Aki követi a híreket, jól tudja, hogy Elon Musknak végleg elgurult a gyógyszere, éppen most veri szét az Egyesült Államok kormányzati szerveit, náci karlendítéssel zárja a beszédét, 180 fokos fordulattal beállt Trump mögé és így tovább.
Szintén az újsághírekből tudjuk, hogy ennek hatására az emberek eladják a Tesláikat, mert nem akarnak ezzel az emberrel közösséget vállalni, az új Teslák értékesítése összeesett, januárban és februárban is a legfőbb piacokon akár 60%-kal is estek az eladások (például Németországban januárban 60%-kal, februárban 76%-kal kevesebb Teslát adtak el, Ausztráliában is 66%-ot estek az eladások, ahogy Kínában is 49 és 51% volt a zuhanás mértéke), tömegek tüntetnek a Tesla értékesítési pontjai előtt, csak idén bő 30%-kal esett a Tesla részvények ára.
Ha olvasod a híreket, már el is temetted a céget.
De érdemes mindig a nagy képet nézni, mert az teljesen mást mutat.
Kezdjük a részvényárazással.
Idén valóban esett a Tesla részvény ára bő 30%-ot, de főleg azért, mert volt honnan. Trump győzelme után ész nélküli emelkedésbe kezdett a részvény, annak ellenére, hogy nagyon siralmas volt a 2024-es év, először fordult elő, hogy kevesebb autót adtak el, mint egy évvel korábban. De mivel egy hype részvényről van szó, ez nem érdekelte a befektetőket, ellenben örültek annak, hogy Musk jó lóra tett Trump győzelmével.
Ha ránézel az árfolyamra, semmi mást nem adott vissza a részvény ára, mint amit irreálisan nőtt november eleje óta (amikor is Trump megnyerte az elnökválasztást), ugyanott van, ahol volt átlagosan 2021 óta:
Szerintem még mindig eszméletlenül túlárazott a részvény, a P/E ráta 129, miközben az autógyártók átlagos rátája 11,7, mindezt úgy, hogy az eladások növekedése megállt, a konkurencia feljött, s hát az önvezetés 2015 óta mindig a következő év elején lesz teljeskörű Musk szerint. (Ugye 2015-ben már év végére megoldódik az önvezetés, aztán 2016-ban is, 2020-ban már egymillió önvezető taxinak kellett volna futkároznia az Egyesült Államok utcáin és így tovább, évről-évre, félévente kapunk egy újabb határidőt arról, hogy a nagyon közeli jövőben már itt az önvezetés.) Még mindig bő tízszeresére kellene nőnie a profitnak (vagy tizedére esni a részvényáraknak) ahhoz, hogy ugyanolyan árazása legyen a Tesla részvényeknek, mint a többi autógyártó világátlaga.
De ettől függetlenül a mostani zuhanás nem más, mint egy eszetlen és ok nélküli emelkedés utáni természetes korrekció.
Tüntetések a Tesla szalonok előtt: 130 szalonból kb. öt előtt protestált száz-kétszáz ember, ami a híradóban jól mutat, de azért nagyobb a dolog füstje, mint a lángja.
Az emberek eladják a Tesláikat az Egyesült Államokban, mert szégyellnek azokkal közlekedni: ha ez valóban így lenne, akkor nagyon be kellett volna zuhannia a használt Teslák árainak (hiszen több az eladó autó és egyébként is ki venné meg őket), de ez (egyelőre) nem látszik a grafikonokon.
Az árak folyamatosan esnek, ahogy egyre több az eladó használt Tesla és azok egyre idősebbek is, de semmilyen nagy törés vagy zuhanás nem látszik az elmúlt hónapok áraiban.
A második grafikonnál érdemes figyelembe venni, hogy a legtöbb használt EV fiatalabb, mint a használt Teslák, így nem csoda, ha többért adják őket.
31%-kal több az eladó elektromos használt autó az amerikai piacon, mint egy éve (minden típust figyelembe véve) és a tavalyi 58 modell helyett már 76 féle modellből lehet válogatni a használt autók piacán, s miközben a többi típusra 28%-kal nőtt a Google keresés, a Teslára 7%-kal csökkent. A használt autók között a legnagyobb áresést az Egyesült Államokban egy év alatt a Tesla két modellje szenvedte el az összes autótípust figyelembe véve 2024 elejéhez képest, de ne felejtsük el, hogy ez főleg azért volt, mert az új árai is nagyot estek a Teslának.
Egy szó mint száz, a statisztikákban sehol nem látszik, hogy az emberek tömegével adnák el a Tesláikat, hiába szól erről rengeteg hír és híradó. Sőt, inkább megállt a Teslák áresése az elmúlt hónapokban.
De akkor miért zuhantak mint a kő az új autó eladások januárban és februárban is, ha nem Elon Musk miatt?
Elon Musk január 20-án került hatalomba, mint társelnök (csak Trump meg ne hallja ezt), beleszámítva az átfutási időt (megrendeléstől az átvételig), leghamarabb a február végi eladásokon látszódhatna, hogy az emberek nem hajlandóak több Teslát venni Elon Musk miatt.
Teljesen más van a háttérben, mégpedig a modellváltás. A régi Model Y-ból most jön ki/jött ki az új verzió, ezért már senki nem akarja megvenni a régit. Mivel az eladások kétharmadát a Model Y teszi ki, nem csoda, hogy felére-egyharmadára esett az eladott autók darabszáma. A régi modell már raktáron se igazán van, ezt abból lehet látni, hogy bár még kapható a régi modell, de érdemi kedvezmény nélkül, ami azt jelenti, hogy nagyon nincs is mit eladni.
Az új modell már kapható a legtöbb helyen, de még csak a legdrágább verzióban, így nyilván sokan kivárnak a vásárlással, amíg az olcsóbb verziók elérhetőek lesznek.
Szinte biztos, hogy az első negyedév világszinten is katasztrofális lesz a számok alapján a modellváltás miatt, de éppenséggel ez semmit nem jelent és végképp nem azt jelenti, hogy az emberek annyira tudatosakká váltak volna, hogy Elon Musk megborulása és inkább őrült, mint normális közéleti szerepvállalása miatt soha többé nem vennének Teslát. Aki ezt gondolja, azt túl sokat néz ki az emberekből, nagyon kevés ember ennyire tudatos.
A véleményem továbbra sem változott a Tesláról sem és a részvényárazásáról sem, most látszik igazán, hogy csak egy sikeres terméke van a Teslának, a most frissülő Model Y, a Model 3 a futottak még kategória, az összes többi modell pedig csak dísznek van, amolyan kiegészítő kis resztli a kínálatban (a teljes eladás 4,7%-át adja a Modell X/S és a Cybertruck együtt, nagyjából a kerekítés hiba kategóriája ez az érték) és szerintem a nagy növekedésnek már vége.
Azon sem lennék meglepve, ha a tavalyi, tavalyelőtti eladási számok fenntartása is nehezen menne idén, mert egyre nagyobb a konkurencia és valamennyi hatása csak van az Elon jelenségnek, ami eddig növelte az eladásokat, de idén akár csökkentheti is. De ez utóbbi hatás szerintem sokkal jelentéktelenebb lesz, mint azt a híradások sugallják. A harmadik negyedév számai lesznek majd a mérvadóak, mert az első negyedév pocsék lesz, a második negyedév kiugróan jó az elhalasztott vásárlások miatt, a harmadik és a negyedik negyedév fogja megmutatni, hogy a konkurenciaharc és az Elon Musk féle ámokfutás mennyire befolyásolja a Teslák értékesítését.
Ahhoz, hogy a Tesla tovább tudjon nőni érdemben, kellene egy sokkal nagyobb kínálat a kisautóktól a sportos autók át a furgonig. Még ha a négyszeresére tudná növelni az eladásait, akkor se érné utol még a közepes méretű autógyártónak minősülő Hyundai/Kia eladásait sem (7,25 millió autó/év).
Miközben egyre több az alternatíva az elektromos autók piacán, egyre szélesebb a kínálat a kisautóktól a kamionokig és az árháború is egyre nagyobb, főleg a kínaiak miatt, ami megint csak nem tesz jót se a profitnak, se a növekedésnek. A két létező Tesla modellre is ráunhatnak a vásárlók, ha sorban jellennek meg az izgalmas új modellek más gyártók kínálatában, megújított Tesla kinézet ide vagy oda. Ennyi év után egy-egy ráncfelvarrás, új lámpák vagy hűtőmaszk már kevés lehet egy típus további sikeréhez. (Főleg ha csak két majdnem ugyanolyan és ugyanakkora modellt árulsz.)
(Vagy valóssággá válik az önvezetés, amihez látszólag nem vagyunk sokkal közelebb, mint tíz éve és még akkor is kérdés, hogy az emberek akarnának-e önvezető autót, rá mernék-e bízni magukat és egyáltalán mennyit lennének hajlandóak fizetni érte. S hát az sem biztos, hogy a Tesla lesz az első, aki ezzel kijön vagy hogy olyan profitot tudna ebből csinálni, ami indokolná a mostani részvény árazás. Esetleg lehet reménykedni az áramtároló akkumulátor és napelem üzletágban, de ott aztán végképp nagy a kínaiak előnye. )
Azonban a mostani hírek a Tesla végéről és összeomlásáról finoman szólva sincsenek összhangban a valósággal, ezért érdemes nem törődni velük.
Érdekes, ehhez képest a Cybertruckot se tudják eladni, emiatt 6000$-al csökkentették az árát.https://www.coachesdatabase.com/cybertruck-selling-for-6000-less/
És Európában úgy estek vissza a tesla eladások, hogy az elektromos autó eladás közben nőtt.
Egy év alatt 85 ezer Model S/X és Cybertruckot adtak el világszerte, ez csak kerekítési hiba, ha nem létezne ez a három típus, az sem nagyon látszódna az eladásokon.
Tavaly nyaron meg arrol szoltak a hirek, hogy 2 millio elorendeles erkezett a Cybertruckra. Valahogy ezekbol az elorendelesekbol nem lettek vasarlasok, de az arfolyamot biztosan befolyasolta.
Most tervezek elektromos autót venni, eddig teslákat néztem, de hyundai lesz, emiatt.
Kona vagy Ioniq 5?
Keresd Patrikot a budaörsi Autopalace-ban, ha újban gondolkodsz, a metálfényt ingyen adja, de nem én mondtam. 🙂
(Ha nem akarja ingyen adni, akkor mondhatod, hogy én mondtam.)
Köszi, de használt lesz, Ioniq 5.
Jó választás, az egy nagyon jó autó. Százszor jobb, mint egy Tesla és ugyanannyiba kerül vagy még olcsóbb is. Minőségibb és sokkal inkább autószerű.
Hát nem tudom de az utóbbi 1 hónap borzalom eredményeként az S&P500 ETF-ek elkezdtek zuhanni, de még a fizikai arany ETC is -3,5% -ot mutat.
Már azon gondolkozom, hogy talán érdemes lesz az élelmiszer felé nézelődni, tekintettel a környezeti változásokra és az egyre szaporodó háborúkra. Persze nincs nálam a bölcsek köve 🙂
Azt azért érdemes megjegyezni a Model 3 eladások is estek 40-60%-al a legtöbb piacon, pedig ott nem volt semmilyen modell váltás.
Ebben nem volnék olyan biztos, nem nagyon szokták külön is közzétenni a két típust, egyedül Ausztráliára találtam bontott adatokat, bár ott tényleg nagyot esett a Model 3 is. De például Angliában mindkét modell értékesítése nőtt.
Egyes országok igen és onnan látszik. Anglia volt egyedül Európában ahol nőtt. Amúgy érdemes TroyTeslike twitterét követni, ő gyakorlatilag állandóan megveri az összes elemzőt Tesla eladások kapcsán. Van fizetős patreonja is ott napi adatfrissítés van.
Egyik filmben volt egy olyan jelenet, hogy onvezeto Model3-ak sorban erkeztek es csapodtak egymasnak. Ha Musk ugy kel fel, akkor mi fogja vissza, hogy xy orszagban adott idore szoftveresen letiltsa a Teslakat? Es innen mar csak a fantazia szab hatart. Esetleg ha Europat akar leckeztetni akkor akar egesz eu-ban nem indulnak. Esetleg leallnak par perce napkozben. Adott egy orult (megannyi fanatikussal akik szemeben o a megvalto) es a kezeben komoly technika amivel vissza is lehet elni.
Es ha valaki szerint ez elkepzelhetetlen. Erdemes elolvasni a mai reakciojat a lengyel kulugyminiszter fele https://x.com/elonmusk/status/1898759859459203457
Nem mondom hogy elképzelhetetlen, de kb. kimerítené az üzleti öngyilkosság fogalmát egy ilyen lépés.
Az jó film.
A címe: Távol a világtól
Fent van Netflixen.
Ez a náci karlendítéses ökörséget, hogy még cikkbe is megírják páran, mint te is.. ez nevetséges és szomorú is.
Elon Musk egy darabosan mozgó kocka, felemelte a kezét és mondta a supportereknek, hogy a szívem a tiétek. Erre képesek egyesek ezt teljesen kiragadni és az alapján gyakorlatilag fake news-t generálni. Mennyire vehető itt komolyan így a politikai tartalom amit terjesztesz?
És pont nem Musk fan vagyok, csak ez az ökörség és a média koholmány nevetséges pláne, komoly hírként kezelni. Inkább azt írnád ki, hogy Kriptokkal évtizede Pump and Dump-ol az még illene is a profilodhoz, de kamu nácinak kikiáltani telexes meg balos cikkek alapján, mi értelme? Egyáltalán Musknak mi köze lenne a 1940-es évek náci németországához? Magyarázza már el nekem valaki aki csak balos híreket olvas.
Ki mondta, hogy én is így gondolom? Erről szólnak a hírek, s az egész cikk arról szól, hogy mi van a hírekben. Ha észrevetted, a többi hírrel sem értek egyet, hogy Musk miatt zuhantak az eladások.
Több volt az, mint darabos mozgás, de hogy a romaiakat szerette volna utánozni vagy a nácikat, hát ki tudja ezt biztosan rajta kívül. Valoszínuleg az afd-hez sem a darabos mozgása miatt jelentkezett be online. Egyébként olyan, mintha bolond lenne szegény, mint a fonoke. Páratlan napon ki akar lépni a natobol, páros napon meg verekedni hívja putlert(?). Olyan mintha egy videojatékban élne, teljesen megnyugtato
https://privatbankar.hu/cikkek/nemzetkozi/megbukott-elon-musk-ervelese-a-naci-karlenditesrol.html
Szerintem túltolta a drogokat.
Semmi köze a nácikhoz, csak véletlen felhívja a széljobb AfD-t a választás előtt, hogy ők Németország egyetlen reménysugara. Vagy ezt is csak az AI generálta szerinted?
"Kurt Vonnegut egyik regenye az Ej anyank, es annak harmadik oldalan van egy bekezdes
»
Ez az egyetlen tortenetem, amelynek tisztaban vagyok a mondanivalojaval. Nem mintha valami csodalatos mondanivalo volna, egyszeruen csak tisztaban vagyok vele: azok vagyunk, akiknek kiadjuk magunkat, igy hat vigyaznunk kell, minek adjuk ki magunkat«
.A kerdes, amit fel kell tenned magadnak, hogy milyen ember az, aki ilyesmit muvel? Milyen ember az, aki ezzel viccel? Emberek millioit lottek bele meszesgodorbe vagy gazositottak el, miutan mindent elvettek toluk, milyen ember az, aki szerint ez akkora marha nagy poen? Meg profi szineszekkel is elofordul, hogy lemondanak egy szerepet, mert nem akarnak lelkileg azonosulni nacikkal es borkabatban karlengetni, milyen ember az, akibol ez csak ugy tok spontan felbuzog?"
FYI. Valahanyszor azt mondjak neked, hogy ez vicc, mindig hulyenek neznek.
2024 közepe óta hallatszódtak a Model Y Juniper pletykák, tehát már 2024-et is vastagon érintette az elhalasztott kereslet.
Múlt héten vettünk át egy új M3-at Budapesten, szombaton óriási tumultus volt, 10p-ként vettek at kb. új autókat. Most kezdték el az új Y-okat is átadni, ki fog lőni megint a Tesla valszeg, amint a valóság lerázza majd magáról a mostani sablonos bullshit híreket amiket most felkapott a média.
A Tesla pedig magasan a leghatékonyabb autó, ár érték aranyban max Kia-Hyundai tudja felvenni vele a lépést.
Szerintem meg köröket ver rá a Hyundai meg a Kia. Az elmúlt években kétszer vehettem volna Teslát, el is mentem kipróbálni, de nem hogy annyiért, kevesebbért sem kellett volna. 21 millióért full extrás Ioniq 5-öt adnak, dual motor, 85 kwh aksi, meg minden más marhaság, még oldalsó sötétítő roló is van benne, meg dönthető hátsó ülés, műszerfalról, tolató radarról, head up displayről, hangszigetelésről, sötétíthető uvegtetőről, 360 fokos kameranézetről, első kameráról, aktív felfüggesztésről, alapáron is használható sávtartóról, valódi esőszenzorról, használható automata távfényről, kényelmes ülésekről, normális gombokról, szervizháttérről már nem is beszélve. Igényes beltér, igényes kidolgozás, semmi gagyi spórolás.
S hát sokkal szebb is, nem egy felfújt bálnatestű szappantartó, mint a Model Y. (Az új már kinéz valahogy, bár pont a felfújt bálnatest megmaradt.)
Egyszer Kia, egyszer Hyundai lett belőle,nem bírtam magam rávenni, hogy Teslát vegyek, pedig minden esélyt megadtam neki.
Nem fikázni akarom a Teslát, de szerintem sokkal jobb ajánlatok is vannak a piacon, sokkal autószerűbb autók, S könnyen lehet, hogy mások is így fogják gondolni, főleg ha napról napra egyre nagyobb a kínálat.
Szerintem ár-értek arányban éppen hogy nem jó a Tesla. Egy huszonmilliós autó legyen sokkal minőségibb.
Az Y-nak sok a konkurenciája már valóban, de ha valakinek nincs SUV fétise (ami már ritkaság), sedanok esetében a Model 3 (főleg a standard range) továbbra is a legjobb ár-érték a kategóriában, bőven bőven 20M alatt.
Ioniq 6?
Ha már Modell Y. Van 20M Ft-ért hasonló tudású, hasonló méretű, hasonló teljesítményű, hasonló felszereltségű és hasonló hatótávot tudó elektromos suv? Én nem nagyon találtam, pedig most erősen keresgélek...
Pl. Ioniq 5. 3 méteres tengelytáv, dögös kívül-belül, van muszerfala, gombjai, head up display és csillió extra.
De ha elég kisebb, ott az új Kona, Kia EV 3.
H nagyobb kell, Kia ev9, nagy amerikai batár hét üléssel.
Nem sokkal többért BMV (bár nekem nem tetszik, de sokkal minőségibb)
De vehetsz ID buzz kisbuszt is 21-22 millióért, ha arra támad kedved. Ott az új Skoda is,az se sokkal drágább.
Köszi az ajánlásokat! Az Model Y Long Range (75 kWh akku) most 20.5M, ez kb a teteje, amit az autóra szeretnék szánni (az oldalon olvasott tanácsok alapján 😀 ). Az Ioniq 5 nálam is rajta van a listán, viszont ha hasonló szintre konfigurálom, akkor már kicsit drágább, és nem tudom, hogy csak "papíron"-e, de a csomagtartója jóval kisebb.
A Kona, EV3 kicsik.
Az EV9 tetszik, de az 25M-tól indul.
A BMW iX 40M-tól indul. (Van 2 kisebb modell, de azok kicsik, és felkonfigurálva meg jóval 20M fölött vannak azok is.)
ID buzz szintén 25M+ ha normálisan felszerelem.
A Skoda Enyaq a nagyobb aksival szintén már 20M, és innen kell még a dolgokat belepakolni, amik a Teslában már benne vannak.
Félreértés ne essék, nem akarom a Teslát védeni, sőt amit a szervizháttérről olvasok, az erősen eltántorít a márkától, de ár / értékben az Y egy nagyon erős ajánlat még mindig.
Vállalkozóként mindjárt kapsz 5% kedvezményt az Ioniq árából. Ha van bármilyen másik autód is, akkor flottakedvezményt is. A legdrágább executive felszereltség is 21 millió alá megy, metálfénnyel együtt. S nem biztos, hogy kell a dual motor meg a sötétítő roló a hátsó ablakon, szóval lehet az jóval olcsóbb is.
S próbáld ki, tényleg ég és föld a két autó minőség, hangszigetelés, gombok, kijelzők tekintetében. A kormány fogása, az ülés, a beltér, minden.
Menj be facebook csoportokba, ahol őszintén szidják a tulajok az autóikat.
A Skodának most jön ki egy olcsóbb autója, ami valamivel kisebb, mint az Enyaq és lényegesen olcsóbb.
S ha már: kétévesen sokkal olcsóbbak a villanyautók, én ott is keresgélnék a helyedben.