A magyar embernek a második legdrágább vagyontárgya a lakása után általában az autója. Ez az egyik olyan vásárlás, ahol szerintem a legtöbb hibát elkövetik az emberek. Írtam már arról, hogy a legtöbb ismerősöm pénzügyileg analfabéta (itt a cikk), ott is a legtöbbször az autó az, amiből látszott, hogy valaki buta pénzügyi döntéseket hozott.
Ugyanis nagyon sok ember nem magának vesz autót, hanem a szomszédoknak, hogy mindenki lássa, milyen sikeres ember ő. Erről szól az elhíresült Okos úr és Buta úr autót vesz című cikk is.
A legtöbben már ott elrontják a matekot, hogy egyáltalán megengedhetik-e maguknak, hogy autót tartsanak fenn. (Igaz, sokan ezen nem is gondolkodnak, autó kell és kész. A Jóskáéknak is van, nekünk is kell.)
Az egyik hiba, hogy nem tudják kiszámolni, mennyibe is kerül egy autó fenntartása tulajdonképpen. Írtam erről egy cikket egy excel kalkulátorral, ami számomra meglepően nagy visszhangot váltott ki, pedig csak pusztán annyit csináltam, hogy olyan költségeket is beleírtam, amik bár evidensek, de a legtöbb ember nem is gondol rá, mint az autó átírási költsége, a parkolóbérlet, vagy az autókozmetika kiadásai, illetve az autó értékvesztése. A visszajelzések alapján sokan a kalkulátor hatására döbbentek rá, hogy mennyibe is kerül nekik az autó fenntartása. Itt tudod elolvasni a cikket.
A kérdés másik fele már nem ilyen egyszerű, hogy megengedheted-e magadnak az autóra költött összeget. Ugyanis nagyon sokan csak azért gondolják úgy, hogy megengedhetik maguknak ezt, mert nem tudják, vagy nem értik, vagy nem érdekli őket, hogy a ma megkeresett pénzük nem arra van, hogy ma elköltsék, hanem ebből kell majd fedezniük a később felmerülő kiadásaikat, mint a gyerekek oktatása, vagy a saját nyugdíjuk. Ezért csalóka az, amikor csak azért engedheted meg magadnak az autót, mert a nyugdíjadra félreteendő pénzből inkább benzint veszel, vagy új féktárcsát.
Ezért ha több pénzed áll az autódban, mint a nyugdíj-előtakarékossági számládon, akkor én mondom neked, valamit nagyon-nagyon rosszul csinálsz. Szerintem a
- A vagyonod 10%-át tartsd maximum autóban és ez a tíz százalék sem az legyen, amit a nyugdíjadra kellene félretenned.
- Ha többet költesz havonta az autód fenntartására, mint amit elteszel nyugdíjra, biztos, hogy túl sokat költesz az autódra.
- Ha meg kell kérdezned a szerelőt, hogy ezzel a harmincezres hibával meddig lehet még közlekedni, az is egy intő jel, hogy nem való neked ez az autó.
Azokat az embereket sem értem, akik 2-3 évi munkájuk teljes jövedelmét autóra költik. Azért kelsz fel minden reggel és dolgozol keményen estig három éven át, hogy egy olyan termékbe öld a pénzed, ami napról-napra egyre kevesebbet ér? Hát ilyen kevésre becsülöd magad? A teljes munkával eltöltött életedből (mondjuk 40 év) ennyit képes vagy beleölni egy használati eszközbe? Inkább vegyél egy olcsó használt autót és menj el két és fél év fizetetlen szabadságra, legyél a feleségeddel és a gyerekeiddel, vagy élj a hobbidnak. Túl rövid az élet ahhoz szerintem, hogy 3 évet egy autóért pazarolj el belőle.
Úgy gondolom, hogy ha 3-6 havi nettó keresetednél többet költesz autóra, akkor olyan autót veszel, amit nem engedhetsz meg magadnak. (Ha már van egy szép házad, van a bankban 150 milliód és a gyerekeid jövőjéről is gondoskodtál, akkor rád nem vonatkozik ez a megállapítás. De sajnos te a kisebbséghez tartozol.)
Ha pedig hitel van az autódon, akkor nem is kell gondolkodnod, biztos, hogy erőd felett vettél autót.
Van, aki szerint az autó hobbi, ezért hülyeség ezt pénzügyileg méricskélni. Szerintem a hobbidnak is az anyagi lehetőségeid határán belül kell maradnia, legyen az fotózás, festménygyűjtemény, vagy autózás. Ha erőd felett költesz valamire, az nem hobbi, hanem hóbort.
Másik meglátás, hogy minek él az ember, ha nem vesz magának drága és szép dolgokat és nem élvezi úgymond az életet. Vegyél magadnak mindenféle drága és szép dolgot, amit megengedhetsz magadnak. Ha te megengedhetsz magadnak egy 25 milliós autót, vedd meg és használd örömmel. Ha egy egymilliósat sem engedhetsz meg, akkor meg ne akarjál többnek látszani, mint ami valójában vagy. A saját szemedben sem.
Ha meg is engedheted magadnak az adott autót, gyakran ott rontod el, hogy feleslegesen drágát vagy nagyot veszel. Például biztos kell a hatalmas csomagtartó? Csak azért mert kétévente haza akarsz szállítani egy-egy új mosógépet, vagy Ikea bútort, ne vegyél nagy autót. De még a havi nagybevásárláshoz is olcsóbb taxit hívni (!!!), mint egy feleslegesen nagy autót fenntartani, ha elég számodra egy mini, vagy kis autó. A drágább alkatrészekről és a parkolási nehézségekről még nem is tettem említést.
Mennyiért tudod eladni használtan? Hiába tévedés szerinted, hogy a francia autókat nem szabad használtan megvenni, ha mindenki más ebben a tévhitben él a piacon. Kalkulálj előre ezzel a várható veszteséggel is, amikor autót választasz.
Soha ne vegyél autót szükségből, vagy hirtelen felindulásból. Ha összetörted az autódat és kell a munkádhoz egy másik, akkor is inkább bérelj egyet 2-3 hétre, amíg körbe tudsz nézni rendesen a piacon. Hidd el, többszörösen bejön a bérlés költsége a megspórolt pénzen.
Ülj bele rengeteg autóba, mielőtt döntesz egy típus mellett. Kérd kölcsön egy körre az ismerőseidtől. Lehet, hogy akkor jössz rá, hogy neked kényelmetlen az ülése, vagy nyomja a térded a középkonzol. Esetleg nem fér bele a kóla az italtartóba, te viszont egész nap úton vagy és ez neked fontos kritérium. Vagy van-e elég hely, ahová a számlatömbödet és a többi papírjaidat tudod pakolni, esetleg befér-e a babakocsi mellé a kismotor is a csomagtartóba.
(Ps: A felületes olvasók kedvéért: ez a cikk sem arról szól, hogy nem szabad autót venni, vagy hogy az autóra költött pénz kidobott összeg, vagy hogy nem vehetsz magadnak akármilyen drága autót, ha megengedheted magadnak. Ha neked ez jött le belőle, olvasd el újra a cikket.)
Ha szeretnél többet tudni a pénzügyekről, gyere el az Akadémiára, hamarosan indul a következő. Csekély 25 ezer forintért hat alkalom alatt megtanulsz mindent a pénzügyekről, amit alapfokon tudnod kellene.
Valódi pénzügyi tanácsadásra van szükséged, eleged van már az ügynökökből? Kattints a linkre további információért.
Online oktatás a pénzügyekről. 15 órányi anyag, nézz bele ingyen.
40 millió forintos életbiztosítás havi 5.990 Ft-ért, életkortól függetlenül.
Új vagy a blogon? Itt találod a fontosabb írásokat összegyűjtve.
A francia autóktól nem kell tartani, pl a Renault egy nagyon jó márka kedvező áron, kiválóak a benzin és dízelmotorok, a Dacia is megéri, mindenképp megéri használtan venni francia autót, lehetőleg Renault Cliot, vagy Megane-t, sztem az új turbós benzineseket megéri megvenni pár évesen, bár ha már benzinesről van szó, sztem érdemes a japán autókat is figyelembe venni, azok gyártják a legjobb szívó benzineseket, Honda, Toyota, ezek a legmegbízhatóbbak.
Én értem, de ha mindenki másképp gondolja. 🙂
A Franciaországban gyártott francia autók szerintem sem rosszak, de Dacia-t nem vennék, akkor már Skoda, ami hasonló árban van, és Volkswagen motor van benne (bizonyos motorméret esetén Győrben gyártott).
nekunk az autoszerelok nem ajanlottak:)
Sot, egy azt mondta, hogy egy 100.000 km-t futott nemet olyan mint egy uj francia (megbizhatosag tekinteteben ) Jah, nem markaszerviz volt...
Nekem meg a barátaim/ismerőseim 100%-a azt mondja, hogy a francia autók szemétbe való hulladékok. Persze mindegyiknek más autója van, de ebben az egyben egyetértenek. Tehát akik szeretik a francia autókat, vagy nem értenek hozzá, vagy mindenki hülye rajtuk kívül.
találkoztam egyszer egy gazdag ügyvéddel los angelesben, aki egyszer bizalmasan adott nekem egy "jó" tanácsot, hogy meg ne próbáljak ruhákat "plázákban" venni. ott csak a hülyék vásárolnak. menjek a piacra és töredék áron mindent meg tudok venni. ö is csak ott vásárol ruhát. ez jutott eszembe az autóvásárlásról. a cikkel egyébként teljesen egyetértek.
"még a havi nagybevásárláshoz is olcsóbb taxit hívni (!!!), mint egy feleslegesen nagy autót fenntartani"
Vagy esetleg házhoz szállítással vásárolni a nehezebb, nagytételben vásárolandó élelmiszereket. Állítólag a Tesco ebben most nagyon jó, és 900 Ft-ért kiviszi. Bizonyos esetekben biztosan jobban megéri, mint elmenni érte.
+1 erre. Teljesen jó konstrukció, 900 Ft-ért hazahozza a 2 zsugor vizet, amit BKV-n nem igazán vinnél haza és naponta leszaladni 1 üveg vízért nem a legjobb. És megspórolod a málhás szamár effektust, amikor havi nagy bevásárlás van az asszonnyal.
Nem is tudtam, hogy van ilyen, meg is néztem a tecsó oldalán, sajnos nálunk nem elérhető 🙁
Sajnos még nálunk sincs egyelőre nagyvárosokban próbálnak terjeszkedni. (Szegeden már keresnek kiszállító munkatársakat).
Nem tudom, hogy egyáltalán lesz-e ilyen vidéken kistelepüléseken, de nagy segítség lenne sok falusinak. Meg persze nagy érvágás a kisboltoknak.
ennél én találtam jobb konstrukciót. a csapból iszom a vizet, és a fentieket mind megspórolom 😛
Ezt én sem értem, hogy nagy műszaki fejlesztésekkel és költséggel becsöveztük a településeinket, azóta karbantartjuk és éjjel-nappal nyomás alatt tartjuk a hálózatot, aminek köszönhetően még a WC-t is a hatósági laborok által ellenőrzött minőségű ivóvízzel öblítjük le, de emellett az innivaló vizüket mégis palackozva hurcolják baromi sokan. (A palackot meg egy használat után kidobják, és ha összelapítva a szelektívbe, az már a jobb eset.)
Tegnap este számoltuk ki a táblázatoddal, hogy kell-e nekünk új autó vagy sem. 20 éves a mostani. Hatalmas segítség olykor, de esik szét, tegnap a kipufogó dob rohadt le és szakadt ketté út közben, ami pszichésen már sok volt.... 🙂
A család egyik fele autószerelő, így a táblázatodban alaposan lecsökkentettük a szervizköltségeket és az egyéb kellékek költségeit, mert sok javítást megkapunk ingyen is, és sok mindent olcsóbban tudnak beszerezni. Továbbá nem drága, csak három havi fizetésemnek megfelelő, használt, max. 10 éves kocsival számoltunk, sőt a gumicseréket is kitoltam pár évvel, mert nem autózunk sokat, max. évente átlag 1-2000 km-t.
Ezekkel is 30 000 körül jött ki a havi költség. Ez évi 360 000. Elgondolkodtunk: Egy heti Nyaraláshoz autóbérlés. Végszükség esetén taxi, ha későn jövünk haza gyerekkel, vagy bútorvásár esetén házhozszállítás, és még mindig csak évi 200 körül tartunk.
Hát igen, az utakon olyan autócsodák futkoznak, amit havi 2-3 millió nettó mellett sem mernék megvenni.
Én kb 6-7 havi nettóért vettem új autót, és ez a max limit szerintem is. A tervek szerint kb 150-180e km-ig, 6 éves koráig tartom meg. A kalkulációm szerint így is évente 2,5 havi fizetésem megy el csak az autózásra, ennél többet nem vállalnék.
Hát amit szerintem sem a táblázatba sem sehol nem számolsz bele az az, hogy teszem azt egy 3,4 gyerekes családban kocsi nélkül mivel és mennyi ráfordított idővel jár a gyerekek begyűjtése/elvitelre az iskolába, óvodába vagy esetleg mit jelent a havi bevásárlás. Esetleg tételezzük fel, hogy teszem azt nyáron elmész a tengerpartra sátrazni. Azért van az a mennyiségű utazás ami saját autó nélkül, nagycsaláddal a kibírhatatlansághoz közelít. És inkább legyek szegény nyugdíjas, mint idegbeteg szülő... 🙂
Van amikor az autó nem választás kérdése, hanem szükség, például egy sérült gyereket kell naponta foglalkozásra hordani a szomszéd városba.
Aztán van, amikor csak kényelmesebb.
Már írtam, az én apám 3 gyereket nevelt úgy fel, hogy 11 éves koromban utalta ki a Merkúr az első Skodát.
Mégis voltunk minden évben nyaralni busszal, meg vonattal.
Csak persze akkor még nem volt a szomszédnak sem, ezért senkit nem frusztrált a dolog és el tudtuk képzelni az életünket nélküle.
Sot, szamitogepetek meg internetetek sem volt, de lehet, hogy meg tevetek sem.
Ebbol nem kovetkezik az, hogy ma a szamitogep, az internet vagy a teve luxuskiadas lenne, amit csak azert vesz az ember, hogy felvaghasson a szomszedok elott.
Vannak szükséges kiadások, meg olyanok, amiket szeretnénk.
A legtöbbször összekeverjük a kettőt, azt hisszük valamiről, hogy szükség, közben meg csak vágy.
A vágyakkal sincs semmi baj, amíg megengedheted magadnak.
A baj akkor kezdődik, amikor azt gondoljuk, hogy ez nekünk jár, akkor is, ha nem engedhetjük meg magunknak.
Egyetértek.
Minekünk is azért van autónk, mert egyszerűen gyerekkel sokkal kényelmesebb így utazni...de persze egy 20 éves pár százast érő autóval is beérjük.
Amúgy a bevásárlásokat szerintem a családi béke érdekében nem lehet "online" módba átteni. Így is "keveset" járunk vásárolni az asszony szerint. :))) Én meg jóban akarok lenni vele, szóval ennek ez is az ára :)))
Basszus, nektek tök fura asszonyaitok vannak. Én nő létemre utálok nagybevásárolni, de mivel falun élek drága kisboltokkal, havonta egyszer megcuppantom a kocsit, de akkor is listával vágtatok végig a Tescón, és már alig várom, hogy hozzánk is elérjen az online vásárlás, mert az életem olyannyira megkönnyebbülne, hogy azt el sem tudom mondani...
Azért van ami azóta változott, sokkal több dolog épül autóra, mint régen, mikor kevesebb embernek volt. Pl. én tájfutok, és a sportágunkban heti rendszerességgel vannak versenyek. 30-40 éve még nyilván ezeket úgy rendezték, hogy tömegközlekedéssel elérhető legyen a versenyközpont vagy a rendezők biztosítottak szállítást a buszmegállótól, vasútállomástól. Ma külső segítség nélkül tömegközlekedéssel eljutni 10-ből 9 verseny esetén vagy nem lehet vagy nagyon nagy nehézséggel jár (pl. nagyon korán kelés, sok utazás, benne 10 km gyaloglás), ezt magam is megtapasztaltam párszor, mikor egyedül el akartam jutni autó nélkül. Van egy nyugdíjas versenyző, aki 65 év felettiként ingyen jár tömegközlekedéssel, és versenyre is így tesz. Ő is pórul járna külső segítség nélkül, de általában valaki mindig elviszi a vasúttól a versenyig, de ha sokan akarnának autó nélkül, nem menne ez.
Szerintem az auto kb csak a taxisnak meg a fuvarozonak szukseg ( meg ok, nehany valalkozonak ), a tobbieknek "csak" kenyelmesebb. Azt persze mindenki maga donti el, hogy mikortol eri meg autot fenttartaani.
A karóra is csak "kényelmesebb", hiszen lehetne a Nap állása szerint is tájékozódni.
Ha nem engedheted meg magadnak a karórát, akkor azt se vegyél.
De elég butaság összemosni egy évente nagyon minimum 300-400 ezer forintba (de valójában inkább minimum 700-800 ezerbe) kerülő autótartást egy 1500 forintos karórával.
A példa úgy lenne helyes, hogy nem kell Rolexet venned, ha nincs rá pénzed, egy egyszerű karóra is megteszi.
Ha nincs pénzed autóval járni, akkor igen egyszerű a megoldás: járjál busszal.
Vagy keress többet.
Vagy keress kifogásokat, aztán csodálkozzál, hogy miért vergődsz hitelről hitelre.
Pedig van, akinek IWC Schaffhausenre is fussaja (ami drágább egyes autóknál)! http://index.hu/video/2013/04/22/kell-e_luxusora_a_kepviseloknek/
Utálom a karórát. A 90-es években próbálkoztam vele, de engem zavart, hogy ott van a csuklómon. Aztán jöttek a mobiltelefonok, azon meg alap hogy mutatja az időt és mindig kéznél van.
Kedves Janos!
Szerintem tévedsz!Belegondoltált már abba, hogy mi a helyzet a falun élő kisgyermekes családokkal??Mi tenne a kocsi nélkül lévő szülő, ha hirtelen éjjel belázasodik a gyerek???Vagy annyira rosszul lesz-ne adj Isten-hogy a sürgősségire kell vinni??Sajnos a mai mentőszolgálatra nem az a jellemző, hogy hívod a mentőt, és 10 perc alatt ott van.
A másik, meg az a családomban, a testvéremnek is van autója és szükségből, mert sokáig csak úgy tudott dolgozni, hogy autóval járt el a 60 km-re lévő munkahelyére, igaz, hetente-kéthetente látta csak a családját..
A harmadik, sajnos előfordult a családban, hogy édesapámnak infarktus gyanúja volt, na mire a mentő kiért volna...de tesóm bevitte azonnal a kórházba.40 km 15 perc alatt, még a mentő sem ér ki ilyen gyorsan...
Mi van ha akkor nincs autó, lehet árva lennék...szval nincs teljesen igazad.
Nem azt mondta, hogy ne vegyel. Hanem azt, hogy olyat, amit meg tudsz fizettni.
"a testvéremnek is van autója és szükségből, mert sokáig csak úgy tudott dolgozni, hogy autóval járt el a 60 km-re lévő munkahelyére"
Remélhetőleg fizettek neki költségtérítést. Ha nem, akkor a fizetése valójában jóval alacsonyabb volt, mint gondolta.
Az ilyen, munkával kapcsolatos "szükségek" a dolgozó számára a bért csökkentik, mindig bele kell őket számolni a képbe a bértárgyaláson, és csak akkor elvállalni a munkát, ha az efféle "szükséges" költséget levonva is megfelel a fizetés.
Szóval én ezzel azt akarom mondani, hogy a sok évvel ezelőtti állapotot nem érdemes összevetni a jelennel. Mert az autó nem csak divattá vált, hanem nagyon sok dolog rá is épült. Pl. gyérült a helyközi tömegközlekedés, mert az emberek autóval járnak. Nyáron el akartunk menni egy közeli fürdőbe (~30-40 km) tömegközlekedéssel, azért mentünk végül máshová, mert az átszállásokkal összesen 2 óra lett volna, és csak nagyon hülye időpontokban volt egyáltalán lehetőség az eljutásra. Mivel fáradtak voltunk akkor és kerékpárral összesen úgy 500-600 szintet jelentene egy irányba (és nyilván csak a felfelét illik számolni), ezért az sem jött szóba.
Mondjuk például túrázás érdekes dolog, mert néha a tömegközlekedés jobb, mert nem kell ugyanoda visszaérni, de mégis vannak helyek, ahová szívás autó nélkül.
Persze. Nekünk meg egyátalán nem volt autónk, de ha jól értem édesapád is az autóút választotta és nem rajta múlott, hogy mikor kapta meg. Valószínűleg már előbb így szerette volna. És igen, én is elvoltam a két fajta fagyival amit akkoriban lehetett választani, de nem feltétlenül akarom a gyerekeimnek is ezt. A lényeg, hogy nem csak az autó értékét kell számolni, hanem a kényelem értékét is ki kell fizetni, és van az az eset amikor megéri.
ma budapestről balatonra elmenni egy 3 ygermekes családnak klasszisokkal olcsóbb és kényelmesesebb autoval mint vontattal, és akkor még nem beszéltem arról hogy az egy órás utat a vonat akár 4-5óra alatt is megteheti......... MÁV...
Tehát? Akkor költsük hathavi bérünket autóra, ha olyan keveset keresünk?
Vagy mit szeretnél ebből kihozni?
Azon nem vitatkozunk, hogy az autó kényelmesebb. Azon sem, hogy használd, ha megteheted anyagilag.
Mindössze annyit mondtam, hogy amikor nem teheted meg, akkor nem teheted meg és kész. Az autó nem alanyi jog, akkor legyen, ha van rá pénzed.
A MÁV olcsóbb. Konkrétan kiszámoltam, mivel vannak családos jegyek, ha a normál jegyeket nézed akkor valóban necces, de akkor sem klasszisokkal olcsóbb, Autónál ott a pálya matrica,az üzemanyag és az esetleges parkolási költségek. A késés az sajnos igaz. Egy utazás viszont kibírható, sőt 100% biztos vagyok benne hogy a gyerekek még is élveznék. Mivel állandóan autóban van a feneke, neki a vonat a kuriózum, mindegy milyen színű vagy milyen gyors... Emelet én is autóval mentem a balcsira... :o)
Én is kényelmetlennek gondolnám a vonatot elsőre, de a másfél éves fiam él-hal értük, gond nélkül utazunk 3-4 órákat is az országban.
Kedves Benoke!
Ebben igazad van.Mint már írtam, a családban van autó,és ha úgy hozza a sors, akkor az unokaöcsémet én viszem haza nyaralásból, mivel nekem nincs autóm, ezért marad a vonat, meg a metró.Tavaly is mikor vittem haza, tök örült neki-vidéken laknak-hogy metrózhatott, meg vonatozhatott.
Nem került sokba, hiszen a gyerkőcnek vettem egy 90%-s jegyet, magamnak,mint felnőtt kísérőnek,meg egy 33%-t.És mindjárt 1/3-val olcsóbb volt ,mintha két normál jegyet vettem volna...
Csatlakozom:-) Enyémeknek is különlegesség a vonatozás:-) Hozzáteszem, hogy tavaly összetörtem az autóm, mivel belvárosban lakunk úgy döntöttem kipróbálom nélküle. Gyerekeknek bicaj, buszbérlet, nekem bicaj, gyaloglás. Hétvégi bevásárláskor a család - nagymama, kedves - autójával. Ha a számokat nézem, a belvárosi lakás árában az is benne van, hogy nem kell autót tartani. Ha tanyán akarnék élni, bele kellene kalkulálnom egy terepen is működő kocsit, valóban. Így viszont inkább a betétkalkulátorokat nézegetem:-)
a te megoldasod a taxi + bicaj 🙂 hidd el minden megoldhato, es a bicajjal levezeted a feszultseget, igy elkerulheted az idegbeteg szulo es a csoro nyugdijjas verziot is:)
Jah, amugy lehet venni 10 eves autot is. Azok kozott is vannak jok. Tessek autoszereloket kerdezni.
Jó cikk. Amit hiányolok, hogy nincsenek alternatívák felsorolva.
Egy nagyvárosban szerintem a legtöbb ember simán meglenne egy bringa + tömegközlekedés kombóval. Míg vidéken, faluhelyen a rossz tömegközlekedés, és a viszonylag nagy távolságok miatt lehet hogy többeknek indokoltabb az autó.
De lényegében én is azt látom, hogy a polgártársnak kilóg a segge a gatyából, de vesz egy öreg prémium kategóriást, vagy egy újabbat hitelre, esetleg minden tartalékot beleölve kp-re. Aztán áll a garázsba, mert nincs pénz üzemanyagra, nemhogy javíttatásra.
Viszont tényleg vannak az országban olyan települések, ahol nem igazán lehet normálisan élni autó nélkül. Persze ilyen esetben kötelező 4-5 milliós hiteleket felvenni egy közlekedési eszközre 🙂
Vidéki városokban meg elég sok olyan ember él, akik autó, tömegközlekedés és kerékpár nélkül is megvannak vagy meglennének, mert legfeljebb fél óra gyaloglással mindent elérnek, amit kell. Én is így vagyok vele.
arról nem is beszélve hogy budapesten kivül is van élet, mi több az ország 75%a budapesten kívül él... ahol nincs BKV, még ha olyan xar is amilyen de van, Vannak olyan Pestmegyei falvak BPtől 20kmre ahol naponta 2busz van... egy reggel egy este...
Akkor leirom amit mar egyszer leirtam ehhez a cikkhez 🙂
Az en autom a havi nettom 85%-a volt a felesege meg havi penz + 35%. Vadonatuj auto az szerintem luxus, majd ha lesz 150 millio a bankban majd akkor veszek uj autot. En mindig sirok mikor belegondolok, hogy 3 ev alatt mennyit bukik az ember egy uj auton. Az en autom 12 eves nagy balna, terveim szerint a vilagbol is kifog menni.
Megint az van, hogy teljesen másról megy a vita, mint amiről a bejegyzés szól...
Lehet kocsid, csak tudatosan dönts, ne vakon! Legyél tisztában vele, hogy mennyit visz el a zsebedből és mérlegelj, aztán vállald a felelősséget! Ne másokat szídj, ha te nem jól döntesz (még akkor is, ha nem rajtad múlik a benzin ára, vagy a devizahitel törlesztő részlete...).
Én abban látom a problémát hogy ha valamit autó nélkül nehéz vagy lehetetlen megoldani akkor az fel sem merül hogy esetleg lemondok róla. Korábban elhangzott példa hogy elmenni családdal a Balatonhoz vagy a 30-40 km-rel arrébb lévő városba a strandra autó nélkül nem megoldható. És ha valóban nincs az autón kívül más alternatíva, vagy csak nagyon nagy költségekkel, akkor lehet hogy nem a család lehetőségeit meghaladó autót kéne választani, hanem a pancsolásról lemondani. Tudom hogy ez nagyon fájó és igazságtalan, de ha egyszer nem telik rá akkor nem telik rá. És mielőtt közutálat tárgyává válok hozzátenném hogy nekem sincs autóm, ám ebből kifolyólag nem is gondolkodok semmi olyanban amihez autó kéne. Pl. baráti összejövetelekkor ha macerás megoldani az utazást, simán azt mondom hogy bocs de ezt kihagyom.
En kb 1 evi fizetesemnek megfelelo osszegert szoktam autot venni, es jo ez igy. Nem cserelek surun. Nekem fontos hogy kenyelmes es eros autoban uljek. Nem a szomszedoknak veszem, ugysem latjak, sajat garazsban tartom. 🙂
A koltsegek egyik nagy resze az ertekvesztes, ezzel nem sokat tudsz kezdeni, az auto nem befektetes. A koltsegek masik fo resze a fenntartas, es szerintem annal, hogy mennyiert veszel hasznaltautot sokkal tobbet szamit az, hogy milyen kategoriabol valasztasz. Egesz mas fenntartasi koltsegek tartoznak mondjkuk egy suzuki swifthez, egy ford mondeohoz, es egy E mercihez. Ha nem ertesz az autokhoz, idonkent osszetorod vagy elhanyagolod a karbantartast, az szinten emeli a fenntartasi koltsegeket. Minel kisebb kategoriat veszel annal jobban jarsz anyagilag. Csak az a kerdes hogy neked mi a fontos a kenyelem a biztonsag es a gazadasagossag kozul.E harombol kettot valaszthatsz
Legtöbbször nem is maga az autó a gond - hiszen megbízható, A-ból B-be való eljutást kiválóan biztosító gépjárműveket lehet kapni használtan már félmillió forintét is - csak hát ez polgártársaink nagy részének derogál. Így aztán pusztán nagyképűsködés, kivagyiság, rongyrázás okán verik bele magukat vállalhatatlan költségekbe. Utána persze haragszanak az egész világra, átkozzák a bankokat, meg a nemzetközi nagytőkét. Ha pedig az ember megpróbál rávilágítani a probléma gyökerére, szemlyes sértésnek veszik és jön az agresszió. A magyar hétköznapokban tapasztalható, az itteni életet megkeserítő és megrövidítő rengeteg frusztráltság és stressz legalább felének egyszerűen az az oka, hogy az emberek képtelenek addig nyújtózkodni, ameddig a takarójuk ér. Miért? Rendszerváltási sokk?
Teljesen egyetértek. Én az oktatásban látom a probléma gyökerét. Az emberek jelentős hányada képtelen a saját háztartásának a pénzügyeiben eligazodni. 1920-as háztartási kisokosban olvastam: A jó háziasszony a bevételeinek 80 %-át költi el, 20-at félretesz. Ezt ma miért nem tanítják? Még azt sem tudják mennyi a bevételük és a kiadásaik. Csak amikor itt az ősz és tüzifa kell, akkor van baj, hogy miből. Pedig, hogy télen fűteni kell majd, ezt már most is lehet tudni:-))) (á, nem nevetek, inkább ijesztő mint mosolyognivaló a helyzet)
nemtom volt-e, de autót az ember azért is tart, mert magában a vezetés egy szórakozás és örömforrás.
monnyuk az úton bánázva szenvedő arcokat elnézve, ez nem mindenkinek triviális.
jobban belegondolva, tényleg, sok ember csak közlekedni használja, na, őket én se értem miért nem járnak takszival meg békávéval, minek erőltetik ezt a nem épp költséghatékony közlekedési formát 🙂
"vezetés egy szórakozás és örömforrás. monnyuk az úton bánázva szenvedő arcokat elnézve..."
Van egy harmadik kategória is, akik az autót az Isteni Bosszúállás Eszközeként használják. Akik az életük összes sérelmét nem úgy vezetik le, hogy belerúgnak a család kutyájába/macskájába, hanem az úton tombolják ki magukat. Ész nélkül előznek, dudálnak, hátulról fényszóróval elvakítanak, leszorítanak, rádfékeznek.
"autót az ember azért is tart, mert magában a vezetés egy szórakozás és örömforrás."
Ja, éjszaka, meg kisebb jelentőségű országutakon. Ezekben az esetekben egyetértek.
A nálunk, városban meg autópálya-bevezetőn dugóban veszteglő arcokon valahogy nem a fentieket látom.
Ha már kiszámolás... A költségeknél én élnék egy kiegészítéssel: egy autóval és a használatával az elhangzottakon kívül azt vásárolod meg, ami megfizethetetlen - az idődet.
De legyünk földhözragadottabbak, esetleg lehet úgy is számolni (mint a mérleg másik serpenyője), ahogy a tömegközlekedési beruházások megtérülését szokták.
Ha az autó a munkába járást naponta utanként mondjuk fél órával lerövidíti, az havonta 20 órát jelent. Szorozd be ezt az óradíjaddal, ez lejön az autó költségeiből. A megnyert idő a tiéd, a családodé, vagy a plusz munkádé lehet.
Ez a számítás picit árnyalja a képet, de a lényegét nem változtatja meg.
en erre mondom azt, hogy akkor hasonlitsd ossze a bicajjal. Ha nem nagy tavolsagokat kell megtenned, akkor a bicaj meg gyorsabb is lehet varoson belul ( pl Budapesten ), es kozben meg mozogsz is. Ha elhisszuk, hogy napi 1 ora mozgas az kell, akkor ez is az auto ellen fog szolni ( 1 ora alatt bicajjal kb 10km-t meg lehet tenni ha kb 1 honapja bicajos atlagember vagy )
Jah, es ha peldaul vonatozol 1 orat, akkor azt is vedd hozza, hogy azalatt az 1 ora alatt valami hasznosat csinalhatsz, mig a 30 perces kocsikazas alatt semmit mast, csak vezetsz.
Olvasva a kommenteket, itt csupa pénzügyileg tudatos emberek járnak, nem értem, hogy akármerre járok az országban, még a lepusztultabb lakótelepeken is rengeteg relatív új autók tömegeit látom, meg olyan benzin ügyben Facebookon kommentelőt, aki panaszkodik, hogy 400 fölött a benzin, az ő fizetése pedig 5 éve is 70 ezer volt meg most is ugyanennyi, és közben el sem gondolkodik azon, hogy talán nem fér bele az anyagi lehetőségeibe az autó fenntartás. Ilyenkor hol vannak ezek az emberek?
nez meg egy bulvaroldalt. Ott biztos sokat talalsz beloluk. Szerintem akik ide jarnak, azokban megvan az igeny a fejlodesre, es akiben megvan az igeny, az fejlodni is fog.
1 liter benzin 440 Ft
1 havi törlesztő 45.000 Ft
1 gumicsere 100.000 Ft
A szomszéd irigykedő pillantása: felbecsülhetetlen:))))
Úgy döntöttem, kis lakásban lakon és nem veszek családi házat hitelből és azért tartok autót, mert így gyorsan és egyszerűen haza tudunk ugrani a szülőkhöz (30 km) és náluk tudjuk élvezni a családi ház előnyeit. Ráadásul nekik is segítség ha besegítek a kerti munkában vagy barkácsolásban.
Az autóm veszít az értékéből kb évi 100-200 ezret, ellenben egy családi ház amortizációja havi 40-50 ezer forint lenne.
Emellett ősszel, télen sokkal kényelmesebb autóval munkába járni, ez a munkahelyi teljesítményemen is meglátszik. Régebben a tömegközlekedésen mindig megfáztam.
Én is úgy gondolom, használt autót érdemes venni és akkora értékben, ami a család 3 havi nettó jövedelmének felel meg.
Miklos,
OFF
Mondtam en, hogy jobb otlet volna bezarni a kommenteles lehetoseget is:)
ON:
En szemely szerint nem tudom elkepzelni azt a fizetest, amivel az ember megengedhet maganak egy 5-7M-as uj autot. Reszemrol 1-2 havi netto a max amit autora vagyok hajlando kolteni.
De hogy egyszeruen leirjam a poszt lenyeget: Ha ket havi fizud nem eri el a 100K-t, NE VEGYEL AUTOT, mert nincs penzed tankolni es biztositani, hiaba meno a szomszedok elott...
Én el tudok képzelni olyan fizetést. Főleg, ha már megvan mindened (ház, nyaraló, stb.), a gyerekekről is már gondoskodtál és van pénzed bőven a bankban, miért ne vennél egy szép autót, ha megteheted. Vagy akár többet.
Más kérdés, hogy a szép autó tulajdonosok hány százalékára igaz ez a megállapítás.
Már én is gondolkodtam a kommenteken, mert a látogatók fél ezreléke kommentel, viszont rengeteg munkát ad ez a fél százalék.
De biztos kitörne a lázadás, ha nem lehetne kommentelni.
OFF
habár ritkán szoktam kommentelni, szerintem jó dolog. de lehet, hogy van "félút": legyen a kommentelés az előfizetős userek kizárólagos lehetősége. egy előfizetőd már biztosan lenne 🙂
ON
Persze, hogy kitörne a lázadás, ha nem lehetne kommentelni, akkor azok hol vezetnék le a frusztrációjukat, akik önigazolásként azért szólnak hozzá, hogy bebizonyítsák, hogy miért is nem tudnak/képesek/akarnak megtakarítani? 🙂
Részemről a harmadik "zérókategóriás" autómat nyűvöm, és ezt sem szándékozom addig lecserélni, amíg szét nem esik alólam. Ez is tökéletesen megfelel arra, hogy A pontból B pontba mehessek vele. De nem csak az autóval vagyok így. Évezredes dolgaim vannak és vásárlás-undorom 🙂 Gondolom, a többi ebből következik 🙂
Jó az oldal, csak így tovább! Vannak szurkolóid! 🙂
"De nem csak az autóval vagyok így. Évezredes dolgaim vannak és vásárlás-undorom 🙂 Gondolom, a többi ebből következik :-)"
Ha nő vagy, akkor minden elismerésem neked.
Ha férfi vagy, akkor mindez nagyon jól hangzik, amíg nem szeretnél egy nőt magad mellé.
Köszi az elismerést 🙂
Egyébként a költekezésről - meg az autókról - még csak annyit, hogy szerintem a használati tárgyak nagy része közel sem ér annyit, amennyibe kerül, ezért aztán nagyon nem éri meg mindig mindenből a legújabbat, legmodernebbet, leg...tt venni. Persze, akinek hobbija 2-3 éves gyakorisággal cserélgetni a kocsiját, az tegye, ha megengedheti magának, csak utána ne sírjon, hogy hó végére üres a hűtő.
Továbbá - igaz kicsit off - a régi cuccok (itt főleg a nők esetében és főleg a ruhákról, meg a horror összegeket felemészthető kiegészítőkről beszélnék)egy kis kreativitással bármikor felújíthatóak, csak ismerni kéne a varrótűt.
Egyik ismerősöm egy Lexust bérel hosszú távra, mert megvenni nem lenne pénze. Ez még a túl drága saját autónál is durvább.
Én meg lakást, ugyanezért. Az is durva? 🙂
Én az magyar átlagfizetés közel 3szorosát keresem, és egy 1997-es Ford fiesta-val járok, amit 5 éve vettem. Eszem ágában sincs lecserélni amíg ki nem hullik alólam, tőlem sokkal rosszabbul kereső kollégák meg 2-3-4 miliós autókkal mennek évei 5-6 ezer kilométert, mert nincs több pénzük tankolni..
Mondjuk nincs is lakáshitelem, autó meg áruhitelem, mint nekik..
A cikk nagyon jó és teljesen egyet értek vele. Soha nem vennék a szomszéd kedvéért autót, aki hozzáteszem egy 2007-es suzuki ignis-sel járt, amit anno 0Ft előleggel 10 éves hitelre vett.. Nekem akkor egy egyes golfom volt..
Van nálunk egy gimnázium, reggelente nézem a tanárokat, akik jönnek autóval dolgozni. Általában 1-2 milliós autókkal.
Ilyenkor elgondolkodom, hogyan termeli ki a 140 ezres fizetéséből.
A volt kollégáim fele autóval járt dolgozni 10-20 kilométerről, miközben tudtam, hogy 200-220 ezret keresnek. Ebből elment az autóra vagy 70-80 ezer.
Nekem jó.
En nem tudom mennyi a magyar atlagfizetes, de IT-ben dolgozom, ennek is eleg jol fizeto reszeben, budapesten, 15 security tapasztalattal, de 2001-es Sceniccel jarok. En nem erzem ugy, hogy derogalna, bar teny, hogy nem is idegesit, amikor a szomszed apuka felrakja a kislanyat a motorhaztetore, hogy bekosse a cipojet.
Lehet, hogy beleferne egy dragabb auto is, de nem hianyzik az az erzes, hogy csikosra kaparjam magam, mert valaki megkarcolta a kocsimat es eltunt utana, vagy hogy akar csak felmeruljon bennem, hogy fel millioert veszek bele riasztot, mert felek este elaludni. Nekem az auto hasznalati targy ugy, mint egy TV, csak picit dragabb es remelhetoleg hosszabb elettartamu.
Egyik ismerősöm is Buta Úr esete volt. Vett, pontosabban lízingel egy autót. 3M Ft körül volt a vételára (6 éve). Még mindig fizeti a havi 40-50ezret, már 6M körül jár a befizetésekkel és még vagy 1.5-2M vissza van, mire teljes jogú tulajdonossá válhat az autója felett. Közben az autót 1M körül tudná most eladni, talán. Ördögi kör. Én is elkapkodtam mondjuk az autóvásárlást 10 évvel ezelőtt. Kaptam 750e Ft-ot szülőktől autóra, vettem is egy akkor 10 éves autót rögtön annyiért (akkor még jobban volt ára a használt autóknak). Igaz, hogy épp idén már 20 éves az autó, de még mindig megy, elvisz A-ból B-be, és a 10 év alatt nagyjából 500e Ft ment rá javításokra (ebben volt egy komolyabb kaszni restaurálás is). Ha most lenne a kezemben ennyi pénz, természetesen inkább "ülnék rajta" kicsit. De akkor lövésem nem volt még a pénzügyi dolgokhoz, örültem, mint majom a farkának...
Erről a cikkről (is) az Ördög ügyvédje című film záró jelenete jut eszembe, Al Pacinó a következőt mondja "A hiúság a kedvenc bűnöm!"
Van ebben valami...
Kiszámolónak igaza van abban, hogy ha nem a gyerekek tandíját, vagy a nyugdíj megtakarításodat költöd hetes "béemvére", akkor semmi probléma nincs. De ha igen, akkor gáz van.
A másik oldal, ha mindenki ésszerűen költene, akkor a világon megtermelt műszaki cikkek 90%-át soha ki sem fejlesztették volna, nem lenne rá kereslet. (Hogy ez baj, vagy nem, az más kérdés...)
A cikk jó, mint mindig 🙂
Alapvetően én is úgy vallom, hogy maximum a 6 havi nettó fizu árából vegyünk autót (leszámítva néhány típust, mert mondjuk egy 10 éves A8-ast én személy szerint nem mernék megvenni még akkor se ha olcsó az alapára)
Viszont azért - szerintem -ne essünk át a ló túloldalára(na nem mintha ettől annyira félni kellene a magyar társadalmat tekintve). Ha valaki tényleg jól keres és megteheti akkor ne egy 2es golfot vagy régi swiftet nyúzzon és nem azért mert ciki. Nagyon jó autók ezek csak sajnos amikor naponta lehet hallani hogy egy részeg autóstárs áttér a szembesávba és letarol mindent ami az útjába kerül akkor én (és a családom) inkább ülnék valami modernebb biztonságosabb vasban mint sem egy 20 éves konstrukcióban aminek a töréstesztje a papírautó szintjén mozog.
Hi Kiszámoló!
Látom nem adod fel, és újra és újra a szent tehenet veszed a billentyűzeted élére!
De bele kell törődni, hogy az autózás ma Magyarországon (is) vallás, és nagyobb isten, mint bármelyik oldschool isten. És hívei bármire találnak ideológiát.
Pl.: munkatársam harmincas évei elején, se kutyája se macskája, nem beteg és mégis autó a melóhelyre(kb 3 vagy 4km), és mindenhová. De természetesen minden nap meg kell hallgatni a drága a benzin, dugó volt monológokat. De a lényeg az ideológia: mikor semmi épkézláb érve nem maradt, előjött ezzel: azért kell az autó, mert ha gyereke lesz, és éjjel lesz beteg, akkor hogyan viszi be a kórházba? Mert busz nem jár, és a taxira nem fog várni. Azt hiszem ez mindent elmond a hozzáállásról...
Szóval az autós cikkekel az a baj, hogy nincs célcsoportja: akinek szólna, azoknál reménytelen, a normális minoritás meg tisztában van a dologgal.
Hű, de mennyire igaz, hogy az autózás vallás! És igen, kedves Kiszámoló, jól megsértetted néhány elvakult hódoló "istenét" 🙂
De csak így tovább!
Van célcsoport: azok, akik ezeken a cikkeken besérülnek. Persze rajtuk nem fog a tanítás, de hátha egyszer majd a távoli jövőben...! 🙂
"azért kell az autó, mert ha gyereke lesz, és éjjel lesz beteg, akkor hogyan viszi be a kórházba? Mert busz nem jár, és a taxira nem fog várni."
Ja, és nyilván nem érdemes megvárni az autóvásárlással, amíg meglesz az a gyerek (vagy 9 hónap kevés a választáshoz) 🙂
Amúgy erre a célra találták ki a mentőszolgálatot.
Ismét egy jó cikk!
Azért arról is érdemes lenne szót ejteni, mekkora ökörség új autót vásárolni, hogy mekkora horror az értékvesztés rajta. Pláne ha még hitelre is veszik, mint a magyarok nagy része, akkor pláne órásit bukik rajta az ember.
Érdemes lenne megvizsgálni, mennyivel jár jobban valaki, ha ugyanazt az autót használtan veszi meg, majd bizonyos idő után eladja, és hogyan akkor, ha ugyanezt a kocsit újnnan veszi hitelre, majd a hitel lejártával eladja. Szerintem a különbség sok olvasót fejbe kólintana, mikor realizálják, mennyit fizetnek ténylegesen a hitel miatt, és mennyit buknak az értékvesztésen.
Amúgy a komment szekciót tényleg érdemes lenne lezárni, mert szerintem a moderálás meg a vitatkozás túl sok energiát vehet el a cikkírótól, feleslegesen. Főleg így, hogy a kommentelők fele láthatóan nem is érti, miről szólt a cikk, sok poszt arról szól hogy jó e vagy nem a francia autó (WTF, kit érdekel ez most?), mások meg azt bizonygatják, hogy a saját autó kényelmesebb a BKV-nál(lol, ki vitatta ezt, nem erről szólt a cikk).
Én mindig is tömegközlekedés párti voltam. Úgy vélem, hogyha azt a temérdek pénzt, amit most autók vásárlására, és fenntartására fordítanak az emberek a tömegközlekedés fejlesztésére fordítanák, akkor nem lenne itt semmi probléma. Az olyan esetekre pedig, amikor tényleg nélkülözhetetlen egy autó, akkor lehetne bérelni, vagy lehetne falvanként, utcánként egy közös. Persze ez utópia, de azért gondoljunk bele kicsit. 3-6 millió egy normál új autó, évi 3-800eFt a fenntartása. Tehát 10 év alatt 6-14 millió forintról van szó.
Ennyi pénzből azért már lehetne építeni világszínvonalú tömegközlekedést, amely mellett teljesen felesleges lenne autóba ülni:)
Amúgy van egy másik alternatíva is, bár ez sem igazán Magyaros. El kell költözni. Hajdanán nekem 1,5 óráig tartott beérnem munkába. Kocsival is egy óra lett volna. Elköltöztem, most 25 perc GYALOG :). Persze tudom, ez nem lehetséges mindenkinek
Annyira egyetértek veled:-)1. Aki költözik, ezt is kalkulálja az árba. 2. Kisfalvakban már hallottam olyanról, hogy az önkormányzatnak van kisbusza. Én ezt fejleszteném tovább, lehessen vele - a sofőrrel persze, az állagmegóvás miatt - bevásárlásra menni, akár csoportosan is, lehetne taxiszolgálat, sürgős esetekre, ha a falun élők egy fix díjért váltanának rá bérletet autó helyett, szerintem lényegesen olcsóbb lenne. Még az is lehet, hogy már van ilyen, csak még nem tudunk róla:-)
Nekem négy hónap(!) intenzív keresgélés után se sikerült itthon egy "tiszta" (nem visszapörgetett)használt autót találnom, így egy tesztautó lett a megoldás, fél éves jövedelem kb.
Kommentelés: kérlek maradjon!
Oldclarinetist:
Nem reklámnak szánom, de ezt a fickót próbáltad?
http://becsuletesnepper.hu/
Ez a fickó arra építi az egész tevékenységét, hogy nem csapja be a vevőit, hogy aztán később visszajárjanak hozzá. Index Totalcar oldalára is ír cikkeket használtautó témában. Szerintem budapestieknek használtautó ügyben hozzá érdemes fordulniuk, mert ahogy te is írtad, idehaza az óra-visszatekergetés nemzeti sport. Éppen ezért nagyon fontos, hogy meg lehessen bízni az autókereskedőben.
A kérdésre a válasz egyszerű: átíratással, TMK-val, tartalékkal együtt se kerüljön többe 6 havi fizudnál feltéve, hogy legalább a duplája a rendelkezésedre áll (csak hülye lennél erre elkölteni.) HA ennyiért nem kapsz autót, ne vegyél. MERT NEM JÁR NEKED. Akkor se ha a reklám azt mondja.
Autót is tudni kellene venni (csakugy mint befektetést) csak a zemberek ezt is lusták megtanulni. Jó, a legtöbben.
El vannak túlozva az igények. Kell egy bódé ami elvisz háztól házig. EZ az autó.
Csak a szélsőség kedvéért hozom fel: egyik kocsink pl egy 24 éves 4T Wartburg. Piaci értéke: 60-70K. Valós értéke: nem kell rossz időben a faluban gyalogolnom/bicóznom (pláne gyerekkel) 20 perc beérni a városba nem 1 óra (+városon belül?) Költsége: éves 14K sarc, 2 évente 100K műszaki körül. Mindennel együtt olyan 120-130 forintos kilométereket megyek. A taxinál olcsóbb és ott van amikor kell.
Reálisabb példa: másik kocsi hasonló korú német prémium. Piaci ár 600-700K. Ő tényleg csak tankolást meg TMKt kér és a világból kimegy. A0 miatt sarc 27K, javítani gyakorlatilag nem kell (kivéve ha töröm) de ha mégis, alkatrész jó áron hegyekben.
OK, nem 5 litert eszik, hanem 7,5-t. És?
Hatalmas, biztonságos, kényelmes, gyors.
Ezekkel csak oda akartam kilyukadni, hogy AUTÓT meglepően kis összegekből fenn lehet tartani. A probléma ott kezdődik, mikor valaki nem a funkciót veszi, hanem a marketingesek által hozzáálmodott "életérzést". Mert ugye 2 zónás digitklíma, meg bluetooth-os kihangosítós Bose hifi meg körbe villanyablak és alufelni nélkül még egy suzuki is ciki... aztán mi kerül ezen ennyibe?
Persze nekem is megvan a gyenge pontom: van egy veteránkorú is, ami mostanában többet van darabokban mint egyben - pénznyelő. Na ez az, ami tényleg a hobbi kategória
A használt német prémium autókkal vagy nagyon jól lehet járni, vagy nagyon meg lehet szívni. Pl. bizonyos típusú régi Mercedes-eket a kisebbség előszeretettel vesz meg, és csapatják rendesen, aztán mikor ezek újra bekerülnek a használt autó piacra, akkor már csak a szívás van velük.
Azt hittem jol keresek, de hogy max egy 3 millas autot engedhetek meg magamnak az eleg gaz. Nem koltottem meg ennyit autora, de azt hittem, hogy tobbet engedhetnek meg magamnak. Szoval nem szeretlek Kiszamolo!!! jaaa es megint egy felorat alvas helyett az oldaladat olvastam. Hibat-hibara halmozok :)))
Én kérek elnézést. 🙂
Bár holnap munkaszüneti nap, úgyhogy azért akkora lelkiismeret-furdalásom még sincs a fél óra miatt....
🙂
Én 14 milkásat vehetnék hathavi nettómból, helyette van egy tízéves Honda Jazzünk. Csak kölyökcipelésre használjuk, dolgozni bringával meg busszal járok. Nem Magyarország mondjuk.
http://www.oszkar.com - találj utitársat
olcsó, kényelmes, és működik
Volt két autótuningmániás kollégám, egyikük vett hitelre egy 8 éves autót, aztán felvett kb. 200ezer személyi kölcsönt amiből vett rá tuning lökhárítót, meg alufelnit. A másik szintén egy használt autót vett 8 éves hitelre, majd ráköltött kb. fél millát pár év alatt (nem javításra, hanem tuningcuccokra), de teletankolva még soha nem volt az autó. Az autóhiteléről még azt sem tudta megmondani hogy forint vagy svájcifrank hitel.
Egyebkent az, hogy mi egy uj auto valodi ertelme, arra en az Uton c. konyv olvasasa kozben jottem ra, ahol is Dean Moriarty iskolaslanyokat kocsikaztat fel a hegyekbe (es ez tenyleg bejon a csajoknak). Aztan eszembe jutott, hogy az Amerikai graffiti c. film is errol szol valahol, t.i. hogy a fiatalok esti szorakozasahoz/randizashoz patent verda kell, akinek nincs, az igy jart.
Akinek fiatalon nem volt meno kocsija, az egy elmennyel valt szegenyebbe, kedves szulok, gondoljatok erre es adosodjatok el nyakig csemeteitek pszichoszexualis fejlodese erdekeben!
De hazai viszonylatban egy 20 éves verda is megteszi erre a célra, hiszen a fiatalok töredékének van egyáltalán.
"Birom" az ilyen "de háromgyerekkelnemlehetkocsinélküllemenniaBalcsira" kommenteket 🙂
dehogynem lehet. és nem csak régen, most is lehet.
Három gyerekkel pl baromira megéri vonatozni, mert a gyerekek féláron, a két szülő meg 90%-al utazhat (viszont ehhez kell 3 gyerek, annál kevesebbel nem éri meg vonatra ülni)
Sőt, ha egyedül utazom, akkor is egy 200-250 km-es úton még érdemesebb lehet vonatra ülni.
Egyébként kétféle kommentet látok: azok, akik egyébként is értik, és a cikk szerint cselekszenek, meg akik nem értik, miről szól az egész, de őket jó eséllyel nem egy ilyen cikk fogja helyrerántani. (bár, tehet hozzá, és remélem tesz is).
Egyébként a Tesco mellett a CBA is szállít házhoz,az se egész ország,de Pest megyében több helyre mennek,mint a tesco jelenleg.
ugyanitt, a tanácsadós bannert nem lehetne becookie-zni, h ha bezárom egyszer, legalább a látogatásom során többször ne jelenjen meg?
Igazából inkább idegesítő,h minden oldalbetöltésnél megjelenik, semmint hasznos, főleg egy kis képernyőn 🙂
Mo.i átlag felett keresek, de AHOL ÉN LAKOM a melóhely és a lakásom között a BKV jobb alternatíva (van ahol gyorsabb a BKV van ahol az autó a jobb, nem lehet általosítani, nagyon viszonylat és időszak függő, mindenki magának mérlegelje).
Hobbi autónak vettem egy olcsó, 2-es golfot 300-ért. Mivel nem vagyok ide bejelentve, csak ott tudok parkolni ahol ingyenes, így sokszor nem is látom a kocsit akár hetekig, direkt olyat akartam amit nem sajnálok, az autóra egyébként is normál hétköznapi használati tárgyként tekintek. Hát már megbántam. Azóta beletoltam még 300-at, most kell majd újabb 50-et. Akinek esze van kerüli a VW csoport összes márkáját, irreálisan túlárazott vackok (VW, Seat, Audi)
Csak japán autót szabad venni, németből esetleg Opelt, többi felejtős mert ár-érték arányban nagyon rosszul teljesítenek.
Szóval még ez a rizikó is benne van a használt autó vásárlásban...
és a vele járó stresszt még meg sem említettem.
Egyébként a 6 hónapos szabályt nem értem, mert én 1 hónapos szabályt alakítottam ki:
"Csak olyan autód legyen, amit egyik pillanatról a másikra tudsz pótolni ha teljesen elveszik".
Ellopják, totálkár, vízkár, vörösiszap kár, ráesik egy betontömb, bármi lehet vele, főleg akinek utcán parkol a kocsija.
Aztán még az is megérne egy post-ot, hogy mindig mindenki a célpontnál akar parkolni és hajlandó akár 20-30 percet is körözgetni mire talál szabad parkolóhelyet "mer nekem autóm van, nem sétálok", közben persze a végletekig felidegeli magát hogy mikor lesz már szabad hely.
Én pedig leteszem 6-7 sarokkal odébb, azt lesátálom kb 3 perc alatt, és nem idegeskedek hogy mikor lesz már hely, és nem pöfögök el feleslegesen 1-2 liternyi benyát. Ezt hívon én "sportos vezetésnek", mert messze állok meg, utána pedig lemozgom 😛
Na meg az is mókás ha valaki megtöri esetleg a kocsiját és annyi pénze sincs, hogy legalább a szélvédőt tudja pótolni, és akkor megy a sírás. Többek között ezért is kell az 1 hónapos szabály.
OFF:
A megoldás a kommentek megtartásáért, feladat kiszervezése egy olvasónak:
- Biztos van itt a "fórumon" olyan felhasználó, akinek véleményét, szakmaiságát már egy kicsit jobban ismered, és meg tudsz benne bízni.
- Vagy ha nincs, akkor ki tudsz képezni ilyet az Akadémián.
- Ha még netalántán egy minimális szintű fizetséget is kap ezért, akkor pláne szívesen fogja csinálni.
Nagyon sok oldal működik így, sikeresen.
Nem mondom, hogy nincs benne kockázat, de ha jó embereket tudsz kiválasztani, kitaníttatni, akkor működőképes lehet az ötlet. Sőt szerintem vannak itt jó páran, akik szívesen segítenék az utadat (PHP-ban én is bármikor). Szóval még megtiszteltetés is lehet az illetőnek :).
(WP-ben meg elég aprólékosan be lehet állítani szerintem, hogy kinek mihez legyen jogosultsága).
ON:
Biztos szükség van ezekre a reklámokra?
Fent két oldalt a box, amiben ráadás gyanánt meg sem jelenik a kép, és a lenti banner, aminek pedig el van rontva a sütizése, vagy nincs is?
Ez így kegyetlen visszataszító, elnézést, de nagyon belerondít a képbe. Az alsó banner még teljesen jó lenne, ha lenne rajta sütizés, és naponta max egyszer jönne fel. Többször minek? Azon kívül, hogy elkergesd az olvasóidat?
Ha új ügyfeleket kell keresni, akkor inkább csinálj egy játékot pénzügyi kérdésekkel, nyeremény egy egyéni pénzügyi tanácsadás ingyen. Vagy hirdess meg kedvezményprogramot, ha a tanácsadás után ajánlok még két embert akkor 20%-ot visszakapok.
Vagy, bár ez nagyon távolra mutató dolog, lehet affiliate rendszert is készíteni. Tehát, ha én ajánlok neked valakit, aki aztán el is megy hozzád, akkor mondjuk 5%-ot ebből én kapok... De ki lehet még sok mást is találni...
Nincs, csak próbálgatom, melyik hogy működik.
A lenti reklám biztos nem jó, azt ki is kapcsoltam.
Egy termelő cégnél dolgozom,és van olyan munkatársam, aki kényszerből jár autóval,mert ahonnan jár, oda a céges busz nem megy ki.Nagyon sokáig a cég 12 órás munkarendben műkődött,és így a fent említett kollegám meg tudta úgy oldani a bejárást, hogy hol az ő kocsijával jöttek 3-4-n ,hol máséval.Sokat beszélgetünk,és ahogy a ő fogalamaz, az autó egy olyan "befektetés", aminek nincs reális haszna, hiszen amit ráköltesz, az soha nem térül meg.Egy egyterű Hondája van, L-s rendszámmal, gondolom nem lehet túl öreg, de az ő fizetése megeengedi neki, hogy fenttartsa.Most, hogy január óta 8 órába járunk, és azok akikel eddig együtt tudott jönni, maradtak 12 be, így ha nappalos műszak van, akkor heti szinten 6X2 teszi meg a 40-50 km.
Kérdeztem már én is tőle, hogy nincs-e valaki akivel tudnak együtt jönni, olyan akiben mint vezetéstechnikailaga, mint pedig anyagilag megbízik.
folyt.köv:
Eléggé komoly és reális gondolkodású emberről van szó, aki jól látja, hogy az autó csak pénzkidobás.De szerintem mindenkinek maga kell eldöntse, hogy vesz-e autót vagy pedig nem.
Azt mondom, hogy vidéken, a kisebb falvakban, távol a várostól, gyermekes családoknál jó ha van autó, de a városban mindent el lehet érni akár tömegközlekedéssel, akár bicajjal, vagy akár sétálva is.
Én nem vennék autót, mert tudom, hogy hosszútávon nem tudom fentartani és kész.
Maradjanak a hozzászólások, mert sokat hozzátudnak tenni az aktuális témához, másrészről szerintem ha nincsen hozzászólás egy blogon, az tulajdonképpen azt sejteti, hogy magadnak írod, és nem érdekel más véleménye, eléggé visszásnak hatna szerintem.
Miért, melyik gazdasági újságban, portálon lehet hozzászólni? Azt is maguknak írják? 🙂
Egyébként nézd meg, hány nagyforgalmú bloghoz lehet még hozzászólni mondjuk az index címlapján. Hétről hétre egyre kevesebbhez és ez nem véletlen.
Szerintem egyaltalan nem csokken a szama a kommentelheto blogoknak. Plane nem a "szakmai" blogoknak, mint amilyen ez is lenne.
Pont a szakmai blogoknál lehet egyre kevesebbhez hozzászólni.
Kérünk, ne vedd le a hozzászólást! 🙂
Az igaz, hogy a szakmai blogoknál egyre kevésbé lehet hozzászólni, de ennek csak olyan olvasata van, hogy az adott cikket kész kinyilatkoztatásként kell kezelni és senki nem kíváncsi más, mások nézőpontjára, véleményére. Itt legalább a hozzászólásokból is lehet tanulni, ötletelni, néha teljesen más gondolkodásmódot megismerni. Ez jó és hasznos.
A szakmai oldalak meg lassan úgy néznek ki, hogy "pofabeénmondommeghogymiatuti".
Ugye nem ilyen oldalt szeretnél? 🙂
Napi-n közvetlen a cikk alá lehet írni, portfolion mondjuk regelni kell, de ott is van fórum, ahol lehet vitatkozni. Szóval ez most nem jött be.
A politikai trolletető indexet meg nem is értem, hogy minek kell idekeverni...
Lemaradt a vége:
Általában véve ide normális emberek járnak, tényleg nem értem, hogy miért merült fel akárcsak gondolat szintjén is ez a dolog. Vagy sokat kell moderálnod? Mert mondjuk mi azt nem látjuk.
A rádióban hallottam, hogy a mai 30-40 évesek ne számítsanak jó nyugdíjra, legalábbis a mai értelemben vett klasszikus nyugdíjra ne. Jelenértéken olyan 30 ezer forint körül képzeljék el nyugdíjas éveiket.
Kérdés: a rádió olvas kiszámolót, vagy ez valami sablon szöveg? 😀
Autó, más megközelítésben: nincs ha, tehát ha 😀 elromlik az autó, azt fedezd a hat hónapra elég pénzedből, amit félretettél, vész esetére. Én egy-két hónapig biciklivel jártam dolgozni, már az első héten kétszer majden elütöttek - a bicikliút párhuzamos a főúttal, és az elsőbbségadás kötelező tábla az autósnak a biciklisekkel szemben is érvényes -. Vagy ha esőben kell bicikliznem és megfázom, a gyógyszerek árát, meg a kieső munkát is meg kell fizetnem úgymond.
Sokat kihoztok a témából, mint ha máskor is olvastam volna ugyan ezt a cikket...
A lényeg, hogy az autó pénzért cserébe kényelmet, biztonságot ad, ezt fizeted.
Ez egyáltalán nem sablon szöveg. Ha jól emlékszem, múlt heti naplóban pont erről volt szó, ha érdekel, keress rá.
Elég belegondolni, hogy itthon egy aktív hány inaktívat tart el. Amúgy nemcsak nálunk ilyen rossz a helyzet, máshol is öregedik ki a társadalom, de ugye nyugaton más lesz az életszínvonalbeli "esés", mint nálunk. Nem akarok dramatizálni, de elképzelhető, hogy lesznek olyanok, akik majd éhen halnak.
Azért az sem elhanyagolható szempont, hogy a fogyó alkatrészek (lengéscsillapító, gömbfejek, fékbetét, vízpumpa, olajszűrő stb.) mennyibe fájnak, mikor cserélni kell. Egy japán autóban a többszöröse, mint egy hazai Suzukiban. Pl. az unix oldalán van webshop, ott lehet böngészni az alkatrészárak között.
Na na na 😀 azért egy toyota messze jobb, mint egy suzuki, és nem drágák az alkatrészek ahogy hallom.
Én inkább azon vagyok kiakadva, hogy ,,környezetszennyez'', fizessé... most tényleg ennyire környezetszennyező, miközben minden más okádja a szén-dioxidot a Földön? Akkor ott a villa... jaaaa, az meg drága, nehogy sokan megvegyék...
Én azt bánom, hogy nem tudtam előre, mit kell nézni, amikor autót vettem... egy klasszikus golfot (egyes vagy kettes) szerettem volna, de hogy kicsi meg nem biztonságos, meg nem lehet bele pakolni, ezért lett egy 1,6-os opel, ami sedan, tehát szintén nem lehet bele pakolni...
Pénzügyeket, csekk kitöltést, autóvásárlást, tanítanának az iskolában, de pl. háromszöget tudsz számolni... jó, nem azt mondom hogy felesleges, de kb. életemben nem lesz rá szükséged... nekem mondjuk igen, rossz példa 😀
Második autót már jól választok, fenntartást nézem majd.
Ugy latom a nepszeruseggel mint mindenhol megjelennek a "trollok", de legalabbis az ertetlenek:)
Egyebkent en nem a netto fizetessel hataroznam meg a mit engedhetsz meg magadnak kerdest. Jobb azt a megtakaritasokhoz nezni. A "hany havi megtakaritasbol vettem" jobb megkozelites szerintem. Az meg, hogy mennyibe kerul egy auto havonta, ezek a 3-800eFt per eves szamok amik itt repkednek a hozzaszolasokban eleg hihetetlen. Mikor 1 tank uzemanyag 23-25eFt:)
Csak ugy, kb.: egy 4 millas verda 3 ev mulva a felet eri. Ez evi 700 eFt. Tankolj tele minden honapban egyszer. Az legyen 20 eFt. Mindjart megvan a majd 1 MFt / ev....
Persze ez uj autora vonatkozik, da akkor is megdobbento szamok repkednek....
Az a baj, hogy csakis személyre szabottan lehetne kiszámolgatni. Ki hányszor, milyen messze és mivel megy, az nem általánosítható dolog. Még a bevásárlás sem. Az idő meg a kényelem az meg főleg nem forintosítható.
Mert ugye le kell írni, és össze kell adogatni a buszjegyeket, ami macera...
Pl. vidéki 3 gyermekes család, 25 km-re a várostól:
3*7 ezer az iskolások bérlete, 2*4 ezer a felnőtteké, mert fizeti a munkaadó. 29 ezer forint, és még csak a vasútállomásig jutottak el... jó, ha busz, akkor talán drágább, de szerencsés esetben csak sétálni kell. Városon belüli közlekedés kb. 250 forint / menet / fő.
Talán az egyik legnagyobb magyar író/költő fogalmazta meg a legjobban, nagyjából az volt a lényeg, hogy az idő az egyetlen megfizethetetlen dolog az életben, ha egy embertársad idejét pazarlod, akkor meglopod őt, de olyan szinten, hogy soha sem fizetheted neki vissza az ellopott idejét.
"soha sem fizetheted neki vissza az ellopott idejét."
Dehogynem, erre valók a szívességek. 🙂
http://index.hu/gazdasag/2013/05/02/jegy/
Na nekem semmi kedvem a koszos, pontatlan szarokhoz(amikor próbáltam sose ment akkor amikorra ki volt írva, tavaly voltam Miskolcon konferencián, odafelé odavittek a kollégák akik gépet szállítottak, visszafelé elloptak valamit, és intercity helyett Pásztóig álltam egylábon egy lerohadt, büdös Ikarusban, utána egy istentudjahonnanodarakott vonat vitt Pestig, uszkve két órával később értem haza, mint eredetileg terveztem), most már drága is. ű
A hetvenes években akkor láttam várat vagy hegységet, ami Pomáznál messzebb volt, ha odavittek osztálykirándulásra, ha mégis mentünk a vasútállomástól a szállásig elfáradtam kicsi gyerekként, semmi kedvem két 10 éven alulit vagy cipelni hegynek fel vagy a nyafogást hallgatni, bőröndöt is cipeljen a halál 35 fokban, nincs kedvem leélni az életem a lakástól 1 km sugarú körben mert a 3 éves odáig bír menni.
"A hetvenes években akkor láttam várat vagy hegységet, ami Pomáznál messzebb volt, ha odavittek osztálykirándulásra, ha mégis mentünk a vasútállomástól a szállásig elfáradtam kicsi gyerekként, semmi kedvem két 10 éven alulit vagy cipelni hegynek fel vagy a nyafogást hallgatni, bőröndöt is cipeljen a halál 35 fokban, nincs kedvem leélni az életem a lakástól 1 km sugarú körben mert a 3 éves odáig bír menni."
Érdekes, nekem nem egy túrázó ismerősöm jár tömegközlekedéssel akár az ország másik felébe is túrázni, sőt magam is ha így alakul a helyzet. Másrészt a 3 éves gyerek sem marad örökké 3 éves, egy 6 év fölötti gyereknek, akit rendszeresen visznek a szülei erdőbe, nem jelent problémát 10-20 km és a magyar hegyek. Persze tudom, hogy sokaknál az a menő, hogy felmennek a hegyre autóval, ott mennek 1 km-t, aztán másnap mesélik a kollégáknak, hogy kirándultak...
Természetesen igaz, hogy autóval kirándulni is kényelmesebb, de persze nem minden esetben, mert sokkal könnyebb úgy tervezni az útvonalat, hogy csak annyi kell, hogy az induló ponton és a célállomáson is legyen tömegközlekedés, mint ha feltétlenül vissza kell térni az autóhoz.
Mondjuk látom hogy nem én vagyok az igazi célcsoport, hiszen egy egyszeri kifizetésből (ami kb. 5 havi fizu volt) vettem a tragacsot, jövőre lesz tíz éves, nyilván úgy rohad ki alólam, hitelem semmi, egyszerű használati tárgy, de kisgyerekesként kb. megbolondulnék nélküle. Vidéken amúgy nem alternatíva az autóbérlés, elbuszozol mondjuk Aszódról Pestre, kibéreled a kocsit és elmész vele Szegedre vagy Erdélybe? Ugyanmá. És ANNAK A TÚRÁNAK a fajlagos költségét iszonyat megdobja - egy 4-5 személyes pakolható verda ha jól tudom 8-9 ezer per nap, plusz persze tankolás. Szétterítve kevésbé idegesítő és életminőség "folyamatos" javítása miatt jobban tolerálható.
Én értem a poszt mondanivalóját és egyet is értek vele.
Ellenben azokat a hozzászólókat is értem, akik az autó mellett kardoskodnak. Viszont azt elfelejtik, hogy néhány százezres autó és a hitelre megvett több milliós új közötti különbség nem mindegy. Vagy ha a "csőd" és a bármilyen autó között kell választani, akkor sem lehet opció a folyamatos eladósodás.
Velencei-tó közeli faluban lakunk. Nagyon jó hely, imádjuk. Sok természeti érték van pár kilométeren belül, nyugodt, de Bp határa mégis csak 20 perc autóval. Székesfehérvár még kevesebb.
Tegnap beszélgettünk egy falubelivel. Utálja a falunkat. A semmi közepének érzi, ahol nincs még egy normális bolt sem, kimozdulni se tud sehova, főleg nem gyerekkel. A különbség az autó. Nekünk van, nekik nincs.
Folyt köv...
Boltba nem tud elmenni, rá van utalva a helyi kisboltra (ami drága és nincs választék).
A Velencei-tó 3km-re van. Csakhogy csak napi 2 buszjárat van. Évek óta nem voltak lent strandolni. Ezen még talán biciklikkel tudnának változtatni, de így munkahelyet még nem talál. Oda már nem nem tudna kerékpárral bejárni. Az év 80%-ban biztos menne az is, de ezt egy munkáltató sem fogadja el.
Megoldás? Nyilván van, de egyik sem egyszerű. Még elköltözni sem, mert szülői házban élnek.
Ami bizonyos anyagi helyzet és jövedelemviszonyok mellett ideális lakóhely, az másoknak lehet egy porfészek a világvégén.
Az autó megléte sok helyen tényleg alapvetően befolyásolja az életminőséget.
Az ilyen helyzetek megoldása viszont nem az, hogy lehetőségeken felül az ember bevállal egy autófenntartást. Valamin változtatni kell, ami akár lehet a jövedelmi helyzet javítása és egy olcsó autó fenntartása is...