Skoda privát bérlet: kinek éri meg?

Egy hónapja jött a hír, hogy a Skoda egy máshol bevett, nálunk azonban újnak számító konstrukcióval jött ki a piacra, ez pedig az általa Privát bérletnek hívott finanszírozás.

Röviden a lényege: kellő hitelképesség esetén akár nulla forint önerővel elhozhatunk egy új Skoda autót a szalonból, amit 3 vagy 4 év múlva egyszerűen visszaadunk. Addig havi bérleti díjat fizetünk rá, ami tartalmazza az összes költséget (biztosítások, szervizek, gumicsere, stb.), tulajdonképpen csak tankolni kell az autóba, illetve lemosni, autópálya matricát venni és az ablakmosót feltölteni.

A díjakat évi átlagos 15 ezer kilométeres futásteljesítménnyel adják meg, ha ezt túlléptük, akkor kilométerenként 33 forintot fizetünk, ha nem értük el, akkor 16 forintot visszakapunk kilométerenként.

A rossz hír, hogy meg van adva, milyen autókból választhatunk.

A példa kedvéért Octaviánál csak Style 1.4 TSI kéziváltós autót választhatunk, Rapidnál Abient 1.2 TSI az, amiben gondolkodhatunk.

Ezen túl azonban olyan extrákat kérünk bele, amiket akarunk, legyen az metálfény, vagy ülésfűtés. Természetesen ilyenkor a havi bérleti díj is változik a vételár függvényében.

Mivel eleve olyan embereknek szánják a lehetőséget, akik átlagos felhasználók, együtt lehet élni azzal a megkötéssel, hogy például dízelmotorral nem kérhetőek az autók. Évi 15 ezer kilométerre amúgy sem venne senki dízelt, a modern 1.4-es motor pedig elégségesnek tűnik az átlagos felhasználónak. (Az automata váltó hiánya kicsit fájóbb lehet többeknek.)

A nagy kérdés, ami bennünket érdekel, hogy megéri-e ez a konstrukció bárkinek?

Az első lehetőségünk, hogy megvesszük készpénzért az autót. Egy Skoda Octavia Style 1.4 TSI 5 ajtós, fehér színű autó pótkerékkel, mint egyetlen plusz extrával az alapfelszereltségen kívül listaáron 6,76 millió forint.

Egy nem túl véres alkudozás után ezt az autót el lehet hozni 5,67 millió forintért. Kifizetjük az átírást (101.600 Ft) és a kötelezőt, illetve a 10% önrészű cascot (budapesti, 35 éves lakosnak ez a kettő évente a legjobb ajánlat szerint 200 ezer forint). Ezután használatba vesszük az autót.

Négy év múlva ez az autó (keveset futott, magyarországi, de kevés extrával) ér a hirdetések alapján jó esetben 3,5 millió forintot.

Ezzel áll szemben a Skoda privát bérlet, ahol megmarad a közel hatmillió forintunk, viszont havonta kell fizetnünk 113.171 forintot. ( A kisebb Rapid kisebb motorral és eggyel alacsonyabb felszereltségi szinttel csak 5.000 forinttal olcsóbb havonta, így azzal tovább nem foglalkozunk.)

Ezt felszorozva 48 hónappal, megkapjuk, hogy kvázi kidobtunk az ablakon 5,43 millió forintot és még autónk sem lesz négy év múlva, amit eladhatnánk.

Bárki látja ránézésre, hogy bolond, aki ezt választja.

Azért bontsuk ki ezt kicsit jobban:

Az első esetben kiadtunk néhány fillér híján 6 millió forintot, amiből visszakaptunk 3,5 milliót eladáskor, vagyis 2,5 milliót könyvelhetünk el értékvesztésként.

Ezen túl még fizettük a biztosításokat, a további 3 évre ez 600 ezer forint.

A három kötelező szerviz alsó hangon 250 ezer forint lesz.

Veszünk egy garnitúra téli gumit legalább 70 ezer forintért és cserélgetem a téli-nyári abroncsokat évi 20 ezer forintért, ez összesen 150 ezer forint.

Önkormányzatnak fizetendő adó évente 38 ezer forint. Négy évre ez 152 ezer forint.

Ha más költséggel nem számolok, üzemanyag, parkolási díj, mosatás, és egyéb dolgokon túl 3,65 millió forintért autóztam négy évig.

A másik esetben ezt a hatmillió forintot beteszem prémium magyar állampapírba, TBSZ számlán, infláció plusz 3,25%-os kamatra.

Négy év múlva ebből visszakapok 7,1 millió forintot, ha az infláció csak 1% lesz a következő négy évben.

Kifizetek 5,43 millió forintot bérleti díjra, ebből lejön az 1,1 millió forint, amit nyertem azon, hogy megmarad a tőkém, vagyis a végeredmény 4,33 millió forint.

Ez alapján mintegy 680 ezer forinttal jobban jártam, ha megvettem az autót, mintha csak béreltem volna. (Az is igaz azonban, hogy ha listaáron veszem meg az autót, akkor toronymagasan a bérlés nyert volna. De igen kevesen vesznek listaáron új autót.)

Természetesen lehetnek egyéb szempontok is, de anyagilag sajnos nem tűnik olyan nagy előnynek az új lehetőség.

Külföldi fórumokon gyakori forrása a felháborodásnak, hogy visszavételkor a lízing cég mindenbe beleköt, apróbb, 3-4 éves autónál természetes karcokra horror összeget felszámol büntetésként. Ez is egy kockázat.

Ha tiéd az autó, van lehetőséged hamarabb, vagy később eladni a tervezettnél, ha az neked jobban megfelel, bár ott van az értékesítés terhe és a vételár kockázata is.

(A hitelfelvétellel azért nem hasonlítottam össze az ajánlatot, mert a legbiztosabb jele annak, ha túl drága autót akarsz venni, hogy nincs rá elég pénzed. Ha azért nem veszel 6 milliós autót, mert nincs annyi pénzed, akkor keress olcsóbbat, olyat, ami kijön a 3-6 havi keresetedből és készpénzben a rendelkezésedre is áll.)

Share

106 hozzászólás

  • Szak1

    Egy dolgot nem vettel figyelembe: a szabadidod arat. Egy jol kereso mondjuk informatikusnak megerhet 680k-t (kevesebb, mint havi 15.000ft), hogy se biztositast, se muszakit, se gumivasarlast, se sulyadot, se szervizt nem kell inteznie.

  • Ádám

    Annyival kiegészíteném, hogy az ajánlat tartalmaz egy garnitúra téli gumit, tárolással, cseréléssel. Persze ez nem sokat számít, nem ez a legnagyobb tétel, csak a pontosság kedvéért jelzem.

  • Kiszamolo

    Ádám, ezért is számoltunk vele… 🙂

  • Janos82

    es ha valaki rovidebb idore akarja berelni?

    Az amugy nagy elonye lehet, ha nem kell alkudozni miatta. Ugyanis azzal szamolsz, hogy a vasarlasnal is alkudozik a vevo, valamint az eladasnal is. A privat lizingnel ezek kimaradnak. Mondjuk kerdes, hogy meger-e 600e ftot, havi~12e -t…

  • Gábor

    Nyilván a konstrukció egy valamilyen THM-ű hitel mögé rejtett dolog.
    A számításod azt mutatja, hogy a THM igen magas.
    Kiszámolható, hogy mekkora hozamot kell elérned a 6 millión, hogy ugyanott legyél.

    Céges vevőként van előny az ÁFA nál, vagy nem jól tudom?

  • Gabor:0

    Nálunk munkahelyen is lehet így autót bérelni de fél évre 10000km lehet rájárni utánna pedig meg vehetjük vagy vissza lehet adni és kivenni újat, kb 150-200€ havonta típustól függően.

  • Kiszamolo

    János, 3 vagy 4 év választható, más nem.

  • random okos

    Senki sem dolgozik ingyen, nyilván keresnek rajta valamennyit.
    De messze nem olyan rossz az ajánlat, mint azt sok önjelölt megmondóember hirdeti.
    Van az az élethelyzet, amikor/akinek ez jó megoldás.

  • Zabalint

    @Szak1
    Időt nem takarítasz meg vele, ha új autót veszel, akkor is elintézheted mindezt a márkakereskedésnél.

    Én is kikértem az ajánlatokat, a legolcsóbb Fabia 70+áfa 4 éves konstrukcióban. Ennyiért én is kihoztam, hogy nem éri meg. 50 bruttóért egyből belevágnék, de nyilván azt meg ők nem tudnák kihozni (origo cikkből nem derült ki, hogy a 70 bruttó vagy nettó, ezért kértem ajánlatot). Na meg azonos kategóriában van a Skodáknál olcsóbb új autó is.

    Elvben annak lehetne jó, aki munkahelyet váltott, ahol sokat keres, de bejáráshoz kell egy megbízható új autó.

  • Kiszamolo

    Nem olyan magas ez a thm, érzésre 7-8% lehet, plusz el is kell még adni a használt autót.

    Egy lealkudott árral számoltam, listaáron nyert volna a lízing.

  • Stanlee

    @Szak1: Az alatalad felsorolt dolgok kozul egyik miatt sem erte volna meg nekem ez az ajanlat, pedig a regi munkahelyemen evi 80-90 ezret mentem es dolgoztam mellette, szoval nekem tenyleg szuksegem volt minden szabad percre. Evente 4 szervizlatogatasom volt, ketszer gumis, ketevente meg muszaki. Ezek mindegyike csak egy tel. hivas volt, idopontfoglalas vegett es utana nem is kellett vele tobbet foglalkoznom. Ezzel a szolgaltatassal is egyeztetnem kell idopontokat, es valakinek el kell vinnie az autot a szervizbe. Mondjuk en ultrafillerbaszo vagyok, meg az izzocseret is megtanultam mindegyik automhoz, mert nem lett volna ra idom, hogy elvigyem csak ezert valahova…

  • Átvernek a reklámmal

    Szerintem épp a legnagyobb hátrány maradt ki: az, hogy saját autó esetén, ha nem adod el, a negyedik év után már sokkal olcsóbban autózol. Ilyen futásteljesítmény mellett még simán 4-6 évig.

    Nem nagyon látom erre a piaci igényt, aki négy évente cseréli az autóját, az jellemzően nem évi 15k-t megy, aki meg annyit megy, nem fog négyévente cserélni. Legalábbis Skodát nem.

    Ráadásul aki jól keres, többnyire kap céges autót/saját cégben tartja az autóját, ahol legalább a bérletet leírja költségnek.

  • headset

    Van még egy bizonytalan költség is.

    Német autósműsorban volt olyan riport, hogy egyes lízingcégek a legkisebb karcolást, kőfelverődést is újrafényezés vagy szélvédőcsere árban felszámolták. És mindent amit még lehetett.

    Ez ott szokatlan volt. A riport szerint azért lehetett kiadva a feladat az átvevőknek, mert a lízingcégek veszteségesek voltak.

    Félek tőle, hogy nálunk ez rutin lesz és ha nem is a teljes költséget, de annak egy részét és a vitát nem lehet majd megúszni.

  • Kiszamolo

    Ezt én is akartam írni, az USA-ban is rengeteg erre a panasz, hogy kegyetlenül lehúzzák az autót.

  • headset

    Ha vétel helyett bérlek, a kamatből származó nyereség néhány százezerrel kevesebb lesz, mint a számolt érték.

    A 6 milló Ft nem tud 4 évig kamatozni, mert folyamatosan ki kell vennem belőle összesen 5,43 milliót.

    Pozitívum lehet, ha a szerződésben benne van, hogy a javítások idejére csereautót biztosítanak. Ez a biztonság sokaknak komoly pénzt ér. (Tudom, hogy ez az új autó garanciális javításának idejére is járna, de abban kevésbé bíznék.)

  • Nagy Vonalakban

    Ezt cég esetén úgy hívják, hogy tartós bérlet.
    Én már a második autómat hasznàlom így, annyi különbséggel, hogy van egy háttèrszerződés, ami alapjàn a futamidő végèn megveszem az autót….meg persze magasról teszek az èvi 15 ezer km-re….

    Nekem igazából 2 dolog miatt éri meg ez a konstrukció:
    1. A bérleti díj az költsèg,
    2. Nem baszogat a NAV a többtízmilliós autóm miatt….

  • Gábor

    A tbsz miatt mondjuk a pmák-ot 4 évnél csak 10% kamatadó levonásával tudom kivenni, de a mondandón ez csak erősít.

  • matek

    A matek azon reszet nem ertem a lizingnel, hogy ha a 6 miskat evekre bezarod egy TBSZ ala, akkor a havidijat kozben mibol is fizeted?

  • Stanlee

    @headset: a nagyon olcson lizingelo cegek csak ilyen, es hasonlo trukkokkel tudnak gazdasagosak maradni. Ez nem szokatlan, hanem napi rutin. Ugyanaz, mint ha siman berelsz egy autot es azt is 2-3 checker megnezi, hogy talaljanak rajta valamit, amiert fizetni kell. Az en eddigi legdurvabb ilyen esetem az Avis-nal volt, ott egy 2 mm-es kavicsfelverodesert tobb, mint 600 eurot blokkoltak a kartyamon.

  • Nimfas Corporation

    Rohadt drága ez a Skoda… 6 Milla, 5 felett a lealkudott ár?

    3 éve vettem Kia Ceed SW-t, 1,4 100Le, benzines. 6 sebességes kézi váltó (én szeretek váltani bocs), automata kétzónás klíma, ülés és kormányfűtes, tolatóradar, metál fény, vonóhorog. Akkor volt 4.350.000 Ft, hitel nélkül. Forgalomba helyezéssel legyen 4,5 Millió. 7 év vagy 150.000 Km garanciával. (7 év hamarabb el fog jönni)
    Ehhez képest a Skoda elég fapados. Hozzáteszem azóta a Kia is ugrott majdnem 1 millát, az euró is…. Győrben vettem, ott volt a legolcsóbb, akciós ár-350eFt, minden neten volt intézve, a kocsiért mentünk csak Siófokról. 5 kereskedő volt versenyben. Szervíz sem volt a 3 év alatt 200eFt.

  • Tibor

    Egy elonye van meg a lizingnek: a tervezhetoseg. Nincs varatlan koltseg az auto miatt ha epp vmi osszejon, havi szintu fix osszeg. Konnyebb atlatni a koltseget az autonak mintha egyszercsak beut valami es egy komoly osszeg a javittatas.

  • Peter

    Aki brutal keveset autozik egy evben, pl evi 1000-2000 km-ert,annak sem eri meg?Ha jol ertem akkor visszakap egy jelentos osszeget.

  • Átvernek a reklámmal

    Ez utóbbit mondjuk nem értem, erre ott a casco, szélvédőcsere 0-15k, a többire meg az önrész.

  • Kiszamolo

    Mi üthet be egy 4 évig garanciás autónál?

  • lukit

    Ezt én is hallottam, hogy kegyetlenül felszámolnak minden sérülést aranyárban.

  • ügyvéd

    A legjobb autó az amit más fizet 😀

  • Bandi

    Mi a kulonbseg ez es a sima cegautolizing kozott? Kb ott igy ugyanennyi egy ilyen auto….

  • szocske

    @Szak1, a gumicserében és a szervizben nem az a sok idő, hogy le kell egyeztetni az időpontot, hanem az, hogy oda kell vinni az autót.
    Nem néztem meg a feltételeket, de kétlem, hogy a bérelt skodáért eljönnek sofőrrel és elviszik, majd vissza is hozzák, amíg én dolgozom a munkahelyemen.
    Szóval gondolom ezt is el kell vinni, esetleg nem a gumissal, hanem a lízingcéggel kell egyeztetni a gumicsere időpontját.
    Tehát időt azért nem nagyon nyerünk, max. a biztosításkötést, ami főleg egy informatikusnak, pár kattintás a neten.

  • szocske

    “A három kötelező szerviz alsó hangon 250 ezer forint lesz.”
    szerintem ez erős túlzás, hiszen nagyon kevés km-t fut az autó, 45ezerig szinte csak olajat és szűrőt kell cserélni, az azért még egy márkaszervizben sem kerül 80ezerbe, esetleg sportos vezetőnél az utolsónál féket.
    Mire jönne egy drágább szerviz, pl. vezérléscsere, akkor már rég leadta az autót emberünk.

  • szocske

    A biztosításokra számolt 600ezer is opcionális.
    Fiatal, kezdő budapesti vezetőnél 0-ból indulva kötelezőt és cascot is nulláról kezdve reális lehet a 200ezer/év, de idősebb, vidéki, bónusszal is rendelkező tulajdonosnál fele ennyiből is kijöhet.

    Szóval a 3 szervizen + biztosításon máris ott lehet még 400ezer megtakarítás a 600-hoz a saját tulajdon esetén.

  • Kiszamolo

    Szocske, gondolom sejted, hogy volt annyi eszem, hogy megkérdezem a szalonban, mennyi a szerviz.

    Bementem személyesen.

  • szocske

    huh, 3 db szerviz 15, 30 és 45ezernél összesen 250ezer Ft???
    hát én sose veszek skodát… na nem mintha terveztem volna, remélem 10 évet kihúz minimum a prius 🙂

  • janos82

    @Peter:

    1-2000 km/ev eseten mar kb a taxi is siman olcsobb a sajat autonal. Illetve ha ez a tav rovid idore koncentralodik akkor a rovidtavu berlet…

    @kiszamolo:

    Nem bonthatom a szerzodest 1 ev utan? Ez igy eleg komoly megkotes…

    @Tibor:

    Az elonye inkabb az, hogy 0% onerovel be lehet ulni egy autoba, es lehet mutatni a haveroknak, hogy milyen gazdag az illeto:)

  • szocske

    @Péter, évi 2000 km-re sztem a taxi vagy az autóbérlés nagyságrendekkel olcsóbb 🙂

  • QTT

    félig OFF:

    A cikkben is szóba kerül a téli-nyári gumik cserélgetése 20e Ft/évvel számolva, ami kb reális is, ha csak 1 kerékgarnitúra van az autóhoz. Ezt a költséget viszont könnyen ki lehet ütni, én pl vettem 4 db 16″-os acélfelnit télre, nem volt 20ezer a 4 db. Egyrészt olcsóbb rá a gimi, mint a gyári malomkerék alufelnire, másrészt nem az alut eszi a só, harmadrészt nincs ez az éves költség, mert minden ősszel és tavasszal én cserélem a kerekeket.

  • Zabalint

    @matek:
    Én fordítva közelítem meg, hiszen abból indulok ki, hogy aki új autót akar használni, annak van rendszeres jövedelme is fenntartani:
    Ha az autót megveszem lízing helyett, akkor ugyanaz a része a fizetésemnek, ami lízingre menne amúgy, gyűjthető és befektethető.

  • törekvés

    Mondjuk a rapid 1.4 benzin automataval nagyon jo combo lenne.
    Ha finomitanának az áraikon piacképes lehetne,de így….

  • Maxi

    Mindegy mi a konstrukció, új/újszerű középkategóriás autót tartani jómódúaknak való passzió. A bérlet egyenletesebben osztja a kiadást, saját autónál eladáskor egyben szakad rá a polgárra a sokmilliós értékvesztés.

  • Egy Skoda felhasználó

    Nekem ilyen autom van, kicsit nagyobb felszereltséggel és pár extrával. Amikor vettem volt 500e. Ft bevezetési kedvezmény, ha azt leveszem, akkor ~5,4 millió volt 2013. októberében. Cégautó.
    Most ˇ99e. km van benne.
    Folyamatosan vezetem az összes költségét.
    23.55Ft/km az üzemanyag költség átlagosan a megvétel óta.
    39.82 Ft/km a teljes költség (üzemanyag, matrica, szerviz, adó, biztosítások, stb. minden)
    most kb 3,5 milliót ér azaz értékcsökkenéssel a költség 58,7 Ft/km
    Tehát ~35,15Ft/km a költség üzemanyag nélkül.
    Ha ilyen futás teljesítménynél (~30ekm/év) 33 Ft/km-t kell fizetni akkor szerintem megéri.

  • alone

    @QTT Azért nem ártana centíroztatni azokat a kerekeket amikor cseréled, ezt azért ne felejstd el 😉

  • Eltévelyedés

    Mi történik lopáskár esetén?

  • Dani85

    @QTT
    Lehet ezzel spórolni valamennyit, csak arról ne feledkezz meg, hogy időnként centríroztatni kell. Nekem a jelenlegi autóm az első alufelnis autóm, és nagyon meglepett, hogy a minden nyár végére üt egy kicsit a kerék. Gyári Renault felni, ugyanúgy 14″ mint a lemez.
    Ha pedig tárolni nem tudod, ugyanúgy fizetned kell a tárolásért, és akkor már a gumis szereli át.

  • Kiszamolo

    Casco

  • szocske

    @Skodatulaj, a 33 ft/km csak a tulhasznalat ara, eves 15 ezer felett!
    15ig ott van a havi 100e berleti dij, azaz addig 80 Ft/ km az ara, 15-30 ezer kozott mar 33, szoval 30e eves futasnal kb 56 Ft/ km a berles!

  • QTT

    @Dani85:
    Ja igen, bocsánat a centríroztatást kifelejtettem. Én két évente szoktam őket, mert mikor évente vittem, nem volt értelme, mivel nem ütöttek még, pedig például a nyári kerekek kapnak bőven erőhatást néha egy-egy szerpentinen.
    Én 500 Ft/db áron csináltatom, szóval a költség 4.000 Ft/2 év. (persze akkor, ha nem kap akkora ütést egy szép kátyútól a felni, hogy görgőzni is kellene, de ilyen még nem volt)

  • szocske

    @Skodatulaj, mégtöbb, elnéztem a sort, nem 101, hanem 113 a havi bérlet, így 15ezer km-ig a km díj nem is 80, hanem 90 Ft.
    Extrém sokat, éves 100ezer km felett kellene menni ahhoz, hogy a 33 Ft/km túlfutás levigye a km költséget a saját tulajdon mértékére.

    Gondolom arra viszont van megkötés, hogy nem lehet pl. taxiként üzemeltetni a bérelt autót, vagy esetleg felső km korlát…

  • Stanlee

    @eltevelyedes: mar regen loptak el a ceges autoimat, de ha jol emlekszem, akkor ott a casco kert onreszt, ami a legjobb esetben is 10%-a volt az aktualis auto erteknek. Az elso lopaskor 10% es 100000 volt az onresz, ott valami 300 ezret fizettunk, a masiknal 10% es 50000, ott kevesebb volt, talan 150 ezer, mert mar sok km volt az autoban. A casconal ugye mindig a nagyobbik osszeget kell fizetni.

    @Egy Skoda felhasználó: a te autodban mar most duplaannyi km van, mint ezekben lesz a futamido vegere. Ha a cikkben szereplo eves berleti dijat leosztod a megteheto eves max. km szammal, akkor arra jutsz, hogy 90 Ft/ km a koltseg uzemanyag+matrica nelkul. A te peldad eseten skoda koltsegei a kovetkezok: 1-45000 km-ig 4.074.156 HUF + 45-99000 km 1.782.000 HUF, vagyis atlag 59,15 Ft/km, szoval min. 24 Ft-tal dragabb, mint a sajat auto. Ez nem eri meg csak a Porsche Mo-nak 🙂

  • almastaska

    Egy fontos dolgot még nem számoltál bele: a saját idődet. Ugyanis az ilyennél gondolom van néhány kötöttség, amihez tartanod kell magadat (pl.: csak skoda szervízbe viheted). PL.: téli-nyári gumicserét, olajcserét is csak a szakszervízben csináltathatod, akik ügye hétvégén nem biztos hogy nyitva vannak, holott én pl. hétközben kevésbé érek rá.

    És akkor itt jön be az, hogy mennyit ér a saját időd, amiről korábban már volt szó.

    Ilyen távban már lehet célszerű számolni inflációval is, mert ha az árak nőnek, de a bérlés nem infláció követő akkor jobban megérheti

  • Indexkövető

    A Rapid 1.2 TSI-nek mennyi a havidíja, gondolom max 80e/hó, az elemzésből kimaradt az elején említett Skoda Rapid.

  • Kiszamolo

    Index, valami 5000 forinttal olcsóbb.

    Azért nem is szántam rá több szót.