Ideje árat emelned
Felhívtam a klímásomat tegnap, kifakadt, hogy februárban annyi munkája van, hogy nem győzi. Mondtam neki, hogy nem baj az, legalább meggazdagodsz. Erre csak felsóhajtott, hogy bár úgy lenne.
Nyelvtanár ugyanez. Egyszerűen folyamatosan kell elküldenie az új tanulókat, mert nincs szabad ideje újakat fogadni.
A gyerek jár tornára, ott is ez a baja a hölgynek, aki tartja az órát: nem tud már újakat fogadni, hosszú várólista van.
S még hosszan sorolhatnám, hányszor találkozom ilyen emberrel, szinte hetente.
Ilyenkor mindig elmondom nekik, hogy ha több a munkád, mint el bírod látni, akkor árat kell emelni.
Ha 25%-kal árat emelsz és ezért eltűnik az ügyfelek ötöde, fillérre ugyanannyit keresel, mint eddig, jóval kevesebb munkával és lesz lehetőséged újakat fogadni.
Ha megint tele lesz a naptárad, megint árat emelsz.
Ha a klímás februárban túl van terhelve munkával, akkor vagy nagyon jó szakember, vagy túl olcsó, vagy mindkettő egyszerre.
Ha a beszerelésért eddig 35 ezret kért, akkor emelje fel 50 ezerre.
42%-kal nő az összeg, amit naponta megkeres. Egy klíma pedig ha 250 ezer forint, akkor beszereléssel együtt volt eddig 285, most lesz 300 ezer forint. 5% különbség a végén.
Lesz bárki, aki ezért nem kéri?
S ha a vásárlók harmada ezért az áremelésért hagy el, még mindig többet keresek, mint eddig, kevesebb munkával.
(Oké, a számolás kicsit komplikáltabb, mert a szerelési anyagköltség és a segítő munkabére is csökken arányosan, tehát mivel a bevétel nőtt, az anyagráfordítás csökkent, így 42%-nál is több a haszon. Viszont a másik oldalon keres magán a klímaeladáson is, az viszont csökken, ha kevesebb klímát ad el. De azért lehet érteni, mit szeretnék mondani.)
A gyerekek szülinapi tortáját is mindig egy helyről, egy hobbi cukrász anyukától vesszük. Olyan nevetséges pénzeket kér érte, hogy mindig kioktatom, hogy ennyiért nem szabad dolgozni. (Szükségük van erre a pénzre, csak részben hobbi a sütögetés.)
Egy 14 ezer forintos nagy tortán keres talán kétezer forintot?
Mondtam neki, hogy adja 16 ezerért, a kiadása nem változik, az eddigi kétezer forintos profitot megduplázta.
Ha a vásárlóinak a fele eltűnik, még fillérre ugyanannyit keres fele annyi munkával. S pont az a fele fog eltűnni a vásárlóinak, amelyik erősen árérzékeny és akin nem is lehet soha keresni. (Az árérzékeny vevő attól még nyaralhat a Maldív szigeteken, magától nem, csak tőled sajnálja a pénzt, tehát nem feltétlen jelent szegényt az árérzékeny kifejezés.)
(Soha ne akarj olcsó lenni, mert akkor az olcsó embereket fogod összegyűjteni, akik semmiért nem akarnak vagy nem tudnak fizetni. S ők fognak ajánlani az ő olcsó ismerőseiknek és akkor haszon nélkül fogsz feleslegesen sokat dolgozni.
Neked jónak kell lenni, nem olcsónak. Mindig lesz egy nálad is olcsóbb, azzal soha nem fogsz jó ügyfeleket szerezni.
Ha jó vagy, nem olcsó, akkor azok az emberek fognak ajánlani az ő saját ismerőseiknek, akiknek van pénzük és a minőség fontosabb számukra az árnál.)
Merd megkérni az árad! Gyakran az emberek kisebbrendűségi érzés miatt nem mernek többet kérni, azt gondolják, hogy ők ennyit érnek a piacon.
De hát sorban állnak nálad az emberek, nem győződ a munkát!
Ez a legbiztosabb jele annak, hogy többet érsz, mint kérsz érte.
S ha te nem becsülöd magad, más sem fog. Ha te az olcsó gyógytornász vagy az árad alapján, ezt is fogják gondolni rólad az emberek.
A tornatanárnőnek is mondtam, hogy emeljen árat, mert annyiért nem dolgozunk, amennyit ő kér. Emelt bő 30%-ot, azt mondta, több a jelentkező, mint eddig.
Az emberek azért veszik meg a drága mosószert és fogkrémet, mert az gondolják, biztos jobb is, ha ennyivel többe kerül. Ugyanígy gondolkodnak ám a szolgáltatásokról is!
A korrepetálós tanárnak is én mondtam, hogy ideje lenne árat emelni, régóta kér ennyit, úgyhogy mostantól legyen több.
Ne legyél mulya, ne legyél kishitű, ne higgy túl keveset magadról és ne legyél balek.
Ha te 15%-kal többet fizetsz a boltban, mint egy éve, ne dolgozz annyiért, mint egy éve.
Van, aki azért nem emel árat, mert mi lesz a szegényekkel, akik nem tudják kifizetni. Hallottam ezt már sokszor pszichológustól, gyógytornásztól, logopédustól és hasonló személyektől.
Ilyenkor elmondom nekik, hogy a szegények a 8 ezer forintos pszichológust vagy fejlesztő pedagógust sem engedhetik meg maguknak. Viszont az ügyfelek nagy részének mindegy, hogy 12 ezret vagy 14 ezret fizet egy pszichológusért havonta kétszer.
Ha szeretnél jót tenni a szegényekkel, akkor emeld fel a díjad azoknak, akik ki tudják fizetni és minden pénteken ingyen vagy nagyon olcsón dolgozz azoknak, akiknek még az alacsony díj is túl drága. De ne dolgozz tehetőseknek azért olcsón, hogy a szegények is ki tudják fizetni.
Amit te adsz, ugyanolyan érték a számukra, mint bármilyen másik szolgáltatás, autószerelés, villanyszerelés, tanácsadás vagy bármi.
Most egyébként is tombol az infláció, az emberek szó nélkül lenyelnek akár 20-30%-os áremelést is. Úgyhogy érdemes megragadnod a lehetőséget.
Kapcsolódó cikk:
S még valami: ha olcsó vagy és még sincs ügyfeled, akkor két dolgot csinálhatsz rosszul.
Az egyik, hogy csapnivaló szakember vagy. Nem baj az, a baj akkor van, ha nem akarod, hogy ez megváltozzon. Tanulj tovább, képezd magad, gyakorolj.
A másik, hogy a marketinged pocsék. Akkor csinálod jól a marketinget, ha annyi ügyfeled van, hogy te válogatsz, hogy kinek akarsz dolgozni és kinek nem.
De ez már egy másik nagy téma.
Röviden: ha túl sok a munkád, az azt jelenti, hogy túl olcsón dolgozol. Emelj árat, ne legyél szívbajos és hidd el, tényleg sokkal többet érsz, mint te azt gondolod magadról. Ne olcsósággal akarj munkát szerezni, mert azzal csak Olcsó Jánosokat fogsz magad köré gyűjteni. Legyél jó és akkor majd azok jönnek, akiknek a minőség fontosabb, mint az ár.
Online oktatás a pénzügyekről. 15 órányi anyag, nézz bele ingyen.
Valódi pénzügyi tanácsadás termékértékesítés nélkül csak 45 ezer forint.
40 millió forintos életbiztosítás havi 5.990 Ft-ért, életkortól függetlenül
Sajnos ez van, azt mondja a villanyszerelő, hogy 40.000 lesz az adott dolog, tavaly 20.000 volt, mit csinálsz? hívsz másikat?
Aki meg a saját témája szakértője, az nem mer/akar drágán dolgozni, mert jót akar az ügyfeleknek és minél több emberhez el akarja a minőséget juttatni (legalábbis ezt látom mögöttes oknak, de jól leírja Miklós mi ezzel a baj).
A mikrovállalkozásoknál ez egy nagyon gyakori gond.
A napelemes cég konkrétan egy év alatt duplájára emelt, és így sem győzik az állami ingyen pénz miatt. Jó világ van, kíváncsi vagyok, meddig…
Sokan úgy élnek, hogy egy havi bérük egy havi megélhetésüknek felel meg, aminek semmi értelmét nem látom. Mások több havi megélhetésüket is megkeresik egy hónap alatt, de közben leamortizálják az egészségüket, ráadásul hülyeségekre költik (vagy az ő pénzét mások) a megkeresett pénzt. Ennek sincs sok értelme.
De ez már egy másik nagy téma.”
Lehetne ez a következö cikk temaja 🙂
Viszont ami érdekes volt, hogy eddig se volt olyan hogy felhívom, hogy másnap mennék, várólista volt, 1 héttel előtte be kellett jelentkezni. Ennek ellenére ezt a pár száz forintos emelést olyan félve mondta, meg 2 hónappal előre bejelentette.
Én is agyalok rajta hogy tudnék árat emelni, nekem azért nehezebb kicsit, mert néhány fix ügyfél van, a nagy ügyfélnél 10%-ot már említettem, a kicsiknél nem tudom mit lehetne. Ha emelek 10%-ot és 50 helyett 55 ezret kérek azzal nem igazán vagyok beljebb, ha 30%-ot még az is csak 15 ezer forint, aztán jön a rossz szájíz.
De a cikk nem erről szól.
“Sokan úgy élnek, hogy egy havi bérük egy havi megélhetésüknek felel meg, aminek semmi értelmét nem látom. ”
Valóban. Szó szerint milliárdnyian… ők a hülyék. Egyenek rizs helyett ciánt? 🙂
Csak trollkodok, mert értem a felvetést, de nyílván többféle élethelyzet van. Adott esetben ha a választásod az, hogy 1havi megélhetésnyi bér/hó, vagy 0 bér per hó, de akkor éhen hal(nak) a gyereke(i)d, akkor hogy döntesz?
De szerinten nincs rá álalánosan érvényes IGAZSÁG (mint ahogy máshol sem), úgyhogy nem várnék a helyedben értelmes és magadra vonatkoztatható javaslatot. 🙂
De hátha mégis, engem is érdekel, ki mennyire taksálja az idejét.
Ha nem emelsz, de tehetnéd, balek vagy, ebből felesleges morális kérdést csinálni. Az ár-bér spirált nem neked (random kisvállakozó) kell megoldani, hanem a jegybanknak és a fiskális politika irányítóinak. Jelen esetben, bevállalva az esetleges recessziót is, ki kell szívni az elmúlt 10 évben bepumpált pénzeket a gazdaságból, magas kamatokkal megfogni az inflációt, és meg kell kezdeni a szanálását a rengeteg hitellel a víz felett tartott életképtelen cégnek is.
S mi lenne, ha elolvasnád a cikket is? 🙂
Segítek, innen olvasd főleg: “Van, aki azért nem emel árat, mert mi lesz a szegényekkel, akik nem tudják kifizetni”
Azt tudja valaki, hogy a közzétett svájci inflációs adat mennyire igaz? A neten az elmúlt 10 évre, évente (-1,4) – (+1,5%) -os adatot találtam, így a CHF jó értéktartó, menekülő eszköz lehet (most is, mint hagyományosan). Az inflációs különbségnek pár éves távlatban meg kell látszódnia a CHFHUF árfolyamban is. Vagy Svájcban is lehazudják?
De tudom, van aki szerint ez lúzerség… Nem vagyunk egyformák. 🙂
Mikozben jon az arberspiral a dolgozoknal, de nem tudsz emelni multi fele feltetlenul.
Ez nem így működik. Ha minden tanár és úszásoktató olcsón tartja az óráit, akkor is kimaxolódik az idejük, így egy idő után nem tudnak több gyereket fogadni, ezért nem kap több gyerek magán nyelvórát, illetve úszás oktatást, hanem a szülők talpraesettségén és kapcsolatain múlik, hogy ki kap magánórát, ami általában amúgy is korrelál az anyagi helyzettel.
Ellenben ha a piaci helyzet, terheltség alapján emelnek a tanárok, akkor jobban megéri, többeknek megéri magánórát tartani, akkor többen lépnek be a kínálati oldalon a piacra, mert jobban megéri magántanárkodni, magán úszóoktatást csinálni, és persze ezen belül lesznek olcsóbbak és drágább tanárok is, attól függően kit tart jobbnak a piac.
Valójában épp a nem emelünk árat, mert a szegényekkel mi lesz mentalitás tartja tartósan szegényen a közösséget.
Mondjuk az, aki annyit fektetett bitcoinba, mint Miklós, az ki is tudja fizetni. 🙂
Ja, szoktak csodálkozni az emberek, hogy én, a vevő mondom, hogy kérjen tőlem is és másoktól is többet. De örülök, ha valaki sikeresebb lesz, nekem meg nem kerül olyan sokba pluszban. A többi ügyfele meg úgysem tudja, hogy én beszéltem rá az áremelésre. 🙂
Próbáljon már valaki 25 év villamos fejlesztőmérnöki tapasztalattal állásra jelentkezni valami multihoz.
Felveszik azt, aki a legkevesebbet kéri oszt kész…
Áremelés – csökkenő ügyfélkör – kényelmesebb megélhetés, OK.
De mondjuk még így is túl sok a munka.
Újabb áremelés – megint csökkenő ügyfélkör – még inkább kényelmesebb megélhetés, OK.
Paftarítye, amíg beáll a piacgazdasági egyensúly.
Borzasztó magas árak – kicsi ügyfélkör – rendkívül kényelmes megélhetés. OK.
De ki fogja felszerelni a klímáját azoknak, akik kiesnek a folyamat során?
És ha nem csak a klímaszerelő fogadja meg a tanácsot, hanem mondjuk mindenki úgy, hogy a duplára emelt díj egyes szakmáknál +100.000Ft/munka más szakmáknál meg csak +5000Ft/munka?
Vagy érjen minden munka ugyanannyit??
És aki idős, beteg, munkaképtelen?
Az így elszabaduló árak egy egész generációt nyomorba dönthetnek!
Tehát elviekben teljesen igazad van, viszont érezhető a feszültség, hogy ezt nem lehet a végtelenségig folytatni!
Tele a naptár, árat kell emelni, felemeled ezt a bizonyos 80-at 110-re, mert itt olvastad hogy így kell. Ha 120-ért ott az új, nem fogja senki 110-ért megjavíttatni, ott rohadjon meg ahol van. Van egy képzeletbeli plafon, ami fölé nem mehetsz, mert egyértelműen nem rentábilis a javítás, és senki nem fogja megrendelni. Ezt a plafont pedig az új termék ára határozza meg.
Ez egy leegyszerűsített példa, de ez alapján szerintem vannak kivételek, egyébként alap esetben egyetértek a cikkel.
Akkor jön az, hogy kérek, amennyit tudok és nem vállalok el több munkát, mint amennyi pénz elég.
B verzió: felveszek alkalmazottakat, akiken keresek a bevétel 40%-át és kész. Így alakulnak ki a cégek…. 🙂
2022-02-17 at 12:09
Nem tudom mi az üzleted, de ha magánembert is kiszolgálsz, akkor írj fel engem is a várólistára (és majd szólj, mire jelentkeztem 🙂 ).
Mert szerintem is ez a normális.
Akkor fogadtam meg, hogy “nem árat emelni olyan, mintha túl sokat költenél” – a jövőd éled fel előre….
A multik okosan csinálják, (szerintem van stratégiájuk áremelésre) szétdobják, minden hónapban csak 1-1 terméknek emelnek árat, így nem veszed észre. (Éves távlatban pedig minden termék sorra került. Végülis mindegy, hogy minden év májusában emelek árat egy adott terméknél, de évente emelek..) De olyankor mondjuk 100 -> 112 Ft ->124 Ft ütemben. (<- A példám idején ~3% volt az infláció…)
Arra gondolok, amikor a vevő hajlandó pl. sürgősségi felárat fizetni, csak hamarabb megkapja, amit szeretne.
Mert jó, ha valami nem kerül sokba, de csak akkor, ha meg is lehet kapni, hozzá lehet jutni
… Ha ezt elosztod a bevételeddel, kijön, hogy 10-20-30-50% éves szinten. – Nah ezt már össze tudod vetni a neten található iparági statisztikákkal.
– HA korrekt is az árad, de kijön, hogy az iparági átlag alatt keresel, akkor bizony olcsó vagy. Idővel lemaradsz, és ha már baj van… esetleg jön egy válság, és neked is elkezd döcögni, nehezebb egy nagyot emelni, mint sokszor kicsit.
Én is erősen gondolkodom mint villanyszerelő hogy árat kellene emelni, mert már tényleg úgy kell hessegetni az ügyfeleket. Van rengeteg régi ügyfél. Hirdetést sosem adtam fel. Nem én vagyok a legolcsóbb (mindig van aki feketén megoldja), de ezek szerint nem szar a munkám ha egymásnak ajánlanak a megrendelők.
Egy példa, kb. 1 éve rákaptam egyféle gluténmentes tésztára a Sparban. Levettem a polcról, kipróbáltam, ízlett, de sokalltam az árát. ( 200g / 1190 huf ) . Mondom ránézek a neten hátha találok olcsóbban, találtam, 590 huf / 200g 🙂
Akcióban kerül a Sparban 990-be. Vagyis. Kiskereskedelmi árrés minimum 50-60% a multiknál !
Ha céget üzemeltetsz, nem lehet érdemben más elsődleges szempontod, mint a pénz. Van két üzletágunk, és az egyikben, ha óradíjat számolunk (profit/beleinvesztált idő) tulajdonosként magunknak, százezer feletti, a másikban meg háromezres díj jön ki. Szerinted mennyire motivál a gyengébbikben a munka végzésére az, hogy tudom, mennyire fizetik meg a vevők?
A szegényebbek például szülhetnek kevesebb gyereket, és akkor fajlagosan sokkal több pénzt tudnak elkölteni rájuk. Szerintem megfontolandó.
2022-02-17 at 12:46
Nagyon minimális költséggel dolgozom, a bevétel talán 10%-a lehet a költség mindent beleértve. Saját tulajdonú irodám van, semmi hitel, nincs alkalmazott.
De csak mert név nélkül lehet: Vállalkozó vagyok, nincs munkaidőm, hanem elvégzendő munkám. Ez kb belefér egy normál munkaidőbe, átlagban nem dolgozom többet mint egy főállású munkavállaló, csak annál jóval rugalmasabban. Így minden költség stb levonása után havi nettó 1,6-1,7 m Ft marad nálam. Az ügyfélkör meglehetősen stabil, alig van fluktáció, pont azért mert nem a posztban leírt áremelésekkel maximalizálom a profitot. Az ügyfelek között nem egy van aki lassan 30 éve (!) az ügyfelem. De a fiatalabbak többsége is tizenéve megvan. Ismerem az iparági konkurencia keresetét (kb). Csak panaszkodni tudnak. Én nem. 🙂
Volt válság az elmúlt 3 évtizedben. Egyiket sem éreztem meg. Kicsit sem.
Válságban nem árat emelsz, hanem túlélésre játszol, ha akkora a baj.
És iparág is válogatja.
Az okt 6-a utcai török étteremben mindig hosszú sor van. Az volt 2018-ban is, mert korrekt áron, elfogadható minőségű kaját adtak. Kis áremeléssel lehet, sokkal többet kerestek volna, de az is lehet, hogy a cola is kevésbé fogy, kevesebb visszatérítést kap. A COVID alatt még a teljes zárás során is azon kevesek voltak, akik a környéken nyitva voltak, és bár jelentősen kisebb volt a forgalom, szerintem így is haszonnal dolgozhattak.
A másik pl. az a festő, aki most tisztességes munkát végez, korrekt áron (nem elszállva és égig emelve), nagy sansszal a válság során is foglalkoztatva lesz, mert a válság és a kecó amortizáció nem feltétlenül azonos ciklus szerint megy. És ha akkor normális volt, nem fogok 10%-kal olcsóbban mást keresni, és ő túlél, más meg nem.
Vasúti kocsik más ügy.
Azért ennyit, mert a tapasztalat szerint a fele nem válaszol, és még így is legyen 3 ajánlat a kezünkben.
A másik, hogy ha nem túl sürgős a dolog, akkor ezt is le kell írni az ajánlatkérésbe, így nem lesz sürgősségi felár.
Én pl. amikor klímát szereltettem 3 éve, március elején kértem be az ajánlatokat azzal, hogy május végéig szeretném a szerelést, amúgy mindegy, hogy addig mikor szerelik. Aztán áprilisban megláttam egy akciós hirdetést, és mivel addigra már ismertem az árakat, ezt választottam.
“De ki fogja felszerelni a klímáját azoknak, akik kiesnek a folyamat során?”
Az, akinek nincs elég ügyfele, és ezért árat csökkent, vagy az a kezdő klímaszerelő, aki újonnan lép be a piacra, látva az emelkedő árakat.
Fordítva nem teszed fel a kérdést? Hogy ha a szakik nem emelnek árat, olcsón dolgoznak, nem vonzó a szakma, de közben dugig vannak munkával, akkor ki szereli fel a klímáját annak, akire már nem jut ideje a szakiknak?
Viszont most már ott tartunk, hogy aki megcsinálhatna bármit is az is gazdag akar lenni és egy napos munkára el akarja kérni a másiknak a havi keresetét. Aztán őt meg a harmadik fogja levenni.
Értem én, hogy van akinek a pénz nem számít, de úgy is lehet nézni, hogy az keressen magának sztár villanyszerelőt, meg menjen a hajas szalonba, meg keresse meg a luxus szolgáltatásokat és akkor ott megmondják majd az árát, ha kevés neki, ne a szegényebbek számára hajtsa fel erőszakosan az árat.
Apósomék 10 éve gyűjtenek tetőfelújításra és most ugyanolyan távol vannak tőle mint 5 éve úgy felmentek az árak.
Jó, hogy most az egyik ember habzsol, de azért hagyjuk élni a másikat is.
S ennek mi köze van ahhoz, ha egy kisvállalkozó túl keveset kér? Attól, hogy én üresben nyomom a gázpedált és én is szegény maradok, attól az apósodéknak még mindig túl drága lesz a tetőfelújítás.
Emelt a fakereskedő, a cserépgyártó, a tüzépes, a cégek profitja az egekben, vagyis az emelés max. fele volt igazából indokolt.
Vagy ha én nem emelek árat, akkor más sem fog?
Vagy mindenki azért emel árat, mert én árat emeltem?
“Nekem a fodrászom emelt most árat, egy sima férfi hajvágás+mosás, 20-30 perc, az eddigi 2400 helyett lett valami 2800 talán”
Pedig az még mindig jócskán áron aluli, simán rányomhatna 50%-ot, ha jó fodrász.
Pláne akit kiver a víz a Kiyosaki féle amihezérsztutiraarannyáválik és holnaptólmilliomosvagy attítűdtől?