Hogyan adózol?

Bár már sokszor írtam az adózásról, úgy tűnik, érdemes még írni róla.

A választások közeledtével az ellenzék elég szerencsétlen módon megígérte, hogy a többi államhoz hasonlóan idehaza is visszahozza a többkulcsos jövedelemadót. (Nem véletlenül van mindenhol máshol többkulcsos adó, de ettől függetlenül adóemeléssel kampányolni elég ostoba dolog. Főleg úgy, ha nem mondják el, hogy ezzel együtt melyik másik adónemeket csökkentenék.)

Ennek hatására sokan fel is hördültek, hogy azonnal elköltöznek Németországba, ha többkulcsos lesz a jövedelemadó (nem mintha ott nem lenne sávos adózás még a tőkejövedelemre is, csak szólok), más azt kéri számon, hogy 6-700 ezres jövedelemmel miért kerülne ő magasabb kulcsba. Ha az Unió harmadik legszegényebb országában élsz, ne várd, hogy a luxemburgi fizetésekhez szabják a sávhatárokat. 6-700 ezres fizetéssel te sajnos bőven a felső 10%-ban vagy jövedelem szempontjából, így adózás szempontjából is oda fogsz kerülni, hiába hasonlítgatod a fizetésedet a svájci fizetésekhez.

Magyarországon egyetlen igazságos adóforma van: amit kizárólag másnak kell fizetni. Ha ingatlanaim van, azt ne adóztassák, mást lehet, ha vállalkozásom, annak legyen alacsony a kulcsa, ha sok vagyont fogok örökölni, akkor az legyen ingyenes. Különben is inkább a szomszéd mindkét tehene dögöljön meg, mintsem nekem kelljen valamit betenni a közösbe.

Mit érdekel engem, hogy élnek Borsodban, hogy lehet egy sérült gyereket havi negyvenezerből felnevelni vagy mennyit keres egy óvónő, dadus, hogy mennyire nem kap segítséget egy tanulási nehézséggel született gyerek, főleg ha a szüleinek nincs pénze magánfejlesztésre. Vessen magára, az ő baja, minek ment oda, született így vagy választotta ezt a szakmát?

Magyarországon nem társadalom van, hanem egoista egyének halmaza, akiket csak az érdekel, hogy neki jó legyen. Ezeknek az embereknek nem lehet elmagyarázni, miért kellene az ő pénzéből ezeket a csoportokat támogatni adózáson keresztül is, ezért meg sem próbálom elmagyarázni. (Aztán ezek az emberek kiköltöznek Nyugatra, sávosan adóznak, legtöbbször többet, mint itthon és el vannak ájulva, milyen jól működik a társadalom. Hát igen, mert ott társadalom van és nem önző egyének összedobált kupaca.)

(A dolog iskolapéldája volt a vasárnapi boltzár kérdése. Az átlag reakció: lesz@*om, hogy az eladó is ember és van neki családja, én vasárnap hajnal kettőkor is be akarok vásárolni a Tescoban és kész. Az sem érdekel, hogy külföldön zárva vannak a boltok pont ezért vasárnap és mindenki túléli. Én nem akarok alkalmazkodni senkihez és semmihez és senki kedvéért sem. De ezt csak illusztrációképpen, zárójelben.)

Az adakozásról még egyszer

De amiről igazából írni akartam: a kormányzati kommunikáció nagyon ügyes abban, hogy az emberek az adózást két tétellel azonosítják: a jövedelemadóval (szja-val) és a társasági adóval. Ha az alacsony, akkor kevés adót fizetnek, ha ezeket emelik, akkor sokat. (Éppen ezért borultak ki sokan az szja emelésének a hallatán.)

Ez a két adó a legalacsonyabb vagy egyik legalacsonyabb itthon az uniós országok közül.

Csak éppen két jelentéktelen adófajtáról beszélünk az adóbevételek szempontjából.

A társasági adókulcs hiába 9%, ha az iparűzési adóba közel kétszer annyit kell befizetnie a cégeknek, ha az osztalék kivételénél még további 15%-ot adózol. A társasági adó a költségvetés 2,8%-át (!!!!!) teszi ki, csak a cégautó adó közel a tizede a társasági adónak.

Hiába 15% az szja, ha két és félszer annyit befizetsz csak járulékok formájában.

Hiába Európa egyik legnagyobb kulcsával terhelik a munkabéreket, ha még akkor is sokat adózol, amikor elköltöd a pénzed.

Az áfakulcs a világon a legnagyobb, áfából és egyéb fogyasztási adókból szintén két és félszer annyi folyik be, mint az szjaból. Vagyis csak a járulékokra és a fogyasztási adókra ötször annyi adót fizetsz be, mint az szja-ra. Ezek után nem tökmindegy, hogy 10, 15 vagy 35% az szja?

Ezt kellene az embereknek megérteni, hogy az adózás egy komplex dolog és nem az számít, hogy a vagy b tételen keresztül mennyit adózol, hanem összességében mennyit von el az állam és a tőled elvett pénzt mire költi.

Mit csinálnak a pénzemmel?

Magyarországon átlag alatti a cégek adóterhelése és gyakorlatilag hiányzik a vagyon után fizetendő adó. Vagy ahogy az uniós országjelentésben áll: „A magyar adórendszer szerkezete eltér az uniós átlagtól: alapját a tőkeadók helyett túlnyomórészt a fogyasztási adók jelentik.”

Ha átlag alatti a cégek adózása és nincs komoly vagyonadó, miközben az adóelvonás mértéke magasabb, mint a régió más országaiban, akkor logikus, hogy átlag felett kell terhelni a munkabéreket és a fogyasztáshoz kötött adókat. Ez utóbbiak lehetnek ismertek, mint például az áfa és rejtettek, mint például a banki különadó, tranzakciós adó, távközlési adó és a többi.

A kormány egyik első lépése volt ezeknek a rejtett adóknak a bevezetése. A példa kedvéért banki és biztosítási különadóból, illetve a tranzakciós adóból majdnem annyi adó folyik be, mint a társasági adóból.

Erre a linkre kattintva megnézheted, hogy áll össze az állam tervezett bevétele és kiadása, melyik adóból, illetékből vagy éppen uniós utalásból mennyi pénz folyik be. (Alul vannak fülek, azokra kattints. A zászlós oldalt felejtsd el, az nem működik.)

A kiadásokat is érdemes átmazsolázni (köztévé 97 milliárd forint, lakásépítési támogatások 397 milliárd forint csak idén, az államadósság miatti kamatkiadás az alacsony kamatok mellett is ezer milliárd forint felett és a többi tétel), de az már egy másik történet.

Ha megnézed az adóbevételek formáit, rájössz, miért fontos rendszerben látni az adózást és nem csak egy-egy adófajtát vizsgálni.

Magyarországon túl sok adót vonnak el és azt is rosszul költik el, legalábbis ha az oktatás, egészségügy vagy egyéb közszolgáltatás színvonalát nézzük. De fontos, hogy megértsd, óriásplakáton jól mutat a 15% szja, amiből még vissza is adnak a gyerekeseknek, de nem több egyszerű parasztvakításnál. Ha 40% lenne az szja, úgy is lehet, hogy sokkal kevesebb adót fizetnél összességében, mint most. Csak most járulékok, tranzakciós illeték, bankadó, biztosítási adó, kiskereskedelmi adó és ezer másik címen adózol lényegesen többet, mint a szomszédos államokban.

Update: sokaknak nem ment át a lényeg. Ezért még egyszer kiemelem: Tökmindegy, mennyi az szja, amikor sokkal többet adózol egyéb adónemeken keresztül. Lehet nulla százalék is az szja és cserébe emelik mondjuk a vagyonadót és könnyen lehet, a végén sokkal rosszabbul jársz. Vagy lehet 55% is az szja, ha más járulék és adó nem terhel, sokkal jobban járnál. Ennyire egyszerű. Lásd összességében, mennyi adót fizetsz be, ne csak egyetlen adónemet nézz.

Sajnos az adózásról szóló (vagy nem is arról szóló) cikkek alatt gyorsan olvashatatlanságba fullad a kommentszekció. Hogy most ne legyen így, amiről felesleges hozzászólást írni:

– Nem szeretnél adót fizetni.

– Nem szeretnél több adót fizetni.

– Azt szeretnéd, ha mások adóznának és nem neked kellene.

– Miért ne adózhatnál annyit, mint egy közmunkás.

– Miért tanultál többet, ha most többet is kell adóznod.

– Miért kell többet adóznod, csak azért mert több pénzed van.

– Hülyeségre költik a pénzt és úgyis ellopják. (Ebben igazad van szerintem is, de ez egy másik téma.)

És az ezekhez hasonló hozzászólások.

Online oktatás a pénzügyekről. 15 órányi anyag, nézz bele ingyen.

Valódi pénzügyi tanácsadás termékértékesítés nélkül csak 40 ezer forint.

40 millió forintos életbiztosítás havi 5.990 Ft-ért, életkortól függetlenül

Share

362 hozzászólás

  • untermensch4
    Az egyik “legjobb” demográfiai mutatójú falu védőnőjével találkoztam felnőttképzésen. Azért tanult még némi pedagógiát mert úgy látta hogy amikor 4-8 általános utáni állapotban megszülik az első gyereket akkor a jelenlegi oktatási és szociális rendszer csak a lejtőn löki tovább őket.
  • Joy
    lyukely, Kiszámoló, ott a pont. Önfelmentés és mások hibáztatása a sláger éppen.
    Sokan még a gyerek pénzért “pottyantásánál” járnak, pedig a kifizetett pénztömeg legnagyobb része már 10 éve munkaviszonyhoz kötött (családi adókedv., CSOK stb.) Az alanyi jogon járó pénz, vagyis a családi pótlék 2008 óta változatlan! Látszik, hogy a fejekben lévő prekoncepciót egyáltalán nem zavarják a tények.
    A történelem sem zavarja azokat, akiknek ma a legnagyobb fájdalma, hogy nagyobb az infláció, mint a BIZTOS hozam. Wtf?!
    Nem tanultak a magyar hiperinflációról, hogy mire a boltba ért az ember, megduplázódott a kenyér ára. Majd az államosítás idején elvették tisztességes emberek földjeit, megélhetését. Nekik onnan kellett talpra állni. Most meg pár százalék szja vagy infláció miatt világvége hangulatot keltenek, akik még nem sokat láttak, éltek. Közben azt hiszik, velük nem történhet ilyen. Pedig de.
  • Névtelen
    A vagyonadó azért jön elő sokszor, mert sok ember van (szerintem itt is), aki az átlagnak mondott jövedelem 2-3-szorosát keresi (tsiztán, leadózva) sok tanulás, munka és egyéb áldozatok árán a nulláról indulva, miközben pl. folyamatosan árazódik ki a lakáspiacról, vagy legalábbis lohol utána. Ehhez képest az összes politikus és feketén keseső pedig az n+1-dik ingatlanját veszi, de az SZJA emeléssel továbbra is az első halmazt szopatják, pedig nem ők a gazdagok. Én csak azt szeretném, hogy minden vagyon kizárólag leadózott jövedelemből keletkezhessen, és persze az állami kiadási oldal is normális legyen.
    Viszont az elmúlt 30 évben erősen megbillent viszonyokat útólag nyilván nehéz rendezni, de a nem legálisan felhalmozott vagyonok vannak ott mindenki szeme előtt kézzelfogható módon, ezért húz a vagyonadó felé a gondolkodás. Persze nyilván okosan kéne kitalálni a megvalósítást.
  • ReeChi
    #Szamoljukmarki
    Az adórendszer változik, ez rendben van. Azért egy kiszámolós kommentben a most 1M-es fizetést a 2009-es szabályok szerint adóztatni helytelen. Annak a 2009-es 1M-nak kicsit más a jelenértéke. Valahogy abból lehetett volna félévente egy lakást venni Budapesten. Most próbáld meg ugyanezt…

    #Petike, Hódmezővásárhelyen nincs korrupció, ha te tudsz ilyenről, akkor jelentkezz az önkormányzatnál a jutalomért, almit felajánlottak.
    A momentum kapcsán ne dőlj be a propagandának, még csak vád sincs Cseh
    Katalin ellen. EU-s pályázaton nyerni nem lopás.

    #HLK, nem akar senki vagyonadót. A közfeladatokhoz kell pénz, ezt be lehet szedni a fogyasztásból, a munkából és a vagyonból. Nem egyre több pénz kell hanem közös feladatok lopás nélküli korrekt megoldása. A kiadás oldal az első, a bevétel oldalát lehet korrektebbre szabni, de nem az a jó megoldás, ami csak a többieknek költség

  • Richmond
    Bocs, kicsit OFF, de annyi szó esett már itt a folyamatos tanulásról és önképzésről, hogy talán egy említést megérdemel:
    index.hu/belfold/2021/08/05/meg-lehet-jelentkezni-az-ingyenes-informatikuskepzesre/

    Tudom, tudom, ettől senki sem lesz vérprofi informatikus (az IT-szektorban dolgozók külön kikérik maguknak, hogy “ezt nem lehet megtanulni!”, de mégiscsak rugalmas időbeosztás, ingyenes, szóval akit érint, az vessen rá egy pillantást.
    Itt lehet jelentkezni.
    /ujratervezes.nive.hu/

  • @Giorgio
    Azt én is erősnek tartom, hogy már egy lakóingatlan esetén legyen rá adó. Viszont azt is látni kell, hogy a bérbeadók nagyon nagy része nem fizeti be az SZJA-t. Két lakóingatlan esetén én már alapból feltételezném a bérbeadás tényét.

    Második ingatlantól kemény adó, amiből le lehetne vonni a bérbeadás utáni szja-t.

    Egyrészt nem vennének annyit befektetési ingatlant, csökkenne az ára, nem lenne lakhatási válság, másrészt megszűnne a fekete kiadás.

    Csak akarat kérdése lenne.

  • Lala
    A kiszámoló sem akarja megérteni, mert katás vállalkozó, hogy 600-700e forintos bruttó fizetés nem tesz senkit kőgazdaggá. Persze, hogy jobban él, mint aki csak 200e bruttót keres, de mégis nagyon megérezné a 35-40%-os adót, még ha sávosan is vezetnék be.
    Ugyanis ne legyünk már naívak, az szja emelést, amit az ellenzék harsog és tervez, ha nyernek nem követné semmiféle kompenzáció az egyéb elvonásokban. Ez egy sima plusz teher lenne és ezért nem tetszik az embereknek.
    Eleget halgattál ezek az emberek a fletó idejében, hogy ők a gazdagok a havi 500-600e forintos bruttó és 3-400e forintos nettó fizetésükkel.
    Miközben mondok egy egyszerű dolgot, a fletó idejében sokkal jobban élt az a 2 keresős család, ahol 2x300e volt a fizetés, mint ahol 450+150e, pedig a család bevétele ugyanannyi volt. Az állítólagosan igazságos luxus szja adó miatt.
  • Pistu
    Tökéletesen működik a propaganda, 100-ból 95 ember korruptnak tartja a politikusokat, de inkább egymást támadjátok, a cikk is a társadalmat hibáztatja, de a magyarozás is bájos. Szerintem az a bolond, aki többet adózni, hogy többet lehessen ellopni.
  • SzaboZ

    “Nem érzed kicsit abszurdnak, hogy az adózás legyen egyenlő”

    A szövegértelmezési problémádat érzem abszurdnak.
    Senki nem beszélt egyenlő adózásról!
    Ha van egy fix adókulcs (mondjuk 15%), akkor aki 5x annyit keres, 5x annyit adózik.

    A gyerek utáni adójóváírást jó ötletnek tartom, mert azt csak az tudja érvényesíteni, akinek van adóköteles jövedelme, tehát maga is tesz a gyermekei ellátásáért.

  • Egy külföldi magyar
    “Magyarországon nem társadalom van, hanem egoista egyének halmaza, akiket csak az érdekel, hogy neki jó legyen.”

    Külföldön, Németországban élek 5 éve. Ott is ugyanez van, ugyanaz az ember ott is. Ugyanugy korruptak, a legnagyobb korrupcios botrányok nem Magyarországon történnek. Ugyanúgy nézi az egyes ember hogyan lehet az adót nem befizetni.

    Nem kéne így lehúzni a magyarokat, kint se jobbak az emberek. Jó ország ez a Magyarország, pont hogy inkább kevésbé egoista emberek élnek itt (szerintem).

    A másik, hogy nem kéne elfelejteni az orvosok, majd az apolok béremelését sem: azért nem csak stadionokra megy a közpénz. (Bár ha rajtam múlna, egyetlen stadiont se finansziroznek állami pénzből, ha a klub meg tudja finansziroztatni akkor legyen, ha nem, akkor így járt).

  • Husz János Puszita
    @Névtelen

    A Facebook dobta fel a linket, nem tudom már hol olvastam.

  • random
    @Csakxólok

    Ne légy már nevetséges. Olvasd már el amit írtam, hol írtam azt, hogy én hol lakom, és milyen döntést hoztam? Hol írtam azt, hogy vidéken lakom? Gondolkodj már egy picit. 9 millióból 2m lakik Budapesten, szerinted mindenkit be lehet költöztetni Bp-re? 😀 Szerinted az ipartelepek, gyárakat Budapesten, főleg a belvárosban fel lehet húzni? A mezőgazdasági munkások, akik jó pár százezren vannak, majd a belvárosból mennek ki vidékre dolgozni? Szerinted mennyi lenne az ingatlan ára, ha mindenki Bp-re menne? 😀 Vannak olyan emberek, akik vidéken születnek, és ott is örökölnek házat, és ott tudnak dolgozni. Nem azért, mert ezt választják, meg ilyen döntést hoznak, hanem mert az jutott. Neked vagy ennyire korlátozott az agyi kapacitásod, vagy végtelenül pökhendi vagy, és azért nem látod a valóságot. Érdemes lenne néha egy-egy társtudományi kutatást elolvasni, ha felfognád egyáltalán.

  • random

    “de én is fizetem a te úri huncutságodat”. Nekem te nem fizetsz semmit. 😀 Ha te úri huncutságnak nyilvánítod több millió ember ingázását 20-30 -x kilométerre, amivel munkába jár, orvoshoz megy, akkor te tényleg rettenetesen ostoba vagy. Nem kenyerem a személyeskedés, de ekkora hülyeséget is rég olvastam.
  • Bwoah
    Azért érdekes olvasni itt pár kommentelőt, akikről gyakorlatilag szól a cikk és nem tűnt fel nekik. 🙂
  • SzaboZ

    “Arra azért kíváncsi lennék, hogy hogy jön a segélyből élők, dolgozni nem akarók stb téma egy olyan cikkhez, ami az adórendszerről szól. ”

    Ld. eredeti cikk, hogy élnek Borsodban, hogy lehet egy sérült gyereket havi 40ezerből felnevelni, és a társadalmi szolidaritás.

  • SzaboZ
    @Kiszámoló:
    “Második ingatlantól kemény adó, amiből le lehetne vonni a bérbeadás utáni szja-t.
    Egyrészt nem vennének annyit befektetési ingatlant, csökkenne az ára, nem lenne lakhatási válság, másrészt megszűnne a fekete kiadás.
    Csak akarat kérdése lenne.”

    Na persze. Ingatlan(rész) illetékmentesen ajándékozható a közvetlen rokonoknak (házastárs, gyermek, szülő, nagyszülő).

  • SzaboZ
    @Névtelen
    “A vagyonadó azért jön elő sokszor, mert sok ember van (szerintem itt is), aki az átlagnak mondott jövedelem 2-3-szorosát keresi (tsiztán, leadózva) sok tanulás, munka és egyéb áldozatok árán a nulláról indulva, miközben pl. folyamatosan árazódik ki a lakáspiacról, vagy legalábbis lohol utána.”

    És ha eléri (vesz lakást, részben hitelre), akkor fizethet rögtön vagyonadót is?

    “Én csak azt szeretném, hogy minden vagyon kizárólag leadózott jövedelemből keletkezhessen, és persze az állami kiadási oldal is normális legyen.”

    Ezt mindenki szeretné. 🙂

    “a nem legálisan felhalmozott vagyonok vannak ott mindenki szeme előtt kézzelfogható módon, ezért húz a vagyonadó felé a gondolkodás. ”

    Hogy különbözteted meg a legális, és nem legális vagyont?

  • @Csakxólok

    “Nem kenyerem a személyeskedés, de ekkora hülyeséget is rég olvastam.”
    “Érdemes lenne néha egy-egy társtudományi kutatást elolvasni, ha felfognád egyáltalán.”
    “Nem kenyerem a személyeskedés, de ekkora hülyeséget is rég olvastam.”

    “Én egy kis településen élek Észak MO-n” “Olvasd már el amit írtam, hol írtam azt, hogy én hol lakom, és milyen döntést hoztam?”

    Valaki itt tudathasadásban szenved… magadnak mondasz ellen kommentek között, de még azon belül is. Gondolom szeretnek otthon, ha a családtagjaiddal is így kommunikálsz 😉

  • TG
    Valószínűleg ezért olyan összetákolt és túlnonyolított az adórendszer mint amilyen, mert itt is ahány hozzászólás annyi vélemény, mindenkinek igaza van mert mindenki másról ír…Ha valakinek akkor ennek a kormánynak lenne rá hatalma rendbe tenni de akarat az nincs. Nem lehet minden egyes adófizetőnek megfelelni ezt el kellene mindenkinek fogadnia. Minnél egyszerűbben és minnél kevesebb összegű adókat kellene fizetni, de a lehető legtöbb embernek olyan módon hogy ne lehessen és ne is érje meg kibújni alóla
  • L70
    Igazságos adórendszer nincs, legfeljebb méltányos lehet.
    Az nem méltányos, hogy az adók 80%-át a 20% fizeti meg, szét kell teríteni, amennyire lehet.
    Az ÁFA ilyen szempontból jó adónem, szét van terítve, az ÁFA nagy részét könnyű beszedni is.
    A gyerekesek támogatása helyett mehetne inkább a gyerek támogatása. Hány mélyszegény gyerek jár idegen tanítási nyelvű elit iskolába, vagy akár 6-8 osztályos gimibe? Erre nem az a válasz, hogy úgy kell nekik. Minden gyereknek szervezhetne az állam egy teljes hét nyári tábort ingyen, alanyi jogon, ugye? Két stadionból kijönne, és kijönne az anyanyelvi angol tanár is mindenhova.
    Vagyonadó. Ezt nehéz lesz beilleszteni a hazai viszonyok közé, de előbb-utóbb szükség lesz majd rá. Annak idején 1988-ban az ÁFA-t se volt könnyű bevezetni, és azt sem, hogy a vezetékes víz pénzbe kerül.
  • BlaZember
    “Ld. eredeti cikk, hogy élnek Borsodban, hogy lehet egy sérült gyereket havi 40ezerből felnevelni, és a társadalmi szolidaritás.”
    Ezek illusztrációk voltak a társadalmi érzéketlenségre az “én létezem” dobozban élő emberekre, akik egy esetleges _őket érintő_ (ők a társadalmi kisebbség ugye) adóemelésre az “én pénzemet ne adják oda a szegényeknek” szintig bírnak eljutni. A rászorulók támogatását meg lehetne oldani a most befolyó adókból is falvakban stadionok építése, utánégetett ingatlanpiac stb helyett, amiknek finoman szólva is megkérdőjelezhető a társadalmi hasznossága. Ennek nem az adórendszerhez van köze.

    Egyébként Borsodban nem csak gyerekgyárosok élnek, hanem tömegével olyan emberek is, akik dolgoznának, de nem tudnak, mert nincs mit. Vagy ha jut is nekik valami kevés, annak nagyját is elveszi tőlük az állam, hogy a jobb módúakat támogassa belőle.

  • Zoli
    Nagyon is releváns a 2009-es kalkulátor használata a többkulcsos adórendszer bemutatására.
    Ugyanis tökéletesen bemutatja a két adórendszer hatásait a nettó fizetésre.

    Az ellenzék programja a minden eltörlése ami az elmúlt 11-12 évben történt.
    Ha a kétméteres ovodás véletlen hatalomba keveredik gyorsan újra aktuális lehet a 12 éves adórendszer.

    PL Egy bruttó 500 ezres fizunál, ami azért bőven nem egy óriási fizetés manapság, így néz ki:
    (Nálunk a cégnél egyetemről jött kezdők kapnak ennyit…)

    2021:
    nettó: 332 500
    munkáltató költsége: 585 000

    2009:
    nettó: 260 000
    munkáltató költsége: 669 450

    Ez egyén szinten havi 72 500 minusz !!

    (Zárójelben jegyzem meg egy politikai ciklus 4 éve alatt közel 3 és fél millióval kisebb bért jelent)

    Még mindig nem érted, hogy ma egy 500-as bruttó annyi, mint 200 bruttó volt 2009-ben. 200 bruttó után mennyi volt az adó százalékosan?

    Amikor elköltötted, mennyi áfát adóztál még le? Bankadót, tranzakciós illetéket, kiskereskedelmi különadót, biztosítási adót és egyebet? (Ja, még egyik sem létezett akkor.)

    Tényleg szélmalomharc, hogy az emberek felfogják.

    Nem megy nekik.

    340 hozzászólás és a cikk után is ott tartunk, hogy alacsony SZJA mennyország, magas SZJA maga a pokol.

  • SzaboZ

    Értem. Tehát szerinted társadalmi érzéketlenség, hogy versenyszférában bérből-fizetésből élőként nem szeretnék még több adót fizetni. A minimálbéres vállalkozót, meg a katást ne segítsem?

    “Vagy ha jut is nekik valami kevés, annak nagyját is elveszi tőlük az állam, hogy a jobb módúakat támogassa belőle.”

    Mármint úgy veszi el a nagyját, hogy adózniuk kell?
    És a jobb móduaknak adja, akik 10x annyit adóznak.
    Értem, mesélj még…!

  • SingleDad
    Nevetek kínomban a hozzászólásokon és a poszton is.
    Elolvasta valaki, hogy mit mondott Karácsony?
    Havi 1 millió felett lenne magasabb adókulcs és 500 milliót meghaladó vagyon mértéke felett lenne ingatlanadó.
  • W.H.
    Nem írom le újra, olvasd el a két korábbi hozzászólásomat. Ha még mindig nem érted, konzultálj a magyartanároddal. Talán tud segíteni.
  • Görög György
    A magas fogyasztási adó azért logikus, mert a drogdíler is vesz benzint meg piát meg cigit, később építőanyagot is.

    Vesz autót és házat is….

  • untermensch4
    Volt már rá példa hogy fél világnyi nagy szövetségi rendszerrel a háta mögött megettek egy-két országot reggelire… de ez csak a téma kisebbik szelete. Viszont ha nemzetközi szerződés alapján a GDP X%-át el kell költeni hadászati dolgokra, abból azért több módon lehet “optimalizálni”. Amit most látunk az a külpol/diplomácia kiegészítésének a módja, deutschland gmbh kedves vásárlójának lenni alkalmasint piros pontokat ér. De azt is lehetne csinálni hogy a honvédelmi minisztérium a fizikai (és akár ilyen-olyan hadászkodási) képességek alapján tartalékos katonaként foglalkoztatja a testnevelő tanárokat (és akár más szakosokat is). A diákok meg pályázhatnak rendszeres ösztöndíjra ha jó kondiban vannak, plusz szintén díjazásos tanulmányi versenyek. Ha a tesitanárnak meg a matektanárnak a tartalékos fizujából jobb kocsira telik mint a falu menő uzsorásának, az szted mit okozhat?
  • Werner
    Magyarország egy szélsőségesen atomizált, kultúra nélküli ország, ahol az eliteket (zsidó, keresztény középosztály) kiirtották. A mai “elit” és középosztály a bicskázó zsellérek utóda, akiket Illyés megénekelt. Ezért ismeri őket és ezt az egész világot olyan jól Orbán, és ezért vezeti úgy, ahogy vezetni lehet. Többkulcsos adóról és szolidaritásról meg vagyonadóról ebben az országban (más, innen északra és nyugatra eső országoktól eltérően) botorság. Az, hogy valaki egy kulturálatlan paraszt, nem érdem. És én a magam részéről nem érzek velük semmilyen közösséget. Nem fogok vagyonadót fizetni, és nem fogok többkulcsos adót fizetni, és mindig a minimumot fogom fizetni, amit lehet. Aki itt nem ezt a taktikát követi, az önsorsrontó.
  • Kepe
    #magán egészségbiztosítás, vigyázzon mindenki aki uniqa medtopdoc biztosítást akar kötni mert lehet hogy átvágás. Szerettem volna rákos megbetegedés költségeire biztosítás kötni, ezt ajánlották! Viszont még egy listát sem tudnak küldeni a kórházakról, orvosokról akikkel szerződésben állnak. A biztosítás arról szól, hogy külföldön kezelnek rögtön ha megbetegszel, ha kötsz ilyet.Az uniqa azt mondja, hogy ők ezt csak továbbárulják. A Further biztosítónak aki a szerződésen szerepel 8 millio euró volt a bevétele 2019-ben.
  • endzsio
    “Hogy mennyit edzed a saját gyerekedet éveken át, hogy köszönjön, hogy megköszönjön dolgokat, hogy kérjen és ne csak elvegyen, hogy adjon és ne kapni akarjon, hogy ne legyen kapzsi, önző és a többi.”

    Azt képzeld el milyen sikeres lennél, ha közben a gyerek fülébe folyamatosan duruzsolnák, hogy neki jogai vannak, minden rossz a szülei miatt van, az meg, hogy rendben kell tartani a szobáját és meg kell csinálni a házi feladatát az maga a nácizmus.
    És ráadásul ezt a neked járó juttatásból tennék, mert a skandináv üzlettársad ezeket a “civileket” finanszírozná és elvárja, hogy jó képet vágj hozzá…

    Anyám, szerintem kapcsold ki az M1-et egy hétre legalább….

  • Gary
    @Dobi:
    Mindenkire, aki a kormánypártiságát az adórendszerrel igazolja.
    Eleve nagyon nehezen értem meg, hogy hogyan lehet bárki kormánypárti 2021-ben, de aki számára ebben az országban pár% SZJA perdöntő, az végképp elszomorít.

    A hozzászólás lényege amúgy az volt, hogy van, aki helyesen akar cselekedni (elvégre a választás intézményét azért kapjuk, hogy legjobb belátásunk szerint használjuk), függetlenül attól, hogy ez most kerül vagy nem kerül neki pénzbe, és van, aki anyagilag akar jól járni, függetlenül attól, hogy ez milyen következményekkel van az országra. Az utóbbi szerintem hazaárulás.

  • A jó szociális háló mérlege anyagilag is pozitív
    Azért azt érdemes lenne figyelembe venni, hogy a mélyszegénységben sorban születő gyerekek nem tervezettek, legtöbbször a szülőknek is nyűg az egész. A probléma fő okozója a fogamzásgátlás hiánya, ami kettős okokra vezethető vissza, az egyik ebből a hiános tudás, de ennél is nagyobb probléma, hogy anyagilag nem engedhetik meg maguknak.
    Az ő támogatásuk, mondjuk ingyenes fogamzásgátlási lehetőséggel, kevesebb gyereket okoz.

    Azon kívül a mélyszegény gyerekek támogatásától / nem támogatásától nem több vagy kevesebb ilyen gyerek lesz, hanem az amúgyis megszülető gyerekek lesznek más minőségű felnőttek. A már meglévő gyerekből lehet nyomortelepes, vagy munkás vagy annál is több akár.

    Ha csak a gazdasági oldalt nézzük, a nyomortelepes vagy a munkás éri meg jobban a társadalomnak anyagilag?
    Aki önző, az még ezt sem érti. Hogy az Ő saját rohadt érdeke is az lenne, hogy ezzel kezdjünk valamit.

  • SzaboZ

    “A gyerekesek támogatása helyett mehetne inkább a gyerek támogatása.”

    Egyetértek.
    A családi pótlék a gyerekek után jár, de sok “mélyszegény” család nem a gyerekre, hanem piára, cigire költi.
    (“Joga van hozzá!”)
    Ezért jobb közvetlenül a gyerekeket támogatni: erre van pl. az iskolai ingyenes étkezés, ingyen tankönyv.

    “Hány mélyszegény gyerek jár idegen tanítási nyelvű elit iskolába, vagy akár 6-8 osztályos gimibe?”

    Ez álszent kérdés: az elit sulinak rengeteg olyan feltétele van, amit a mélyszegények nem tudnak teljesíteni.
    Anyagi: hogy jutsz be Bodrogkeresztúrról a budai elit suliba? Gyalog?
    Osztálypénz, különórák, stb?
    A nehezebbek a nem-anyagi feltételek, az alapműveltség, az otthoni számítógép, könyvek.

    “Minden gyereknek szervezhetne az állam egy teljes hét nyári tábort ingyen, alanyi jogon, ugye?”
    Vannak nyári önkoris táborok. Idegennyelv tanítás is.
    A fogadókészség hiányzik.

  • Perpetuum Mobile
    Kellett ez a cikk ismét, hogy az adózás miként is van valójában.

    De az kimaradt – lehet épp nem is közvetlen ide vágó téma – , hogy azok a vállalkozók/cégek, akik milliókat keresnek havonta (bruttóban), de magukat minimálbéresként jelentik be, ehhez mérten fizetnek adót és mindenféle járulékot, ők hová sunnyogják el azt a sok pénzt, ami a zsebükben marad? Mármint könyvelés szempontjából.

    Tehát, ha egy cégnek például van két tulajdonosa, nincs alkalmazott, van 6 milliós bevétele havonta bruttóban, mennyi mindent tud elcsalni, leírni, átszámlázni úgy, hogy magukat minimálbéresnek bejelentve, sokkal kevesebbet adóznak, mint amennyit kellene nekik?

  • ReeChi
    (KSH adatokból számoltam)

    Az inflációval is korrigálva közel másfélszeres bevétele van a kormánynak 2009-hez képest.
    2013-tól kezdve a fogyasztásból történő adóbevétel folyamatosan másfélszeresére nőtt, miközben a lakossági és gazdálkodó szervektől beszedett adó az inflációval korrigálva a 2009-es bevételekkel közel azonos.
    2016-tól kezdve az uniós pénzek is sokszorosára nőttek.
    Van elég pénz, nem az adórendszert kell megváltoztatni! Persze egyszer lehet majd egyszerűsíteni meg méltányosabbá tenni.
    Valójában okosabbnak kell lenni, mint a FIDESZ és nem kell lopni!
    Az uniós bevételek nélkül is 20%-kal nagyobb az adóbevétel az inflációval korrigálva, mint 2009-ben.
    ‘Okosabban’ szedi be a mostani rendszer az adót, de sokkal rosszabbul költi el. Emiatt kell leváltani őket. Ami jó, azt meg kell hagyni, mert van jó is abban, amit csináltak.
    Aki adóemeléssel kampányol nem akar kormányt váltani.

  • Perpetuum Mobile
    Na, közben még az is eszembe jutott az adózással kapcsolatban, hogy az már milyen “fincsi”, mikor a szülők, a gyerek nevére íratják/építik/veszik a házat, lakást, kocsit, mindent is, hogy ha náluk, mármint a szülőknél beüt vmi krakk adózás, akarom mondani adóelkerülés, adócsalás miatt, akkor ne tudjanak elvenni tőlük semmit.
    Egyszóval, ez a nekem nincs semmim, mert az összes gyerekem (kiskorút is beleértve) nevén van minden is, és minimálbérrel, vagy netán kicsit a fölött vagyok bejelentve a saját cégembe, de egyébként milliókat keresek havonta……, Na ezt is meg kellene rendszabályozni valahogy.
  • Perpetuum Mobile
    , “És megintcsak miért adózzak azután amit már az adózott jövedelmemből megvettem, kiszabtak rá vagyonszerzési iletéket, és akkor még plusszban évente is?”

    Ha igazoltan adózott jövedelemből vette/építette vki a házát/lakását, akkor jogos a kérdés.

    De amikor vki minimálbéresként van bejelentve, de 150 milliós ingatlanban él és tudjuk, hogy nem az örökölt pénzből vette/építette, na őket keményen meg lehetne adóztatni.

  • 1990 óta jobboldalra, de most a Nemzeti Összefogásra szavazó
    Én azt nem értem, hogy mért szolidáris az EU meg a nyugati emberek a “lusta magyarokkal” akik azért vannak ilyen rossz helyzetben, mert “maguk tehetnek róla”?
  • hargi

    Hát gyertek, kopogtassatok, vegyetek el mindent, mint a nagyszüleim generációjával tettétek. Nevezzetek ki félanalfabéta alkoholistákat vezetőknek, ők biztosan jobban működtetik majd az üzemeket, szállodákat, miegymást. Aki megfelelő mentalitást hoz otthonról, az a semmiből is felépíti újra magát, aztán megint kezdhetitek előröl. A kitelepített “kulák” rokon gyerekei pl. az eszük és szorgalmuk révén mérnökök lettek.

  • Perpetuum Mobilenyugat
    , szerintem Magyarországon soha nem lesz normális kormány. Mert bárki került eddig hatalomra, mindegyik a saját és a sleppjei zsebét tömte meg. Lopott amennyit csak tudott.
    És tudod, mi a baj ezzel, hogy soha, senki nem vonta/vonja felelősségre ezeket a szemét mocskokat, soha, senki nem számoltatja el őket.

    Érdemes elolvasni Borvendég Zsuzsanna ezzel kapcsolatos könyveit.

    Nem tudom, hogy valaha lesz-e Magyarország egy olyan ország gazdaságilag és politikailag, amilyen lehetne.

  • Bakteriológus

    “Minden lakóingatlan, ami cégnéven van vagy nem ismert a végső haszonélvezője és nem kiadásra hasznosítják, évente 5% adóval adózik.
    Ennyi az egész. Egy hét alatt nem lenne offshore cég nevén egyetlen ingatlan sem.
    Csak akarni kellene, de látványosan nem akarják a fiúk.”=> nekem ebből az jön le hogy Te pedig akarnál egy jó kis plusz adónemet!
    A szuperbruttót is fel kéne még találni.
    A graphisoftos Bojár Gábor biztos like-olná!

    Hogy lehetne elmagyarázni az embereknek, hogy egyszer megértsék?

    A vagyonadó nem plusz adóteher lenne, hanem annyival csökkenhetne a világbajnok áfa és a munkabért terhelő adók.

    Minden normális országban van vagyonadó, mégis kevesebbet adóznak a legtöbb országban, mint nálunk.

    Nem lenne ennyire torz a magyar adórendszer, miközben NEM FIZETNÉL ÖSSZESEN TÖBB ADÓT, TÖBB MARADNA A TE ZSEBEDBEN AZ ÉV VÉGÉN:

    Most írom le csak itt vagy tizedjére ezt a mondatot nagy betűkkel és még mindig nem értik.

  • BlaZember
    Elég komolyat kéne emelni a _te személyes_ SZJA kulcsodon ahhoz, hogy a bruttód akkora részét adózd le, mint amennyit egy átlag, vagy az alatti bérből élő adózik. És akkor te még mindig tudnál élni a “támogatásokkal”, ő pedig még mindig nem. Vagyis még mindig az ő adóbefizetéseiből “támogat” az állam olyan dolgokat, ami neki nem elérhető, míg neked igen.

    A társadalmi érzéketlenség az, ha valaki ezzel nem törődik az “én létezem” zászló alatt, és csak azt az egy szempontot képes megvizsgálni, hogy _neki_ esetleg egy picit több adót kéne befizessen. De azt már kiszűri az agya, hogy úgy fizethet most kevesebb adót, hogy az alacsony keresetűek adóterheit igen jelentősen megnövelték. Akkor is így fel voltál háborodva, hogy nekik ne emeljenek adót, amikor a jó végén voltál az adóváltoztatásoknak? Felesleges leírnod, hogy 15% neki is, csak azt bizonyítod vele, hogy nem érted az egészet.

  • Belavoltam
    @untermensch4: “a honvédelmi minisztérium a fizikai (és akár ilyen-olyan hadászkodási) képességek alapján tartalékos katonaként foglalkoztatja a testnevelő tanárokat (és akár más szakosokat is).”

    Te normalis vagy? Erosen ketlem.

  • L70

    “Ez álszent kérdés: az elit sulinak rengeteg olyan feltétele van, amit a mélyszegények nem tudnak teljesíteni.”

    És ezek kőbe vésett feltételek? A felső közép feltételrendszere? Nincs lábad se, de miért nem futod a 100-at 9,9 alatt, láthattad az olimpián, nem lehetetlen, nem teljesíted a feltételeket, ejnyebejnye? Bodrogkeresztúrról nem lehet megoldani, hogy egy miskolci vagy nyíregyházi elit iskolába járhasson? Adni neki 7 váltás ruhát? Tanszereket, eszközöket a kollégiumban? Miközben Fudan egyetemet akarunk építeni közpénzen, 12 jegyű összegért?

    Ha nem akarjuk, nem is lesz sose, ha peched van, és a járdánházi cigánysorra születtél, akkor marad a fémkeresés, az uzsora, és ha jól viselkedsz és szerencséd is van, akkor lehet belőled akár még éjjeli őr egy telephelyen is, mint csúcskarrier.

  • Szamoljukmarki
    #L70
    “Hány mélyszegény gyerek jár idegen tanítási nyelvű elit iskolába, vagy akár 6-8 osztályos gimibe? ”

    Erre véletlenül pont tudom a választ!
    Minden évben kb 600 mélyszegénységben élő gyerek.
    Arany János programnak hívják, nézz utánna.
    Megyénként 1 osztály indul minden évben a legjobb középiskolákban.
    Mélyszegény gyerekek járhatnak oda, ingyen (kötelező!) kollégium, külön nevelő tanár, nyaralás meg minden.

    Kormányunk nagy tragédiája, hogy nagyon sok mindent jól csinálnak és megoldottak,
    de kommunikációban nagyon hülyék. De úgy látszik így lehet választást nyerni.

  • Szamoljukmarki
    Ami még a sok komment alatt eszembe jutott, hogy sokan nagyon negatívan beszélnek a lustaságról.
    Mi is a baj a lustasággal? Ha valami lusta léhűtő nem találja fel a kereket, akkor
    ma nem nagyon kéne vitázni a gépjármű adóról.
    Én büszke vagyok a lustaságomra. Lustaságból tanultam és lustaságból vagyok jó a szakmámban.
    Lustaságból optimalizálom a munkámat és folyamatokat a cégnél, és ez mindenkinek jó.
  • Szamoljukmarki
    #L70
    Ja, és minden kéttannyelvű középiskolában van anyanyelvi angol tanár, tudtommal.
    És még stadionra is maradt pénz. 🙂
  • Hollós

    A tulajdonos általában a minimálbér duplájára van bejelentve, így 15% SZJA-t megfizetve veheti ki a nyereséget osztalékként a cégből. De, a nyereséget előtte 9% társaági adó terheli és iparűzési adót is fizetni kell. Okosabb megoldás nyugdíjas rokon bejelentése, mivel neki jövedelemként lehet kifizetni 15% SZJA-val a bevételt, ami költségként csökkenti a társasági adóalapot is. Ezt lehet fokozni bérleti díjjal is, ami szintén 15% SZJA-val adózik.
    Kb. ezek jelenleg a leggyakoribb, legegyszerűbb teljesen legális módszerek. Egyéb megoldások is vannak, akár a személyautó ÁFA levonása nyíltvégű lízing esetén (10 mFt feletti bruttó értékű autók szinte csak így jönnek ki a szalonból), vagy beruházási kedvezmények, de a céges adózást ne is keverjük ide, mivel az átlagembert összezavarja. Egy 15 mFt értékű autóval ÁFA körben kb. 5 év alatt 5 mFt adót lehet spórolni (ÁFA+TAO).
  • Csaba
    Milyen érdekes….a kommentelők többsége ugyanazok az emberek, akik máshol mindig leírják, hogy milyen tökéletes arányban fektetik be a jövedelmük 60%-át, amit minden hónapban félretesznek.
    Mert természetesen önképezték magukat pénzügyekből, és tökéletes önfegyelemmel végre is hajtják a Megtakarítás Szent Folyamatát.
    Most meg egy szögegyszerű állítást nem képesek megérteni az adózásról, még tizedik ismétlés után sem.
    Folyton kibújik a szög a zsákból ezen a blogon, és még mindig ugyanaz a műsor megy. Hazudozó fotelhuszárok hemzsegnek, csak azt nem tudom, hogy otthon, egyedül, maguknak is azt hazudják, hogy ők királyok? Vagy csak itt megy az előadás?
    A kérdés költői volt…
  • Hollós

    Neked és a többi országlenéző-nyugatfetisizáló háborgónak ajánlok néhány hosszabb-rövidebb beszélgetést német, angol, francia (vagy szabadon választott) “átlagpolgárral” az ottani “munkásosztályból”, hogy újra tudjátok értlmezni az “átlagparaszt” kifejezést.
    Komolyan elhiszitek, hogy külföldön magasabb az átlag IQ, mint idehaza?
    Ez valami kifordított nácizmus a saját országotokkal szemben?
    Aki nyugatra vagy a nyugati társadalomba született, az okosabb, inteligensebb, stb.?