Az élet autó nélkül

Ma Magyarországon 3,084 millió személygépjárművet tartanak nyilván, ennyi jut a 4,1 millió háztartásra, ezek a háztartások mintegy 22%-a 65 éven felüli személyekből áll.

(A személygépjárművek 8,7%-a céges tulajdonúak, de mivel a kis kft-k és bt-k cégautói gyakorlatilag magánautóként üzemelnek és sok személygépjármű, furgon és terepjáró teherautónak van vizsgáztatva, így nem is szerepelnek ebben a statisztikában, fogadjuk el, hogy nagyjából ennyi személyautó van Magyarországon. A teherautók 68%-át, 280 ezer járművet személyautó jogosítvánnyal lehet vezetni.)

Ha élünk azzal az egyszerűsítéssel, hogy az idősek csak talán 15%-a tart fenn autót, akkor 3,33 millió háztartásra jut 3,084 millió személygépkocsi.

Mindeközben 4 millió ember a hivatalos létminimum alatt él, a gyerekes családok 47%-ával, a gyerektelen háztartások 35%-ával előfordult egy év alatt, hogy nem tudott még élelmiszert sem vásárolni.

Az átlagemberek mintegy 80%-a még három hónapra elegendő megtakarítással sem rendelkezik, sőt 1,2 millió személy van fenn a rossz adósok listáján, akik legalább egy pénzintézetnek legalább 100 ezer forinttal tartoznak legalább 90 napja, de azért autófenntartásra szinte mindenkinek futja.

Még akkor is, ha egy 13 éves átlagautó egy 15 ezer kilométeres átlagfutással havi 75 ezer forintba kerül, de egy évi 10 ezres futás is hajszál híján havi 60 ezres kiadást jelent. (kalkulátor)

Nyugdíjmegtakarításra és a hiteltörlesztőre nem futja, de azért autóval járunk dolgozni, mert mi kérem urak vagyunk.

Sokan az időnyereséggel indokolják, hogy miért autóval járnak dolgozni. Úgymond tömegközlekedéssel 2-3 óra lenne az, ami autóval csak napi egy óra.

A magyar nettó átlagfizetés 154 ezer forint, a most fontosabb medián pedig csak 126 ezer forint. Vagyis az átlag munkavállaló több időt nyerne és nem lenne kevesebb pénze, ha csak négy órában dolgozna és busszal járna munkába, hiszen jelenleg a fizetésének legalább a fele a munkába járásra megy el az autó miatt.

(Volt olyan ügyfelem, akinek a férje Szentendréről járt be autóval Ferencvárosba dolgozni havi 130 ezer forintért. Ha otthon maradt volna, se lettek volna szegényebbek. De erről hallani sem akart. Ahogy arról se, hogy máshol dolgozzon, mert itt kényelmes munkája volt.)

Miközben sok nagyvárosi autótulajdonos túlbecsüli a tömegközlekedés és alulbecsüli az autós közlekedés időigényét, elfeledkezik az olyan időkiesésről, mint a szervizben, műszaki vizsgán, gumicserén, autómosóban, parkolókeresésben, benzinkúton és egyéb helyeken elvesztegetett időt, ami éves szinten komoly időt tesz ki.

Ennél már csak az érthetetlenebb, amikor relatív drága, 2-3 milliós autók is heteken át ott állnak az utcán mozdulatlanul, esetleg a tulajdonosaik hétvégenként elugranak velük egy-egy bevásárlásra.

Az autótulajdonosok igen komoly hányada tökéletesen meglenne autó nélkül, sőt gazdagabbá válna, ha nem vinné el az autó a pénze egy komoly részét.

Ha az autóra fordított havi 60 ezer forintot félrerakná 35 éven át 3% reálkamat mellett, mai értéken 44 millió forinttal lenne több pénze.

Az autó nélküli élethez rengeteg lehetőség kínálkozik:

A tömeg- vagy közösségi közlekedés. Minden ellenkező véleménnyel szemben Magyarországon világszinten is remek a közösségi közlekedés. Én Budapesten szinte csak azt használom, rengeteg időt spórol, hogy más vezet helyettem, amit olvasásra tudok fordítani.

– Egy robogó megvétele, fenntartása és üzemeltetése töredéke egy autóénak és az év nagy részében reális alternatíva lehet. Ugyanígy egy kerékpár is sok ember számára lehetőség.

– Agglomerációból való bejutásra vagy vidéki útra elérhetőek a telekocsi szolgáltatások, ahol a vonatjegy feléért kényelmesen mehetsz   autóval valaki mással. Erről itt már írtam bővebben: Telekocsi. Akár állandó sofőrt is találhatsz, aki napi szinten behoz Törökbálintról Budapestre, napi 3-400 Ft-ért.

Munkahelyi telekocsi. Az egyik munkahelyemen mindig néztem, hogy az egy felé lakó kollégáim mindegyike bejön 30 kilométerről külön-külön autóval és utána külön-külön fizetik a teremgarázsban a havi bérletet, noha a törökbálinti gond nélkül be tudta volna hozni a budaörsit és a 11. kerületit akár minden nap. De nem, mindenki külön jött, mert csak. És nem, nem rohantak a gyerekért az óvodába munka után.

Taxi, Uber, Wundercar. Egyáltalán nem olyan drága havonta kétszer-háromszor taxizni 2-3 ezer forintért, ha cserébe nem kell autót fenntartanod.

Bevásárlás online. Már nem csak elektronikai cikkeket, hanem napi élelmiszert is kérhetsz házhoz szállítással egyre több magyar városban. Most már tényleg felesleges azért autót fenntartanod, hogy hazahozd a mosóport és az ásványvizet a Tescoból. A nehéz dolgokat házhoz szállíttatod akár 299 Ft-ért is, a kisebb dolgokért pedig elmész gyalog. A Tesco online vásárlásról már itt írtam: Bevásárlás a karosszékből.

Autóbérlés. Az autóbérlés nem olyan drága, mint legtöbben gondolják. Idős, de használható 15 éves autókat 3.500 Ft-ért adnak kölcsön naponta, teljesen vállalható 6-10 éves autókat pedig 10 ezer forint környékén. (Találomra egy példa, de találsz rengeteget a google-lel.) Olcsóbb bérelni egy autót évente kétszer egy hétre, mint egész évben fizetni a fenntartás és az amortizáció költségeit. (És jobb is, ha a kölcsönautóba hajtasz bele 2.000 kilométert egy olasz út alkalmával és nem a sajátodba.)

Car sharing. Már Budapesten is elérhető a car sharing, amikor bepattansz egy-egy autóba és használod, amíg szükséged van rá. Van egy havi díj (1.290 Ft), óradíj (585 Ft-tól kategóriától függően) és kilométerenként 100-130 Ft. Ha hébe-hóba kell autó az ügyeidet intézni, ez is jó választás lehet. Egy ötórás, negyven kilométeres körtúrát 7-8000 Ft-ból úszol meg. De ha csak két órára és 15 kilométerre kell az autó, akkor 3.000 Ft körül van a számla vége. Ezért viszonylag új autókat bérelhetsz nagy szabadsággal. Részletek itt: Car sharing.

A lakhelyválasztásnál is legyen fontos szempont, hogy meg tudod-e oldani az életedet autó nélkül, milyen távolságban vannak a bölcsődék, óvodák, iskolák és a bevásárlási lehetőségek.

Ha szeretnél spórolni egy igen komoly összeget havonta-évente, ha szeretnél egészségesebben élni, akkor fontold meg, hogy elhagyod az autóval való közlekedést. Nem kell pánikolnod, gond nélkül megteheted, hogy megtartod az autót 3-4 hónapra, amíg kideríted, hogy le tudsz-e szokni erről a szenvedélyedről.

Természetesen nem azt állítom, hogy mindenki tud autó nélkül élni, ha te vízvezeték-szerelő vagy, nyilván nem járhatsz busszal az ügyfelekhez. (De például tudok olyan ügyvédről, aki mindenhová taxival jár, mert sokkal olcsóbb, mint fenntartania egy 15 milliós autót, amit mindenki elvár egy sikeres ügyvédtől.)

De sok százezer embernek forradalmat hozna az anyagi életében, ha a kifogásai helyett inkább átgondolná, hogyan tudja megoldani az életét autó nélkül. Sokkal könnyebb, mint sokan azt feltételezik. Az idegrendszered is kisimul, ha nem dugóban üldögélsz és morogsz napi kétszer egy órát.

A cikk nem arról szól, hogy ha megteheted, nem lehet autód. A cikk arról szól, hogy az autótulajdonosok kétharmada nem tehetné meg, hogy autóval járjon, mégis így tesz, miközben rengeteg alternatíva közül választhatna.

És igen, a borsodi kisvárosban nincs car sharing, ott marad a bicikli, a robogó, a gyaloglás, telekocsi, külföldi utakhoz autóbérlés és a tömegközlekedés. Ha pedig megteheted, természetesen miért ne vennél autót. Ha megteheted.

Ha szeretnél többet tudni a pénzügyekről, gyere el az Akadémiára, hamarosan indul a következő.

Valódi pénzügyi tanácsadásra van szükséged, eleged van már az ügynökökből? Kattints a linkre további információért.

Olvasd el a többi pénzügyekről szóló írást is a kiszamolo.hu oldalon.

Ha szeretnéd tudni, hogy új poszt jelent meg a blogban, jelölj be minket a facebookon:www.facebook.com/kiszamolo vagy RSS-en

Share

600 hozzászólás

  • andiebaby

    én csak félig vagyok ilyen, erőn felül van az autó, de most már inkább lusta vagyok és öreg, buszoztam-vonatoztam eleget fiatalon. 🙂

    hogy lehet ilyen marhaságot leírni, hogy “én tuti nem adnám ki az ingatlanomat egy olyan bérlőnek, akinek nincs sajátja.” 🙂
    talán inkább olyannak, akinek nincs állandó lakcíme, nem? nem ugyanaz.
    anyámékhoz vagyok bejelentve, sőt még a vállalkozásom is, de 15 éve nem élek otthon, viszont sose volt sajátom, és nem is lesz még jó darabig, ha lesz egyáltalán.

    amíg nincsenek cégek, amelyek bérlakások kiadásával foglalkoznak, addig ez bizony bizalmi viszony, de nekem eddig mindig remek tulajokkal volt dolgom, cserébe én vagyok a bérlők gyöngye. 🙂

  • Krisztián
    Hát, sok igazság lehet a cikkben, de az durva csúsztatás, hogy jó alternatíva a tömegközlekedés. Még Budapesten is gázos, de vidéken használhatatlan. (tudom, mert kellett használnom) És persze, a BP tömegközlekedés jobb, mint monndjuk a Londoni, de az autóhoz képest köszönő viszonyban sincs.
  • Átlagparaszt
    „Ha többet mész, mint 50 kilométert, még mindig ott van a robogó vagy az elektromos bringa.”

    Hát, kívánom neked, hogy menjél elektromos biciklivel naponta legalább ötven kilométert. Hóban, fagyban, szélben, esőben.

    Aki nem egy tíz kilométer sugarú körben éli le az életét, és nem áll meg a busz tízpercenként a háza előtt -tömegközlekedés vidéken gyakorlatilag nem létezik-, annak igen nagy hendikeppje van, ha nincs kocsija. Az már tényleg más kérdés, milyen az a kocsi. Én is naponta látok lakótelepi parkolókban, vagy sorházak előtt olyan autókat, amik saccra többet érnek, mint a lakás, ami előtt parkolnak. Nagy élményem volt, amikor tavaly a ballagáskor tévedtem a helyi, kisvárosi gimnázium környékére. A tanulók többsége helybeli, tehát max. 30 perc gyaloglásra lakik az épülettől, de a gimnázium előtti két nagy parkoló, és az összes környező utca olyan zsúfolásig tele volt kocsikkal, mint egy használtautó telep. Az ilyesmi persze valóban irritáló, de a cikk -nyilván nem szándékosan, oda van írva a végére- első olvasatra megint nagyon általánosító hangvételűnek tűnik, mintha aki átlagfizetésen, vagy alatta él, egyáltalán nem engedhetné meg magának, hogy kocsit tartson.

  • A másik amit nem szeretek, aki büszkén autótlanodik elvből, aztán elvárná, hogy mások szívességből és rendszeresen oldják meg az életét, és pofákat vág, amikor ez elmarad. Az autózásnak és az autótlanságnak is ára van.

    Odáig nem vetemednék, hogy eladjam a kocsit (egyszeri bevételből vettem 10 éve, nagyon keveset kell rá költeni, egyelőre cserélni se akarom), az ugyan valóban kiderült, szervezhető (most, egyelőre) az élet anélkül, hogy én mindennap kocsizzak, de nem mennék vonattal nyaralni (52 kiló vagyok, a cipekedés esküdt ellensége), és anyám lassan beér a korba, amikor fuvarozni kell. Viszont nem zsebpénzt keresek és remélhetően tudok számolni is.

    És tény, a carsharinghoz jelenleg nincs semmi türelmem, félek úgy járnék vele mint a lakógyűlésekkel a társasházban, amihez kb. pszichológus és kötélidegek kellenek egyes környékeken.

  • andiebaby
    Ha már offolunk lakás témában:
    én azt nem értem, miért hiszik azt az emberek, hogy megvettek egy ingatlant, és puff, pipa, révbe értek, gond letudva egy életre.
    páromnak kétszer is volt sajátja, most mégsincs, mert az élet ennél azért egy pöttyet bonyolultabb már, és a rugalmasság az egyik legnagyobb érték.

    ha most vennék pl. Pesten egy lakást, sanszos, hogy adhatnám el pár év múlva, mert változik a helyzet – akár munka, akár család miatt.

    azt se nagyon fogom fel, hogy a 27 éves öcsém miért akar mindenáron lakást venni abban a kisvárosban, ahol most él, mikor még annyi minden jöhet az életben, amikor a lakás csak kolonc lesz.

  • Janos82
    :

    en kiadom a lakasomat olyannak is, akit nem ismerek, es nincs lakasa. Ha normalis a megjelenese, es tudunk par szot ertelmesen beszelni, akkor megkapja.

    Amugyis, a berlok nagyresze rendes. Tudom, hogy vannak nagyon problemasok is, de az kb 5% alatt lehet.

  • antic
    Nekem nincs autóm és nem is lesz, egyszerűen nem akarok még egy terhet a nyakamba venni, nincs gusztusom a sok idióta között állni a dugóban.

    Ha vidéken élnék talán másképp látnám.

    Rövden összefoglalva:

    Ha haverokkal megyek vhova, vagy meccsre megyek, akkor nem kell málnaszörpöt inni.
    Ha távoli városba megyek ott az Oszkár. (a MÁV a sok ingyenélő miatt drága)
    Bp belvárosát elérem 25 perc alatt tömegközlekedéssel.
    Munkába elvisz a BKV és a céges busz
    A heti bevásárláskor kell 5 percet cipekednem a busztól hazáig, ezt kibirom.
    Anyukámnék két buszmegállóra laknak, gyalog 15 perc.
    És szerencsére asszonynak sincs igényre rá.
    Ja…és nem akarok ellustulni, nem akarok olyan ember lenni, aki nyaraláskor a Balatonon kocsival megy vacsorázni az étterembe (!!!!)….mert még azt a 15 perces sétát se képes megtenni a friss nyári levegőn…

  • T T
    Várható volt, hogy azok szólnak hozzá a cikkhez, akik a kivételek közt vannak, akiknek meg valójában szól, azok meg hallgatnak, mert nem szívesen ismerik be, hogy többet költenek, mint amit megengedhetnének maguknak. Kiszámoló a munkája révén nyilván több ilyen emberrel találkozik, mint az átlag, illetve jobban rálát az emberek anyagi helyzetére.
    Én a hozzászólásokban is azt látom, hogy az emberek a leírtak ellenére sem gondolnak bele, hogy hosszútávon mennyibe kerül valójában egy autó fenntartása, csak azt látják, hogy autó nélkül néhány kiragadott alkalommal több ezer forintba kerül eljutni egyik helyről a másikra. Azt már nem nézik, hogy az autó akkor is pénzbe kerül, amikor éppen nem használják.
    Akik hitelből vették az autót, azok már jobban érezhetik ezt, ők viszont megint csak nem vallhatják be, hogy túlvállalták magukat, mert már csak nagy bukóval tudnának elsétálni.
  • Kiszamolo
    Zabalint, pont most mentem el a gimnázium elzárt parkolója mellett, vagy 15 autó volt ott, átlagos érték kb. 1 millió forint.

    Nehéz elképzelni, hogy ennyi tanár jár 40 kilométerről egy helyi gimnáziumba tanítani. Főleg, hogy még a távolsági járatok is 20 percenként járnak és szintén 3 méterre állnak meg.

  • Szabó Norbert
    Nagyon egyetértek a cikkel.

    Tavaly adtam el az autómat. Nem azért, mert nem volt rá pénzem, hanem mert olyan helyre költöztem, ahonnan átszállás nélkül be tudok járni busszal dolgozni.
    Külön kiemelném, hogy
    – aki ülőmunkát végez, annak nagy szüksége van arra a kis napi sétára munka előtt és után a buszhoz vagy a vonathoz.
    – Az autózás stresszforrás és időpocsékolás, mert nem lehet közben pl. olvasni, legfeljebb rádiót hallhatni és telefonálni.

  • kissbéla
    @kiszamolo: nem lesz ilyen bejegyzés. :-)))

    Én nem keresek rosszul, két kisgyerekünk van, van kocsink. Az autó értéke 1 havi nettó fizetésem (250-300e, 4 éves járműről beszélünk). Ráadásul 3 éve beleszereltettem az LPG-t, legutóbb 193 Ft-ért tankoltam. 🙂
    Ráadásul ez egy “mi autónk” (alap, fapad, 1000 ccm, 3 henger), amit -tudva levőleg- nagyon ritkán kell javítani, nagyon kis pénzért.
    Többször volt az elmúlt években, hogy úgy vizsgáztattam le, hogy csak le-/kitakarítottam a kocsit, és nem talált az NKH semmi problémát.
    Szóval az autózás így szerintem elfogadható terheket ró a családra.
    Bevallom, a kocsi esztétikailag nem a legszebb már, de hát valamit valamiért. 🙂

  • Kiszamolo
    Átlagparaszt, én napi 44 kilométert tekertem munkábajáráshoz. Nem anyagi ok, hanem testmozgás miatt, de ez most lényegtelen.

    Ja és télen. Csak ha jeges volt az út, akkor mentem busszal.

  • Dani
    Az esküvőnk óta mindenki azt kérdi, mikor veszünk autót… Csak tudnám, miért kéne kocsit vennie egy budapesti (még) gyermektelen házaspárnak, akik 20 perc alatt beérnek a belvárosba villamossal/metróval 🙂 “De majd ha gyereketek lesz…” – mondják. Akkor se kell kocsi, bölcsi/ovi/iskola/orvos 5 perces sugarú körön belül van (gyalog) 🙂
  • Kiszamolo
    Krisztián, én 15 éve használom a budapesti tömegközlekedést, előtte majdnem 30 évig használtam a szegedit és jé itt vagyok.

    Akkor sem járnék autóval Budapesten, ha fizetnének érte, noha többszörösét keresem azoknak, akik még a WC-re is autóval járnak.

    Most is buszon vagyok és van időm írni.

  • Kiaz
    Ezzel a cikkel most nagyon nem ertek egyet. Elsosorban az emberek szamaval es a fentartasi koltsegel amit irsz. Tudom, hogy van egy ilyen reteg de messze nincsenek ennyien. Ismerek sok falusit akinek kell a kocsi es ezt esszel megoldja. Egy 18 eves suzukinak nincsen preztizse, fentartasi koltsege evi 8-10 ezer kilometer alatt max evi 20e plusz benzin, muszaki, bizt, adok. Ertekvesztese nincsen, mert mar most sem kell senkinek, a hasznalati erteke viszont jo. Azert nem az egesz orszag el pesten vagy nagyvarosban.

    “Ma Magyarországon 3,084 millió személygépjárművet tartanak nyilván”

    Ebben a cegesek is benne vannak?

  • bgabor911
    Hát igen, a magyaroknál még mindig státusszimbolum az autó, nem pusztán egy használati tárgy, mint nyugaton, amit vagy megéri tartani, vagy nem. (szerintem ez is a gyökér szocializmus öröksége) De nézzük a jó oldalát a dolognak, ma már legalább nem 0% önrésszel veszik 10 évre, 40%-os kamattal, full birka módra, mint tíz évvel ezelőtt.
    Budapesten egészen biztosan teljesen felesleges kiadás, a főbb utakon minden reggel és délután áll a forgalom, annyi a felesleges kocsi(természetesen szinte mindben egy ember kucorog), és olyan sokan vannak a város úthálózatának kapacitásához képest.
    A jelenlegi városvezetés gőzerővel dolgozik a tömegközlekedési eszközök megújításán és a színvonal emelésén, szép eredményekkel. Azért ma már messze nem az van, mint a demszky érában, amikor tömegközekedni egyet jelentett a mocskos, leharcolt, harmincéves Ikarus buszokon szorongással.
  • PöLö
    A pedagógusnak azért kell az autó, mert tanítás után csak azzal ér oda a másod / harmad állásába. És ez sajnos nem vicc. 🙁

    Van olyan ismerősöm, aki Budaörsről Dél-Pestre járt kocsival főállásba tanítani és az autó törlesztője meg a gázolaj elvitte a tanári fizuja 90%-át. Kérdeztem is tőle, hogy ennek mi értelme? Nem idézném a választ…

  • Kálmánka

    Honnan van pénzük az átlagembereknek drága autóra? Pont onnan, ahonnan nekünk (szintén átlagemberek) sok milliós megtakarításra.
    A feleségemmel elkülönítve kezelünk egy összeget, amit autóra is költhettünk volna, de ehelyett dollár és euró alapú értékpapírokban van, jelenleg 9 milló forintot ér. Tavaly decemberben még 8 milliót ért.
    Amúgy átlagos, szép, kényelmes, tágas, másfél milliós autóval járunk, amikor 2012-ben vettük, 6 milliónk lett volna autóra.

    Nagy vonalakban úgy állunk, hogy évente 0,5-1 millió forinttal nő a drága autóvétel helyetti megtakarításunk értéke, míg egy 6-10 milliós autó értéke ugyanennyivel csökkenne évente. Durva különbség, csak azért, hogy átlagos, vagy prémium autóval járunk-e.

    Családi ház-lakás viszonylatban még nagyobb különbség jön ki, de azt majd egy másik posztban.

  • Kálmánka
    Az előbb nem ment át: ?

    Honnan van pénzük az átlagembereknek drága autóra? Pont onnan, ahonnan nekünk (szintén átlagemberek) sok milliós megtakarításra.
    A feleségemmel elkülönítve kezelünk egy összeget, amit autóra is költhettünk volna, de ehelyett dollár és euró alapú értékpapírokban van, jelenleg 9 milló forintot ér. Tavaly decemberben még 8 milliót ért.
    Amúgy átlagos, szép, kényelmes, tágas, másfél milliós autóval járunk, amikor 2012-ben vettük, 6 milliónk lett volna autóra.

    Nagy vonalakban úgy állunk, hogy évente 0,5-1 millió forinttal nő a drága autóvétel helyetti megtakarításunk értéke, míg egy 6-10 milliós autó értéke ugyanennyivel csökkenne évente. Durva különbség, csak azért, hogy átlagos, vagy prémium autóval járunk-e.

    Családi ház-lakás viszonylatban még nagyobb különbség jön ki, de azt majd egy másik posztban.

  • NAR
    “Vagyis az átlag munkavállaló több időt nyerne és nem lenne kevesebb pénze, ha csak négy órában dolgozna és busszal járna munkába, hiszen jelenleg a fizetésének legalább a fele a munkába járásra megy el az autó miatt.”

    És vannak négyórás állások? Mert anélkül ez csak demagógia… Budapesten lakom, egyszer-kétszer jöttem autóval dolgozni, megdöbbentett, hogy 18:30-kor kiléptem a munkahely ajtaján és 18:59-kor léptem be az otthoni ajtón. Ebbe a 29 percbe beletartozott az, hogy nem volt a mélygarázsban hely és a 3 percre lévő felszíni parkolóhoz kellett menni meg az a 2 perc is, amíg beállok otthon a parkolóba. Tömegközlekedéssel ugyanez 60+ perc (és 2×530 forint jegyár). Pedig nem hegyvidék, 1-2 sarokra vannak a megállók. Éppen ezért inkább biciklivel járok 🙂

  • Kiszamolo
    Budaörsről Dél Pest busszal 50 perc, autóval valamivel hosszabb…
  • Zoli
    Hi!Tetszik a cikked, csak úgy érzem a perem feltételeiddel tudnék vitatkozni:
    1. Félreértés ne essék, van autóm, de BKV-val járok.
    2. Nem státusz szimbólum, hanem kényelmi/használati eszköz
    3. Csak 7végén használom
    4. Nem 1,5milliót ér, hanem kevesebbet…jóval
    5. Azért 152nél kicsit többet keresünk ketten a nejemmel…
    6. Havi 60ezer?Ebből ugye 55ezer üzemanyagra megy el?
    Ne felejtsd el légyszives azt a jelentéktelen bandát Bp-i viszonylatokban, akiknek CÉGES AUTÓJA van, mert a beosztásához presztizs miatt “jár”. Az ilyen járművek fenntartási költsége 0HUF, mert még egy illatosítót sem kell venniük bele. Viszont a dugó 75%-át ők teszik ki, meg azok, akik Pest megye különböző alvóvároskáiból képtelenek vonattal vagy busszal vagy éppen HÉV-vel bejönni, mert az “prosztó”…
  • Kiszamolo
    Kiaz, nyilván a cégesekkel együtt. De nincs benne a sok furgon, meg dobozos autó.
  • okoska
    “Nemrég mentünk az autópályán, nézegettük milyen autók mennek, tényleg durva kocsik vannak”

    tavaly még tényleg ez volt, azóta tele van a pálya is szakadt roncsokkal, mióta évi 5000-ért is használhatják…

  • Kiszamolo
    Zoli, nézd meg a kalkulátort, hogy jön ki a 60 ezer.
  • Zoli
    És még egy apróság, de ez csak félhangos kiszólás:
    Jó lenne már egy olyan intézkedés, ami megszűnteti ezt az autóval járok dolgozni a belvárosba jelenséget, mert itt is élnek csecsemők, kisgyerekek és szeretnének még 10 év múlva is levegőt venni….
    Autó fenntartása:
    Évenete:
    1 olajcsere ~15ezer HUF
    Kerék/gumicsere ~10ezer HUF
    1 súlyadó (belváros) ~12ezer HUF
    1 KGFB (belváros, B5, de biztosítója válogatja) ~30ezer HUF
    2db ablaktörlő lapát ~5ezer HUF
    1db 5L-es téli szélvédőmosó 800 HUF
    1db 5L-es nyári szélvédőmosó 400 HUF
    Összesen: ~73ezer HUF/ÉV
    Tessék autót venni, nem pénznyelőt, el kell felejteni a karbantartás igényes ócskavasakat még ha 3 éves is, aki évi 200ezernél többet költ autókarbantartásra, az gondolja végig h mikor látja viszont a pénzét és milyen formában.
    De az autó mindig is egy adó volt és ez nem fog változni, ha ki tudja fizetni, akkor meg ne sírjon folyton…
  • Janos82
    :

    Akine nincs autoja, az nyilvan bereljen, vagy ha autostol segitseget ker, akkor adjon cserebe valamit ( penzt, vagy szivesseget), es akkor rendben vannak. Vagy nem?

  • okoska
    “És vannak négyórás állások? Mert anélkül ez csak demagógia…”

    nem tudnék ennél jobban egyetérteni. A legtöbb állás sajnos olyan, hogy nem igen választhatom meg hogy csak 4 vagy 6 órában szeretnék ott lenni fél vagy 3/4 annyi pénzért…

    pedig még a munkanélküliség is csökkenhetne, ha pl 3 darab 8 órás munkavállaló helyett lenne 4 db 6 órás…

  • : szerintem az ok-okozati összefüggés fordított, előbb tették a rendezvényeket, hipereket tömegközlekedéssel megközelíthetetlen helyekre, mint hogy az emberek ilyen nagy tömegben kezdtek volna autót venni. Erre mondtam én, hogy manipuláció. Elhitetik, hogy _szükséged_ van autóra, hiszen lám, a mi rendezvényünket sem tudod megközelíteni enélkül. Naugye, hogy kell az autó. Az Auchan akkor sem költözött volna be a kisváros főterére, ha senkinek nem lett volna autója. Kint vannak ezek a világ végén, te meg vásárló, oldd meg, hogy odajuss, még ha fölösleges költségbe is vered magad miatta.

    Továbbra sem vagyok meggyőzve arról, hogy a 4 gyerekes anyukának muszáj autóznia, mert a gyereket nem engedhetjük BKV-zni. Miért, cukorból van és elolvad az a gyerek? Túlféltett, életképtelen (és sznobériára nevelt) emberek nevelése miért jó és kinek? Ez az autómánia ugyanaz, mint folyt. köv.

  • Janos82
    :

    kuplung? fekbetet? csak hogy 2-t irjak… ezeket is kell neha.

    Ja, es a peldaid eves 10-25e kmre vonatkoznak,e s csak az elso ev… utana bejonnek majd ezek is.

    A havi 60e ftos fenntartas ugy jon ki, hogy abbol kb 30e az uzemanyag… Volt mar autonk, amivel evi 40e km-t mentunk. Sokat volt szervizben, igaz oreg is volt.

  • aki egy Ferrari arat elkoltene cigire es tud felelosen koltekezni, ertelmesen sporolni, annak meg is lesz az a Ferrari. A felszabadult/plusz penzt nem kell elverni – aki elveri, az valamit nagyon elront.
  • Tehát ez az autómánia ugyanaz, mint amikor azt mondják egyesek, hogy manapság már nem kell tudni és tanulni semmit, mert mindenre ott a gugli és az internet, és hülyének nézik azt, aki művelt. Ma már nem kell BKV-zni, gyalogolni, biciklizni, mert ott az autó. Bolond, aki nem azzal jár.

    Közben nem érzem, hogy a fő indok (hogy ti. nőne a családdal eltöltött idő) megvalósulna. Vagy ha meg is valósul, akkor nem értem, miért nem boldogabbak tőle az emberek, hiszen az lenne a cél? Mindenki ugyanolyan stresszes, búvalbélelt, frusztrált és boldogtalan, akár autóval jár, akár BKV-zik.

    Esetleg jelentkezzen az, akinek attól javult meg a házassága és lett boldogabb a családi élete, mert lecserélte a BKV-t autóra és 1 órával hamarabb hazaér.

  • Béla
    Itt egyébként mindenkit autóval hurcoltak a szülei anno?!
    Mert engem nem. Tömegközlekedtem 3 órát naponta.
    Ès eszembe se jutott volna hurcoltatni magam edzésre meg nemtudom.
  • Garbo
    Akkor ismét leírom a horror-ismerősömet e tárgyban: vett egy autót hitelre (!) 2 milláért, ráköltött még egyet, majd másfél év múlva roncstelep, szériahiba stb. Igen, hülye. Ez eddig mínusz 3 millió két év alatt. Ezután, természetesen ismét hitelre, vett egy másik kétmillásat. Azért, hogy havonta egyszer meglátogathassa a családot vidéken, ill. a bkv kényelmetlen, s lúzer, aki metrózik. A VI. kerületben él. a VII.-ben dolgozik.
    Teljes hitelállománya 12 m ft, keresete nem éri el a háromszázezret.

    Szerintem elég tipikus példa 🙂

  • Idonkent bennem is felmerul a kocsi – reszben a havi szulokhoz utazas miatt, reszben utazgatas miatt (miota jartam vonattal Zagrabban meg Pragaban, egyre inkabb faj a fogam egy kocsi utan).

    De kb. ingyen kozlekedek – berlet megvan cafeteriabol, vonatot szulokhoz meg 86%-ban teriti a munkaltato. Ez igy havi 1-2 ezer max., kocsi meg also hangon 50. Es belvarosban akkor is maradna a BKV, eszem meg nem ment el, hogy itt autozzak, mikor tomegkozlekedes + BUBI gyorsabb. Nem is beszelve, hogy az autot hasznalok depressziosabbak es egeszsegtelenebbek, mint a tomegkozlekedok 🙂

    Es akkor jonnek ismerosok, hogy honnan van penzem annyit utazni, hogy havonta-kethavonta megyek kulfoldre. Hat mindenkinek van hobbija, ha nekik az auto, egeszsegukre – meg tudnak lepodni, hogy igy is kevesebbet koltok utazasra, mint ok kocsira…

  • Kiszamolo
    Rengeteg gyerekbaleset azért van, mert ma már gyakran még a 10 éves gyerekek sem tudnak egyedül közlekedni, mert nem csak az iskolába és az edzésre is autóval viszik, de még a WC-re is.
  • Janos82
    :

    Tesco busz? A vasarloknak ingyenes… nem hiszem, hogy katasztrofa lenne. Mi voltunk nagybevasarlason busszal, nem kenyelmes, de sokat sporol vele az ember.

  • Balázs
    Én pont az ellenkezője vagyok az itt leírtaknak 🙂 Nincs autóm, pedig bőven futná rá (1.6M-et keresek havonta). Egyszerűen nincs rá szükségem, akkor meg minek? A belváros közepén lakom, busszal, metróval, biciklivel megoldható a dolgok 95%-a. A maradék 5%-ra meg ott a taxi vagy a bérlés.
  • Az is tény, hogy pl nem volt annyira jó buli hazavinni a Kikából a szennyestartót, mert kidobtam a régit (tönkrement) és kellett. Egy ilyen 15 ezres cuccost 6 ezerért házhoz szállíttatni (6 db ezres alatt én nem láttam még bútorszállítót megmozdulni Pesten) nem kicsit bukó, egyszerűen elvárják, hogy legyen autód. Taxival hazavinni kb. ugyanakkora macera, ez egy 2-3 kilós doboz párnával a tetején, tehát ha nem bírtam volna valahogy hazahúzni a villamoson, akkor nem veszem meg. Ebből nem szívesen csinálnék életformát, bár tény,nem mindennap visz haza az ember terebélyes tárgyakat üzletekből, vagy akar kis biciklit, babakocsit szállítani, amit kb. megint vigyen akinek…. stb stb metrón. Biciklizni Budapest főútjain nem vagyok üzemszerűen hajlandó, …az a gáz, hogy egyszerűen nem lehet értelmesen váltogatni a tömegközlekedést kocsival, jegy és alkalmi parkolás méregdrága, bérlet kell.
  • S.Viktor
    Kiszámoló, mintha gondolatolvasó lennél 🙂 Pont mostanában gondolkoztam ezen a témán, mert szeretett 20 éves autónk sajnos megadta magát, és már gazdaságosan nem javítható. Úgyhogy immár 2 hónapja autó nélkül élünk. Budapesten lakunk jelenleg egy gyermekkel, és hétköznaponként szinte egyáltalán nem használtuk az autót, helyette bicikli és tömegközlekedés, ami most már babakocsival is egész vállalható. Mióta még a Tesco-ból is lehet rendelni a nagy bevásárlásokhoz sincs igazán rá szükség.
    Az egyedüli amihez kéne, az a havonta 1-2 családlátogatáshoz, kiránduláshoz meg nyaraláshoz. Mindent egybevetve kb 50-60 napot használnánk egy évben, de ez egy középkategóriás autóval számolva (10 ezer Ft/nap) is kb 500-600 ezer Ft-ba kerülne évente. Ezzel szemben az autóköltséges kalkulátorod alapján havi 30-40 ezer lenne a kinézett autók fenntartása. Persze ezt még megdobhatja egy nagyobb javítás…
  • Hujber Tünde, nekem sokat javult a hangulatom mióta nem kell ingáznom Budapesten kívülre munkába járás címén. Én autóval is bele akartam pusztulni a gigadugókba, 2-4 órás napi menetidőkbe, késő esti hazaérésekbe, hajtépős útvonalakba, hogy soha egy boltba se mehetek be, ha fürdetésre legalább haza akarok érni. Nagyon sokat kerestem és jó volt a munkaköröm is, de nem vállalnék napi 50 km-t városon átmenéssel többé csak nagyon-nagyon kiélezett helyzetben.
  • S.Viktor
    … úgyhogy nekünk eléggé a határvonalon van, hogy mi érné meg a legjobban. De amúgy az utóbbi időben nagyon pozitív irányba fejlődött Budapesten a biciklis úthálózat plusz a tömegközlekedés, úgyhogy az átlagembernek szerintem egyre kevésbé van szüksége itt az autóhasználatra. Kivéve persze, ha munkaeszköz…
  • andiebaby

    vagy olyan helyre költöznek, hogy nincs más megoldás.
    barátnőmék házától pl. a hév megálló kb 5 km gyalog, aminek a felén nincs járda és két autónak szűk úton kell poroszkálni.
    ez az, amit sose tudok megérteni, hogy miért jó infrastruktúra mentes helyen lakni a nagy nyugalom jegyében, ha közben minden funkció elérése plusz idő, pénz, stressz, macera, kiadás.

  • Kálmánka

    Jelentkezem, én pont egy órát nyerek minden nap azzal, hogy autóval járok munkába. Amíg egyetemista voltam Pesten, és tömegközlekedtem, jelentősen többször fáztam meg, ami egy hétre kiütött, amióta autózom, ez csak egyszer fordul elő, ősszel.

    A napi egy óra nyereség nekem nagyon fontos, ezt gondolom minden kisgyerekes szülő meg tudja erősíteni. Pont arra az egy óra magamra fordított időre van szükségem, hogy lenyugodjak a munka után, és ne ugyanúgy beszéljek a gyerekemmel és a feleségemmel, mint a kollégáimmal.

  • andiebaby

    klasszikus szitu: jaj, sose laknék Pesten, az rémes, de – oda járok dolgozni, bulizni, vásárolni, orvoshoz, barátokhoz, játszóházba, moziba. És megyek autóval ezek mindegyike miatt.
  • Petike
    Mondjuk Budapesten tényleg nem normális, aki autóval jár, akár megengedheti magának, akár nem. Viszont vidéken sok helyen nincs pl. Tesco online, telekocsi, carsharing, stb. Ettől függetlenül vidéken hiába indokoltabb a kocsi, sokan nem engedhetik meg maguknak.
  • komisz_kolok
    Mikor Becsbe költöztem, nagyon meglepö volt, hogy kollegaimnak, akik egyebkent böven megtehtenek, nincs autoja. A pesti cegeknel, mindenki, aki mar ket masik ember fönöke volt, kötelezönek erezte, hogy autoval järjon. Itt a negyven fös programozotärsasag vezetöje biciklivel jär be.
    Mondjuk Becsben tul is lehet elni a rendszeres biciklizest a varosban, ami pesti tapasztalataim alapjan otthon nem egyszerü.
  • HNR
    Van egy ügyfelem, 170e a nettója, kb. 100e jön neki össze “más forrásból”.
    Ebből a pénzből 90e az autójának a törlesztő részlete és további 40e-t költ benzinre (munkába járás).
    Erre jön még 50e lakbér, 20e rezsi és 50e gyerektartás.

    Tényleg majdnem éhezik.

    … de van egy autója!

  • Andi
    – Munkahelyi telekocsi. Az egyik munkahelyemen mindig néztem, hogy az egy felé lakó kollégáim mindegyike bejön 30 kilométerről külön-külön autóval és utána külön-külön fizetik a teremgarázsban a havi bérletet, noha a törökbálinti gond nélkül be tudta volna hozni a budaörsit és a 11. kerületit akár minden nap. De nem, mindenki külön jött, mert csak. – Csak annyi, hogy délután általában mindenkinek van plusz dolga – bevásárlás, gyerekszállítás, edzés, stb. Elég problémás lenne mindig a másik 3-4 emberhez alkalmazkodni. Mondjuk olcsóbb lenne, ez tény!
  • Zabalint

    “szerintem az ok-okozati összefüggés fordított, előbb tették a rendezvényeket, hipereket tömegközlekedéssel megközelíthetetlen helyekre, mint hogy az emberek ilyen nagy tömegben kezdtek volna autót venni.”

    Nem hiszem, mert én olyan rendezvényekről beszélek, amelyeket hobbi szinten rendeznek amatőrök, én magam is vettem részt ilyesmiben. Egyszerűen jobb potenciális helyszínek közül lehet válogatni, ha nem szempont a tömegközlekedéssel történő megközelítés. A rendezők szervezte szállításra is ritkán van manapság igény.

    Ami pedig a bevásárlóközpontokat illeti, egyrészt sok helyen a bevásárlóközpont fizet a vásárlók számára ingyen járatokat, de a normál helyi tömegközlekedés is hamar kialakul, ahol bevásárlóközpont épült. De az más tészta, mert vásárolni sok helyen lehet, ahhoz nem kell feltétlenül autó.