Hamar visszatérünk a normál kerékvágásba

2020-04-02
Oszd meg ismerőseiddel a cikket: 

Olvasom a gazdasági elemzőket, szakértőket és nem mindig hiszem el, hogy tényleg komolyan gondolják, amit mondanak.

A legtöbben optimisták, a V alakú gyors felpattanásban hisznek. Ingatlanpiacon, fogyasztásban, autóvásárlásban, mindenben. Néhány nehezebb hónap, de legkésőbb a harmadik-negyedik negyedévben ugyanúgy robogunk tovább, mint eddig. (Közben a múlt heti amerikai 3,3 millió frissen regisztrált munkanélküli mellé most további 6,6 millió társult egy újabb hét alatt, így ha jól számolom, már lassan 10% feletti a munkanélküliek aránya arrafelé és még csak a válság harmadik hete, de hát ez is csak ideiglenes lesz nyilván. Közben a tagállamok közel felében a munkaügyi alapban nincs elég pénz már most sem, hogy fizessék a segélyeket, de ezt csak úgy érdekességként.)

Kijöttek a márciusi amerikai autó-finanszírozási adatok, a szakértők szerint ez az a normális világ, ahová gyorsan vissza tudunk térni. Megjegyzem, március második fele már inkább apokaliptikus időszak volt az USÁ-ban is, de ez sem zavarta a hitelfelvevőket.

2019-ben kicsit több, mint 17 millió személyautót és "light vehicle"-t (SUV, Pick up) adtak el az Egyesült Államokban, ez 50%-os növekedés a 2010-es értékhez képest és több 2007-es értéknél is, az előző összeomlás előtti utolsó évnél.

Az eladások háromnegyede a SUV, Pick up kategóriába tartozott, az új autóvásárlások 85%-a hitel igénybevételével történt.

(Ha más országot nézünk, ott sem feltétlen jobb a helyzet, például Angliában is 92%-os volt a hitelt igénybevevő lakossági vásárlók aránya.)

Az átlagos amerikai önerő 4.008 dollár volt, az átlagos hitelösszeg 34,052 dollár. (11,7% átlagos önerő)

(Hogy tudjuk hová tenni a 17 millió eladott új járművet és a 38 ezer dolláros átlagos vételárat, jelenleg kb. 152 millió munkavállaló van az Egyesült Államokban, háztartásonként (nem személyenként!) a bruttó medián jövedelem 64 ezer dollár.)

Az átlagos futamidő 70,6 hónap (majdnem kerek hat év), de a hitelek 35,6%-a 73-84 hónapos futamidőre lett felvéve, az átlagos THM 5,8%

A használt autóknál a futamidő 67,8 hónap, az önerő 2,643 dollár, az átlagos hitelösszeg 22.155 dollár, a THM átlag 9,1%.

Nos, ez a világ az, amit szeretnének megmenteni és a lehető leghamarabb visszahozni. Remélem nem fog sikerülni tovább fújni ezt a bődületes lufit, hanem le fog engedni és visszatérünk valami normális világba, akkor is, ha ez most sokaknak fájni fog néhány hónapig, vagy egy-két évig.

Hozzászólások:

Komment szekció frissítés alatt!

Kedves Kommentelők!
Éppen egy új kommentmotorra állunk át, azonban a Kiszámoló blog régi kommentjei mind elérhetők, és az elmúlt 1 év Disqus hozzászólásait hamarosan, a következő napokban importáljuk az új rendszerbe. Ha van fontos észrevételed, kérjük, oszd meg velünk! Köszönjük a türelmeteket és megértéseteket.
215 hozzászólás
Legrégebbi
Legújabb Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Teljes sötétség... Amin most, röhögtem, hogy az EU-ban az autógyárak újraindításán stresszelnek.. Minek, ki fogja őket szerintük vásárolni?

Ezek a számok valóban elképesztőek. Bár ezek USA adatok ügyebár, és ők hitel nélkül még kaját se vesznek. Iszonyatos pénzeket tolnak kamatra egy élet alatt, nem is igazán tudom sajnálni őket. Lehet angolul is terjeszteni kellene az igét Miklós 🙂 sajnos én is így látom a dolgot, nem hiszem, hogy ez egy menthető helyzet. Be kell látni, hogy nem az a normális, amikor a magyar gyári munkás minimum Egyiptomba nyaral, meg háromszor elmegy mellette belföldre. Új kocsi, ház, étterem, Tv, Internet, mobil, meg x-box előfizetés. Nagyszüleink csak pislogtak, hogy mi ez. Mi meg pislogtunk az ő sztoriaikon, hogy mennyire nem volt semmi, nekünk meg itt van minden, és természetesnek vettük. A realitás a két életszínvonal között lehet. Nem olyan rossz az, csak hozzá kell szoknunk. Kitartás mindenkinek, és köszönöm Miklós a sok tanítást, mégsem 0 ft-al várjuk a krach-ot.

Majd a hangyák az akciós, learazott autókat Nem gondoltam volna, hogy ilyen mértékben veszik az autókat hitelből. Magyarországon is hasonló lehet a helyzet?

En sose ertettem, miert jo sokkal tobbet gondolni magunkrol, mint a valosag. Miert lesz jobb, ha ki tudjuk mutatni a magasabb fogyasztast, kozben meg bedolnek a hitelek, amikbol finansziroztak. Hat ez van. Nem tanul az emberiseg, nem veletlenek valoban a valsagok. Meguszhatnank olcsobban, ha normalisan gazdalkodnank.

En is a V alakban hiszek. Csak egy nagyon meredek zuhanas utan lassu emelkedessel. Amikor vegeter a zuhanas, lesz mit felepiteni es behozni. Szerintem olyan lesz mint egyvillamhaboru, Ami rovid, de azert romokat hagy magautan.

Mindenki azt gondolja, hogy nem sínylik meg az emberek a pár havi munkanélküliséget? Mindenki lakást, autót akar majd venni a bizonytalan piacon? Az MNB-nek nem lesz szüksége további szigorítasokra a forint gyengülése miatt? Az új költségvetésben vajon minden családtámogatási program benne marad? Ami ugye a lufit fújja...
Én bennem ezek a kérdések keringenek. Kíváncsian várom a fejleményeket...

de mindig megmentik a tücskök seggét, a hangya hiába gyűjtöget és vonja meg magától azt a luxust, amit hitelből kibuliizik a tücsök, télen mindkettő megfagy (vagy nem, és a tücsköt is megmentik)...
Egyre kevésbé érzem, hogy érdemes hangyaként élni, mert mindkettő életmódnak egy fix, az ideje, csak az egyik halálakor azt mondja, hogy dejó hogy voltam 10 helyen meg milyen jó kocsikat használtam, míg a másik annyit fog felmutatni, hogy de szorgos kis spórolós önmegtartóztató életet éltem, de hátha nem vittem semmire, mert a megtakarításomat mindig elinflálták/odaadták a hangyáknak közvetve...

Na jó, de ebből mennyi a lízingelt céges autó? Mert egyértelmű, hogy céges autót (akár magánhasználatra) nem kp-re veszünk, hanem lízingeljük, ez teljesen normális. Nem kell lekötni a tőkét, hanem lehet forgatni, a vásárlást pedig cashflowból finanszírozni és költségnek elszámolni.

Szóval ezt jó lenne tudni. Itthon is csak azért volt a Skoda a legnépszerűbb márka, mert az összes eladott autót nézték. Cégautók nélkül a Dacia vezetett (1-2 éve).

"Remélem nem fog sikerülni tovább fújni ezt a bődületes lufit, hanem le fog engedni és visszatérünk valami normális világba, akkor is, ha ez most sokaknak fájni fog néhány hónapig, vagy egy-két évig."

Ebben ugye az is benne van, hogy ha a hitelhajtotta gazdaság nem fog menni, akkor visszaesik a kereslet, zsugorodik a gazdaság, egy csomó embernek nem lesz munkája, segélyen fog élni, és ezek az emberek szerte a világban elégedetlenek lesznek, és radikális emberekre szavazhatnak, akiknek pl. olyan programja lesz, hogy adóztassuk meg azokat, akiknek van, mert mi az, hogy nekik van pénzük, másoknak meg nem.

Szóval abban egyetértek veled, hogy ez a felfújt gazdaság nem normális, csak látni kell azt is, hogy a másik irány viszont a szélsőségek megerősödéséhez fog vezetni.

@Szürke Eminenciás a "fejlett nyugaton" kb az az alap h evi 4x nyaralsz kulfoldon. nekem kb 10 kozvetlen munkatarsam "volt kivancsi" Dubai-ra csak az elmult fel evben. a kozvetlen munkatarsaim kozul a tobbseg minimum 20-30 kulfoldi orszagban jart mar.
mivel egy csomo dolog, fokent a repules sokkal sokkal olcsobb lett relative igy nem meglepo h magyarorszagon is egyre tobb ember engedhette ezt meg maganak. en ertem azt h van aki ehhez hitelt vett fel de azert messze nem a tobbseg az is biztos.
autora meg azert nem most talaltak fel a hitelt, es semmi meglepo nincs abban ha valaki felvesz egy 5 eves hitelt ra. nyilvan ez nem jelenti azt hogy mellette ne legyen semmi tartalekod, meg nyujtozz tul a lehetosegeiden, de alapjaban veve kivaltkepp "kulfoldon" boven a belefer kategoria. pl nekem tavaly az osszbevetelem kozel 90k font volt de ha venni akartam volna mondjuk egy 35ezres kocsit folyt

"Gábor és szerinted soha nem fog eljönni az igazság pillanata?"

De, biztos eljön, csak azt kell látni, hogy az óhatatlanul olyan világhoz vezet, ahol a hangyáktól elvesznek majd jócskán, hogy a tücskök ne elégedetlenkedjenek.

Szóval a hangyáknak az nem lesz jó világ.

@Szürke Eminenciás folyt.:
lehet h reszletfizetest valasztottam volna hozza.

@Kiszamolo "A világ végéig fogják venni az amerikai gyári munkások a 40 ezer dolláros SUV-okat hét éves hitelre?"
-nekik ez olyan mintha 3millio forintot kene kigazdalkodni. ezt se kene figyelembe venni

Magyarorszaghoz kepest kint egy epkezlababb fizetesbol ugy elsz mintha minden honapban 2-3x karacsony lenne..
es ez jo sokaig igy is marad

Én inkább megkérdezném a véleményedet arról, hogy a kb. 14 millió ember, aki Európában közvetlenül, vagy közvetve az autóiparban dolgozik (gyártás, beszállítói láncok elemei, tervezés, beszállítók beszállítói, stb., forrás: acea.be/statistics/article/employment), azok hogyan fogják átvészelni az 1-2 év utáni időszakot? Tényleg lesz ennyi állás majd a világban, hogy valami másban tevékenyen részt tudjanak venni? Szerintem ezért akarná mindenki megmenteni az ágazatot, mert nyilván ha borul minden, sem fog megszűnni az összes állás, valamennyi autót akkor is fognak venni, de ezeknek az embereknek a jelentős részére nem lesz akkor szükség. Hosszú távon nyilván átalakulna ez az egész, de itt nem látom azt a rugalmas lehetőséget, mint ami sok cégnél történt, aki nem akarta bevezetni a home office-t, és most hirtelen kénytelen volt bevezetni. Ennyivel nem lesz megoldva a dolog.

Szürke Eminenciás: Forinttal, vagyis Ft-tal. Bocs, csak nem értem, miért terjed ez a hülyeség, amikor szóban sem így elharapva mondjuk.

Azért ha az államok átvállalják a munkabéreket a létfenntartás szintjéig (és egyre több helyen ez van), akkor a reálgazdasági szereplők csak szünetre mennek a járvány alatt, nem? Persze, lesz egy nagyobb lemorzsolódás így is, az ellátási láncok sérülnek, de nem épülnek le teljesen. Így azért lehet V alakú felpattanás. Válságban hajlamos az ember azt hinni, hogy ez a világvége, pedig "csak" egy válság, igaz, ez most egy igen kellemetlen fajtából való. Készülnek a 5 perces gyorstesztek, remélhetőleg lehet majd őket tömbösíteni, s 2-4 nap alatt letesztelhető egy egész Magyarországnyi lakosság, a karanténok most már működnek, nem olyan reménytelen a helyzet, mint az a hírekből látszik. A turizmusnak persze annyi, az vissza se jön vagy 5 évig.

A vírus okozta karantén végén helyre ugrik a főbb ágazatok fogyasztása. A nemzetközi turizmus és a légiközlekedés nem. Még így is komoly recesszió lesz és az élet alapvetően átalakul. Lesz a V-nek egy felmenő ága, relatíve meredek lesz, de nem ér fel a V induló ágához. A válság utáni években a dolgok mennek tovább, ahogy eddig. A US credit központú ország lesz a belátható jövőben. 🙂

Na és akkor most be kell avatkozni megsegíteni a túlpumpált gazdaságot vagy sem?

Egyik posztban az a baj, hogy szórják a pénzt, miért nincs tartaléka egy cégnek/embernek pár hónapra, a másikban az, hogy miért nem jelentenek be egy rendes gazdasági csomagot, ami kb. mindenkinek iszonyat mennyiségű pénzt ad, mert különben baj lesz.

Egyrészt baj az alacsony alapkamat nálunk, mert nincs hová vágni, másrészt végre észhez tért a jegybank és kvázi emelték a forint miatt, és legalább nem ott vagyunk, mint 2008-ban, amikor 8%-ról 11%-ra emelték egyszerre.

Melyik?

A legdurvábbak az ingatlanokkal kapcsolatos spekulációs hírek! Eddig is hazudtak a vezető "ingatlanszakértők", miért is most mondanának igazat? Már most 10-15%-ot estek az árak, és ezek még mindig lassú növekedésről/stagnálásról beszélnek. Budán 20 nm-es teljesen felujított garzonokat lehet bérelni 40 + rezsiért!! Ezekből 1 hónapja még 250-300 nettót szedtek ki AirBNB-kiadásból. Annak a világnak vége, mert 14 ezer lakás állt bele a földbe, nem lecsökkentek, hanem nullázódtak.Most aztán van kínálat, hisz a munkahelyek megszűnésével már a normál albikat is felmondták és mentek vissza mamahotelbe a vidéki fiatalok. Külföldiek/egyetemisták detto! És még el sem kezdődött a tánc! Ez nem 2008, itt fénysebességel fognak esni az árak. Már rég kenyérjegyeket fognak osztani a Blahán, amikor ezek a rohadt ügynökök még mindig -jól kiadható-, értékálló befektetésről fognak beszélni. @real hol vagy?:)

Azt azért érdemes tudni, hogy a gazdasági elemzők, fizetett bérencek. Nem a saját véleményét mondja, hanem amit megparancsoltak neki, hogy ezáltal manipulálja a népet.

Ha azt látják, hogy gigaválság jön, akkor se mondhatják ezt az embereknek, mert akkor mégnagyobb pánik lesz, mégjobban visszafogják a költéseket.

Nyugtatgatni kell a népet, aztán talán leeresztünk.

Vicces, hogy az előző, demokráciáról is szóló posztot, nem lehet kommentelni.

Aszonnya 152 millio dolgozo emberbol 17 milio vette egy uj autot 6 eves lejaratra. 152/17 kb 9, azaz 9 evente csereli le a teljes autoflottat a jonep, azaz meg a hitel lejarta utan 3 evig hajtjak a kocsikat. Egy 9-10 eves autoatlageletkor szerintem nem olyan boduletesen durva osszeg es valahol, valakinek muszaj megvennie az uj autokat, amiket aztan 5-10 evesen hazavisznek szittyafolre a nepperek.
A 2018-as adatok alapjan mondjuk az atlagos eletkor 11.8 ev, azaz evi 12.88 milio uj autot adnak el akkor, amikor hozzak az atlagot. Nyilvan 2007/2009 rontott a statisztikan, idaig javitgattak, most megint visszamegy, de en nem ebben erzem az armageddont.

Mindenhonnan hallom, hogy V-alakú válság görbe, év végére minden rendben lesz, engem nem érint mert nem turizmus/vendéglátásban dolgozom. 2008 mindenkit érintett, nem csak azt, akinek hitele volt. Egyre kevésbé hiszek a gyors felpattanásban, mert a kormányok egymással versengenek a bénázásban, és a járvány fikarcnyit se érdekli a politikát, csak az, hogy mit szólnak majd a választók ha kevesebb pénzük lesz baromságokra. Jó volna, ha észhez térne a világ a sok ingyen pénz után, de attól félek, nem így fog történni. Övet becsatoltam, rázós menet lesz.

Azt honnan lehet tudni, hogy Amerikában a gyári munkások veszik a 40 ezer dolláros SUV-okat?

az usában azért vesz mindenki hitelre mindent, mert: credit score...

A crypto szerintetek hogy fog reagálni a brutális quantitative easing-re? Meg úgy egyáltalán a válságra. Elvileg anno a Satoshi Nakamoto úr pontosan ezen alkalmak miatt hozta létre a jó öreg bitcoint..

@hangyoca Ezt pont most mondod? Irigyled akinek azon kell aggódnia, hogy miből vesz ételt a gyerekeinek? Vagy hogy meddig tudja fizetni a lakbért? Mert a tücskök simán ilyen helyzetben lehetnek most. Oké, a moratórium kicsit ereszt a szorításon, de azért 0 megtakarítással munkanélküliként nézegetni a kamatozó hitelt nem lehet túl jó érzés.

Oké, megmentik talán őket, de azért kinő pár ősz hajszáluk a végére.

A hangyák pedig nyugodtan napozgatnak. Én legalábbis ezt csináltam ma 🙂

A spórolásban is létezik középút. Majdnem elkezdtem leírni, de Miklós jópár cikke is erről szól, olvasd vissza őket! Mindenki a saját szintjén tud szórakozásra is költeni. Arra a mentális pontra kell eljutni, hogy nem a ráköltött pénzen fog múlni, hogy mennyire jó az élmény.

Jajj, de unalmas már ez a tücsközés meg hangyászás. Nem unjátok? Én igen.

Majd ha erősen alulárazott lesz az ingatlanpiac/részvények, akkor be lehet tankolni, jelenleg még mindig túlértékelt.
A kormányoknak jelentős bevételük lehetne ingatlanadóból és az offshore vagyonok felkutatásából/megadóztatásából (ezt nyilván nem fogják meglépni...)

A '29es gazdasági világválság nagyon hasonlóan kezdődött...

@gabor
az usa 20 éve mínuszos költségvetési hiányát elnézve, veled kell egyetértsek.
se az államnak, se az egyénnek, se a hitelezőnek nincs tartaléka, ám mindegyik a másik (nem létező) pénzét akarja mozgósítani.
abszurd

A 10 millió uj amerikai munkanelkuli kozott van saccperkabe 2-3 millio pincer, par szazezer kaszinoi alkalmazott, 1 millio szallodaportas meg takaritono stb., akik 80%-at azonnal ujra felveszik, amint ki lehet menni az utcara. Nem azert raktak oket utcara, mert nem lenne kereslet a munkajuk irant, hanem mert a kereslet fizikailag nem tud eljutni a kinalathoz.

Ezzel veletlenul sem azt akarom mondani, hogy feleven belul ugyanott leszunk, mint ahol voltunk januarban, de az biztos, hogy a gyors esest kovetoen gyors visszapattanas is lesz. Kerdes, hogy mennyivel lesz a visszapattanas a kiindulo szint alatt.

@kenrich úgy látom, kimaradtál az ingatlan buliból és most kárörvendezel. Bizony, a 20 millióért vett garzonokból simán kipörgettük a havi 300 eFt-ot! És tudod mit mondok? Amint vége a szobafogságnak, az emberek megint utazni fognak és megint csörögni fog a kasszánk! Kit érdekel, hogy pár hónapig üresen áll egy filléres rezsijű garzon?
Amúgy meg indul a globális QE és újraéled a fogyasztói társadalom.

De az árakat is a piac szabályozza, nem? Azért tudnak milliókat elkérni az autókért, mert az emberek vígan felvesznek rá akármekkora hitelt. Ha ez a lehetőség nincs, kénytelenek lejjebb engedni az árát, ha el akarják adni. Azért ma a piacon a legtöbb tartós cikknek fényévekre van az ára a tényleges előállítási költségektől. Szóval van hová engedni.

@lala Nem, mert mi hangyásak vagyunk.

@endre-ba
Gyakorlatilag egy teljes generáció kimaradt az ingatlan buliból, ami azért szomorú, mert ők épp már nem hogy családalapítás előtt vannak, hanem lassan kicsúsznak belőle. Lehet most ezen örvendezni, hogy milyen jól jártál, csak éppen a trendek szerint ott tartunk, hogy 10-15 év múlva több roma fog születni az országban mint magyar és (most általánosítani fogok) nem tudom hogy a zsákfaluból származó, 6 elemit végzett idénymunkás hogy fogja a te nyugdíjadat kitermelni, hogy fogja kivenni a garzonodat és hogy fogja az egészségügyet olyan szinten tartani az adójával, hogy a te banális egészségügyi problémáidat kezeltessék. Nagyon szomorú világ lesz itt még a mi életünkben.
Btw. én nagyon meglepődnék ha 2022 előtt újraindulna a turizmus. Már ha egyáltalán...

Még egy dolog nagyon feltűnő a jelenlegi helyzetben. Azt látom a környezetemben, hogy aki multinál dolgoznak, a legrosszabb esetben fizetett állásisőn vannak, (Én is) vagy most is tolják a GDP-t. Hírekből olvasom, hogy néhány helyen fizetetlen szabi van, de nem ez a jellemző. Ellenben KKV-ban dolgozó ismeröseim jelentős része munkanélküli. Lehet, hogy kicsit át kellene értékelni ezt a nagy multiellenességet, mert bizony rengeteg embernek adnak BIZTOSabb munkahelyet. Nem 2-4 órára bejelentve, meg egyik cégből a másikba bohóckodva. Ha elküldenek, lesz végkielégítés, nem úgy mint a jó magyar átlagvállalkozásokban. (Bár szerencsére van azért kivétel itt is)

OFF
Propaganda nélkül:
24.hu/belfold/2020/04/02/egy-hete-beteg-minden-tunete-a-virusra-utal-megsem-akarjak-tesztelni/

Ismerős osztrák srác 25 (!!) éves, még egyetemista. 5 éve minden nyarát és minden tavaszi szünetét (3 hét!) Thaiföldön tölti, mert megteheti! Olcsó nők, olcsó szállás, olcsó kaja...jó időjárás. Régebben egyetem mellett dolgozgatott Bécsben most online van melója, abból él. (Gyakorlatilag az anyanyelvéből, de ez most mellékes.) Saját országában Bécsen kívűl alig járt valahol , hogy családja kivel tölti az ünnepeket , általában leszarja... Hitele ugyan nincs, csak úgy általában azért írtam, hogy a fogyasztói értékrendekről meg az utazási szokásokról meséljek...

370 -es eurós cikk kommentjeit miért nem lehet olvasni? Ennyire politikaiak lettek?

Most olvasom a portfólión a cikket, hogy az ingatlanszakik 2-10% közötti árcsökkenést várnak az ingatlanárakban, illetve bérleti díjakban 12 hónap alatt.
Vicc.
Van olyan, ami 25M-ról egy hét alatt lement 20M-ra, ez máris 20%-os csökkentés. Persze a nagy átlag, nyilván kevesebbel fog esni, de azért sokan eleve a reális ár fölé lőtték az eladási árukat, ezért most nagyobbat is engednek.
Azt is megnézném, hogy fog újraindulni a turizmus, amikor milliók élik fel a megtakarításaikat. Ők a járvány végén örülnek, ha visszakapják az állásukat és nem hiszem, hogy mondjuk karácsonykor nagyon mernének már utazgatni, szóval még jövő nyárra sem gondolom, hogy visszaáll az eddigi esztelen költekezés.
A cégeknek meg ez most egy jó alkalom a racionalizálásra, mert anélkül rúghatnak ki egy csomó embert, hogy ezért bárki is megszólná őket. Aztán vagy kevesebbet vesznek vissza, vagy uannyit kisebb fizuért.

Kicsit en is unom ezt a tucsok, hangya dolgot. Buszkek vagytok ez oke is, de felveszik az emberek a hitelt es megmentik oket, ha kell. Amennyiben ez nem tetszik ott a barlang, mert a tobbseg erdeke dont egy tarsadalomban.
Az egesz csak papir amire nyomtatva van egy szam.
Hitelbol meg pont akkora lehet amekkorat az excel cella elbir. Megno, csokolom.

Sokan csak pont a fától nem látják az erdőt, nem lesz ugyan világvége, de ez a járvány csak egy detonátor, amely begyújtja a következő világválságot. Ugyanazon a lufin ülünk, amelyet 2007-től fújnak, sosem eresztett le, abszolút nem let orvosolva a kiváltó ok. A "bail out" mivel szitokszóvá vált, kitalálták a QE-t, megy a marketing bullshit, mindenki beveszi, hogy ez az új csodaszer.
5T dollár helikopter mani, amivel ész nélkül inflálják el a dollárt, lassan nem ez lesz a world reserve currency, na akkor már elég mélyen leszünk.

Nem lesz itt se V, se U, inkább L, egy elég lassú és elhúzódó felemelkedéssel. Persze a legnagyobb cégeket kimentik majd az államok, azokból az új adóforintokból, amit a jövőbeli munkavállaló még meg sem keresett.

A gazdaség sosem lesz már olyan mint 2020 előtt volt, kérdés, hogy ki hogyan alkalmazkodik majd az új helyzethet, és képzi át magát egy új szakmába.

Egy fogyasztas alapu gazdasagban minden ceg abban erdekelt, hogy te vasaroljal. Sajnos ehhez nemi rovidlatas es jelentos merteku kapzsisag is tarsul. Ugyanugy nem ertem ezeket mint azokat akik ebben a helyzetben probalnak masok nyomoran nyereszkedni. De nyilvan nincs nagy gaz, hamar visszaall minden, hogy az atlag gyoker tovabbra is tejeljen, nem kell aggodni...

Mi lesz a HUF/EUR arfolyammal? Mik a tippek? Vissza tudja hozni az MNB 350 ala? Hosszu tavon van esely, hogy erosodhet, vagy ahogy no a baj a vilagban ugy fog zuhanni 500ig?

Kedves Kiszámoló,

Nem ide vág a kérdés, de mi a véleményed most a magyar állampapír vásárlásról?

Köszönöm válaszod!

EU autóiparnak (is) dolgozom.
Ott azt mondják a nagyobb cégek, hogy a 2019es fogyasztás szintjére való visszaállást 2030ra várják.
Amikor valaki azt mondja, X idő múlva minden rendben lesz, érdemes megnézni, ki mondja.
Egy ilyen üzenet a befektetőknek is szól, hogy nyugodjanak meg. Részvényeseknek, mint mikor a Wizzair vezére nyilatkozta, mennyire tiszta a levegő a gépeken.
Mit mondana mást?
Aztán persze ki tudja, lehet az lesz a nagy csodaszer, hogy -5% hitel bárkiknek, aki akarja, ha azt autóra költi.

Bocsánat hogy eltérek a tárgytól, de nem tudja valaki, hogy az Erste Privilégium megszűnt? Felszámoltak egy bankon kívüli eseti megbízásért 189 Ft-ot. Mert ha igen, akkor sajnos bankba kell mennem, gondolom nem lehet telefonon megszüntetni. 🙁

@Györgyi:

Sokmindenre igaz amit mondasz, de az autókra pont nem. Relatíve alacsony profitrátájú iparág. Azért (is) ilyen drágák az autók, mert a rengeteg szabályzás és szabványnak megfelelés nagyon komplex megoldásokra kényszeríti a gyártókat. Lehetne fillérekért gyártani sima szívó benzines alapkocsikat, csak nem lenne törvényes forgalomba hozni mert nem mennének át rendesen sem a törés sem a károsanyagkibocsátás teszten (+ még néhány egyéb).

Ezzel nem sajnáltatni akarom őket amúgy, ott is ideje lenne már egy megtisztulásnak. Viszont a mai autók ára nem fog esni, mert nincs hova. Vagy sokkal kevesebbet autózunk, vagy lazítanak 1-2 szabályon hogy olcsóbban is lehessen gyártani.

(Én mint az iparban dolgozó sem bánnám ha inkább a kevesebb autózás lenne a vége)

@endre-ba, a globális QE hiperinflációt jelent, semmi mást. Minél inkább koordinált, annál kevésbé, de vannak országok amik ebben is élen járnak, pl. az USA nyíltan kihirdette hogy minden kötvényt vesznek, korlátlan mennyiségben, emellett jó tempóban szállnak ki a többi országok a kötvényeikből, tehát gyakorlatilag a FED "fedezi" az ország kiadásait... Ott azért tud mindenki a feje búbja fölöttig is eladósodni, mert az egész ország ezt teszi, lévén a dollár a világ tartalék valutája. Ha ez a számukra paradicsomi állapot megszűnik, olyan implózió lesz amilyet már régen nem láttunk.

Tumpara. Ha a Turizmus nem j9n vissza vagy 5 evig akkor gyakorlatilag semmi. Ebben az agazatban dolgoznak a legtöbben itthon, es akkor ez a rengeteg ember nem fogyaszt vagy csak minimalissan. Nem ujjít fel lakast nem epítkezik krvrsebb ruhat vesz stb. Kész is a dminohatas

Remélem hamar viszatérünk...nekem egyelőre annyi elég hogy valamilyen szinten kezelhető lenne ez a rohadék vírus, veszélyhezet feloldás, kijárási korlátozás feloldás....aztán haladjunk.

Cikkgyűjtemény
Új vagy az oldalon? A gombra kattintva találod az eddigi fontosabb cikkek gyűjteményét téma szerint.
Megnézem!
Keresés
Kövess minket
facebook
youtube
Hirdetés
Támogatás
Ha szeretnéd, van lehetőséged anyagilag is támogatni a munkánkat.

Átutalással a Raiffeisen Bank 12020407-01558219-00100002 számlaszámra a Kiszámoló Egyesület részére. A közlemény "Támogatás" (fontos!)
Bankkártyás támogatási lehetőség hamarosan. Köszönjük, ha érdemesnek tartasz bennünket a támogatásra.
Archívum

Archívum

crossmenu
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram