Mobilozás vásárlás közben
Megjelent egy érdekes tanulmány a vásárlás közbeni mobilozásról.
Az üzlettulajdonosok nagyon haragudnak a mobilokra, mert úgy érzik, elveszik az emberek figyelmét a vásárlástól. Ahelyett, hogy a polcokat néznék és megkívánnák az ott kirakott termékeket, beleesnek a mobiljukba és csak bolyonganak a sorok között, ahelyett hogy költenék a pénzüket.
A tanulmány során 400 emberre szemüveget helyeztek egy hipermarketben, ami rögzítette, hogy mit néznek és mennyi ideig, illetve a végén megnézték azt is, mennyi pénzt költöttek a pénztárnál.
A végeredmény pont az ellenkezője lett, mint azt sokan várták. A mobilukat használók összességében 41%-kal több pénzt költöttek a bevásárlás során mint azok, akik elő sem vették azt. Valaki minél többet mobilozott, annál többet költött is.
A magyarázat szerint a vásárlók rendszeresen ugyanazokat a termékeket veszik autopilot üzemmódban. A beváltat, az ismertet, a megszokottat. Egy átlagos ember évente jellemzően 150 féle terméket vásárol, legnagyobb részében ugyanazokat újra és újra. Ezeket céltudatosan keresi a már ismert helyén.
Azonban amikor valaki mobilozik, az e-mailjeire figyel, SMS-re válaszol, híreket olvas, esetleg éppen a nyaralását tervezi mobilon, ez a rendszer borul fel. Sokkal kevésbé figyel a bevásárlásra és sokkal inkább spontán vásárol. Lassabban halad, több időt tölt az áruházban, több terméket megnéz és sokkal több olyan terméket meg is vesz, amit egyébként nem szokott. Sokkal kevésbé mérlegeli, hogy az adott termék megfelelő-e vagy jó áron van-e.
A tanulság? Ha vásárolsz, foglalkozz azzal és ne a telefonoddal, mert a végén sokba fog kerülni, hogy a figyelmedet a telefonod köti le és nem a bevásárlás.
Én akkor veszem elő a mobilom, mikor megnézem az arukereso.hu-n, hogy az akciós Lego valóban akciós-e.
Természetesen nem tej vagy kenyér szintű bevásárlásra gondolok…hanem havonta egyszer megvett drágább tételek esetén.
A legtöbb nagyobb üzletláncnak vannak online rendelési lehetőségei, és ott megvan mindennek az ára.
A férjem és én Keep-be írjuk a bevlistát, mert valós időben látjuk a frissítést, ki tudjuk pipálni, ami megvan, megosztható, stb. És emiatt úgy megyünk végig a bolton, hogy lessük a mobilt 😀
(Az igazság kedvéért hozzáteszem, h én azért más is csinálok a mobilon, de ha nem tenném is többet költök, mint a féjem… :D)
Szerintem ez valamilyen függőség, amit a nem függők nem is tudnak megérteni. Hasonló a bevásárló mániához, amit pl. én soha nem értettem meg. Nekem büntetés a bevásárlás. Hasonlóan a mobilozáshoz. A mobilon semmi sem működik, emiatt engem igen gyorsan felidegesít. A mobil telefonálásra, üzenet küldésre jó és GPS-nek, ha nem kocsival megyek valahova – tehát soha… 🙂
De a blog olvasói nyilván ebben sem fognak reprezentatív mintát adni.
— az osszefugges valos, de az ok-okazati irany nem biztos, hogy ez.
— pl siman lehet, h azok akik tobbet mobiloznak, kevesbe tudatosak a hetkoznapjaikban, jobban fecserlik a penzt, es az idot is.
Szoval azert a tanulsag nem biztos, hogy stimmel. 🙂
Amugy meg Tesco/Auchan/Spar express-bol kell vasarolni es a megsporolt idoben lehet mobilozni a fotelbol. 🙂
Így sokkal gyorsabb a bevásárlás, és mivel nem együtt sétálunk, nem is dillemázunk azon, hogy ezt vagy azt meg kéne-e venni.
Igen. Szinte kizárólag árösszehasonlítás miatt mobilozom vásárlás közben. Gyorsan kiderül, hogy az akciós akármi akciós-e egyáltalán.
Viszont volt már olyan is, hogy az eladó nem tudott válaszolni egy termékkel kapcsolatban, nosza rákerestem, és meg is vettem a terméket, mert kaptam választ máshonnan. Tehát ez egy kétélű fegyver a kereskedőnek is.
Egyébként mondjuk egy élelmiszer boltban ha valaki mobilozik, és emiatt többet vásárol, biztos, hogy ténylegesen is többet fogyaszt, és nem a tartós élelmiszer készletét töltötte fel jobban, ezáltal egy későbbi tudatosabb vásárlásnál ugyanennyivel kevesebbet fog venni? Már ha megszokott termékekről beszélünk.
Sima ciklusként a következők.
Cél elolvas, oda megy, kocsiba tesz, kipipál.
Töredék időt töltök bent. És jövök is ki. Nincs extra termék.
Lista, az adott üzlet elrendezésében leírva, célirányosan végigmegyek Scan & shop és a lehető legkevesebb időt pazarlom el, nem hogy még mobilozzak is. Ez az élelmiszer, háztartási, higéniai cikkek. Előtte kb. 15 perc két-három hetente az adott heti 4-5 akciós újságot megnézni és gyorsan fejben összeadni, hogy érdemes-e mondjuk az általam preferált hiperből átmenni egy diszkontba vagy sem.
Más irányban sem konzumidiotizmus, nem megyek el egy Mediamarktba céltalanul bolyongani, meg árgépet, árukeresőt nézegetni, hiszen ha tényleg kell valami azt már otthon megnézem. Nem a pultra kirakós, eladós, megmutatom, hogy hogyan működik Keravill korszakban vagyunk (szerencsére).
Ahol nincs scan & shop, ott pedig számolok fejben, vagy ha lefáradtam, akkor a mobillal, na kb. ez az amit mobilozok.
Ha bemegyek a szokásos dolgokat megvenni, arra nem kell lista, nem kell túlságosan összpontosítani, így simán multitasking-olhatok, hallgathatok pl. hangoskönyvet, podcastokat, ilyesmi. Mint ahogy szokásos útvonalon vezetés közben is, kerti munka közben is, stb.
Ha közben bevásárló listát kellene böngésznem, az tovább is tartana, és kevésbé tudnék közben másra figyelni.
Lehet, hogy valamit elfelejtek megvenni, de annyi baj legyen.
Egyedül ruhát-cipőt nem szeretek vásárolni, ennek az az eredménye, hogy amikor az asszony elrángat, akkor sok dolgot veszek, hogy jó sokáig le legyen tudva (általában nem tudok dönteni több lehetőség közül és megveszem mindet, vagy megveszem az első helyen, aztán látok jobbat, azt is megveszem…), és ilyenkor impulzus jelleggel is… De évente 1-2-szer belefér…
OFF!
Tudnál egy elérhetőséget adni a mobil flotta ügyintézéshez, mert az eddig ismert e-mail-re küldött kérdésemre nem kaptam választ.
Köszönöm!
Ezenkívül olyan országban élek, aminek a nyelvét még nem értem nagyon, ezért sokszor előveszem a mobilos szótárat is bevásárlás közben.
Egyeni szoc. problema. Mondjuk csak annyit nezem, amig a Keep-ben elolvasom a bevasarlolistat.
De ha mar a haragudasnal jarunk, en meg azert haragszom, ha az uzlettulajdonosok atrendezik a polcokat. Nehogy mar ugyanott, a szokott helyen megtalald, amit venni akarsz.
Ha lenne egy kis eszük, akkor a bolti kajáldát meg egy kv autómatát, esetleg kis fagyizót, édesség standot raknának az újságos stand mellé, asztalokkal, székekkel, padokkal.
Az el nem kelt újság ha jól tudom megy vissza remittendában, őket nem érdekli annyira és az ingyen újságolvasó stand hamar népszerű lenne.
A madaras teszkóban legalább kiraknak padokat, hogy nyugodtan lehessen válogatni (haha), de a kv süti még így is hiányzik.
Ezért utálom azt, amikor átrendezik a boltot. Több “nagynevű” üzletbe ezért nem megyek már be. Ha egy ing, nadrág jó volt, akkor egy vagy két év múlva is ugyanonnan akarom levenni azt a terméktípust a polcról.
Azt is utálom, ha birkaként terelnek, pl. az IKEA-t. Évente többször vásárolok ott, a pénztáraknál megyek be és ebben az évtizedben a raktárokon túl nem voltam. Ott azért van nálam a telefon, hogy lássam honnan kell levenni a cuccot, vagy esetleg ki kell iratni. Néha megnéznék élőben is vmit, de annyi időm nincs, hogy átbóklásszak egy rakás sallangon.
Ahogy írták már sokan, az pedig az árösszehasonlítás. Van mikor ugyanott olcsóbban megkapom, ha online megrendelem. 🙂
Élelmiszer vásárláskor nem telefonozok. Tudom mi kell és néha impulzus szerüen berakok valamit kiprobálni.
“Kiváncsi lennék kik azok akik készpénzzel vásárolnak 100 milliós lakást ami mondjuk 500 darab 20.000 forintos címlet.
…elvinni pedig egy közepes bőrönd szükséges.”
1. Ez a hozzászólás némileg eltévedt. Gondolom a készpénzes cikkhez akartad írni.
2. 100 milló forint = 5 EZER darab húszezres. (5-ször 20 = 100, ezerszer ezer = 1 milló)
3. A százas köteg bankjegy kb. 1,2 cm vastag. A felülete kb. 1 négyzetdeciméter. A térfogata kb. 0,12 liter. 50 db százas köteg térfogata kb 6 liter. Elfér egy aktatáskában. Próbáld ki. 🙂