Heti összefoglaló

2020-10-11
Oszd meg ismerőseiddel a cikket: 

- Hivatalosan is bejelentették, hogy január elsejétől újra 5% lesz az új lakások áfája, ha lakás esetén 150 nm, ház esetén 300 nm-nél kisebb. A gazdaságvédelemmel indokolták a lépést, bár nem úgy tűnt, hogy pont az építőipar omlott volna össze. Sőt, még ez az 5% is visszaigényelhető lesz, ha CSOK-kal veszik a lakást, magyarul ennyivel emelték a CSOK összegét. Ha lehetne valahol rá fogadni, érdemes lenne, hogy pont ennyivel lesznek drágábbak az új CSOK képes lakások.

- Ha az ingatlanárak további várható emelkedése nem lenne önmagában jó hír, a 800 ezer alkoholista és nagyivó országában január elsejétől újra adómentesen lehet pálinkát főzni és főzetni is fejenként 86 literig évente. Erre is égető szükség volt, végre vissza lehet térni a borról a töményre, mert az sokkal jobb. A magyar nemzet legnagyobb szükségét sikerült megoldani, erre volt szüksége ennek az országnak.

- Háztartási napelem-telepítéshez is bejelentették a támogatást, de nem kell sietni, mert várhatóan 2021-ben valamikor lesz elérhető a támogatás. Azonban amint írtam is már, 2024-ben megszűnik a szaldó-elszámolás és a fenti link alapján a most támogatással épülő napelemek esetén ez a dátum már 2023 lesz.

Ez azt jelenti, hogy nem úgy lesz, mint eddig (csak azért fizetsz, amennyivel több áramot fogyasztottál el egy év alatt), hanem minden percben külön fizetsz a felhasznált áramért és ebből levonhatod a feltöltött áramot. Ebben az a rossz neked, hogy ha ránézel egy villanyszámlára, a 38 forintos díjból csak kevesebb, mint fele az áramdíj, a többi mindenféle hálózathasználati díj.

Vagyis, ha addig másként nem rendelkeznek, várhatóan 14 forintot fogsz kapni a feltöltött áramért és 38 forintot fizetsz a visszavett áramért. (Az azonnal, még házon belül a megtermeléssel egyidőben felhasznált áram lesz csak "ingyen".) Ha eddig 10 év körül volt a megtérülése a napelemnek, akkor most jó eséllyel 25 évre fog nőni ez az időtáv (ha pár inverter-csere is lesz addig, akkor még hosszabb időre), ez pedig nagyjából a teljes becsült életkora egy ilyen rendszernek.

Ami viszont jó hír, hogy idézem: "A 2023 végéig megkötött hálózathasználati szerződéssel rendelkező, vissza nem térítendő támogatásban nem részesülő háztartási méretű napelemes rendszerek esetén a jelenleg hatályos elszámolási szabályok (szaldóelszámolás) változatlanok maradnak."  Tehát, ha szeretnél napelemet még a mostani elszámolásban, akkor siess és támogatás nélkül telepíts napelemeket.

- A Pénzügyminisztérium büszke magára és megveregette a saját vállát, milyen bölcsen és okosan megoldotta a kata kérdést. Megismételték azt az ostobaságot, amit már eddig is hangoztattak, aminek nagyjából az a lényege, hogy aki cégeknek számláz katásként, az mind büdös adócsaló, mert az összes ilyen egyébként alkalmazott lenne, ha nem lenne kata.

Ez a nagy eszük szerint akkor is így van, ha a büdös adócsaló csak külföldre számláz vagy másodállású vállalkozó vagy a törvény eleve tiltja, hogy több cégnek számlázzon, mint például a biztosítási ügynökök esetén.

A fő érvanyag, hogy ahol eddig 100 munkavállaló volt egy cégnél, most száz katás ül. Felmerül a kérdés, ha ezt ilyen élesen látják, miért nem mennek ki az ilyen cégekhez ellenőrizni????? Miért tartunk fenn annyi sóhivatalt, amelyeknek ez lenne a dolga?

Pár soros programocska, amelyik rászűr, hogy egy-egy cég mennyi katás számlát fogad be, nézzük meg őket és azokat, akik nekik dolgoznak. Főleg most, a kötelező online számlázás korszakában ezt egy marék molylepke is észre tudná venni, ha akarná.

Összevetem a cég forgalmát, a bejelentett alkalmazottak számát és a munkabérét a katás számlák számával és összegével. Ha gyanús az arány vagy gyanúsan csökkent az alkalmazottak száma és nőtt a katásoké, akkor helyszíni ellenőrzés. Gyerekek, tényleg ilyen egyszerű lenne az egész, csak szólok. Erre nem jöttetek rá magatoktól hét éven keresztül....

S mi a válasz arra, hogy érzésre havi kb. 700 ezer forint kiszámlázott összegig még mindig olcsóbb katásnak lenni, mint bejelentett alkalmazottként az új szabályok alapján is? A takarítónők és biztonsági őrök pedig továbbra is maradnak katások, hiszen majdnem teljesen beleférnek az alap évi 3 milliós keretbe is, főleg vidéken.

Pont azokat nem fogták meg, akik miatt állítólag az egészet kitalálták. (Arról nem is beszélve, milyen könnyű két-három cégnek számlázni az eddigi egy helyett, ha valaki csalni akar.)

A fordított adózással meg azt akarták csak elérni, hogy egyetlen rendes cég se fogadjon be katás számlát, ezért utalnak arra, hogy az volt az elgondolás, hogy ne lehessen vállalkozásnak katásként számlázni, csak ez gondolom könnyen támadható lett volna a bíróságon, ezért találták ki ezt a fordított adózós őrületet. Nem tiltjuk, csak minden rendes céget elriasztunk attól, hogy befogadjon katás számlát.

Látszik, hogy egy minisztériumi dolgozó el sem tudja képzelni, hogyan működik odakint a való világ és mit jelent mikróvállalkozónak lenni. S ezek az emberek irányítják ezt az országot. Annyira szűklátókörűek, hogy egyszerre tudnak benézni egy kulcslyukba mind a két szemükkel s direkt fogalmaztam ilyen finoman és költőien.

Mindegy, ez jutott nekünk, a lényeg, hogy a mostani nyilatkozat alapján nem várható, hogy változtatnának az elhatározásukon. Az EVA kinyírása után semmilyen egyszerűsített adózás nem maradt azoknak a mikróvállalkozóknak, akiknek jellemzően egy-két-három nagy ügyfele van. Lehet szívni a számlagyűjtögetéssel, könyveléssel és az összes többi agyhalállal, ami miatt minden országban kitalálták a KATA-hoz és EVA-hoz hasonló egyszerűsített adózást.

- Trump elnök úgy tűnik, megúszta az intenzívosztályt (csak érdekességként a New York Times szerint egy átlagos kórházi kezelés koronavírusos betegeknek 61.192 dollár, amit az elnök kapott kezelést, bőven százezer dollárjába kerülne egy átlagos halandónak.), de az elnökségi versenyben egyre rosszabbul áll, Biden előnye 9,5%-ra nőtt. Azonban ezzel vigyázni kell, mert 2016-ban is úgy nyert Trump, hogy 3 millió emberrel kevesebb ember szavazott rá. Ez azért van, mert nem az nyer, akire többen szavaznak, hanem aki több elektori szavazatot szerez meg, egyszerűbben, aki több államban nyer. Vagyis hiába szavaznak 10 millióval többen az egyik államban az egyik jelöltre, ha másik két államot az ellenfele hoz el száz-száz plusz szavazattal.

Trump első kártyája, hogy befagyasztotta a lakossági támogatásokról szóló egyeztetéseket (a már ismert munkanélküliség támogatás heti kiegészítése és az 1200 dolláros egyszeri támogatás) és azt mondta, hogy szavazzanak rá, majd akkor intézkedik. Győzelme esetén további "soha nem látott" adócsökkentéseket is beígért, ami minimum riasztó, lévén 2019-ben is rekordmagas volt az államháztartási hiány a gazdagok és cégek adócsökkentése miatt, ehhez jött a koronavírus miatti 3,13 ezer milliárd dolláros költségvetési hiány. Ha még ezután akar adót csökkenteni, az minimum érdekes lesz. (Csak hogy tudd hová tenni a 3,13 billió dolláros hiányt, a teljes magyar költségvetés idén 0,072 billió dollár, az USÁ-ban csak a hiány ennek a 45-szöröse.)

Az amerikai államadósság elérte a 102%-ot, ennél több csak 1946-ban volt, 106%, de akkor egy világháború kellett ehhez az értékhez. Még a közel nulla százalék kamatok és a FED vad vásárlásai mellett is komoly kiadás az adósság finanszírozása, belegondolni is rossz, mi lesz, ha visszatérnek a 2-3-5%-os kamatozású állampapírok újra.

- Új szereplők lépnek be az ETF-ek piacára, ami a verseny erősödését és talán a költségek további csökkentését is eredményezik majd. A Bloomberg cikke erre.

- A FED bostoni elnöke szerint sem olyan nagy ötlet az alacsony kamatok ilyen sokáig való fenntartása, mert csak a kényszerű és felesleges kockázatok kiépülését eredményezi és a cégek és emberek eladósodását. Cikk erre.

- A Robinhood több ügyfelét meglopták és hiába hívták fel a figyelmet a folyamatban lévő lopásra (visszaváltás, stb.), a Robinhood válasza mindig az volt, hogy majd néhány héten belül kivizsgálják az ügyet. (A Robinhoodnak sincs hívható telefonszáma ilyen esetekre.) Cikk erre.

- Ez az év nem az olajipar éve volt és a további kilátások sem túl rózsásak. A Bloomberg cikke erre.

- Megkésve és lassan, de formálódik a kriptopénzek szabályozása az Egyesült Államokban, a törvénytervezet, ha elfogadják, legnagyobb eredménye az anominitás és azzal való visszaélés megakadályozása lesz (ma minden zsaroló bitcoinban kéri a kifizetést), ami viszont a kriptopénzek két legfőbb érvét fogja semmivé tenni: a névtelenséget és a nem központosított elszámolást. Cikk erre.

- Az amerikai munkaügyi adatok továbbra is rosszak, megint 840 ezer ember jelentkezett be újonnan munkanélkülinek, ez még mindig bő háromszorosa a szokásos értéknek. A megkérdezett közgazdászok háromnegyede 2021-re recessziót vár.

Hozzászólások:

Komment szekció frissítés alatt!

Kedves Kommentelők!
Éppen egy új kommentmotorra állunk át, azonban a Kiszámoló blog régi kommentjei mind elérhetők, és az elmúlt 1 év Disqus hozzászólásait hamarosan, a következő napokban importáljuk az új rendszerbe. Ha van fontos észrevételed, kérjük, oszd meg velünk! Köszönjük a türelmeteket és megértéseteket.
246 hozzászólás
Legrégebbi
Legújabb Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Köszönjük szépen az igényes összefoglalót Miklós. 🙂

“ Lehet szívni a számlagyűjtögetéssel, könyveléssel és az összes többi agyhalállal, ami miatt minden országban kitalálták a KATA-hoz és EVA-hoz hasonló egyszerűsített adózást.”

Semmiféle ilyenre nem lesz szükség, a kiadott és befogadott számlákat a NAV tárolja mostantól.

Én csak külföldre számlázok (egy cégnek) kB havi 2 millió értékben, így a Kata 20-21% adóra jött ki átlagosan.
Nem tudom, mi lehetne az alternatíva, ahol nem veszik el a pénzem felét (költségeim szinte nincsenek)..
Eddig abban reménykedtem, hogy majd enyhítenek rajta vagy kitolják 2022re.

Kata:
Idióták. Ahelyett, hogy csökkentenék a vállalkozók terheit, egyszerűsítenének, megint megy minden a nyomorult bürokrácia irányába.
Lesz ennek az országnak valaha olyan vezetése, amelyik észszerűen gondolkozik?
Én nem engednék senkit nulla magán és versenyszféra tapasztalattal kormányzati döntéshozói pozícióba. Ne az döntsön már ilyen pozíciókról, hogy valaki a koleszban kikkel volt együtt.

Mai hír: ha csok-kal veszed a lakást, az 5% ÁFA is visszajár. Sírjak vagy nevessek?

Az epitoipart szerintem nem azert toljak, mert azt gondolnak, hogy segitsegre van szukseg, hanem futik tovabb, h a GDP nevu szamot feltornasszak. Mind1, mit tapasztal a paraszt, ha a GDP-vel lehet villogni.
KATA: a vicc, hogy nagyon szuk reteg tudta megcsinalni, hogy 5% kozeleben adozik (alatta felette tobb). En is 20% kozeleben adozom. Tolem fel is emelhetnek. Most ugyanezt fogom kb elerni 15x tobb adminisztracioval es vehetek fel megint konyvelot is. Vicc az egesz.

Az USA államadóssága miatti aggodalom értelmetlen, ha az államadósságot a pénznyomda veszi meg. A 102%-ból 24 a jegybanknál és egyéb kormányzati szerveknél van, a valós államadósság 78%. ( thebalance.com/who-owns-the-u-s-national-debt-3306124 ), Ez onnantól gond, ha a dollárt elkezdik nem elfogadni és az USA nem tudja finanszírozni az importját, jelenleg a science fiction világa.

Azt, hogy az ingatlanbuborékot használták a növekedés felpörgetésére, nem új, 2002-ig is próbálkoztak ezzel, ez Matolcsy egyik receptje a felzárkózásra, építsünk jó sok üres lakást egy kihalófélben lévő országban.
Sokan nem értettük, hogy mi ez a szárnyalás a 2010-ben elindult gazdaságpolitikai ámokfutás ellenére.
Pedig egyszerű: forint legyengül, turizmus évi +2%, ingatlanboom +2%, EU-s támogatás (stadionok) +2%, német autóipar +2% (széttámogatva), összes többi szivatott szektor -3%. Ennyi a recept

Kata - néhány kis ügyfél, egy nagy (évi 4,5-5 millió). Havi szinten 800 ezer körüli bevétel.
Ebből ilyen-olyan ktg. lejön és tudok félre rakni illetve tisztességesen megélni (értsd nem kell szamolgatni ha étterembe akarunk menni barátokkal)
Ezek után vagy befizetek ~600 ezret csak úgy adóként, vagy elkezdek trükközni és a 250 fölötti részt okosba számlázzuk.
Lehet tippelni melyiket fogom csinálni -.-
Nem szeretem a politizálást de tényleg egyre jobban azt látom, hogy vagy balfékek, vagy cinikus f.szok ülnek a döntéshozó székben. Egyik se jó kilátás.

Nagyon elszomorító a KATA téma. Megalkotnak végre valami jó és tényleg egyszerű adózási módot, majd pár évvel később megerőszakolják az egészet és hangoztatják, hogy a KATA inkább csak B2C és nem B2B. Ja bocsi, én kérek elnézést, hogy vállalkozó ügyfél is létezik. Pl.: Mi lesz a rengeteg vállalkozóval aki külföldre számláz nagyobb értékű szolgáltatást, de nem annyit, hogy erre egy Kft. is megérné? Ők is legyenek alkalmazott kint?? Hatalmas pofon ez a gazdaság fehérítésének és versenyképességének. Az embernek elmegy a kedve az egésztől!

12 millió alatt továbbra is jobb lesz a kata? Vagy ezalatt a határ alatt is van olyan egyszemélyes módozat, amivel jobban jön ki az ember?

"Hivatalosan is bejelentették, hogy január elsejétől újra 5% lesz az új lakások áfája, ha lakás esetén 150 nm, ház esetén 300 nm-nél kisebb. "

A több lakástól csökkenni fognak vajon a lakásárak? Vagy csak az lesz, hogy a gazdagok felvásárolják, akik nem tudják hova tenni a pénzt?

"Új szereplők lépnek be az ETF-ek piacára, ami a verseny erősödését és talán a költségek további csökkentését is eredményezik majd. A Bloomberg cikke" Csak az USA-ban.

@Kiszamolo : "Kell az eredeti számla a könyvelésbe."

Nem, nem kell. Jövő évtől annyi a feladat, hogy év végén át kell nézni a befogadott számlákat, hogy van-e köztük olyan, ami tartalmaz olyan tételt, amit nem akarsz elszámolni. (Azaz elmész a Metroba vásárolni a végednek valamit, és veszel mellé magadnak egy fél literes kólát és két doboz sört, akkor eme 3 tételt ki kell venned.)
De ha vigyelsz arra, hogy csak elszámolható számláid legyenek, akkor kb csak azt kell megnézni, nincs-e olyan számla, amit valaki más kért az adószámodra.

@mollie Ha havi 2 milliót számlázol, az 24 millió 1 év alatt, tehát 600e a havi KATA + a 3 millió feletti részre (21 millió) 40% adó ami 8,4 millió.

Összesen 9 millió a 24 milliós bevételre, nekem 37,5%-ra jött ki. Ennél a társasági adózással is jobban jössz ki, az kihozható 30% körül.

A multkor lattam egy erdekes videot azzal kapcsolatban, hogy miert nem feltetlen hasznos Trump dragabb kezelese. Ha esetleg valakit erdekel, akkor tudom ajanlani: youtube.com/watch?v=sLXFd8Gd14A&ab_channel=MedlifeCrisis

Értem én hogy senki nem szeret adózni, de azért lássuk be hogy a KATA-val elég durván vissza éltek.

Példaként youtu.be/1Gbb-A-r7fQ?t=4031 emberünk simán elmagyarázza hogy milyen jó a "bujtatott foglalkoztatás" mert 12 milliónál csak 5% adó van (nem 65%), a foglalkoztató leírhatja költségként, mindenki jól jár vele.

@joe ujepitesu budai tarsashazak, meg az elozo redukalt AFAs, CSOKos adagbol. Ahanyban lakik ismerosom: 50%, de van ahol 70% az alberlok aranya...

Nalam is muszaki egyeztetesen masik epitomernok aki intezett ugyfelet: 3 kozepes lakas, nem is erdekelte mas, "oldjatok meg, jol kiadhato legyen.

@tsubi @Kiszamolo azért lássuk be durván a több 100ezer IT/tanácsadó "vállalkozó" országa is lettünk. Az se normális, ahol egy állásportálon külön megadják mi a juttatás alkalmazottként és mi vállalkozóként - olyan pozira, ami minimum heti 30-40 órás.

A magyaros mentalitás szépen körbeért - versenyképes szektorokban inkább okosba' kényszerítjük a munkavállalót, majd most sírunk a fordított adózás miatt?

Semmit se oldunk meg egész addig, míg ennyire magasak a munkát terhelö bérek.

#Kata: Szerintem ez egy egyszerű adoemeles csak politikailag könnyebb eladni úgy hogy sokan visszaéltek vele. Ha tényleg a visszaélés lenne a baj akkor egyszerűen kimennenek ezekhez a cégekhez ellenőrizni.
Így viszont joparan (én is) vissza kényszerülnek a társasági adozasba ami ugye 30% körülire jön ki.

“A 2023 végéig megkötött hálózathasználati szerződéssel rendelkező, vissza nem térítendő támogatásban nem részesülő háztartási méretű napelemes rendszerek esetén a jelenleg hatályos elszámolási szabályok (szaldóelszámolás) változatlanok maradnak.” - legalábbis még vagy két évig, aztán azt is megvédik. Lehet is ám így 20 éves rendszerrel előre számolni...

Azért innen már nehéz lesz Trumpnak visszakapaszkodni:
ig.ft.com/us-election-2020/
Én inkább attól tartok, hogy választások után csinál valami ostobaságot, nem ismeri el a végeredményt, vagy valami hasonló.

@idsx jaj ez szöveg...igen, épp erről beszélt @Kiszamolo hogy vannak akik ügyeskednek, de őket azért elég egyszerű lenne kiszűrni.
Pl. a NAV látja az összes KATA adózó számláját.
Aki 1 cégnek számláz kizárólag azoknál villanjon fel egy jelzés. Sőt, akár annak is, akinek 1 cégtől jön a bevételeinek a 80%-a.
Utána azokat a cégeket szépen át lehet nézni a gép előtt ülve, hogy vajon hány ilyen KATAssal vannak kapcsolatban. Ha több mint 3 akkor lehet helyszínen ellenőrizni, hogy van-e susmus. Ennek az egész automata ellenőrző rendszernek a felépítése 2 millióból kijönne, az államot ismerve mondjuk 50 millió forintból kész is lenne.

De aki 5 ügyfélből szed össze nyomorult 2000 eurót azt miért kell szivatni?
(plusz ne tegyünk már úgy, mintha a fodrászok, masszőrök nem ügyeskednének - én soha nem kaptam ilyen helyen számlát)

"Új szereplők lépnek be az ETF-ek piacára"

Időszerű lenne!

Egy mostanság felmerült kérdés:

Hogy a rákban lehet, hogy az általam összeállított (mondjuk lengyel cégekből álló) saját kis "ETF" után osztalékadót kell fizetnem a TBSZ számlámon, míg ha egy alapkezelő által megveszem a varsói tőzsdét
követő ETF-et (Lyxor WIG 20 UCITS ETF - Accumulating), akkor nem kell adót fizetnem?

Vagy én értek valamit félre?
(A KBC azt írja, hogy lehet osztalékadó az európai tőzsdén vett alapok után is..de nem világos, hogy ez attól függ, h melyik tőzsdén került kibocsátásra az ETF, vagy attól, hogy amerikai cégek részvényei vannak-e benne..)

Persze a legjobb lenne, ha minden ETF TER-je nem 0,8% lenne, hanem mondjuk 0,1% körül és nem kéne foglalkozni a költségekkel.

@ivan-olsen
Szkeptikus vagyok, 4 éve is pont ugyanez folyt a csapból hogy Trumpnak semmi esélye. Ha annyi söröm lenne ahány cikk megjelent 4 éve hogy Trump tökesélytelen, már alkohol nagykereskedést is nyithatnék.

@Kiszamolo, én nem hiszek ennek a rendszernek a foltozásában.

Nulláról kéne újraírni az egész adó- és járulékrendszerünket, az EU átlaghoz igazítva ....

Ja, és bevezetni az eurót, úgy 10 évvel ezelőtt.

@tamas ,éppen árajánlatkérési fázisban járok,de szerintem ezek után abban is maradok. Valahogy úgy érzem ahogy írtad is,egyszerűen nem hiszem el, hogy a 2024 előtt telepítettekre nem fognak valamit kitalálni.

Mi a helyzet a sziget üzemű napelemes rendszerrel? Az is megoldás lehet arra, hogy a villamos energia nagy részét magunknak állítsuk elő, a fennmaradó részt pedig hagyományos módon használjuk fel a villamos hálózatból.
Szerintem a családi házak esetén törekedni kellené az önfenntartásra, saját villamos energia ellátás, saját vízellátás, szennyvíz kezelés, esővíz felhasználás...stb. Minél jobban elszakadni a szolgáltatóktól történő függéstől, még akkor is ha ez a szolgáltatóknak és az állambácsinak nem hozna adóforintokat és bevételt.
Persze nem jártam utána a témának, és lehet hogy ez utópisztikus.

@unemployed : kihagyatad a "szárnyalásból" a lopást.
Mert ha lölö 100 helyett 200 milliárdból húzza fel a stadiont az is több GDP ám (papíron) +1%

KATA ellenőrzéshez egy adalék: egy ismerős cégénél a NAV lezárta az ellenőrzését KATA-sok bújtatott foglalkoztatása ügyében, megállapítás nélkül (=nincs bírság). Nála kb. 25-30 embere számláz be KATA-sként, de gyakorlatilag mind főállású alkalmazott. Hát ennyit az ellenőrzések hatékonyságáról... kérdeztem hogy mi lesz, visszalépteti őket alkalmazottnak? Röhögött hogy dehogy, már most megvan a megoldás hogy több cégre szétbontják a KATA-sok kifizetését.

Borítsd arannyal a bűnt, és a törvény lándzsája megtörik rajta.

@usespanner
Osztalékok adózásánál az számít hogy melyik tőzsdén vetted, mármint ha EU-n belöl maradunk.Tehát:
- BUX-on vett papírok után - ha TBSZ-en tartod - semmit nem kell adózni.
- pl. német tőzsdén vett papírok osztaléka után a német adót vonják le (26,4%), hiába van TBSZ számlán.
taxfoundation.org/dividend-tax-rates-europe-2020/

Árfolyamnyereség után minden esetben a tulajdonos adóilletékessége az irányadó, ha Mo-n adózol akkor TBSZ számla esetén ez sincs.
Ezért van hogy az "Accumulating" ETF-ek után sem kell adózni, hiába vetted azt a német tőzsdén.

Sajnos a TBSZ magyar találmány, Mo-n kívül senki nem ismeri.

Valamelyik kiszámoló akadémiás videóban volt is erről szó.
De ezek is hasznos lehetnek: youtube.com/watch?v=YodAyPXjsO0
szendreiadam.hu/befektetes/befektetesek-adozasa/

@gabor "saját villamos energia ellátás, saját vízellátás, szennyvíz kezelés, esővíz felhasználás"

Napelemekkel és esővíz felhasználással egyetértek.
De a vízellátást és szennyvízkezelést végezze csak a szolgáltató, ezeket nem lehet a lakosságra bízni mert visszajutunk a sötét középkorba.

Lehetne esetleg egy cikk a Kiszámolón, hogy egy katás vállalkozónak most milyen lehetőségei lesznek. Mikor és mire érdemes váltani, mikor nem? Szerintem ez sokakat érdekelne.

Engem speciel jól megszívattak, mert Google Adsense bevételem van, tehát fizethetem én a sarcot.

Ha több adóbevételt szerettek volna a katából, akkor emelték volna fel az 50 ezres szintet 75 ezerre, a 75-öst meg 100 ezerre. Azt simán kifizette volna minden adózó és tervezhető módon nőttek volna az adóbevételek, ahelyett, hogy megszopatják az egy helyre számlázókat. Aki ezt nagyban csinálja, az úgyis kijátssza, viszont az igazi mikróvállalkozókkal meg kibasznak.

Ha a technológia nem engedi meg, hogy a júliusban termelt áramot januárban felhasználd, akkor ennek tükröződnie kell az árazásban is. Különben más, költséges eszközökkel kell a konfliktust kezelni. A szaldós rendszer jó mézesmadzag volt, de mindenki tudta, hogy nem fenntartható, és a szakma is régóta hisztizik ellene (joggal). És végre nem két héttel előtte szólnak valamiről.

A napelemes döntés ezért helyes, és jó hír is: úgy számolnak, hogy 2024-re a lakossági napelemek volumene eléri azt a szintet, hogy nem lehet csak úgy bármikor bármennyit átvenni belőle. Ez volt a cél, nem?

"BUX-on vett papírok" ?

@usespanner
"Hogy a rákban lehet, hogy az általam összeállított (mondjuk lengyel cégekből álló) saját kis “ETF” után osztalékadót kell fizetnem a TBSZ számlámon, míg ha egy alapkezelő által megveszem a varsói tőzsdét követő ETF-et (Lyxor WIG 20 UCITS ETF – Accumulating), akkor nem kell adót fizetnem?"

Először is:
- TBSZ-en megjelenő osztalék után nincs magyar adókötelezettség.
- NYESZ-en megjelenő osztalék után van
Hogy ebben mi a logika? Lehet, hogy semmi. Eleve a TBSZ adómentességének ésszerűsége kérdéses.

A magyar adókedvezményektől függetlenül miért válik el a részvényosztalék és a részvény-árfolyamnyereség adózása?

Szerintem az a mögöttes indok, hogy ha egy vállalat résztulajdonosaként osztalékot kap valaki, akkor az termelésből származó jövedelem. A vállalat országában jelenik meg és kevésbé kockázatos, mint a részvényárfolyam. Ezért a vállalat országa adót szed utána.
...

kivételesen folyt.
Míg az árfolyamspekuláció inkább országokon átívelő tevékenység és összegezve személyhez kötődik. Ezért a befektető országának szabályai szerint adózik netto (nyereség-veszteség) módon. Vagy talán csak annyi az indok, hogy a dolog különlegessége és az érdekeltek befolyása miatt ki lehetett vonni az általános adózási szabályok alól.

Emiatt az accumulating és disztributing ETF-ek adóterhe nagyon bonyolult lehet. Először a vállalat anyaországa megadóztathatja az ETF-nek kifizetett vállalati osztalékot a saját szabályai szerint. Akkor is, ha az accumulating ETF.
Másodszor, az ETF mögött is egy vállakozás van. Ha osztalékot fizet (disztributing), akkor az ETF anyaországa adóztathat. És végül az ETF osztalékát megkapó befektető is fizethet adót a saját országának szabályai szerint.
...

még kivételesebben folyt. 🙂
És akkor jönnek a kettős adóztatással kapcsolatos adócsökkentések, ha két helyen van adókötelezettség. Vagy a külföldről történő adóvisszaigénylési kisérlet, ha az adózó az anyaországában az osztalékra adómentes.

Ezért szerintem a legjobb megoldás: ha van két azonos összetételű acc. és diszt. ETF, akkor össze kell hasonlítani a múltbeli hozamokat. A helyi adókötelezettség figyelembevételével. Ha nincs két azonos összetételű és elérhető ETF, akkor nincs kérdés sem, hogy melyiket vegyem meg. 🙂

@Kiszamolo Nekem úgy tűnik, most nagyon csak a saját pénzügyi szemüvegeden keresztül nézed a KATA változások hatásait. A gazdaság is politika, gazdaságpolitika. Miért pont most törne rá a szereplőkre az őszinteségi roham, és egyenesen kiállva beszámolnának minden döntésük valós hátteréről? Ugyanúgy egy Orbán kormány vezette be, ahogy most változtatja meg. Valóban olyan elképzelhetetlen, hogy egy tudatos döntés volt a törvénymódosítás? Egyrészt a körülmények is változtak azóta, egyre több az online rálátása mindenre a NAV-nak, másrészt lehet, hogy be fognak jelenteni helyette másik adózási formát, és abba átterelnek mindenkit. (A KATA megalkotása idéjén is volt még EVA, de már senkinek nem kellett.) Ezért szerintem teljesen felesleges az embernek felhúznia magát (és másokat), olyannal, ami még csak feltétetelezés, az összgazdasági hatásai ismeretlenek.

Köszönöm a válaszokat! Fokozottan hasznos volt.
Még egyszer nekiugrom az adott témának szabadság alatt.

Persze átlátható lenne a dolog, ha mind az osztalék-, mind az árfolyamnyerség adót (azaz az összes levonást) a brókercég azonnal jelezné.

Mint ahogy a tranzakciós adó esetén is jelzik a levonást utaláskor, mégha nem is azonnal, legalább a hó végén (micsoda fejlődés!).

@Joy:

A kormánynak nincs semmiféle gazdaságpolitikája. Mármint azt leszámítva hogy hogyan lehetne még több pénzt ellopni Mészáros és társainak.
Mint ahogy nincs egészségügy, nincs oktatási elképzelés, meg úgy kb. semmi sem. Szerinted a 370-es euró mit áraz?

" Ezért szerintem teljesen felesleges az embernek felhúznia magát (és másokat), olyannal, ami még csak feltétetelezés, az összgazdasági hatásai ismeretlenek."

Ezen meg azóta is fetrengve röhögök. A TÉNY az az hogy a kata megváltozik január 1-től és ez megszopat rengeteg embert. De rendben van, nem húzom fel magam, jan 1-től leszel szíves nekem átutalni a jövedelmed felét. Ne húzd fel magad kérlek, "az összgazdasági hatásai ismeretlenek", biztos vagyok benne hogy fél jövedelemből is meg fogsz élni.

Az meg hogy itt lesz bármiféle más új vállalkozási forma, az meg csak a te agyszüleményed.

@tsubi "De a vízellátást és szennyvízkezelést végezze csak a szolgáltató, ezeket nem lehet a lakosságra bízni mert visszajutunk a sötét középkorba." --> Magyarországon nem is bízzák a lakosságra. Mind a csatornára, mind a vezetékes vízhálózatra kötelező csatlakozni, ha elérhető. Csak olyan ingatlanon lehet használati vizet kútból nyerni, ahol nincs elérhető vezetékes víz. A csatornára nem kötelező rákötni, csak büntetőadót fizetsz, ha nem teszed. Ha ól tudom, ruhamosáshoz, vécéöblítéshez és locsoláshoz engedélyezett a csapadék- vagy talajvíz használata.

@joy
Úgy azért elég gyenge lábakon áll az érvelésed, hogy nincs új adónem a láthatáron...
Mert ha ez lenne a cél, akkor orbitális f.sság ideiglenesen Kft-be/Bt-be szorítani a mikrovállalkozókat, szopatni őket adminisztratívan. Ezeket a formákat megszüntetni se két perc lesz ha lesz új EVA...

Személyes élmény: nyár közepe óta kb. 200 órám benne lehet a kiútkeresésben. Ha nem borítják újra az asztalt, akkor megvan a vállalható kompromisszum a számomra.

Viszont ha nem lesz 1-2 éven belül normális adónem arra amit csinálok, akkor tuti külföld. Párom most kezdett dolgozni, addigra lesz csak annyi tapasztalata amivel érdemes lehet elgondolkozni ilyesmin, azt még nagy nehezen, "trükközve" kiülöm, bízva abban, hogy hátha megjön a törvényalkotó esze. Ha nem, akkor viszont gyereket már nem itt vállalunk.

@headset
“BUX-on vett papírok” ?

bocs, BÉT vagy BSE.

5 éve nyugatra dolgozom projekteken, bőven a 40% os sávban adózok Katásként. Ez az egyetlen jogilag járható út a Kft-n kivül. Ezekkel a változásokkal kényszerpályára kényszerülök. Vagy céget alapitok, vagy gondolkozhatok az emigráción. Számomra ezzel az ország versenyképessége csökken drasztikusan. Máshol megoldható sávosan/KATÁsként az adózás minden probléma nélkül (nemzetközi viszonylat). Tényleg az a cél hogy az összes kompetens és gondolkozó ember emigráljon? (Aki folyton fejleszti magát és piacképes az talán pénzügyileg is tudatosabb.) Lassan nincsen érzelmi faktoron kivül más érv ami miatt helyileg innen akarjon az ember élni. ( Azt se felejtsük el, hogy a nyugati fizetést itthon költöm el, ami után itt adózok.)
Senki sem akar plusz x milliót adózni a semmiért, ugye? Szakmai körökben sokan vannak hasonló cipőben, többen egyszerüen családostul elköltöznek.

"fejenként 86 literig évente"
Kis pontosítás, hogy háztartásonként adómentes évi 86 literig. Főzetésnél meg kell adni a lakcímet.
Amíg főzdébe viszik legalább garantálható a minőség, de az otthoni kontárkodásnál... Csak mert a minőségről sose esik szó a médiában.
Sajnos szeszfogyasztásban is az élen vagyunk az EU-ban. Persze mindig a terelés megy mindenkinél: "dehát a szomszéd többet iszik", "más is megissza" és hasonlók.
Én se sok értelmét látom ennek a "szabadságharcnak".

Porthosz, nem megy az értő olvasás... Tény, hogy megváltozik a KATA, csak épp nem erről beszéltem, hanem arról, hogy a Kiszámoló által is írt 22 mrd kiadás/bevétel változás porszem nemzetgazdasági szinten. Ha neked erről más a véleményed, fejtsd ki, hogyan borul fel az államháztartási egyensúly ettől a törvénymódosítástól, és hogyan válhatnak földönfutóvá az eddig kisadózó vállalkozók. Végül kérlek ne írj olyat, hogy szerintem biztosan lesz másik adózási forma, mert NEM mondtam ilyet.
Kiszámoló, inkább nem reagálok, mert a válaszod nagy része olyan, a témába nem vágó politikai fröcsögés, amit ki szoktál moderálni.
Értjük, hogy te mit csinálnál, csináltál volna másképpen, de ettől a törvénymódosítástól szerinted január 1-től megbénul a fél ország? Ha igen, fejtsd ki légy szíves miben, hogyan?
Változik a világ, mint ahogy 2012-ben is változott - mikor bevezették a KATÁt.

@porthosz

5Most azért nagy a különbség, Hillary\Trump kb 1-2 % volt. Most 5-10%-ot mérnek, ezért lehet már hinni abba, hogy Biden nyerni fog. Az hogy jó e hogy ő nyer vagy nem nem az már más kérdés.

Kiszámoló remekül összfoglalta mi a baj a KATA beszántásával!

Miközben többszázezer embert megszivatnak húszmilliárdnyi plusz adóbevételért, közben százmilliárdok mennek el ostobaságokra, kormánytag-hobbikra, baráti zsebekbe.

HA már csak pont a KATA-s színlelt szerződések eltörlése hiányozna ahoz hogy Magyarországon minden szépen-és-jól menjen; akkor támogatnám a lépéseket. Ehhez képest a valóság az, hogy miközben egyik kézzel százmilliárdokat szórnak el feleslegesen, közben a másik kézzel elveszik a keveset is.

Mennyivel okosabb lenne (politikailag IS!) ha egyetlen nyomorult - amúgy is teljesen felesleges - stadionépítés helyett meghagynák a KATA-t.... Nem tudom eldönteni hogy az ostobaság vagy a mohóság a nagyobb a felkent vezetőink fejében.

@porthosz "Szkeptikus vagyok, 4 éve is pont ugyanez folyt a csapból hogy Trumpnak semmi esélye. Ha annyi söröm lenne ahány cikk megjelent 4 éve hogy Trump tökesélytelen, már alkohol nagykereskedést is nyithatnék."
négy éve Trump egy jól működő gazdasági környezetet vett át, üres igéretekkel. Ebből 2020-ra sikerült több negatív rekordot összehoznia, jópár esetben a saját választóit is megszivatva.

És ugye a botrányos kezelése mind a járványnak, mind az általa okozott gazdasági válságnak (azt most ne feszegessük, hoyg USA gazdasága már 2019 második felében recesszióban volt, csak ezt még el lehetett sikálni a statisztikában), elég sok embernek felnyitotta szemét.

kormányközeli cégek és állami szféra szégyentelenül katáztatja a munkavállalóit. az a titok, hogy ők biztosan nem kapnak NAV ellenőrzést. aki meg nem NER közeli, az gebedjen bele az adózásba.

Cikkgyűjtemény
Új vagy az oldalon? A gombra kattintva találod az eddigi fontosabb cikkek gyűjteményét téma szerint.
Megnézem!
Keresés
Kövess minket
facebook
youtube
Hirdetés
Támogatás
Ha szeretnéd, van lehetőséged anyagilag is támogatni a munkánkat.

Átutalással a Raiffeisen Bank 12020407-01558219-00100002 számlaszámra a Kiszámoló Egyesület részére. A közlemény "Támogatás" (fontos!)
Bankkártyás támogatási lehetőség hamarosan. Köszönjük, ha érdemesnek tartasz bennünket a támogatásra.
Archívum

Archívum

crossmenu
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram