A Tesla vége?

2025-03-09
Oszd meg ismerőseiddel a cikket: 

Aki követi a híreket, jól tudja, hogy Elon Musknak végleg elgurult a gyógyszere, éppen most veri szét az Egyesült Államok kormányzati szerveit, náci karlendítéssel zárja a beszédét, 180 fokos fordulattal beállt Trump mögé és így tovább.

Szintén az újsághírekből tudjuk, hogy ennek hatására az emberek eladják a Tesláikat, mert nem akarnak ezzel az emberrel közösséget vállalni, az új Teslák értékesítése összeesett, januárban és februárban is a legfőbb piacokon akár 60%-kal is estek az eladások (például Németországban januárban 60%-kal, februárban 76%-kal kevesebb Teslát adtak el, Ausztráliában is 66%-ot estek az eladások, ahogy Kínában is 49 és 51% volt a zuhanás mértéke), tömegek tüntetnek a Tesla értékesítési pontjai előtt, csak idén bő 30%-kal esett a Tesla részvények ára.

Ha olvasod a híreket, már el is temetted a céget.

De érdemes mindig a nagy képet nézni, mert az teljesen mást mutat.

Kezdjük a részvényárazással.

Idén valóban esett a Tesla részvény ára bő 30%-ot, de főleg azért, mert volt honnan. Trump győzelme után ész nélküli emelkedésbe kezdett a részvény, annak ellenére, hogy nagyon siralmas volt a 2024-es év, először fordult elő, hogy kevesebb autót adtak el, mint egy évvel korábban. De mivel egy hype részvényről van szó, ez nem érdekelte a befektetőket, ellenben örültek annak, hogy Musk jó lóra tett Trump győzelmével.

Ha ránézel az árfolyamra, semmi mást nem adott vissza a részvény ára, mint amit irreálisan nőtt november eleje óta (amikor is Trump megnyerte az elnökválasztást), ugyanott van, ahol volt átlagosan 2021 óta:

Szerintem még mindig eszméletlenül túlárazott a részvény, a P/E ráta 129, miközben az autógyártók átlagos rátája 11,7, mindezt úgy, hogy az eladások növekedése megállt, a konkurencia feljött, s hát az önvezetés 2015 óta mindig a következő év elején lesz teljeskörű Musk szerint. (Ugye 2015-ben már év végére megoldódik az önvezetés, aztán 2016-ban is, 2020-ban már egymillió önvezető taxinak kellett volna futkároznia az Egyesült Államok utcáin és így tovább, évről-évre, félévente kapunk egy újabb határidőt arról, hogy a nagyon közeli jövőben már itt az önvezetés.) Még mindig bő tízszeresére kellene nőnie a profitnak (vagy tizedére esni a részvényáraknak) ahhoz, hogy ugyanolyan árazása legyen a Tesla részvényeknek, mint a többi autógyártó világátlaga.

De ettől függetlenül a mostani zuhanás nem más, mint egy eszetlen és ok nélküli emelkedés utáni természetes korrekció.

Tüntetések a Tesla szalonok előtt: 130 szalonból kb. öt előtt protestált száz-kétszáz ember, ami a híradóban jól mutat, de azért nagyobb a dolog füstje, mint a lángja.

Az emberek eladják a Tesláikat az Egyesült Államokban, mert szégyellnek azokkal közlekedni: ha ez valóban így lenne, akkor nagyon be kellett volna zuhannia a használt Teslák árainak (hiszen több az eladó autó és egyébként is ki venné meg őket), de ez (egyelőre) nem látszik a grafikonokon.

Az árak folyamatosan esnek, ahogy egyre több az eladó használt Tesla és azok egyre idősebbek is, de semmilyen nagy törés vagy zuhanás nem látszik az elmúlt hónapok áraiban, sőt ellaposodott a görbe, megállt az előző évek árzuhanása.

A második grafikonnál érdemes figyelembe venni, hogy a legtöbb használt EV fiatalabb, mint a használt Teslák, így nem csoda, ha többért adják őket.

31%-kal több az eladó elektromos használt autó az amerikai piacon, mint egy éve (minden típust figyelembe véve) és a tavalyi 58 modell helyett már 76 féle modellből lehet válogatni a használt autók piacán, s miközben a többi típusra 28%-kal nőtt a Google keresés, a Teslára 7%-kal csökkent. A használt autók között a legnagyobb áresést az Egyesült Államokban egy év alatt a Tesla két modellje szenvedte el az összes autótípust figyelembe véve 2024 elejéhez képest, de ne felejtsük el, hogy ez főleg azért volt, mert az új árai is nagyot estek a Teslának.

Egy szó mint száz, a statisztikákban sehol nem látszik, hogy az emberek tömegével adnák el a Tesláikat, hiába szól erről rengeteg hír és híradó.

De akkor miért zuhantak mint a kő az új autó eladások januárban és februárban is, ha nem Elon Musk miatt?

Elon Musk január 20-án került hatalomba, mint társelnök (csak Trump meg ne hallja ezt), utána kezdett el benáculni (például a német AfD támogatása, stb.), szétverni a kormányzati szerveket és a többi, beleszámítva az átfutási időt (megrendeléstől az átvételig), leghamarabb a február végi eladásokon látszódhatna, hogy az emberek nem hajlandóak több Teslát venni Elon Musk miatt.

Bár ennek is lehet kisebb szerepe, a fő ok teljesen más, mégpedig a modellváltás. A régi Model Y-ból most jön ki/jött ki az új verzió, ezért már senki nem akarja megvenni a régit. Mivel az eladások kétharmadát a Model Y teszi ki, nem csoda, hogy felére-egyharmadára esett az eladott autók darabszáma. A régi modell már raktáron se igazán van, ezt abból lehet látni, hogy bár még kapható a régi modell, de érdemi kedvezmény nélkül, ami azt jelenti, hogy nagyon nincs is mit eladni.

Az új modell már kapható a legtöbb helyen, de még csak a legdrágább verzióban, így nyilván sokan kivárnak a vásárlással, amíg az olcsóbb verziók elérhetőek lesznek.

Szinte biztos, hogy az első negyedév világszinten is katasztrofális lesz a számok alapján a modellváltás miatt, de éppenséggel ez semmit nem jelent és végképp nem azt jelenti, hogy az emberek annyira tudatosakká váltak volna, hogy Elon Musk megborulása és inkább őrült, mint normális közéleti szerepvállalása miatt soha többé nem vennének Teslát. Aki ezt gondolja, azt túl sokat néz ki az emberekből, nagyon kevés ember ennyire tudatos.

A véleményem továbbra sem változott a Tesláról sem és a részvényárazásáról sem, most látszik igazán, hogy csak egy sikeres terméke van a Teslának, a most frissülő Model Y, a Model 3 a futottak még kategória, az összes többi modell pedig csak dísznek van, amolyan kiegészítő kis resztli a kínálatban (a teljes eladás 4,7%-át adja a Modell X/S és a Cybertruck együtt, nagyjából a kerekítési hiba kategóriája ez az érték és nem is látszik, hogy érdemben tudna nőni bármelyik modell eladási száma) és szerintem a nagy növekedésnek már vége.

Azon sem lennék meglepve, ha a tavalyi, tavalyelőtti eladási számok fenntartása is nehezen menne idén, mert egyre nagyobb a konkurencia és valamennyi hatása csak van az Elon jelenségnek, ami eddig növelte az eladásokat, de idén akár csökkentheti is. (Még két éve is azt szajkózták a hívek, hogy évente 50%-kal nőni fog az eladás, a határ a csillagos ég. Most már annak is örülünk, ha egyáltalán nőni tud majd akármennyivel az eladás a tavalyi értékhez képest.) De ez utóbbi hatás, az Elon Musk miatti hatás szerintem sokkal jelentéktelenebb lesz, mint azt a híradások sugallják. A harmadik negyedév számai lesznek majd a mérvadóak, mert az első negyedév pocsék lesz, a második negyedév kiugróan jó az elhalasztott vásárlások miatt, a harmadik és a negyedik negyedév fogja megmutatni, hogy a konkurenciaharc és az Elon Musk féle ámokfutás mennyire befolyásolja a Teslák értékesítését.

Ahhoz, hogy a Tesla tovább tudjon nőni érdemben, kellene egy sokkal nagyobb kínálat a kisautóktól a sportos autókon át a furgonokig. Még ha a négyszeresére tudná növelni az eladásait, akkor se érné utol még a közepes méretű autógyártónak minősülő Hyundai/Kia eladásait sem (7,25 millió autó/év).

Miközben egyre több az alternatíva az elektromos autók piacán, egyre szélesebb a kínálat a kisautóktól a kamionokig és az árháború is egyre nagyobb, főleg a kínaiak miatt, ami megint csak nem tesz jót se a profitnak, se a növekedésnek. A két létező Tesla modellre is ráunhatnak a vásárlók, ha sorban jellennek meg az izgalmas új modellek más gyártók kínálatában, megújított Tesla kinézet ide vagy oda. Ennyi év után egy-egy ráncfelvarrás, új lámpák vagy hűtőmaszk már kevés lehet egy típus további sikeréhez. (Főleg ha csak két majdnem ugyanolyan és ugyanakkora modellt árulsz, viszonylag drágán.)

(Vagy valóssággá válik az önvezetés, amihez látszólag nem vagyunk sokkal közelebb, mint tíz éve és még akkor is kérdés, hogy az emberek akarnának-e önvezető autót, rá mernék-e bízni magukat és egyáltalán mennyit lennének hajlandóak fizetni érte. S hát az sem biztos, hogy a Tesla lesz az első, aki ezzel kijön vagy hogy olyan profitot tudna ebből csinálni, ami indokolná a mostani részvény árazást. (A BYD ugye most kezdte el ingyen adni azt a fél-önvezető megoldást az autóihoz, amiért majdnem ötezer dollárt kér a Tesla Kínában.) Esetleg lehet reménykedni az áramtároló akkumulátor és napelem üzletágban, de ott aztán végképp nagy a kínaiak előnye. )

Azonban a mostani hírek a Tesla végéről és összeomlásáról finoman szólva sincsenek összhangban a valósággal, ezért érdemes nem törődni velük.

Milyen messze van még a Tesla az önvezetéstől? Egy jó példa erre:

Hozzászólások:

Csak Disqus-felhasználók léphetnek be és szólhatnak hozzá a cikkhez.
Subscribe
Visszajelzés
99 hozzászólás
Legrégebbi
Legújabb Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Érdekes, ehhez képest a Cybertruckot se tudják eladni, emiatt 6000$-al csökkentették az árát.https://www.coachesdatabase.com/cybertruck-selling-for-6000-less/
És Európában úgy estek vissza a tesla eladások, hogy az elektromos autó eladás közben nőtt.

Tavaly nyaron meg arrol szoltak a hirek, hogy 2 millio elorendeles erkezett a Cybertruckra. Valahogy ezekbol az elorendelesekbol nem lettek vasarlasok, de az arfolyamot biztosan befolyasolta.

Mikor először láttam képeket erről a förmedvényről, azt hittem, csak mediahack. Van egy mai szemmel zs-kategóriás sorozat a 80-as évekből: Power kapitány és a jövő katonái. Mintha annak a modellezője tákolta volna össze a korabeli technológiával. Vagy egy hülyegyerek, aki életében először szabadult rá egy 3D-modellezőre.

Most tervezek elektromos autót venni, eddig teslákat néztem, de hyundai lesz, emiatt.

Köszi, de használt lesz, Ioniq 5.

én is most nézegetem az elektromos autókat, nekem az Ioniq-ok picit alacsonynak tűnnek, de nyilván vezetni kellene...

Last edited 1 hónapja by Amg

Hát nem tudom de az utóbbi 1 hónap borzalom eredményeként az S&P500 ETF-ek elkezdtek zuhanni, de még a fizikai arany ETC is -3,5% -ot mutat.
Már azon gondolkozom, hogy talán érdemes lesz az élelmiszer felé nézelődni, tekintettel a környezeti változásokra és az egyre szaporodó háborúkra. Persze nincs nálam a bölcsek köve 🙂

Azt azért érdemes megjegyezni a Model 3 eladások is estek 40-60%-al a legtöbb piacon, pedig ott nem volt semmilyen modell váltás.

Egyes országok igen és onnan látszik. Anglia volt egyedül Európában ahol nőtt. Amúgy érdemes TroyTeslike twitterét követni, ő gyakorlatilag állandóan megveri az összes elemzőt Tesla eladások kapcsán. Van fizetős patreonja is ott napi adatfrissítés van.

Last edited 1 hónapja by Istvan Kardkovacs

Egyik filmben volt egy olyan jelenet, hogy onvezeto Model3-ak sorban erkeztek es csapodtak egymasnak. Ha Musk ugy kel fel, akkor mi fogja vissza, hogy xy orszagban adott idore szoftveresen letiltsa a Teslakat? Es innen mar csak a fantazia szab hatart. Esetleg ha Europat akar leckeztetni akkor akar egesz eu-ban nem indulnak. Esetleg leallnak par perce napkozben. Adott egy orult (megannyi fanatikussal akik szemeben o a megvalto) es a kezeben komoly technika amivel vissza is lehet elni.

Es ha valaki szerint ez elkepzelhetetlen. Erdemes elolvasni a mai reakciojat a lengyel kulugyminiszter fele https://x.com/elonmusk/status/1898759859459203457

Nem mondom hogy elképzelhetetlen, de kb. kimerítené az üzleti öngyilkosság fogalmát egy ilyen lépés.

mondjuk amit a twitterrel művelt, az is üzleti öngyilkosság kategória, nem nagyon zavarta az sem 😀

Most hogy mondod, ezzel nem tudok vitatkozni...

Ugyanezt mondom a kinai elektromosautokra egy joideje. Csak akkor meg remalmaimban sem gondoltam volna, hogy amerika ekkorat fordul, na meg a teslak valahogy nem terjedtek el annyira mint a kinai e-autok akarnak. Szerintem pontosan ezert nem is fognak elterjedni annyira mint mondjak. Szoval mindket verzioban ott a potencialis veszely es musknal mar elgurult a gyogyszer...

Az jó film.
A címe: Távol a világtól
Fent van Netflixen.

Ez a náci karlendítéses ökörséget, hogy még cikkbe is megírják páran, mint te is.. ez nevetséges és szomorú is.
Elon Musk egy darabosan mozgó kocka, felemelte a kezét és mondta a supportereknek, hogy a szívem a tiétek. Erre képesek egyesek ezt teljesen kiragadni és az alapján gyakorlatilag fake news-t generálni. Mennyire vehető itt komolyan így a politikai tartalom amit terjesztesz?

És pont nem Musk fan vagyok, csak ez az ökörség és a média koholmány nevetséges pláne, komoly hírként kezelni. Inkább azt írnád ki, hogy Kriptokkal évtizede Pump and Dump-ol az még illene is a profilodhoz, de kamu nácinak kikiáltani telexes meg balos cikkek alapján, mi értelme? Egyáltalán Musknak mi köze lenne a 1940-es évek náci németországához? Magyarázza már el nekem valaki aki csak balos híreket olvas.

Több volt az, mint darabos mozgás, de hogy a romaiakat szerette volna utánozni vagy a nácikat, hát ki tudja ezt biztosan rajta kívül. Valoszínuleg az afd-hez sem a darabos mozgása miatt jelentkezett be online. Egyébként olyan, mintha bolond lenne szegény, mint a fonoke. Páratlan napon ki akar lépni a natobol, páros napon meg verekedni hívja putlert(?). Olyan mintha egy videojatékban élne, teljesen megnyugtato
https://privatbankar.hu/cikkek/nemzetkozi/megbukott-elon-musk-ervelese-a-naci-karlenditesrol.html

Semmi köze a nácikhoz, csak véletlen felhívja a széljobb AfD-t a választás előtt, hogy ők Németország egyetlen reménysugara. Vagy ezt is csak az AI generálta szerinted?

"Kurt Vonnegut egyik regenye az Ej anyank, es annak harmadik oldalan van egy bekezdes »Ez az egyetlen tortenetem, amelynek tisztaban vagyok a mondanivalojaval. Nem mintha valami csodalatos mondanivalo volna, egyszeruen csak tisztaban vagyok vele: azok vagyunk, akiknek kiadjuk magunkat, igy hat vigyaznunk kell, minek adjuk ki magunkat«.

A kerdes, amit fel kell tenned magadnak, hogy milyen ember az, aki ilyesmit muvel? Milyen ember az, aki ezzel viccel? Emberek millioit lottek bele meszesgodorbe vagy gazositottak el, miutan mindent elvettek toluk, milyen ember az, aki szerint ez akkora marha nagy poen? Meg profi szineszekkel is elofordul, hogy lemondanak egy szerepet, mert nem akarnak lelkileg azonosulni nacikkal es borkabatban karlengetni, milyen ember az, akibol ez csak ugy tok spontan felbuzog?"

FYI. Valahanyszor azt mondjak neked, hogy ez vicc, mindig hulyenek neznek.

Gondolom te a Mikulásban is hiszel.
Ha úgy mozog mint egy náci és úgy hápog, mint egy náci, akkor náci. Ennyike.
Anno a barlangban rekedt gyerekek megmentőit pedózta le, aztán azzal védekezett, hogy Dél-Afrikában mindenki pedónak hívja egymást.
Gondolom azt is elhitted neki, mert csak a "balos propanda" támadta be.

ja, meg közben megtolta az AfD kampámyát, áh, nem náci

Nem csak Németországban voltak nácik. Hallottál már Dél-afrikáról? De Musknak egyáltalán mi köze lenne a Dél-Afrikai apartheidhez? Az apja csak véletlenül volt pont politikus és a család is biztos a saját lábán állt, azért gazdagodtak meg. De biztos semmi közük az egészhez és ők csak jót akartak ott mindenkinek. És aztán az apartheid után, amikor a családi kölcsönből tech cégekbe fektetett az sem volt a vagyon tisztára mosása.

2024 közepe óta hallatszódtak a Model Y Juniper pletykák, tehát már 2024-et is vastagon érintette az elhalasztott kereslet.

Múlt héten vettünk át egy új M3-at Budapesten, szombaton óriási tumultus volt, 10p-ként vettek at kb. új autókat. Most kezdték el az új Y-okat is átadni, ki fog lőni megint a Tesla valszeg, amint a valóság lerázza majd magáról a mostani sablonos bullshit híreket amiket most felkapott a média.

A Tesla pedig magasan a leghatékonyabb autó, ár érték aranyban max Kia-Hyundai tudja felvenni vele a lépést.

Az Y-nak sok a konkurenciája már valóban, de ha valakinek nincs SUV fétise (ami már ritkaság), sedanok esetében a Model 3 (főleg a standard range) továbbra is a legjobb ár-érték a kategóriában, bőven bőven 20M alatt.

Ioniq 6 király, és erős második, viszont azonos felszereltség mellett kb. 1.5 millával többe fáj, mint a Model 3 SR, valamivel több range és gyorsabb töltés, viszont NCM battery (a Model 3 SR LFP-je sok szempontból szerintem kedvezőbb tulajdonságokkal bír összességében az itthoni enyhe klímához), plusz jóval nagyobb a Tesla csomagtere, valamivel erősebb (225 vs. 280 hp, bár ez nem mindenkinek számít, de azért fun), és fogyasztása is jobb, illetve a Tesla software továbbra is nagyon magasan a legjobb szerintem.

Sok dolog ízlés kérdése pl. a minimalista vagy "rendes" autó belső, stb.

Ezzel együtt, nekem személyesen már annyira zavaró Elon viselkedése, hogy kicsit megbántam, h Model 3-at vettem Ioniq 6 (vagy BYD Seal) helyett, hiába egyértelműen jobban megfelel az igényeimnek. Az EV még mindig kicsit politikai statement is, és a Tesla most egy nem annyira jó statement.

Van olyan elektromos a piacon aminek a csomagtere osszemerheto egy kombi Ceed-l? Elkezdtem nezelodni elektromos autok irant, de amit eddig eloben lattam annak mind nagyon pici volt a csomagtere.

(Tudom, hogy akar meg is googlizhatnam, de ugy latom te mar 100-szor jobban körbejartad a temat, ugyhogy egybol a szakemberhez fordulok inkabb 😀 )

Köszi. Tudom, hogy nem rosszak mar a kinaiak, de azt elvbol nem fogok venni.

Lehet hogy nagyon hatekony a Tesla de brutal draga ra a casco meg a gumi is. MG4-em van, joval tobbet eszik , de a cascoja nemcsak a Teslahoz hanem minden mas villanyautohoz kepest is sokkal olcsobb. Emiatt az uzemeltetesi koltsege messze olcsobb mert otthoni toltesnel az aram koltsege a legkisebb tetel a kocsi fenntartasaban ha nem taxis vagy.

Ha már Modell Y. Van 20M Ft-ért hasonló tudású, hasonló méretű, hasonló teljesítményű, hasonló felszereltségű és hasonló hatótávot tudó elektromos suv? Én nem nagyon találtam, pedig most erősen keresgélek...

Köszi az ajánlásokat! Az Model Y Long Range (75 kWh akku) most 20.5M, ez kb a teteje, amit az autóra szeretnék szánni (az oldalon olvasott tanácsok alapján 😀 ). Az Ioniq 5 nálam is rajta van a listán, viszont ha hasonló szintre konfigurálom, akkor már kicsit drágább, és nem tudom, hogy csak "papíron"-e, de a csomagtartója jóval kisebb.

A Kona, EV3 kicsik.

Az EV9 tetszik, de az 25M-tól indul.

A BMW iX 40M-tól indul. (Van 2 kisebb modell, de azok kicsik, és felkonfigurálva meg jóval 20M fölött vannak azok is.)

ID buzz szintén 25M+ ha normálisan felszerelem.

A Skoda Enyaq a nagyobb aksival szintén már 20M, és innen kell még a dolgokat belepakolni, amik a Teslában már benne vannak.

Félreértés ne essék, nem akarom a Teslát védeni, sőt amit a szervizháttérről olvasok, az erősen eltántorít a márkától, de ár / értékben az Y egy nagyon erős ajánlat még mindig.

Négyfős család vagyunk, mindenki 180 cm felett. Az Y jóóóval nagyobb, mint az Ioniq 5. Magasabb, szélesebb, hosszabb, nagyobb a fejtér, a csomagtere meg közel másfélszer (!) akkora...

A Niroval az a bajom, hogy nem szép. 🙁
A Kona még fogyasztható.
A Teslában a kezelőfelület és az ökoszisztéma ami igazán vonz (technológiai beállítottságú vagyok).

Félre ne érts, az Ioniq 5 is nagyon tetszik, de az Y egy hajszállal jobban.
Viszont Elon viselkedése miatt valszeg leteszek a Tesláról.

Last edited 1 hónapja by Viktor Csete

Papíron 1.5x akkora, vagy mérve is? Nem lehet, hogy az Ioniq 5-öt csak a kalaptartóig mérték az Y-t meg a tetőig? (Nagyobb autó az Y, de ennyivel nem szokott nagyobb lenni a csomagtartó hasonló méretű autókban.)

Ioniq 5 vs Tesla Y csomagterek:
Hátsó csomagtér: 527 liter vs 854 liter
Első csomagtér (frunk): 24 liter vs 117 liter
Hátsó ülések ledöntve: 1587 liter vs 2158 liter

Nekem nem jön be az elektomos autózás. Csak nyűg városi használaton kívül hosszab utakon. Álandó tervezés, hol töltsem, mennyi ideig kell ott dekkolni, lesz-e szabad töltő, extra kitérők esetén ujratervezés, számolgatás bele fér e, stb... Elmész nyaralni, keressed a töltőt hazafelé indulás előtt, vagy cigánykodjál hosszabitóért, konektorért. Egy idő után inkább fárasztó ezzel élni.

Last edited 1 hónapja by Veres József

Az autós nyaralás szerintem egy szoci hagyaték (Balatonra Wartburggal), amit nem tudunk levetkőzni.

Teljesen távolságfüggő, hogy lenne már szoci. Jóhogynem Horvátországba is repülővel megyek.

én értettem a mondanivalót - pl egy Budapest - Zadar 630km, 6 óra vezetés, a repülő 1 óra 10 perc

mindenki el tudja magának dönteni, hogy melyik hangzik jobban

én pl jóhogyde repülővel mennék, mert ahogy egy bölcs mondotta vala: vezessen annyit akinek 3 anyja volt

egen, mindenesetre kategórikusan kijelenteni hogy horvátországba csak az autó a jó megoldás, legalábbis fura

ti pl hogy mennétek érdről?

Horvátországba egyébként ősszel vagy tavasszal érdemes menni, mert az infrastruktúra hatalmas turizmusra van kiépülve, rengeteg a látnivaló, mindezek nagyon kényelmesek tudnak lenni, mikor alig van valaki.

A reptérre is el kell jutni, meg nem a reptéren szeretnék nyaralni. Ill. ott sem 7/24 a szállás pár száz méteres környezetében punnyadni... No meg 5 főre már a repjegy kb. duplája, háromszorosa mit az autós költség.

Csak hogy kicsit tágítsuk a képet: el kell jutni a reptérre, 1-2 órát dekkolsz a reptéren, repülsz, begyűjtöd a csomagod, valahogy eljutsz a szállásra... Nem biztos, hogy időben ez sokkal kevesebb. Meg aztán reptér sincs minden városban, ha nem Zágráb/Dubrovnik/Zadar/Split az úti cél, akkor helyben tömegközlekedés, vagy autóbérlés marad. Ha nem csak a parton akarsz feküdni, szintén meg kell oldani a kirándulásokhoz a közlekedést. Meg aztán autóval több cuccot (kaja, sup, bringa...) is vihetsz magaddal, ami még inkább az autó felé tolja a matekot.
Parton fekvős nyaraláshoz és városlátogatáshoz jó lehet a repülőzés, viszont egy aktív, jövős-menős nyaralás autóval egyszerűbben kivitelezhető. De számolni is kell mindenképp, mert pl. családos (4-5+ fő) nyaralásnál már eleve a sok repjegy megdobja a költségeket.

Csak mondjuk repülővel sokkal neccesebb a cuccolás, pl. ha Paklenicába akarok menni sziklát mászni, nem csak a tengerparton dögleni, akkor elrepülni Zadarba, onnan vagy tömegközlekedéssel elszenvedni Starigradba vagy ott autót bérelni már nem kevésbé időigényes, mint elautózni oda, és a cuccokkal, autóbérléssel együtt már neccesebb.
Amíg egy all inclusive hotelban eltöltött 2 hét a nyaralásod, persze hogy jobb a repülőzés mint az autózás.

Haha, pont erről van szó. 😀 Horvátországba legalább 6-7 órát autóval, forróságban, dugóban, drága autópályán.

Last edited 1 hónapja by rnd_5letek

rnd_5letek és NGergo
Repülőút másfél óra, de reptérre eljutni + indulás előtt 1,5 órával előtte ott lenni, majd reptérről a szállásra utazni, ha szépen kiszámoljátok (ha már a kiszámoló.hun vagyunk) egyáltalán nem gyorsabb repülővel, cserébe nincs autód a helyszínen. Béke.

Ha valaki nem szeret vezetni, ne menjen autóval. Pályán mindig van parkoló, a helyszínen meg szintén kell parkolni ha bérelsz autót, tehát ezt az érvet nem értem.

A nagy utazó hollandok, németek nem szoc hagyományok miatt utaztak/utaznak sokat autóval, lakóautóval 😉 És Amerikában is sokan simán kocsiba ülnek mind a mai napig repülés helyett.

A lakóautó más kategória és egy elég kis réteg. Mivel itt a töltésről volt szó, felteszem nem 1-200 km-es utakra gondolt a szerző, amire a németek meg a hollandok autóval járnak.

Nem csak lakóautóval utaznak, Ausztria és Svájc nyáron és téli síszezonban tele van holland rendszámú autókkal, eddig majdnem minden panzió jellegű szálláson parkolt holland autó is, ahol megszálltunk. De biztosan szoci hagyomány miatt teszik, nem azért mert ha aktív nyaralást csinálnak, olcsóbb, kényelmesebb ha a felszereléseiket is elviszik autóval.

Inkább az a szoci hagyaték, hogy az országhatár egy kemény fal, és ezen gondolkodásmód alapján persze, belefér egy ilyen kis országon belül az elektromos autózás, feltéve ha családi házban laksz. De egy szimpla tátrai hétvége vagy egy hétvégi ausztriai sítúra nem fér bele semmilyen elektromos autóval sem.

Időnként feltör bennem, hogy cseréljem le zöldebbre a dízelt, de sose térülne meg egy, az autómnál 10+millióval drágább EV. A meglévő 4,7L fogyasztással kimegy a világból (családdal pályán), kb. 930km után kér enni. A városban alig használom, inkább gyalog v. kerékpárral megyek.
Nekem nem lenne önazonos a környezetvédelmi okokokkal indokolt elektromos autózás, ha mellette évente többször is repülök.

Ezzel nagyon egyet tudok érteni. Nálunk is dízel van, kb hétvégén használjuk, néha előfordul hogy 2 hetet áll. Van hogy egy héten egyszer elmegyek vele piacra, de arra is már sajnálom beindítani

Addig jó a repülővel mész, amíg csak városnéző/tengerpart/túrázós nyaralásra mész, amint valami olyan hobbit akarsz űzni, amihez nagy cucc kell, az autó sokkal olcsóbb és kényelmesebb megoldás. Repülővel 2 vagy 4 bringát vinni egy rémálom lenne, és több százezerért kéne megfelelő bringás tokokat beszerezni előtte, és még azzal sincs meg a garancia, hogy a bicót nem teszik tönkre rakodás közben.

Túrázós nyaralásra is sokkal jobb az autó, ha még lehetséges a távolság miat (Franciaországba még autóval mennék - sajnos épp a távolság miatt még nem voltam), mert a túraeszközök is tág skálát tudnak lefedni, és ami nincs ott, azt nem tudod használni, inkább viszel utólag nézve felesleges cuccokat is, van ami ott derül ki, hogy kell-e

A válaszolókhoz is szólva: addig jó, amíg megvan a pénz meg a szabadság arra, hogy mi dönthetjük el, hogy utazunk. 🙂 Én próbáltam már repülőt, saját autót, kocsibérlést - mindennek megvan az előnye és a hátránya. A sok fapados fos-air órákat késik az amúgy is szemét időpontokban indított járatokkal, kényelmetlen az utazás és persze a legalja, amit művelni képesek minden téren. A tömegközlekedés vs helyben kocsibérlés is attól függ, hogy eldugott helyekre mész-e. A saját kocsis utazgatásnál meg fárasztó átvezetni fél Európán, ill. pluszban egy vagyon lesz a parkolás és ilyen-olyan útdíj. First world problems. 🙂

Nagy köszi a "Musk fel evente onvezetest iger" linkhez, mentettem.

Nagyon kivancsi vagyok mi lesz, azert a Teslanak mindig is novelt az erteken a "coolsag" faktor. Foleg az amerikai piacon az elso evekben a Tesla vasarlok 90%-a kornyezettudatos, gazdag, tech geek es valoszinuleg demokrata szavazo volt. Egy ideje nem kovetem oket, lehet hogy valtozott.

Ezen én is gondolkodtam. Miklós azt írja az átlag vásárló nem igazán tudatos, viszont a Tesla esetén ez pont lehet másképp.

persze-persze. A nagy kornyezettudatos uj tesla tulajok nullarol padlogazzal indulnak a kovetkezo lampaig mert az olyan kornyezettudatos. Na varjunk csak

Ne a magyar élményeidet vetitsd ki az amerikaira. Magyarországon tipikusan a gazdag vállalkozó vesz Tesla-t. Amikor először megjelentek, akkor őszintén szólva én inkább csak korábban BMW-t vezető félmaffiózóknál láttam. Azóta már elérhetőbb persze. USA-ban meg mondjuk a Szilícium völgyi szoftverfejlesztő.

Ahogy Németországban ha látsz egy drága Audit/BMW-t azt valószínűleg egy középkorú/idősebb orvos/mérnök/egyéb jól kereső értelmiségi vezeti. Magyarországon új BMW-t 90%-ban NER lovagok meg egyéb maffiózók engedhetnek meg csak maguknak, akik nyilván más stílusban is vezetnek mint egy német háziorvos.

nem a magyar elmenyemet vetitem ki, mert olyan nincs is. Nemeto-ban elek tobb mint tiz eve. Itt is ugyanaz megy mint mindenutt, hulyek mindenhol vannak

Ennek semmi jelentősége abból a szempontból, hogy továbbra is vesznek-e Tesla-t, vagy váltanak, mert a cég már nem az a menő kis startup, aki lerombolja a fosszílis autólobbi-establishmentet.

pont erre probaltam ravilagitani, a Tesla vasarlok nagyon nagy resze egyaltalan nem kornyezettudatos. Sem most sem korabban.

$229 per pillanat és lefelé van tér, nem mondom, hogy vége, de a befektetők arcára ráfagyott a mosoly, az biztos

Én arra gondoltam h majd kap valami nagy állami megrendelést a tesla, kormányzati autókra vagy hasonló...
(Korábban elvetettem volna, mondván túl magyaros a gondolkodásom, de ma már nem lepne meg)

És ugyanez igaz az összes többire is. Nem gondolom, hogy a Biden adminisztráció kompetensebb lett volna, vagy éppen a szocik 2010 előtt.
Itt a lényeg az emberek megosztása - hogy amíg utálkoznak - mint most maga, addig sem a valódi problémákkal foglalkoznak.
Ez a politika lényege, illetve ezeknek az ál-demokráciáknak is, ahol a szavazókat a social media ennyire befolyásolni tudja.

Mostanában nem, de azért az 1800-as évek elején vezették érdekes emberek az USA-t. 🙂

"Nem gondolom, hogy a Biden adminisztráció kompetensebb lett volna, vagy éppen a szocik 2010 előtt."

Nem talalom az erveket, a szamokat az allitasaid alatamasztashoz.

Bidenrol sok rosszat lehet mondani, de a nagy "szakerto" burokrata generacionak az utolso mohikanja volt, aminek a meg letezo maradvanyait most verik darabokra. (Lasd meg pl. Robert Reich vagy akar Bernie Sanders, emberek, akik reszt vettek a 60-as, 70-es evek polgarjogi mozgalmakban, aztan kitanultak, hogyan kell kessel-villaval enni, hogyan kell targyalni szivarfustos szobakban normalis ervekkel, amirol a demokracia allitolag szolna. Most 80 es a halal kozott vannak.) Meg igy elete alkonyan, szenilisen is hatalmas munkabirassal jart ki a szekertaborok kozott olyan hatteralkukat, amirol azt hittek, hogy lehetetlen, az, hogy a US makrogazdasagi adatok annyira jok lettek tavaly, amennyire, az nagyreszt az o teamjenek az erdeme.

Szerintem lathato, hogy Trumpek csapata nem ebbol az "iskolabol" jon, inkabb egy banankoztarsasag vezetesere hajaz.

Szóval akkor most kell bevásárolni a Tesla részvényből?

vagy fogadhatsz akár a pirosra is. egy világgazdasági válság küszöbén nem biztos, hogy szerencsés pont teslaba pakolni a pénzt.

LOL. Egyedi reszvenyt csak a batorak vegyenek. Foleg, ha egy toxikus defektes fazon van a ceg elen, es a ceg csokkeno eladasokat produkal.

500-as strike körüli call-t vegyél, sokkal többet nyersz amikor felmegy. 😀

https://insideevs.com/news/752184/polestar-3-tesla-lease-deal/

Polestar's 'Trade In Your Tesla' $20,000 Deal Is Already A Hit

A Tesla legnagyobb risk-je Musk erőteljes hübrisze. Ilyen szintű hübriszt az emberiség írásos történetében mindig megbüntetett a sors, vagy az istenek.

Nem tudom elképzelni, hogy pont Musk lenne kivétel

Cikkgyűjtemény
Új vagy az oldalon? A gombra kattintva találod az eddigi fontosabb cikkek gyűjteményét téma szerint.
Megnézem!
Keresés
Kövess minket
facebook
youtube
Hirdetés
Támogatás
Ha szeretnéd, van lehetőséged anyagilag is támogatni a munkánkat.

Átutalással a Raiffeisen Bank 12020407-01558219-00100002 számlaszámra a Kiszámoló Egyesület részére. A közlemény "Támogatás" (fontos!)
Bankkártyás támogatási lehetőség hamarosan. Köszönjük, ha érdemesnek tartasz bennünket a támogatásra.
Archívum

Archívum

crossmenu
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram