Egy tanulságos eset

A napi.hu közölt egy tanulságos cikket, melynek lényege, hogy becsődölt egy online lakberendezési áruház. Ez azért érdekes, mert bútorrendelésnél jellemzően a bútor felét előre ki kell fizetni és ilyenkor sokan elbukják az akár több százezer forintos előleget.

Pár éve mi is majdnem így jártunk, egy lengyel bútorokat árusító magyar hálózattal. Amikor megrendeltük, még minden rendben volt, aztán párhét múlva elkezdtek erősködni, hogy ha kifizetjük előre a teljes árat, akkor kapunk kedvezményt, aztán jött az e-mail, hogy a lengyel gyárnak kapacitáshiánya van, de ha valaki kifizeti az egészet, annak előre veszik a termékét és a többi. Már az első pillanatban látszott, hogy nagyon kell nekik a pénz, nem is fizettünk egy fillért se nekik az előlegen túl.

Szerencsére mi még megkaptuk a megrendelt árut, ha késéssel is, de utána pár héttel csődöt jelentett a hálózat és ott is sokan pórul jártak.

Azóta csak a Kikában és az Ikeában merünk előleget hagyni bútorra. 🙂

Azért írtam róla, hogy jusson eszedbe legközelebb, milyen cégnél hagysz ott nagyobb összeget előleg címén, mit tudsz az adott cégről, hogy megbízol benne. Amint látod, egy országos bolthálózat sem garancia semmire, nemhogy egy online áruház.

Share

43 hozzászólás

  • szocske

    Az a véleményem, hogy előleget esetleg olyan termékért fizetek, amit egyedileg gyártanak, vagy legalább a méret legyen egyedi.
    Ami tucat termék, ott ha esetleg visszalépek, akár másnap eladhatják másnak, ha egy cégnek nincs tőkéje kifizetni a terméket amíg leszállítják, akkor az adott cég számomra komolytalan.

  • Attila

    Ikeában előleget? Mire? Csak prompt készletről lehet vásárolni, múltkor kérdeztem: konyhabútornál is pont így van, nincs rendelgetés, veszed és viszed. Ha véletlenül nincs készlet valamiből akkor is az a javaslat, hogy vidd ami van és rövid időn belüli úgyis pótolják a hiányt és viheted a hiányzó darabokat is, mivel nem garantálják, hogy bármely időpontban lesz olyan, hogy minden van. (de általában szokott lenni, elég intelligens rendszerre dolgoznak)

  • Kiszamolo

    Kikában már fizettünk előleget.

  • tgwh

    Ahogy én látom, úgy működik, hogy lepengeted az előleget, ők meg megrendelik a gyártótól, aki mindenképpen egy másik cég. Most hogy vadidegen vagy pl. a bútorbolt tulajának a férje gyártja, azt előre nem fogod tudni.
    Jogilag egy egyéni vállalkozó sem tarthat több alkalmazottat, hiába lenne jobb adózási szempontból, de semmi sem tiltja, hogy létrehozzon egy céget, akitől megveszi a terméket, majd továbbadja…
    Magyarán hülye az egész rendszer, és az, hogy tucattermékek vannak, még nem jelenti azt, hogy bárkinek lenne tőkéje több darabot is legyártani belőle. És hiába egyedi a bútor, ha ugyan abból az elemből épül fel, mint a másik… ha tényleg egyedit akarsz, akkor az fájdalmasan drága lesz.
    Vagy másik, lepukkant raktár, kiállítva mindenből egy, vagy csak a fényképe, és amit rendelnek, arra van kapacitás legyártani, többre nincs idő, vagy nem tudják fizetni az asztalost…

  • tgwh

    Másik, hogy rövid távra tervezik a legtöbb bútort, de úgy általában mindent. Pl. parketta, 1000 forinttól kezdődik (négyzetméter), 5-6 ezer már a ,,jó” minőség (annyira nem szar mint az olcsóbb), a hajópadló meg 10.000 forinttól kezdődik.
    Ugyan így a bútornál is, egy sz@ros 40cm-es fenyő polc 20 ezer forint, aztán csak egy lekerekített deszkalap gyalulva meg lakkozva, kb. 70 ezer forint egy köbméter belőle…
    A minőségi bútor/padlóburkoló 5-10-szer drágább mint a forgácslap és társaik, de maga az alapanyag ár nem drágább ennyivel.
    Minőségi csaptelep 70 ezer, és majdnem ugyan azok az alkatrészek vannak benne, mint a 7 ezer forintosban, csak épp azzal hogy minőséginek hirdetik, rátehetnek egyből +50 ezer forint hasznot, mert meg fogják venni…
    Kórház, ugyan ez, ha nem akarsz megpusztulni, fizetsz, bevisz ugyan az az orvos a műtőbe soron kívül, akinek tb-ra nem lenne rád ideje…

  • Tucsok

    Kártyás vásárlásként (online) előre fizetés vagy paypal mennyire jelent garanciát?

    Ugye pl. ebayen a paypal visszafizeti a költségedet, ha a noname kínai webshop nem küldött semmit, vonatkozik az az ilyen helyzetekre is?

  • kridli

    @szocske akkor te csak az ikeában vásárolsz? Szinte minden más bútorboltban rendelni kell a bútorokat (vagy valamennyit tárolnak raktáron, de a nagy része rendelős), és a rendelésre szinte mindig kérnek előleget. Nem feltétlenül azért, mert nem tudnák megfinanszírozni, hanem mert akkora a rendelhető kínálatuk, hogy kicsi az esély, hogy pont olyat el tudjanak adni amit valaki megrendel, és visszamond.

  • Biggo

    És a Jysk-ben sem ajánlott előleget hagyni?

  • sif

    Kika-nál már mi is előlegeztünk, sőt, akkoriban (pár éve) még teherautót is lehetett bérelni pár ezer forintért, hog hazaszállíthasd a nagyobb bútordarabokat. Többen az ismerettségi körömből is úgy csinálnak, hogy kinézik a bútort, körbejárják a kereskedőket, a legolcsóbb árral meg elmennek egy általuk megbízhatónak gondolt, ismert céghez. Igy vett az egyik ismerősöm laptopot a media marktban, példának okáért a laptop 250 ezer volt a MM-ban, online felületeken 210-220 ezer, a srác visszament a szinte a szomszédjában található MM-ben, orruk alá dugta más online cégek árait és nekik szegezte a kérdést, hogy tudjátok-e ennyiért adni, mert ha igen akkor megveszem nálatok, eladó eltűnt hátul, 5perc múlva visszajött az infóval, hogy igen, tudják. Bútort pedig én vettem így, ülőgarnitúra x Ft, körbekérdeztem, volt x-25%ért is, visszamentek, érdekes módon a nagyobb cég is tudta aztan annyiért

  • szocske

    Itt tegnap meg tobb hozzaszolas volt, mi tortent?

  • szocske

    Vagy en vagyok hulye, es keverem az utazasi irodassal…???

  • szocske

    @kridli, lehet eddig szerencsem volt, de meretre vagott butorlapot kiveve meg nem fizettem elore…

  • Zabalint

    Kikában emlékeim szerint nem is az, hogy előleget kellett letenni, hanem ki kellett fizetni az egészet, majd ~2 hét múlva szóltak, hogy megjött, és lehet érte menni. Egyébként meg minimális készlettel dolgoznak (szemben az Ikeával), szóval kevés az esélye, hogy épp van, ami kell.

    Kis bútorboltoknál meg eddig olyan tapasztalataim voltak, hogy 10% előleg, a többi kiszállításkor. Ha nem pont Ikeás bútort akarok (a Kika drága és sokszor csicsás, a Jysk meg kritikán aluli minőségű), akkor ennyit kénytelen vagyok megkockáztatni, de 50%-ot biztosan nem tennék le.

  • Karosult

    Azért ez nem csak a bútorcégekkel van így. Mindenhol körültekintőnek kell lenni, ahol előleget kérnek. Régebbi sztori kicsit, de még lehet, hogy nem idejétmúlt. Itt a link: vigyazat.wordpress.com/

  • Ahlan

    Az első gondolatom az volt, hogy az előleg az visszajár nem teljesítés esetén.
    A foglaló az amit bukik a megrendelő/vásárló, viszont ha a kereskedő nem teljesít akkor duplán jár vissza.
    Messze járok az igazságtól?

  • PöLö

    Kikában, Ikeában bútort még nem vettem és valószínűleg nem is fogok. Mert ha már bútorlap, akkor legyen az igényeimre szabott egyedi méretezésű és főleg masszívabb, mint ezek a lapraszerelt tömegcikkek. Noch dazu: az asztalos kihozza és össze is szereli. Garis problémám még nem volt. 13 éve dolgoztatok vele, azóta ugyanaz a száma. Egy ideje már mintaboltja sincs, mert az ügyfelek kézről kézre adják.

    A témához kapcsolódva: előleget csak a nagyobb munkáknál kért (pl. konyhai szekrénysor) és nem lépett meg vele, hanem határidőre szállított, kifizettem, ennyi.

  • L70

    @tgwh

    Tanács 1: bármelyik minőségit próbáld legyártatni és eladni olcsóbban.
    Tanács 2: csaptelepet elég megfogni, a jobb 2x olyan nehéz, na az sokkal tovább fogja bírni. Azért olcsó a másik, mert nincs benne anyag, illetve nincs rendesen eldolgozva az anyag (mondjuk durva éles a felülete, ahol nem kellene). Ezen kívül megfizeted a design-t, márkanevet, ha akarod.
    Bútor dettó, nem lakkozza csak egyszer, nem végzi el rendesen a finommunkát, kevesebb idő alatt gyártja le, adhatja olcsóbban.

    Már ezerszer lerágtuk itt, hogy ez egy ördögi kör, olcsón akarunk jót, de olyan nincs, aztán inkább olcsón sz.rt veszünk mint drágán jót, ezért ezt adják.

  • debora

    Zabalint: az Ikeás is hulladék ( nem tartozik szorosan a történethez, de a cég már rég nem olyan, mint a híre)

  • Kari

    A Malév csődjekor is a bankkártyás vevők kapták vissza leggyorsabban a pénzüket. “Nem teljesült szolgáltatás” jogcímen a bank egyszerűen visszaszedi a pénzt. Vettem én is bútort kis cégnél (BRW). 6 hétre vállalták a szállítást 50% előre befizetés után. Kicsit szokatlan volt az IKEA után, de kivártuk és rendben megkaptuk a bútort. Biztonság kedvéért az előleget azért bankkártyával fizettem ki. 😉

  • ügyvéd

    Korpuszbútort, ( konyhát, bármilyen szekrény,t széket asztalt és ágykeretet) csak csináltatok (fából, vagy furnéros anyagból) megbízható mesternél, vagy kisüzemben.
    Ülőbútort kizárólag gyárit veszek, vagyis SOHA jóska néni kárpitos mester kanapéját, hanem amit GYÁRBAN gyártottak, és általában nagyáruházban árulnak. Korrekt ülőbútor NINCS ugyanis kisiparilag, vagy ha van én még nem láttam 😀

    Ezért nem szívtam meg soha eleddig bútorral.

  • NAR

    Szállást simán fizetek előre, ott még sosem volt gondom, kis vendégházaknál sem…

  • Kiss János

    Ez is tanulságos lehet:
    vg.hu/penzugy/alom-maradt-a-bankkartya-gyujto-kartya-becsodolt-a-plastc-487593/
    Igaz nem teljesen ide vág, egy korábbi cikkedhez az on-line startup vállalkozásokról…

  • Ottó

    Hogyan lehetne megoldani, hogy ne a vevő vállalja az előleg átutalásával a teljes kockázatot arra az esetre, ha ilyen történne?

  • Szaky

    Nekünk egy tetőtéri ablakcserével foglalkozó cég akart több mint 1 millió Ft-ot elkérni előleg címszóval, de csak a nyáron cseréltek volna. Én felajánlottam hogy elmegyek az ablakokért és elhozom, náluk az irodában kp-ban rendezzük le az ablakok árát.
    Valamiért ők ragaszkodtak az előre utaláshoz, úgy hogy az ügyletből nem lett semmi.
    A bizalom hiánya ahogy az eladó hölgy fogalmazott :)))

  • Tamás

    soroksári Ikeában lesz nagy nyitási akció, nem tudja valaki?
    A kika már újramázolta magát + beköltöztette a extreme digitalt is, ami önmagában nézve pozitív, szvsz…

  • ügyvéd

    Az Ikeában elmebetegek dolgoznak. Kellett volna “fémstucnis lüttyőke”. Nosza neten megnéz első találat IKEA. Kicsattog az IKEÁBA (bár gyűlöli :-D). Jó napot kívánok “lüttyő” tipusu fémstucnis lüttyőke kéne! Sajnos már nem gyártják “Süttyő” nevű utódja van. Megnézném. Tessék. Megnézem, megtapogatom, fémstucni sehol!
    Dehát uram, ez nem fémstucnis, bár lüttyőkének kétségtelenül lüttyőke !!! De akkor is ez az utódja… De nekem MINDENKÉPPEN fémstucnis kéne. Itt van, ez a Süttyő, ez az utódja amit keres…. NA ITT FELADTAM.
    no comment. Sokadszor fogadtam meg: SOHA TÖBBET A LÁBAM BE NEM TESZEM, de sajnos néhány évente beleszaladok…:-D

  • ügyvéd

    “fémstucnis lüttyőke” part 2

    Ikea után neten tovább túr, és láss csodát, egy webáruház is hírdeti. A kép szar, akárhova nagyítom nem látszik rendesen a fémstucni, pedig a fontos lenne, hisz a méret a lényeg 😀 Telefon felhív, érdeklődöm: Kis kezét csókolom, nekem a lapjukon hírdetett fémstucnis lüttyőke kéne, de tudnom kéne a fémstucni milyen széles, mert nekem x centis kéne. Válasz: Sajnos mi csak webáruház vagyunk, de megkérdezem majd a gyártó/szállítótól. Pár nap múlva telefon úja: Kiderült milyen széles a fémstucni? Jaj, el is felejtettem megkérdezni..
    Na itt ezt is feladtam. Ezek nem akarnak eladni….
    Happy end:
    Végül lecseréltem a fémstucnis lüttyőkét nem fémstucnisra, igaz így sokkal többe volt, mert a lüttyőke tartó ment a levesbe, de fő az egészség, nem fogok agyvérzést kapni.. 😀

  • Zabalint

    @debora
    Pár éve vettünk étkező asztalt, íróasztalt, székeket, cipősszekrényt az Ikeában, és meglepően jók az alacsony árukhoz képest. A Jysk-es bútorokhoz képest abban van a legnagyobb különbség, hogy ugyanazokon a csatlakozási pontokon, ahol az Ikea csavarokat használ, a Jysk bútorokra tipli + ragasztást, sőt van ahol meg csak ragasztást, aztán fél év után szétesik. A Kikában meg 2-3-szoros árak vannak. A kis bútorboltok jók, de nem mindenre.

  • Eltévelyedés

    HI-TEL-KÁR-TYA
    Felhvod a kibocsájtót, hogy nem kaptál semmit, és jön vissza a zseton. A világ kultúrált felén igy meg, esetleg alá kell irnod, hogy ezt vállalod akkor is, ha a cég megkérdőjelezi állitásodat.

  • Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos

    @ügyvéd: úriember, mielőtt kitotyog az ikeába, ellenőrzi a weben fémstucnis lüttyőke áruházi készletét, és ha látta, hogy van 120 db belőle, akkor addig nem ereszti a sárgapólós csökkentértelműt, amíg az nem ad egyet. Ha meg 0 db-ot lát, akkor tudja, hogy felesleges kitotyogni.

  • Kopter Geza

    @ügyvéd – No, ezzel sikerült kiakasztani a Google-t:

    Your search – fémstucnis lüttyőke – did not match any documents.

    Suggestions:

    Make sure that all words are spelled correctly.
    Try different keywords.
    Try more general keywords.
    Try fewer keywords.

  • Jóska Pista

    “Amint látod, egy országos bolthálózat sem garancia semmire, nemhogy egy online áruház.”
    A Lehman Brothers még a csőd előtti napon is A+ besorolású volt. Ezzel nem akarom azt mondani, hogy felesleges utána nézni egy cégnek, ahonnan online vásárol az ember, csak azt, hogy még az sem garancia.
    Egyébként az élet szép, felesleges ennyit görcsölni egy vásárláson. Alapvetően jóhiszemű vagyok, nyugodtan fizetek előre egyszer sem vertek még át. Mikor majd megtörténik, remélem könnyen átlépek felette.
    Ja, egyszer “átvertek”. Az üzletkötőknek kellett vennem laptopokat, gondoltam miért ne a magyar összeszerelőket támogassam, így választottam ki a Portocomot, ami akkoriban nyert el egy sok száz milliós közbeszerzést, és vevői között is jelentős cégek voltak. Pluszban vettem 3 év hosszabbított garanciát a gépekre, az üzletkötők és a sok utazás miatti nagyobb igénybevétel miatt gondoltam hasznosnak.

  • Jóska Pista

    Jól gondoltam, nemsokára szükség is volt a sok-sok pénzért vásárolt garanciára, de akkorra már letartóztatták a cég vezetőit, és a cég is beszüntette a működését. Én meg kenhettem a hajamra a garancia kiterjesztést…

  • Fémstucnis Lüttyőke

    Az Ikeásokkal vigyázni kell, néha félreérhetően fogalmaznak. Ha arra kérnek, hogy hozz létre egy fiókot, akkor nem azt értik alatta, hogy regisztrálj be a honlapjukon.

  • Jóska Pista

    IKEA bútorainak ott északon van értelme. A kiadó lakások bútorozatlanok, a berendezés az Ikeából bekerül 1-2 havi bérleti díjba, aztán 2-3 év után ha költözöl, olcsóbb kidobni, mint szállítani egy új helyre.

  • jurta

    @Jóska Pista

    “2-3 év után ha költözöl, olcsóbb kidobni, mint szállítani egy új helyre.”

    Én ezt nem nevezném “értelemnek”.

    (Bár valamennyire függ attól is, hova és hogyan dobod ki.)

  • DrSzöszi

    Ez csak nem az Asko volt? Mi 2011-ben vásároltunk ott, a bezárás alatt, gyakorlatilag az egész lakást onnan rendeztük be. Ha jól emlékszem 70-80%-ot adtak a végén mindenre. Tavaly nyáron költöztünk, így eladtuk azokat a bútorokat, amiket akkor vettünk, 5 év használat után kerestünk az összesen.

  • ügyvéd

    Off, de túl régi a témaposzt:
    Békés reggeli “lapszemlém” során futottam bele:

    “A múlt év végéig már összesen 194 ezren kötöttek államilag támogatott nyugdíjbiztosítást, közülük 79 ezren első alkalommal vehetik igénybe az előző évi befizetéseik után járó adójóváírást.”

    napi.hu/magyar_gazdasag/ezt_a_kedvezmenyt_sokan_kihagyjak_nagyon_figyeljen_ha_nyugdijra_gyujt.636823.html?utm_source=index.hu&utm_medium=doboz&utm_campaign=link

    20 éve mondogatom, hogy egyre inkább a hülyék országa leszünk, de itt van végre a bizonyíték is. Tavaly is 79000 új hülye keletkezett.. 🙁 Döbbenet

  • ügyvéd

    @Mikorka…
    Nem vagyok rutinos IKEA vevő, sőt leginkább gyűlölöm, ezért nem túrtam szét előre a honlapjukat. Egyébként meg útba esett.De most az utolsó eset után tényleg keményen megfogadtam: SOHA TÖBBET.
    Egyszer majd elmesélem az előző “SOHA TÖBBET” storyt is, ígérem szétszakadtok 😀 de most mennem kell.

  • ügyvéd

    Ráadásul a hülyék nagy része, nem is veszi igénybe az adóvisszatérítést, pont azt ami miatt általában az egészet kötötte….. DÖBBENET
    Ez már tényleg az emberi butaság olyan mély kútja, hogy nem találok rá szavakat…

  • Kari

    @ Eltévelyedés

    “Felhvod a kibocsájtót, hogy nem kaptál semmit, és jön vissza a zseton. ”
    Ennyire nem egyszerű a történet. Itthon is és mindenhol a világban azonos a folyamat:
    1./ Panaszt teszel a kártyakibocsájtó banknál,
    2./ Bank kivizsgálja a panaszt,
    3./ Ha jogos a panasz -vagyis annak találja a bank-, akkor visszakönyveli a tranzakciót, melynek következtében az ügyfél rögtön visszakapja az összeget visszamenőleges dátummal, mintha a tranzakció nem történt volna meg, viszont van mégegy lépés, ami általában nem érdekli az ügyfelet: A banknak vissza kell szedni a pénzt a nem teljesítő cégtől. Ez azért nem mindig megy olyan simán.

  • Eltévelyedés

    @Kari Nyilván sok bank másként csinálja, nekem angliában Llyods, és Amex, Amerikában Chase és Amex simán visszaadta a pénzt kb amint telefonáltam. Ekkor elkezdtek nyomozni, és ha nem lett volna igazam, utólag visszavették volna a pénzt.
    Szerintem a csődbe ment bútorbolt, ami nem teljesitett, az jogos.

  • Jóska Pista

    @jurta
    Az IKEAs bútorok nem az örökkévalóságnak készülnek.
    A kidobás a következőképpen történik: először az ismerőseidet kérdezed meg, nem kell -e nekik valamelyik bútor, aztán helyi fórumon hirdeted az ingyen elvihető rovatban, majd kirakod a ház elé, amiből még mindig van amit valaki elvisz magához. A maradék a kuka.

    Cserében az új városban, az új lakásba viszed a matracod (ami nem 2 forint), olcsó pénzből veszel egy ágykeretet és a többi bútort összekukázhatod néhány hét-hónap alatt. Gondolom az oldal szellemiségének ez felel meg, de én inkább áldozok az új, de olcsó bútorra.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

 karakter még felhasználható

* 7+0=?