Egy használt autó egy évtizede

Az előző, a(z új) autók értékvesztéséről szóló bejegyzés alatt mint mindig, újra kialakult a vita, szabad-e használt illetve érdemes-e új autót venni.

Sokak szerint a használt autó kész anyagi csőd, sokkal többet költ rá az ember, mint amennyivel többe az új kerül.

Ez szerintem barokkos túlzás, különösen ha az újonnan tíz millió forintnál drágább kategóriát nézzük, néhány milliónyi értékvesztésből akár egy komplett motor és váltócsere is kijön.

Az azonban tény, hogy az új autók egyre komplikáltabbak és érzékenyebbek, illetve a szerviz-óradíjak egyre magasabbak, így nem annyira nyerő már a használt autó, mint mondjuk tíz éve.

Volt már erről szó régebben is, kalkulátorral:

Új autót vagy használtat?

István tíz éve vett egy akkor ötéves Toyota Corollát és minden költséget feljegyzett az utolsó fillérig. Tanulságos lehet látni a számait, mennyibe került neki az elmúlt tíz évben az autó. (A tőkeköltség, értékvesztés nélkül és az inflációtól eltekintve. Erről bővebben itt.)

Ahogy röviden összefoglalta: tíz év, tíz millió forint és 100 ezer mérföld.

Ha neked van hasonló táblázatod a költségekről, oszd meg a hozzászólásokban a linkjét. Add meg az autó korát, értékét is.

István véleménye a következő:

Számomra a legfőbb tanulság, hogy

– nincs különbség, hogy benzines, vagy dízel (üzemanyag, kontra szerviz)

– hamis illúzió, hogy otthon szervizelve olcsóbb

Én márkaszervizbe járok vele. Míg várok rá, tudok dolgozni. Nem a szabadidőmből megy el az értékes idő, nem kell alkatrész beszerzéshez időt pazarolni

Az autóval szemben nem volt sok követelményem:

  • mindig, minden körülmények között elvigyen A-ból B-be.
  • -30 és +45°C között mindig azonnal induljon
  • tervezhető szervizlátogatások, törekedve, hogy 1 napon belül kész legyen
  • fenntartása éves átlagban nagyjából észrevétlen tétel legyen a családi költségvetésben (pontosabban ne máshonnan hiányozzon a ráköltött összeg)
  • 300 km egyben, fáradság nélkül megtehető legyen benne négyünknek
  • tartós
  • hozza a kategóriától elvárt biztonsági szintet

 

Tanulságképpen semmi újdonságot nem lehet levonni:

  • ha valaki villogni akar az autójával: fizessen
  • ha valaki nem spórolja meg a karbantartást: lesz egy költséghatékony autója

Ezek alapján esetemben hibás érvelés, hogy a szervizelést mindenáron az autó értékéhez kötném. Esetemben az a lényeges, hogy hány évig akarom még használni.

Összességében jelenleg semmi ingerem sincs lecserélni a vén csatalovat. Az autók biztonsági fejlesztéseit leszámítva érdemi racionális indokot nem találtam a váltásra.

Share

158 hozzászólás

  • GABOR8
    : figyelmesen elolvastam és a költség azt sugallja, hogy ilyen sokba (vagy kevésbe) kerül az autó. Teljesen felesleges az üzemanyag árát ebbe beleírni, mert ilyen alapon akkor vonjuk le belőle a nem megvett tömegközlekedés árát vagy a bringáét (meg a kajának az árát, mert több kalória kell hozzá). Szerintem az üzemanyag nagyon félreviszi a végén azt a bizonyos számot, mivel a fent leírt példában nagyobb költség mint maga az autó ára volt. Ilyen alapon ha soha nem tankol, akkor szinte ingyen van az autó. Aki ezt így nézi az szerintem nagyon félre fogja nézni a végeredményt is és a félrenézés nagyon egyoldalú. Az értékvesztésbe meg a költségekbe szerintem az üzemanyag nem tartozik bele vagy nem úgy ahogyan ez számolva van.

    Amúgy nincs ezzel semmi baj, tőlem nézhetitek így, csak szerintem saját magát csapja be vele az ember (rossz irányba).

  • Szakértő
    Renault Thalia. Gyártási év: 2006
    Vételár: 1 000 000 Ft (2011)
    Eladási ár: 430 000 Ft (2018)
    Km óraállások: vételkor 36 000 – eladáskor 96 000

    Szervíz és egyéb költségek részletezve kerekítve:

    Vételkor gyertya, ékszíjak, váltóolaj, vezérmű stb : 140 000 Ft,
    Évek során olajcsere : 45 000 Ft,
    Automata váltó javítás 19 000 Ft,
    Féklámpa kapcsoló 4 000 Ft,
    Akkumulátor 22 000 Ft,
    Generátor : 50 000 Ft,
    Abroncsok, felnik: 140 000 Ft,
    Biztosítás: 190 000 Ft

    Fenntartási költség (benzin nélkül) kb 20 Ft/km !

    A fő motiváció a cserére a kényelem és a biztonság érzése az új 0 kilóméteres autóban. Az újnak a fenntartási költsége 70 Ft/km -nél is többre jön ki! Bőven nem érte meg anyagilag, ráadásul az “ökölszabály” szerinti 5% összvagyon értéknél jóval drágább az új kocsi. 10% feletti !

  • ElfRoland
    Úgy érzem helyenként félreértés van. 🙂
    Azért mert valaki forintra tudja mennyit költ valamire nem azt jelenti hogy sajnálja rá.
    Csak ha azt mondja a fuvarozó hogy 8000-ért hozza a kanapét házhoz 50km-ről akkor el tudom dönteni hogy az sok vagy kevés.
  • ElfRoland
    Törésteszt.
    Ha nagyon aggódnék a közlekedési balesetek miatt akkor nem indulnék el mert nem kockáztatnám a családom életét.
    Ha kevésbé aggódnék akkor vonattal mennék. 🙂
    Ha még kevésbé akkor be bukócsövezett autóval, 5 pontos övekkel bukósisakban.
    Ha még kevésbé akkor megelégednék a gyári biztonsággal.
    Ha még kevésbé akkor megelégednék az 5 ével ezelőtti gyári biztonsággal.
    ésígytovább…. 🙂

    De mindenkor teljesen biztos lennék abban hogy aki nem úgy aggódik mint én az felelőtlen! 😀

  • ElfRoland
    Pistu:
    Volt váz repedés miatt váz csere, szétesett az agyváltó, meg ha valami elkopott eltörött abból esetleg jobbat vettem mint volt.
    Ilyesmikből évek alatt összejönnek a százezrek.
  • Csaba

    A 17 szerviz akkor is 70%-kal több, mint az én autómnál, ha vérig sértődsz miatta. 😀 😀
  • D

    Egyik oldalrol igazad van, hiszen az autok biztonsaga fontos dolog, masik oldalrol viszont: hol a hatar? Ha minden evben kijon egy auto, ami 1% -kal jobban teljesit a toresteszteken, minden evben vennel uj kocsit? Akkor mar miert nem egy tankot veszel? Nem gunyolodok, csak mindenkinek van egy hatar, es kivancsi vagyok, te hol huznad meg (es miert pont ott)?
    Amugy ha betartod a kreszt, plusz az esszeru szabalyokat (nem vezetsz faradt, sebesseg helyes megvalasztasa, stb), akkor elenyeszo eselye van annak, hogy kozuti balesetben vetlen felkent sulyos serulest szenvedj (esetleg meg rosszabb tortenjen).
  • gab
    A gyártóknak szerintem 3 éves használt autókat kéne gyártani. A viccet félretéve, ez egy csóró ország, a hahu-n, ha jól emlékszem, a keresések többsége 2 milliós autóig tart. Talán már kicsit feljebb ment, mert mostanában a hirdetett kocsik átlagára 3,1-ről 3,7 millióra ment fel. Én is használtan vettem, Németországból behozottat, és ahogy láttam, a németek max. évesen, cca. 100 ezer km alatt adják el pl. a magyar kereskedőnek (mondjuk az enyém benzines, nem dízel, és szerencsére volt szervízkönyve és csak 1 tulaja) Egyetértek azzal a hozzászólóval, hogy egyre inkább javíthatatlan autók jönnek, ezek az 1.0, 3 henger turbósak kb. 150e km-ig lesznek autók. És ha tehetném, és is új autót vennék.
  • henc
    El sem kezdem összeszámolni, mennyibe kerül az autó.
    Már ott elmegy az egésztől a kedvem, hogy a 2 csik a mélygarázsban 120 eur/hó, a kötelező bizti 1.000 eur/év. És az előbbi még csak nem is az autó költsége, hanem 1 járulékos költség.
    Érdemes olyan járgányt választani, ami tetszik, ennyi.
  • Aechen Coras
    Skoda Fabia, 10 évesen vásárolva, 5 év alatt keveset használva.
    Nem túl izgi, de ha érdekel valakit, bepötyögöm.
  • Johnmarkson
    “ Amugy ha betartod a kreszt, plusz az esszeru szabalyokat (nem vezetsz faradt, sebesseg helyes megvalasztasa, stb), akkor elenyeszo eselye van annak, hogy kozuti balesetben vetlen felkent sulyos serulest szenvedj (esetleg meg rosszabb tortenjen).”

    Ezt te sem gondolhatod komolyan. A balesetnek nem véletlenül ez a neve. Lehetsz te akármilyen szabálytartó és óvatos meg körültekintő, pl. a fáradt kamionos ugyanúgy telibecsaphat 60-al amikor te a zöldön mész át az autóddal.

  • Aechen Coras
    Skoda Fabia, 2006-os, 2017-ben vásárolva:

    Vételár+átírás: 1150 E Ft (a továbbiakban is minden E Ft-ban)

    A költségek 5 év (1486 nap) alatt, 19940 km megtétele után:

    Összesen: 965 (értékcsökkenés és tőkeköltség nélkül):
    Benzin (1154,89 l, fogyasztás: 5,8 l/100 km): 450
    Munkadíj (szerelő, gumis): 190
    Alkatrész: 137
    Biztosítás (csak kötelező): 83
    Egyéb díj (autópálya, parkolás): 69
    Adó (súlyadó): 35

    Kalkulált értékcsökkenés: 349

  • Ordas

    “A 17 szerviz akkor is 70%-kal több, mint az én autómnál, ha vérig sértődsz miatta”

    Sokkal inkább az a valós forgatókönyv, hogy az én autómon minden működik. Vsz neked a lengéscsillapító porvédő szakadt (nem is tudsz róla, mert senki rá se néz), ill kényelmi extrák jó része nem működik, nem foglalkozol vele, mert az autó megy

  • D

    Volt egy tippem, hogy valaki felhozza ezt…
    A te ervelesi hibad: mazsolazgatas.
    Nem azt mondtam, hogy a vetlenek sosem serulnek (vagy halnak) meg a balesetekben, csak annyit mondtam, hogy a szabalyos vezetessel (lenyegesen) lecsokken a rad leselkedo veszely. (Mivel a vetlenek serulesevel jaro balesetek az osszes balesetnek egy reszhalmaza, ez az allitas mindenkepp igaz, max a merteken lehet vitatkozni).
  • Ordas
    Megnéztem a kommentekben írt példák szerviz költség, megtett táv hányadosát.
    Nálam ez 1,88m Ft, 161.500 km, azaz 11,6 Ft/km

    Fiat Bravo: 10,16
    Nissan Almera: 11,88
    Ford Focus 1,6TDCi: 13,65
    Opel Astra F: 35,96
    Mercedes 200D: 10,25
    Opel Meriva: 71,47
    Honda Civic: 5,6
    BMW 325i: 35,68 (csalóka mert 360 HUF/EUR alapján számoltam)
    Renault Thalia: 4,67
    Skoda Fabia: 16,40

    Jellemzően a példákban írt autók kevesebb, mint a felét gurulták, mint az enyém. És azt is jó lenne tudni, ki mit ért szerelésen, a túl kicsi szám esetén gyanús, hogy maradt ki szerviz.

  • bei rommá énis
    vásárlás: 2017. 04. Ford Focus benzines
    Ár: 5375 EUR 47%
    Üzemanyag: 3557 EUR 31%
    Adók, útdíjak, parkolás, olajcserék: 945 EUR 8%
    Alkatrész: 639 EUR 6%
    Szerelési díj: 267 EUR
    Kerékcsere: 344 EUR
    KGFB,CASCO: 409 EUR

    összesen: 11636 EUR
    40000 km kb. 105 ft/km
    csak üzemanyag kb. 32 ft/km

  • dinnyésbácsi
    szerintem egy 10-15 év közti autóra ami jellemzően 1-1.5M ft körül mozog, nagyjából lehet azt számolni, hogy éves amortizáció 200-250e, javítások 100-150e, biztosítás + adó 50e , szóval ha áll egy helyben az olyan évi 400-500e

    melós bringa: ~150K (most már sajna ennyi egy alap bringa, ami nem életveszély) , éves karbantartás ~25-30e. defekttúrő gumi ~7-8e / db sokat csökkent a bosszúságokon + normális lámpa és bukósisak (hidd el, hogy kell)!!

    ha már bringa, mint alternatíva: pre-covid én simán eljártam a munkanapok 95%án bringával 5-8km-re melózni (kb. csak amikor esik az eső, akkor nem), egy minimál állóképességgel (jó enyém picit jobb), kb. mire elkezdenék fázni / izzadni, ott vagyok… a durva nyári kánikulában viszek csere pólót max… (évi <10 nap)

    mindennél gyorsabb és fel is ébred az ember. 5km ~20-22p kényelmes tempóban, ennél se a bkv se az autó nem tud gyorsabb lenni…

  • SzaboZE
    A fejlesztés és a büntetés tételek számomra nem köthetőek az autóhoz. Ezek szabadon vállalt és választott dolgok 😀
  • SzaboZE
    Én 7 éve vettem egy akkor 8 éves Mazda6-ot, de ez az összeg jóval kevesebbl!! Pedig megvételkor rálocsoltam vagy 6-700e ft-ot fejlesztésre/védelemre. Összesen lehet vagy 6-7 millió a költsége.
  • Zabalint

    Az esélyeid mások attól függően, hogy milyen a vezetési stílusod.
  • Ztibi
    Nem mindent érdemes szervizben javíttatni. Nálunk az akkumulátor ment most tönkre. Másfél éve cserélték márkaszervízben 40e + 10e munkadíj. Mivel műszaki analfabéta vagyok ezért belementem. Most rá voltam kényszerítve h magam cseréljem, így 20e -be került (bosch akku) + 1 óra munka ha az aksi beszerzést is számolom. A 40e forintos amit ott tettek bele amúgy kb 10e forintba kerül áfa nélkül.
  • PeterSmith
    Kérdeztétek korábban a Toyota Prius II-t, íme az adatok 6 évről

    2005-ös évjárat, 2015-ben vásárolva 170k km-rel

    Vételár 1650000
    Jelenérték 1300000
    Vásárlás, átírás költsége, stb. 119150
    Használat mértékétől független, fix költségek (pl. kötelező biztosítás, szőnyeg) 576897
    Karbantartás, javítás 959098
    Benzin 1518250
    Használattól függű egyéb költség (matrica, gumik, mosás, parkolás stb.) 556161

    Teljes költség: 4079556 Ft
    Futott km: 79469
    Költség/km: 51 Ft
    Költség/hó: 59876 Ft

  • joosbalazs
    Saját példám, nyilván nem követendő… A legutóbbi autóm esete.
    200ezer forintért vettem egy Clio-t 2002(regadóval). Alap, 1.2-es motor, 3 ajtós. Olaszországból származik, egy rozsdapötty sincs rajta. Körben légzsákok, működő klíma, kagylósított ülesek.
    2002-es, viszonylag egyszerű szerelni. Többnyire én magam bütykölöm. A gyári Valeo kuplung 19000ft hozzá pl…
    Vegyesben 5-5,5 között fogyaszt, azon ritka benzinesek egyike, amelyik képes erre. A 130-at bírja, ha kell… Persze itt már kéri a 6 litert… Egy prémium négyévszakos garnitúra 60ezer körül kijön rá.
    De a matek: Fél havi fizetésemből vettem kb a kocsit. Két év alatt 400ezer forintot borítottam rá. Ebből 180 volt, ami nem várt. Viszont 85ezer kilométert mentem vele.
    Kicsi, lenézett. De olcsó jó állapotban tartani. Biztonságra elmegy, főleg a biciklihez képest. És ahhoz képest még gyerek mellé is jó.
    Járhatnék jobbal. De minek?
  • 27ft/km
    2005-ben újként vásárolt kis kocsi, dízel, 2,6M Ft. (6,5Ft/km)
    15 év 400.000km, majd családban ajándékozva…
    3,8L/100km fogyasztás (15ft/km)
    Gumi: 1,5Ft/km
    Adó, biztosítás: 1Ft/km
    Olajcsere: 1,5Ft/km
    Minden egyéb szervíz, vizsgák, kiegészítők, folyadékok, stb: 1,5Ft/km

    Összesen: kb.: 11Millió Ft, 27Ft/km

  • kicsikocsi
    Mostanaban sokat gondolkodtam az auto vasarlason, nem mintha nagyon szuksegem lenne ra a home office mellett, de neha kenyelmesebb lenne videkre utazni. Amugy is mindig cikiznek az ismerosok, hogy meg kocsim sincs. 😀 Aztan amikor meglatok egy ilyen kalkulaciot es kezdem szamolgatni, hogy nekem mi mennyibe kerulne, inkabb hagyom a fenebe az egeszet es megveszem a kovetkezo havi bkv berletet. Pedig a hat havi netto berembol siman kijonne egy vallalhato uj auto is, mondjuk valami Corolla. De nem visz ra a lelek, hogy havi 100k-t erre tapsoljak el az eletem hatralevo reszeben. Ha egyszer nagyon kell a munka miatt, talan egy 2millas hasznalt valamit bevallalok.
  • Durr-Ex
    Ti milyen gumit használtok? R17 méretben a középkategória 22e/db áron kezdődik. 4-4 téli és nyári esetén 176e Ft beszerzés, plusz szerelés évente 2 alkalommal, centírozás stb.
    Defekt feltételezése nélkül 5 évente garnitúra csere.
    Meglepődve olvasom egyesek milyen alacsony összeget költenek autógumira, ami az elsődleges tapadási pont az aszfalttal!
    4 évszakos esetén 35e/db, azaz 140e Ft, de ott max 4 évente csere.
  • Szabó Aladár
    Négy évig használtam a 2000-ben gyártott F Astrámat. Használtan vettem, végül eladtam. Szerettem nagyon. Olcsó is volt.

    Ime a költségek:

    2013 november: 202200km-el vásároltam, az akkor 13 éves autót. Vételár: 370000 Ft
    55000 Ft Átírás: (forgalmi, törzskönyv, eredetvizsga, vagyonosodási illeték)
    12000 Ft Szélvédő javítás
    57148 Ft Vezérműszíj görgők vízpumpa csere
    2013 december 73000 Ft Kuplung csere
    2014 június 83120 Ft Vízhűtő csere
    2015 március 33989 Ft Nagy szerviz
    2015 november 6564 Ft Elosztófedél
    2015 november 30885 Ft Vezérműszíj csere
    2016 május 51134 Ft Gyújtáselosztó
    2016 október 28590 Ft Új akkumulátor
    30000 Ft Kipufogó csere
    45000 Ft Önindító felújítás
    60000 Ft Gumik (becsült költség)
    60000 Ft Két vizsgáztatás becsült költsége
    2017 július 270400km-el adtam el 230000Ft-ért

    -folytatom-

  • Szabó Aladár
    -folytatás-

    Tehát az összes költség 766430 Ft volt. Ebben benne van a vételár, de levontam az eladási árat. Az üzemanyag, a biztosítás és a gépjármű adó nincs benne.

    68 ezer km-t mentem vele összesen.

    Mennyibe került ez nekem?
    11,2 Ft/km + biztosítás + gépjármű adó + benzin
    191600 Ft/év + biztosítás + gépjármű adó + benzin
    16 ezer Ft/hó + biztosítás + gépjármű adó + benzin

    Most egy kényelmesebb autót használok, aminek a költsége is magasabb.
    Az alapszabály egyszerű: magasabb komfort, magasabb költség.

  • Családfő
    Durr-Ex,

    Bizony, a gumi tapadása elsődleges biztonsági kérdés, amit hajlamosak sokan félvállról venni. Pedig sokszor ez menthet meg egy konkrét ütközéstől.

    Emiatt én tipikusan valamelyik prémiumot választom, néhány teszt átnézésével (R18-as méret), a számomra fontos szempontok súlyozásával. A gumikon nem lenne szabad spórolni.

  • QTT

    Én nyárra 225/45 R17 gumikat használok az autó gyári alufelnijein. Jelenleg GoodYear Eagle F1 valamelyik változata van rajta. A télre viszont 16″-os acélfelniket használok Continental TS850 gumikkal 205/55 R16 méretben.

    Így nincs költség az átgumiztatással, illetve magam cserélem a kerekeket. Annyi, hogy 2-2 szezononként el szoktam vinni az éppen leszedett kerekeket centríroztatni. A gumikat 5 év után szoktam cserélni. Nekem ilyenkor bőven van még profil rajtuk, mert nem megyek sokat. A használt gumikat meg el szoktam adni. Mindig nagyon könnyű vevőt találni a jó állapotú prémium gumikra.

  • yutte hermsgervørdenbrøtbørda

    “Autóval:Akkor indulsz amikor akarsz. Megunod hazamész, spóroltál több órát. Ebben a pár órában dolgozhatnál is! És akkor faragtál az autó költségeiből!”

    tehát azért kell az autó, hogy megspórolj néhány órát a szabadidődből, amikor is inkább dolgozhatsz, hogy legyen miből kifizetned az autódat.
    Hátjó…

  • Ordas

    “tehát azért kell az autó, hogy megspórolj néhány órát a szabadidődből, amikor is inkább dolgozhatsz, hogy legyen miből kifizetned az autódat.”

    Azért nézne a munkaadó, ha pénteken délben elmennél haza, mert innentől a saját autó fenntartásáért dolgoznál

  • Zabalint

    Alkalmazottként a szabadidő nem egy bárhol szeletelhető, bárhonnan bárhová átrakható valami. És vannak programok, amiket a rendelkezésre álló szabadidő szeletekben eleve nem lehetne megvalósítani autó nélkül, bérléssel pedig máshonnan jönne le még szabadidő, hiszen el kellene hozni, visszavinni a bérelt autót, ráadásul ha ezek a programok rendszeresek, már nem is biztos, hogy megérné.

    Egy példa, a covid előtt gyakran mentünk Ausztriába vagy Szlovákia egy-egy napot túrázni. Ha nincs autó, akkor ugyanez három nap + 2 nap szállásfoglalás, egyszerűen mert oda és vissza egy-egy nap rámenne az utazásra tömegközlekedéssel. Így meg hajnali indulás, 8-9-kor ott vagyunk, naplemente előtt jövünk haza. Nyilván a többnaposokra is igaz, hogy mondjuk 3 nap az úgy 5 nap lenne. De van olyan kiindulópont, ami meg sem lenne úgy valósítható.

  • furmint
    Renault Scenic 2005 1.6 szívóbenzin
    5 éve nálam, 71e km-t hajtottam bele, Budapest peremkerület, csillaggarázs

    vételár + átírás: 1.176e Ft
    biztosítás (2 évig Casco, azután csak KGFB (B10)) 317e Ft
    gépjárműadó 67e Ft
    alkatrész és szervízktg (márkaguru maszek szervízbe hordom) 542e Ft
    komplett vezérlés csere
    ebben: olaj- és szűrők cseréje 4x (15e km-enként)
    első/hátsó fékek, féktárcsák cseréje
    akku csere
    szélvédő javítás felverődő kavics után
    apróságok (izzók, ablaktörlő, …)
    gumik/gumiszerelés 303 eFt
    takarítás 19e Ft

    autópálya 126e Ft
    tankolás 1.935e Ft

    jelenlegi értékével nem számolva (azaz pl. ma ellopnák vagy totálkárossá törném) egy hónapra számított költség: 71e Ft
    Ami szerintem egy új autóval összevetve érdekes lehet, az egy km-re jutó ktg: 64 Ft

  • furmint
    “Figyelem: FIREFOX böngészővel gondod lehet a hozzászólás elküldésével. Használj másik böngészőt a hozzászóláshoz, amíg ki nem javítják a hibát.”

    Belefutottam. Ez az egyetlen oldal, ahol a Firefoxszal bármi gondom van, a humancaptcha a jó választ sem fogadja el. Nem lehetetlen egy Chrome-ot indítani, de nem vagyok benne biztos, hogy itt valóban a Firefox lenne a hunyó és nem a programozó, aki ezt összetákolta. Ha tudok segíteni a javításában bármivel, állok rendelkezésedre!

  • BMW
    E60-as BMW, 10 év adatai:
    – akkor 5 éves autó ára 6M volt
    – most 1,5M kb az értéke
    – 156e megtett km
    – 12800 liter megvásárolt gázolaj

    Üzemanyagköltség összesen: 4,9M forint
    Szervizköltség összesen: 2,5M forint
    Számlák, egyebek: 800e forint

    Össz költség egy napra, átlagolva: 2287 Ft.
    Költség / km: 52,47 Ft, ebben csak az üzemeltetéssel kapcsolatos költségek vannak.

  • evdb.io
    2005-ös benzines Ford Fiesta, nem kevés szervízzel:

    – vásárlás: 1050e Ft (2014 december)
    – kisszervíz: 216e Ft (olaj, szűrő és kisebb javítások)
    – nagyszervíz: 1300e Ft (fék, vezérlés, motorfelújítás, vezérlés, rugók, elsö lökhárító x2, váltó)
    – gumi: 216e Ft (1 nyári szett felnivel + gumicserék)
    – tankolás: 1467e Ft (66e km)
    – hamarosan tervezem eladni, terv szerint 600e Ft-ért
    SUM költség (eladási árat levonva): 3671e Ft

    Ft/km autó: 33 Ft/km
    Ft/km benzin: 22Ft/km
    Ft/km SUM: 56Ft/km

    Ft/hónap autó: 28 449 Ft
    Ft/hónap benzin: 18 942 Ft
    Ft/hónap SUM: 47 391 Ft

    Megtett km: 66e km

    Következő autónak az alábbiakból tervezek választani:
    – Honda Insight (~2010) 1.8-2.3m Ft
    – Toyota Prius (~2010) 2.5-3m Ft
    – Toyota Auris Hybrid kombi (~2013) 3-3.5m Ft

    Pár év múlva pedig valószínűleg mellé majd kell 2m Ft körül egy városi kis elektromos.

  • xyz

    “tehát azért kell az autó, hogy megspórolj néhány órát a szabadidődből, amikor is inkább dolgozhatsz, hogy legyen miből kifizetned az autódat.”

    Pont fordítva, fizetek egy kicsit többet azért, hogy több szabadidőm legyen, gyk: az az idő, amit az autózással megspórolok.

  • mitel hentes
    Érdekesség, egy céges autó saját költségei 2013-tól:
    – Vételár, átírás: 0 Ft
    – Tankolás, szervíz, autómosó, kütyük, parkolás, stb.: kb. 5 millió Ft (többségében tankolás, levonva a céges üzemanyag hozzájárulást, ami kb. a céges használatot fedezte)
    – Megtett kilométer: kb. 200 000 km

    Számítások:
    25 Ft / km – ennyibe került nekem
    1712 Ft / nap, 52 083 Ft / hónap – ennyibe került nekem
    Még egyszer: a költségek nagy része üzemanyag, annak is a nem támogatott része, tehát a céges autó MAGÁNHASZNÁLATA került nekem ennyibe.

  • Attila
    Elég hatásvadász cikk, a felhozott példa pedig nem életszerű. Nekem 3 évesen vett, most 16 éves 1 számmal kisebb japán autóm van, évi kb. 10 ezret megyek. Most csak a tavalyi évet néztem meg, 300e Ft volt MINDEN költségem vele. Mindig márkaszervízbe hordom. Anno megkérdeztem egy kereskedő ismerősömet, milyen autót vegyek, visszakérdezett, hogy szervízbe akarom hordani, vagy használni? Én utóbbit választottam, de mindenkinek szíve joga megvenni érzelmi alapon a sok ipari hulladékot. 13 év alatt NULLA javítási költségem volt, kizárólag kopó alkatrészek cseréje. Gyorshajtásra nem költök. Hülyeségekre, kiegészítőkre nem költök. Legalacsonyabb KGFB (20 e/év), Bázis Casco (6e Ft/év?), gépjárműadó 10e/év. Legjobb alkatrészek, Mobil1 olaj, Mann szűrők, Conti/Bridgestone gumik. Nem olcsó az autózás tény, de mint másra, erre is lehet hülyén költeni.
  • ElfRoland
    “NULLA javítási költségem volt, kizárólag kopó alkatrészek cseréje”

    Fogalmi zavarom van. Nálam azért kell javítani dolgokat mert elkopnak. 🙂
    Pl. “Szerelőnél van javításon mert elkopott a lengéscsillapító.”
    Kopó alkatérszek a fék, lengéscsillapító, váltó, üzemanyagpumpa, ablaktörlő, akku, féltengely, gumi, ablakemelő motor, és bármi ami mozog vagy mozgat valamit. 🙂
    Mely alkatrészek amelyek nem kopnak de cserélni kell?

    (gyakran hallom azt hogy “csak kopó-fogyó dolgokra kellet költeni. könyörgőm mi másra?. és persze ez a 3. váltó benne mert a többi elkopott 😀 )

  • Attila
    ElfRoland: kopó/fogyó alkatrészek: fékbetét, féktárcsa, bordásszíj, olaj, légszűrő, fagyálló, gyújtógyertya, akkumulátor, ablaktörlőlapát, kiégett izzó. Ezek azok, amik kopnak, ha használsz egy autót. A javítás pedig, ha nem hűt a klíma, rángat a motor, nem indul be a motor, váltócsere, féltengely, vízpumpa, ABS kocka, rozsda, nem zár a központi zár, nem teker fel az elektromos ablak, nem fűt az ülés, nem működik a ventilátor, katalizátor kaput, hibakód hegyek a computer rádugásakor, lehetne sorolni, de ennél jobban nem tudom elmagyarázni, hogy mi a különbség a között, hogy valamim természetes módon a használatból eredően elkopik/elhasználódik, vagy pedig elromlik és javítani kell. Nekem a 16 éves autómon még soha semmi nem romlott el, minden úgy működik mint amikor kijött a gyárból. 170 ezer km van benne.
  • Ordas
    az éves 300e minden költség barokkos túlzás 🙂 Ebből az évi 10e km üzemanyagköltsége sem jön ki.
    Az is kizárt, hogy 13 év alatt gumi sem kopik el. Egy műhelyPRN (by totalcar) vizsgálat rá férne a vasra. Asszem lenne nagy meglepetés 🙂
  • fuser

    🙂 valóban fogalmi zavarod van.
    kopó-fogyónak azokat nevezik, amelyeknek a működése az, hogy elkopik.
    pl. a kuplung, amely csúsztatásnál a súrlódás által teremti meg a rángásmentes kapcsolódást. avagy a fék, amely a súrlódásos kopása által emészti fel a mozgási energiát.

    de a váltóban egy csapágy, az nem az.
    kopik, mert miért ne kopna, de nem az az üzemelésének a lényege.

    elvileg(!) az autó élettartamát ki kéne bírnia.
    a fék, kuplung meg nagyjából prognosztizálható, hogy mikor adja be a kulcsot.

  • meregzsakk
    3 gyermekes család vagyunk, mi egy másfél éves családi (7szem) benzines mellett egy 16 éves 8 hengeres élményautót tartunk. Utóbbi 4 személyes csak, de második autónak úgyis mindegy.
    A 9 és 13 literes fogyasztásokkal évi kb 35 000 km-t megyünk. Mi már régen nem számoljuk a költségeket 🙂
  • QTT

    Én is azt számolgattam, hogy 10ezret megy évente, leírja, hogy az adó+casco+biztosítás az összesen 36e Ft + a márkaszervizben az olaj+szűrőcserék, minőségi alkatrészek és akkor még mást nem is költött rá egy forintot sem (esetleges pályamatrica, lemosni, vagy bármi más), de ő kijön üzemanyaggal, mindennel 300ezerből. Aha… 😀 Számoljunk 400 Ft-os üzemanyaggal és 5 literes átlagfogyasztásra a 10.000 km alatt, ami nagyon-nagyon optimalizált számolás. Akkor is csak az üzemanyag 200.000 Ft. 😀

    Végül is szoktak olyan kommentek lenni a blogon, hogy havi 3 milliót keresek, kertes házban élek feleséggel és 3 gyerekkel és a havi költésünk 250.000 Ft. Az lepett volna meg, ha az autó üzemeltetésnél nem lett volna 1-2 kommentelő, aki versenyt csinál a nagyot (jelen esetben kicsit) mondásból.

  • József
    A 23 éves Fordom épp 10. éve van nálam, viszont a költségeim vezetését csak 2017 óta végzem. Sajnos, teljes képet így nem tudok adni az autóról, de az utóbbi 52 hónap átlagáról, mely a tényleges üzemeltetési költséget mutatja igen.

    Magamról röviden annyit, hogy vidéken élek, a munkahelyem kb. 6 kilométerre van ahová autóval járok és az esetek túlnyomó részében máshová is. A havi nettó fizetésem kb. 200 ezer forint. Most nem megyek bele mélyebben, hogy mégis mért járok autóval, max. ha valakit nagyon érdekel kifejtem.

    Íme a számok:

    Üzemanyag: 585.077-
    Karbantartás (kopó alkatrészek, váratlan meghibásodások): 447.848-
    Időszakos ügyek (műszaki, biztosítás, matrica): 189.256-
    Egyéb, működéshez nem szükséges dolgok (illatosító, új rádió): 115.980-
    Mosás, parkolás: 20.000-

    Összesen: 1.359.724-

    Ez havi átlag: 26.150-
    üzemanyag nélkül: 14.900-

    Ft/Km-t nem tudok írni.

  • eMérnök
    Azt gondolom, hogy az akkumulátor cseréje általában (öregebb autók) tényleg elvégezhető otthon, de azért van pár megfontolandó dolog.

    1, akkumulátor, ha tönkremegy, akkor mindig meg kell mérni, hogy tölt-e a generátor rendesen, különben a következő is tönkre fog menni, hamar, vagy csak hamarabb (másfél év az nagyon kevés, meg kéne nézetni). Gyakran az aksi elromlása csak a tünet.

    2, Ha van start-stop rendszer az autóban, akkor az akkumulátor cseréjénél meg kell tanítani a rendszernek az új aksi karakterisztikáját, akkor is ha ugyanolyat raksz bele. Különben vagy nem fog menni a start-stop, vagy hamarabb tönkremegy az akkumulátor.

    A márkaszervíz tényleg lehúzás, főleg 50 egy aksicsere miatt, de a normális szerelővel cseréltetés az nem. A beépített akkumulátorra meg a telefonodon is rá tudsz keresni, hogy ne verjenek át az árával.

  • Héphaisztosz
    Érdekes lenne egy hasonló cikk ingatlannal kapcsolatban (lakás, ház, nyaraló). Mennyi váratlan kiadás volt amire az elején nem számítottál (bútorozás, felújítás, elromló gépészet)?
  • ElfRoland
    Kopó/fogyó.
    Érteni értem miről van szó de ÉN nem látom indokoltnak külön tárgyalni azt az pénzt amit arra költök hogy valami ne romoljon el meg azt amit arra költök hogy miután elromlott újra működjön. Kiadás, autóra megy, egy kalap. 🙂
    Ha egy járművet életartamra vesz az ember nem pár évre akkor minden alkatrész kopik és fogy.
    Pl. nekem évi 4-5ezer km főleg autópályás használattal a fék és a kuplung nem kopó/fogyó alkatrész a sárvédőív meg igen 🙂

Vélemény, hozzászólás?

A megadott név fog megjelenni, ezért érdemes nem a valódi nevedet megadni a hozzászóláshoz.

A hozzászólás előzetes moderáció után fog megjelenni.

A hozzászólás párbeszédre van kitalálva és nem monologizálásra. Ezért fogalmazd meg úgy a mondanivalód, hogy beleférjen egyszerre egy hozzászólásba. Senki nem akar téged olvasni 15 hozzászóláson keresztül (rajtad kívül természetesen). Ha cikket szeretnél írni, ajánlom valamelyik ingyenes blog oldalt, azok valók ilyenre.

Minden hozzászólótól elvárjuk a minimális tiszteletet mások felé. Akiknek ez (még) nem megy, azoknak felesleges fáradnia a gépeléssel. Beszélj úgy másokkal, ahogy szeretnéd, hogy veled beszéljenek. Ennyire egyszerű eldöntened, megfelelsz-e ennek a feltételnek.

A hozzászólás nem alanyi jog, hanem egy lehetőség, ha olyat tudsz mondani, ami mások számára hasznos és építő. Köszönjük a megértést.

(Elnézést kérek mindenkitől, a fentiekért, sajnos a félreértések miatt kénytelen voltam leírni ezeket. Természetesen a te hozzászólásodat is szeretettel várjuk.)

Figyelem: FIREFOX böngészővel gondod lehet a hozzászólás elküldésével. Használj másik böngészőt a hozzászóláshoz, amíg ki nem javítják a hibát.

 karakter még felhasználható

A hozzászólás elküldésével hozzájárulsz, hogy az IP címed technikai okokból tárolva legyen. Ha ezt nem szeretnéd, ne küldd el a hozzászólást. Kérésre a hozzászólást töröljük az IP címeddel együtt.