Újabb CSOK támogatás

Itt az új hét, itt az új CSOK támogatás. 🙂

Január elsejétől nem kell illetéket fizetni a CSOK-kal vett ingatlanok után, akár használt, akár új ingatlan. 4%-os illeték mellett ez 10 milliónként 400 ezer forint kedvezményt jelent.

Ez azt is jelenti, ha gyereked van, nehogy vegyél ingatlant idén, ha még nem vettél igénybe CSOK-ot. Egy gyerekre is jár CSOK, csak 600 ezer forint, de használt ingatlanra is és ami sokkal nagyobb haszon, hogy az illetéket megúszod, ami egy 50 milliós lakásnál vagy háznál 2 millió forint. Ha pedig még új is az ingatlan, az áfát is visszaadják, persze már csak az új 5%-ot, de az is majdnem 2,4 millió forint a fenti 50 milliónál. (Gondolom, ezzel sikeresen be is fagyasztották az ingatlanpiac felét az év hátralévő részére.)

Persze a részleteket majd később tudjuk meg, törvény még nincs, csak bejelentés.

Kérem a tippeket, a jövő héten milyen támogatást fognak bejelenteni az áfakulcs, az áfa visszaigényelhetősége, a 3 milliós felújítási támogatás és az illetékmentesség után. 🙂

Update: Novák Katalin sejtelmesen csak annyit mondott, hogy még egy támogatás van a tarsolyában, amit hamarosan közzé tesz. Egyelőre várj a lakásvásárlással, amíg nem derül ki, az mi akar lenni.

Share

114 hozzászólás

  • Yggdrasil
    az alap csok-nál a 40 éves életkor a default, és nem rémlik, hogy a Csokr. ezt engedné kitolódni. És mivel ezek a támogatások, amiket itt most bejelentettek, mind csok-hoz kötöttek, felmerül a kérdés, hogy egy házaspár, aminek mondjuk van egy 41 meg egy 42 éves tagja és van mondjuk két gyerekük, hogyan fognak ezzel élni, mivel már magát a csokot sem vehetik fel.
  • Kiszamolo
    Ygg, nem, a 40 év arra vonatkozik, ha még meg nem lévő gyerekre kérsz CSOK-ot. Ha már van kettő-három, akkor nem számít a negyven év.

    A családi otthonteremtési kedvezményét igényelhetik magyar állampolgár illetve a Korm. rendelet 12.§-ban megjelölt
    természetes személyek (házastársak, élettársak, egyedülállók) már meglévő eltartott gyermekeik után, továbbá fiatal
    házaspárok – legalább az egyik fél még nem töltötte be a 40. életévét – vállalt gyermekeik után.
     Házastársak és élettársak kizárólag együttesen igényelhetik

  • Alojzij Mogarics
    És vajon a saját építkezésnél az 5 millió forintig történő ÁFA-visszaigénylést visszavezetik. Azt tudom, hogy a falusi CSOK-os településeken ez megmardt, de más településeken nem vehető igénybe. Így most az látszik, hogy az új lakást vásárlókat burtálisan megtolják az intézkedések, de a saját házat építőknél egyelőr enem látszik kedvezmény.
  • Yggdrasil
    “Egyedülálló, 30 éves férfi vagyok, sokáig sz.r fizuval, most olyan havi 700 körüli bevétellel, pár milliós megtakarítással.”
    No offense, de komplett családok élnek ennyi pénzből, miközben bérleti díjat fizetnek és saját lakásra (is) gyűjtenek, meg eltartanak magukon kívül egy vagy több gyereket. Ha ennyiből nem tudsz félretenni, akkor a helyedben én házipénztárt vezetnék.
    De látom, írod, hogy van néhány milliós megtakarításod. Nem tudom, mennyi az a “pár millió”, lehet 2 meg 9 is, de ha mindenképp a saját tulajdonszerzés motivál, azért 20-ért már simán kapsz egy kis garzont (amíg egyedül vagy, nem vagy többre kényszerülve) önerő + hitelre, max pár hónapig még félreteszed a fizud egy részét.
  • mutyilufi
    Az én tippem: a kedvezmények egy részének kiterjesztése már meglévő gyerekre is.
  • Dani978
    Szerintem ezzel a fajta lakástámogatással nem érnek el sokat: aki gyereket tervezett és volt rá pénze, eddig is vett lakást, illeték mellett is. Most ezt még könnyebben teheti. Akinek meg nem volt pénze eddig, viszont gyerekei igen, nem az illetékmentesség miatt fog most lakást venni…
  • Motymoty
    Én még várom a babakocsikra és kiságyakra a támogatást, azokon még van egy kis hely a többlethaszonnak 🙂

    **kizárólag magyar alapanyagból, magyar gyárban készültre, amit magyar tulajdonú bank által kibocsátott hitelkártyával vásároltak.

  • Szabolcs
    Szenti
    2020-10-19 at 15:12

    Nekem már van kettő saját, úgyhogy én egy 17 éves vietnámira gondoltam (most már lenne 20 is, ahhoz képest mikor felmerült)…
    Főz, mos, takarít, és egyebek 🙂

  • gaborr
    Sajnos igen, úgy tűnik, hogy azok akik eddig sem voltak eleresztve pénzzel, és maguk próbáltak építkezni – tehát a leginkább rászorulóknak – nem jár semmilyen támogatás.

    A támogatás valójában az építési vállalkozókat igyekszik megsegíteni, akik lakásokat, kész házakat adnak el.

  • Justin
    Eddig nem gondolkodtunk CSOK-ban (1 gyerek, használt ház), de az illeték elengedése miatt érdekes lehet. A gyorsaság és a macerás eladó miatt viszont úgy vennénk házat, hogy kp-ban kifizetjük, majd jelzálogot a házra és abból újítanánk fel. Tudom, hogy a CSOK esetén az állam jelzálogjogot jegyez be, de nem tudjátok, hogy a gyakorlatban ez mit jelent? Felvehető jelzálog alapú hitel – felujításra – egy CSOK-os házra?
  • VicThor
    Szerintem igazad van, hiába nőtt a fizetésed, ha lakás árak sokkal jobban nőttek.

    Rengeteg ember van akinek valóban kevesebből kell összegazdálkodnia a következő lakásra valót. Azonban én azt gondolom, hogy kb. nevetséges az hogy egy átlagon bőven felül kereső egyedülálló bármilyen értelmes lakást kizárólag állami támogatással tudjon megvenni, mert a lakásárak annyira elszálltak. Sokszor olyan irreális árakkal hirdetnek használt lakást, hogy még csak ajánlatot se lehet rá adni, mert alsó hangon 20-30% a különbség a hirdetési és a reális ár között.

    Sok embernek pedig házassága majd csak később lesz, vagy külföldi párja lesz, mert úgy alakul az élete. Lehet nem szeretne 20 nm-es garzonban lakni 7-8 évig.

  • Xaby
    Úgy emlékszem, csak 35 millióig jár a CSOK használt lakásnál. Újnál nincs megkötés. Fölötte már luxus az ingatlan, tehát nem kell támogatni.
    Mi drágábbat vettünk 80% hitelből, simán kérte a NAV, 15 napon belül a vagyonszerzésit befizetni. Nem is a mienk, hanem a bank lakása, csak mi használjuk. Gondolom, ha 3 hónap múlva nem tudom törleszteni, és a bank elárverezi, visszakapjuk az illetéket, hiszen se vagyon se pénz, ugye??? :))))
  • VicThor
    Azt hallottam, hogy a NAV kiküldhet értékbecslőt, ha a lakás vételi árát túl alacsonynak ítélték meg az illeték megállapításnál. Ami érdekes, mert olyanról viszont nem hallottam, hogy értékbecslőt küldtek volna ki, mert valamit túl drágán, avagy nem valós értéken adtak el. Gondolom a plusz illeték az nem baj…
  • Blend Ahmed
    “kövezzetek meg, de ez az ámokfutás azért sem jó, mert sok olyan is házasodik, gyereket vállal aki(k)nek nem kellene”

    2010 előtt meg pont fordítva volt. Ismertem nem is egy párt, akik csak papíron váltak el, utána pedig békésen együtt laktak a gyerekekkel, a feleség pedig megkapta az egyedülálló szülőknek járó támogatást.

    Kb. 15 évvel ezelőtti történet, hogy a munkatársam lakáshitelhez szeretett volna jutni, mire a bankban(!) azt mondták, hogy jobban jár, ha elválnak 🙂 Már nem emlékszem, hogy mi volt a logika mögötte, de ő tényleg nem szokott hülyeségekkel traktálni.

  • Tihi
    Állam által szabalyozott nm árak lesz a kovetkezo kedvezmeny 🙂
  • Kiszamolo
    Blend, az asszony rajta lehetett a KHR listán és a házastársak csak együtt vehetnek fel hitelt.
  • L70

    Az a baj vele hogy gyakran változik. Ha akarod megkérdem azt a szomszédunkat akinél 2019 tavasszal született a 3. gyerek hogy mondja el véleményét a babaváróról. Kb egy hosszú sípolást tudnék beírni. Hát csak ez a baj.
  • eHáz
    Értem, hogy puffogok hozzászólásánál mire akartok utalni, de abba belegondoltatok, hogy a fizetése az átlag (nem median) 2.6x-osa, azaz több, mint két és átlagosan kereső fizetése. Emellett a teljes fizetése is csak 4-5 év alatt adja ki egy lakás árát.

    Ennyivel az átlag feletti fizetés mellett azért ez nagyon sok. Értem én, hogy a ház az egy élet munkája stb, de két átlagos ember együtt sem keres ennyit. 6.5 évnyi fizetése a párnak.
    ÁTLAG, ksh szerint br 400k, ami a módszertana miatt eleve felfele csal és köze nincsen a medián hoz, ami ennél is kevesebb.
    Ha egy reális mediant veszek, akkor már 3.75-ször keres többet. Az 15-18 évnyi teljes fizetés, párként fele lenne persze.

    De ugye ezt a megélhetés mellett kell kifizetni.

    Ezek alapján vagy óriási orosz rulett zajlik vagy egy szűk réteg vásárolja fel az ingatlanokat.

  • Klára
    Klára

    Segítséget, útmutatást szeretnék kérni!

    Férjemmel 2019. áprilisában vettünk egy ingatlant, 19 millió forintért. Az ingatlan ára miatt nem tudtuk igénybe venni egyik támogatást sem az ingatlan illeték csökkenése érdekében…
    A házat CSOK támogatással vettük, két gyermeket tervezünk, így annyira is “írtunk” alá.
    A most leközölt törvények érinthetnek minket, vissza tudjuk igényleni, vagy továbbra is fizetni kell az illetéket?
    Köszönöm a segítséget!

  • Treil
    Rég el kellett volna törölni CSOK-ra, semmi értelme. A 15 milliós limit is idejétmúlt első ingatlanra, nyugodtan felemelhetik 30-ra.
    Ingatlanárak már nem fognak jelentősen növekedni, akinek volt rá lehetősége nagy többség belevágott, többiek kiárazódtak, sokkal kevesebb lesz az igény CSOK-ra.
  • Second Wave
    1. hogyan másképp lehetne ilyeneket bevezetni, ha minél több a felkészülési idő, annál több a várakozás, rákészülés (1 év múlva lesz babaváró => 1 évig nem születik baba, csak utána, 1 év múlva megszüntetünk X kedvezményt => mindenki előrehozza a döntését, hogy még beleessen a kedvezménybe). Sajnos nem, ezt így kell, amikor szükség van a döntésre, akkor csendben előkészíteni, aztán gyorsan meglépni, hogy a játékosok ne tudjanak rájátszani.
    2. itt a korona, sokan várják a mély válságot, hogy végre legyen sok munkanélküli, és a olcsó legyen az ingatlan. Ez egy méltányolandó cél, de ne savazzuk már a kormányt, ha nekik nem ez a céljuk. Volt egy lakásÁFA emelés, amit eldöntöttek mikor is, 1-2 éve. Most pedig beavatkozást igényel a dolog, tegyék meg a szükséges lépéseket. Nehogy már azért ne lehessen kiigazítani, mert két évvel és a korona előtt másképp látták
  • Puffogok
    Nem kell sajnálni engem, de pár apróság azért…
    A 700 ezer ft az csak bevétel, mivel Kata vállalkozó vagyok ebből jön még le költség.

    Annyi csak a bajom, amit eHáz is ír – bőven az átlag felett keresek, de csak mostanában. Ha mondjuk 10 éve lett volna ilyen szintű fizetésem (mínusz infláció) akkor bőven meglenne a kis panel.
    Ami mondjuk 6 éve 6 millió volt az ma 16.
    Szegeden egy kellemesebb kuckó 20-25-30 millió!
    (És ezek messze nem a kacsalábon forgó paloták)

    Nem lenne bajom azzal hogy drága a lakás, de azzal már igen, hogy nem tud annyira nőni a bevételem, hogy fedezze az áremelkedést, mert fél évente ötletszerűen bedob a kormány valami hülyeséget.

    B terv lehetne az, hogy veszek falun harmadannyiért egy kertes házat, csak úgy szintén nem lehet ismerkedni.

    Jól kereső szingliként szimplán kipontozódtam a játékból.

  • Puffogok
    irigylem a naivitásod 🙂 aranyos hogy azt hiszed okkal cselekszik a kormány és megfontolt, átgondolt döntéseket hoznak
  • V.A.Laki
    Kivancsi leszek, mi lesz Katalin asszony harmadik csapasa. Eddig ezek karcsuak. Ez a 4% kerekitesi hiba, ahhoz segit majd videki baratainknak, hogy onero nelkul vegyenek valami csoda hazat egy faluban. Latszik, hogy hol a Fidesz bazisa. Az 5% afa es a lakasfelujitas (=hasznalt lakasok eladasanak merseklese) meg lelegeztetogep a tetszhalal allapotaba sullyedo nagy ingatlanfejlesztoknek.

    Engem az erdekel, hogy lesz-e barmi, ami barmilyen hatassal lesz az en szamomra erdekes szegmensben (30 nm koruli kicsi lakas 30 millio korul). Izgalmasabb kerdes az, hogy sikerul-e egy anti-airbnb szabalyt kobe vesni, ezt sem azert, hogy csokenjenek az arak, csak hogy a mania veget erjen par evre es lehessen keresgelni nyugodtan. (A lakaspiac nem tozsde, ahol lehet shortolni. Mas reszvenyet el lehet adni, mas lakasat nem. A befektetoi kartell evekig is parkoltatja ures lakasok ezreit is akar.)

  • Gábor

    Nem vagy egyedül ezzel a kérdéssel, bár én jóval kevesebbet keresek mint te. Első házasságomból válás lett és nem született gyerek, azóta eltelt cirka 10év és azóta nem sikerült új társat találnom, de 10évet öregedtem, vagyis 40 feletti korral, gyerek nélkül a mostani megítélés szerint nekem semmi nem jár.
    Az senkit nem érdekel, főleg nem az államot, hogy nekem is laknom kell és miért ne akarhatnék saját lakást, vagy házat. Holott a válás után szinte a nulláról indultam, mert ugyan volt egy közös lakásunk, de devizahiteles és a bank kifizetése után nem sok maradt az újrakezdéshez.
    De nem panaszkodom, azóta is gyűlik a megtakarításom, most már talán inkább nyugdíjra, mintsem ingatlanra, mert ilyen ingatlan árakkal én nem tudom felvenni a versenyt. De piszokul zavar az erőltetett kettős mérce, hogy gyerekes vs szingli, holott nekem egy fizetésből kell boldogulnom.
  • Treil

    Arra nem gondoltok hogy ha sok embernek a bére 50-100%-ot emelkedett az elmúlt 10 évben akkor ingatlan sem 10 évvel ezelőtti áron lesz? Ráadásul már jóval magasabb műszaki követelményeknek kell megfelelni mint mondjuk 20 éve épült ingatlannál.
    Átlagnak, de főleg pályakezdő vagy pár éve dolgozó fiatalok bruttó 300-350 ezréből jön le a költség, és marad 200-250 között.
  • Kobe
    csak FYI, a 10 ev alatt duplazodo fizuhoz hozzajott az 5-6 ev alatt 4xesere novelvo ingatlanar + brutal inflacio minden teruleten.
    Melyik lett volna elonyosebb? 2010ben fele fizubol lakast venni megyedaron + megelhetesre is harmadennyit kolteni, vagy 2020ban inhatlant venni 4x aron, 3x olyan magas megelhetesi kolts3gek mellett?

    Sztem egyertelmu a valasz….

  • Puffogok
    jó lenne az okfejtés, csak a valóság nem ez. Nagyon sok nagyvárosban robbanásszerű emelkedés volt. Ugyanaz a koszlott panel pár év alatt 6-8-10 millióról hirtelen 20 millió lett. Egy festés nem történt 20 éve, de hirtelen 2-3* annyiba kerültek a lakások. Ez tényleg pár év alatt ment végbe – amikor elkezdtem egy picit értelmesebb fizetést kapni (200 nettó fölött) akkor volt 6-7 millió egy panel. Mire vállalkozni kezdtem és 3-4-500 nettó megmaradt addigra már annyira felkúsztak az árak, hogy nem tudtam tartani a lépést vele.

    Mondom, az zavar leginkább, hogy ad hoc ötletelést látok kormányzás címszó alatt – most megint egy új kedvezmény, 3 havonta variálnak valamit és a szingliket szívatja mind.
    Pedig hidd el, a legtöbben nem azért vannak egyedül, hogy jól kiszúrjanak a magyar néppel, hogy csak azért se szaporodjunk.

  • Ant-tony
    Nagyon borús képet fest a 2019 Q2 a KSH előzetes számai alapján.
    portfolio.hu/ingatlan/20201019/igaz-lehet-brutalis-lakasaresest-mert-a-ksh-453536
    Mivel kormányunk a GDP növekedést csak és kizárólag a leggyorsabb és legkönnyebb módon igyekszik látványossá tenni, ezért most is ehhez az eszközhöz igyekszik nyúlni. Nagy változást nem fog hozni, ha a vírus miatti bizonytalanság elhúzódik, illetve szerintem anélkül sem.
    Amúgy, ha egy ésszerű támogatási rendszert akarnának a dolgozó családosok segítésére, akkor egyszerűbb lenne, ha gyerekszam függően X % hiteltörlesztőre lenne fordítható a szja-ból. Csak ez nem elég látványos politikailag. Jobban hangzik az ingyen 10 misi.

    Szenti
    2020-10-19 at 15:12
    Irigylésre méltó, aki mindig mindenben a jót látja 🙂

  • Second Wave
    Puffogok
    aranyos, hogy engem tartasz naívnak, de te puffogsz 🙂 Hát nem furcsa az élet?
  • Yggdrasil
    Hm, köszi, akkor ez esetünkben jó hír.

    Egyébként, ma nagyon durvát láttam. Van egy lakás, épül még. Hónapok óta hirdették szerkezetkészen 29M-ért (kulcsrakészen +12M). Ma délelőttre az ár felment 33M-ra. Délben kijött ez a bejelentés, délután négyre újra árat emeltek, 33,5M-ra.
    Mi most nagyon figyeljük a fejleményeket, mert összességében az illetékkedvezmény, a felújításos visszatérítés meg a CSOK együtt már érzékelhető különbség lenne, de ha a piac így fog reagálni, ahogy a fenti példában is látható, akkor nem tudom, hogy veszünk bármit is.

  • Kiszamolo
    Yggdrasil, 2016-ban is 100%-ban benyelték mind az áfa csökkentést, mind a 10 milliós CSOK-ot.

    Miért gondolod, hogy most nem másként fogják csinálni?

    Annyi lesz 5%-kal újra, mint 27%-kal volt plusz az áfát visszakapja az ember, akkor annyit dobunk rá.

  • Second Wave

    bankmonitor.hu/cikk/draga-vagy-olcso-a-budapesti-lakas-nemzetkozi-osszehasonlitasban/

    Bár ez már 2019. januári. Akkor előztük Zágrábot, Belgrádot és Bukarestet is, és drágább volt Pozsony, Varsó, Prága.

  • Zsuzsa
    A palettáról még nagyon hiányzik az építkezők támogatása. Kíváncsi leszek, hogy ott visszahozzák-e az 5%-os Áfát, vagy az 5M Ft Áfa visszaigénylési lehetőséget kiterjesztik-e az összes településre.
  • Yggdrasil

    Tudom én is. Sajnos.
    Egyébként anno a szocpolnak is ilyen hatása volt?
  • Treil
    Kiszámoló:

    Nem lehet végtelenségig rádobni az árra, mert telítődik a piac. Értem én hogy szeretné 60-ért felépíteni ami neki 30 milliós beruházás, de lassan kutyát nem talál majd rá. Elmúlt években boldog-boldogtalan CSOK-ozott, akinek volt pénze már építkezik, aki kiárazódott az ettől a pár milliótól sem lesz előrébb. Egyetlen piac a pár ezer fő évente aki országosan bekerül a családalapítási körforgásba és esetleg van pénze is vagy hitelképes. Őket próbálják jelenleg versenyben tartani. Ezek az utolsó cseppek a kannában, ebből nagyobb tüzet szerintem már nem lehet csinálni csak késleltetni hogy kialudjon.
    Nem gondolom hogy valaha is lemennek jelentősen az árak, de itt már semmi nem segít azon hogy alap ház 50 millió fölé kússzon aglomerációban.

  • Silhouette
    “sok embernek a bére 50-100%-ot emelkedett az elmúlt 10 évben”

    Ez tényleg ennyire jellemző lenne?

  • Kettős Mérce
    “De piszokul zavar az erőltetett kettős mérce, hogy gyerekes vs szingli, holott nekem egy fizetésből kell boldogulnom.”

    Egykori jól kereső szingliként megnyugtathatom a mostani sorstársakat, hogy egy jó fizetésből könnyebb egyedül boldogulni mint család mellett akár kettőből, ahol a másik átlagos vagy átlag alatti. Mert pl az asszony otthon van a gyerekkel, tehát az én jó fizetésemből most már nem csak nekem kell megélnem, hanem az egész családnak. Ezzel együtt most kevesebb egy főre jutó pénz mellett boldogabb életet élek mint korábban.

  • FélX
    Mivel lassan elfogy a pénz az államkasszából, ezért jövő héttől már nem újabb támogatás lesz, hanem minden szinglit 10 korbácsütéssel büntetnek ameddig nem szülnek legalább 3 gyereket…
  • NoName
    Felmerült a kérdés hogy a fizetés-ingatlanár aránya a “támogatások” miatt borult fel ennyire itthon vagy a környező országokban ugyanigy alakult?
    Ma egész europában itthon kell a legtöbbet dolgozni egy ingatlanért(cseheket es szerbeket leszámítva), ehhez képest 2015-ben, mindössze 7 nyugateuropai országban kelett kevesebbet dolgozni egy ingatlanert.
    2020: numbeo.com/quality-of-life/rankings_by_country.jsp?title=2020&displayColumn=5&region=150
    2015: numbeo.com/quality-of-life/rankings_by_country.jsp?title=2015-mid&displayColumn=5&region=150
    Sajnos nem csak relativ hanem magunkhoz viszonyitva is rossz a helyzet: 5éve 12évnyi átlagkereset kellett egy 90nm-es lakashoz, ma 22 évnyi, Budapesten 23.5 évnyi (numbeo.com/property-investment/in/Budapest )
    Városok szerint: numbeo.com/property-investment/region_rankings.jsp?title=2020&region=150
  • nyman
    Szerintem a befektetési célú tömeges lakások vásárlásával szembeni minimális előnyről van szó csak.

    Eddig is az lett volna a cél, hogy ezt csökkentsék. Három évet dolgoztam az egyik legnagyobb magyarországi lakóingatlan fejlesztőnél az év elejéig. Voltak aki tizes nagyságrendben vásároltak lakásokat, főleg külföldiek.. A százmilliós nagyságrendű eladások gyakoriak voltak, de azért voltak milliárd felleti “portfóliók” is.

    Ezt úgy kell elképzelni, hogy sokan bejöttek, hogy 500 millióért rakjanak nekik össze csomagot. Legyen benne kis, közepes lakás is. Kb, mint mikor én a borászatban mondom, hogy 100 ezerért vinnék bort. Olcsóbbat is, rendszeresebb fogyasztásra és tegyen bele egy-két jobbat is a különlegesebb alkalmakra. 🙂

  • QTT
    Régóta mondom a kihal a magyar sírásra, hogy az utánpótlásban nem a mennyiség, hanem a minőség lenne a lényeg. Nem arra gondolok, hogy aki nem rakétatudós, az nem is ember. A minőségi alatt a gondolkodó és nem könnyedén megvezethető embereket értem, akiknek nem annyira van igényük, hogy munka letudva, utána leülök és nézem a TV-t, vagy pörgetem a facebookot és ennyi a tájékozódási pontja.

    Ha sok “csokos” gyerek azért születik csak meg mert “aláírtuk” (beteg már a szó is!), akkor sokuk el fog kallódni, még több csonka családban felnövő lesz stb… Nem hiszem, hogy jó az irány az országnak. Persze a kormánynak igen. Nyilván nem cél, hogy céltudatos, felvilágosult, információra éhes embertömegek nőjenek fel. A felnövő gyerek nekik úgy a legjobb, ha utánpótlás a Magyarországon töménytelen mennyiségben jelen lévő gyártósorra, illetve a haverok szállodáit is takarítani kell.
    Folyt…

  • QTT
    Folyt…
    A haverok építkezéseire is kellenek a kubikosok. Ha nagyon jól összejön és sok biorobot nő fel a csok-os generációból, akkor meg külön jó, mert lehet éhbérér dolgoztatni és újra nyomni a mantrát, mint régen, hogyha nem tetszik, akkor el lehet menni, van helyetted 100 másik.

    Támogatom a családok és a gyerekek születését, de nekem ez ebben a formában ágyúval verébre és sokasodjon boldog, boldogtalan. Nagyon nem kéne.

    Ebben a “minőség” kérdésben csak erősít, hogy anyám anyakönyvvezető egy kis faluban és a csok, de főleg a babaváró óta szinte nem jut ideje a többi munkájára, mert özönlenek hozzá házasodni a környező még kisebb falvakból is. Előtte szinte csak szombatonként ment esketni, akkor sem mindig. Akkor 90%-uk rendes előkészített nagy esküvő volt, most már a hétköznapjai is teljesen be vannak táblázva és futószalagon jönnek 2 tanúval, papírok aláír és viszlát…

  • Treil
    Átlagkereset közel duplája a 10 évvel ezelőttinek, és akkor sem voltak erre 10 alatt kétszobás lakások, most azok is kb 20-ba kerülnek. Új ingatlanok ára biztos emelkedett reálviszonyban, de ez a világon mindenhol így van. Biztos hogy frekventált helye lévő használt ingatlan ára most reálviszonylatban is magasabb, de az ingatlanpiac így viselkedik, jön egy löket, túlárazódás, majd évekig stagnálás vagy lassulás. Másik tényező a városokba történő költözés, továbbá pár éve tartó vásárlási láz.

    QTT:
    Sokkal jobb egy csonkacsaládban nevelkedő gyerek mint a meg nem született, vagy nagyon nagy szegénységbe született, aki továbbörökíti a nyomort. Továbbá azt a 3-at meg is kell szülni, miután eljutnak egyáltalán az elsőig és lehúznak egy évet vele, százszor is meggondolják a köv. kettőt.

  • Hejho
    Én is megnyugtatom a jól kereső szingliket, hogy most sokkal jobb helyzetben vannak, mintha a jó keresetük kétfelé oszlik az amúgy már lehet nem olyan jól kereső asszonyéval (drága ám a női fodrász meg a szépségszalon 😀 ) és akkor még a gyerekekről nem is beszéltem. Mi még az elején vagyunk de több olyan hónap volt már amikor repkedtek a 35-50 ezrek egy db. oltásra. De egy gyerekszoba berendezés, babakocsi meg egyéb indulókészlet sem nagyon áll meg fél milla alatt, ha nem használt leamortizált lomokat akar az ember. 🙂 Persze az apai örömök kárpótolnak érte és ezt most komolyan mondom.
  • Gabor
    Ez a sok gyorsított gyerek csinálás csak a válások számát növeli hosszútávon.
    FIDESZ quality over quantity, nincs már szocializmus, mindenkinek kelljen megdolgoznia az otthonáért. Nincs ingyen pénz, nehogy már a szingliknek kelljen eltartani a családokat.

    Vállalj gyereket 25évesen szúrd el a karriered egy életre, limitáld a hozzáadott értéked. Árulj sajtot termelői piacon, ahelyett hogy embert küldj a marsra.

  • FélX
    Nekem nem azzal van gondom h a családokat támogatják, pl. növeljék a családi pótlékot, oké. A gond az h ezekkel a célzott intézkedésekkel csak a építetőket és kivitelezőket gazdagítják a gyerektelenek kárára. A családokon keresztül a pénz nagy része náluk landol így a családosok se jártak jobban kb. ugyanott lennének támogatás nélkül is.
  • 3psilon
    Huh, mi is épp vásárlás előtt állunk, és hirtelen ért ez a lehetőség.

    Mi például passzoljuk, mert használt lakás, 2 hónapot tolódna a költözés emiatt (ennek albérleti díjai vannak), előszerződést kéne kötni, ami plusz ügyvédi költség, na meg az eladónak is adni kéne valamennyit, hogy “elviselje” a várakozást.
    És CSOK-ot egyszer lehet felvenni, nem most akartuk, hanem majd 5+ év múlva (akkor is Fidesz lesz, nem? :Đ), esetleg egy nagyobb ingatlanra, mint ez a kisebb lakás.

    Szóval csak azért, mert van a lehetőség, még nem feltétlen kell ráugrani, és nem feltétlen éri meg annyira.
    Ha új lakásra szerződnénk, ami még nem épült meg, akkor nyilván ott 100% megérné.

  • Edi
    Akik amiatt nyavalyognak, hogy pont lemaradtak róla, hogyan vezetnének be egy intézkedést?

    “2019-ben született a 3. gyerek, lemaradtak a babaváróról”.

    Oké, ez szívás. De mi lenne a megoldás, ha ilyet akarnak bevezetni? Mindig lesz olyan, aki éppen lemarad. Mi áprilisban vettünk használt lakást CSOK-kal, 1 gyereket beígérve. Tök jó lenne, ha nem kéne illetéket fizetnünk. Mi erről maradtunk le. Ez van.

  • józsenzbazsen
    ,

    “És CSOK-ot egyszer lehet felvenni, nem most akartuk, ”

    Ez így nem igaz. Akárhányszor felveheted, de mindig csak annyit kapsz, amennyit még NEM vettél fel, vagy amely gyermek után felvetted azt kihagyják a számításból – amelyik neked a kedvezőbb.
    Ha most felveszed használtra, kérheted később újhoz is. Vagy ha emeltek az összegen. Vagy ha született gyerek, akkor csak arra.
    Lásd : 16/2016 Korm. rendelet, 12.§ (1), (2), (2a), illetve 17/2016 Korm. rendelet 3.§ (1), (2), (2a).