Ennyit adózol 2015-ben

Az állam a közösségi feladatok ellátására adót szed az ország állampolgáraitól és az itt tevékenykedő cégektől. Ebből a pénzből látja el az állami, vagy annak gondolt feladatokat.

Magyarországon az állami adóelvonás (az állam általi újraosztás mértéke) 20-30 százalékkal meghaladja a környező országok mértékét, vagyis a lehető legegyszerűbben ennyivel több adót fizetsz, igaz az állam által nyújtott támogatások is magasabbak, mint a környező országokban, de azért bőven jut pénz az állami bürokráciára és igen, sajnos a korrupcióra is.

Ez a túladóztatás okozza Magyarország folyamatos lecsúszását a régióhoz képest. (Erről itt írtam pár éve, azóta a helyzet tovább romlott: Szlovákia kontra Magyarország)

Az elmúlt öt évben sem csökkent az adóztatás mértéke, mindössze annyi történt, hogy igyekeztek eldugni az emberek elől az adókat. Csökkentették a jövedelemadót, de cserébe emelték a forgalmi adót. Cégeket bíztak meg, hogy szedjék be az adót a szolgáltatásokon keresztül. Telefonadó, minden perc után 2,5 forint. Kábeladó közműszolgáltatóknak, méterenként 100 forint. Banki különadó és tranzakciós adó. Kötelező biztosítás mellé 30%-os “baleseti adó”. “Chipsadó” különféle élelmiszereken. Szappan és művirág különadója. A fuvarozók durva méretű adóztatása, ami úgyis megjelenik az áruházak áraiban is. És a sor egyre hosszabb és adózás egyre bonyolultabb, de mindeközben az állami elvonás mértéke egyáltalán nem csökkent.

Mivel az emberek zöme csak addig látja az adózást, amíg a fizetési papírját megnézi, érdemes utánaszámolni, mennyi adót is fizet egy átlagos polgár Magyarországon. (Itt már írtam az adózásról: Az adózás alapjai)

Vegyük alapul Átlag Polgárt, aki mondjuk a fővárosban él, az átlagos 150 ezer forintot keresi, van egy átlagos 12 éves autója, amibe havi 25 ezer forintért tankol, előfizet a legolcsóbb kábeles internetre, a telefonszámlája 4.000 forint. Káros szenvedélye a napi két energiaital és a fél doboz cigi, viszont nem issza meg az évi 13.3 liter alkoholját, ami az egy főre jutó fogyasztás Magyarországon, bankban van három millió forintja lekötve, a rezsijét átutalással fizeti ki.

Mivel nem ellensége a saját pénzének, a kormány minden törekvése ellenére továbbra is a nagy hiperekben vásárol be, amelyek idéntől újabb 3-6%-os különadót kaptak a nyakukba, amit kénytelenek az eladott árukra terhelni. Főleg azért, mert a kormány kitalálta, ha veszteségesek mernek lenni, akkor bezáratja őket.

Mivel fővárosi, megveszi az 5.000 forintos matricát az autójára.

Ahhoz, hogy emberünk hazavihessen 150 ezer Ft-ot, igazából 295 ezer forintot fizet ki a munkáltatója, ennek a nettója a 150 ezer Ft. A többi máris elment adókba, járulékokba és egyéb címeken az államhoz.

Az évi 5.000 Ft-os autópálya-matrica havi 417 Ft újabb adózás. Ezen kívül is hazamegy a szüleihez évente kétszer, ekkor újabb 6.000 Ft megy el autópálya-matricára. Ez másik 500 forint adózás havonta.

A kábelszolgáltatója a kábeladó bevezetése után 2.000 Ft-ról 3.500 Ft-ra emelte a legkisebb kábelnet havi költségét. Ebből mondjuk 1.200 Ft volt a kábeladó hatása. Ez is egy újabb adózás.

A mobiltelefon-szolgáltatója is áthárította a telefonadót, melynek mértéke havi nettó 700 Ft magánszemélyeknél.

Szerencséjére nincs ingatlana, így az önkormányzat csak az autóját tudja megadóztatni, évi 16.280 Ft-ra, vagyis havi 1.356 Ft-ra.

A kötelezője évi 22 ezer, ezután fizeti a 30%-os “baleseti adót”, vagyis havi 550 Ft-ot.

A tankolásnál a 25 ezer Ft-ból 13 ezer Ft mindenféle adó.

A cigaretta minimális adója 28.000 Ft/ezer szálra emelkedik, vagyis a legolcsóbb cigit szívva is napi 10 szál esetén 280 Ft adót fizet, tehát havi 8.400 Ft-ot. Plusz ÁFA természetesen.

Az energiaitalból emberünk csak az olcsóbbat veszi, így csak napi 20 Ft-ot fizet energiaital-különadóba, nem 125 forintot, mint a taurint is tartalmazó italok esetében. Tehát havi 600 Ft megy el erre. Ja és ennek az ÁFA tartalma. És ebben még nincs benne az alumínium doboz környezetvédelmi adója.

A maradék pénzét is elkölti az emberünk és ilyenkor ÁFÁ-t fizet, ennek mértéke 18% vagy 27%, vagyis minden elköltött forintjából újabb mintegy 20% adóvá lesz. (Visszafelé számolva a rárakodott ÁFÁ-t)

A hiperekben élelmiszerre költ 50 ezret, erre jön rá a hiperek különadója, ami átlag 4%, vagyis újabb kétezer forint adó havonta.

A megtakarított pénzére kap évi 90 ezer Ft kamatot, ebből is kifizet 14.400 Ft kamatadót, vagyis havi 1.200 Ft-ot. Az utalások után fizetett havi 90 forint már aprópénz.

Vagyis az átlagemberünk a példában 295.000 Ft-ot kaphatna a munkáltatójától (ennyibe kerül a munkáltatójának), ebből adókra és járulékokra költ 199.669 Ft-ot. Ez csak a közvetlen adóztatása, nincsenek benne a vámok, illetékek, a fuvarozók, bankok, egyéb szolgáltatók áthárított adója, a termékcsomagolások környezetvédelmi adója, a mosószerek különadója, alkoholos italok jövedéki adója, új chipsadója, parkolási díjak, önkormányzati ügyintézési díjak és még száz egyéb dolog, amin keresztül az állam további bevételeket szerez.

Csak a példa kedvéért: egy átlagos 12 éves 1.800 ccm-es autó átírása 78.900 Ft, ebből 60.400 Ft az államé, a maradék az eredetvizsgálat díja. Ha valaki kétévente új autót venne, havi 2.516 Ft-ot adózna ezen az egy címen.

A lakásvásárlásnál a vételár 4%-a szintén az államé. Vagyis egy 15 milliós lakásnál még tíz év alatt is havi 5.000 Ft, amit illetékbe ki kellett fizetnünk.

Csak tavaly csak frekvenciahasználatra kiírt pályázatra 131 milliárdot fizettek be a távközlési cégek. Teljesen logikus, hogy ez az adójellegű dolog is beépül az általad fizetendő percdíjakba az áfa, a telekom különadó, számmező-lekötési díj és a többi sarc mellé. Vagyis a végén úgyis te fizeted meg ezeket az adókat is.

És a sor még sajnos nagyon hosszú.

Azt mondhatjuk, hogy egy teljesen átlagos magyar állampolgár egy teljesen átlagos élettel, egy 12 éves autóval jelenleg a megkeresett 295 ezer forintjából 207 ezret ilyen vagy olyan formában befizet az államnak.

Vagyis a munkáltatójától kapott jövedelmének 70%-át elveszi az állam mindenféle jogcímen keresztül. Másként fogalmazva az év 253 munkanapjából 30-at szabadságon van, a maradék 223 napból 156 napot csak az államnak dolgozik és a maradék 67 nap munkabére az övé.

Nos, ezért kellene csökkenteni az állami újraelosztás mértékét.

Ha szeretnél többet tudni a pénzügyekről, gyere el az Akadémiára, hamarosan indul a következő. Csekély 25 ezer forintért hat alkalom alatt megtanulsz mindent a pénzügyekről, amit alapfokon tudnod kellene.

Valódi pénzügyi tanácsadásra van szükséged, eleged van már az ügynökökből? Kattints a linkre további információért.

Olvasd el a többi pénzügyekről szóló írást is a kiszamolo.hu oldalon.

Ha szeretnéd tudni, hogy új poszt jelent meg a blogban, jelölj be minket a facebookon:www.facebook.com/kiszamolo vagy RSS-en

Share

136 hozzászólás

  • antic
    Az élőmunkát terhelő csillagászati adók oka az hogy túl sok olyan nyugdíjast kell eltartani, akiknek nincs elég, vagy elég adót fizető utódjuk…A felosztó-kirovó rendszer azt jelenti, hogy a mai 45-50 alatti járulékfizető három vagy akár négyszeres áron fizeti meg a jövőbeni nyugdíját..

    A termékek fogyasztói ára, nem csak az ÁFA-t és a jövedéki adót tartalmazzák… A termelés, disztribució és értékesítés során felhalmozodott összes adót és járulékot is ráterhelik a végső fogyasztóra, különben nem érné meg a business…

    Ezért nem látom értelmét azon filózni, hogy a termék és szolgáltatás vásárláson keresztül mennyi adót fizetünk. Sokkal célravezetőbb az állam adóbevételeit a gazdaság teljesítményéhez igazítani…..

  • Zabalint

    Pozsony és környéke az EU egyik legfejlettebb régiója, durván maga mögött hagyva Közép-Magyarországot GDP/főben. Ott ennél fogva nem jelent problémát, hogy nem tudják leértékelni az eurót. A probléma a keleti végeken van, amely Észak-Magyarországhoz képest is elmaradott, a munkanélküliség is ott realizálódik. Ennek semmi köze ahhoz, hogy nincs saját valutájuk.
  • Gejza
    Nem olvasom el az összes kommentet, elképzelhető hogy valaki már leírta: Hivatalosan – emlékszel legutóbb te emlegetted nekem a KSH -t – valami 50% körül adózunk. Rengeteg, de azért nem 66%.
  • Kiszamolo
    Gejza, az az országos és GDP arányosan, amiben benne vannak a cégek is a legkisebbtől a multiig.

    A kisember többet adózik ennél az átlagnál, a cég kevesebbet.

  • Tisztánlátó
    KKedves Kiszámoló !
    Hogyan védekezel és kezeled azokat a troll hozzászólokat akik akár csoportosan jönnek egy-egy cikkedhez?
    Céljuk:
    – a valóságos gazdasági helyzetet ( ahonnan kapják a támogatást) rózsaszín ködbe burkolni , hogy a “sza.” gazdasági megoldások igen is csodálatosak.
    – próbálnak intelektualitás köpenyegébe bújva , “finoman” sértegetve , belekötni cikkeidbe , a kákán is csómot keresve , csak hogy módositsad , bizonytalanná tegyenek , és minél több idődet fordits rájuk. nekik aztán van idejük: minél több időt vesznek el Tőled , minél jobban kiforditanak , annál több pénzt kapnak.
    – megakarják erőszakolni az agyadat , hogy az egyértelmű statisztikai adatoknak ne higgyél , és még magadban se bízzál.
    Kedves Kiszámoló !
    Hogyan védekezel ?
  • Kiszamolo
    Ide nem jönnek. Ennek kulcsa az előzetes moderáció. Egy bizonyos értelmi szint alatt nem jelennek meg a hozzászólások.

    Így aztán gyorsan tovább állnak.

  • Tisztánlátó
    Örülök, hogy nem darálnak le 🙂
    Én és a Feleségem is kedveljük a cikkeidet!
  • Tisztánlátó
    Jut eszembe , kb: 2 éve olvastam a “.hu” végződésű linkek (?honlapok,doménnevek?) a magyar állam tulajdona.
    Ha nem volt rossz az infó, akkor visszavehetik bármikor?
    Biztosabb az “.eu” vagy a “.com” vagy egyéb végződés?
  • Zsoca
    Azoknak akik korábban arról írtak hogy ezért a hatalmas elvonásért cserébe mi mindent kapunk: nézzük már meg hogy mi az a “mi minden”, és ami fontosabb, milyen színvonalon! Rendfenntartás, igazságszolgáltatás, oktatás, egészségügy??? Egyik színvonaltalanabb mint a másik!!! Ennyi pénzért??? Az egyetlen szolgáltatás ami felülteljesít az a nyugdíjrendszer. Ennyi nyugdíj erőn felül történő kifizetéséhez tényleg kell az a 70%.
  • PuZsu
    Az a helyzet, hogy a helyzet még ennél is rosszabb, hiszen a többségnek minden fillérje visszapörög egyrészt az állam zsebébe, másrészt a gazdaságba, ahol mások munkahelyének a finanszírozása és a tulaj profitadója révén további összegek vándorolnak a költségvetésbe és igazán nagyvonalúak vagyunk, ha a 25%-ot fogadjuk el, mint saját felhasználási értéket! (Szvsz PuZsu!)
  • antic
    Zsoca: Erőn felül teljesít most:) A büdös nagy helyzet az hogy ha 50 alatt vagy, akkor az aktív pályafutásod alatt szinte biztos hogy havonta több nyugdíjadót/járulékot fizetsz be havonta(!!!!!) mint amennyi nyugdíjat átlagban 15 évig kapni fogsz!!!!
  • Jenő
    @zabalint:

    “Pozsony és környéke az EU egyik legfejlettebb régiója”

    Ez csak egy ilyen “könyvelési trükk”, elég kicsi az a régió, kb., mintha a közép-magyarországi régió csak Budapest lenne, Pest megye nélkül.

    “Ennek semmi köze ahhoz, hogy nincs saját valutájuk.”

    A közgazdaságtan nem egy egyértelmű tudomány.

  • Dávid
    Nem kötelező felesben igénybe venni :-). Néhány ismerősnek van csak 3 kiskorú gyereke. Egynek 4 (nem c). Amúgy valóban ritka.

    Az átlag tekintetében igazad van.

  • Balogh Attila
    A személyi jövedelemadó csökkentésről annyit, hogy 2014-ig a (volt) munkaadóm 5-ször emelte meg a bruttó fizetésemet, de még így sem érte el a 2010-es nettó szintet. Átlag 89 000 Ft-ból lett, 79 000 Ft! Jelenleg Angliában élek!
  • Kérdezz bátran
    Az állami újraelosztás szerintem is túlságosan nagy, de egy erő sem meri azt mondani, hogy összességében kevesebb lesz az adó, de majd fizetni kell részben kórházi ellátásért, általános iskoláért, stb.

    Még nagyobb baj az adóporlasztás, az optikai tuning. (5 db 20 ezer forintos adó legyen és ne egy 100 ezres). Miért baj ez?
    – minden adó beszedése, költséges, az államnak, a cégeknek is extra embereket, informatikai rendszereket kell fizetni
    – az adófizető nem tudja verni az asztalt, hogy a sok adóért jobb nyugdíjat, kórházat, stb. akar, mert az összesítve nem jelenik meg (az szja olyan kevés már, hogy a családi adókedvezményt csak abból már sokan nem is tudják igénybe venni)
    – a politika butítja az embereket, a mi mindent megoldunk, szöveggel; a buta emberek még több állami gondolkodást, megmentést akarnak

  • Bodis Tamas
    De igen történt. Az általános megélhetésre kiadott pénzben az adótartalom nőtt, az SzJA csökkent. A szegényebb rétegek szívnak.

    Másrészt a paraszt (termelésben dolgozó) tartja el a társadalmat. Tehát csak 67 napot dolgozol magadnak és a családodnak, a többivel másoknak robotolsz. Ez az arány ugyanolyan rossz (vagy rosszabb), mint a jobbágyságé volt.
    Másrészt ez a modell is bemutatja, hogy az állam és hatalmi elit legfontosabb kizsákmányoltja a termelésben dolgozó.
    Az észak-nyugat európai polgár ezt már tudja, bonyolult alkurendszerrel biztosítja a jólétet.
    Nálunk az elvonás megvan, az alkurendszer helyett egyes rétegek szivatása és korrupciós lenyulás van. Mindegy, ki van hatalmon. Az ok a társadalmi elit gyengesége és a tehetősek butasága, felelőtlensége.
    A néppel csak megtörténnek a dolgok.

  • Áron
    Kérdezz Bátran,
    “az szja olyan kevés már, hogy a családi adókedvezményt csak abból már sokan nem is tudják igénybe venni”
    Ez alatt mit értesz pontosan?

    Nem teljeskörű leírás, de tudtommal: 2 gyerekig gyerekenként havi 10.000-el kevesebbet kell adózni. Ha csak minimálbéred van, az SZJA-ja kb 17.000, tehát levonható. Ha két gyerek van és mindkét szülő minimálbéres, akkor az (összevont) családi adózásban ez mindkét gyerekre érvényesíthető, azaz működik a fejenként -10.000.
    Ha minimálbéren vagy és 2 gyereked van, és EGYEDÜL neveled, az ún. családi járulékkedvezmény bevezetése óta (2014.01.01) még akkor is tudod az összesen -20.000-et érvényesíteni. (Mert a minimálbér járulékai kb. 33.000.)
    officina.hu/8-kalkulator/14-csaladi-adokedvezmeny-2015

    Ezzel nem azt mondom, minimálbérből most már jól lehet élni és gyerekeket nevelni, hanem a családi adókedvezm. működőképességét megmutatni.

  • Ghost
    Kiszamolo, nekem nagyon bejön a cikked, a sok kritizáló meg elmehet a rákba, hihetetlen hülyeségeket írnak időnként.
    Kormányaink (az előzőek is) inkompetenciája miatt ilyen magas az elvonás:
    1., minden évben veszteséges évet tervez (!!!) és hajt végre, újabb hiteleket felvéve (kamataik tömérdek adót emésztenek fel)
    2., bűnözőként kezeli, sikkasztja az adóbevételek nem elhanyagolható részét
    3., gyógyszergyárakat támogat melyek valójában drogkereskedők és a “betegségügy”-nek dolgoznak nem az egészségügynek
    4., támogatja a nem-termelőket (segélyekkel) és bünteti a termelőket (elvonással), amivel elveszi a termelők kedvét a termeléstől –>> lásd a külföldre kiáramlókat, vagy itthon maradó és bűnözőkké válókat
    5., elsorvasztja az oktatást, mellyel garantáltan tönkreteszi az egy főre jutó termelést, pedig ez lenne az EGYIK GARANTÁLT KIÚT: A KÉPZÉS színvonalának csúcsra járatása! (folyt)
  • Ghost
    (folyt)
    (ne gondoljátok, hogy véletlen a pedagógusok béreinek alacsonyan tartása)
    és még sorolhatnám.
    Fentiek ékes bizonyítékai ennek: nem tudnak menedzselni egy országot. Esetleg nem is akarnak. Hogy nem értenek hozzá, azt az “eredményeik” a napnál világosabban mutatják.
    Ha ez az ország egy cég volna, már rég tönkre ment volna: vajon hány év(tized)ig finanszírozná bárki is a minden évben veszteséges “tevékenységét”?
    Ja, hogy valójában tönkre ment, csak a sz*r palacsintába van burkolva??
    Ébresztő!
    Bármely sikeres, józan vállalkozó, aki belelát a kormány belső működésébe, megmondja, hogy az általuk “vezetett” gazdaság hatásfoka kisebb 10%-nál.
    Nem csoda, hogy ennyi adóbevétel kell ilyen hatásfok mellett!
    Ami az elszomorító, hogy hihetetlen, hogy mit lehetne kihozni a jelenlegi emberállományból, működő menedzsment-eszközökkel, képzéssel, profi szervezéssel, megfelelő motivációval; (folyt)
  • Ghost
    (folyt) milyen virágzást lehetne előidézni.
    Ez nem fog megtörténni a jelen eszközökkel. Bármely országot bőségbe lehetne menedzselni romhalmaz helyett – csak illene megtanulni, hogyan, mielőtt az élére állunk, tisztelt “miniszter” urak!
  • Piros csillag
    Demagógia ON

    Milyen lenne egy olyan demokrácia, ahol teszem azt csak azok szólhatnának bele az ország megbízott irányítóinak kiválasztásába, akik be is tesznek (tettek) a kasszába?
    Mert most elég sokan vannak, akik konkrétan soha nem járultak hozzá a közöshöz (önhibájukon kívül vagy sem, az mindegy) és elég sokan vannak azok is akik az állam gigantikusra hízlalt elvonó és újraelosztó ‘gépezetének’ működtetésében közvetlenül érdekeltek. Nekik az a jó, ami most van, igyekszenek mindent megtenni, hogy így is maradjon. Ám jó lenne, ha esetenként az rendelhetné a nótát, aki a prímást fizeti. Nem állítom, hogy maradéktalanul igazságos lenne, de ami most van, az sem az (soha nem is volt) szóval ki kellene próbálni valami újat.
    Egyébként meg úgy érzem, hogy Mo elég rendesen be van ágyazva az eu-s gazdasági környezetbe, sejthető, hogy milyen szerepet szánnak nekünk és nem minden áll rajtunk…

  • Gejza
    Kiszámoló én egyáltalán nem bújom a KSH oldalát, inkább olvasok olyanokat akik igen. 50% az emberek összes adóbefizetése. Igaz nem mostani adat, hanem 1-2 éves. Pont arról szólt a cikk hogy a Fidesz a nagy adócsökkentéssel 2% -al több adót szed be mint a népellenség Gyurcsány, Bajnai kormány. Igaz hogy 16% lett a SZJA, de más adók sokkal többek lettek, pl. azok amit “nem az emberek fizetnek meg”. 48% rémlik, amely a környező országok közül a legmagasabb. 2/3 -ad adó nagyon durva lenne, mint írtam ezzel is az élmezőnyben vagyunk.
  • Kiszamolo
    Gejza, ne keverd már össze a GDP arányos országos adóelvonást, ami 49%,azzal, hogy egy magánszemély mennyit adózik.

    Kicsit gondolkodj: ha egy cég csak 12-20%-ot adózik, akkor nyilván valakinek többet kell, hogy kijöjjön a 49%-os összátlag.

  • Zabalint

    A családi adókedvezménnyel a legnagyobb baj, hogy ha gyereket vállalsz, majd utána veszted el a munkádat, akkor az sincs. Az meg nyilvánvaló, hogy a családi pótlék növelés helyett vezették be, hogy a soha nem dolgozóknak ne járjon. De ezzel pont a dolgozó gyerekvállalókat motiválják nagyobb kockázat felvállalására.
  • Zabalint

    “Milyen lenne egy olyan demokrácia, ahol teszem azt csak azok szólhatnának bele az ország megbízott irányítóinak kiválasztásába, akik be is tesznek (tettek) a kasszába?”

    Akkor meg az lenne a gond, hogy privilégiummá válna a szavazattal is bíró adónem, befizetése.

  • Harti
    Nekem a cikk nagyon tetszett, a kommentekből meg két dolog jött át:
    1. A “demagóg” kifejezés rendkívül divatos lett mostanság, és ez kiválóan reprezentálódik a hozzászólásokban. még azon csodálkozom, hogy a YOLO meg SWAG kifejezésekkel nem találkoztam.
    2. Sajnos a “kötekedő” jellegű hozzászólásokból az szűrődött le számomra, hogy rengetegen nincsenek tisztában azzal, hogy mit jelent az, hogy ÁTLAG. Attól hogy pl Te vagy én vagy a harmadik személy nem dohányzunk, attól még sok más ember igen. A Kiszámoló eddigi írásai alapján meg biztos vagyok benne, hogy nem vaktában dobálja elénk a számokat, hanem statisztikai adatokkal és egyéb konkrét tényekkel dolgozik.
  • Áron

    “… a családi pótlék növelés helyett vezették be, hogy a soha nem dolgozóknak ne járjon. De ezzel pont a dolgozó gyerekvállalókat motiválják nagyobb kockázat felvállalására.”
    Ez igaz, van ilyen hatása, hogy a dolgozó gyerekvállalóknak nagyobb KOCKÁZATot jelent.
    Mindazonáltal a célt én így fogalmaznám: a (legálisan) soha nem dolgozó, csak gyerekeket vállalókat és (nagyrészben) abból élőket arra motiválják, hogy végre (legálisan) dolgozzanak. Ez egyrészt a megélhetési gyerekvállalási kedvet visszafoghatja, a munkavégzés körülményeit pedig fehérítheti (bejelentett jövedelem kell). Egyúttal az eddig is legálisan dolgozókat segíti.
  • HariSeldon
    Meglátásom szerint az a gond ezekkel az közvetett adókkal, hogy mindenkit büntetnek egy fix összeggel. Azért akkora probléma ez mert az egykulcsos adókkal az alacsonyabb jövedelműeket már egyszer büntették, a középosztályt viszont jutalmazták.
    Emlékszem ki volt kelve egy kolléga, hogy az anyjának a fizetése csökkent 10eFt -al, míg az övé nőtt 20eFt-al, pedig épphogy neki nem voltak anyagi gondjai. Na most tételezzük fel ezekkel az új adókkal anyukája mondjuk kapott még plusz 8eFt sarcot, míg a kollégám kb 15eFt-ot. Tehát a középosztály még mindig megvan, a szegények pedig még szegényebbek lettek.
    Még egy következmény, hogy mindenki kevesebbet fogyaszt (mert ott tud spórolni) amiből nem lesz egy fogyasztói társadalom egyhamar.
  • Áron
    Igen, az SZJA csökkentéssel (+ családi adózással) a nagyobb bruttó jövedelműek jobban járnak az alacsonyabb bruttó jövedelműeknél (pl. minimálbért kapók).
    Azt is célozza az adórendszer ilyen átalakítása, hogy azt a számtalan munkavállalót (és munkaadót), aki a minimálbér mellé zsebbe kapja (fizeti) a megállapodott havi nettójára történő kiegészítést, azokat tereljék abba az irányba, hogy csökkenjen a zsebbe fizetés és növekedjen a bejelentett valós fizetés.
    A sok minimálbérből élő közül jópáran a nettó jövedelmük nagyobb részét zsebbe kapják, nem mind kizsákmányolt szupermarket-kasszás.
  • Calculus
    Hello!
    Valaki utánaszámolt, hogy mindezen adók után mit honnan éri meg leginkább vásárolni? (Aki közel él valamilyik határhoz, illetve webáruházból rendel.)
    A szappan- és a papíradó végleg kiverte a biztosítékot. Gondolkodom az aktív ellenáláson, azaz ahol lehet minimalizálni minden ennek a kormánynak fizetendő adót (ÁFA, jövedéki adók, termékárba épített különadók, tranzakciós adó, stb.)
  • mirrmurr
    Kedves Kiszámoló!
    Engem érdekelne egy ilyen számolás a 2010 előtti időkről.Vajon akkor kevesebb adót fizettünk összességében?
  • Kiszamolo
    Mirrmurr, nem, az adóelvonás mértéke nem nőtt. Talán annyi változott, hogy a kiskeresetű kevesebbet adózott, a módosabb többet.
  • nnk
    Jó ez az összeállitás. Egy olyat össze tudsz állítani, hogy mindez mire megy el (terv szerint), vagy mire ment el 2014-ben?
  • Ted Hunter
    Még soha nem írtam semmilyen hozzászóláshoz semmilyen véleményt. Nem szokásom. De itt nem bírtam visszafogni magam. Ennyi ostoba embert, akik nem bírják megérteni ennek a cikknek a lényegét (komolyan sajnálom a blog íróját a “hallgatóság” minősége miatt).

    A fentihez hasonló, de attól sokkal egyszerűbb számítással szoktam én is szemléltetni az adózási rendszerünket. Aki ma 150.000,-ot akar keresni nettó, az igenis 295.000,- forintba fog kerülni egy munkáltatónak (ezt kellene számon kérni az érettségin, nem a verselemzést). És igen ezt a pénzt (a munkavállalói bruttó + munkáltatói oldal) kell számításba venni, mert ez az amit a munkáltató az adott munkavállalóra tud fordítani, aztán abból mennyi marad a munkavállalónál, az már az adózási rendszeren múlik. A munkavállalóhoz jutott nettó 150.000,-ból bemegy a boltba, elmegy moziba, stb. elkezd vásárolni.

    1 / 2

  • Ted Hunter
    2 / 2
    Mindezt a 27% ÁFA országában, ami 21,26% ÁFA tartalmat jelent a bruttó összegen. Magyarul a teljesen elköltött nettó 150.000,-ból ÁFA címen 31.890,- vándorol azonnal az államhoz (és most nem számolom a számla nyereségét terhelő egyéb céges adókat). Tehát a munkáltató által a munkavállalónak szánt 295.000,-ból az én számításom alapján 176.890,- vándorolt az államkasszába.

    Tudom ez mégannyira sem részletes és pontos számítás, mit a cikkben bemutatottak, de a nagyságrendeket azt gondolom jól mutatja. Abba pedig már bele sem megyek, hogy ezért a befizetett összegért cserébe nem úgy néznek ki mondjuk az utak, mint a szerencsésebb történelmi fejlődési szomszédainknál. De lassan már úgy sem, mint a szerencsétlenebb történelmi fejlődésűeknél.

  • Cga82
    Vicces amikor szemelyes penzugyektol makroba sodrodik ez a blog. Az elobbiben ugyanis egesz jo.