Egyre többen pletykálják és egyre többen tudni vélik, hogy szeptembertől jön egy új támogatás villanyautó vásárlásra.
S ami érdekessé teszi, hogy magánemberek részére lesz igénybe vehető.
A keretösszeg a pletykák szerint 20 milliárd forint lesz, autónként ebből 2,5-4 millió forint igényelhető. (Nyilván vételár, esetleg akkuméret függvényében, a céges pályázaton az akkuméret volt a döntő.) A pletykák szerint a maximális vételár 25 millió forint lehet majd, azért ebbe az árkategóriába a legtöbb elérhető villanyautó belefér.
A céges pályázat nem volt egy sikertörténet, nagyon nyögvenyelősen sikerült csak kiszórni a 30 milliárd forintot másfél év alatt. Azonban ennek az volt az oka, hogy az áfa miatt a cégek jobban jártak a lízinggel, amire nem lehetett pályázatot kérni, mintsem a 4 millió forintos támogatással.
Magánembereknél ez nem jön szóba, így várhatóan nagy lesz az érdeklődés a pályázatra.
Még semmi nem biztos, de egyre több jel mutat arra, hogy jön a pályázat. Akár új, akár használt elektromos autót vennél, szerintem érdemes kivárni azt a pár hetet. (A használtak árát is le fogja nyomni az, ha az új autók négymillióval olcsóbbak lesznek.)
Hogy sok-e az a 20 milliárd forint, amit erre elszórnak és már megint összezavarják vele a piacot?
Ha úgy nézem, hogy hány CT-t vagy egyéb orvosi eszközt lehetne belőle venni, akkor rengeteg.
Ha azt nézem, hogy Európa egyik legszegényebb országa egy este alatt elkölt 14 milliárd forintot az augusztus huszadikai ünnepre, akkor már csak legyint rá az ember.
De akkor még egyszer a lényeg: ha venni akarsz elektromos autót, akkor most még várj egy kicsit, amíg kiderül, tényleg lesz-e pályázat.
"De akkor még egyszer a lényeg: ha venni akarsz elektromos autót, akkor most még várj egy kicsit, amíg kiderül, tényleg lesz-e pályázat."
2024-2025 február között kb 23 ezerrel emelkedett a tiszán elektromos autók száma. Sajnos nincs róla adat, de szerintem ennek a kisebb része új, legalább fele behozott. 2023-ban az eladott autók 5%-a volt elektromos (kb 5800). 20 milliárdról szólnak a pletykák. Ha autónként átlag 2 millió lesz a támogatás, akkor 10 ezer ember fogja tudni igénybe venni, ha 4 millió, akkor 5 ezer. Tehát ez legalább duplázza a keresletet az elektromos autók iránt, viszont bőven van kishazánkban 5-10 ezer ember aki akar és tud elektromos autót venni - főleg ha ad az állam 2-4 milliót.
Konklúzió: szerintem pont ne várj, mert hatalmas áremelkedés lesz a pályázat meg 2 perc alatt lesz lezárva. Szinte biztos hogy drágábban tudsz majd elektromos autót venni.
Az attól függ.
Amikor olyan idétlen volt a pályázat, hogy először pályáztál, aztán ha akartál, vettél autót, akkor tényleg elfogyott a keret néhány perc alatt.
De ha van eszük, akkor olyan lesz, mint a céges, el kell menned, meg kell rendelned, majd ha megvan, hogy mit veszel, akkor töltöd fel a pályázati kérelmet, akkor nem fog elfogyni hónapok alatt sem. (A cégesnél is volt olyan autókereskedő cég, hogy visszaléphettél, ha nem kaptad meg a pénzt, mert elfogyott volna a keret. Magánembernél még inkább így lesz.)
S mivel választás jön (szerintem eleve ezért van a pályázat is), gond nélkül megemelik a keretet akár 10-20 milliárd forinttal is.
S a céges pályázatnál sem drágábbak lettek az autók, hanem sokkal olcsóbbak, egyik importőr sem akart kimaradni. Amelyik meg annyira drága volt, hogy kilógott a maximális vételárból, ott brutálba levágták az árát.
Nézegettem VW Buzz kisbuszt, amit előtte 35 millióért adtak, elvihető volt 23 millióért. Azért az durva árcsökkentés volt. Kihoztak valami verziót, ahol a rengeteg extra (dual fényezés, elektromos tólóajtók, meg szinte minden más) alapáron benne volt.
A használt árak is bezuhantak a támogatás miatt, másfél éves autókat is alig lehetett eladni 6 milliós bukóval.