Greengo: megosztott autó Budapesten

2016-11-25
Oszd meg ismerőseiddel a cikket: 

Ha már elektromos autó, most indult Budapesten a Greengo, egy megosztáson alapuló autóhálózat, amely elektromos autókat használ.

Az elv egyszerű és ugyanaz, mint az Avalon autómegosztónál, amiről az Élet autó nélkül cikkben írtam. Ami különbözik (az elektromos autóflottán túl), hogy itt csak havidíj és percdíj van, nincs kilométerdíj.

Egy perc autózás 65 forint (vagyis óránként 3.900 Ft, de perc alapon). Az Avalonnál fél órás egységek vannak, egy óra 585 forint, de van még egy 107 forintos kilométerdíj is. (Ez utóbbi változik az előfizetési díj és megtett kilométer függvényében.)

Másik hatalmas különbség, hogy míg az Avalonnál csak átvételi ponton tudunk autót felvenni és leadni, itt gyakorlatilag bárhol ledobhatjuk az autót és felvehetjük a zónán belül, ha találunk a közelünkben egy szabad autót. Ez teszi igazán szabaddá a Greengo használatát és ez már az, amit egy megosztott autótól elvárunk. (Persze könnyű nekik, azt használják ki, hogy az elektromos autók ingyen parkolnak a belvárosban. Annyi esze lehetne a fővárosnak, hogy minden saját autót pótló rendszert legalább ingyen parkolással támogat.)

Ha szeretnénk, fél órára lefoglalhatunk egy autót a közelünkben, illetve ha hamarosan szeretnénk tovább használni (mondjuk bevásárlás után), akkor 15 forint/percért parkolhatunk az autóval.

Mehetünk vele vidékre is, mivel elektromos autókról beszélünk, csak Pest megyébe. Amire vigyázni kell, hogy lerakni viszont csak a zónában lehet, Budapest belvárosában. Addig ketyeg a percdíj, napi maximum 5 órán át.

Természetesen vannak még problémák, leginkább hogy Budapest méretéhez képest szűk a zóna, ahol felvehetjük, illetve lerakhatjuk az autókat. A másik gond (is) nyilván pénzkérdés, nem biztos, hogy találunk kényelmes közelben elérhető autót.

greego

Amint látszik, azért vannak komoly fehér foltok a térképen, ha mondjuk most szeretnénk autóba ülni a belvárosban, nem találnánk autót 10 perces sétán belül.

Ez nyilván javulni fog, ha kellően sokan fogják használni a rendszert.

A lehetőség nem a tömegközlekedést használóknak szól, azonban azoknak, akik saját autóval járnak a belső kerületekbe, vagy taxizni szoktak, érdemes lehet kipróbálni ezt a módot is. Egy 10-20 perces útra verhetetlen, amíg a taxit várnánk, elsétálunk a következő autóig. Ha nincs a közelben szabad autó, még mindig hívhatunk taxit.

(A összehasonlítás kedvéért: a taxi 450 forintért áll ki, 280 forintért tesz meg egy kilométert és 75 forintot számláz percenként, ha várakozik, vagy 15 kilométer/óránál lassabban megy. Persze ne felejtsük el, hogy sofőrünk van és a taxi mehet a buszsávban is, ami csúcsidőben komoly időelőny.)

Ha jobban elterjed a rendszer, sok ember autóigényét kielégítheti, akik a belvárosban laknak és viszonylag ritkán használják csak az autójukat.

Ha már próbáltad, írd le a tapasztalataidat a hozzászólásokban.

Hozzászólások:

Cikkgyűjtemény
Új vagy az oldalon? A gombra kattintva találod az eddigi fontosabb cikkek gyűjteményét téma szerint.
Megnézem!
Keresés
Kövess minket
facebook
youtube
Hirdetés
Támogatás
Ha szeretnéd, van lehetőséged anyagilag is támogatni a munkánkat.

Átutalással a Raiffeisen Bank 12020407-01558219-00100002 számlaszámra a Kiszámoló Egyesület részére. A közlemény "Támogatás" (fontos!)
Bankkártyás támogatási lehetőség hamarosan. Köszönjük, ha érdemesnek tartasz bennünket a támogatásra.
Archívum

Archívum

crossmenu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram