznek, könnyebben lemondhatod.
Nem gyanúsan olcsó -, de a piacon az egyik legolcsóbb. Én porszívót vettem tőlük, 10%-kal olcsóbban, mint a legjobb árat kínáló konkurens cég.
A bérlés vagy vásárlás dolog pedig még az én esetemben sem teljesen tisztázott, mivel az a papírfecni, amit tőlük kaptam, igencsak eltér egy megszokott számlától.
Tavaly volt olyan negatív értékelésük, amiben azt panaszolta a vásárló, hogy (idézem):
“az oldalukon feltüntetett árak “CSAK” magánvásárlokra vonatkoznak. Amennyiben céges számlát kérsz, sem az ár sem a garancia sem pedig a kiszállitási dij nem igaz. Ezt illene feltüntetni.”
Gondolom sejted, hogy miért van ez így…
Emaggal volt már összetűzésem, mert az egyik marketplace partnerükről kiderült, hogy az egy szimpla csaló, akinek a cége egy 10 emeletes panellakás VII. emeletére van bejegyezve.
Egy fotóállványt vásároltam, ami nem akart megérkezni. A cég sem telefonon, sem emailen nem volt elérhető, az eMAG pedig végig hárított, hogy nekik semmi közük az egészhez, ők csak a felületet biztosítják a partnereiknek.
BB-nál elindítottam a chargeback eljárást, nagyjából egy hónap alatt le is futott a sztori. Megállapították, hogy hiába hárít az eMAG, a felelősség bizony az övéké (is), mivel az ő nevükre történt a befizetés. Írt is rögtön egy hölgy az eMAG-tól, jó kis mézes-mázas stílusban, hogy hát elnézést kérnek, meg máris intézik az utalást, bla-bla-bla. Rögtön ment is a refund, nehogy pics@n rúgják őket a chargeback miatt (aminek komoly következményei lehetnek, ha túl sok eljárást indítanak)
Vagy a korábbi hasonló cégek, mint pl a Bemutatóterem, akikhez egy szép napon kivonult a rendőrség és a NAV és bilincsben vitték el a vezetőség jó részet 2014 környékén.
“csak azt tudom mondani, hogy a Questor es a Buda-Cash is évekig (sőt évtizedekig) üzemelt, sőt még mindenféle díjakat is nyertek”
A Quaestor arról híres, hogy egy bizonyos időszakban a Google-lel rákeresve (ha megoldottad, hogy magyar tartalmak között történjen a keresés) a Kiszámoló óvatosságra intő céganalízise volt az első találat. 🙂
A büntetőkamat kemény, amit írsz. Így nem csoda a cégnév, Turbado -> Turbó adó 😀
Sajnos jelen állás szerint nagyon úgy néz ki, hogy rengeteg ember átvertek itthon is, mivel ők csak bérlik a készülékeket. És ami a legdurvább, hogy az illető vélhetően még nem is tud róla, hogy neki egy idő után ketyeg majd a büntetőkamat.
Az ÁSZF-ben ez szerepel:
“A Fogyasztó a rendelést azon Termék/Termékek tekintetében adja le, amelyekre Bérleti Szerződést kíván kötni. Mind a Termék/Termékek oldala, mind a weboldali kosár egyértelműen jelzi a “vásárlás” (ÁSZF/1) és “bérlet” (ÁSZF/2), továbbá a céges (Gazdasági társaság vagy E.V) ill. magánszemély (T.SZ.) megrendelése közötti választási lehetőséget.”
Na, ebből például egy szó sem igaz. De ezt már bizonyítani sem tudja senki, mivel a Turbado oldalát felfüggesztették.
Aki meg esetleg úgy van vele, hogy inkább visszamondja a szerződést, még úgy is, ha bebukja a termék árát, az is tehetetlen, mert nincs kihez fordulnia…
Ez alapján furcsa az ÁFA csalás, hiszen ÁFÁ-s számlát kaptunk. A számlán nem jelenik meg a bérlet ténye, csupán a készülék neve, IMEI száma.
ÁSZF-et nem kaptunk, se a számlával, se a rendeléskor e-mailben, szóval azt nem tudom megnézni. Ugyanígy sehol nincs kiírva, hogy ez most értékesítés vagy bérlet lenne. Az a gyanúm, hogy a céges értékesítéseket eladásként, a magán értékesítéseket pedig bérletként csinálták…
Erről a büntetőkamatról hol lehet többet olvasni?
A turbado által, cégnévre kiállított bizonylat, a számlázási szabályoknak teljesen eleget tesz. De ez természetes is, ellenkező esetben rögtön kiderülne a stikli, amint leadod a számlát a könyvelőnek.
Itt a magánszemélyek azok, akik fura papírfecniket kaptak.
Ez például egy amolyan, félig-meddig számlának tűnő bizonylat:
prohardver.hu/dl/upc/2020-11/252793_img_3099.jpg
Vevő megnevezés helyett “ügyfél”, ill. “átvevő” szerepel. Ezen kívül hiányzik a termék nettó egységára, az ÁFA százaléka, illetve értéke, ami szintén kötelező tartalmi elem.
Ez pedig egy még érdekesebb “számla”:
prohardver.hu/dl/upc/2020-11/9729_turbado_szamla.jpg
Egységár helyett kaució/ár szerepel, ami már alapból gyanút kellene keltsen a vásárlóban. De ha nem, akkor legalább a Genius, mint 0 Ft-os tétel. Utóbbiról pár perc guglizással kiderül, hogy az a turbado bérléses szolgáltatása…
És mi a helyzet ha valaki például robotporszívót vett? Az is bérlés? Garancia sincs rá?
Én is tőlük vettem a jelenlegi telómat (realme 6S).
6-8 havonta készüléket cserélek, mert kiváncsiságból mást próbálnék ki. Ennyi időt csak kibír hiba nélkül egy “Xiaomi gyilkos” gyártó terméke.
Amúgy a vírus óta home office-ból ráérnek csaló webshopokat keresgélni a vámosok.
Az utóbbi pár hónapban több adócsaló céget is megbuktattak. Az egyik pl. számtech-cuccokat értékesített nagyon olcsón itthon és Csehországban.
Gondolom ilyen “16bit.hu” félék lehettek.
Netes vásárláskor olcsó boltra bukkanva az első, hogy megnézem hova van bejegyezve a cég. Pl.: Btel, eneked, telefoncenter, stb… Mind valami omladozó putriba van bejelentve. Hát nem bizalomgerjesztő.