Ennyit költesz az autódra valójában

A múlt héten bejárta a médiát egy sajtóközlemény, miszerint egy átlag magyar 33 ezer forintot költ az autójára havonta.

Ez a szám már érzésre is köszönőviszonyban sem állhat a valósággal, mert rengeteg nagyon is valóságos költséggel nem számol, mint például értékvesztés, az autóba ölt pénzed miatt elvesztett banki kamatok, de az átírás költségét és sok hasonló “apróságot” sem vesz figyelembe.

Mivel ez egy fontos téma, hogy mennyi pénzt dobsz ki az ablakon, amikor autózol, illetve hogyan kell pontosan kiszámolni, hogy mennyibe kerül egy megtett kilométer, ezért csináltam nektek egy remélem mindenre kiterjedő kalkulátort.

Először meg kell adnod, hogy hány éve (pl. 4,5 éve) vetted az autódat, mennyiért, illetve most mennyit érhet (ezt meg tudod nézni például a hasznaltauto.hu oldalon). Ebből megtudjuk, hogy mennyi volt eddig a havi értékvesztésed. (Természetesen ez egy pillanatnyi állapot, hiszen ha még 15 évig akarod használni az autót, kisebb lesz a havi érték, mivel az értékvesztés nem lineáris, hanem az elején nagyobb, a végén kisebb.)

Az átírás költségét le kell osztani egy-egy autód nálad töltött idejére, mert ha kétévente autót cserélsz és csak az átírásra elköltesz 80 ezret, az bizony 3.333 Ft havonta.

Amikor úgy döntöttél, hogy autóba fekteted a pénzed a bankbetét helyett, akkor lemondtál a bankbetét kamatáról, vagyis alternatíva költséged keletkezett, amivel számolnod kell. (Erről itt írtam bővebben) Azt mutatja, mennyibe kerül, ha 13 millióért veszel egy autót, ahelyett, hogy egymillióért vennél, vagy egyáltalán nem vennél, mert semmi szükséged rá. Teljesen pontos akkor lenne, ha felmérnéd, hogy mennyibe kerül az alternatív közlekedés (pl. havi buszbérlet) és csak a különbséget számolná, de ennyire már nem akartam szőrözni, így is látod, mennyibe kerül, hogy autóban áll a pénzed. (értékvesztés plusz elmaradt kamatok.) Ha cifrázni akarod, vond le a kamatokból, hogy pl. 10 millió helyett félmillióért veszel autót, vagy buszbérlet 3 évig.

Ha kitöltöd a kérdésekre a választ (például mennyit költesz téli gumira, vagy akkumulátorra és hány évente, mennyit költöttél eddig az autódra extrákra, mint autórádió, tolatóradar, stb.), megkapod, hogy pontosan mennyibe is kerül neked havonta az autód és ezek után mennyiből jön ki egy megtett kilométer.

Külön bontottam nektek az üzemanyagot és olajat nem tartalmazó havi költségeket (kvázi fix költségek havonta, bár persze például a gumicsere gyakorisága, vagy az értékvesztés nagysága mégiscsak összefügg a kilométerek számával, de például az adó, biztosítás és a garázsbérlet nem) és az üzemanyag költségeit.

Lehet találgatni, melyik nagyobb havonta évi 15-20 ezer kilométer alatt.

A hitelre vett autóknál az elmaradt banki kamatokat ki kell vonni a költségekből és helyette be kell írni a hitel költségeit.

Ha beütöd az adataidat, rá fogsz jönni, nem is olyan drága a taxi, ha nem csak a benzinpénzzel számolsz, a havi buszbérletről már nem is beszélve. :-)

(Itt írtam egy cikket a taxi vagy saját autó kérdésről, itt pedig egy másik elhíresült cikkem az új autó kontra használt autó vásárlásainak költségeiről.)

Ennyi bevezetés után itt találod az excel táblázatot, használd egészséggel. Ha van ötleted, hogyan lehet jobbá tenni, oszd meg a kommentekben. Ha nincs, akkor küldd el a barátaidnak és ajánld nekik is ezt a blogot.

(Update: nem hittem volna, hogy egy ennyire egyszerű bejegyzést ennyi ember félre fog értelmezni. Tehát segítek: a cikk csak arról szól, mennyibe kerül egy autó fenntartása és semmi másról. Igen, a bérletért és a vasútért is fizetni kell, a nagymama is messze lakik és sokan csak autóval tudják megoldani a közlekedést, különben is az négy embernek olcsóbb, büdösek az emberek a buszon, stb. stb.  Csak azt nem értem, hogy jön ez ide? A cikk semmi ilyenről nem szól, csak segít kiszámolni, mennyit költesz az autódra.)

Valódi pénzügyi tanácsadásra van szükséged, eleged van már az ügynökökből? Kattints a linkre további információért.

Szeretnél többet tudni a pénzügyekről? A hat alkalmas tanfolyamról itt találsz további információt.

Olvasd el a többi pénzügyekről szóló írást is a kiszamolo.hu oldalon.

Ha szeretnéd tudni, hogy új poszt jelent meg a blogban, jelölj be minket a facebookon:www.facebook.com/kiszamolo vagy RSS-en

Share

76 hozzászólás

  • nuuk

    Sóhaj. Hány meg hány honfitársam számol csak a benzinköltséggel, és csak ez alapján méricskéli össze az alternatívákat. Mentségükre legyen mondva, középiskolásként én is így gondolkodtam.

  • Pisti

    Teljesen igazad van, egy autó tokkal vonóval havi minimum 50000-ba kerül. Tudod mi a vicc benne? Hogy Ez egy Ladára is ugyanúgy igaz, majdhogynem mindegy milyen autót veszel.

    A kalkulációból egy fontos dolgot hagytál ki (igaz ez nem is forintosítható könnyen): a kényelem és a gyorsaság, meg hogy bármikor rendelkezésre áll amikor kirándulni támad kedved.

  • Kiszamolo

    És a szervizben és gumicserén való sorban állás is kimaradt, ahogy a feltörésen, meghúzáson való idegeskedés is. :-)

    De a cikk nem arról szól, hogy megéri-e az autó az árát, hanem hogy mennyi a teljes költsége.

  • Kockazatnelkul

    A posztodban említett cikk, egy önkéntes bemondás alapján felállított felmérés eredménye. Teljesen igazad van, a válaszolók közül a legtöbben nagyon sok költségelemmel nem számoltak, vagy rosszul saccoltak, de ettől a felmérés még hiteles.
    A kalkulátorod remek, 2 észrevétellel gazdagítanám :)

    1. Megkérdezném hányan használják az autót általában. Egy 4 tagú család egy főre jutó költsége más, mint aki egyedül autózik. (most az tökmindegy, hogy így is úgy is közös kasszából megy)

    2. Alternatív költséget említesz, én ezt kivenném, valójában nem lehet összevetni egy járművásárlást egy befektetés hasznáról való lemondással, csak abban az esetben, ha azt haszonszerzés céljából vásárolnánk. Ha igazad lenne, akkor éppenséggel a napi elfogyasztandó kenyér és a tej megvásárlását is mérlegelhetnénk összevetve az árának befektetésével.
    De legyen igazad, számolj alternatív költséggel, viszont akkor a saját járművel való közlekedés lemondása miatti költségeket vond le belőle, hisz szükségszerűen azok megjelennek. (cipőkoptatás, kényelmetlenség, időtényező)

  • Kiszamolo

    Alternatíva-költség: olvasd el a belinkelt cikket és megérted. Nem az az alternatíva, hogy gyalog jársz, hanem hogy mondjuk kétmillióval olcsóbb autót veszel, vagy ha nincs is rá szükséged, akkor nem veszel, mert az alternatíva költségből bőven tudsz taxizni.

    (Van egy ügyvéd, akitől elvárják, hogy 15 milliós autóval jelenjen meg, ő kiszámolta, ezen mennyit bukna évente (elmaradt kamat plusz értékvesztés) és még a vécére is taxival jár, mert ez neki sokkal olcsóbb.)

    Ezt jelenti az alternatíva költsége.

  • Illye

    Nos, erre csak annyit tudok írni (és bocsánat a kifejezésért), hogy: b* meg. Én vagyok a tipikus átlag Jancsi, a magam Suzuki Swiftjével, 1.3-as motorral és éves 10.000 km-el. Havi költségem így: 46.474.-Ft.
    Háááát…na. Ha nem munkához kéne, akkor adnám is el a francba.

  • szcsi

    Köszönöm a kalkulátort. No meg az oldalt is, cikkeidből rengeteget tanulok.
    Van egy 29 éves autóm. Nem ér 100 000Ft-ot. Eddig úgy gondoltam, hogy milyen jó, alig költök a kocsira. Hozzáteszem sosem voltam jó közgázból.
    Benzin, kevés biztosítás, elhanyagolható teljesítményadó. Meg persze filléres alkatrészek (kuplung 30 000, olajszűrő 800). Erre Éves díj 360 000. Most elgondolkoztam az elrakásán/eladásán.

  • csoko20

    Nekem pont 30-ra jött ki havonta. :) Mondjuk nem viszem kozmetikára, valamivel 1,8M alatt vettem és a fogyasztásra is odaügyelek.
    Ha ezzel szembeállítom, hogy nem kell bérleteket, vonatjegyeket venni, akkor még kevesebb. Mert utazni ugye muszáj.
    És azért lesz némi maradványértéke is….
    Mondjuk egy 10 éves, 5-ös bömbivel másképp állna a kalkulátor.

  • Bazsi

    Köszi a kalkulátort! Bírom az ilyen autós posztokat :)

    Bár én anno kaptam a kocsit (apám másikat vett magának és nem érte meg nekem egy bizonytalan előéletűt venni, az ismert, eddig megbízható járgány helyett) így nekem a vétel nem került semmibe. A fenntartása viszont számomra is megdöbbentő annak ellenére, hogy egy megbízható járgányról van szó (mondjuk az átlagnál jóval többet megyek).

  • PTR

    aha néha megdöbbentő az általános ostobaság.

  • Ordas

    Auto pro és kontra témában a kontra elég jól ki lett vesézve. A kocsi melleti érvhez. Azt is bele kell számolni: ha nincs autót többet költesz buszjegyre, bérletre, távolsági buszra és vonatra. Valamint ki kell számolni, hogy az időd mennyibe kerül. Pl. nettó 10e Ft-os órabéred (szép kis álom :) ) van, és egy hétvégi, vidéki úton autó miatt spórolsz 2-2 órát, akkor máris nettó 40e Ft-ot nyertél.

  • Kockazatnelkul

    Az alternatíva költséget értem, épp ezért mondom, h hamis képet ad a példában a szerepeltetése. Vannak projektek, melyek eldöntéséhez nem lehet felhasználni tisztán ezt a modellt. Mondok egy példát. Bár racionális döntésnek tűnne a számok alapján nem megvenni mondjuk egy 5 millás pözsót, de cseszhetném a 5 millámon keletkezett kockázatmentes hozamomat, ha velem együtt, kivétel nélkül, mindenki úgy gondolja nem hajlandó új autót venni, inkább taxizik. Akkor megfordulna az egész világ, olyan drága lenne a taxi (mert az autó, és a szolgáltatás ára is emelkedne), hogy olcsóbb lenne inkább saját járműbe beruházni. Vagy gondoljunk csak a szocializmus hiánygazdaságára. Lehetett az akkori szélsőség esetén pl. avulást számolni? Alig néhány típusnál.
    Arról nem is beszélve, hogy egy autó a használat szempontjából a leglikvidebb közlekedési eszköz, ez értékelési szempontból erősen hangsúlyos egy taxival szemben is.
    A példádban inkább több hasonló döntést érdemes összevetni egymással, ha pontos akarsz lenni pl. különböző típusok értéktartásán keresztül. Ott már értelmét látnám az alternatíva költség használatának.

  • csizkek

    JO a cikk. En ezt szamolgatom vagy fel eve:) MIndezt megfejelve egy kulfoldi tartozkodassal es kulonbozo hasznalati helyzetekkel. Alternativak kalkulacioja etc.
    Igyis ugyis “luxus” az auto, de vannak dolgok amiket nem lehet “forintositani”. Idonyereseg, kenyelem. A kerdes, kinek mennyit er ez meg.

  • törzsmókus

    ha a hétvégi vidéki utadat vonattal / taxival teszed meg, és útközben tudsz laptoppal dolgozni, máris egész más a leányzó fekvése 😛 ja, és az valszeg kevésbé fárasztó, mint a vezetés.

  • Zelei Andor

    Gyors tisztázás: az alternatíva költség az a “haszonáldozati költség / opportunity cost”, ugye?

    Mindegy, hogy az autót munkaeszközként (is) használod, avagy csak azért, mert annal a nagypofájú Kovácsnak az 1/B-ben is ilyen van, vagy enélkül nem állnak veled szóba a szilikonozott csajok. Itt “csupán” a költségekről van szó, amit nagyon sokan alaposan alábecsülnek. Ha viszont már van lövésed róla, mibe is kerül valóban, talán elgondolkozol róla.

  • gringo

    Kedves Kiszámoló!

    A kalkulátorod ügyes, de vannak benne félrevezető dolgok.

    A legfontosabb amit megjegyeznék hogy az értékvesztés egy fikció. Az xceled elosztja a vásárlástól eltelt évek számával a jelenlegi és a vételkori érték különbségét…
    Ennek a visszatekintő számnak így nincs értelme…ez csak akkor lenne igaz ha az illető eladná az autóját most..

    Ez tipikus hiba, az autós szaklapok is elkövetik hogy hűde drága fenntartani mert 4 év alatt “elveszti az érték felét”…

    Ha valaki vesz egy autót és eldönti hogy azt pl. 10 évig használja, akkor egyszerűen ossza el a vételárat tíz évre és annyi lesz az écs (kb). Ennyit kellene félretennie évente ahhoz hogy újat tudjon venni 10 év múlva…

    A másik a kamat. Mivel nem kockáztatunk, csak bankbetét jön szóba. Itt a kamatadó után gyakorlatilag reálkamat nincs is(!!!). Tehát a kamattal mint veszteséggel ne is számolj, a kamatod csak az inflációs veszteséget fedezi (jó esetben)!

    A harmadik, hogy a költségek jelentős része átlagköltség, ami utólag kalkulált, de amikor arról dönt valaki hogy autóval vagy pl. vonattal megy, akkor többé-kevésbé racionálisan dönt, úgy hogy csak a benzint, meg néhány apróbb költséget figyel, mivel a többi költség nem igazán függ a kilométertől, (pl. biztosítás, adó, vizsgák, bírságok, károk önrésze, stbstb.)

    Üdv…

  • pdw

    A kenyelmet tenyleg nehez forintositani, bar:
    “Mennyit fizetne azert hogy ugyanannyi ido alatt, BKV helyett autoval jutna el a celra?” (Vagy persze BKV helyett Volanbusz, MAV is lehet)

    BKV-nal en speciel semmit se (en konkretan 5 percet sporolnek a napi utazasbol autoval, ehhez jonne a dugoban szopas es tobbszoros koltseg).

    Az idomegtakaritast en ugy szoktam felfogni, hogy a megtakaritott ido = az orabered (nettoban). Ez persze ferdit, mert a szabadido szerintem ertekesebb mint egy munkaora, de legalabb kapsz egy minimum szamot.

  • pdw

    Teljes havi koltsegek: 120 230 Ft.

    Sztem ez nem realis.

    1.) Benzint havi egyszer tankolok (ok neha ketszer, ha megyunk valahova, de vezetve van es havi atlag 20e alatt van). Ez 20e.

    2.) Kotelezo, CASCO, eves szerviz, ado ez ugy sacc/kb 220e (40+100+40-60kozott+30). Ezt az eves bonuszom 1:1-ben fedezi, ezert ez ugymond szamomra ingyen van. Itt a koltsegem evi 220e Ft kamata, ami nem tul sok, ~1200Ft havonta (8%, kamatado utan).

    3.) Ertekvesztes:
    Na ez jobb tema, kezdjuk ott hogy az en autombol egy darab sincs a hasznaltauton. 1.4-es motoru hasonlokat adjak 3M korul, az enyem 1.6-ossal, magasabb felszereltseggel, extrakkal 3.5M-t irtam ra, vetelara 4.5M volt. Tehat elvileg 2 ev alatt 1M-t buktam. Nade!
    Nem tervezem eladni csak ha szetrohad, tehat 15 evvel szamoltam a kalkulatorban. Ekkor valszeg mar semmit se fog erni (plane ha mondjuk 20evig birja), Szoval 4.5M / 15 ev / 12 = 25e/ho.
    Mivel nem vagyok ceg hogy amortizalgatni kelljen en ezt inkabb ugy szoktam szamolni hogy a vetelarara bukott kamat: 4.5M evi 302e-t hozna (8%, kamatado utan) ez szinten havi 25e. (Ezen mondjuk picitmeglepodtem, tehat 15 evig minimum meg kell tartani egy autot. Meg persze kamatos kamattal kicsit tobb lenne).

    4. Egyeb:
    Autopalyamatrica: evi 2 10napos es kb 4 havi, ez most 22e kb, havi ~2e.
    Parkolas, dijak, bunti: eddig 5000Ft-ra buntettek meg, parkolni evi 5000nel tobbet nem szoktam. Egyeb buntetessel nem szamolok, mert betartom a szabalyokat. Ha ennek ellenere megis megbuntetnek azt en varatlan kiadasnak veszem – ami lehetne pl. egy elromlott mosogep is – igy nem szamitom az autohoz. Ezek igy ossz havi ~1e.
    Gumik: gyari nyari gumi 5 evig jolesz, kb 60er veszek ujabb ot evre egyet. 500Ft/ho. Teli gumi: 60e-ert vettem, + 50 a felni. Ez jo 5 evig, ujabb 5-re megint mondjuk 60e. ~1500Ft/ho. Osszesen 2000.

    5. Garazsberlet
    Egyreszt a garazs a felesegem tulajdona, igy ha lenne is belole bevetel az az ove lenne. Eddig ~13er volt kiadva havonta ugyhogy elvileg ennyi lenne az alternativ koltseg.

    6. Szervizdijak
    5 ev garancia, igy eddig csak a kotelezo van kb. amit a #1-ben fedeztem.
    A tobbire passz, szamoljunk evi 100al 5-15eves kora kozott (feltetelezve hogy nem romlik el minden evben vmi sztem ez fedezi). Ez 15 evre nezve: havi 6e.

    7. Mosas, ablakmoso ilyesmit en hanyagolnam, ezek nagyon apro kiadasok. Evi 15-20nal nem tobb, legyen havi 2e.

    Ha mindent egybeveszek akkor:
    20+1.2+25+1+2+13+6+2=70.2e ami azert joval kevesebb a kalkulatornal.

    Mit hagytam ki?

  • Kelcsiot

    Az, hogy megéri-e, mindenki maga döntse el. Csak annyit szeretnék hozzá tenni, hogy az excel igen pontosan számol. Reálisak a beírt értékek. Nekem az okos telefonon van egy program, amiben már 3,5 éve vezetem az ÖSSZES költséget. És pl. nem csak a téli gumi megvételét, hanem a cserééjét is beírom (ez nem kritika, csak hogy tényleg mindent írok). Amióta meg van az autó (Ford Fiesta 1.4, tehát nem luxus, sőt!) azóta havi 43.000 Ft-ra jön ki az összes költsége. Az excel összege pedig 46.000 körüli értéket adott. Szóval ezzel tényleg a nagy átlag számolhat. Csoko20 meg mázlista a havi 30 ezrével. Hacsak nem hagyott ki valamit a számításból. :)

  • Kiszamolo

    Szia,

    Ha a kamatot nem számolod, mert pont annyi az infláció, akkor viszont az öt évvel ezelőtti mondjuk 10 milliót kell az inflációval felszoroznod, hiszen öt éve 10 millió sokkal többet ért, mint most tíz millió.

    Ha a bankbetét kamata=infláció, akkor mindegy melyikkel számolsz a kettő közül, de az egyikkel kell számolnod, egyébként a pénzt csak nominálisan nézed és nem reálértéken.

    Ezen túl a kalkulátornak nem célja, hogy azt vizsgálja, olcsóbb-e a vonat, vagy mikor olcsóbb. Csak arra keresi a választ, hogy magára az autóra mennyit költesz.

  • Kiszamolo

    Te az értékvesztést sok évre osztottad szét és nem lineáris az értékvesztés.

    Ha veszel egy S mercit 43 millióért, két év múlva már csak 18-at ér, viszont 12 év múlva is ér 3 milliót.

    nem lehet, hogy valahová havi érték helyett éves értéket írtál, vagy össz érték helyett éveset?

  • Vakmacska

    A „mennyit költök” egyébként egy baromi hasznos dolog, csak a sok ember fene a hülye fejébe azért kezdett el látszólag teljesen másról beszélni, mint amiről kéne, mert a „mennyibe kerül” kérdést bizony megelőzi néhány másik kérdés. Méghozzá olyanok, hogy miért is van szükség az adott termékre-szolgáltatásra, mi van, mit veszítünk ha nincsen ilyenünk, és mik a helyettesítő termékek és szolgáltatások, mennyire elérhetőek (faluban pl nincs taxi, se busz, és nem mindenki képes csomaggal-kisgyerekkel biciklizni) és mennyibe kerülnek.
    A pupák népek ezekről kezdtek el fecsegni, mert önmagában ez a szám (mennyibe kerül a kocsi) valóban sokkoló lehet, főleg az elérhető jövedelmeket sasolva a másik szemünkkel.
    Csakhogy.
    A népek többsége (csak nem bírja megfogalmazni rendesen) szívesebben költi akár a jövedelme 30-35%-át vagy valamivel többet kocsira, ha a maradékból kijönnek a számlái, odaér a gyerekért a napközibe, mint hogy havi 22 ezerért, az üres hűtővel szemezve csücsüljenek otthon kocsi nélkül, ha az egyéb alternatívák nem kivitelezhetőek.
    Az én korábbi melóhelyemnél pl. napi 2 órával kellett volna többet közlekednem. Papíron. Viszont a valóságban nem volt plusz két órám sehol – se a munkaidőm, se az óvoda nyitvatartása, se semmi nem volt olyan rugalmas, amennyire annak kellett volna lennie. A valódi alternatíva tehát nem a busz, hanem a munkahelyváltás lett volna – ami adott esetben jóval nagyobb pénzügyi bukta, mint az autó elvileg irreálisan magas költsége.
    Szóval egy ilyen kalkulátor baromi hasznos, egy elem egy döntéstámogató folyamatban, egy nagyon fontos és informatív elem. Megelőzheti az önbecsapást. DE: még a látszólag ordítóan nemstimmelő számok is rendben lehetnek, ha a másik alternatíva valamiért még ennél is rosszabb.

  • pdw

    Nem hiszem, legeloszor 300e jott ki (na ott tenyleg elcsurtem valamit :P).

    Az oke, hogy nem linearis, de miert baj az h sok evre osztom szet?
    Ujautot csak 10ev tavlatban erdemes venni (maganszemelynek), aki nem ezt teszi az vagy hulye vagy gazdag :)

  • pdw

    Amugy ne erts felre nem kritizalni akartam a kalkulatort, mert tokjo, csak van egy jopar tenyezo ami teljesen egyenfuggo a koltsegekben es nehez lekepezni egy-egy ilyen kalkulatorban.

    Pl. a biztositasok, adok evrol evre csokkennek, a muszaki vizsga is a legegyszerubben van belekalkulalva (meg ugye uj autonal elso 4evben 0Ft, azaz kvazi csak a 6.-ban merul fel eloszor).
    Olajcsere oke hogy mondjuk 20e km-enkent kell, de ha vki nem megy annyit akkor eloszor az 1 ev jon. A szervizkoltsegben a 3-4-5 ev garanciat is nehez belekalkulalni. A megtett kilometer es benzinar is jelentosen valtozhat stb. stb.

    Szoval erdemes lehet ezt evrol evre megcsinalni az adott evre es atlagolni a kijott szamot.

  • sv70

    Kitöltöttem, elég jónak tűnik, egy dolog hiányzott. Mekkora nettó összeget térített meg eddig más (munkáltató, ügyfél, stb), és ez a megtérítés hány km használat után járt. Itt talán be lehetne emelni a NAV által megengedett elszámolható üzemanyag mennyiséget és amortizációt is, és úgy megadni egy hivatalos célra használt és megtérített km adatot.

    Ezzel csökkenteni lehetne minden mást, és persze egészen más értékek jönnének ki.

    Az autót ugyanis magáncélra és munkához is használom, utóbbit különböző mértékben megtérítik.

    Például ezért tartok fenn viszonylag új és megbízható járművet, mert nem engedhetem meg magamnak, hogy ne legyen, és ne tudjak vidékre menni ügyfélhez.

  • sv70

    A kamattal van némi bajom.

    Az újautó árak bőven infláció alatt nőnek. A költségeket 3 kategóriába tenném:

    1. amortizáció: itt nem biztos, hogy a kamattal kellene számolni, mert a cél az, hogy X év múlva vegyünk egy ugyanolyat, mint ami most van. Ami 10 éve 3 millióba került, az ma sem kerül 6 millióba, pedig a kamatos kamat miatt annyi jönne ki.
    2. Fix költségek (súlyadó, kgfb, gumi, olajcsere): itt részben infláció alatti (kgfb) részben inflációs növekedés van.
    3. Változó költségek (pl. benzin, pályamatrica): itt kb inflációs növekedés van. A jelenben elköltjük valamire a pénzünket vagy sem.

    Ha a km költség a fenti 3 kombinációjában látszódna, akkor döntési helyzeteket lehetne hozzá rendelni, pl.
    – mennyibe kerül a havi bevásárlás 10 km-re, ha már úgyis van autó,
    – érdemes ekkora fenntartási költséget vállalni, cserébe az autó jobban tartja az értékét, mint egy másik márka/modell (pl. összehasonlítva egy korábbi járművünkkel),
    – mi lenne, ha nem 6 évente, hanem 10 évente cserélnénk le,
    – mennyibe kerül egy horvátországi nyaralás gépkocsi költsége, ha már úgyis van autónk,
    – ha évente +10 ezer km lenne a munkába járás, mert elköltözünk, akkor érdemes lenne egy másikra cserélnem, mibe kerülne nekem a jelenlegi autóhoz képest.

    A kamatos számítás arra jó, ha azt akarjuk bizonygatni, hogy milyen sokat spóroltunk az elmúlt X évben azzal, hogy nem volt autónk.

  • gringo

    Re: Kamat

    Másképp világítom meg a kamat kérdést.

    Ha van 10 millád autóra és nem veszel autót, hanem a bankban tartod a pénzt, kb. 10 év múlva is 10 milliód lesz ha a reál tekintetben (vásárlóértéket nézed). Reálkamatod=0!!!!
    Tehát nem kaptál semmilyen elfogyasztható értéket közben…de meg is maradt a vagyonod.

    Másik szemszögből:

    Ha ennek a 10 millának minden évben elköltenéd a banki kamatát, akkor a 10. év végén jóval kevesebb vásárlóerőd marad mint a 10 éves időszak elején… a vagyonod jócskán lefogyott. Reálkamatod=0!!!!

    Az autós példádban az első változat az amiről én beszélek – nem kapsz értéket közben, tehát ha autóban tartod a pénzt, nem is mondasz le semmiről tehát alternatívaköltséged sincs…., amit te mondasz az a 2. változat de az nem azonos az alternatívaköltséggel.

    Szóval sztem nem kell kamattal számolni alapesetben, csak akkor, ha valakinek tuti +reálkamatú alternatívája van az autóvétellel szemben….

  • Z50LT1

    Szia,
    a csavar a kalkulációdban szerintem ott van, hogy bár az értékvesztést lineárisan számolod, a szervizt nem, ott mindig az aktuális állapotot veszed.
    Azt ugye senki sem gondolja, hogy a garanciaidő lejárata után is 40-60 között lesz az éves szerviz. Elég egy kuplungcsere, fékjavítás, bármilyen felújítás, és ezek többszörösét fogod ott hagyni (=nem csak olajat, szűrőket meg gyertyákat fognak cserélni).
    Én azt javasolnám, hogy számold nyugodtan mindig az aktuális állapotot: pl. értékvesztés szempontjából azt, hogy most mennyit ér az autó, ha el kellene adni, akkor ennyiért tudnád eladni. És a kapott értéket javítani fogja az, hogy MOST szervizre mennyit (alig) költesz. Később ez megfordul, egyre kisebb lesz az értékvesztés (majd meg is áll), de a szervizre egyre többet fogsz költeni.
    A saját autómra vezetem az össz költséget (igen, benne van az elvesztett banki kamat is, pedig nem vettem nagyértékű autót). Saját tábla alapján szerintem sem reális (távolról sem) a havi 33 ezer. Össz km költség (össz költség / megtett km) olyan 80 Ft/km között van (ami mondjuk még mindig olcsóbb, mint a taxi).

  • Dani

    Lol, ingyen kaptam a kocsit, és évi 80000 szervizet írtam bele, kijött hogy, havi 15285Ft a kocsi, 20ft/km 😀 Jó kis Suzuki! 😀 (ami egyébként nem igaz, mert a téli-nyári gumiátállás az ugye évente 10000ft, ami majdnem egy ezressel növeli a havi költséget!)

  • Adzseszkó

    Nekem úgy, hogy nagyon olcsón veszek egy kis fogyasztású kocsit, csak a munkahely-lakás útvonalon használom, évi egyszer még elmegyünk nyaralni, így is több, mint 20 000 jött ki. Ehhez képest a két bérlet, plusz a többszáz km vonatjeggyel is sokkal jobban jövünk ki. Az pedig, hogy a napi buszocskázás közben fel tudok készülni az aznapi melóra – megfizethetetlen :)

  • Kiszamolo

    Rosszul látod, a pénznek mindig van időértéke, amivel mindig kell számolni. Egyébként hibásan számolsz, amikor összehasonlítasz egy mai tíz milliót egy öt évvel ezelőtti tíz millióval vagy egy jövő évi tíz millióval. De ha szerinted nem így van adj kölcsön 10 milliót és az utolsó fillérig visszaadom 10 év múlva, még zálogot is adok addig. :-)

  • Ordas

    Vmit én nem értek. Ha havi 20e-nél több jön ki, akkor egy évben kb. 300ezer Ft (25e/hó-val számoltam).
    Nem írtad, hogy pesti vagy-e, mert a két bérlet idén még 216ezer Ft (felnőtt). Vonatjegyek (nem tudom, hogy van-e kedvezmény): 1 db Bp-Debrecen-Bp út 2 főnek 16 ezer.

    Csak a bérlet és egy nagyobb út már simán összevethető az autóval.

    Persze, ha kedvezmény van, az más (bár a diák kedvezmény, vagy a 26 év alatti csak idő kérdése és kinövöd).

  • Vakmacska

    Na ja, ha nem Budapesten élsz, ahol buszon-metrón-vonaton a szardíniás dobozban max. a zsebtolvajokra készülhetsz, nem az aznapi melóra (gondolom tapsolnának ha előkerülne ott laptop, okosteló – már szaladnának is vele a következő megállónál), és egy tank benzin másfélszeresébe kerül két felnőtt bérlet.

    A vonat meg….hát a látnivalók környékén nyaraláskor általában nincsen, külföldön pláne (megnézném ki hogy használja pl a horvát tömegközlekedést nyaraláskor nulla nyelvtudással meg különben is, aki szerint meg a nyaralás az allinkluzív-seggmeresztős-helybenmaradós verzióban csak az igazi, azt tiszteltetem, de én kb. két napig tudok ilyen üzemmódban létezni, főleg izgalmas, sose látott helyen, négyembernyi cuccot meg cipeljen a Lutz Gizi….gyerekekkel már nem két pici hátizsákban férnek el a lomok, és ha meg vagyok terhelve tizenpár kilóval, akkor már nem nagyon vagyok én sétálva kíváncsi semmire. Harmincöt fokban pláne. De fiatalon, gyerek nélkül, ha nincs cígölni valód és elvagy a gyalogos-biciklis üzemmódban nyaraláskor, akkor valóban ésszerűbb.

  • Deviáns

    Jó a cikk, látszik, hogy sokakban sok gondolatot ébreszt.
    Amit nagyon hiányolok belőle, a céges térítés 9ft/km, ugyanis zömében munkábajárásra használom az autót, igyekszem az egyéb dolgokat is ehhez igazítani. A munkáltatóm havi kb 7500-at térít.
    A másik, ha már forintosítjuk az elmaradt befektetés hasznát, forintosíthatnánk a megnyert időt is.
    Én 20 km oda vissza (összesen 40 km) úton nyerek napi kb másfél órát. (város körüli elkerülőm megúszom a dugót, plusz várakozás átszállásra 10-15-20 perc lenne) Mérnökként dolgozom. Ha ezt a nettómmal forintosítanám 1,5x21x2000Ft az 63000Ft. Vegyük a felét, legyen 31500. Ráadásul az a megnyert napi másfél óra leírhatatlanul sok mindenre elég. Hobby, konditerem, stb. Plusz az autó adta szabadság miatt nem a belvárosi, drágább boltokban vásárolok.

    Az autó egy 20 éves toyota, 6 éve van meg, 550 000-ért vettem, jelenlegi értéke 300 000.
    A szervízköltségét a festetés dobta meg, egyébként a egész megbízható. Évente két pályamatricával számoltam.

    Nálam havi kb 1000 km-el közlekedve (éves 13000) 57000 Ft az összes havi költség, 52,7 Ft/km.
    Láthatóan már ez összemérhető az időből forintosított nyereséggel.

    Ami még nagyon hasznos, hogy tudom, hogy kb 53Ft/km az autó utiköltsége. Gyakran viszek ismerősöket ha megyünk kirándulni, szórakozni. Eddig csak a benzinpénz+matrica(ha kell) kombót szoktam felosztani. Szerintem innentől 50Ft/km-el fogok számolni.

    Érdekes még látni, hogy az éves pályamatrica csak kb 3 Ft-al dobja meg a km költséget.

  • Adzseszkó

    Vadmacska, Ordas:
    A két bérlet 12/hó, a vonatra van kedvezmény.
    A nyaralás meg úgy a tuti, ha napi 20 km séta benne foglaltatik :)
    Gyerek is van.
    A huszonvalahány esszeh pénz úgy jön ki a kocsira, hogy:
    -filléres autót veszek (amortizáció nincs)
    -városon kívül négy lityit eszik (magyarul kispolskim van :))
    -szervízre alig költök, mert haverral tákoltatok, biztosításra, meg adóra is kevesebbet tételeztem fel
    -autópályát soha nem használok
    -évente max két alkalommal utazunk messzire
    -az utazásaim maradék részét a munkahely-lakóhely távolság napi 2X megtétele teszi ki, azaz hétvégén nem megyünk kirándulni, szórakozni, barátokhoz, sehova (ezek mind megoldhatók a jó öreg bérlettel)
    -a párom nem használja a kocsit (én járok azzal dolgozni), tehát ő vagy nem rendelkezik bérlettel és otthon ül, vagy mégiscsak kell neki bérlet.

    A fenti feltételek elég nyomorúságos összképet adnak, arra akartam kilyukadni, hogy a legolcsóbb autós megoldás így hozható ki. Ennél kizárt, hogy kevesebbe kerüljön a kocsi, hacsaknem villanyautó.
    A legolcsóbb autós verziótól pedig mindig olcsóbban jövünk ki, ha bérlet+MÁV kombóval oldjuk meg az utazásokat.
    Megtehetnénk, hogy egy elfogadható összeállítást (1,5-2 millás kocsi, többet használva) belőve elköltsünk 40-50 ezret az autóra, de akkor a folyamatos megtakarítás kerülne veszélybe. Ugye ez a blog részben a megtakarításról szól :)

  • deviáns

    Beírtam egy képzeletbeli elektromos hajtású autó adatait.
    Ár 8M, akupakk csere 6 év után 1,5M.
    “Benzinár” 107Ft :1l benzin 8,9kWh, de 30% hatásfok miatt csak 2,67kWh hasznosul, villanynál 90% hatásfokkal számoltam, éjszakai árammal. Így jön ki a 107Ft. Még az akku töltés és merítés hatásfokával nem is számoltam, az még tovább rontaná.
    Normál, benzines autó 50-55Ft/km
    villanyautó 145Ft/km
    no comment…
    Ha majd lemegy az villanyautó és az akkumulátorok ára, és nem kell kb 100 000 km-enként akkumulátort cserélni, majd veszek villanyautót.

  • Vakmacska

    Hát ez elég siralmasan hangzik, tudjuk hogy a muszáj nagy úr.
    20 km-t megnézném melyik kétésféléves gyalogol, nekem olyanom (is) van, amúgy a 8 éves se bírná sztem.
    Ha hárman bérleteznénk, az normálbérlettel és egy diákkal számolva kb 24 db ezres, mire a Kicsi is hatéves lesz, vidáman nyaldossa majd a harmincast a végösszeg. Minden, csak nem olcsó…ennél csak a jegy drágább.

    Vonatra nincs kedvezményünk, miért lenne.

    (kocsira igen, embernek van cégese, mivel a hátuljában kb. másfél mázsa cucc- gép, szerszám, fogyóeszköz – lapul, azt aligha hordaná ki busszal bárki….)

    Szombaton vittem a Nagyot két helyre, meg vásároltam, kizárólag szigorúan útba eső helyeken, az előre listázott, ár szerint rangsorolt cuccokat, szinte kivétel nélkül élelmiszer jellegűeket, párnak súlya is volt rendesen (olaj, nagydobozos almalé, cukor, liszt….), mitaszondjak, így is elfáradtam a szaladgálásban, de ha busszal és gyalog pendlizek az Örs-Köki-otthon-másikgyerekotthona (hazavittünk egyet egy baráti program után) háromszögben, délután ötre nyilván hánytam volna a fáradtságtól, pedig a cipelős-vonszolós gyerekem otthon maradt.
    Nyolcvankét éves nagyit nem évente látogatjuk, nincs a világon olyan spórcél, amiért ezt megtennénk…

    nincs ötletem, életem első 30-34 évében nem vagy alig használtam kocsit, most használok, ennyibekerül, bekaphattya a környezetvédelem, nem én találtam ki hogy ennyifelé kell ennyi idő alatt menni.

    Holnap megyek vidékre vonattal, cégesen, mert ott kivételesen tényleg előnyösebb, dehát egy vidéki nagyváros intercityje nem reprezentatív – ja és ha ez is késik félórákat, akkor nyilván levonom a következtetést…

  • Gyula

    Hétvégén dolgozni???
    Tudod mikor!
    A témához szorosabban szólva pedig:
    Nekem van a család mindkét Swiftjére ilyen táblázatom.
    Nagyjából ugyanezek jönnek ki nekem is.
    Amit még érdemes belevenni, hogy pl. mennyi időt spórol az ember azzal, hogy autóval jár, és nem busszal.
    Nekem pl. a tömegközlekedés napi min. 30 perc oda, és kb. 30 perc visszautat jelentett, de az odaút simán elhúzódott akár 1-1:15.re is, pedig a 217E-vel kellene megtennem 4 megállót. Ezzel szemben most az autóval elviszem a gyerekeket iskolába, és 20 percen belül bent is vagyok a munkahelyemen. Este még durvább, mert kb. 5 perc alatt otthon vagyok.
    Ez, alsó hangon is naponta 35+perc. Ez azt is jelenti, hogy ennyivel kelhetek később/lehetek többet együtt a gyerekeimmel/stb. Sőt, mivel a munkahelyemen ki lehet venni a túlórákat, ezért emiatt havonta akár egy egész nap csúsztatásom is lehet, csak amiatt, hogy autóval járok. Az az évi 12 nap, ami így kijön azért eléggé vonzó.
    És, ha ezt forintosítani szeretném, akkor máris majdnem nullán állok.
    Aztán, a tömegközlekedésnél is sokan nagyvonalúan átlépnek a vasútállomásra/ról való eljutás nem éppen filléres költségei felett.

  • Gyula

    …Vonatjegyek (nem tudom, hogy van-e kedvezmény): 1 db Bp-Debrecen-Bp út 2 főnek 16 ezer…
    És, ugye ebbe bele van már számolva a Debrecenben buszozásra/taxira elköltött összeg is?

  • Nemtom Márki

    A tuning az 1 db szimpla “n”.

  • vettem hetvegen autot :)
    a regin mar tavasz ota nem volt muszaki, nyaron meg eljartam motorral, de telre muszaj a negykereku
    sajnos kis faluban elve nem igazan nelkulozheto, a buszkozlekedes nagyon gaz, van hogy 3-4 oran keresztul nem jon jarat a szomszedos varos(ok)bol/ba

    megvettem az autot 180-ert, atiratom 60-ert, egy evig van rajta muszaki, ha ‘leszarom’ modon hasznalom akkor havi 20 ezremben van (plusz a benzin, de az meg nem dragabb mint a buszjegy – sot…)
    a biztositas meg a teljesitmenyado nem olyan orult sok, havi 2-3 ezer plusz

    ha meg el tudom adni jovo ilyenkor alkatresznek (60-80 ezerert barmikor elviszik) akkor meg olcsobb, annyit siman meger :)

  • tgwh

    Alaposan utána fogok járni, mert ez így soknak tűnik, még úgy is, ha mérhetetlenül rövidebb az út, mint autóval… mondok egy példát, Pécsre az út kb. 2,5 óra autóval. Vonattal 4-16…

    Még az merült fel bennem, hogy ha két ember használja, akkor kapásból felezhetném is az összeget…
    Meg ilyen apróságok, hogy pl. aki busszal, vonattal jár dolgozni, neki fizetik a bérlet nagy részét. Útjainak egy része meg is van oldva, mivel jellemzően nem a nagyvárosból utazik vidékre munka ügyben a többség.

  • tgwh

    Kiszámoltam én is 😀 felfele kerekítek:

    Ár (opel) : 750 ezer
    Szervízdíj: 300 ezer
    Biztosítás: 135 ezer
    Bürokrácia: 100 ezer

    Ezek szerint havonta 22 ezer magyar forint.

    Benzin:
    40 ezer km összesen öt év alatt. 6-7,8 literes fogyasztás / 100 km, legyen 400 forint a benzin. Egyszerűség kedvéért 1000 km-en evett 70 litert. 40*70*400/5 = 224 ezer forint évente.

    Dobjuk hozzá a listához, így kijön havonta 2,4 millió magyar forint. Öt évre, havonta ez 40 ezer forint, erősen felfele kerekítve. Használom még amíg meg, szeretném hozzátenni, hogy a legközelebbi szervíz költsége már bent van az árban, minimum négy évig nem kell majd a motorhoz nyúlni! Az apróbb javítások meg ugye még kérdésesek.

    Remélem jól számoltam. Mellesleg a legközelebbi nagyvárosba minimálisan drágább a benzin, mint a buszjegy… 1400 a 930 – vonat – ellenében már nagyobb különbség, de ha ketten vagyunk, máris az autó az olcsóbb.

    Kedves Kiszámoló, pont itt olvastam, és milyen jó volt olvasni, hogy ,,nem az autó eszik sokat, hanem a Te fizetésed kevés”.
    Spórolni lehet, pl. nem 150 ezer Ft-os nyári/téli abroncsszettet veszünk, hanem alig használt osztrák abroncsokat, négy darabot 21 ezer forintért. Ettől most sokan megriadnak, de még sosem volt defektem, és mindig megállt az autó, amikor kellett, még ha hirtelen előztek is a szembe jövők, kanyarból, ami ráaduásul dombon van, és két kerékkel le kellett húzodni a jeges árokpartra…

    Sajnos az otp-vel már nem vagyok ilyen szerencsés, még pár évig nem szeretném feltörni a megtakarításokat, de utána lépek a legolcsóbb bank felé…

    Egy nagyon fontos dolgot belevettünk a számításba? Méghozzá hogy én az autót eladhatom. Igaz, a megtakarításaimnak is van kamata… – mondjuk megnézném, 80 ezer nettóból mennyit tenne félre… -.

  • Vakmacska

    Tegnap voltszerencsém a Megint Állunk Vazze cég kiváló szolgáltatásához, Miskolc Tiszaitól egy 20+ éves szakadt, büdös, szardíniásdobozra tömött Ikarus Nyékládházáig, osztán először ígéret hogy “majd valami jön, ami elvisz Budapestre” aztán betoltak valami szerelvényt csehszlovák kocsikkal hogy nesztek az Intercity, végülis csak egy órát késtünk, és csak hm, agresszív kismalacként való viselkedésünk okán (már rongyoltunk ki a vonathoz amikor bemondták) tekintettek el a “helyjegytől” – na szép. Innentől kezd nem érdekelni mibe fáj a kocsi, ha nincs valódi alternatíva, amíg ki bírom fizetni -közlekedni muszáj, és lehetőleg nem kalandtúra formájában:))

  • Vakmacska

    az ügy állítólagos oka: közeli építkezés-felújításon jómunkásember géperejű járművel vitt sínt és felsővezetéket, nyilván az IQ-ja valamivel alatta volt a kalapméretének.

  • tgwh

    Nem hagy nyugodni a téma, javaslom a következő téma legyen egy autómentes család egy évi utaztatása… jó, persze, soktényezős, de az utazási időket összevetve, meg a nyaralások érdekes képet festenének 😀

  • Vakmacska

    Soktényezős, pl a kölkök kora (biciklibérlés sok helyen van már, de azért nem minden méretű gyerekre, 4 bringát vonaton cígölni meg már nem tűnik tutibulinak), de asse mindegy van-e ingyér tömegközlekedő hat éven aluli is, vagy minden kiskorúnak ki kéne váltani a bérletét. Kimenni Belső-Pestről mondjuk a Börzsönyig szigorúan reggel félhatos keléssel….megnézném, kinek milyen fejet vágnak a gyerekei,leszoknának-e a rekeszes ásványvízről, mennyire nőne a kajavásárlás éves számlája ha csak a közeli helyekről lehetne megvenni, szigorúan pár napra előre csak, vagy vállalnák a busz+banyatankot is, mondjuk babakocsival spékelve.Színház szigorúan vagy taxival vagy szarráázva, tűsarkúban….és minden, ami eddig két óra volt, az esetleg fél nap, erősen életmódváltás-szagúna tűnik, azt meg mint tudjuk, a mánia vagy a muszáj szokta csak kikényszeríteni.

  • tgwh

    Tudom 😀 éppen ez lett volna a csattanó írásom végén :)
    Tehát három kerék, két szoba, négy gyerek, vagy hogy is van…

    ~20 eFt nyaralás és bejárás, esetleg több, ahogy nézegettem, egész estémet azért nem töltöm ezzel. + ha a munkahelyen és az iskolán kívül máshová is szeretnének menni NEM gyalog… Akkor cirka 250 Ft per menet, négyüknek már egy ezres, ha vissza nem gyaloglnának, akkor kétezer per alkalom. Havi kétszer mennek az 4000.

    Ha viszed a biciklit, 500 Ft a pótdíj, per út. Poggyászokért általában nem kell fizetni, viszont ha kéne, akkor 200-250 forint, nem is vészes.

    És az elvetemült lelkületű környezetszennyezők:
    Nyaralás 190 km-re 6,3 literes fogyasztással – hosszú távon inkább hat liter -. 12 liter benzin, ami kb. 4800 fejben (számológéppel is 😀 ). Figyelem! A kalkulátorban kijött 40 ezer forintban ez már bent van (benzinköltség ugye)!

    A költségek:
    Nyaralás: 4 fő (2 felnőtt, 2 gyerek) 190 km-re: 25280-31980 Ft (oda-vissza, másod,- vagy elsőosztály)
    2* 4.705 Ft vagy 3.855 Ft)
    1* 3.005 Ft vagy 2.155 Ft (14 éve aluli)
    1* 3.575 Ft vagy 2.725 Ft (26 éven aluli péntek-vasárnap)
    A nyaralás az, ami nagyobb költség, viszont általában nem havonta megy egy család nyaralni. 2100-2600 forint egy hónapra leosztva.

    Tömegközlekedés nagyvárosban (pl. Szombathely) mint helyi lakos
    1990 a havi bérlet diákoknak.
    6290 a felnőtt (az éves minimálisan drágább).
    Összesen 16560 Ft havonta.

    Szülők, gyerek nagyvárosba jár tanulni, dolgozni:
    Havi bérlet:
    Tanuló 40 km-re: 2 850
    Felnőtt 25 km-re: 2 500 (ha a munkaadó kifizeti… igen, törvény kötelezi, mégis, előfordulhat, hogy nem fizeti…)
    Összesen 10700 Ft, egész olcsó… ha sétálnak a kölkök 😀 ha nem, akkor +4 ezer (kb. a két diák helyi havi)…
    ~15000 Ft

    Konklúzió:
    Ha vidékről járnak be dolgozni, tanulni, sokat járnak a nagyvárosban, akkor bizony még többet is fizethetnek, mint egy autóra. Persze autóval sem biztos, hogy egyszerre menne a család, biztos van aki vonattal, busszal megy inkább. 40 ezer jött ki nekem, adjuk hozzá a 10700-at – bérletek -. Így MÁR drágább, mint autó nélkül – ki hitte volna? 😀 -, viszont a kettőt együtt számítani kissé fals elméletileg, hiszen többet utazok, gyakorlatilag viszont életképes.
    Jóval több idő, és jóval kényelmetlenebb.
    22 ezer minimális!!! havonkénti kiadás, kevés programmal. Kontra autó 40 ezer, és 8000 km egy év alatt (tehát sátánista 666 km/hó az átlagom), ami csak városba azért bőven nem minimális kimozdulás 😀 + az autó szinte bármit elvisz, bármikor és bárhová (astra még földúton is megy, alig kopog az alja 😀 ).

    22 ezer + felezem a benzint (9 eFt), az úgy 31 ezer magyar forint.

    31 ezer forint a 22 ezerrel szemben. Havonta 9000. Évente 108 ezer forint maximum, amit spórolhatsz, ha nincs autód. De ha szeretsz kirándulni, utazni, akkor bőven megéri egy autó.

    Bevallom, azt hittem drágább a tömegközlekedés… sok a kedvezmény na 😀 60 forint egy-négy személynek kilóméterenként azért olcsó. Legalábbis nekem.

  • Ordas

    10 napja semmi. Behalt a blog?

  • Kiszamolo

    Bocs, hogy lányom született. :)

    Egyébként ma már lesz új.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

 karakter még felhasználható

* 7+2=?