Az átlagos amerikai pénzügyei számokban

2018-01-16
Oszd meg ismerőseiddel a cikket: 

Nagyon jó lenne, ha létezne felmérés az átlagos magyar pénzügyi helyzetéről, de sajnos én nem hallottam ilyen felmérést. (Ha te ismersz ilyen felmérést, kérlek oszd meg a hozzászólásokban.)

Ezért röviden néhány adat arról, hogyan is él egy átlagos amerikai.

- A medián amerikai otthon 205.100 dollárba kerül (szűk 52 millió forintba), ez 6,8%-kal magasabb, mint egy éve. Az újépítésű ingatlanok medián ára 318.700 dollár. A házak méretének évtizedek óta tartó növekedése megállt, a tetőzést 2015-ben érték el, az átlagos újépítésű ház akkor 234 négyzetméter volt. De semmi ok az aggodalomra, az átlagos méretcsökkenés okát a hurrikánok pusztítása miatti újraépítésben látják a szakemberek, illetve abban, hogy a beruházók inkább a városokhoz közelebbi, drágább otthonok építésében látták a nagyobb anyagi haszon lehetőségét, ott viszont drágábbak a telkek, így kisebbek lettek a házak.

(Mi a különbség az átlag és a medián között? Ebből a cikkből megtudhatod.)

Aki bérli az ingatlanát, átlagosan 688 dollárt fizet érte havonta, a legdrágábbak Kalifornia nagyvárosai, az észak-keleti nagyvárosok csak egy lehelettel olcsóbbak. A hírhedten drága San Franciscoban 2.450 dollár átlagosan az egy hálószobás lakás havi bérleti díja.

- Az átlagos amerikai diák 30.100 dollár (7,6 millió forint) hitellel hagyja el az egyetemet/főiskolát, a diákhitelek együttes összege eléri az 1.300 milliárd dollárt, ami azért már egy szabad szemmel is látható összeg.

Persze ez aprópénz az amerikai háztartások 13 ezer milliárdnyi teljes hitelállományához képest, az átlag amerikai adós háztartás 140.133 dollárral tartozik jelenleg. Az autóhitelek átlagos havi törlesztője 503 dollár havonta.

Az átlagos amerikaiak 30%-a szerint soha nem fog megszabadulni a hiteleitől, 38%-ának fogalma sincs, mikor fog ez megtörténni. A többiek átlagosan kilenc évre teszik a szabadulás dátumát. (Forrás)

- A medián háztartás jövedelme több éve tartó emelkedés után 59.039 dollár, amiből nagyon kényelmesen meg lehet élni Bakersfield, Kaliforniában (ehhez elég 43 ezer dollár), de nagyon kevés lenne New Yorkban, ahol ugyanezen életszínvonalhoz közel 90 ezer dollár kellene.

A medián éves fizetés 30,53 ezer dollár, az átlagfizetés azonban 46,6 ezer dollár.

- Az amerikaiak majdnem fele hétről-hétre, fizetéstől fizetésig él, bő kétharmada nem tudna finanszírozni egy hosszabb fizetéskiesést, közel háromnegyede nincs anyagilag felkészülve arra, hogy elveszítheti az állását.

- Az amerikaik 55%-a maximum 10 ezer dollár megtakarítással kezdi meg a nyugdíjas éveit, ez ugye négyhavi medián jövedelemmel egyenlő. Mindeközben az átlagos nyugdíjas évi 45 ezer dollárt költ. (Természetesen a legtöbben kapnak valamiféle nyugdíjat az államtól vagy a volt munkáltatójuktól.)

- 6,8 millió amerikai háztartás rendelkezik legalább egymillió dollárnyi befektethető vagyonnal, a számuk gyorsan nő, 2020-ra további 3,1 milliónyi háztartás fogja elérni ezt a szintet. (Sajnos az infláció a milliomos megtisztelő címét is leértékeli, ma közel 25 millió dollár kellene ahhoz, hogy annyi pénzünk legyen, mint egy milliomosnak 1913-ban.) Egy felmérés szerint az amerikai férfiak 40, a nők 17%-a gondolja úgy, hogy eléri ezt a szintet az élete során. Mindeközben a családok 75%-a éppen csak megél a jövedelméből.

Online oktatás a pénzügyekről. 15 órányi anyag, nézz bele ingyen.

Valódi pénzügyi tanácsadás termékértékesítés nélkül csak 35 ezer forint.

20 millió forintos életbiztosítás havi 4.990 Ft-ért, életkortól függetlenül.

Hozzászólások:

Komment szekció frissítés alatt!

Kedves Kommentelők!
Éppen egy új kommentmotorra állunk át, azonban a Kiszámoló blog régi kommentjei mind elérhetők, és az elmúlt 1 év Disqus hozzászólásait hamarosan, a következő napokban importáljuk az új rendszerbe. Ha van fontos észrevételed, kérjük, oszd meg velünk! Köszönjük a türelmeteket és megértéseteket.
79 hozzászólás
Legrégebbi
Legújabb Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

"Természetesen a legtöbben kapnak valamiféle nyugdíjat az államtól vagy a volt munkáltatójuktól."

Hát nem egészen. A munkáltatótól senki sem kap nyugdíjat, pont mint, ahogy Magyarországon sem. Az államtól is csak nagyon kevesen, nem pedig a "legtöbben". Nyugdíjat a 401k-nek nevezett magánnyugdíj pénztárból kapnak.

Lehet, hogy csak én voltam valami spec közegben, de minden amerikai ismerősömnek volt nyugdíjalapja. Persze az lehet, hogy ők a 45%-ban voltak.

Mennyit költenek egészségbiztosításra?
Hány százalék kockáztat és hazardírozik egészségügyi biztosítás nélkül?

Előszeretettel szidja a legtöbb magyar a magyar egészségügyet, mind e közben egy nem egy amerikaival beszéltem, aki csodálatosan jónak tartja.
Volt aki huzamosabb ideig élt itt és volt része ellátásban mind törés, mind egyéb kórházi kezelésben.

Hasonló dolgokat (is) fed le a KSH Háztartási költségvetési és életkörülmény adatfelvétele. A kérdőívet itt meg lehet nézni:
google.hu/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0ahUKEwi57-jtot3YAhUGZlAKHfHrBssQFgguMAE&url=https%3A%2F%2Fwww.ksh.hu%2Fdocs%2Fhun%2Finfo%2F02osap%2Fonk%2F2154%2Fd122154.pdf&usg=AOvVaw1oA2fc0IHAbF6oMUU2zwht
Ebből számolt aggregált adatokat lehet találni a KSH honlapján, de a blogbejegyzéshez hasonló olvasmányos kis összefoglalót nem találtam.

@Baltzr
3 fos csalad (apu, anyu, gyerek) kb $1500/ho, tobb ember altal is megerositve. Akinek van a munkaltatoja altal biztositasa annak is ennyi (az eves adobevallasnal a munkaltato altal neked kuldott papiron ez rajta is van) csak a juttatasi csomag reszekent ebbol all X dollart havonta es neked csak a kulonbozetet kell felkohogni. Ha nincs munkaltatoi biztositasod akkor mehetsz ki a merketplacere es a csalad jovedelmetol fuggoen reszesulsz allami tamogatasban, de evi 70K kornyeken ez mar $0 es fizeted a teljes arat. Persze az ordog a reszletekben rejlik es az $1500/ho biztositasnal magas ($6500/ev) az ugynevezett co-pay/deductible, vagyis, hogy mennyit kell neked meg zsebbol fizetni az orvosnal mielott a biztosito fizet helyetted.

"A medián éves fizetés 30,53 ezer dollár, az átlagfizetés azonban 46,6 ezer dollár. Ennyit torzít a szűk gazdag réteg éves jövedelme."
Nagyon vicces ez a második mondat.
1 tudjuk, hogy nem az a gazdag, akinek magas a jövedelme. Ez vagyonfüggő. Van korreláció, de nem 1,00.
2 nyilván az átlag magasabb lesz, mint a medián, merthogy a jövedelem felfelé nyitott, lefelé nem. Ez miért torzítás? Ez pusztán egy tény.
3 ha mondjuk 30k alatt egyenletesen oszlik el a jövedelmek fele, a másik fele meg 30 és 120 k között egyenletesen, akkor az átlag 45, a medián 30. Honnan tudjuk, hogy a nagyon nagy jövedelmek viszik fel az átlagot?
"Mindeközben a családok 75%-a éppen csak megél a jövedelméből."
Azért a családonkénti autók száma közel kettő, gondolom a felső 1% tart 200 autót, nem?
Az ottani "épphogy megél" az azért más kategória.
De lehet tévedek és akkor a szírek gyűjtsenek az USA megsegítésére.

@Baltzr: "mind e közben egy nem egy amerikaival beszéltem, aki csodálatosan jónak tartja."
Nyilván tetszik nekik hogy relative olcsón automatikusan biztosított vagy és nyilván mit sem tudnak arról hogy ezen túl milyen körülményekkel kell szembenézned, úgy mint várólisták, hiányos alapellátás és párhuzamos hálapénz vagy magán ellátás kifizetésének szükségessége ha nem akarsz magadnak bajt.
Nem csak nézőpont kérdése hogy jobb-e ennél egy "drága", ámde átláthatóan működő és fenntartható rendszer.

Ezek tök jó számok, de szerintem a tisztán látáshoz lényeges lenne
a) mit akarunk velük jellemezni, mennyire jól jellemzik az adott jelenséget (pénzügyi tudatosság? életminőség? a rendszer kizsákmányolási szintje?) mindenki mást láthat bele
b) idősorosan látni hosszabb távon a változást. Egy laikusnak (pl. én) ezek lehetnek mellbevágóan szar számok, de egy szakembernek a tendencia fontosabb, nem mindegy hogy húsz év óta folyamatosan lassan javul, vagy 5 éve gyorsan romlik.
A sok károgás ellenére én azt gondolom, hogy soha ilyen jól nem élt még az emberiség jelentős része, 150 éve sem volt jobb helyzetben egy gyári munkás (sőt), DE elég súlyos rendszerszintű kockázatok és fenyegetettségek vannak (felmelegedés, vízhiány, környezetszennyezés, populizmus, konzumidiótizmus stb.)

Volt esetleg már cikk arról, miért van ekkora kultusza a hitelnek illetve a 'credit score'-nak az USÁ-ban? Tudom nem feltétlen érdekli a magyar közönséget, de talán lehet tanulni abból, hogy hogyan tud ez kialakulni és mik a hosszú távú pozitiv illetve negativ hatásai. Magyar ésszel számomra abszurd, hogy egy 18 évesnek a legfontosabb tanács az, hogy minél többet használja a hitelkártyát.

(Off topic, de a bitcoin témához nem lehet már kommentelni):
Kárörvendő vagyok-e, hogy úgy tűnik tényleg beválik amit Miklós mondott a bitcoin jövőjéről? Dél-Korea és Kina már tervezi a korlátozásokat, amire a sok okos itt azt mondta, hogy jaj olyan uccse lesz...

@Kiszamolo
A jövedelmek a cikkben nettó vagy bruttó összegek? (medián háztartás jövedelem ill medián éves fizetés)

1500$/ho hulyeseg, nehogy barki elhigyje. TN allamban egy atlagos diplomas fizunal, ami 50e $ ket heti bernel 2083$ a brutto, amibol lejon 13,39% federal income tax, 239$ es tovabbi 159 FICA, ami 129 social security es 30 medicare (nyugdij es alapellatas). Ezen felul a munkaltatonal lehetoseg van biztositast fizetni, ahol egy jobb cegnel kb 30$ per ho tovabbi levonast eredmenyez. Ennel kb 1500$ig te fizeted a szamlat afelett a biztosito, de 500$os deductablenel is par dollarral tobb a havi biztositas. Ezen kivul van a dental es az eyecare es minden, amit akarsz, de ketheti 50bol fasza biztositasod lehet, ha jol a munkaltatod. Ha magankent fizetsz ugy havi 180$bol all meg havonta. Elso esetben ez ugye kb 60$ havonta es 780$ evente (2hetente van fizu azaz 2x26db fizu), ami azert sok. Egy alkalmazott tovabba biztosithatja a csaladjat, aminel kevesebb, mint ketszeres az osszeg (vagy <3x)

Angliaban a korzeti orvos szo szerint hagy megdogolni es nem ir beutalot ha kulfoldi vagy.. hiaba fizetsz tb-t gyakorlatilag nem szamit. Menj haza pihenj, es el van intezve. A legdurvabb h gyerekekkel is megcsinaljak..

Az atlagvagyonnal kapcsolatban van egy Eurostatos infografika. Magyarorszag eleg jol all.

jakubmarian.com/wealth-per-capita-by-country-in-europe-map/

Ugyan torz, mert a legnagyobb vagyontargy, az ingatlan ara elegge torzitt. Itthon ha nem Budapestet nezzuk, 30-40 milliobol mar tisztesseges ingatlant lehet kapni egy megyeszekhelyen. Mig a nyugateuropa egyes reszein joforman meg egy lepukkant tanyat sem.

Ettol fuggetlenul erdekes.

(a fenti bejegyzest olvasva megerosit, hogy hitelt nem szabad felvenni. sok penz megtakarit vele az ember)

Ahogy elnézem agytig el vannak adósodva.... ott is nyílik az olló a szegény/gazdag közt. Tudom nem szabad forintosítani, de mediánban havi szinten 641.130Ft-ot keresnek... aztán hol a TB, a méregdrága lakhatás... jó tankolni olcsón tudnak..

mrmoneymustache.com/2017/11/05/when-your-shitty-health-insurance-doubles-in-price/

Egyik peldakepem egy szep blogbejegyzest kanyaritott a problemarol.

Svajcban 2 felnott, 1 gyerek (felnott 2500chf onresz, gyerek 0), valasztott orvossal, Zug kantonban 448 frank iden (evente altalaban 3-4%-al novekszik sajna). Viszont jo. Nagyon jo. Nem hasonlitom ossze a magyarral, mert teljesen ertelmetlen.

Azt se felejtsük el, hogy az amerikai gazdaság egyik alapja a hitel. Pl. hitelkártya nélkül nagyon sok helyen egyáltalán ki sem szolgálnak a boltban.

Azért azt nem szabad elfelejteni az "ingyenes" magyar egészségügy kapcsán, hogy mindenki kifizeti a bruttó bére 7%-át havonta, ráadásul a munkaadói járulék egy részének (szocho) egy része is elvileg arra megy el. Tehát kifizetjük a bruttó bérünk 10%-át havonta, ami egy 250 ezres átlagfizetésnél 25 ezer forintot jelent. Ehhez persze adjuk hozzá a magánellátásra kifizetett pénzt, mert ugye ha tényleg szükségünk van gyors és figyelmes ellátásra, akkor próbáljuk kikerülni az állami egészségügyet. Így viszont nem is olyan durva az amerikai egészségbiztosítás (leszámítva a deductible létezését).

Pár kommenthez: nem gondolnám, hogy érdemes olyannak határozott véleményt mondani az USA-val kapcsolatban, aki még nem töltött ott hosszabb időt.

Fontos, hogy régiónként, államonként is vannak különbségek.

Az egészségügy ott tényleg sok sebből vérzik: várólisták, hiányos alapellátás bőven van ott is, ráadásul nem kevésbe kerül - vagy persze méregdrágán minden gyors és minőségi.

A családban két autó szinte az egész országban alap: nagyon kevés nagyvárostól eltekintve máshogyan konkrétan képtelenség A-ból B-be jutni (ott sem mindenhova). Szóval autó nélkül az "épphogy megélés" sem nagyon megy.

Ha USA-ban egészséges ételeket szeretnél (akár alapanyagot venni, akár étteremben), az is zsebbenyúlós - arányosan jobban, mint Magyarországon. A junk food persze relatíve olcsó, beleértve az olcsó büféebédeket is vagy a free refill "örömét" mindenhol, de hát ezért sem a fittségükről híresek...

Tinaturner: Orvos függő, de hasonlót tapasztaltam Dániában is.
Németországban viszont rendes ellátást kap a külföldi.
Anglia szvsz. a létező legrosszabb választás az EU-ban. Persze nyilván a legtöbben angolul beszélnek és azért mennek oda.

@nyman, ez a median wealth ábra azt mutatja, amit tudtunk, hogy az emberek többsége máról holnapra él és lényegében nincs vagyona, szerintem nincs különösebb jelentősége, hogy éppen 23e USD vagy 30e vagy 10e a medián net worth, mert mindegyik kb. a semmi kategória.
Ezért az itt elért "jó" helyezés se jelent sokat (e szerint az ábra szerint a 30-cal megelőzzük a cseheket, lengyeleket, baltikumot és nem is vagyunk olyan messze a németek 47e-es értékétől - különösen a vásárlóerőt nézve) - miközben a jövedelem tekintetében ez baromira nem így van, ezt a cikk is megemlíti. Attól még a csehek, lengyelek lehet, hogy összességében jobban élnek, hogy aki lényegében elkölti minden jövedelmét, annak kicsit kevesebbre jön ki a maradék... És hát valóban a saját lakás van ebben benne, ami Mo.-on preferált. De ettől függetlenül valóban érdekes ábra, a németek/osztrákok/svédek alacsony pontszáma..

@M.Úr az Offhoz, ha Miklós kiengedi (én is sokat gondolkoztam, reagáljak-e egyáltalán):
Szóval nem visszaolvasva a kommenteket, nem sokan mondhatták, hogy nem lesz korlátozva. Amit mondtak sokan, engem is beleértve, és ezért is veszem magamra az oldalvágást, hogy korlátozott lesz az eredményessége a tiltásnak (vagy épp gyakorlatilag semmilyen). És azt is mindenki jelezte (az is aki nem élből elutasító volt), hogy igen, vannak lufijegyek, mielőtt még az lesz a válasz, hogydehogylámmimegymost. De az se baj, ha nem nyitjuk újra a témát, és visszatérünk 10 év múlva rá 🙂 Pl. hogy mi a medián fizu USÁ-ban vagy itthon ...coin-ban 😉

Na ja, úgy általában veszélyes és drága az élet, mindegy hol nézed. Ami tényleg gáz, hogy itthon semmit nem kapsz a kvázi kötelező biztosításodért. Ha azt, amit levonnak megkapnám magában... Vagy a felét. Jó, tudom, én is jobb szeretem, hogy szolidarítok, minthogy hálálkodjak érte, hogy valaki velem szolidarít. Csak mindig piszkálja a csőrömet, és persze ez is demagógia, csak én tudom helyén kezelni, és elfogadom, hogy nekem többe van... A probléma nem is az, hogy más is kap, hanem hogy mindenki vacakot (se) kap, vagy fizet.

@Geri
Nezd meg a tavlyi W2 12C rublikat es latod, hogy mennyit fizet a munkaltato a planed utan, mert annyiba kerul a biztositas nem pedig $50. Vagy mennyel fel a merketplacre es probalj meg venni ugyanolyanat mint ami neked van. A sima bronze $300 kezdodik/fo/ho es kb szart sem er

@M.Úr

Azert fontos a credit score, mert minden hitel kamata attol a szamtol fugg. Szar a credited = rossz ados vagy, megcsuszol a fizetesekkel stb... -> dragabb lesz a kamat. Jo credit scoreal veszel egy autot 0.9% kamattal, egy rossz ados meg megkapja ugyanazt az autot 12% hitellel. Egy hitel felvetelnel megnezik a credit scoret, meg viszel egy jovedelem igazolast es kesz.

"A medián éves fizetés 30,53 ezer dollár, az átlagfizetés azonban 46,6 ezer dollár."

Azért jól megmutatja ez is, hogy ott sem kolbászból van a kerítés, pedig mennyi ember gondolja úgy, hogy a tengerentúl havi 2m alatt meg sem áll a fizetés, sőt, kérik hogy többet fizethessenek neked. De tudom, medián meg átlag, mi meg mindannyian átlagon felüliek vagyunk, megérdemeljük a havi 2m keresetet mosogatóként is külföldön... 🙂

@KL: erosen korrelal azert, mert abban igazad van, hogy aki magas jovedelmu az nem feltetlen gazdag, ellenben akinek alacsony a jovedelme az a budos eletben sem lesz gazdag (mar kiveve ha eleve annak szuletett es megengedheti maganak hogy azt dolgozzon amit szeret akkor is ha az nem fizet)

Hazai 2013-as GfK-s adatok:
piackutatasok.hu/2014/02/gfk-magyar-haztartasok-20-szazalekanak.html

2017-es KSH-s szöveges elemzés:
mno.hu/belfold/csudat-vagyunk-mindannyian-milliomosok-1384676

@M.Úr A Fair Isaac Cooporation a központi hitelminősítő, ő tartja nyilván adószám alapján a hitelmúltját az embereknek. Ebben különböző súllyal benne vannak a régi hitelek, fennálló hitel nagysága, hitelmúlt hossza, stb. A sok adatból egy aránylag épkézláb/objektív képet kapnak az adósról, ezt korrigálják az egyes bankok pl. a fizetést máshogy veszik figyelembe, stb. De nagyjából tudni hogy mekkora FICO ponttal mennyi hitelt kapsz (kb.) és mekkora kamatra. Ha nincsenek korábbi hiteleid, akkor a track record nagy részére nem kapsz semmit, így alacsony lesz a pontszámod, amivel nem vagy alig leszel hitelképes. De pl. a magáncsőd is nullázza a FICO pontszámot. Ha alacsony a pontod, a bank nem tudja hogy mi miatt, így érthető módon kevésbé kockáztat és inkább nem ad hitelt (ugye azt nehéz ellenőrizni New Yorkból, hogy tényleg nem volt hiteled, nem pedig Utah-ban volt magáncsődöd).

Off
@ M.Úr
Sajnos nalunk gyakorlatilag csak negativ lista van. Az nem szamit, hogy 15 eve pontosan fizetem a szamlaimat vagy hasonlo. Hitelt mondjuk nem veszek fel elvbol, de hitelkartyakat szoktam kerni, ha jo a visszaterites.

A masik idiotasag nalunk, ha hitelkeretet akarsz csokkenteni egy kartyan, akkor is egy uj hitelbiralaton mesz keresztul, es lehet, hogy eppen „carrier break”-en vagy valami jelkepes jovedelemmel es elveszted a keretet teljesen.

Van orszag ahol mukodik az un. „credit transfer”, tehat ha jo voltak x hitelkeretre egy banknal, a folyoszamla valtashoz hasonloan at tudod vinni a keretetet masik bankhoz. Ez akkor izgalmas, mikor pl. a Raiffeisennel behuztak a hatart, vagy a Citi Life helyett jonne mondjuk a BB UPC.

@Alfa: az amerikai egészségügy nem egyszerűen "drága", hanem a világ legdrágább és egyik (ha nem a) legegyenlőtlenebb eü. rendszere.

@Dani2: amíg nincs komoly egészségi problémád, addig soknak tűnik a 25 ezer (egyébként a 7% egy része táppénzre megy, nem eü-re, de ez most mindegy). Aztán amikor beüt egy nagyobb baj, akkor szembesülhet vele az ember, hogy jé, százezrekbe kerül egy modern rákgyógyszer _havonta_. (A szuper amerikai rendszerben meg ugyanaz a gyógyszer még sokkal drágább...)

Elgondolkoztamn hogy van-e ertleme leirnom ezt de hatha paran megertik.
Elore is elnezest kerek az ekezetek hianya miatt, es az esetleges helyesirasi hibakert, regota nem irtam magyarul.

En 4 eve elek az USA-ban 1 eve New Yorkban.
Alapvetoen azt vettem eszre, hogy sokan keptelenek elrugaszkodni a sajat kozeguktol, mig masoknak teljesen irracionalis elkepzeleseik vannak egy masik orszagrok.
Az amerikai azert hiszi azt hogy a Magyar egesegugy jobb mert szamara elkepzelhetetlen hogy egy korhaz mondjuk koszos legyen, vagy 2 oranal tobbet keljen varni egy hasfajassal a surgossegin, ejszaka.
De a Magyarok szamara a "honaprol-honapra" is teljesen mast jelent. Itt az eletszinvonal magasabb. NY-ban van tomegkozlekedes es par masik nagyvarosban is. Mindehova mashova auto kell, pl kertvarosban 7km-re van a legkozellebi bolt, tomegkozlekedes pedig nincs. Munka kb 20-40km-re.
Folyt:

A honaprol-honapra valo ellet egy 30 ev koruli ember szamara ezt jelenti itt: legujabb vagy masodik legujabb iPhone vagy Galaxy S, heti minimum 2 buli nap, de siman lehet 5-is. Kethavonta "nyaralas", azaz meglatogatjak a rokonokat egy masik allamban es ott maradnak 4-5-napra akar fizetes nelkuli szabival. - Emlkeztetoul itt egy masik allam azt jeleni hogy repulovel sokszor masik eghajalti ovbe. Szoval mintha olaszorszagba jarna valaki 2 havonta. - Ezenfelul Mozi / Szinhaz, Hetvegente Brunch szinte kotelezo, gym vagy valami hobby szinte mindekinek van. Es itt most olyan emberekrol beszelek akik vendeglatoiparban dolgoznak, vagy IT-ban (innen vannak ismeroseim) atlag kereset 60-80k /fo/ev. Ilyen eletvitel mellet pont elfogy a penz hovegere, de azert ez nem a tipikus magyar "honaprol-honapra" elek esete.
folyt:

Peresze a fentebb leirt dolgok tunhetnek penzszorasnak Magyarorszagrol, de itt ez az atlagos also-kozep kozeposztalybeli elet szinvonal. Azok akik mondjuk 140k-t keresnek hasonlo eletvitelt ellnek, csak jobb helye laknak es dragabb helyekre jarnak szorakozni / nyaralni.
De ezen felul en azt vettem eszre hogy egy atlag amerikai (marmint azok akiket en ismerek) sokkal kevesebbet kolt aranyaiban a fizetesehez kepest 1-1 fogyasztasi cikkre mint a Magyar. Telefon $800 de csak annak aki keres $4000-t netto, senkinek esze agaban nincs 1 heti fizetesnel tobbet kolteni egy telefonra. Auto: max 6 havi kereset de inkabb 3-4 (ismertem olyat aki 1 havit kotlotte ra inkabb). Tv, szamitogep stb.. kb ugyanaz mint a telefon. Nyaralas repjegy max 2 heti fizetes, de sokszor kevesebb.
folyt:

Es mivel enyitt koltenek ezekre sokkal tobb penzuk marad a helyben eloalitott szolgaltatoskara (amik aranyosan, pont ugyananyiab kerulnek min MO-n).

Szemelyes velemeny: nekem megdobento volt mikor ide kijottem, hogy a igazabol mi Magyarok koltunk iszonyatosan sokat Autora, Telefonra stb... A keresetekhez kepest teljesen indokolatlan, hogy ilyen szintu autopark legyen Magyarorszagron vagy hogy enyi embernek legyen last-gen telefonja.

Jó sok legenda terjeng az USA-ról, ahogy elnézem...

"Pl. hitelkártya nélkül nagyon sok helyen egyáltalán ki sem szolgálnak a boltban."

Nem tudom hol nem szolgálnak ki hitelkártya nélkül. Összesen két évet éltem az USA-ban és bárhol használhattam a sima debit kártyám. Egyetlen "kivételről" tudok, ami az autóbérlés. Néhány helyen több papírt kell kitöltened ha sima bankkártyával fizetsz.

"3 fos csalad (apu, anyu, gyerek) kb $1500/ho, tobb ember altal is megerositve"

Nem tudom ki erősítette meg, de ha csak nem valami veszélyes kórságod van, akkor a magáncélra TÖKÉLETESEN megfelelő biztosítás (fogászattal, szemészettel) nem volt drágább mint $400/fő. Ráadásul nagyon sok cég támogatja a biztosítást. Nekünk pl csak $200-at kellett fizetni, ami nem csak arányaiban, de összegszerűen is kevesebb mint amennyit Magyarországon fizetek a rohadó egészségügyért.

Begyulladt az arcürgem ezért elmentem a dokihoz. A $15-os vizitdíj ellenében megvizsgált egy tök civilizált, normális rendelőben aztán elküldött CT-re. Ez volt délután 4-kor. Másnap bejelentkeztem, és a rákövetkező napon 10-kor megvolt a CT. (CatScan vagy minek hívták, lehet nem CT hanem MRI).

Szóval lehet, hogy az USA eü rendszere a szakadék szélén áll, de mi szerencsére egy lépéssel előttük járunk.

OFF

Mi történik a dollárral? Miért várnak további euró erősödést az elemzők? Vegyek vagy eladjak?

@Tibor: Kérdés, mit nevezel gazdagságnak és magas jövedelemnek.
Mondjuk, ha az átlag dupláját keresed, az már magas jövedelem? Gyanítom, a cikk nem erre céloz, hiszen ha az lenne a csúcs, akkor a medián nem mászna el. Nem alacsony, de nem is magas.
Az átlag duplájából a felét simán félre lehet tenni, 20 év alatt minimális infláció feletti hozammal 25 évi átlagot=megélhetést lehet összerakni. Az már gazdag? Sztem igen, mert azt dolgozik, amit akar. És innentől gazdag lehet úgy, hogy a jövedelme (reálhozam+munka) átlagos lesz csak, pont fedezi a megélhetést. Szóval sose volt magas jövedelmű, mégis gazdag.
És, ahogy írod, ha az átlag 10x-esét keresi, de elszórja, akkor nem gazdag.
Szerintem ezt (gazdag, magas jövedelmű) összemosni blikk/index/origo színvonal, Kiszámoló meg ennél jobb, még ha ez nyilván egy igazi tartalom nélküli, darab-darab cikk is, talán a gyakornok írja az ilyeneket:-)

@piccola
Ja, csak a magyar egészségügyben ha egyáltalán eljutsz a megfelelő helyre, mert előbb meg kell küzdened az egészségügyi bürokráciával, akkor nem a modern rákgyógyszert fogod kapni, hanem az elavultat. Ezen a téren ugyanis nagyon gyors a fejlődés, nem csak a gyógyulási esélyekben, hanem a kezelés ártalmasságában is. Vagy mondhatnám azt is példának, hogy ami egy modern egészségügyben ambuláns műtét, az a magyarban egy egy hetes befekvés, és az államnak is többszörösébe kerül. És akkor arról nem is beszéltem, hogy mennyi a kórházi fertőzés.

Gyakorlatilag ha most egészséges vagy, és azt akarod ,hogy ha mégis krónikus beteg leszel, jó eséllyel túléld, olyan biztosítást kell kötnöd, hogy valamilyen külföldi magánklinikán majd ellássanak. Az meg még az amerikaiak biztosításánál is nagyobb arányát teszi ki a fizetésednek. Vagy csak tisztázod magadban előre, hogy betegség = halál.

Sok helyen és itt is szó esik az 1 millió dolláros küszöbről. Szerintetek az forintban mennyi? Nem arra gondolok, hogy megszorozva az árfolyammal, hanem a magyar viszonyok között, amit persze nehéz megfogni, de pl hány éves átlagjövedelem, hány átlagos lakás ára vagy valami ilyesmi... Én olyan 100-200 millió közé tenném valahová, de ez csak aféle becslés, nem tudnék most hirtelen módszertant állítani mellé. Hátha valakinek van kedve ....

@KL: Az "épphogy megél" az nem feltétlenül azt jelenti, hogy az éhezésnél egy fokkal több pénze van. Az, hogy neked mi az épphogy, azt mindig te döntöd el. Ha szerinted egy hónapban egy négytagú családnak csakis 350ezerből lehet kihozni a kaját és egy fillérrel sem kevesebből, akkor ez a te éppenhogy-od. Másé más. Van, aki 35ezerből hozza ki ugyanazt. Csak nyilván más van a kosarában, ugye.
Ha nem így lenne, akkor mindenki, aki a vajas-kenyér-párizsi-krumplistésztán túl tud mást venni, az azt érezné, hogy kánaán van.

Én 3.5 hónapot töltöttem ott (keleti part, nyugati part, Chicagotól Texasig, szóval a legtöbb helyet láttam), és megdöbbentett, hogy 18-20 éves fiatalok Mustangokkal szaladgálnak. Gondoltam, hogy pénzes szülők.. meg a mekis 12 dolláros órabér is mesésen hangzik. Persze árnyaltabb a kép annál, mint hogy mindent beszorzunk 250el és elhisszük, hogy az az ígéret földje.

@Kriszta

Én már a cikk olvasásakor átfordítottam magamban a megélhetési költségeket és tartozásokat 100 Ft = 1 dollár árfolyamon.

Az kb. stimmel és könnyű vele számolni.
n dollár = n/10 ezer Ft
n ezer dollár = n/10 millió Ft, stb.

Az egyik legjobb barátom kint él. Szerinte ennyire "beteg" fogyasztói társadalom sehol a világon nincs, mint náluk. Mindenki nyakig ül a jelzálog- és személyi hitelekben, 2-3 évente lecserélik az autójukat újra, haszontalan és méregdrága kocsikat vesznek (a fodrásza is 4-es Audival jár) és járja egy mondás náluk, hogy mindenki egy fizetési csekkre van a kilakoltatástól. Olyan emberek is jelzáloghitelre vesznek házat, akik az 1-2 évi fizetésükből is meg tudnák venni azt, úgy vannak szocializálva, hogy eleve fel se merül bennük, hogy takarékoskodni kellene, mondjuk ebben a jelenlegi kamatok sem sokat segítenek.A diákhitel lényege is az, hogy eleve hitellel kezdd az életedet és érezd természetesnek,h ez van.
Jó ez a cégeknek, akim eladják a gagyit, a bankoknak a hitelen és végül a kiszolgáltatott embert a munkahelyén is kizsigerelik, nincs választása, hogy lelépjen. Modern kori rabszolgaság

@headset

"n dollár = n/10 ezer Ft"

10 ezer dollár = 10 ezer/ 10 ezer = 1 Ft.

Ezt még egy FIDESZ-es se hiszi el, szerintem 😉

Tinaturner: Van ott elég magyar meg egyéb keleti származású orvos is, keresd őket!

@Zabalint: ez így nem teljesen igaz, hogy nálunk nincsenek modern gyógyszerek. Az ellátásszervezés valóban szar, a gyógyszerügy nem fekete-fehér, van, amiben el vagyunk maradva, van, amiben a magyar rendszer nagyvonalúbb, mint akár ny-európai országok.
Gyógyszerre, kezelésekre a világ összes pénzét el lehet költeni, és valóban gyors a fejlődés + azzal is jár, hogy egyre drágább minden. A kassza zárt, a játszma zéró összegű, szóval lehet mondani, hogy költsünk mondjuk az onkológiai területre plusz x milliárdot, csak sajnos hozzá kell tenni, hogy ez azzal jár, hogy a szívbetegek viszont többet fognak fizetni a gyógyszereikért vagy bevezetünk egy 500 Ft-os receptdíjat minden gyógyszerre vagy támogatás csak az évi (most mondok vmit) 50 ezer Ft-ot meghaladó gyógyszerköltségre jár. Az ilyen döntések nyilván nem túl népszerűek a döntéshozók és a közvélemény körében sem. -folyt.köv.

folyt.
Vagy hajlandóak lennénk több járulékot fizetni a jobb ellátásért? A többség biztosan nem, mert meg van róla győződve, hogy most is milyen sokat fizet. És itt jön be az, hogy amíg nem vagyunk betegek, soknak tűnik az a levonás, de azért bele lehet gondolni, hogy hányan tudnának saját zsebből olyan gyógyszert (tartósan!) megfizetni, amiből egyetlen doboz 649 ezer Ft (Glivec) vagy 3 havi adagja 925 ezer Ft (Stelara). (És ezek nem is annyira új gyógyszerek.) Vagy hogy milyen magánbiztosítás fedezné azt, ha mondjuk az autópályán beléd megy egy barom, aki azért siet, mert a megspórolt 10 perc alatt ő 60 ezret keres 🙂 és mentőhelikopteres utazás, az intenzív osztály vendégszeretete, műtétek sora után fél-egy év rehabilitációra szorulsz egy erre szakosodott intézményben.

@nyman "Sajnos nalunk gyakorlatilag csak negativ lista van. Az nem szamit, hogy 15 eve pontosan fizetem a szamlaimat vagy hasonlo."

Hát igen, ez nagyon jó lenne! De hát mit várunk a magyarországi bankoktól, az a jó nekik, ha nem kell kedvezményt adni mindenféle "credit score"-okra hivatkozva.

Én vettem már fel 2x is 0%-os THM-es hitelt, pont azért, hogy legyen plusz hiteltörténetem, aztán meglátjuk, jó lesz-e majd valamire. Meg 0%-ért miért ne vegyem fel, álljon benne a bank pénze, ne az enyém. (akció volt, és épp kellettek háztartási nagygépek)

@piccola
Az itt kommentelők jó része így is fizet valamilyen formában a jobb ellátásért. A nagyon drága kezelések említése meg azért nem fair, mert piaci biztosítási alapon sem pusztán te fizetnéd zsebből, hanem a biztosítás fedezné azon szerencsétlenül jártaknak, akik balesetet szenvednek, vagy lebetegednek. A biztosítás ugyanis épp erről szól, lehet hogy egész életeden át fizeted, de semmit vagy minimálisat kapaz vissza, de lehet hogy többet kifizetnek neked, mint amennyit életedben beletettél. Ezt elvben egy állami és egy magánbiztosítás egyaránt biztosíthatja. A különbség az, hogy a magyar állami egészségügyi biztosítás valójában feneketlen kút, amiből jó eséllyel épp akkor sem kapsz majd semmit, ha bajba kerülsz.

És mellesleg nem csak az egészségügyi járulékból megy, hanem gyakran pótolják más forrásból. Én fizetném többszörösét jobb ellátásért, de ebbe nem tennék több pénzt.

De jó lenne egy ilyen cikk az átlagos Román, Szlovák,Horvát, Osztrák viszonylatban is.

Cikkgyűjtemény
Új vagy az oldalon? A gombra kattintva találod az eddigi fontosabb cikkek gyűjteményét téma szerint.
Megnézem!
Keresés
Kövess minket
facebook
youtube
Hirdetés
Támogatás
Ha szeretnéd, van lehetőséged anyagilag is támogatni a munkánkat.

Átutalással a Raiffeisen Bank 12020407-01558219-00100002 számlaszámra a Kiszámoló Egyesület részére. A közlemény "Támogatás" (fontos!)
Bankkártyás támogatási lehetőség hamarosan. Köszönjük, ha érdemesnek tartasz bennünket a támogatásra.
Archívum

Archívum

crossmenu
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram