Webáruházak: ezt nem gondoltad volna
Az egyik ismerősöm egy igen érdekes témát választott a disszertációja témájául: hogyan változtatják az online áruházak az áraikat attól függően, hogy ki, honnan, milyen gépről, milyen böngészővel és hányadik alkalommal látogatja az oldalt.
Amikor erről mesélt, igen meglepett, hogy az egészen nagyoktól, mint az Amazon az egészen kicsikig mennyien alkalmazzák ezt a technikát. Egy kicsit utánaolvastam és tényleg.
Úgy hívják ezt a technikát, hogy differenciált árképzés. A weboldal figyeli, hogy honnan látogatod meg az oldalt, hányadik látogatásod ez, vettél-e már az adott termékből, milyen gép milyen böngészőjét használod és a többi.
Ha a cookie-k, a böngésződben tárolt adatok alapján nemrég jártál a konkurenciánál, olcsóbb árat kapsz. Akkor is, ha múltkor valamit beletettél a kosaradba, de a végén nem vetted meg. Azonban nő az ár, ha valamit már többször megvásároltál, mert ekkor nem vagy árérzékeny az adott termékre.
De árulkodó lehet az IP címed vagy a képernyőfelbontásod is, hogy mennyire vagy tehetős, ahogy a Safari böngésző használata is egy biztos jel arról, hogy drága Apple terméket használsz. A vásárlás előtt a weboldalon eltöltött idő, hány hasonló terméket néztél meg, hasonlítottál össze, mennyire megfontoltan vagy éppen impulzívan vásárolsz, szintén fontos információ a weboldal üzemeltetőjének, hogy mennyire vagy árérzékeny, ki fogsz-e fizetni 50-150 dollárral többet ugyanazért a tévéért, vagy akár 10 dollárral többet egy DVD-ért.
Nem ritka, hogy akár 15-20%-kal magasabb árat is kaphatsz, mint egy másik személy, aki veled egyidőben böngészi ugyanazt a webshopot.
Olyan ez, mint amikor a piacon a drága ruhában érkező vásárló mindent 50%-kal drágábban kap és nem is tudja, hogy másnak minden olcsóbb.
Az alábbi videón azt mutatják, hogy azonos időben más árat mutat a Firefox böngésző, mint a Chrome az egyik nagy amerikai webáruházban:
Egyébként a dolog nem újdonság, az Amazon már tizenéve használja ezt a technikát, volt is nagy balhé belőle, amikor először kiderült az ezredforduló környékén, hogy ez diszkrimináció, meg hasonló kifogások voltak. Azóta bevett dolog lett, hogy ugyanaz a könyv az egyiknek ennyibe kerül, a másiknak 20%-kal drágább.
A dolgot meg tudod úgy hackelni, hogy privátmódban használod a böngésződet, vagy rendszeresen törölsz minden cookie-t a gépedről, esetleg VPN-t használsz. De ekkor nemcsak a negatív árazástól szabadulsz meg, az esetleges árkedvezmények lehetőségét is elveszted.
Engem meglepett, hogy milyen régóta és milyen nagy áreltérésekkel használják ezt még a legnagyobb webáruházak is.(Akár 20% pluszt is rávernek arra, akiről azt gondolják, úgyis kifizeti.)
Igaz, ez nincs másként az offline világban sem, az óbudai Auchan sokkal olcsóbb, mint a budaörsi, mert ott árérzékenyebb emberek laknak és konkurencia is nagyobb. De a Tesco és sok másik lánc is hasonlóan áraz, ott is hatalmas eltérések vannak az üzletek között.
Kíváncsi vagyok, hány magyar webáruház használ differenciált árazást és mikor lesz az online hipermarketekben drágább a tej azoknak, akik csak összedobálják a kosár tartamát három perc alatt, mint azoknak, akik a legolcsóbbat keresik minden termékből, összehasonlítva az egységnyi árakat mindennél. Vajon most nem így működnek-e ezek az online üzletek?
Ha van valami infód, oszd meg a közzel a hozzászólásokban.
Update: a szakértő jelezte, hogy az Unióban tilos a differenciált árképzés, ezért ez csak az Unión kívül használható trükk. Nálunk kedvezménykuponokkal helyettesítik a differenciált árképzést. Menj erre az oldalra, nézelődj, majd vidd a kurzort a jobb felső sarokba, mintha be akarnád zárni az oldalt. És tádám, mindjárt megjelenik egy kupon 10% kedvezménnyel.
Update kettő: Ennek ellenére sokan csinálják Európában is. Kattints erre a linkre, nézd meg mennyibe kerül a cipő, aztán nyomj egy frissítést, és láss csodát, mindjárt drágább lesz 3.500 forinttal. Most nyiss új “privátablakot”, (Billentyűzettel Ctrl+Shift+N Chrome böngészőben) vagy töröld a cookie-kat és megint olcsóbbá válik. 🙂
Persze ez egyszerű lehúzási kísérlet, nem tudományos differenciálás, de azért jobb, ha ilyenekre figyelsz.
Ha szeretnél többet tudni a pénzügyekről, gyere el az Akadémiára, hamarosan indul a következő.
Valódi pénzügyi tanácsadásra van szükséged, eleged van már az ügynökökből? Kattints a linkre további információért.
Olvasd el a többi pénzügyekről szóló írást is a kiszamolo.hu oldalon.
Ha szeretnéd tudni, hogy új poszt jelent meg a blogban, jelölj be minket a facebookon:www.facebook.com/kiszamolo vagy RSS-en
Krisz: “meglebegtetem a KPs vevő vagyok most vinném az autó szöveget…” – ez meglep, én úgy tudtam, hogy a hitelesekre gyúrnak a szalonok, mert a hiteles autók után zsíros jutalékot kapnak. Én épp olyan sztorikat hallottam, hogy hitelre való vásárlás esetén adtak ilyen-olyan kedvezményeket, illetve extrákat.
@Kiszamolo: fene tuda, az óbudai Auchan lehet, hogy olcsóbb, 8 évig jártam oda…hát az olcsóságának megfelelő állapotban is van. Ellenben pl. a Bécsi úti Tesco méregdrága, pedig közel hasonló a közönség. És a közelben egyiknek sincs nagy konkurenciája. (Épp fordítva, Budaörsön ott van minden egyben).
Ezt már mástól hallottam, de tudni lehet kb., hogy mondjuk egy új, alsó kategóriás(2-3 millió közötti) autón mennyi lehet egy kereskedő árrése? Mert ehhez képest lehetne kalkulálni, hogy mennyit lehetséges alkudni. Eleve azt néztem, hogy 200 ezer helyből van a listaár és a legolcsóbb neten hirdetett kedvezményes ár között.
Egyébként én is nézegettem mostanában a használt autókat, és az első 5 évben nem is olyan jelentős az értékvesztés, mint ahogy gondoltam. Régebben szerintem sokkal több volt, lehet hogy azért változott, mert sokan az épp garanciás időszak utáni autókra álltak rá. Én viszont 20-30%-al olcsóbban tuti nem vennék fiatal használtat, mert a legnagyobb kockázat, az átverés kockázata ugyanúgy ott van, mint egy 15 évesnél, akkor már inkább újat.
En egy also-kozepkategorias autonal (4-5M kozottiek) lealkuldtam a metalfeny arat (~100e) plussz szereztem kb 100e Ftnyi aprobb extrakat. Ennel tobbet maganszemelynek nem hinnem hogy adnanak.
Es sajnos az sem jelent pluszt hogyha kicsengeted az egeszet, bar megfogadtam h ha legkozelebb ujautot veszek akkor pl. egy 4.5 millios autonal lerakok ele KP-ben 4 misi es megkerdezem h kell/nem kell? 🙂
Sajna ez legutobb nem jutott eszembe.
Nagyon kellett a cipő, úgyhogy különösebben nem foglalkoztam vele, de gyanút fogtam és rákérdeztem az üzemeltetőtől, hogy mégis mi ez? Azt válaszolta, hogy sajnos vannak hasonló visszajelzések a google kavarodása miatt, ezért is fejlesztik az új honlapjukat ami hamarosan kész lesz. Beletörődtem.
Most újra megnéztem, hogy változott-e valami azóta és ugyanezt tapasztaltam, úgyhogy egyre erősebb a gyanúm, hogy pont kifogtam egy ilyen trükkel operáló oldalt.
Itt a példa:
adrenalinonline.hu/index.php?q=online_shop/product/Tommy_Hilfiger_FM56816982_403_felcipo
Másodjára mindig drágább az ára. Cookiek törlése után viszont megint olcsóbb. Érdekes…
Szerintem meg te felejted el, hogy az amerikai árak nettó árak (mivel ot áfát csak akkor fizetsz, ha ugyanabban az államban laksz, mint az eladó), itt Európában meg mindenütt 15-27% az áfa. Kb ennyi az EUR/USD keresztárfolyam is (1.3-1.4).
Jön a visszaigazoló SMS a vásárlásról, kerekedik a szemem, mennyi ez?
Nem értettem, megnézem a visszaigazoló mélt, akkor tűnik fel hogy euróban fizettem.Oké, de a keresztárfolyam kicsit durva egy az egyben számolta az eurót.Gyorsan törlöm a rendelést a webshop fiókjában, jóváírják a pénzt euróban, ami levásárolható.Utána sehogyan sem tudtam átállítani az oldalt dolláros árakra.
Oké akkor kérem vissza a pénzem.Hát az ügyfélszolgálat sehogy nem érti a problémámat, azt hajtogatja ott a pénzem a vásároljam le, persze euróban.
Dispute indítása a PayPalon, ott is mellébeszél az ügyfélszolgálat.2-3 mél váltás után látják, hogy hajthatatlan vagyok, visszautalják a pénzt.
Bocsi túl hosszú lett:)
Hibás a link, de ha elnavigálok az oldalra, akkor valóban elég egy frissítés az ár növekedéséhez, de ha frissítés nélkül az alacsony áron rakom kosárba, nálam már ott is a magasabb árral kerül be.
Itt egy példa a kedvezményezésre is:
dvdolcson.eu/
Böngészel az oldalon, de nem vásárolsz. Egyszer csak az egeret az oldalról fölviszed a képernyő tetejére, mintha be akarnád zárni a tabot. Ekkor megjelenik egy 10%-os kedvezménykupon-lehetőség.
Disconnect és Ghostery
disconnect.me/disconnect
chrome.google.com/webstore/detail/ghostery/mlomiejdfkolichcflejclcbmpeaniij
Sajnos a rendelkezésre álló karakterek limitált száma miatt erre nem tudok precízen válaszolni.
Sok mindentől függ, pl minél drágább az autó annál többet(százalékban is). Vannak márkák akik alapból is engedékenyebbek direkt túlárazzák a listaáruk(pl a német villámos márka), erről nemrég volt a TC-n egy cikk is, ha érdekel olvass utána, ott pl nem kizárt a 30% is.
Én, és az ismerőseim akikkel megbeszéljük az autóvásárlási szokásaink olyan 5M+-os autókat “szoktunk” venni, ott olyan 15%-ot lehet ledolgozni a kiírt listaárhoz képest. Az én saját példámban pl: Akció(a honlapon feltüntetve): 400e, ugyan kp-vel fizettem, de megbeszéltünk, hogy megkapom a márkafinanszírozásos kedvezményt(mintha hitelt vettem volna fel): 200e, ezen kívül kaptam 200e extrát, meg egy 100eFt-t érő téligumi szettet. Így ha mindent összeadnék listaáron 5.9M lenne és 5M-et kellett fizetnem.
Ez az új autó vásárlásos alkudozás elég márka függő.
Ismerős egy 12 milliós autót hozott el 8,5-ért, mikor a feleségének 6,5-ért vettek listaáron egy kisautót. Más márka volt. Előbbi irreálisan túlárazott, de megfogja a vevőt a sok milliós engedménnyel is ingyen belepakolt még drágább extrákkal.
Különben meg szerintem igazad van, az új autó vásárlással(bár tudom ezen a blogon ezért minimum kiátkozás jár, Kiszámoló hivatásos “újautó-gyűlölő” :)).
Egy jó áralkulval ha tudsz indítani akkor valszleg a kiterjesztett garanciás időszak végével(4-5-7 év, márkája válogatja) jól ki is tudsz majd szállni belőle, nem lesz sokkal nagyobb bukásod mint a második tulajdonosnak. Te kapsz garanciát, assistance-ot(ergo biztosítást, hogy a kocsira nem kell többet költened és bárhol történik vele valami hazajutsz), nyilván ennek van ára(mint minden kockázati biztosításnak), de szerintem méltányos a fentiekhez képest.
Eladásnál meg pofátlanul elmondhatod: “de hát az autó újára XY összeg volt, ehhez képest most a felét kérem”, de azt nem teszed hozzá, hogy 15-20-30%-al olcsóbban vetted.
On: az autók online kínálati árát szerintem nem manipulálják sem a hahu-n, sem a márkakereskedések oldalain.
Off: autóra, ingatlanra szokás alkudni, az alkuval itt jelentős összeget lehet megtakarítani. Anno én konkrét márka konkrét típusát kerestem konkrét felszereltséggel, és egy szalonban álló 0 km-es autót vettem. Ehhez két helyről kértem ajánlatot, beleértve extrákat és a régi beszámítását. A régi beszámításával adott különbözetre a két ajánlat 3,4%-os eltérést tartalmazott, ott vettem meg, ahol jobban jártam. A szalonautó kedvezményes árából már nem engedtek, a különbözet a használt beszámításból jött. Nem hatotta meg őket a kp, sőt, szerintem jobban szeretik a finanszírozást, mert onnan is csöppen jutalék.
Azt gondolom erre lehetne egy üzleti modellt építeni…
“Ami ingyen van, ott te vagy az áru. Vagy: ingyen sajt csak az egérfogóban van. Szerinted miért van “ingyen” a Google, a Facebook, stb.?”
Ez nem teljesen igaz, ingyen van a Wikipédia, a Linux, a Firefox, meg még számtalan nyílt forráskódú, nonprofit projekt, ami nem akar árut csinálni belőled – esetleg önkéntes fejlesztőt, nagylelkű adományozót, lelkes továbbajánlót igen 🙂 (de nagyon jól elműködnek a felhasználók századát, ezredét kitevő fejlesztői létszámmal is).
De hogy a fizetős tanácsadás, meg az akadémia ára függ-e az ügyfél blog olvasási és kommentelési szokásaitól, azt nem tudom 🙂
Talán az ismerős a disszertáció keretében kidolgozza a megfelelő algoritmust, amivel megállapítható a blog olvasók rezervációs ára 🙂
Az opensource világ sem teljesen mentes a profitorientáltságtól. Ezeket az alapítványokat sem a két szép szemükért támogatják anyagilag és/vagy fejlesztéssel profitorientált vállalkozások. A Firefox is biztos lehetsz benne, hogy hosszútávon megérte a Google-nek, már csak azért is, mert az alapértelmezett keresője mindig is a Google volt.
Szerintem Kiszámoló nem írta, hogy rossz dolog új autót venni, hanem azt írta, hogy csak akkor vegyél, ha tényleg telik rá, és nem erőn felül veszed, plusz legyél tisztában az értékvesztéssel. Én meg most inkább a néhány éves használtat és az újat vetettem össze (szerintem a válság óta kisebb az értékvesztés, mert átment az újról a pár évesre a kereslet), az átlagot vagy annál kevesebbet kereső embereknek amúgy mindkettő erőn felüli lenne, mégis vették anno hitelre a Suzukit.
Na meg én ahhoz a szabályhoz sem szoktam tartani magam, hogy ha rendelek mondjuk egy laptopot, akkor utána ne nézzek vissza, és rossz esetben észleljem, hogy azóta akciózták. Pedig tényleg nem kéne visszanézni…
Szvsz nem gyúlöletről van szó inkább arról,h. egy új autó ordas nagy pénzzabáló miközben sok pluszt-t (objektive!) nem ad egy milliókkal olcsóbb használthoz képest. (A te “számolásod” ideális esetet ir le, ráadásul azt is kozmetikázza. DE ez a poszt tényleg nem erről szól…)
Ezért jó spórolási lehetőség. átlagembernek a legjobb. Ráadásul sokakat érint. Ezért gyakran kerül elő.
NYilván lehet új autót venni (sőt, van akinek kifejezetten kellhet) de célszerűbb, ha tisztában van a polgár a tényekkel/számokkal és DÖNT mintha csak megy az ostoba közhelyeket szajkózó konzumidióták után (és azt hiszi, hogy döntött).
A poszt nekem tetszett. Alapvetően nem kell megváltoztatni a vásárlási szokásaimat, de eddig csak vélelenül/tudatlanul csináltam (nagyjából) jól, ezután oda fogok figyelni.
Köszönet érte.
Most nézegettem egy alsó kategóriás kocsit, a 6 évesek közül a hasznaltauto.h-n a legolcsóbb 36%-al olcsóbb az alapfelszereltségű (de klímás) új modell listaáránál. Nem tudom kiugró példának számít-e, de azért megdöbbentett, mert azt gondoltam, ennyi idő alatt már legalább feleződik az értéke. Szerintem ez így nagyon drága, akkor már inkább biztosra mennék és vennék egy újat, vagy hasonló kategóriában 15 évest, ami már 200-300 ezer csak, de még pár évig kihúzza.
Igazán nem szerettem volna szétOFFolni a témát, egyszerűen csak azt szerettem volna leírni, hogy nem lepődök meg ezen a webshop-os “ügyeskedésen”, miért lennének ők a kivételek? Amit a kereskedő élőben kipróbál rajtad azt itt próbálják -bénán- automatizálni. Régebben az előző generáció megszokhatta, hogy a piacon alkudunk, a többi helyen fizetünk, csak arra szerettem volna rámutatni, hogy szinte mindenhol megéri megpróbálni alkudni(és igen velem is volt már olyan, hogy “túltoltam”, az áralku közben “megsértődött” az eladó és nem volt biznisz, de ez ilyen) és szinte mindenhol megpróbálnak a lehető legjobban lehúzni(tisztelet a kivételnek).
Ez egy valóban kiugró példa amit írsz, de ha értéktartó típust választasz(nekem a német vagy ázsiai gyártmány vált be) nem lesz gond Mo-n a “jóáras” eladással sem. Pláne, hogy a listaárhoz képest nyomott áron fogod hirdetni.
Én például 90%-ban hazai webshopokból vásárolok, a 10% is csak azért van, mert van amit itthonról nem tudok beszerezni, alkudozni soha nem próbáltam, de a kommented stílusa alapján remélem elkerüllek téged…
Azzal egyébként, hogy ahelyett, hogy kulturáltan megválaszolnád, hogy az ár nem alkuképes, inkább gúnyosan elküldöd a Tescoba, egy rakás normális vevőt is elveszítesz, még akkor is, ha az illető tényleg problémás ügyfél lenne, mer nyilván el fogja mesélni a sztorit másoknak, hogy hogyan reagáltál az alkudozási kísérletére. Meg egyébként is, nem gondolom, hogy alkudozással próbálkozni bunkó dolog lenne, max. megmondják, hogy bocs, itt nem lehet. Én mielőtt nem hallottam mástól, nem gondoltam volna, hogy új autóra is lehet, így nem tettem volna, most ha valaki fordítva, ott kérdez rá, ahol nem szokás, az meg olyan bunkóság, amire bunkósággal kell reagálni?
Linkelhetnél valamit, ami ezt alátámasztja, mert így inkább sértődött csapkodásnak tűnik. Nemhogy a magyar webshopok ellen, de más ellen sem “uszítottam” soha.
Csak azért vagy ideges, mert külföldről olcsóbb megvenni valamit? Erről nem én tehetek, hidd el.
Vannak nálad nagyobb kereskedők, akik olcsóbban adják, mint te megkapod? Ez sem az én hibám.
Nem tudsz kezelni valakit, aki alkudozni próbál? Én igen, ezért nem is szoktak nálam alkudozni.
A legnagyobb baj a piaci típusú alkudozással, hogy nem tudod előre összevetni a különböző árusok árait, mivel a valódi ár nem az, amit kitesznek vagy elsőre elmondanak, hanem az, ameddig le tudod alkudni. Ugyanez igaz online is, ha személyre áraznak. Én meg nem szeretek többet kiadni, mint amennyiért legolcsóbban megvehetek valamit (nyilván ha mondjuk egyik bolt megbízhatóbb, akkor a kettő nem ugyanaz, én arról beszélek, amikor a termék és a szolgáltatás színvonala is azonos).
Nem emlékszem, hogy Kiszámoló mikor uszított volna bárkit is.
Mindenesetre egyes üzletekben is lehet alkudni, még ha nem is pont úgy, mint a piacon. Ezt hívják árgaranciának és például az Auchan-nál van ilyen.
Persze érthető módon rengeteg szabály van lefektetve, amivel elkerülhetőek a visszaélések, de a piaci versenyben egy kereskedőnek bizony nyitottnak kell lennie, legalábbis ha el akar adni valamit.
Ha 10 webshopban ugyanazt ugyanannyiért kapom, akkor 10% esélyed van, hogy pont nálad fogom megvenni. Ha viszont lehetőséget nyújtasz a kulturált -egyik fél számára sem kínos- “alkura” (pl. árgaranciával, mennyiségi kedvezménnyel vagy ingyenes kiszállítással), akkor máris megugranak az értékesítési esélyeid.
Hmm egy két jól bevált kezelési technika engem is érdekelne, nagyon durva hogy kis országunkban hogyan viselkednek és mit meg nem engednek maguknak az emberek. 🙂
Azt, aki kételkedik, hogy megér-e neki egy tanácsadás 35 ezret, én magam szoktam lebeszélni róla.
Egyébként én nagyobb érték vásárlásakor gond nélkül megkérdezem még az Auchanban vagy a MediaMarktban is, hogy tudnak-e engedni az árból és nem egyszer engednek, ha csak 5-10%-ot is. Persze ez akkor működik, ha van valami okod: régebbi típus, ki volt bontva, stb.
Sehol külföldön nem tapasztaltam még, csak otthon, hogy a kereskedők már a próbálkozást is büntetik, és leckéztetni kezdik az alkudozó vevőt. Az én szememben ez a kereskedői kultúra hiánya. Aki nem tud egy alkuhelyzetet kezelni anélkül, hogy megsértené a vevőjét, az alkalmatlan erre a pályára.
Fontos lenne! Köszi.
Ja, hogy tegyem félre a kosárba? Megpróbálhatom.