- Az amerikai munkaügyi adatok eddig szépen alakultak, legalábbis papíron. Azonban még mindig 800 ezer fő felett van hetente az új munkanélküliek száma, illetve többen felhívták a figyelmet, hogy a cégek hamarosan rendbe akarják hozni majd a jövedelmezőségüket, amire két módjuk van: vagy többet értékesítenek vagy ha ez nem megy, akkor a költségeken faragnak, ami egyértelműen növelheti a közeljövőben az elbocsátásokat.
- Az amerikai tőzsdén tovább folytatódott a csökkenés, bár ezen a héten inkább csak kerekítési hibahatáron belül csökkent az S&P 500 index, főleg a technológiai cégek csökkentek, amik eddig kiugróan nőttek. Ezzel együtt is mind az S&P 500, mind a Nasdaq index pluszban áll idén.
- Az Amazon által júniusban felvásárolt Zoox megkapta a jogot, hogy önvezető autókat teszteljen Kaliforniában, emberi felügyelet nélkül. Így a Google anyacége által birtokolt Waymo, a Nuro és az AutoX mellett negyedikként ő is élesben tesztelheti az önvezető autóit az utakon anélkül, hogy ember ülne benne, amennyiben 72 km/h-nál nem mennek gyorsabban és az időjárási körülmények megfelelőek. (További hatvan cég csak állandó emberi felügyelet és jelenlét mellett teheti ugyanezt. Ide tartozik az Uber és sokan mások még.)
Az Amazon célja világos: minél hamarabb emberi erőforrás nélkül szeretné házhoz szállítani a csomagjait, amint a technológia készen lesz erre.
- A fenti hírhez kapcsolódik a régi félelem, hogy a robotok illetve az automatizálás egyre több munkahelyet veszélyeztetnek. Itt egy (újabb) lista, kik lehetnek a legnagyobb veszélyben. Idézet a cikkből, amit a McDonald's egyik fejese mondott: "It's cheaper to buy a $35,000 robotic arm than it is to hire an employee who's inefficient making $15 an hour bagging french fries."
- Ha a 2020-as évből nem lett volna elég eddig is, annyi hurrikán fordult elő az idei szezonban az Egyesült Államokban, hogy elfogytak a nekik adható nevek idénre. 1953 óta a jelentősebb hurrikánoknak nevet adnak az abc sorrendjében, mert úgy könnyű rájuk hivatkozni. Eddig egyszer fordult elő ilyen helyzet, hogy kifogytak a nevekből egy szezon alatt. Ezért mostantól idén a görög abc betűit használják tovább, már a bétánál járnak.
- Egy érdekes infografika a legértékesebb 100 cégről. A legértékesebb öt közül a legrégebbi cég is 44 éves, de az első 25-ben is sok 30-40 éves céget találunk. Másrészről viszont a felük idősebb, mint száz éves.
- Kínában komoly gond lehet az élelmiszer-ellátással alapból is, ehhez még idén hozzájött a közel 100 éve nem látott áradás a Jangcén, ahol az ország rizstermesztésének 70%-a folyik, a sertésvész, a sertésinfluenza, sáskajárás és egyéb csapások is. Bár megy a kardcsörtetés és a vámháború, Kína nagyon is rá van szorulva az élelmiszerimportra, többek között az Egyesült Államokból is. Több alapanyag, mint szójaliszt, kukorica ára 20-30%-ot nőtt, a sertéshús ára egyenesen 85%-kal drágább Kínában, mint tavaly.
Az ellátási sérülékenység miatt a kínai elnök már az "étkezési fegyelemről" beszél, ami sokakat a Mao ideje alatti éhínség miatt kiadott nyilatkozatokra emlékeztetik. Még valószínűleg nincs ekkora baj, de a gond komoly lehet, 1,4 milliárd embert nem könnyű etetni, főleg, ha az ország mezőgazdasága egyébként sincs a helyzet magaslatán.
- Ha már Kína, az év első nyolc hónapjában a kiskereskedelmi forgalom 8,6%-kal elmaradt a tavalyi év hasonló időszakától, de csak az augusztust nézve az már fél százalékkal magasabb, mint a tavaly augusztusi érték, ami talán a fény az alagút végén. Az ipari termelés is nőtt 5,6%-ot a tavaly augusztusi értékhez képest.
- A FED idén már a második stressztesztet rendeli el a bankoknak, ahol azt vizsgálják, hogyan élnének túl a bankok egy nagyobb gazdasági visszaesést. Az első vizsgálat alapvetően pozitív eredménnyel zárult. Az elhúzódó válság akár 700 milliárd dollár kárt is okozhat a rossz hitelek miatt a bankrendszernek.
- Novák Katalin arról beszélt, hogy új otthonteremtési rendszert akarnak bevezetni, ami még véletlenül sem bérlakásprogram lesz, mert az csökkentené a magas lakásárakat és a bérleti díjakat is, inkább továbbra is olajat öntenek a tűzre és a saját ingatlanhoz jutást erőltetik. Ennél többet nem árult el a tervekről.
Közben a jegybank elnöke szerint az összes eddigi támogatás csak lakásár-inflációt okozott, ezért ő pedig tízéves ingyen hitellel akarná megtolni a rendszert, amit "zöld otthonok" építésére lehetne igényelni. A hitel nulla százalékos lenne, azonban biztosítást kellene kötni a fizetésére, kérdés, hogy azzal együtt mennyivel lenne olcsóbb, hiszen már most is van 3%-os kamattámogatott hitel, de alig többért piaci hitel is 10 évre. S gondolom a jegybank sem akar majd folyósítással és hiteltörlesztő-beszedéssel bajlódni, így nyilván kell majd egy lakossági bank is a képletbe. S nem annyira látom, ha az eddigi állami támogatások csak lakásár-inflációt okoztak, egy ingyenes hitel mi mást okozna, ha nem ugyanazt, hiszen éppen úgy a keresletet élénkítik egy amúgy is túlhevült piacon.
- Kitolják a háztartásoknak nyújtott hitelmoratóriumot néhány társadalmi csoport esetén január 1-től újabb fél évre. (Gyermeket nevelő családok, nyugdíjasok, munkanélküliek, közfoglalkoztatottak). Akik ezekbe a kategóriákba esnek, azoknak automatikusan tovább tart majd a moratórium, csak akkor kell jelezni, ha nem élnének vele.
A cégeknek, vállalkozásoknak jelentkezniük kell, ha meg kívánják hosszabbítani a moratóriumot. Amennyiben a bevételük több, mint 25 százalékkal csökkent, élhetnek a moratórium lehetőségével.
Érdemes szem előtt tartani, hogy attól, hogy valaki most nem fizeti ezt az összeget, attól még a kamat gyűlik a tartozáson és valamikor ki kell majd azt fizetni. Az MNB szerint év végéig 2000 milliárd forinttal segíti a törlesztési moratórium a magánszemélyeket és a vállalkozásokat, ami nagyon jó, de a moratóriummal élők bő négyötöde nem lenne rászorulva és a mostani nemfizetés később nagyobb terhet jelenthet majd.
- A forint továbbra is nagyon gyenge, az euró 360 forint körül billeg, kedden MNB ülés, de nem várható, hogy az MNB valami olyat lépne, amivel életet lehelhetne a gyengélkedő forintba. De majd meglátjuk, hátha.
- Az MNB statisztikái szerint a lakáshitelek közel fele még mindig változó kamatozású, miközben olcsón lehetne fixálni a kamatokat, így elkerülve a későbbi esetleges kamatemeléseket. Gáborunk szívesen segít, ha még te sem váltottál. (Bár remélem, az olvasóim zöme ezen már túl van.)
- Még el sem kezdődött a következő árverés a mobil frekvenciákra, a biztonság kedvéért már előre kizárták a Digit a versenyből a kiírással, ahogy az minden banánköztársaságban, kézivezérelt és nem piaci alapon működő gazdaságban lenni szokott. Annyira gáz a kiírás, hogy már csak nevetni lehetne rajta, ha nem lenne véresen komoly. Cikk erre. Persze nem ez az egyetlen furcsa pályázat mostanában.
Hornyokat véstem ma a falba a vezetékeknek, meg dobozokat sűlyesztettem az épülő padlásszobában.
-Hogy miért? A ház értékét bőven növeli+1 szoba, ráadásul a szigetelése az alatta lévő szobát is védi. A pénzünk csak inflálódik, jobb "befektetés" meg most mem jutott eszembe...
Újabb otthonteremtési... juhuúú. Az árak tovább nőnek - ha még tudnak - viszont a (csok) gyerekek csak nem akarnak megszületni. Ha a csok bejelentés évét 2016-t vesszük referenciának 93063 fő születéssel, akkor enyhe csökkenés tapasztalható.
2017: 91577, 2018: 89807, 2019: 89193, KSH adatok alapján. Tudom! 10 évre vállalták a gyerekeket. Várjunk még!
Miklós, mi az oka, hogy a heti történések mindig Amerikáról szólnak?
Leoka, magyar hírekről felesleges írni, akit érdekel, úgyis találkozik velük. Ha fontos, csak akkor írok róla. Egyébként meg a világ gazdasági sorsa USA-ban, Kínában és Németországban dől el.
Szándékosan hoznak olyan döntéseket, amivel még tovább mélyítik a lakhatási válságot, vagy csak szimplán tényleg ekkora barmok és nem látják, hogy milyen hatással vannak a döntéseik a piacra?
Az ingatlan lufi fújása és a giga(látvány) beruházások gazdasági és politikai érdek, a haveri kör jelentős része ebből él (máshoz nem is nagyon értene).
A munkások jó része vidékről felkarolt tudjuk kik, potenciális választás-eldöntők, rengetegen származnak kis településekről. Komoly függőségi viszonyt alakítanak ki velük, (hasonlóan a közmunkásokkal) biztos vagyok benne, hogy jelentős részük érdekből/sulykolást követően "jó" helyre szavaz. Az építőiparból meggazdagodott NER-es nagy emberek pedig további vállalkozásaikon keresztül még több embert vonnak be a körbe. Az is el van nézve, ha feketéznek, úgyis elverik a fizetésük harmadát az első trafikban/lottózóban, jön vissza a pénz egyből. Innen csak előre van az út, ezt a sok embert továbbra is el kell látni munkával, különben kedvezőtlen politikai-gazdasági dominó hatás indulhat meg.
Cartman
Sok bérbe adott ingatlanjuk van a tisztelt hölgyeknek/uraknak. Nem akarnak veszíteni. Eladásnál sem.
Arról mi a véleményetek, hogy 2021-ben padlóféket nyom a világ és magyar gazdaság?
Más:
A reptéren átrendeződés várható, minden tekintetben.
@cartman Akiben az értelem legkisebb szikrája csak haloványan is pislákol, azt már rég elzavarták bármilyen döntéshozói poziból.(talán Varga M a kivétel erősíti a szabályt).
Ártunk és ormányunk szeme előtt most csak egy cél lebeg: bármi áron is, de pörgetni a gazdagságot, amennyire csak lehet, hogy ne legyen a mostaninál nagyobb gazdasági visszaesés az országban, mert különben 22-ben bukják a választásokat, és az nem csak egy politikai vereség lenne, hanem becsődölne az egész állami csecsen lógó NER cégbirodalom is. Bő egy év van már csak hátra, és kampányfinisbe érkezünk. A hatalmat mindenképpen meg kell tartani, mert különben nekik világvége. Ezért is kezelik olyan lazán a járvány második hullámát, mert a gazdaság az első, azon keresztül pedig a népszerűségük. [szerkesztve]
Remélem ez az új otthonteremtési tamogatás annyival emeli majd ismét a lakasárakat,hogy megint ne kelljen vásárláson gondolkodnom. Hiába futnak a ltp-im,meg teszek félre,csak távolodik az otthon lehetősége. Úgy látszik tényleg családot kellene alapítanom pár gyerekkel,ha akarok egy saját lakást.
Mémgyárosok figyelem:
Novák Katalin új lakástámogatásához itt egy jó kis szlogen, amihez már csak kép kéne:"Jön a Novi-CSOK!". A hatása is olyan letaglózó lesz a gazdaságra, mint az idegméregnek az ellenzéki orosz politikusra.
lekváros_kenyér - idén mondjuk jók a demográfiai számok. Már ahhoz képest, persze. A tavalyi számokat egészen biztosan hozni fogjuk.
ksh.hu/docs/hun/xftp/gyor/nep/nep2007.html
Ezzel szemben pl "bezzeg Romániában" közel 15%-al kevesebb gyerek született, mint tavaly az I-VII. hónapban. Könnyen lehet, hogy ott idén a természetes népmozgalom - 90 ezer fő lesz.
Megvárjuk milyen családtámogatást jelentenek be, CSOK-kal, babaváróval, 0% hitellel (Matolcsy), és tudván hogy ha a válság fingja éppen csak megcsapja az országot, azonnal hiteltörlesztési moratóriumot vezetnek be, ma az 50-60 milliós lakás, esetleg ház a legkockázatmentesebb befektetés ha van 20 millió önerő. Ha meg beüt a krach a hitel elinflálódik, de egyébként is.
NMHH-ra érdemes évi közel 40 milliátdot elpazarolni. Szépen sikerült kizárni előre a Digit.
Éljen a Magyar Banánköztársaság!
Majd jövőre ugrik meg a születésszám, a szociális távolságtartás miatt meg az önkéntes karanténban el kellett ütni valamivel az időt 🙂
@leoka70 a magyar makrogazdaság 70%-ban az usa és németország történéseinek a függvénye, mindössze 30% szeretett vezérünk és a nemzeti bankunk bölcs vezetőjének jövőre vonatkozó kijelentései (leegyszerűsítve: ha veszünk német tankot, alles ist gut, egy-egy delíriumosabb vízió meg pánikot okoz)
lehet, nehéz ezt sokaknak megemészteni, de _valójában_ nincs önálló magyar gazdaságpolitika és soha nem is volt. a magyar cégek, tőzsdei részvények, államadósság, de még a költségvetési bevétel (lásd eu-támogatás) zöme külföldi kézben volt, van, lesz
Én már alig várom a Matolcsy hitelt (ha valaha lesz ilyen). Egyre több számomra szimpatikus húzása van ennek az ürgének. Amennyire nem bírtam az elején, kezd megváltozni (persze a múltbéli sérelmeket a mostani törénések nem feledtetik). Viszont továbbra sem Matocsy felelős a gazdságpolitikáért, hanem Varga. Ők meg nincsenek jóban..
Elvileg az MNB támogatná a zöld/energiatakarékos lakáshiteleket is, ami további 0.3%-al alacsonyabb törlesztőt eredményezne, csak éppen a bankok nem jönnek ki ilyen ajánlattal. Gondolom erre válasz az MNB féle 0%-os építési hitel.
A bérlakásprogram azt jelenti, hogy az állam építse meg azt, amit a más konstrukcióknál az ingatlanfejlesztő cégek építenek? Miért lenne ennek kevésbé árnövelő hatása? Az állam ingatlanfejlesztők nélkül is tud építeni?
Dehogy, ugyanakkora és dehogy.
Jani, egyszerű ez: abból a pénzből, amit eddig elszórtak csokra meg hasonlókra és csak áremelést generált, semmi mást, inkább épít az állam évente 10 ezer lakást, amit önköltségi áron kiad.
Évente 10 ezer család nem akar saját ingatlant venni és vagy bérelni aranyáron.
Ezért csökken a kereslet, csökken az ár.
S az állami vagyon is nő, mert nem az építő cégek feneketlen zsebébe kerül évente ennyi pénz.
S ha az állam megjelent volna az ingatlanpiacon, a befektetési célú vásárlások jelentős része is elmaradt volna, ami a másik árfelhajtó hatás volt.
"Ha a csok bejelentés évét 2016-t vesszük referenciának 93063 fő születéssel, akkor enyhe csökkenés tapasztalható.
2017: 91577, 2018: 89807, 2019: 89193, KSH adatok alapján."
Ez így értelmetlen amit nézel, ugye tudod?
Kevesebb nőtől az összesített értékben kevesebb gyermek még lehet jobb eredmény. A termékenységi ráta számít, hogy hány szülő képes korban lévő nőhöz képest hány gyermek született.
Hat, ha a Fidesz igy a valsag kozepen, a Forint bedoleset kockaztatva (devizahitelbol?) tovabb futi az ingatlanpiacot, akkor nagyot fogok nezni. "Tudtam, csak nem sejtettem." "Remelem, ez komoly, mert viccnek azert durva volna." Abban nem hiszek, hogy tulajdonospartiak (lasd airbnb szabalyozas), bar fogni kell a szavazobazis kezet, lasd moratorium, de a szegenyt ezek nem emelik fel. A CSOK babak is gyorsan meg fognak szuletni, amint elkezdenek havonta egymillio forintra szolo sarga csekkeket postazni az erintetteknek, igy aztan jo kerdes, tulajdonkeppen mit is akarnak. Az meg a jobbik eset, ha ez megint arrol szol, mint a Die Hard 1 ("nem terroristak ezek, tolvajok"), mert ha csak Budapest ingatlanpiacat akarjak einstandolni haver epitocegekkel, a tulajdonosok es a berlok halalra szivatasaval, arra tenyleg jo a valsag zavara. De ha jot akarnak, az kiszamithatlan kaosznak nyit utat.
Sziasztok offtopic
Valaki tudna ezt véleményezni mert túl jó hogy igaz legyen. Mi az a stablecoin ami 10 százalékot is hozna kockázat mentesen....
gsmring.hu/kihivot-kap-a-revolut-50-dollar-bonusz-es-akar-8-cashback-a-crypto-com-nal/
Gergő, nézzük csak : fizess be előre egy nagyobb összeget, hogy sok visszatérítést kapj később.
A pilótajátékok bevált receptje egy valami cégtől, amiről senki nem hallott még és senki nem tudja, van-e mögötte tőke.
Azt az axiómát jó lenne megérteni kommentelés előtt, hogy mivel a verseny a neoliberalizmus központi fogalma, a NER pedig a (neo)liberalizmus ellenpólusa, alapvetés, hogy a hierarchia nem verseny (természetes kiválasztódás) révén alakul ki, hanem kizárólag lojalitás alapon.
Inkább arról beszélgessünk, miért esik le ez mindenkinek olyan nehezen. Például egy Németh Szilárd kaliberű ürge a versenyszektorban (mármint az igaziban, nem a honi állam csecsén lógósra gondolok) max portás lehetne.
8 éves spätben vannak a tisztelt polgártársak.
Richmond, Igen ezt néztem én is pár hete, hogy a tavalyihoz hasonló születésszám várható. Arra próbáltam utalni, hogy a piacra borított 200+ milliárd forintnak ilyen értelemben nincs hatása. A lélektani 100ezer fős születésszámot se sikerül közelíteni. Nem tudom, hogy Romániában milyen és mennyi állami támogatás jár a gyerekekre. Viszont a volt szoci államok közül szinte csak a cseheknél biztató a termékenységi ráta (cikket most nem találom).
Kelet, Köszi, ebben igazad van a termékenységi rátát kell nézni. 2016-tól 2019-ig 1,49, tehát ezt se sikerült növelni.
Ha pl. 2010-től nézzük az adatokat akkor igen 1,25-ről 1,49-re.
Pistu, Szerintem nem. A történelmi tapasztalatok nem ezt mutatják. Csökkent a spanyolnátha és a 2008-as válság után is.
Lekváros, 2008-2011 gazdasági válság volt, senki nem akart gyereket szülni. Ezek az elmaradt gyerekek egy része megszületett 2011-13.
Egyre jobban elbanánosodunk, nem kérdés. 🙂
Kíváncsi vagyok mindig átszellemült kedvességgel mosolygó gyermekek megmentője Katalinra, hogy mi lesz ez a sosem látott csomag. Sok kétségem nincs. Jönnek lassan a választások. A népek akik elvesztették a munkájukat/csökkent a bérük fogyasztani akarnak ezerrel. Gondoskodik róluk szerintem Katalin, hogy peregjen a lóvé.
Valahogy így, csak Katikával és a családokkal: moneyprintergobrrr.com/moneyprintergobrrr.gif
Mi adunk még nagyjából 4-5 évet ennek az országnak és ha továbbra is az élet/gazdaság minden területén ez a totális demagóg/banánköztársaságok számára is irigylésre méltó irány marad, akkor egyszerűen muszáj lesz tiplizni, mert nem majd nem középkorúként akarom elszenvedni azt, amit ez az egész irány X év múlva előidéz. 🙁
@Kiszamolo
Csak ehhez nagyon erős szabályozás és nagyon kemény ellenőrzés kellene. Van egy olyan sejtésem, hogy a haverok építenék a házakat másfélszer annyiért, fele olyan minőségben. ("Az állam úgyis kifizeti")
Egyébként, ha ezt valóban úgy csinálnák meg, hogy minden építési szabályt betartva, nagyon átgondolt méretekkel, lokációval stb. akkor hasznos lenne az emberek számára.
Szia Miklós!
Én egy olyan, friss adatokkal alátámasztott cikket hiányolok nagyon, hogy az átlagember, átlagbérrel, család mellett milyen formában tegyen félre, melyik önkéntes nyugdíjpénztárral kössön szerződést. Tehát melyik A legjobb önsegélyező pénztár és melyik A legjobb önkéntes nyugdíjpénztár, VAGY megéri-e egyáltalán, nem-e az MÁP+/PMÁM a legjobb, legegyszerűbb választás mindenre. Esetleg erről lehetne cikket? Nagyon nehéz eligazodni a sok reklám és szponzorált tartalom között, pedig biztos, hogy lehetne a 90% számára TOP 3-as listát összeállítani, ha valaki naprakész.
Köszi!
Gergő, hogy melyik pénztár olcsó és melyik hoz jól, állandóan változik.
Miklós: persze, tudom, de tök jó lenne, ha néha (pl. negyedévente) valaki megmondaná, hogy akkor most melyik a jó választás. Én pl. el akarok kezdeni félretenni extra kiadásokra, másrészt a nyugdíjamra. Mondjuk 2 hónapon belül. Na de most melyiket válasszam? Nézegetek kalkulátorokat, táblázatokat, de képtelen vagyok dönteni.
lekváros_kenyér
Idén biztosan nem a tavalyi számokat fogjuk kapni (ez a belinkelt adatból is látszik), a TFR pedig sokkal magasabb lesz mint tavaly.
2011 után 2016-ig azért volt egy lassú emelkedés csökkenő számú szülőképes korosztály mellett. Erre ne legyintsünk, mert járhattuk volna a portugál, görög, román és úgy általában a balkáni utat. Értsd: a születések száma kőként zuhan, még Albániában is. Nálunk nem így történt. Romániában is vannak bőkezű családtámogatások és ugye a gazdaságuk talán az elmúlt száz év legnagyobb növekedését produkálja.
A cseh demográfia üdítő kivétel a térségben, számomra abszolút etalon - mi is legfeljebb az 1,7 körüli TFR-re gyúrhatunk
Miklós, nem lehetne átalakítani a chatet úgy mint egy facebook esetében, hogy egy adott HSZ-t alá lehessen bontani?Ennyi HSZ-nál nagyon idegesítő keresgélni a válasz reakciókat egy adott HSz-ra.
Agent, de lehetne, olyan is volt. Arra az volt a panasz, hogy mobilon nem lehet olvasni jól.
Használd a @agent formát. Kukac és az, akinek válaszolsz.
Az állami bérlakásokbol ugyanaz lenne, mint a rendszerváltás előtt, korrupció, lepusztult ingatlanok, felelőtlenség, nem fizető bérlők. Nem véletlenül adták el őket gombokért gyorsan, egyszerűen nem tudták fenntartani a rendszert. Hiányzik a tulajdonos gondossága. Azt kellene csinálni, mint az USA-ban, az állam a lakbért támogatja, amit az ingatlankezelő számlájára utal. Feheredne az lakbérpiac és nagyobb jogi biztonságot élveznének mind a tulajdonosok, mind a bérlők. Nem utolsósorban ahhoz jutna el a segítség, akinek tényleg szüksége van rá (+ a haverok, de az már most is van).
Kiszámoló, Nem állítottam, hogy később nem született meg azoknak a gyerekeknek egy része. Csupán az előttem kommentelő véleményét cáfoltam, hogy 2021-ben nem lesz kiugró csúcs a születésszámban. Most is későbbre tolódhat és pár éves időszakra széthúzódhat ez az időszak.
qubit.hu/2020/08/11/a-jelek-szerint-elmarad-a-karanten-miatt-vart-baby-boom
"Kelet, Köszi, ebben igazad van a termékenységi rátát kell nézni. 2016-tól 2019-ig 1,49, tehát ezt se sikerült növelni.
Ha pl. 2010-től nézzük az adatokat akkor igen 1,25-ről 1,49-re."
Nagyon nehéz ez a kérdés, mert mi van ha a mindenféle intézkedések nélkül 1,25 vagy 1,1 lenne? Akkor ahhoz képest az 1,45 is nagyon szép.
Valahogy én érzek egy ellentmondást: szidjuk a 10 milliós csokot, hogy az állítólag teljesen beepult az árba, ugyanakkor állítólag szinte semmit se növelt a gyerek számon a kormány, azaz eleve nagyon kevesek kaphatjak a 10 milliót.
@Kiszamolo:
Az a gond hogy államilag is vállalkozók feneketlen zsebét tömnénk ki, csak a kormányközeliekét akik építik csillagászati áron a silány bérlakást. Szerintem ebben az országban ez sem működne. Sőt így legalább még van valamiféle versenyhelyzet a generálosok között, államinál még az is eltűnt volna. Ha az X-home 40-ért felépít egy házat, és Én-house miközben tudom hogy 20-ba kerül, de megcsinálom 35-ért akkor velem építtetnek. De akkor az X-home kijön a 32 milliós ajánlattal és így tovább.
Ezt a lufit bizony mi lakosok fújtuk elsősorban nem a kormány. Ezek úgy látszik időszakosan mindig visszatérő ingatlanbuborékok, nyilván a CSOK erősen benne van ha kimaradsz lemaradsz effektusban, de az csak a drog, a végén mi vesszük be és fogadjuk el a 20 évnyi eladósodást amivel pár vállalkozót jól kitömünk.
lekváros_kenyér - A qubit cikkre reagálva.
"Ha az egyes hónapokra bontjuk az adatokat, azt találjuk, hogy ez az arány a karantén előtt, vagyis január-februárban 8,8 százalékkal, a karantén idején, vagyis március-április-májusban viszont mindössze 2,3 százalékkal emelkedett, mielőtt júniusban újra felugrott volna 8,2 százalékra, ami még mindig nem éri el a járvány előtt, január-februárban mért arányt."
A karantén-gyerekek legkorábban 2020 DECEMBERÉBEN fognak megszületni. Akik most márciusban születtek, azok nem a márciusi karantén miatt születtek (kivéve, ahol tényleg a gólya hozza). Tehát a 2021 januárja-júniusa között a 2020-hoz képest visszaesést tapasztalunk, na akkor jelenthetjük ki, hogy elmaradt a baby-boom.
@kelet
Ha azt nézem, hogy a környezetemben kiknek sikerült élniük a 10 milliós CSOK-al, hát nagyrészt olyanok, akik kora középkorú középosztálybeliek, és már rég megvan a 3 gyerek, az ehhez megfelelő ingatlan, építenek egy újat, a régit meg kiadják/eladják. Míg a 20-as, 30-as korosztályból senkit nem ismerek, akinek a teljes 10 milliós CSOK-ot sikerült volna felvenniük. Azt hiszem így már érthető, hogy miért nem ellentmondás, leginkább a gyerekvállalás előtt állóknak nehezítik meg ezzel a lakáshoz jutást, míg az azon már túl lévő, és anyagilag stabil kora-középkorúak, de még inkább az építőipar a haszonélvezője.
@Gergő
Mivel atlag fizetest emlitettel, ezert azzar mal "eleg jol" megoldod a problemat, ha a havonta fix osszeget elteszel MÁP+/PMÁP-ba.
Ha ennel meg jobban akarod csinalni, akkor nem uszod meg, hogy
-fizess valakinek aki ert hozza (egyszeri tanacsadas formajaban)
-raszand az idod es tanulj (ha mondjuk elolvasod az utolso 4 ev osszes blogbejegyzeset, akkor lesz egy penzugyi svajci bicska a birtokodban)
@random-okos
Értem miért mondod,h a Fidesz nem (neo)liberális, de politikáját tekintve kifejezetten (és félig) nyíltan neoliberális politikát folytat a javából.
@kelet
Az ellentmondás könnyen feloldható: sokan felvették a hitelt, de gyereket többen nem vállaltak emiatt (jó eséllyel azok vették fel, akik amúgy is terveztek gyereket). Vannak országok, ahol sikerült javítani a demográfiai helyzetet állami programokkal, de az elsősorban részmunkaidőről, munkába visszatérésről, bölcsödei-óvodai fejlesztésekról, stb. szólt. Ezek hosszú távú gondolkodást igénylő dolgok. Pl.: felépíthetünk az országban egy rakás óvodát, de attól még nem lesz elég képzett óvónő (nettó 130k-ért nem is csodálom). Az óvónőképzés is eltart egy ideig..
A 'pénzt dobunk hozzád csak szülj' hozzáállás primitív és garantáltan nem fog működni (gazdagabb országok is próbálták és nem megy).
Az elmúlt évek demográfiai javulásának hátteréről:
g7.hu/elet/20181118/az-altalanost-vegzettek-es-a-tizenevesek-koreben-beindult-a-baby-boom-magyarorszagon/
@kelet Meglevo 3 gyerekre is kapod, nem kell szulni pluszban egyet se.
Persze nulla gyerekre is fel lehet venni a10 tamogatast, akkor azt hiszem 10 ev alatt kell meglennie a 3-nak.
Azt hiszem parszazan vettek csak fel igy, valahol van statisztika.
A CSOK szerintem 90%-ban "elorehozta" azokat a gyerekeket, akik amugy is megszulettek volna. De ennyi
1 gyereknel 600 ezer a tamogatas, 2-nel 1.3 ha hasznalt, 2.6 ha uj a lakas.
Ezek a szamok ahhoz kepest, hogy mennyibe kerul felnevenelni oket erosen a nullahoz konvergalnak.
A csok hitel kedvezmenyes, de ha siman banktol veszek fel 10 milliot nulla gyerek mellett, akkor is boven jobban jarok, mint a kedvezmenyes hitellel, ami melle 20 evig eltartok egy gyereket.
Akinek mar volt/van 3 gyereke az jol jart. Foleg videken, ott a 10 millio sok penz. Ne felejtsuk el, minimum 70nm-t kell venni 3 gyereknel. Az Bp.-en also hangon 55 millio.
D
Ez 2016-ra igaz, amúgy 2017-re és 2018-ra már nem. A 2016-os év minden szempontból sok szélsőséget hozott.
Egyébként jól hangzik, hogy az iskolázatlanok és a tinik szültek 2016-ban, a valóság ezzel szemben az, hogy soha annyi diplomás nő nem szült, mint akkor (30 959, tehát a szülő nők harmada). 2018-ra 12%-al csökkent azoknak a szülő nőknek a száma, akiknek legfeljebb 8 általános a végzettségük, a diplomás nők aránya pedig lassan nő.
Utána lehet nézni, KSH.hu, tájékoztatási adatbázis.
Gyerekvállalási hajlandóságban pillanatnyilag Európa középmezőnyében vagyunk és felfelé haladunk. Átfutottam az idei európai demográfiai adatokat (igen, van ilyen hobbim) és Oroszországtól-Portugáliáig négy országban nőtt a születések száma. Izland, Finnország (mindkettő történelmi mélyponton volt tavaly, főleg a finnek az 1.35-ös TFR-e alacsony, Dánia és Magyarország.
@richmond Szerencsésebb lett volna részemről csak "a spanyolnátha és a 2008-as válság tapasztalatai" fejezetre hivatkozni. A történelmi tapasztalatokat arra értettem. A cikk címe félrevezető egyébként és az idei adatsorból levont újságírói következtetések is.
A két említett esemény alapján feltételezhető (persze nem 100%), hogy jövőre nem lesz baby boom.
@richmond
A linkelt cikk arról szól, hogy az alacsony végzettségű, szülőképes korú nők korcsoportja jelentős mértékben csökkent, viszont az összesített gyerekszámuk nőtt. A diplomás nők korcsoportja enyhén nőtt, ahogy az összesített gyerekszámuk is.
Ergó az egy nőre vetített gyerekszám az alacsony végzettségűek körében egyértelműen nőtt, a diplomások körében inkább csak stagnált. A cikk nem állít se többet, se kevesebbet (igen, a 18 ban írt cikk nem tartalmaz az újabb adatokat)
Külön kiemelném, hogy a hivatkozott adatbázis a külföldön született, de a magyar állam által anyakönyvezett gyerekeket is számon tartja (nem elkülönítve).
Elköltünk évente pár százmiliárd forintot a középosztály gyerekvállalásának támogatására. A gyerekszám stagnál, az ingatlanárak kilőttek, a társadalom szétszakad. Megéri?
@zabalint nekem meg pont olyan 20-as, 30-as CSOKos ismerőseim vannak akik épp gyerekvállalás közben vannak, szóval 0-2 kis gyerekük, esetlen a harmadik pocakban van és most építkeznek / falusi csokkal nagyobbat vesznek/ bővítenek/ felújítanak. Nagyban függ h mennyi idős, milyen körökben forog valaki, biztos van ilyen is, olyan is...
lekváros_kenyér - Én is valószínűsítek visszaesést - amit sajnálok, mert ez lassú, de ígéretes visszakapaszkodásnak tűnt.
D
2018-ban azért már voltak 2015-ös és 2017-es adatok, demográfiában nem lehet egyetlen évből messzemenő következtetéseket levonni. Én kiegészítettem pár 2018-as sarokszámmal és mint láthatod, változott a helyzet.
A szülőképes korű nők számának erőteljes csökkenése mellett a gyerekszám stagnálása, vagy pláne lassú emelkedése kifejezetten bravúr kategória.
A kormánynak sok hülyesége van, de a családtámogatással speciel egyetértek. Miért, mire költsék ezt a százmilliárdot? Emeljék a családi pótlékot? Isten őrizz. Megjegyezném, sokan 1-2 gyerek után kapnak havonta 20-40 ezer forintnyi adóvisszatérítést, azért ez nem teljesen az "én adómból támogatják a gazdagokat" kategória. Számold ki, hogy ha egy házaspár keres 200-250 bruttót, akkor 2009-ben, vagy 2019-ben jár-e jobban két gyerekkel.
A családtámogatások sikeressége egészen biztosan nem 2016-ban dőlt el, kb 2022-re lesz valamiféle trend.
Richmond, éppen tudnék pár dolgot, hogy mire másra költsék azt az évi 200 milliárdot, mint az építőipar támogatására...
Én valahogy nem látok felfelé ívelő trendet, főleg ott nem, ahol a kormány szeretné, a városlakó középosztályban. Akinek már volt gyereke, vagy amúgy is akart, az köszöni, zsebre teszi az ajándékot, de én egy esetről sem hallottam, hogy valaki csak ezért szült volna. Biztos van ilyen, de elenyésző kisebbség és hát nem is tudom, ez mennyire jó motiváció a gyerekvállaláshoz.
Ami viszont gyönyörűen látszott, amikor az áfa 27%-ról 5%-ra csökkent plusz bejött a 10 milliós CSOK: az összes lakás két hét alatt az addigi 40 millió helyett 50 millió lett 2016 elején. Pedig az áfa miatt 40 millióról 32-re kellett volna csökkeni. Aki megkapta a 10 milliót, ugyanolyan messze volt a saját lakástól, mint előtte. Aki meg nem kapott, az még messzebb lett.
De meg lehet nézni, mi lett a szoci kormány teljesen hasonló pénzosztásából: semmi. Pedig az már a múlt. Ott is csináltak rengeteg szerencsétlen devizahitelest, akik üres zsebre, szocpollal lakást vettek, más eredménye nem lett, a gyerekszám nem nőtt, sőt a megelőlegező szocpol valami felénél meg sem született a gyerek vagy a bevállalt kettő helyett csak egy lett.
Persze, mondhatjuk, hogy majd 25 év múlva meglátjuk.
Gazdasági fellendülésben mindig több gyerek születik, gazdasági válságban mindig kevesebb. Mindenféle támogatás nélkül is.
A költségéhez képest semmi eredményt nem látok. Főleg úgy nem, hogy a sok Németországban, Angliában született gyerek, amelyiknek apja vagy anyja magyar, az is ott van a statisztikában.
Ha már annyira gazdagok vagyunk, költsünk pénzt az oktatásra, az egészségügyre, arra, hogy az embereknek legyen létbiztonság-érzete és jövőképe, bérlakás-programra és a többire. Ezektől biztos lesz gyerek.
@richmond
https://kiszamolo.hu/nepessegi-helyzet-es-kilatasok-magyarorszagon/
A diplomások között úgy csökkent a szülési kedv, hogy közben nőtt az arányuk a társadalomban, miközben a nyolc általánost végzettek között nőtt a szülési kedv, pedig kevesebben vannak.
A magyar termékenységi átlag még mindig csak 1,49, az uniós 1,6, miközben messze mi költjük a legtöbbet GDP arányosan családtámogatásra és gyerekgyártás szponzorálására is.
Nagyon-nagyon úgy tűnik, hogy nem pénzen múlik és nem is lehet megvesztegetéssel kezelni a kérdést.
@Agent, Kiszamolo
Ami a chat átalakítását illeti, talán a legegyszerűbb lenne Facebookra csoportba költöztetni a kiszamolo.hu oldalt, ott akkor működne minden telón is, desktop PC-n is. Lehetséges lenne ez?
@orban-janos az meg azért nem tetszene sokaknak, mert nem akarja a facebook oldalán, hogy látható legyen. Hidd el, nincs olyan megoldás, ami mindenkinek tetszik. Ha válaszok szerint van csoportosítva és sok a válasz, mobilon nem látszik. Ha nem, akkor keresni kell a választ. Van akinek az a baja, hogy ne jelenjen meg sok válasz egyszerre, mert mobilneten nézi. A másiknak az nem tetszik, hogy miért kell lapozgatni. Az egyik azt szeretné, hogy a legutolsó hozzászólások legyenek elől, a másik nem akar a végére lapozni és onnan visszafelé olvasni két hét múlva.
Bármit meg tudok ezek közül csinálni, de mindegyikkel lesz baja valakinek.
@richmond
Szóval 2022-re lesz értelmezhető trend, de az elmúlt évek adatai alapján a kormány stratégiája működik. Világos. Amúgy olvasol is? Attól, hogy 2016-os adatokat választottak (az összehasonlíthatóság miatt), az alacsony végzettségűek növekvő gyerekvállalási kedve továbbra is tény. Az is tény, hogy a kivándoroltak gyerekei is benne vannak a statisztikában (bizony, minden ~ hetedik gyerek).
Ha működne a dolog (vagy legalább lenne háttértanulmány, stb), nem fájna az a százmiliárd. De kidobni egy rakás pénzt, mert a főnök beböfög valamit, amit az államigazgatás kritika nélkül teljesít...
Nem értem. Valaki magyarázza már el nekem ezt a családtámogatási gazdaságpolikát! Miért akar az állam több gyereket? Egy csomó pénzt költ az állam a gyerekekre 18, jobb esetben 22-23 éves korukig. Aztán ezek a gyerekek felnőnek és elmennek külföldre dolgozni, családot alapítani. Miért jó ez a magyar államnak?
@Kiszamolo
A diplomások csökkenő szülési kedvében gondolom benne van az is, hogy nagyobb arányú a fiatal diplomások között az egyedülálló, mint a 8 általánost végzettek között.
Nem olyan rég olvastam valahol egy tanulmányt, amely azt vizsgálta, hogy egyre nagyobb gond az, hogy a fiatal diplomás nők között sok az egyedülálló. Ennek pedig az oka, hogy a diplomás férfi jobban hajlandó nem diplomás végzettséggel rendelkező nővel párkapcsolatra lépni, mint fordítva.
A számokra már nem emlékszem, de a diplomás nők (főleg a negyvenöt év alattiak) a tanulmány alapján nagyon ritkán választottak maguknak "kétkezi munkás" férfit, inkább voltak egyedül. Még akkor sem választottak alacsonyabb végzettségű párt, ha annak jövedelme magasabb volt, mint az övék...
@qtt nem tudom, lehet, de tökmindegy. A lényeg a lényeg: a diplomás nők még kevesebbet is szülnek, mint eddig.
Százmilliárdokat lapátolunk ki évente az ablakon és nem tesszük fel a kérdést, hatékonyan hasznosul-e. Mert nem. Politikailag sok hasznot hoz, kétségtelen, de mégis csak az adófizetők pénze.
Véleményem szerint pedig éppen, hogy a születések számát nem érdemes így vizsgálni. Nem krumplikról beszélünk amiből ha több van akkor felhőtlenül örülünk és zabálunk. Itt az lenne a legfontosabb, hogy a megszületett gyerekek minőségi nevelést, európai életszínvonalat kapjanak. Egy olyan jó alapot az élethez amit ők is tovább tudnak adni generációról-generációra. A családtámogatások jók, kellenek, viszont nem ilyen formában. Vagy ha ennél kreatívabb módszer nem jut, akkor legalább megfelelő fékeket/ellensúlyokat beépítve. A gyerekek érdekében remélem, hogy a felfutó számok mögött olyan többség rejlik, akiknek egy előre átgondolt és megtervezett családi modell eléréséhez valós segítségként jelent meg a felvehető összeg és nem olyanok ahol a vállalt gyerekek száma csupán eszközként szolgál a pénzszerzéshez.
@treil
"Ezt a lufit bizony mi lakosok fújtuk elsősorban nem a kormány."
Helyes. Pontosan ebből a szemszögből kellene mindenkinek gondolkoznia a pénzről és a gazdaságról is. Mert, kínálat ott van ahol kereslet is. Mindenki tudja, a marketingnek az a célja, hogy keresletet generáljon, különben nincs értelme a kínálatnak. Tehát, normál esetben a keresletnek nagyobb piac alakító ereje kellene, hogy legyen mint a kínálatnak.
Sajnos ez több okból sem működik. A keresleti oldal szétaprózódott vagy szervezetlen (sok millió ember, B2B-t most hagyjuk), míg a kínálati oldal koncentrált, kisebb létszámú, több erőforrása van és folyamatosan kampányol (marketing). Persze van (sokszor csak látszat) verseny, de nem minden iparágban.
A baj, hogy a kereslet nem tudja magát megszervezni, így ki van téve a kínálatnak. Itt kell az egyénnek résen lenni és végig gondolni mikor, mit és mennyiért.