Hogyan mondjál nemet az ügynöködnek?

Ivánt hívta egy ügynök, aki az egyik nagyon jó barátjától kapta meg a telefonszámát. A jó barát nagyon elégedett az ügynök szakértelmével és szolgáltatásaival, ezért bátran ajánlja őt Ivánnak. Legalábbis ezt mondta az ügynök a telefonba, aki mindenkitől kifacsar legalább öt telefonszámot, hogy tudjon keresni új kuncsaftokat.

Iván nagyjából sejtette, hogy mit remélhet, de azért belement a találkozóba, hátha nem unit linked biztosításokat akarnak rásózni.

Az első találkozó szigorúan igényfelmérés volt, termékekről szó sem esett. Kikérdezték Ivánt az anyagi életéről, terveiről, szükségeiről, családi helyzetéről, kitöltöttek egy sokoldalas tudományos kérdőívet, sok ábrával, grafikonnal és táblázattal, amit az ügynök elvitt mély tanulmányozásra, hogy csakis a legjobbat ajánlja.

El nem fogjátok hinni, a tudományos elemzés, amelyhez kellett egy hét, hogy elkészüljön, pont azt adta ki, hogy Ivánnak unit linked biztosításra van szüksége, de nem is egyre, hanem mindjárt háromra.

Elhangzottak a költségek is látszólag korrekt módon, két biztosításnál 1-1%, a harmadiknál 2% költség évente.

Ivánnak volt annyi esze, hogy nem mondott azonnal igent, hanem hazament, kicsit utánaolvasott és lám-lám, a biztosítások TKM mutatója bizony nem 1%, meg kettő, hanem 4,5-5,7% még 20 éves távnál is, ami szimplán rengeteg. (Hogy miért, arról utoljára itt írtam.)

Mintha az ügynök valami alternatív termékek költségeit és kötöttségeit ismertette volna.

Most fő a feje, mert valahogy nemet kell mondania hétfő este az ügynöknek és kérdezte, van-e valami ötletem, hogyan mondjon nemet gyorsan és fájdalommentesen.

Jó hírem van, erről már írtam itt: Így szabadulj meg az ügynöködtől

Ebben a cikkben elolvashatod, hogy a leghatékonyabb, sőt talán az egyetlen hatékony módszer az úgynevezett elakadt lemez technikája, ahol nem kifogásokat keresel, hanem mindenben igazat adsz, de nem kéred a terméket. Ha kifogásokat kezdesz el keresni, az ügynök a kifogásaidat már százszor hallotta és kétszáz ellenérve van ellenük. De azzal nem tud mit kezdeni, ha mindenben igazat adsz, de akkor sem kéred. Olvasd el a fenti cikket a pontos technikáért.

Ami tanulság lehet még ebben a történetben, hogy ne ülj fel a nagy tudományos színjátéknak, a mélyreható “pénzügyi analízisnek”, az egy hétig tartó kiértékelésnek, ez mind csak mókusvakítás. A vége úgyis az lesz, hogy kössél unit linked biztosítást, amint látod ne egyet, hanem mindjárt hármat is. Az analízis és a többi csak azért van, hogy elaltassanak, hogy hosszú tudományos elemzés után csak nem ajánlanak olyan terméket ami nem a legjobb a számodra?

De. Mindig ez lesz a vége, körítés ide vagy oda. Tanulj Iván példájából és soha ne mondjál igent egyetlen ajánlatra sem azonnal, akármennyire is sürgetnek. (Tudják, hogy ha elkezdesz gondolkodni, akkor könnyen elúszhat az üzlet.)

Kérj el minden dokumentumot és konkrét leírást és vidd haza tanulmányozni. (Ha akármilyen kifogással nem akarják odaadni, akkor tudd, hogy a legjobb, ha azonnal elköszönsz. Gyakran hallom, hogy nem akarják odaadni szerződéskötés előtt az anyagot azzal a kifogással, hogy azzal neki el kell számolnia, csak annak adhat, aki aláírta a szerződést. Annak is csak utólag persze.)

Ha valamit nem értesz, vagy nem vagy benne 100%-ig biztos, hogy jól érted-e, akkor kérj tanácsot olyantól, aki ért hozzá és nem érdeke, hogy rád sózza azt a terméket. Ha nem ismersz ilyet, vagy pénzbe kerülne és annyit nem ér, akkor inkább mondjál nemet az ajánlatra, abból biztos nem lesz bajod.

Ha biztos vagy benne, hogy teljesen érted a dolgot, akkor is aludj rá legalább 10 napot. Semmiről nem maradsz le, ha adsz magadnak 10 napot, hogy gondolkodj róla és utánaolvassál, hogy biztos ez-e a legjobb megoldás  a számodra.

Ha szeretnél többet tudni a pénzügyekről, gyere el az Akadémiára, hamarosan indul a következő.

Valódi pénzügyi tanácsadásra van szükséged, eleged van már az ügynökökből? Kattints a linkre további információért.

Olvasd el a többi pénzügyekről szóló írást is a kiszamolo.hu oldalon.

Ha szeretnéd tudni, hogy új poszt jelent meg a blogban, jelölj be minket a facebookon:www.facebook.com/kiszamolo vagy RSS-en

Share

77 hozzászólás

  • Szása

    Lehet, hogy jobban keres mint te vagy én vagy együtt. Akkor miért menne másik munkahelyre? “Így járt.” 🙂
  • Kiszamolo
    Tehát ha valaki csaló és másokat átver, akkor ez az áldozatok hibája, miért hagyták magukat átverni.

    Igazad van, milliárdokat spórolunk ezzel a hozzáállással, itt van mindjárt a Questor ügy a maga 170 milliárdjával, hogy csak egyet említsek csak az idei termésből.

  • Igazad van, a megvető cinizmus a helyes hozzáállás – ti. erre vonatkozott a megjegyzésem. Szerintem méltatlan önmagunkkal szemben ez a szint, ráadásul sokat nem tesz hozzá a posztban leírt probléma megoldásához. Továbbra is tartom, a “Hogyan mondj nemet” kérdésre a “Légy suttyó!” válasz visszatetsző, és Iván nevű ismerősöd nyilván nem is fogja hasznosnak tartani.
  • Györgyi
    Alapból nem hiszek senkinek, aki bármilyen terméket el akar adni. Szóval nálam ezek az ügynökök már a küszöbön sem jutnak túl, akármilyen barát ajánlásával jönnek.
  • Györgyi
    Amúgy meg már a telefonban szoktam mondani, hogy mondja meg a termék/szolgáltatás nevét, majd megnézem neten, hogy érdekel-e, és jelentkezem az adott cég ügyfélszolgálatán, ha igen. Sokszor már itt lebuknak. Egyszer valaki a T-Com-on belül akart ránksózni valami új csomagot. Az adott csomag nem is létezett a cégnél. Mikor erre felhívtam a figyelmét, hogy hahó, a neten erről egy szó sem esik, akkor bökte csak ki, hogy hát igen, ők egy másik cég, de mivel őket nem ismerik, gondolták, a már ismertre hivatkozva jelentkeznek be telefonon, hátha úgy fogadják őket. Hát lehet, hogy másnál bejön a hazudozás, nálam nagyon nem.
  • Mrs.Colombo
    En szepen megmondtam a probalkozonak, miutan atkuldte emailben a kalkulaciot, majd en is atszamoltam, hogy ” koszonom nem kerem, nagyon draga termeknek tartom” es azt is hogy ” biztos hogy nem fogom megkotni”. A visszautasitas utan is, azota minden szerdan telefonon beprobalkozik…( nem veszem fel)
  • Mate12345
    Jól sejtem, hogy O betűvel kezdődött a hárombetűs cég neve és volt benne középtájt egy V-betű is? 😀
  • Zsolt
    Ezt a csontot szeretjük rágni. Ha annyira jó a nyugdíjbiztosítás, miért nem ajánla az ügynök olyan egyszeri díjas nyugdíjbiztosítást, amire lehet eseti díjat befizetni, amire vonatkozik az adójóváírás?
    Az egyszeri díj költsége 1% Az estei díjé 0,7%
    A jutaléka 1%.
    Jó az ügyfélnek? Igen, mert akkor fizet, amikor van pénze.
    Jó az ügynöknek? Nem mert kicsi a jutaléka.

    A minősített pénzügyi tervező képzés elérhető a Bankárképzőnél. 3 félév 750 000 Ft költséggel. Európai szintű képzést ad.

    Hány biztosító küldi ide a tanácsadóit?
    Ha nem akkor a felirat a névjegyen: X Biztosító értékesítője.

  • Eltévelyedés
    Borzasztó egyszerű nemet mondani nekik:
    “Nem”

    És kész! Nehogy már én érezzem kellemetlenül magam.

  • Kiszamolo
    sajnos a képzés nem három félév, hanem csak három hónap, sőt 12,5 nap igazából.

    előtte még van egy másik képzés, de az is csak pár nap.

    Három félév az EFFAS, de az 1,5 millió.

  • Jenő
    Bocs, hogy magamra reagálok – ha senki –
    //kiszamolo.hu/hogyan-mondjal-nemet-az-ugynokodnek/#comment-57259
    ill. //kiszamolo.hu/hogyan-mondjal-nemet-az-ugynokodnek/#comment-57261

    Azt mondjátok, hogy atomerőművet is úgy vennétek, hogy megnézitek a honlapon a paramétereket, esetleg felhívjátok az ügyfélszolgálatot, aztán csak megnyomjátok a buy gombot? Ugyan már; szerintem teljesen oké, hogy bizonyos nagy értékű ajánlatoknál jó ha van némi ‘human touch’ az értékesítési folyamatban.

    A másik példám, amit értékesítőkkel értékesítenek sikeresen, angol nyelvű vállalati szoftver; a csávó, aki kifundálta az ért. rendszerüket és 100 millió dolláros forgalmat bonyolított, írt is róla egy Amazon bestsellert (Predictable Revenue: Turn Your Business Into a Sales Machine with the $100 Million Best Practices of Salesforce.com)

    Oké, de hogy fordítsuk fentieket magyarra egy magyartanárnak?

  • Uff
    Kitűnő poszt. Mindenkinek kötelező olvasmánnyá kellene tenni. A mókusvakítást pedig ideje lenne a Btk-ba tényállásként rögzíteni és börtönnel sújtani.
  • nincsugynokom
    Nincs ügynököm. Az ügynök azért van, hogy pénzt keressen rajtam, tehát nem kell ügynök, minek. A tényleg jó ajánlatot ő játszaná meg, és bolond lenne az ötletet terjeszteni. Viszont egg komolyabb pénzügyi ajánlat ma már fent van a neten. Ami nincs fent, az komolytalan, jobb is ha nem tudunk róla.
  • fifibá55
    Kár, hogy aki a címben feltett kérdésre nem tudja a választ, vagy rossz választ ad, az nem olvassa a Kiszámolót. Ennyi.
    Egyébként lehet fényezni magunkat, de ahogy már írták, ezek a dilettáns szerencsétlenek sem jókedvükben kínozzák magukat és kínoznak minket. Nem bántó módon lekoptatni, és nem táplálni újabb kontaktokkal – egy idő múlva megy magától bibliát/parfümöt/gluténmentes vizet árulni.
  • Attila
    ZoltánH: Nagyon lényegre törő. Én ki szoktam még egészíteni a mondandómat, ha valamilyen ügynök hív, hogy pontosan milyen cégtől hív, és addig kérdezgetem, amíg egyszer végre érthetően elmondja. Ha cégtől hívtak, megkérdezem honnan van meg a telefonszámom. Erre a válaszuk általában olyasmi, hogy nyilvános adatbázisból. Erre én közlöm, hogy az adatvédelmi törvény alapján, nyomatékosan kérem, hogy töröljék az összes adatomat az adatbázisaikból, mert nem adtam engedélyt az ilyen jellegű megkeresésékre. Ha mégegyszer felhívnak, feljelentést fogok tenni, felhatalmazás nélküli adatkezelés miatt. Mondjuk van amikor nem is tudom végigmondani, mert lerakják a telefont.
    Kb. 8 hónapja volt egy nagyon jó fogadott hívásom (nem cégtől, hanem egy szóló ügynöktől), az 5. perc után én ajánlottam befektetési terméket az ügynöknek. És még azt sem kellett megkérdeznem, kicsoda William Bengen.
  • Usespanner
    Kandúr,
    Igazad is van, a törvény hibája, hogy nem szabályozta évekig a piacot, nem az ügynöké.

    Teljesköltség-mutató, pontos leírás a jutalék mértékéről, figyelmeztetés a kiemelt kockázatokra (árf. ingadozás, devizakockéázat) és ha valaki ezek ellenére is megköti a biztosítást, az ő hibája.

    Ugyanezt kéne tenni,. ha valaki mondjuk ETF-et vesz brókernél (az alapkezelési költség, a TER rejtett költség jelenleg).

  • jami
    Hogyan mondjunk? Simán. Nem kérem, töröljék az adataim.
    A minap oda jutottam egy észlénnyel, hogy ő tette le a telefont, mivel nem voltam hajlandó megmondani, épp hol lakom, cserében kíváncsi voltam, miért érdekli.
    És igen, nem mellesleg azért váltottam kötelezőt, mert ugyanonnan hívtak fel nagyszerű ajálnlatokkal. Elégedjenek meg azzal a pénzzel, amit önként adok.
    Azt meg külön utálom, mikor munkaidőben hívnak. A gyerekeim; némileg munka miatt felveszek idegen/nem kijelzett számot is megbeszélések között – hát marhára nem UL ajánlatokra van időm; az külön vicces, mikor megsértődnek, hogy nincs felesleges 10 pecem, fél órám délután/hétvégén. Már hogy lenne?? Azért szabadidő, mert akkor pihenek.
  • Tristis
    Ez most nem lesz humánus, de nem is érdekel különösebben. Mindenkivel úgy kell bánni, ahogy azt megérdemli.

    A kedvenc technikám, amikor felhív egy ilyen okos és megkérdezi, hogy van-e pár percem. Mire azonnal közlöm, hogy természetesen van és hogy minden érdekel, kérem mondja el részletesen. Ezután lehelyezem a telefont az asztalra és fél óra múlva megnézem meddig bírta! 🙂

    Második variáció, ami több erőbefektetést igényel az az, hogy egészen egyszerűen megalázom tudásában és teljesen kikészítem agyilag.

    Harmadik variáció; egész egyszerűen ganéjnak titulálom és kiejtem, hogy ilyen hülyékre akkor se lesz időm, hogyha 30-szor újjászületek.

    A szemét az szemét és nem is érdemli meg, hogy másként bánjunk velük. Múltkor véletlenül összefutottam egy providentes észlénnyel (határeset). Mire kellett neki a pénz, amit ebből keresett?! Egy 800.000 Ft-os fényképezőgépre. Ennyit ér az erkölcs…

  • Zabalint
    Egyszer úgy elvitatkoznék egy ilyen ügynökkel 🙂
  • Ptur
    Egy pár éve a modoros blogon megénekelték már ezt a pénzügyi tanácsadó témát:

    modoros.blog.hu/2010/03/22/a_penzugyi_tanacsado

    Ennél zseniálisabban azt hiszen nem is lehetne bemutatni ezt az embertípust:)

  • Zsolt
    Minősített Befektetési Tanácsadó képzés

    13.5 nap 13 modul három hónap alatt ára 275 000 Ft
    Viszga:75 000 Ft

    Európai Pénzügyi Tanácsadó

    12.5 nap három hónap alatt ára 275 000 Ft
    Viszga:75 000 Ft

    Én erre gondoltam.
    Az Effas az már a csúcs:-)

  • Uff
    Tegyük azért hozzá, hogy Unit-linked nem ördögtől való találmány, csak éppen nagy valószínűséggel drága megoldás lehet a célunk eléréséhez, más alternatív megoldásokhoz képest.

    Ezt a felárat azoknak érdemes lehet megfizetni, akik önmagukban nem bíznak, saját magukat fegyelmezetlennek, megbízhatatlannak ísmerték meg addigi életük során. Számukra nagyon erős fegyelmező eszköz lehet az a veszteség, amit az idő előtti kiszállással el lehet szenvedni, és sosem érik el az eredeti célkitűzést.

    Ezért talán mégiscsak tovább fizetik a megtakarítást az eredeti szándék szerint, és ha drágábban is, de lesz felhalmozott megtakarításuk sok év után.

    Aki pedig fegyelmezett, és esze is, ideje is van arra, hogy törődjön rendszeresen a megtakarítása hozamának optimalizálásával, az persze hogy a végén olcsóbban jön ki.

  • Gejza
    Ezt a mellébeszélést nem értem. Havonta keresnek, hogy nyertem X terméket, erre annyi a válaszom: Köszönöm de túl drága nekem az ingyenes ajándék. Ebből értik, hogy nem tudnak bepalizni. A biztosítóktól is keresnek, erre meg: Köszönöm UL biztosítást nem kötök, mert nem éri meg. Miért? Mert így gondolom. Tudni kell nemet mondani, nem pedig mellébeszélni, mindenkinek sokkal jobb lenne.
  • Egy másik Zoltán
    Mi is történik, ha aláírtad az ajánlatot?
    A közvetítő pénzt nem vehet át, viszont az aláírt ajánlatot át kell adnia.
    Te átveszed és annyiszor olvasod át a feltételeket, ahányszor csak akarod, annak mutatod meg, akinek csak akarod.
    Ha mindent megértettél, csak akkor utalod át az esedékes összeget.
    Ha valami nem tetszik, vagy nem világos, akkor mehet a kukába.
    Az ajánlat aláírása nem kótelez semmire.

    Amennyiben kêsőbb gondolod meg magad, még akkor is van lehetőséged visszalépni, ha a kötvény átvételét követően 30 napon belül írásban felmondod a szerződést. Igaz ekkor egy pár ezer Ft-os kötvényesítési költséget felszámolnak.

  • Zsolt

    Az ajánlat ajánlati kötöttséggel jár./Lásd PTK./

    30 napon belül el lehet állni tőle költség nélkül, de ezt írásban kell jelezni.
    Tehát nem igaz, hogy elég a kukába dobni.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Ha a kötvényt megkapja, amit a biztosító az ajánlat alapján állít ki,többnyire, akkor már csak a kötvényesítési költség kifizetése után szabadulhat az ajánló!
    Ezt is határidőre kell benyujtani a biztosító felé.

    A helyes út:

    Az ügyfélnek először oda kell adni a feltételeket.
    ,Ha elolvasta és kérdései vannak, válaszolni kell rá.
    Be kell mutatni az adott biztosítás költségeit, azok mértékét.
    Elmondani, hogy milyen más alternatívák vannak
    Ezekhez képest az ő speciális helyzetében miért az UL a megoldás 🙂

    Ha a tájékozott ügyfél az UL-t választja, utána kell kitölteni az ajánlatot.
    Milyen hülyeség az, hogy először aláírok valamit, majd utána tudom meg, hogy mit írtam alá?

  • Zsolt
    Folytatás

    Jellemző, a hozzáállásra. Mindaz, amit írtam fent az benne van a biztosítás feltételeiben.
    Szerintem valaki azért tanácsadó, mert jobban ért az adott területhez, mint az ügyfél.
    Az ügyfél azt mondja: “Nekem megéri megbízni benned, mert megtakarítom az időt, amit a te területed megtanulására kellene szánnom.
    Inkább fizetek neked, te pedig a maximális gondossággal az én érdekemben jársz el.
    Ha ez nem így van, akkor megkérdőjelezhető a tanácsadó léte, szüksége.
    AzzaL kellene kezdeni, hogy betéve megtanulja a tanácsadó az általa értékesített termék feltételeit. Aztán a konkurenseket is.

    Komolyan, ezek pénzügyek, itt tények vannak, és nem mesedélutánt kell tartani!
    A konkrét biztosítás feltételei, és kondíciós listája alapján kiszámolható 20 évre minden költsége. Egy sima beképletezett excellel az egész megtervezhető.
    Miért is kell elhallgatni az ügyfél elől, hogy mit vesz?

  • Zsolt
    Folytatás 2.

    Ja, lehet, hogy így nem venné meg? Ezt mondta egy ING-es üzletkötő:
    Ilyen részletesen nem szoktam elmondani…
    Ha elmondanám, meg sem vennék

    És itt a gond. Nem hisznek a saját termékükben. Illetve tudják, hogy van jobb, de a magasabb jutalék miatt nem azt ajánlják.

    Miért nem kínálnak pld. egyszeri díjas nyugdíjbiztosítást.

    Generali Aranyszárny g60 E Egyszeri díjas. kezdeti költség évi 1% 10 éven át vonva az egyszeri díjból. Tehát összesen 10%
    Eseti befizetés bármikor fizethető 10 000 Ft-tól 1% árfolyamkülönbözettel.
    Az egyszeri és az eseti díjra is jár az adójóváírás.
    Biztosítási része:
    Baleset
    Betegség
    Együtt a kettő
    Egyedi összeállítás.

    A jutaléka? Kb az egyszeri díj 1%-a!

    Vajon miért nem ajánlják? 🙂

    Ha valaki a biztosítóban bízik inkább, annak jó lehet.
    S nem cseszegeti senki a díjelmaradás miatt, ha nincs éppen pénze.

    bocs hosszú voltam