Az autókról még egyszer

2015-04-17
Oszd meg ismerőseiddel a cikket: 

Írtam egy cikket az autókról, hogy talán picit több autót tartanak fenn a magyarok, mint amennyit el tudnak tartani, ugyanis 3,3 millió háztartásra jut közel 3,1 millió személyautó, miközben az emberek 80%-a nemhogy a nyugdíjára nem tesz félre, de még háromhavi megélhetésre elegendő pénzt sem tud felmutatni, sőt 1,2 millió magyar van a banki feketelistán, mint nemfizető adós.

Ennek ellenére státuszszimbólumnak számít, hogy valaki autóval járjon dolgozni, legyen az a munka akármennyire rosszul fizetett. Még ha a fizetésnek a felét is elviszi az autó, akkor sem fognak sokan soha busszal, vagy biciklivel járni, mert "aki negyvenéves korában busszal jár, sikeres ember nem lehet", ahogy a magyar néplélek tartja. A holland király és a dán miniszterelnök gond nélkül jár biciklivel, ahogy egy német középvezető is, nálunk még az iskolák tanári parkolója is tele van autóval, ahogy a gyárak előtt is ott állnak a kétkezi munkások autói, akik egyébként havi 130 ezerből élnek.

Igaz, a busz ott áll meg a kapuban, de arra nem száll fel, mert milyen proli dolog az. Inkább nem fizeti a lakáshitelt, de autóval kell járni. (Aprópó, lakáshitel: a haldokló Nyugaton az emberek 38-42%-a lakik saját lakásban, nálunk 92%. Pedig a fizetésekhez képest ott sem jelentősen drágább lakás, hitel meg van 2-3%-os kamat mellett is. De ez már egy másik történet.)

Felvázoltam pár lehetőséget, ami szükségtelenné teszi az autó fenntartását. Ugyanis nem kell fenntartanod egy tehenet, ha csak néha innál egy bögre tejet.

Mindössze ennyiről szólt a cikk, de nagyon tanulságos, mekkora vizet kavart. Mint minden olyan cikk, ami sok ember elevenjébe talál bele. (Emlékeztek még a croissantos cikkre? Körülbelül az verte ki ennyire a biztosítékot.)

Volt, aki szerint csak szándékosan provokáltam, más szerint csak szenzációhajhászás volt, nem komolyan gondoltam.

Rossz hírem van: de, komolyan gondoltam.

Amíg nem tudsz felmutatni épkézláb mennyiségű megtakarítást mind rövidtávra, mind nyugdíj szempontjából, luxusdolog, hogy havonta a fizetésed felét-harmadát egy autóra költöd el.

Ha nem teszed el az autófenntartásra elköltött összeg kétszeresét a nyugdíjadra, ha több pénzed áll az autódban, mint a nyugdíjmegtakarítási számládon, ha meg kell kérdezned a szerelőt, hogy ezzel a harmincezres hibával meddig lehet még menni, esetleg egy gumigarnitúrát sem tudsz zsebből bármikor megvenni, ezer százalék, hogy neked is túl nagy falat az autó.

Ja igen, és a "demagóg" szónak nem az a jelentése, hogy ez most nagyon betalált és fáj. Mindenki, aki sértve érezte magát a témával, úgy kezdte a hozzászólását, hogy ez most nagyon demagóg cikk volt. Miért is? Mert rámutatott egy nagyon valódi problémára vagy azért mert adott tippeket hogyan tudsz saját autó nélkül élni?

(Mielőtt még szokás szerint mindenki félreérti, szokás szerint újra el kell mondanom: ha a ti családotok keres havi 900 ezret, eltesztek mondjuk havi 300 ezret megtakarításra és a maradékba belefér akár két autó fenntartása is, legyen autótok. Ha az autó szükség, mert mondjuk beteg gyereket hordasz naponta fejlesztő foglalkozásokra, akkor sem kérdés, hogy kell autó. Ha tanyán laksz és csak autó van, mint közlekedési eszköz, akkor is szükséges. Ha pedig van 150 milliód a bankban és nagyon jól megy a vállalkozás is, miért ne vennél 30 milliós autót magadnak. Megdolgoztál érte, élvezd az autódat. Ezekben az esetekben a cikk nem neked és nem rólad szól.)

A hozzászólásokban nagyon vicces kifogások voltak. Látszik, hogy mennyien meg akarják ideologizálni azt, hogy a lehetőségeikhez képest túl kényelmesek lettek.

"A tömegközlekedésen mindenki büdös". Ez az igazi visszatérő ostobaság-bomba, már elnézést. Naponta használom a tömegközlekedést és nem emlékszem egy esetre sem az elmúlt öt évből, hogy Budaörs és Budapest között egy büdös ember is lett volna a buszon. (Na jó, néhány bagós maximum. De azok is jólöltözöttek voltak.)

Elmondom a titkot: annak a pénznek a felét, amit az autóra költesz, fordítsd arra, hogy jobb környéken vehess vagy bérelhess lakást, mindjárt nem lesz tele a busz lecsúszott szipusokkal és alkoholistákkal. Vegyél ki egy ugyanakkora lakást 30 ezerrel drágábban egy jobb környéken és nincs többé problémád a környék lakóinak az életszínvonalával.

Finnyás akkor lehetsz, ha keresel annyit, hogy ne kelljen olyan helyen járnod, ahol nem akarsz.

"Azt az egy órát, amit megspórolok, a családommal töltöm, ez mindent megér." Amint írtam, ha nem lenne autód, négy órát tölthetnél többet a családoddal, ennyit dolgozik az átlagember az autója miatt naponta. S mivel töltitek azt az egy órát? Arról beszélgettek, hogy fogjátok kifizetni a hitel következő részletét, mert hónapról-hónapra éltek? (Még egyszer: ha a fizetésed elég az autófenntartásra és még a megtakarításra is, nem rólad szól a cikk.)

Az is vicces, hogy minden autóval járó csak a család miatt jár autóval. De akkor miért megy tönkre minden második házasság? Miért van annyi kallódó tinédzser? Pedig úgy tűnik a hozzászólásokból, hogy mindenkinek a család az első.

Az idő-pénz átváltáson akkor van értelme gondolkodnod, ha keresel annyit, hogy ez döntési kérdés legyen. Ha nem keresel annyit, akkor nincs miről döntened, ez ennyire egyszerű.

"Vidéken nem jár ám 10 percenként a busz". Igen, tudom. Szegeden laktam 30 évig. Pontosan tudtam, hogy mikor érkezik a 20 vagy 30 percenként közlekedő busz és sikerült előtte három perccel kimennem a megállóba. Nem tűnt olyan nagy feladatnak, hogy leolvassam az óráról a pontos időt. (Pedig mutatós órám volt, nem digitális.) Ahogy az sem, hogy kimenjek a kétóránként járó vonathoz.

"És akkor mit csinálsz, ha esik az eső?" Esőkabát, esernyő? Talán cukorból van valaki, hogy nem érheti víz? Komolyan nem hiszem el, hogy ez érv tud lenni. Esik az eső, meleg van, hideg van, nyirkos az idő és a többi. Mint valami angol úrkisasszony. Legyél kényes az időjárásra, ha a jövedelmed ezt megengedi.

"Be kell vinnem az idős rokonomat néha a kórházba." Taxi már nem is jó erre, esetleg a betegszállítás? Fizetős mentőautóval 5.000 Ft egész Budapesten, vidékre 130 Ft egy kilométer. (Saját autóval olyan 70-80 Ft/km.) Tényleg ezért van autód, vagy ez csak a kifogás?

"Nálunk a faluba óránként jár a busz, csúcsidőn kívül még ritkábban." Tehát? Az a 800 falubéli ember, akinek nincs autója egyébként hogy oldja meg az életét? Soha nem mozdul ki a faluból? Lehetsz kényelmes, de csak akkor, ha keresel annyit, hogy ezt megtehesd. Ha meg keresel annyit, nem rólad van szó.

"Vidéken nincs tömegközlekedés" Na ja, mert minden 20 percre van gyalog, biciklivel meg 10. Laktam Dunaújvárosban is (ahol van tömegközlekedés), de nemigen volt olyan pontja az 58 ezres városnak, ahová gyalog nem értem el 20-30 perc alatt. Nem is értettem, miért jártak annyian autóval a városon belül mindenhová.

"Vinni kell a gyereket iskolába meg edzésre." Amíg 7 éves, elfogadom, de azt nem értem, hogy egy 10-12 éves gyereket mi a túróért kell mindenhová autóval hurcolni. Egy szakember beszélt egyszer arról, hogy azért van sok gyerekbaleset, mert a legtöbb gyerek 10 éves korára sem tanul meg önállóan közlekedni, mert mindenhová autóval hordják.

"Két embernek olcsóbb az autó, mint a vonat." Beleszámoltad az autó fenntartását és értékvesztését is, vagy csak a benzinpénzt hasonlítottad össze a vonatjegy árával?

"Vidéken nincsen ám carsharing." Igen, erről is tudok. Akkor maradt a gyalog, biciklivel, robogóval, busszal, taxival és bérautóval. (Minden közeli nagyvárosban lehet autót bérelni.)

"Hogy vinnék haza busszal 20 kiló cukrot a városból, amit a Tescoban vettem?" Ha hozzáadnád a Tesco áraihoz az autó fenntartásának az árát is, rájönnél, hogy kifejezetten olcsóbb lenne a helyi kisboltban vásárolni. De ez már túl összetett matematikai probléma nagyon sok embernek. A nehéz dolgokat megveszed helyben, a könnyű dolgokat haza tudod vinni busszal is. De ha neked muszáj a városi tescoból árut cipelned, kérd meg a szomszédot, vagy fogadj taxit 6-7 ezer forintért alkalmanként.

"Mit gondolsz, majd kihozzák házhoz a bérautót?" Képzeld, igen és nem is sokért. Napi 7-8 ezer forintért pedig egész jó és jól karbantartott autókat lehet bérelni, legtöbbször kilométer-korlátozás nélkül. Igen, vidéken is. Találomra beírtam egy vidéki nagyvárost a keresőbe. 2000-es Renault Megane napi 6.000 Ft, 2008-as Honda Civic 12.000 Ft.

"Azért kell autó, mert azzal szoktunk nyaralni járni." Amikor gyerek voltam, a mi öttagú családunk vonattal meg busszal ment nyaralni, mint mindenki más akkoriban. Valahogy mégis felnőttünk. Szerintem sokan egész egyszerűen túl kényelmesek lettek. Amivel semmi baj nincs, ha keresel annyit, hogy ezt a luxust megengedheted magadnak.

Folytathatnám, de nincs kedvem, ennyit akartam csak hozzátenni a múltkori cikkhez.

Nem akarok én senkivel erről vitatkozni, aki akarja, úgyis megérti, aki pedig csak a kifogásokat és az önigazolást keresi, azt úgysem lehet meggyőzni. Azért amikor legközelebb tankolsz, gondold végig, lesz-e miből megélned nyugdíjasként.

A cikkhez hozzászólni az előző cikk alatt lehet.

Cikkgyűjtemény
Új vagy az oldalon? A gombra kattintva találod az eddigi fontosabb cikkek gyűjteményét téma szerint.
Megnézem!
Keresés
Kövess minket
facebook
youtube
Hirdetés
Támogatás
Ha szeretnéd, van lehetőséged anyagilag is támogatni a munkánkat.

Átutalással a Raiffeisen Bank 12020407-01558219-00100002 számlaszámra a Kiszámoló Egyesület részére. A közlemény "Támogatás" (fontos!)
Bankkártyás támogatási lehetőség hamarosan. Köszönjük, ha érdemesnek tartasz bennünket a támogatásra.
Archívum

Archívum

crossmenu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram