Véletlenül botlottam bele a hirdetménybe, miszerint újabb magyar bank vezette be augusztus elsejétől azt a "kényelmi szolgáltatást", hogy csúnyán lehúz az úgynevezett Dynamic Currency Conversion lehetőséggel.
Ennek lényege, ha devizában fizetsz a kártyáddal vagy külföldön akarsz pénzt felvenni, akkor megkopasztanak azáltal, hogy felajánlják, hogy forintban terhelik be a számládat. Jelen esetben "a Bank által jegyzett és közzétett valuta vételi árfolyam plusz 7% jutalék." az ára annak, hogy nem figyelsz oda és kéred, hogy forintban terheljék meg a számládat. (A mondás az, hogy így milyen jól jársz, mert nincs árfolyam-kockázatod a továbbiakban.)
Ha esetleg nem ment át: valuta vételi árfolyam (=3% veszteség) plusz 7% a díja a "kényelmi szolgáltatásnak". Vagyis eurónként 31 forint. A hülyének is megéri.
Kérlek, nagyon figyelj oda, ha bárki kérdezi, miben terhelje meg a kártyádat, a helyi devizában, vagy forintban, egyetlen jó válasz van: a helyi devizában.
Olvasd el az erről szóló cikkeket, mert egyre többet veszítesz, ha nem figyelsz oda erre.
És a bank hogyan gondolta megmagyarázni a kurv.anyázó ügyfelek panaszait, amikor meglátják, mennyiért váltották be nekik az eurót?
A Revolut szerintem remek megoldas erre, ha gyakori az effele tranzakcio.
Én is futottam bele ilyen kérdésbe pár hónapja külföldön fizetve - először meg is lepődtem. Valóban nem jó ötlet élni vele.
És melyik bankról lenne szó? A neten rákerestem a "dynamic currency conversion" szavakra, és többek közt a K&H-nál kihozott egy árfolyamlistát itt: kh.hu/dynamic-currency-conversion
Ezen az EUR-t 281.8728 Ft-on váltanák, tehát nem a banki deviza vagy valuta árfolyamon, és így ez már nem is tűnik olyan rossznak még akkor sem, ha erre 7% jutalékot még rátesznek. Jó lenne elolvasni azt a konkrét banki hirdetményt, amiről pár szóban írt, mert akkor derülne ki pontosan, hogy miről és milyen konkrét feltételekkel szól a banki ajánlat.
Most jöttem vissza a nyaralásból, a 10 nap során egyszer (egy közértben) meg is kérdezte a POS, hogy forintban terheljen-e vagy a helyi valutában. Ez nem tűnik soknak, de ha azt veszem, hogy nem is fizettem sok helyen kártyával (kb. 10 alkalom összesen), meg azt, hogy viszont minden POS azonnal magyarra váltott, amikor "meglátta" a kártyámat, akkor egyértelmű, hogy erre egyre többször fogják ezt kérdezni, azaz egyre jobban kell figyelni... 🙁
Csupán egy valamit mindenkinek meg kell érteni ! Az egész világrendszer úgy épül fel, hogy mindenki !!! a bankok, kormányok a gazdasági szereplők és erre az egészre épülő szolgáltatók egy szóval mindenki A TE-TI ! pénzetekre pályázik hiszen ők belőletek tudnak élni. A világ így működik és jól is van ez így. Ezeket a szempontokat figyelembe véve van ott mindenkinek az a lehetőség, hogy saját maga vegye kezébe a pénzügyeit és a siker,pénzügyi biztonság az előbb utóbb be fog kopogtatni az ajtónkon. (munka, kitartás és az örökké tartó tanulás a kulcsa mindennek)
Zoli:
A Revolutnál is megtörténhet...Mivel brit cég, saját devizának GBP-t hisz a terminál, attól függetlenül, hogy mondjuk EUR-ban van az egyenleged rajta...
Tehát ott az lesz a kérdés, hogy helyi valutában terhelje, vagy GBP-ben...
Jah, Revolut figyelmeztet is a weboldalán, hogy ne hagyd a boltot / ATMet váltani neked.
Meg az a gond Revoluttal, hogy Forinttal (még?) nem lehet feltölteni, szal egyszer kell váltani a bankoddal vagy valakivel.
Ausztriában kellett kivennem euro-t még 2015 ben. Erste automatába benyomtam a Citibankos kártyámat, nyelvet választottam (angol-t) és beírtam az összeget. Az EUR számlához volt kapcsolva a kártya. Annyit vártam, hogy kiadja a pénzt és kész. Ehelyett feltett egy kérdést. Tudtam, hogy arra készül, hogy lehúzzon, de olyan furán volt megfogalmazva a kérdés, hogy nem voltam biztos benne, hogy melyik opciót kellene választanom ahhoz, hogy a bankok ne számoljanak fel plusz díjakat ide-oda konvertálással. Ezért aztán tranzakció törlését választottam. Nem az volt a baj, hogy nem értek angolul. (értek) A kérdés volt szándékosan félrevezetően feltéve.
Átmentem a másik automatához, ugyancsak Erste, csak sokkal nagyobb, színes kijelzős gép volt. Na az is kérdezett, mielőtt pénzt adott volna, de ott egyértelmű volt, hogy mi a jó válasz, mert a kérdés jól volt megfogalmazva.
A DCC szolgáltatást a terminált/ATM-et üzemeltető bank vezeti be a saját elfogadóhelyei számára (az ott járó külföldi kibocsátású bankkártyákra vonatkozóan), tehát nem a kártyát kibocsátói bank a saját kártyatulajdonosaira vonatkozóan. Az árfolyamot is az elfogadóhely bankja határozza meg, méghozzá úgy, hogy ne járhassanak rosszabbul a hagyományos váltásnál. :).
A kártyát kibocsátó bank a külföldi banktól beérkező forint összeget (forint számla esetén) átváltás nélkül terheli a bankszámlán.
Egyébként az OTP, K&H, Unicredit, Six Payment Services is és még mások is régóta használják a termináljaikon a külföldi bankkártyák elfogadásakor.
Tavasszal Bécsben sikerült mindkét opciót kipróbálnom ugyanaznap jegyautomatánál, K&H hitelkártyával. Mindössze 1%-al lett rosszabb végül a felajánlott váltás - persze lehetett volna nagyobb is a különbség, ha úgy mozog az árfolyam.
Off topic, de hátha érdekes:
index.hu/belfold/2017/08/29/ingyen_tanulhat_nyelvet_de_csak_par_napja_van_jelentkezni/
Erről esetleg van valakinek véleménye vagy személyes tapasztalata?
Törvény van arról, hogy az üzletfél helyzetét kihasználva nem lehet feltűnően aránytalan árú a szolgáltatás (uzsora tilalma). Ez a ködösítés a kártyás fizetésnél nagyon abba az irányba mutat, hogy szándékosan félrevezetik a vásárlót (valótlan tényt persze nem állítanak, mert abba hamar belebuknának), és a vásárló félreinformáltságát kihasználva kaszálnak.
Azon kívül, a DCC-t kínáló vállalkozások az eladóhelyeknek jutalékot csöpögtetnek vissza, így az eladó is érdekelt abban, hogy a vásárló át legyen verve a fizetési szolgáltató által. Szerintem ez túl van a tisztességes verseny határain.
(A legsúlyosabb: amikor Magyarország területén kártyás vásárlást kizárólag euróban hajlandók teljesíteni, 35%-os felárral, így még csak választás sincs, pl. a hegyeshalmi határon a matricaárus bódék. Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt, Fogyasztóvédelem, pénzügyi felügyelet bejelentésre sem tesz semmit.)
Most vettem fel Kunát Horvátországban. Ha az "ATM" váltja, 176 Euro, nem kértem. Így 162 Euro lett.
Nekem dolláros skrill kártyám van,ha forintot veszek fel vele itthon, megkérdezi,hogy forintban terheljen vagy dollárban.
Hogy járok jobban?
köszi
Ez marhara tetszik nekem, hogy nincs "kockazatod", de azert a banknal nagyon is tudjak hogy mennyi pl. az atlagos napi mozgas egy-egy adott valutaparon... 1-2% is baromi ritka / nap, nemhogy 7% (plane ha a 7% meg az eladasi arfolyamhoz adodik hozza, ami eleve messze van a kozeptol).
Azert lehet dijazni a hatalmas innovaciot, amivel ujabb penzeket szeretnenek lehuzni az ugyfeleikrol.
Egy olyan vicces dolgot is eszrevettem, hogy ha a pl. HUF-ban vezetett szamladra kapsz egy EUR utalast, akkor egyreszt nyilvan veteli arfoyamon szamoljak be (itt is buksz) es plusz meg gratisz betterhelnek banktol fuggoen egy barati kezelesi koltseget pluszban, persze azt is devizaban, hogy az atvaltassal ott is legyen egy kis plusz profit 😀
Na ilyenekre lehetne a szabályozó hatóságot használni, hogy pl. az ilyen nyilvánvaló átveréseket büntessék vagy tiltsák be. Mivel ugye ezen csak bukhat az ügyfél, nem etikus elétolni az átverés-csalit.
Bár lehet, hogy azzal védekezne az ezt felkínáló cég, hogy a) az ügyfélnek joga, hogy hülye legyen, ha nem látja, hogy szar a kiírt árfolyam b) a kényelmi szolgáltatás itt az, hogy nem kell átszámolni az összeget. A fejszámolást elvégzi a program az arra képtelen delikvens helyett, kiírja forintban, hogy mennyi, azt már érti, míg a 480 EUR-t nem tudja hova tenni - és a számolásért egy tisztes 7%-os számolási jutalékot számít fel... 🙂
Forintszámlával/kártyával külföldön fizetni alapból is elég nagy lehúzás és jó a banknak, nem kéne ezt még fokozni...
@ kiszámoló
OFF! Egy aktuális cikkhez is írhattam volna, de nem szeretném nyíltan megnevezni, hogy melyik bankról van szó (mert hálás vagyok a remek hitelkiváltó kölcsönükért). "Érdekes" személyre szóló ajánlatot küldtek: váltsam ki az eredetileg 9,99-es de jelenleg 8,13-as kamatozású személyi kölcsönömet fix 11,99 kamatozásúra plusz több mint 1 Millió Ft szabadon felhasználható összeggel. Miközben az én 250 ezer feletti jövedelem átutalásomra 6,95 %.os kölcsönt lehetne igényelni és a kiváltó kölcsönük is jelenleg ilyen kamatozású. Mondtam, ha erre kiváltják a hitelemet azt elfogadom, még akkor is ha kötelező a szabad rész felvétele. Egyedi ajánlatot kérek. Ez volt az egyedi ajánlat - válaszolta az ügyintéző. Simán csak bosszant, hogy kedvezőtlenebb ajánlatot adtak. Mit tegyek? Kivizsgáltassam, kérjem a fiókvezetőt, vagy hagyjam a fenébe?