Az élet autó nélkül
Ma Magyarországon 3,084 millió személygépjárművet tartanak nyilván, ennyi jut a 4,1 millió háztartásra, ezek a háztartások mintegy 22%-a 65 éven felüli személyekből áll.
(A személygépjárművek 8,7%-a céges tulajdonúak, de mivel a kis kft-k és bt-k cégautói gyakorlatilag magánautóként üzemelnek és sok személygépjármű, furgon és terepjáró teherautónak van vizsgáztatva, így nem is szerepelnek ebben a statisztikában, fogadjuk el, hogy nagyjából ennyi személyautó van Magyarországon. A teherautók 68%-át, 280 ezer járművet személyautó jogosítvánnyal lehet vezetni.)
Ha élünk azzal az egyszerűsítéssel, hogy az idősek csak talán 15%-a tart fenn autót, akkor 3,33 millió háztartásra jut 3,084 millió személygépkocsi.
Mindeközben 4 millió ember a hivatalos létminimum alatt él, a gyerekes családok 47%-ával, a gyerektelen háztartások 35%-ával előfordult egy év alatt, hogy nem tudott még élelmiszert sem vásárolni.
Az átlagemberek mintegy 80%-a még három hónapra elegendő megtakarítással sem rendelkezik, sőt 1,2 millió személy van fenn a rossz adósok listáján, akik legalább egy pénzintézetnek legalább 100 ezer forinttal tartoznak legalább 90 napja, de azért autófenntartásra szinte mindenkinek futja.
Még akkor is, ha egy 13 éves átlagautó egy 15 ezer kilométeres átlagfutással havi 75 ezer forintba kerül, de egy évi 10 ezres futás is hajszál híján havi 60 ezres kiadást jelent. (kalkulátor)
Nyugdíjmegtakarításra és a hiteltörlesztőre nem futja, de azért autóval járunk dolgozni, mert mi kérem urak vagyunk.
Sokan az időnyereséggel indokolják, hogy miért autóval járnak dolgozni. Úgymond tömegközlekedéssel 2-3 óra lenne az, ami autóval csak napi egy óra.
A magyar nettó átlagfizetés 154 ezer forint, a most fontosabb medián pedig csak 126 ezer forint. Vagyis az átlag munkavállaló több időt nyerne és nem lenne kevesebb pénze, ha csak négy órában dolgozna és busszal járna munkába, hiszen jelenleg a fizetésének legalább a fele a munkába járásra megy el az autó miatt.
(Volt olyan ügyfelem, akinek a férje Szentendréről járt be autóval Ferencvárosba dolgozni havi 130 ezer forintért. Ha otthon maradt volna, se lettek volna szegényebbek. De erről hallani sem akart. Ahogy arról se, hogy máshol dolgozzon, mert itt kényelmes munkája volt.)
Miközben sok nagyvárosi autótulajdonos túlbecsüli a tömegközlekedés és alulbecsüli az autós közlekedés időigényét, elfeledkezik az olyan időkiesésről, mint a szervizben, műszaki vizsgán, gumicserén, autómosóban, parkolókeresésben, benzinkúton és egyéb helyeken elvesztegetett időt, ami éves szinten komoly időt tesz ki.
Ennél már csak az érthetetlenebb, amikor relatív drága, 2-3 milliós autók is heteken át ott állnak az utcán mozdulatlanul, esetleg a tulajdonosaik hétvégenként elugranak velük egy-egy bevásárlásra.
Az autótulajdonosok igen komoly hányada tökéletesen meglenne autó nélkül, sőt gazdagabbá válna, ha nem vinné el az autó a pénze egy komoly részét.
Ha az autóra fordított havi 60 ezer forintot félrerakná 35 éven át 3% reálkamat mellett, mai értéken 44 millió forinttal lenne több pénze.
Az autó nélküli élethez rengeteg lehetőség kínálkozik:
– A tömeg- vagy közösségi közlekedés. Minden ellenkező véleménnyel szemben Magyarországon világszinten is remek a közösségi közlekedés. Én Budapesten szinte csak azt használom, rengeteg időt spórol, hogy más vezet helyettem, amit olvasásra tudok fordítani.
– Egy robogó megvétele, fenntartása és üzemeltetése töredéke egy autóénak és az év nagy részében reális alternatíva lehet. Ugyanígy egy kerékpár is sok ember számára lehetőség.
– Agglomerációból való bejutásra vagy vidéki útra elérhetőek a telekocsi szolgáltatások, ahol a vonatjegy feléért kényelmesen mehetsz autóval valaki mással. Erről itt már írtam bővebben: Telekocsi. Akár állandó sofőrt is találhatsz, aki napi szinten behoz Törökbálintról Budapestre, napi 3-400 Ft-ért.
– Munkahelyi telekocsi. Az egyik munkahelyemen mindig néztem, hogy az egy felé lakó kollégáim mindegyike bejön 30 kilométerről külön-külön autóval és utána külön-külön fizetik a teremgarázsban a havi bérletet, noha a törökbálinti gond nélkül be tudta volna hozni a budaörsit és a 11. kerületit akár minden nap. De nem, mindenki külön jött, mert csak. És nem, nem rohantak a gyerekért az óvodába munka után.
– Taxi, Uber, Wundercar. Egyáltalán nem olyan drága havonta kétszer-háromszor taxizni 2-3 ezer forintért, ha cserébe nem kell autót fenntartanod.
– Bevásárlás online. Már nem csak elektronikai cikkeket, hanem napi élelmiszert is kérhetsz házhoz szállítással egyre több magyar városban. Most már tényleg felesleges azért autót fenntartanod, hogy hazahozd a mosóport és az ásványvizet a Tescoból. A nehéz dolgokat házhoz szállíttatod akár 299 Ft-ért is, a kisebb dolgokért pedig elmész gyalog. A Tesco online vásárlásról már itt írtam: Bevásárlás a karosszékből.
– Autóbérlés. Az autóbérlés nem olyan drága, mint legtöbben gondolják. Idős, de használható 15 éves autókat 3.500 Ft-ért adnak kölcsön naponta, teljesen vállalható 6-10 éves autókat pedig 10 ezer forint környékén. (Találomra egy példa, de találsz rengeteget a google-lel.) Olcsóbb bérelni egy autót évente kétszer egy hétre, mint egész évben fizetni a fenntartás és az amortizáció költségeit. (És jobb is, ha a kölcsönautóba hajtasz bele 2.000 kilométert egy olasz út alkalmával és nem a sajátodba.)
– Car sharing. Már Budapesten is elérhető a car sharing, amikor bepattansz egy-egy autóba és használod, amíg szükséged van rá. Van egy havi díj (1.290 Ft), óradíj (585 Ft-tól kategóriától függően) és kilométerenként 100-130 Ft. Ha hébe-hóba kell autó az ügyeidet intézni, ez is jó választás lehet. Egy ötórás, negyven kilométeres körtúrát 7-8000 Ft-ból úszol meg. De ha csak két órára és 15 kilométerre kell az autó, akkor 3.000 Ft körül van a számla vége. Ezért viszonylag új autókat bérelhetsz nagy szabadsággal. Részletek itt: Car sharing.
A lakhelyválasztásnál is legyen fontos szempont, hogy meg tudod-e oldani az életedet autó nélkül, milyen távolságban vannak a bölcsődék, óvodák, iskolák és a bevásárlási lehetőségek.
Ha szeretnél spórolni egy igen komoly összeget havonta-évente, ha szeretnél egészségesebben élni, akkor fontold meg, hogy elhagyod az autóval való közlekedést. Nem kell pánikolnod, gond nélkül megteheted, hogy megtartod az autót 3-4 hónapra, amíg kideríted, hogy le tudsz-e szokni erről a szenvedélyedről.
Természetesen nem azt állítom, hogy mindenki tud autó nélkül élni, ha te vízvezeték-szerelő vagy, nyilván nem járhatsz busszal az ügyfelekhez. (De például tudok olyan ügyvédről, aki mindenhová taxival jár, mert sokkal olcsóbb, mint fenntartania egy 15 milliós autót, amit mindenki elvár egy sikeres ügyvédtől.)
De sok százezer embernek forradalmat hozna az anyagi életében, ha a kifogásai helyett inkább átgondolná, hogyan tudja megoldani az életét autó nélkül. Sokkal könnyebb, mint sokan azt feltételezik. Az idegrendszered is kisimul, ha nem dugóban üldögélsz és morogsz napi kétszer egy órát.
A cikk nem arról szól, hogy ha megteheted, nem lehet autód. A cikk arról szól, hogy az autótulajdonosok kétharmada nem tehetné meg, hogy autóval járjon, mégis így tesz, miközben rengeteg alternatíva közül választhatna.
És igen, a borsodi kisvárosban nincs car sharing, ott marad a bicikli, a robogó, a gyaloglás, telekocsi, külföldi utakhoz autóbérlés és a tömegközlekedés. Ha pedig megteheted, természetesen miért ne vennél autót. Ha megteheted.
Ha szeretnél többet tudni a pénzügyekről, gyere el az Akadémiára, hamarosan indul a következő.
Valódi pénzügyi tanácsadásra van szükséged, eleged van már az ügynökökből? Kattints a linkre további információért.
Olvasd el a többi pénzügyekről szóló írást is a kiszamolo.hu oldalon.
Ha szeretnéd tudni, hogy új poszt jelent meg a blogban, jelölj be minket a facebookon:www.facebook.com/kiszamolo vagy RSS-en
én csak félig vagyok ilyen, erőn felül van az autó, de most már inkább lusta vagyok és öreg, buszoztam-vonatoztam eleget fiatalon. 🙂
hogy lehet ilyen marhaságot leírni, hogy “én tuti nem adnám ki az ingatlanomat egy olyan bérlőnek, akinek nincs sajátja.” 🙂
talán inkább olyannak, akinek nincs állandó lakcíme, nem? nem ugyanaz.
anyámékhoz vagyok bejelentve, sőt még a vállalkozásom is, de 15 éve nem élek otthon, viszont sose volt sajátom, és nem is lesz még jó darabig, ha lesz egyáltalán.
amíg nincsenek cégek, amelyek bérlakások kiadásával foglalkoznak, addig ez bizony bizalmi viszony, de nekem eddig mindig remek tulajokkal volt dolgom, cserébe én vagyok a bérlők gyöngye. 🙂
Hát, kívánom neked, hogy menjél elektromos biciklivel naponta legalább ötven kilométert. Hóban, fagyban, szélben, esőben.
Aki nem egy tíz kilométer sugarú körben éli le az életét, és nem áll meg a busz tízpercenként a háza előtt -tömegközlekedés vidéken gyakorlatilag nem létezik-, annak igen nagy hendikeppje van, ha nincs kocsija. Az már tényleg más kérdés, milyen az a kocsi. Én is naponta látok lakótelepi parkolókban, vagy sorházak előtt olyan autókat, amik saccra többet érnek, mint a lakás, ami előtt parkolnak. Nagy élményem volt, amikor tavaly a ballagáskor tévedtem a helyi, kisvárosi gimnázium környékére. A tanulók többsége helybeli, tehát max. 30 perc gyaloglásra lakik az épülettől, de a gimnázium előtti két nagy parkoló, és az összes környező utca olyan zsúfolásig tele volt kocsikkal, mint egy használtautó telep. Az ilyesmi persze valóban irritáló, de a cikk -nyilván nem szándékosan, oda van írva a végére- első olvasatra megint nagyon általánosító hangvételűnek tűnik, mintha aki átlagfizetésen, vagy alatta él, egyáltalán nem engedhetné meg magának, hogy kocsit tartson.
Odáig nem vetemednék, hogy eladjam a kocsit (egyszeri bevételből vettem 10 éve, nagyon keveset kell rá költeni, egyelőre cserélni se akarom), az ugyan valóban kiderült, szervezhető (most, egyelőre) az élet anélkül, hogy én mindennap kocsizzak, de nem mennék vonattal nyaralni (52 kiló vagyok, a cipekedés esküdt ellensége), és anyám lassan beér a korba, amikor fuvarozni kell. Viszont nem zsebpénzt keresek és remélhetően tudok számolni is.
És tény, a carsharinghoz jelenleg nincs semmi türelmem, félek úgy járnék vele mint a lakógyűlésekkel a társasházban, amihez kb. pszichológus és kötélidegek kellenek egyes környékeken.
én azt nem értem, miért hiszik azt az emberek, hogy megvettek egy ingatlant, és puff, pipa, révbe értek, gond letudva egy életre.
páromnak kétszer is volt sajátja, most mégsincs, mert az élet ennél azért egy pöttyet bonyolultabb már, és a rugalmasság az egyik legnagyobb érték.
ha most vennék pl. Pesten egy lakást, sanszos, hogy adhatnám el pár év múlva, mert változik a helyzet – akár munka, akár család miatt.
azt se nagyon fogom fel, hogy a 27 éves öcsém miért akar mindenáron lakást venni abban a kisvárosban, ahol most él, mikor még annyi minden jöhet az életben, amikor a lakás csak kolonc lesz.
en kiadom a lakasomat olyannak is, akit nem ismerek, es nincs lakasa. Ha normalis a megjelenese, es tudunk par szot ertelmesen beszelni, akkor megkapja.
Amugyis, a berlok nagyresze rendes. Tudom, hogy vannak nagyon problemasok is, de az kb 5% alatt lehet.
Ha vidéken élnék talán másképp látnám.
Rövden összefoglalva:
Ha haverokkal megyek vhova, vagy meccsre megyek, akkor nem kell málnaszörpöt inni.
Ha távoli városba megyek ott az Oszkár. (a MÁV a sok ingyenélő miatt drága)
Bp belvárosát elérem 25 perc alatt tömegközlekedéssel.
Munkába elvisz a BKV és a céges busz
A heti bevásárláskor kell 5 percet cipekednem a busztól hazáig, ezt kibirom.
Anyukámnék két buszmegállóra laknak, gyalog 15 perc.
És szerencsére asszonynak sincs igényre rá.
Ja…és nem akarok ellustulni, nem akarok olyan ember lenni, aki nyaraláskor a Balatonon kocsival megy vacsorázni az étterembe (!!!!)….mert még azt a 15 perces sétát se képes megtenni a friss nyári levegőn…
Én a hozzászólásokban is azt látom, hogy az emberek a leírtak ellenére sem gondolnak bele, hogy hosszútávon mennyibe kerül valójában egy autó fenntartása, csak azt látják, hogy autó nélkül néhány kiragadott alkalommal több ezer forintba kerül eljutni egyik helyről a másikra. Azt már nem nézik, hogy az autó akkor is pénzbe kerül, amikor éppen nem használják.
Akik hitelből vették az autót, azok már jobban érezhetik ezt, ők viszont megint csak nem vallhatják be, hogy túlvállalták magukat, mert már csak nagy bukóval tudnának elsétálni.
Nehéz elképzelni, hogy ennyi tanár jár 40 kilométerről egy helyi gimnáziumba tanítani. Főleg, hogy még a távolsági járatok is 20 percenként járnak és szintén 3 méterre állnak meg.
Tavaly adtam el az autómat. Nem azért, mert nem volt rá pénzem, hanem mert olyan helyre költöztem, ahonnan átszállás nélkül be tudok járni busszal dolgozni.
Külön kiemelném, hogy
– aki ülőmunkát végez, annak nagy szüksége van arra a kis napi sétára munka előtt és után a buszhoz vagy a vonathoz.
– Az autózás stresszforrás és időpocsékolás, mert nem lehet közben pl. olvasni, legfeljebb rádiót hallhatni és telefonálni.
Én nem keresek rosszul, két kisgyerekünk van, van kocsink. Az autó értéke 1 havi nettó fizetésem (250-300e, 4 éves járműről beszélünk). Ráadásul 3 éve beleszereltettem az LPG-t, legutóbb 193 Ft-ért tankoltam. 🙂
Ráadásul ez egy “mi autónk” (alap, fapad, 1000 ccm, 3 henger), amit -tudva levőleg- nagyon ritkán kell javítani, nagyon kis pénzért.
Többször volt az elmúlt években, hogy úgy vizsgáztattam le, hogy csak le-/kitakarítottam a kocsit, és nem talált az NKH semmi problémát.
Szóval az autózás így szerintem elfogadható terheket ró a családra.
Bevallom, a kocsi esztétikailag nem a legszebb már, de hát valamit valamiért. 🙂
Ja és télen. Csak ha jeges volt az út, akkor mentem busszal.
Akkor sem járnék autóval Budapesten, ha fizetnének érte, noha többszörösét keresem azoknak, akik még a WC-re is autóval járnak.
Most is buszon vagyok és van időm írni.
“Ma Magyarországon 3,084 millió személygépjárművet tartanak nyilván”
Ebben a cegesek is benne vannak?
Budapesten egészen biztosan teljesen felesleges kiadás, a főbb utakon minden reggel és délután áll a forgalom, annyi a felesleges kocsi(természetesen szinte mindben egy ember kucorog), és olyan sokan vannak a város úthálózatának kapacitásához képest.
A jelenlegi városvezetés gőzerővel dolgozik a tömegközlekedési eszközök megújításán és a színvonal emelésén, szép eredményekkel. Azért ma már messze nem az van, mint a demszky érában, amikor tömegközekedni egyet jelentett a mocskos, leharcolt, harmincéves Ikarus buszokon szorongással.
Van olyan ismerősöm, aki Budaörsről Dél-Pestre járt kocsival főállásba tanítani és az autó törlesztője meg a gázolaj elvitte a tanári fizuja 90%-át. Kérdeztem is tőle, hogy ennek mi értelme? Nem idézném a választ…
Honnan van pénzük az átlagembereknek drága autóra? Pont onnan, ahonnan nekünk (szintén átlagemberek) sok milliós megtakarításra.
A feleségemmel elkülönítve kezelünk egy összeget, amit autóra is költhettünk volna, de ehelyett dollár és euró alapú értékpapírokban van, jelenleg 9 milló forintot ér. Tavaly decemberben még 8 milliót ért.
Amúgy átlagos, szép, kényelmes, tágas, másfél milliós autóval járunk, amikor 2012-ben vettük, 6 milliónk lett volna autóra.
Nagy vonalakban úgy állunk, hogy évente 0,5-1 millió forinttal nő a drága autóvétel helyetti megtakarításunk értéke, míg egy 6-10 milliós autó értéke ugyanennyivel csökkenne évente. Durva különbség, csak azért, hogy átlagos, vagy prémium autóval járunk-e.
Családi ház-lakás viszonylatban még nagyobb különbség jön ki, de azt majd egy másik posztban.
Honnan van pénzük az átlagembereknek drága autóra? Pont onnan, ahonnan nekünk (szintén átlagemberek) sok milliós megtakarításra.
A feleségemmel elkülönítve kezelünk egy összeget, amit autóra is költhettünk volna, de ehelyett dollár és euró alapú értékpapírokban van, jelenleg 9 milló forintot ér. Tavaly decemberben még 8 milliót ért.
Amúgy átlagos, szép, kényelmes, tágas, másfél milliós autóval járunk, amikor 2012-ben vettük, 6 milliónk lett volna autóra.
Nagy vonalakban úgy állunk, hogy évente 0,5-1 millió forinttal nő a drága autóvétel helyetti megtakarításunk értéke, míg egy 6-10 milliós autó értéke ugyanennyivel csökkenne évente. Durva különbség, csak azért, hogy átlagos, vagy prémium autóval járunk-e.
Családi ház-lakás viszonylatban még nagyobb különbség jön ki, de azt majd egy másik posztban.
És vannak négyórás állások? Mert anélkül ez csak demagógia… Budapesten lakom, egyszer-kétszer jöttem autóval dolgozni, megdöbbentett, hogy 18:30-kor kiléptem a munkahely ajtaján és 18:59-kor léptem be az otthoni ajtón. Ebbe a 29 percbe beletartozott az, hogy nem volt a mélygarázsban hely és a 3 percre lévő felszíni parkolóhoz kellett menni meg az a 2 perc is, amíg beállok otthon a parkolóba. Tömegközlekedéssel ugyanez 60+ perc (és 2×530 forint jegyár). Pedig nem hegyvidék, 1-2 sarokra vannak a megállók. Éppen ezért inkább biciklivel járok 🙂
1. Félreértés ne essék, van autóm, de BKV-val járok.
2. Nem státusz szimbólum, hanem kényelmi/használati eszköz
3. Csak 7végén használom
4. Nem 1,5milliót ér, hanem kevesebbet…jóval
5. Azért 152nél kicsit többet keresünk ketten a nejemmel…
6. Havi 60ezer?Ebből ugye 55ezer üzemanyagra megy el?
Ne felejtsd el légyszives azt a jelentéktelen bandát Bp-i viszonylatokban, akiknek CÉGES AUTÓJA van, mert a beosztásához presztizs miatt “jár”. Az ilyen járművek fenntartási költsége 0HUF, mert még egy illatosítót sem kell venniük bele. Viszont a dugó 75%-át ők teszik ki, meg azok, akik Pest megye különböző alvóvároskáiból képtelenek vonattal vagy busszal vagy éppen HÉV-vel bejönni, mert az “prosztó”…
tavaly még tényleg ez volt, azóta tele van a pálya is szakadt roncsokkal, mióta évi 5000-ért is használhatják…
Jó lenne már egy olyan intézkedés, ami megszűnteti ezt az autóval járok dolgozni a belvárosba jelenséget, mert itt is élnek csecsemők, kisgyerekek és szeretnének még 10 év múlva is levegőt venni….
Autó fenntartása:
Évenete:
1 olajcsere ~15ezer HUF
Kerék/gumicsere ~10ezer HUF
1 súlyadó (belváros) ~12ezer HUF
1 KGFB (belváros, B5, de biztosítója válogatja) ~30ezer HUF
2db ablaktörlő lapát ~5ezer HUF
1db 5L-es téli szélvédőmosó 800 HUF
1db 5L-es nyári szélvédőmosó 400 HUF
Összesen: ~73ezer HUF/ÉV
Tessék autót venni, nem pénznyelőt, el kell felejteni a karbantartás igényes ócskavasakat még ha 3 éves is, aki évi 200ezernél többet költ autókarbantartásra, az gondolja végig h mikor látja viszont a pénzét és milyen formában.
De az autó mindig is egy adó volt és ez nem fog változni, ha ki tudja fizetni, akkor meg ne sírjon folyton…
Akine nincs autoja, az nyilvan bereljen, vagy ha autostol segitseget ker, akkor adjon cserebe valamit ( penzt, vagy szivesseget), es akkor rendben vannak. Vagy nem?
nem tudnék ennél jobban egyetérteni. A legtöbb állás sajnos olyan, hogy nem igen választhatom meg hogy csak 4 vagy 6 órában szeretnék ott lenni fél vagy 3/4 annyi pénzért…
pedig még a munkanélküliség is csökkenhetne, ha pl 3 darab 8 órás munkavállaló helyett lenne 4 db 6 órás…
Továbbra sem vagyok meggyőzve arról, hogy a 4 gyerekes anyukának muszáj autóznia, mert a gyereket nem engedhetjük BKV-zni. Miért, cukorból van és elolvad az a gyerek? Túlféltett, életképtelen (és sznobériára nevelt) emberek nevelése miért jó és kinek? Ez az autómánia ugyanaz, mint folyt. köv.
kuplung? fekbetet? csak hogy 2-t irjak… ezeket is kell neha.
Ja, es a peldaid eves 10-25e kmre vonatkoznak,e s csak az elso ev… utana bejonnek majd ezek is.
A havi 60e ftos fenntartas ugy jon ki, hogy abbol kb 30e az uzemanyag… Volt mar autonk, amivel evi 40e km-t mentunk. Sokat volt szervizben, igaz oreg is volt.
Közben nem érzem, hogy a fő indok (hogy ti. nőne a családdal eltöltött idő) megvalósulna. Vagy ha meg is valósul, akkor nem értem, miért nem boldogabbak tőle az emberek, hiszen az lenne a cél? Mindenki ugyanolyan stresszes, búvalbélelt, frusztrált és boldogtalan, akár autóval jár, akár BKV-zik.
Esetleg jelentkezzen az, akinek attól javult meg a házassága és lett boldogabb a családi élete, mert lecserélte a BKV-t autóra és 1 órával hamarabb hazaér.
Mert engem nem. Tömegközlekedtem 3 órát naponta.
Ès eszembe se jutott volna hurcoltatni magam edzésre meg nemtudom.
Teljes hitelállománya 12 m ft, keresete nem éri el a háromszázezret.
Szerintem elég tipikus példa 🙂
De kb. ingyen kozlekedek – berlet megvan cafeteriabol, vonatot szulokhoz meg 86%-ban teriti a munkaltato. Ez igy havi 1-2 ezer max., kocsi meg also hangon 50. Es belvarosban akkor is maradna a BKV, eszem meg nem ment el, hogy itt autozzak, mikor tomegkozlekedes + BUBI gyorsabb. Nem is beszelve, hogy az autot hasznalok depressziosabbak es egeszsegtelenebbek, mint a tomegkozlekedok 🙂
Es akkor jonnek ismerosok, hogy honnan van penzem annyit utazni, hogy havonta-kethavonta megyek kulfoldre. Hat mindenkinek van hobbija, ha nekik az auto, egeszsegukre – meg tudnak lepodni, hogy igy is kevesebbet koltok utazasra, mint ok kocsira…
Tesco busz? A vasarloknak ingyenes… nem hiszem, hogy katasztrofa lenne. Mi voltunk nagybevasarlason busszal, nem kenyelmes, de sokat sporol vele az ember.
Az egyedüli amihez kéne, az a havonta 1-2 családlátogatáshoz, kiránduláshoz meg nyaraláshoz. Mindent egybevetve kb 50-60 napot használnánk egy évben, de ez egy középkategóriás autóval számolva (10 ezer Ft/nap) is kb 500-600 ezer Ft-ba kerülne évente. Ezzel szemben az autóköltséges kalkulátorod alapján havi 30-40 ezer lenne a kinézett autók fenntartása. Persze ezt még megdobhatja egy nagyobb javítás…
vagy olyan helyre költöznek, hogy nincs más megoldás.
barátnőmék házától pl. a hév megálló kb 5 km gyalog, aminek a felén nincs járda és két autónak szűk úton kell poroszkálni.
ez az, amit sose tudok megérteni, hogy miért jó infrastruktúra mentes helyen lakni a nagy nyugalom jegyében, ha közben minden funkció elérése plusz idő, pénz, stressz, macera, kiadás.
Jelentkezem, én pont egy órát nyerek minden nap azzal, hogy autóval járok munkába. Amíg egyetemista voltam Pesten, és tömegközlekedtem, jelentősen többször fáztam meg, ami egy hétre kiütött, amióta autózom, ez csak egyszer fordul elő, ősszel.
A napi egy óra nyereség nekem nagyon fontos, ezt gondolom minden kisgyerekes szülő meg tudja erősíteni. Pont arra az egy óra magamra fordított időre van szükségem, hogy lenyugodjak a munka után, és ne ugyanúgy beszéljek a gyerekemmel és a feleségemmel, mint a kollégáimmal.
klasszikus szitu: jaj, sose laknék Pesten, az rémes, de – oda járok dolgozni, bulizni, vásárolni, orvoshoz, barátokhoz, játszóházba, moziba. És megyek autóval ezek mindegyike miatt.
Mondjuk Becsben tul is lehet elni a rendszeres biciklizest a varosban, ami pesti tapasztalataim alapjan otthon nem egyszerü.
Ebből a pénzből 90e az autójának a törlesztő részlete és további 40e-t költ benzinre (munkába járás).
Erre jön még 50e lakbér, 20e rezsi és 50e gyerektartás.
Tényleg majdnem éhezik.
… de van egy autója!
“szerintem az ok-okozati összefüggés fordított, előbb tették a rendezvényeket, hipereket tömegközlekedéssel megközelíthetetlen helyekre, mint hogy az emberek ilyen nagy tömegben kezdtek volna autót venni.”
Nem hiszem, mert én olyan rendezvényekről beszélek, amelyeket hobbi szinten rendeznek amatőrök, én magam is vettem részt ilyesmiben. Egyszerűen jobb potenciális helyszínek közül lehet válogatni, ha nem szempont a tömegközlekedéssel történő megközelítés. A rendezők szervezte szállításra is ritkán van manapság igény.
Ami pedig a bevásárlóközpontokat illeti, egyrészt sok helyen a bevásárlóközpont fizet a vásárlók számára ingyen járatokat, de a normál helyi tömegközlekedés is hamar kialakul, ahol bevásárlóközpont épült. De az más tészta, mert vásárolni sok helyen lehet, ahhoz nem kell feltétlenül autó.