Régen volt már szó autókról, miközben a legtöbb embernek a második legdrágább vagyontárgya az autója és az átlag magyar háztartás bevételeinek az ötödét-negyedét az autójára költi.
A mai kérdésünk, hogy két autó közül melyiket éri meg megvenni. Melyiket válasszam: például használt vagy új autót-e. Pusztán anyagi szempontból nézve egyértelmű, hogy az új autó magasabb bekerülési ára és a sokkal nagyobb értékvesztése miatt soha nem lesz gazdaságilag megtérülő befektetés.
Azonban ez csak az anyagi oldala. Amire kíváncsiak vagyunk, hogy mennyivel drágább az új autó és neked ér-e ennyit a többletkiadás.
Ha tudod, hogy havi 55 ezer forint különbség van egy új és egy nyolc éves autó fenntartási költsége között, el tudod dönteni, ennyit neked ér-e a különbség.
Egy nagyvárosba a napi óvoda és iskolajáratra tökéletesen megteszi egy kisméretű 13 éves autó is, de ugyanezzel az autóval nem szívesen járnám egész nap az országot Záhonytól Sopronig. Inkább fizetek többet, mintsem egyszer is lerobbanjak Békéscsaba és Orosháza között hajnal kettőkor a mínusz 15 fokban.
A kérdés úgy is felmerülhet, hogy egy olcsó és kicsi új autót vegyek, vagy egy nagyobb, kényelmesebb, jobban felszerelt 3-4 éves autót.
Azt is érdemes megfontolni, hogy két egyező áru autó közül melyik a jobb a vétel, ha az egyiknek 30 ezer, a másiknak 60 ezer forint a kötelező szervize évente, az egyik használtan 300 ezerrel többet fog érni, mint a másik. Sok autómárkát drágább javítani egy baleset után, ezért a cascoja is másfélszer annyi, mint a másik autónak. Ez is éves 50-100 ezer forintos különbség is lehet. (Konkrét márkákat direkt nem írok, hogy ne ebből legyen vallásháború a hozzászólásokban. 🙂 )
Vajon mennyit számít a fogyasztás, ha egy benzines autó turbójának egyszeri javítása elviheti akár öt-hét év üzemanyag-megtakarítását a turbómentes változathoz képest? Tényleg olcsóbb-e dízel autóval járni, ha figyelembe vesszük a magasabb vételárat, nagyobb értékvesztést és a magasabb szervizköltségeket is?
A kérdések eldöntéséhez csináltam egy kalkulátort, amit kitöltve a két autó adataival, megkapod, melyikre mennyit fogsz költeni a futamidő alatt.
Ami fontos: nagyon igaz az adatokra a garbage in-garbage out, vagyis ha hasraütött számokkal dolgozol, a végeredmény is használhatatlan lesz.
Mivel a legtöbb embernek az autóvásárlás és fenntartás az egyik legnagyobb kiadás az életében, vedd a fáradságot, hogy utánajárj, hogy mennyi az éves kötelező szervizköltsége a kinézett autónak, mennyi a cascoja, kötelezője, adója, mennyiért fogod tudni várhatóan eladni 3-5 év múlva.
Az új autó előnyei:
- Magadnak tudod összeállítani az autót, olyan lesz, amilyet szeretnél, mind színben, mind felszereltségben. (Már ha nem sajnálsz egy-egy alig használt extrára százezreket, gumiszőnyegre és pótkerékre ötvenezreket.) Nem kell kompromisszumot kötnöd a használt piaci kínálat esetleges szűkössége miatt. (A típus nem kapható használtan azzal a motorral és automata váltóval, adott felszereltség mellett.)
- Garancia az első néhány évben.
- Nagyobb megbízhatóság, kisebb esély a soron kívüli szervizre.
- Jóval kisebb kockázat az ismert előélet miatt. (Bár a kockázatok nagy része kiküszöbölhető, ha magyarországi, ismert előéletű használt autót veszel és nem sajnálsz 15-20 ezer forintot egy alapos átvizsgálásra.)
- Olyan hasznos extrákat tartalmazhat, amiket a használt autók még nem. Ilyenek például az új ütközést megelőző rendszerek, adaptív fényszóró és tempomat, stb.
- Nagyobb presztízs. Más kérdés, hogy erre tényleg szükséged van-e mondjuk a munkád miatt, vagy csak még nem nőttél ki a tinédzserkori bizonyítási kényszerből és az önértékelés hiányából származó versengésből. 🙂
- Általában alacsonyabb kamatok hitelből történő vásárlásnál. (Bár pénzügyileg tudatos ember soha nem vesz hitelből autót, csak addig nyújtózkodik, amíg a takarója ér. Az is hitelből való vásárlás, ha autót veszel készpénzért, ahelyett, hogy visszatörlesztenéd a lakáshiteledet belőle. Ezt majd ne felejtsd el a kalkulátor kitöltésénél.)
A használt autó előnyei:
- Sokkal több típusból és felszereltségből választhatsz. (Három éves kisebb autót, vagy ötéves nagyobb és jobban felszerelt autót vegyek-e?)
- A modellek időzített bombái már napvilágra kerültek. Mára mindenki megtanulta, mennyibe kerül egy kettős tömegű lendkerék, egy turbó, vagy részecskeszűrő cseréje és sok motorverziót is érdemes nagyívben elkerülni több márkánál. A most szalonban álló autók egy része szintén tartogat ilyen kellemetlen típushibákat és extra költségeket az új tulajdonosoknak.
- Rengeteg extrát fillérekért megkapsz használt autóban, amiért újonnan nem lenne szíved annyit kifizetni, amennyit kérnek érte.
- Jobban alszol, ha használt autód van. Kevésbé aggódsz, hogy ellopják, meghúzzák a parkolóban, vagy a gyerek összekeni a kárpitot.
- Kevésbé feltűnő, ez gyakran nagy előny. Irigyed is kevesebb lesz.
- Nem feltétlen kell garázst fenntartanod a használt autóhoz, esetleg a cascot is megúszod, mert ennyi kockázatot be tudsz vállalni a megtakarításaidból is.
Mielőtt rátérnénk a kalkulátorra egy kis ismétlés arról, honnan tudod meg, ha túl drága autót akarsz venni:
Különösen nagyvárosban ma már gond nélkül meg lehet élni autó nélkül is, erről cikk erre. Lakhely-választásnál komoly szempont lehet, hogy mennyire vagy autóra rászorulva. Ha van óvoda, iskola, bevásárlási lehetőség a közelben, az 70-150 ezer forint megtakarítást is jelenthet havonta.
Ennyi bevezető után erre találjátok a kalkulátort, használjátok egészséggel.
Egy érdekesség: évi 12 ezer kilométernél egy átlagos 8 éves autó havonta 75 ezer forintba, egy 5,8 milliós új autó 120 ezer forintba kerül. Ebből csak 25-32 ezer forint az üzemanyag és egyéb kenőanyag költsége, vagyis a havi kiadás 20-40%-a az üzemanyag költsége. Érdemes erre gondolni, amikor plusz százezreket vagy milliókat ki akarsz fizetni egy kisebb fogyasztású autóra. Szinte biztos, hogy sokkal többet buksz a nagyobb vételár és a nagyobb értékvesztés miatt, mint amit valaha is megspórolsz az üzemanyagon. Vagy másképp fogalmazva: egy ötéves benzintemető is sokkal kevesebbe kerül, mint egy vadonatúj hibrid, ami éppen csak néha kortyol egy kis benzint. Gyakran már a hibrid jóval magasabb cascoja elviheti azt az összeget, amit a benzinkúton megtakarítasz. De ha nem hiszed, számold ki. 🙂
Ja és igen: ez egy k-a-l-k-u-l-á-t-o-r. Ez a szó azt jelenti, hogy a saját adataiddal töltsd ki, ne a beírt adatokon lovagoljál. Azok csak azért vannak ott, hogy legyen ott valami.
Valamint azt is tudja mindenki, hogy használt autó csak új autóból lesz. Köszönjük előre is ezt a fontos információt. Minket nem az érdekel, hogy más milyen autót vegyen, hanem az, hogy neked mi a legjobb választás. Sőt, tudjuk, hogy sok embernek nincs pénze új autóra, erről is felesleges hozzászólást írnod. Köszönjük.
Online oktatás a pénzügyekről. 15 órányi anyag, nézz bele ingyen.
Valódi pénzügyi tanácsadás termékértékesítés nélkül csak 35 ezer forint.
20 millió forintos életbiztosítás havi 4.990 Ft-ért, életkortól függetlenül.
Az autóvásárlás egy nagy lutri. Márkától függően a garancia érhet papíron sokat, ami a valóságban ha szükség lenne rá már egyből semmit sem ér. Közvetetten tapasztaltam meg mit is ér ez egy még garanciális nagy presztízsű autónál. Semmit. Nem lehet tudni milyen szervizre lesz szüksége, egy újnál is adódhatnak gondok, olyan márkánál is aminél nem számít rá az ember. A sztereotípiákat gyorsan el kell felejteni, na persze ha az ember nem ellensége a saját pénztárcájának 🙂 A használt autók minősége sajnos hanyatlik, és az átvizsgálás sajnos semmit nem tud kimutatni abból hogy a motoron belül mi van. Konkrétan dizelnél lehet nagy lutri. Kettős tömegű, turbó, magasnyomású rendszer, részecskeszűrő, nagyobb igénybevételű alkatrészek ezek mind súlyos százezrek és legtöbbjéről semmit sem fognak tudni mondani. Ha azt mondják oké az nem azt jelenti hogy biztosan... Oda kell figyelni nagyon!
Ok, Benőke, de ha két és fél millióval olcsóbb a használt, abból veszel egy komplett motort váltóval. Ezt is nézd.
Egyébként igen, lutri. Ezért a következő autóm is benzines lesz, nem turbós és kettős tömegű sem lesz benne. A mostani is ilyen. A fejfájás 80%-a ezzel letudva.
cégautó újonnan.
egyébként használt.
...és lehetőleg nem első szériás.
Nekem nagy segítséget jelentett az előző kalkulátor, ennek köszönhetően vettem új autót 🙂 Az akkor kiszemelt 4-5 éves, magasabban felszerelt de amúgy gazdaságosan fenntartható autó (na jó, megmondom: Prius) havi költsége partiban volt az azonos áron kapható, tágasabb és 4 évig garis új kocsival (Skoda). Ehhez nagyban hozzájárult az új autónál elérhető brutális alku, és a jóval kedvezőbb Casco (mert a Priust erősen lopják).
Nem bántam meg, azóta is ránézek néha a HaHu-ra, és az áruk is fej-fej mellett csökken. Igaz, én cégre vettem, mert magánszemélyként nem lehet leírni az értékvesztést, ami a legfájóbb az egész autós témában.
Még egyszer köszönöm a kalkulátort! Máig sokat használom, ha képbe kerül egy kocsi, ami tetszik!
Belenéztem a videóba, ahol az autóról beszélsz, hogy te busszal mentél, de a munkás nem tudta elképzelni, hogy autó nélkül menjen, BKV-val. Ez nálunk tényleg egyfajta státusz szimbólum. Garantált, hogy az itt kommentelők többsége sem ülne fel a BKV-ra, ha van autója, még akkor sem, ha nem kell cipelnie semmit, időben is beleférne neki, és éppen tömeg sem lenne, mert sokan úgy vannak vele, hogy lúzerség BKV-n menni.
@Benőke
"A használt autók minősége sajnos hanyatlik, és az átvizsgálás sajnos semmit nem tud kimutatni abból hogy a motoron belül mi van."
Ez butaság.
Ez nem reális pèlda, maximum papíron @Kiszamolo. Ha motort és/vagy váltót kell cserélni egy autóban, az olyan tudatos vásárló volt, mint aki piramisjátékozik: hinni akart.
Másfelől, egy ilyen szerviz több hónap hosszú is lehet, az autó addig meg áll, 0 haszna van.
"Bár pénzügyileg tudatos ember soha nem vesz hitelből autót" - Ha a hitelkamat 5% és ő évente 7%-ot csinál adózás után abból a tőkéből, akkor miért ne?
Miklós, egy dilemma: 10 éves autót szeretnék lecserélni, és éppen ezen gondolkodtam. Viszont nemrég elkezdtem a főállásom mellett, melléktevékenységként pénzt keresni az autóval. Érdemes-e úgy gondolkodnom, hogy 50% hitellel vennék vadiúj autót, mivel a törlesztőt lazán megkeresem majd vele? Azon felül is maradna még a megkeresett pénzből. A nagyobb használatból eredő esetleges hibákat pedig a garancia részben fedezné. Vagy szerinted ez a gondolatmenet zsákutca? A hitelt a garancia lejárata előtt (5év) visszafizetném.
Nagyon sok autóhirdetést átnéztem, az ígéretesebbeket át is néztem, a tapasztalataim az alábbiak:
- a bizonyítottan jó előéletű, lehetőség szerint magyar származású, megbízható típusoknak nagyon megkérik az árát. Pl. 5 éves Yaris 42 ezer kmel sok extrával új árának 62%-át
- a külföldről behozott autó jogilag (lopott) és garancia hossz és érvényesíthetőség szempontjából is lutri. A magyar importőr a kötelező 2 éves garancián felül nem igazán köteles semmire, ez alól talán a Hyundai/Kia a kivétel, akik egész Európában azonos garanciát kínálnak, de még ott is lehet azon bukni, hogy előírásoknak megfelelően szervizelték-e az autót, tekerték-e az óráját, stb.
- sok magánszemély/márkakereskedő is irreális árakat vár el a jó minőségű portékáért, például a tesztautók rendszeresen túlárazottak, sokszor egy másik szalonban alig többért lehet 0 kmes kocsit elhozni
Vannak személyi feltételek is.
Aki használt autót akar venni, (pláne kicsit korosabbat), kell hogy ismerjen egy megbízható és értelmes szerelőt. Vagy értsen az autó működéséhez.
De a legjobb, mindkettő, egyszerre.
Tapasztalat nélkül használt autót üzemeltetni és egyik rossz szerelőtől a másikhoz rohangálni, az maga a katasztrófa.
@george
Én azért nem vagyok hajlandó bkv-zni, mert utálom a tömeget és nagyon szeretek vezetni. Az autómban pedig szeretek a magam ura lenni, arra menni amerre én akarok, és azt és olyan hangerővel hallgatni, amit és ahogyan szeretném.
Hátránya, hogy nem lehet olvasni.
Én tojok rá, hogy mások milyen erkölcsi magaslatról tekintenek rám a zsúfolt busz ablakából, hogy bezzeg ők is járhatnának autóval, de nem, egy vagyon fogtak azzal, hogy békávéztak. Egészségükre. Én nem ácsorgok télen sem a megállóban, és nyáron sem sülök meg a buszokon.
Használt autóknál lehetnek alkalmi vètelek, amiket bűn kihagyni.
Az előző autóm egy null kilométeres E Merci volt.
Egy szépséghibája volt, hogy gyakorlatilag majd egy évet állt a szalonban.
Viszont az ára: 16.7 M helyett 11.9 M.
5 milliós árelőny.
Megvettem, öt év alatt belenyomtam 200 ezer kilométert, nem volt sok gond vele.
Mondjuk a vásárlás után nem sokkal csődbe is ment a szalon....
"egyszer is lerobbanjak Békéscsaba és Orosháza között hajnal kettőkor a mínusz 15 fokban." - Költői kérdés. Ennek mennyi az esélye? 🙂
Az új autónál említett nagyobb megbízhatóság, csak a bevált típusokra igaz, előfordul típushiba, visszahívás, stb. ami csak később derül ki, akár évek múlva (goo.gl/aAdpgk ) míg használtnál a Népítéletből azért valamennyire látszik, hogy mire számíthat a használt autó vásárló.
Jó kis kalkulátor meg szép munka meg stb. de ebből is az az alapigazság jön ki, hogy akinek nem kell autó az vegyen valami 100 éveset (nem lesz vele gond meg költség mivel nem lesz használva). Akinek meg kell autó az legjobban jár egy 15-20e Km-es féléves bemutató autóval.
@Kiszamolo, írhatnál egy cikket az operatív lízingről, vagyis a tartós bérletről. Egyre több emberrel találkozom, akik kigurulnak egy vadonatúj autóval a szalonból, és csak havonta kifizetik rá a bérleti díj / lízing díját. Azt mondják, az egyik legjobb dolog az egészben, hogy nem áll a kocsiban a pénzük, és nincs rajtuk akkora felelősség sem. Magyarul, legrosszabb esetben, ha mondjuk megszorul anyagilag, egyszerűen visszaadja az autót.
ez úgy is hitvita lesz.
Nálunk ami szempont volt:
*semmi hitel, épp elég az értékvesztés évente
*olcsó fenntarthatóság
*kicsike szervizigény
*hosszú élettartam (azaz min. 10 évre jó legyen nálunk)
*könnyű vezethetőség
Az árára úgy tekintettünk, hogy valamennyire legyen a kocsi értékálló (ha nagy pénzügyi krach miatt valamit el kell adni, ez lesz az, de összességében min. 10 évnyire kibobott pénz, évenkénti újabb kidobásokkal.
Most vagyunk a 7. év közepén, kb. a felét éri az akkori árnak, totál kényelmes vele az élet, a benzin (átlagosan 5-10e) nélküli havi költség amortizációval, biztikkel, kötelező karbantartással stb. kb. 35e. (Már mindenkinek kellene bérlet, ami így nem merül - csak ez lenne ~25e, azaz kb. havi 15-20e a kocsi.) Ha a gyerekek nagyobbak lesznek, akkor nekik lehet, hogy kell bérlet, de az még pár év, addigra kb. a 10. évben leszünk.
Összességében a kocsi luxus és kész.
Dieselt messzire kerülöm én is, öreg japán szívó benzines lett a nyerő.
Én javítom, mert egyszerű, kevés elektronika, kevés fejfájás.
Persze lemondásokkal jár (nagyon sok lemondással), de hitel nélkül akartam venni, ez lett, viszont most is ezt venném!
Ráadásul sok helyen alapnak veszik a cégnél, hogy a dolgozó menjen a saját autójával - és ilyenkor csak kb. benzinköltséget térítenének. Ahogy írod is a benzinköltség csak 20-30%-s az autó használatából adódó költségeknek. Ki mennyit szokott kérni kilométerenként?
Nekem, valaha, semmi bajom nem volt a tömegezéssel. Aztán elegem lett a bűzből/koszból/kimaradó járatokból - és kb. évi 9 hónapig bicikliztem. Ez terhesen tilos volt, mikortól a gyerek már elég nagy lett, megint bicó. Aztán 3 picivel ez nem ment, tömegeztünk - és kimondhatatlanul elegem lett. Vettünk kocsit, én vezetek, azaz vagy kocsival járok vagy, mióta mind elég nagy, biciklivel. Van az az ügyintézési mennyiség, család és teljes állás mellett, amikor a kocsi rengeteg időt spórol. Ha épp nyugis időszak van, akkor marad otthon és fel a biciklire.
És igen, presztízs. Szegény mesterekre sokszor a frászt hoztam, mikor csak úgy betoltam az udvarra a bicót, hogy hogy álltok. Volt, akivel akkor találkoztam először és láthatóan nem akarta elhinni, hogy én vagyok a tulaj. Biciklivel 😀 Akkor nyugodott meg, mikor kocsival is mentem.
@dmry
Cégautó? Ugyanmár, a költsége beszámítva a béredbe. Sok helyen a cafetaria keret része, kapod, de meg is fizeted, sokan inkább nem is kérik.
A kalkulátor az amortizációnál a hitel futamidejével (B5) számol nem pedig a "meddig tartod meg az autód" cella értékével (B6).
Fowler, köszi, javítva.
Nálam csak a használt autó jöhet szóba, mivel átlagosan évente 55000 km-t megyek és minden költséget saját zsebből kell fizetnem. Ráadásul alap, hogy max 6 havi jövedelemből veszek kocsit.
Nekem egy kicsit szívfájdalmam, hogy a pénzügyi blogokon nagyon ritkán említik opcióként a benzin-gáz üzemet, mint lehetőséget annak, aki sokat furikázik. Környezetkímélőbb, ráadásul olcsóbb, mintha benzinnel mennél.
Jómagam is kényelmes vagyok, mert szinte mindenhova kocsival megyek. Ha be kell menni Pestre, akkor általában leparkolok az Arénában és gyalogok. Esetleg egy-két BKV vonaljegy belefér ha messzebbre kell menni.
Még két dolog a használt autó ellen: használt autót venni elég sok időbe kerül. Sokat meg kell nézni, ismerni kell a típust (utána olvasni, stb), szerezni kell szerelőt, stb. Én élvezem, szívesen nézelődöm, de van akinek ez púp a hátára. Az öregebb kocsikra már nagyon rosszul fizet a Casco, ezért nem érdemes kötni, be kell vállalni a kockázatot, hogy ha ellopják vagy összetörik, teljes bukó van. Az öregebb (10+ éves) kocsik SOKKAL kevésbé biztonságosak, mint az új (Igen, az öreg Volvo is).
Új autót venni alacsonyabb kockázatot és időmegtakarítást jelent. Van, akinek ez bőven megéri.
Guest, de hasonló árban gondolkodva inkább ülnél baleset esetén egy négyéves Ford Mondeoban, mint egy vadiúj Renault Clioban, vagy bármelyik másik kisautóban.
Nem minden autó veszti úgy az árát, mint a többség. Használtan néztem néhány km-es Dacia-t, és meglepődtem, hogy drágább, mint a listaár. Mi van? Az újra kb. 1,5-2 hónapot kell várni - jött a válasz. Ez az értéktartóság nyilván a többihez képest alacsony újautó ár miatt van.
Egyébként úgy gondolnám, hogy egy 16 milliós autóból kb. 1-2 millió az anyag, max 4-5 millió a fejlesztési befektetések költsége, a többi presztízs (=hülyére vesznek) + profit.
Pl. plexi műanyag lámpabúra miért 60-80 ezer ft? Anyagktg. max 800 ft, fejlesztés max 2-3000 (még ennyi se talán, de fogjuk rá a design), a többi a monopólium profitja (gyári alkatrészt csak ő gyárt).
OFF: Egyszer lerobbantam Békéscsaba és Orosháza között félúton, -11 fokban. 2008 tele, kétütemű Trabant kombi 🙂
A kerékkulcs ragadt a hidegtől, kesztyű nem volt nálam 🙂
A használt autó megvásárlása előtti átnézésre érdemes koncentrálni. Karosszériás ismerős mondta hogy ahol márkakereskedésben dolgozott, ott sem feltétlenül új karosszériaelem került a javított törött autóba hanem vmi bontott (a számlázás viszont új alkatrészről szólt, meg a szervizkönyv is...).
jami igen, presztízs. Már többen mondták hogy magyarisztánban többnek tűnik az egy főre jutó bmw-k száma mint ott ahol gyártják... És nálunk az autó (ahogy vmi kósza reklám is mondja, már az oviban tudjuk) az szedán. Kevesebb menőzést és több praktikumot igénylő lakosságú országokban a kombikat jobban kedvelik.
maximum 6 havi fizetes lehet az auto ara, nekem eddig futotta uj autora....szavatossagig tartom es utana leadom. ahol lakom az is befolyasol, olyan autoim voltak ami az utcaban van az embereknek azaz nem logom/logtam ki a sorbol, es maximum bkv zom ahol lehet. most a hevig megyek illetve van hogy a hevig is gyaloglom reggelente ez az edzes 🙂
A pár éves használt autótól nem félni kell, hanem rendesen átvizsgáltatni. Ha valaki nem tud adott márkát ismerő gurut, segítenek a márkára specializált csoportok (pl. facebook). A motorba mélyen nyilván senki nem lát bele, de kellő hozzáértéssel és alapossággal azért nagyon jó képet kaphatunk. A km-től sem kell feltétlenül tartani, ha megfelelően nagy motor van a gépben és jó gazdája volt.
Hobbiautónak (évi 10-20ezer km-es használatra) tökéletes választás egy gazdag felszereltségű 3-4 éves példány, ha a valaki nem a szomszédnak vagy az egójának vesz autót. A megmaradt pénzt meg el lehet költeni másra.
Közben a tömegközlekedés sem ördögtől való. A túlzottan finnyásakon vagy önértékelési zavarokkal szenvedőkön kívül bátran használhatja mindenki, autó mellet is, ha az az észszerű. Nem vészes, de tényleg. 🙂
Egy dolgot nem ír senki: új autót is bűn listaáron elhozni. 10% engedmény kérésre megvan, tudatos vásárló végigjárja a szalonokat és ott vesz, ahol legtöbbet adják. Máris csökkent a használt autó árelőnye...
Extrém példa, Opelnél volt (talán van?) flottakedvezmény, amit pl minden közalkalmazottnak megadnak. Családban így lett listaár alatt kb egy harmaddal? új autó.
Arany középút lehet a minősített használt autó (BMW Premium Selection, de van minden márkánál, Volvo, Audi), ahol jó áron jön az autó, majdnem teljes garanciával.
r1tch, nagyon márkafüggő ám. Skodánál belépsz a szalonba, az önmagában 15% kedvezmény. Ha köszönsz is, újabb 5%. Az alku ezután kezdődik.
Toyotánál jó ha adnak félmillió kedvezményt.
A Hondánál egy fillért sem akartak adni. Azt mondták, ők inkább autókat árulnak, nem kedvezményeket.
Használt Dacia kiváló vétel 5-7 évesen, főleg a Logan, esetleg Sandero.
"Extrém példa, Opelnél volt (talán van?) flottakedvezmény, amit pl minden közalkalmazottnak megadnak. Családban így lett listaár alatt kb egy harmaddal? új autó."
Nálunk most 15%-t adnak K Astra kombira, és 20-22-t Zafirára, új autó esetén.
Nézegettem a motorokat, hagyományos szívó 1 típus van, 1,4-s ráadásul, a többi már benzines turbós. Céghez került több ilyen turbós benzines autó, egy 125 vagy 150 lovas tulajjal beszéltem és azt mondta, hogy a fogyasztása 8-9 liter (BP).. ettől kicsit hanyatt dobtam magam, nekem a hagyományos 1,6 XEP csak nagyon ritkán megy 8 fölé. Ami másik amivel húzzák még az agyam, az a Toyota hibrid, állítólag ez is 4-5 literrel eljár (valami kombi, és azt mondják az okosok, hogy Hollandiából kell hoz(at)ni, mert ott még nem vernek át (talán)). Nem egyszerű, lépni kellene, 12-13 éves az Astra, és nem tudom, mi legyen..
Tamás, az én autóm Pesten 7,5 litert fogyaszt, Budörsön 9-et. Pest sík és ha arra megyek, hosszabb utakat megyek, Budaörs meg dimbes-dombos és rövidebbek a távok is.
Lehet, hogy nálad a turbós is kevesebbet fogyasztana.
Hello
Elozo auto vasarlasom elott atnezettem a kocsit egyik fuggetlen szakerto csapattal (30.000Ft). Az auto 8eves volt 110eKmel es ennek ellenere egybol vasarlas utan jottek elo a gondok amiket eszre kelett volna venniuk. 4bol csak 1 izzito gyertya ment, EGR szelep nem mukodotott es tudnak sorolni meg a gondokat. Az auto kinalat felso reszebol szarmazott de igazi penztemeto lett belole. Tehat ezeket az atnezeseket rendkivul eros fenntartassal kezelem.
Hasznalt autokhoz csak mar tul keson lesz meg a fuggetlen szervizeknel a tapasztalat. Elso 3-5eveben markaszervizhez viszik onnan informacio nem nagyon jon ki. Fuggetlen szereloknek 7-8eves autokhoz van tapasztalatuk foleg azok meg mar esnek szet.
Hasznalt auto szerintem: 3-4evesen max 50eKm megveve, utana 6-7evesen 150eKm eladni. Jobban megeri a masodik 3eves ciklus ertekveszteset kifizetni mint a szerelonek talicskazni a penzt
"egyszer is lerobbanjak Békéscsaba és Orosháza között hajnal kettőkor a mínusz 15 fokban" - azért én nem egy olyan történetet hallottam már, hogy az új autó megállt valami bagatel hibával. Elektronika letiltott, a vadonat új autó csak trailerrel ment tovább. Valószínűleg ennek esélye jóval alacsonyabb mint egy bontószökevénynél, de azért megbízhatóságban túlmisztifikálni az új autókat sem kell. Ahogy írták már páran, én is a kiforrott, korai típushibákon már rég túlesett szívóbenzinesek mellett tettem le a voksom újkori árához képest gombokért, full extrásan.
"Bár pénzügyileg tudatos ember soha nem vesz hitelből autót, csak addig nyújtózkodik, amíg a takarója ér."
Ez érdekes. A jelenlegi új autóm 10 000 EUR-al olcsóbban vettem, mert dízel. Napi 200 km-t vezetek, mert így havi 1000 EUR-al magasabb fizetést kapok egy nagyvárosban, az albérlet pedig olcsó a kistelepülésen ahol lakom, a levegő is jobb.
A kamat fix 2% öt évig, a havi törlesztő 250 EUR, az üzemanyag havi 280 EUR, ebből jár év végén adóvisszatérítés. Az autón van 5 év garancia. A teljes vételár megvan, be van fektetve, és (eddig) többet hozott, mint 2%, a hitel kamata. A szervíz költség 200 EUR minden 40 000km-után.
Szerintem nem ördögi hitelből venni az autót.
Sziasztok!
Nem láttam, hogy felmerült volna ez a kérdés, szóval: van esetleg itt valaki, aki hozott/hozatott már be külföldről autót?
Németországi oldalakon található random autók sokkal olcsóbbak a magyarországiaknál. Persze, a különbözet nagy része eltűnik a regisztrációs díjjal és vagyonszerzési illetékkel (+ útiköltség és egyéb járulékos költségek). Másrészről viszont él a kép az emberekben, hogy a jobban karbantartják a németek az autókat, és az utak minősége is sokkal jobb, tehát egy ugyanolyan korú és típusú autó esetében a németországi jobb állapotban van.
Mit gondoltok erről, érdemes onnan vásárolni? Milyen buktatói lehetnek (még)?
Balu, a német sem hülye ám. Ha tudja, hogy el akarja adni az autóját, gyakran kihagy két olajcserét, meg a szervizet sem kapkodja el, főleg, mert az drága arrafelé. Hallottam rémtörténeteket, milyen állapotban voltak az eladásra szánt "agyongondozott" német autók.
Biztos van megkímélt is sok, de csak azért mert német, nem jelent semmit.
Villanyautóknál még érdekesebb ez a kérdés:
Az 1,5M állami támogatással pl. a kifutó Nissan Leaf utolsó darabjai alig drágábbak mint a néhány éves használt autók 20-30ezer futással.
Ami miatt én mégis használtat vennék, hogy az állami támogatásos autót 3 évig nem adhatom el (pontosabban ha eladom vissza kell fizetni a támogatást), így kénytelen vagyok 3 év értékvesztését benyelni, amit nem fedez az 1,5M Ft támogatás, főleg mert az elektromos autók mostanság olyan gyorsan fejlődnek, hogy 3 év alatt olyan modellek jöhetnek ki, ami a mai kisebb hatótávú autók értékét gyorsan lenyomja.
Használt autónál nagyobb esélyem van eladni még mielőtt nagyobbat esne az ára.
Kérdés, hogy az állami támogatás meddig tart, ha hirtelen megszűnne, akkor szvsz nagyot ugranának a használt autó árak.
Másik a töltőhálózat régen várt fejlesztése, ha kisebb akkuval is átjárható lenne az ország, nőhetnek az árak.
Használtautó vásárlás: kevesen tudják, de a legtöbb szervízben (főleg a márkaszervízekben) vállalnak néhány ezer ft-ért teljes átvizsgálást, ami kb az alábbiakat tartalmazza:
- műszeres futómű
- festékvastagság
- megemelik, megrángatják, te is alánézhetsz mennyire rohadt, van-e valahol valami nagyon nagy gányolás
- van ahol kis extráért lekérdezik a kocsi előéletét is a központi nyílvántartásból
- a rutinos szerelők azért ránézésre meg tudják mondani, hogy a km óra állás valszeg tekerve lett-e vagy sem, illetve az adott autó olyan állapotban annyit megér-e mint amennyiért adják. És ha márkaszervízbe viszed, ott nyílván eléggé értenek adott típushoz. Az egyiknél pl ránézésre mondták hogy nem párhuzamos az autó két oldala. Centivel lemérve kb fél centi különbség volt "törésmentesen". Egy átlag szerelő aki nem adott típusra specializált ilyet nem biztos hogy kiszúr.
@vzsolti
Én gondolkodtam már a gázüzemen, előző autómra kértem is ajánlatot, aztán rájöttem egy lényeges dolgora. Az én autóm futásteljesítményének jelentős része céges futás, amit NAV alapnorma átalány alapján térítenek. Azaz kapok km díjat, ami autófüggetlen, a megtett úttal arányos, és kapok üzemanyag költségtérítést (lsd: link a nickemnél). Ebből egyértelműen látszik, hogy csak benzines autóval éri meg, mert a gázüzem beépítési árát, és karbantartási költségét senki nem téríti meg nekem, viszont az üzemenyag költségtérítés kevesebb lesz.
A nagyon régi használt autóktól ugyanakkor óvakodni kell, mert valóban a többszörösét rá fogod költeni a javításokra.
Attól is függ, hogy ismerőstől tudsz-e autót venni, amit ismersz. Milyen használati módon használod? Sok hajnali indulás lesz, a mínuszokban? Akkor lehet hogy neked kell ülésfűtés, állófűtés, stb.. mert valóban ki fogod használni... Először a VALÓS igényeket írjuk össze, ez már elég sokmindent meghatároz, utána jön a márka-típus választás illetve régi-új. Tudod-e ismerősnél szervízeltetni vagy sem? Mennyire bírod elviselni ha akár 1 hétig nincs autód? Fizu-kocsi ára arány. Mennyire fontos neked a biztonság, vagy mennyire tolod kamikaze módban? És igen, sok szalonban lehet és kell is alkudni, mert a kötelező kvóta miatt inkább engednek, csak vidd el. Tavasz-ősz árváltozások, új modell miatti áresés (kifutó). Állapotot veszünk és nem km óra állást.
Régi urban legendek tapasztalatom szerint sokszor nem igazak. A franciák is megbízhatóak ha karban vannak tartva és nem azon spórolnak. Hiányát azonban megbosszúlják. VW csoport irreálisan túlárazott és nem olyan megbízható, annyit nem ad pluszban. KIA pl. most már egész jó csak úgy mint a Dacia (biztonság más kérdés). Japánokhoz nem irreálisan drága az alkatrész mint sokan hiszik (függ persze márkától). Angol autókat messziről kerülném. A Suzukit is ugyanúgy karban kell tartani, szinte ugyanolyan költségei vannak mint bármelyik másiknak a rendszeres karbantartást tekintve (alkatrész is talán csak kicsivel olcsóbb). Nagy amerikai autók benzinzabálók, de az alkatrész nem drága, és megvenni sem, viszont lehet szerelem a más életérzés miatt.
Ki/kik fogják használni az autót? Egy nőnek általában mások a szempontjai mint egy férfinek, ezt is figyelembe kell venni. Garázsban lesz tartva?
Ceges autohoz csatlakozva, egy pelda:
valaszthato 160br vagy egy kb listaaron 7-7.5m auto ( elhozhato 6.5m korul) es jar melle havi 150l uzemanyag havonta
Csere periodus 4 ev
Egyertelmu a valasztas szerintem,
megkotesek:
- limitalt autotipus, kia, hyundai hasonloak kilove
- felszereltseg, extrak fix, csak szint, karpit szinet lehet valtoztatni
- maximalizalt eves km futas, (igaz ez csak papiron szankcio eddig nem volt)
Folyt. Kov.:
Benefit car, nem munkaeszkoz
Az Opel sem enged az árból, inkább ad az autóhoz extrákat meg plusz garanciát, de hogy lefelé nem fog menni az ár, az hótziher. Az Opel szalonoknak azon az áron kell adniuk az autót, amit a központ meghatároz számukra az adott felszereltségi szinthez.
Nálunk is aktuális fejfájás az autócsere: 13. éve hajtunk egy ezres Suzuki Swiftet, a kocsi 17 éves. Minden oldala horpadt, meg van húzva, ill. az alját is csipegeti a rozsda. Ez a családi autónk, minden nap használjuk. 6 éve LPG-vel járunk, ill. a Suzukit utálók is elismerik, hogy ennél üzembiztosabb és olcsóbban üzemeltethető kocsi egészen egyszerűen nincs. Szóval nagy a félelmem, hogy ha ez a kocsi kiesik alólunk, sokkal többe fog fájni az autózás.
Személy szerint mindenképpen a költség minimalizálás a legfontosabb szempont.
Amikor azt mondtam a feleségemnek és a lányaimnak, hogy vegyünk 2millióért egy nullkilométeres Daciát, kinevettek, hogy "ők abba be nem ülnek".... Mert igények, azok vannak ám! 🙂
Miklós, köszi a kalkulátort.
Nekem 2 éve újként vásárolt japán alsóközépkategóriás autóra 69,7 eFt havi költség jött ki. Főbb paramétereket: üzembehelyezéssel együtt 3,8 M Ft-ért hoztam el az autót, CASCO+kötelező együtt évi 80 eFt (bónusz 7, budapesti lakcímmel), 8 évig tervezzük az autót megtartani, 1,9 M Ft eladási árat tervezek (1,8 - 2,4 M Ft között mozog hahu-n a típus 8 évesen), téli nyári gumira 80-80 eFt, éves szerviz olajjal együtt 50 eFt.
Ahogy már többen is kapargatták a témát, egy dolgot nehéz beárazni: az autó megbízhatóságát... Még ha mondjuk nem is robban le soha, akkor is több időt kell vele szervizben tölteni, és azt az időt az ember tölthetné pihenéssel vagy pénzkeresettel.
Mosanit megelőzően csak használtautó volt, de nem presztízs alapján választottam, hanem a várhatóan magasabb megbízhatóság ókán. Egyedüli kompromisszum a csomagtartó mérete volt (~350 l).
A cikkben megfogalmazott allitas, miszerint az atlagos 8eves auto evi 12e kmnel fenntartasa havi szinten 75ezer penz milyen komponensekbol tevodik ossze? A kalkulatorban szereplo tetelekbol?
Probaltam realisan osszeszamolni, de nekem nem jott ki a matek, pedig 8evesnel idosrbb autom van, ami statisztikailag tobb torodest igenyelne.
Nekem ebbol ugy tunik, hogy ha a statisztika valos, akkor iszonyatosansok boduletesen lelakott 8ev koruli auto van az orszagban (lelakott alatt az egyebkent ilyen koru autok tenymegesrn varhato szinvonala alatti jsrmuveket ertem)
tegnap jelent meg totalcaron egy cikk pont errol a kerdesrol, matekkal egyutt 😀
totalcar.hu/magazin/2018/02/06/oreg_passat_vagy_uj_peugeot/
@Tamas, "Toyota hibrid, állítólag ez is 4-5 literrel eljár (valami kombi" jó másfél éve váltottam G Astráról (Z14XEP) holland előéletű Prius Plusra.
A fogyasztáson sosem hozza be a felárat, de nem is egy liga a két autó.
Városban nyáron óvatosan 3,5, ha nyomom neki 4,5.
Országúton 4-5 között.
Autópálya nem az ő világa, ott nincs a hibridségnek előnye, épp tegnap nyomtam le 130-ra állított tempomattal egy Ms-Bp-Ms utat, 6,5 és 6,7 lett a kijelzett átlagfogyasztás.
Ha nem kell a 7 ülés és/vagy hatalmas csomagtér, akkor a sima prius3 a kisebb homlokfelületnek és hosszabb végáttételnek köszönhetően pályán 1-1,5 literrel kevesebbet kér, városban országúton nincs jelentős eltérés (1-2 dl).
Ha a kombi forma jobb, akkor az Auris hibrid lehet jó választás.