Mobilozás vásárlás közben

Megjelent egy érdekes tanulmány a vásárlás közbeni mobilozásról.

Az üzlettulajdonosok nagyon haragudnak a mobilokra, mert úgy érzik, elveszik az emberek figyelmét a vásárlástól. Ahelyett, hogy a polcokat néznék és megkívánnák az ott kirakott termékeket, beleesnek a mobiljukba és csak bolyonganak a sorok között, ahelyett hogy költenék a pénzüket.

A tanulmány során 400 emberre szemüveget helyeztek egy hipermarketben, ami rögzítette, hogy mit néznek és mennyi ideig, illetve a végén megnézték azt is, mennyi pénzt költöttek a pénztárnál.

A végeredmény pont az ellenkezője lett, mint azt sokan várták. A mobilukat használók összességében 41%-kal több pénzt költöttek a bevásárlás során mint azok, akik elő sem vették azt. Valaki minél többet mobilozott, annál többet költött is.

A magyarázat szerint a vásárlók rendszeresen ugyanazokat a termékeket veszik autopilot üzemmódban. A beváltat, az ismertet, a megszokottat. Egy átlagos ember évente jellemzően 150 féle terméket vásárol, legnagyobb részében ugyanazokat újra és újra. Ezeket céltudatosan keresi a már ismert helyén.

Azonban amikor valaki mobilozik, az e-mailjeire figyel, SMS-re válaszol, híreket olvas, esetleg éppen a nyaralását tervezi mobilon, ez a rendszer borul fel. Sokkal kevésbé figyel a bevásárlásra és sokkal inkább spontán vásárol. Lassabban halad, több időt tölt az áruházban, több terméket megnéz és sokkal több olyan terméket meg is vesz, amit egyébként nem szokott. Sokkal kevésbé mérlegeli, hogy az adott termék megfelelő-e vagy jó áron van-e.

A tanulság? Ha vásárolsz, foglalkozz azzal és ne a telefonoddal, mert a végén sokba fog kerülni, hogy a figyelmedet a telefonod köti le és nem a bevásárlás.

Share

33 hozzászólás

  • googyi
    Hehe.
    Én akkor veszem elő a mobilom, mikor megnézem az arukereso.hu-n, hogy az akciós Lego valóban akciós-e.
  • hitel
    Hacsak pl nem kapok viber üzenetet amire gyorsban kell válasz, akkor max megnézem más útba eső helyen mennyibe kerül az adott termék, tehát jellemzően nem mobilozok közben.
    Természetesen nem tej vagy kenyér szintű bevásárlásra gondolok…hanem havonta egyszer megvett drágább tételek esetén.
    A legtöbb nagyobb üzletláncnak vannak online rendelési lehetőségei, és ott megvan mindennek az ára.
  • Lív
    Én az üzlettulajdonosok helyében azon aggódnék, hogy a potenciális vásárló az árösszehasonlító oldalakat nézegeti és azért nem vásárol, mert látja, hogy máshol olcsóbb…
  • G
    Alapból felesleges és ostoba szokás egész nap a telefont bújni, főleg zombi üzemmódban andalogva egy forgalmas helyen.
  • kustela
    A látszat néha csal 😀
    A férjem és én Keep-be írjuk a bevlistát, mert valós időben látjuk a frissítést, ki tudjuk pipálni, ami megvan, megosztható, stb. És emiatt úgy megyünk végig a bolton, hogy lessük a mobilt 😀
    (Az igazság kedvéért hozzáteszem, h én azért más is csinálok a mobilon, de ha nem tenném is többet költök, mint a féjem… :D)
  • Florian
    Sok tudatos vásárló is mobilozik vásárlás közben, csak ők épp azt nézik hogy megfelelő-e és jó áron van-e. Szóval lehet ezt jól is csinálni.
  • Károly
    próbáljátok ki a shoppinglist.google.com-ot, azt pont erre találták ki 🙂
  • Dörnyei József
    Van olyan ember, aki szinte mindig mobilozik. Jellemzőbb a fiatalabb korosztályra, de nem kizárólagos. Ezek az emberek mobilozás közben nem figyelnek a környezetükre, pl. bevásárlás közben sem. Emiatt hihető a megállapítás, hogy többet költenek, mint az átlag. Valószínűleg megvesznek véletlenszerűen dolgokat, majd, amikor másnap visszamennek a kimaradt dolgokért, vesznek még több felesleges dolgot.

    Szerintem ez valamilyen függőség, amit a nem függők nem is tudnak megérteni. Hasonló a bevásárló mániához, amit pl. én soha nem értettem meg. Nekem büntetés a bevásárlás. Hasonlóan a mobilozáshoz. A mobilon semmi sem működik, emiatt engem igen gyorsan felidegesít. A mobil telefonálásra, üzenet küldésre jó és GPS-nek, ha nem kocsival megyek valahova – tehát soha… 🙂

  • Nándi
    Hát mi tényleg kevesebbet költünk, mert (csatlakozva az előttem szólóhoz) mi is nézzük a megosztott bevásárlólistát google drive-ról és céltudatosan megyünk a cuccokért.

    De a blog olvasói nyilván ebben sem fognak reprezentatív mintát adni.

  • Cinikus
    Amíg a tudat telefonozik, a tudatalatti szépen elvégzi a párosítást: reklámban látott logókat a polcon lévőkkel.
  • VAG
    Ugyanez ))
  • Tomi
    Korrelacio vs kauzalitas:
    — az osszefugges valos, de az ok-okazati irany nem biztos, hogy ez.
    — pl siman lehet, h azok akik tobbet mobiloznak, kevesbe tudatosak a hetkoznapjaikban, jobban fecserlik a penzt, es az idot is.

    Szoval azert a tanulsag nem biztos, hogy stimmel. 🙂

    Amugy meg Tesco/Auchan/Spar express-bol kell vasarolni es a megsporolt idoben lehet mobilozni a fotelbol. 🙂

  • Imre
    Én maradok a bevásárlólistánál és az előre megtervezett heti étrendnêl. Így teljesen mindegy, mobilozok-e a boltban.
  • ZX71
    Ezzel vagy összefügg vagy nem 🙂 de az én tapasztalatom az, hogy egyre több bevásárló helyen nincs vagy rettenetes a térerőm, mintha szándékosan zavarnák az árgéphez hozzáférést.
  • Nagy Vonalakban
    Ezek szerint a nejem folyamatosan mobilozik vásárlás közben, még akkor is, amikor nem.
  • Coder
    Két bevásárlókocsit tolunk az áruházban, egyet a nejem, egyet én. Ellentétes sarokból indulunk, közben nézzük online a telón, hogy mit vett már meg a másik, és mit nem. Ha már csak pár dolog van hátra, akkor azt az keresi meg, aki távolabb van (gps) a kasszáktól, a másik már megy fizetni, és bepakolni a cuccot az autóba.
    Így sokkal gyorsabb a bevásárlás, és mivel nem együtt sétálunk, nem is dillemázunk azon, hogy ezt vagy azt meg kéne-e venni.
  • L70

    Igen. Szinte kizárólag árösszehasonlítás miatt mobilozom vásárlás közben. Gyorsan kiderül, hogy az akciós akármi akciós-e egyáltalán.

    Viszont volt már olyan is, hogy az eladó nem tudott válaszolni egy termékkel kapcsolatban, nosza rákerestem, és meg is vettem a terméket, mert kaptam választ máshonnan. Tehát ez egy kétélű fegyver a kereskedőnek is.

  • Anna
    Rám is csúnyán néznek pár helyen ha mobilozok, de abban van a bevásárlólista (Our Groceries – férjjel szinkronizálva), kuponok, hűségkártya számok vonalkóddal (képernyőfotóban lementve)… ill. árgép/árukereső vagy bővebb termékinfó (néha az eladó kevesebbet tud a termékről, mint én alapból).
  • Zabalint
    Nekem is az árukereső és társai ugrottak be elsőre 🙂

    Egyébként mondjuk egy élelmiszer boltban ha valaki mobilozik, és emiatt többet vásárol, biztos, hogy ténylegesen is többet fogyaszt, és nem a tartós élelmiszer készletét töltötte fel jobban, ezáltal egy későbbi tudatosabb vásárlásnál ugyanennyivel kevesebbet fog venni? Már ha megszokott termékekről beszélünk.

  • Medve
    Hehe… Azért veszem elő a mobilt, hogy a feleségem által megosztott bevásárló listát kipipáljam:)
    Sima ciklusként a következők.
    Cél elolvas, oda megy, kocsiba tesz, kipipál.
    Töredék időt töltök bent. És jövök is ki. Nincs extra termék.
  • Laslow
    A felsoroltaknál szerintem jobb a Bring! nevű mobil alkalmazás, mi azt használjuk közös bevásárló listának. Nagy és magyar nyelvű termékadatbázisa van találó rajzokkal a termékekről. Persze újat is fel lehet venni, menti a gyakori tételeket, egyetlen mozdulat a megvettnek jelölés, és a listára rakás is. Igazából nem tudom mi az a funkció, ami hasznos, de nem tudja.
  • Geri
    Műszaki cikkeknél gyakran azt nézik hol vehetik meg neten olcsóbban…
  • Adamo
    Alap, hogy mobilozok vásárlás közben, azon van a bevásárlólistám, amitől nem térek el, az online bevásárlás oldalon már a márkát/kiszerelést is kiválasztottam előtte. Van pár bolt (főleg barkács) ahol az online ár alacsonyabb mint a bolti, na azokat pokolra kívánom, borul a rendszerem 🙂
  • Zanbrion
    Hát igen, a spontán vásárlás, jó dolog. és aztán sokaknál megy egy nagy csomó minden a szemétbe.
    Lista, az adott üzlet elrendezésében leírva, célirányosan végigmegyek Scan & shop és a lehető legkevesebb időt pazarlom el, nem hogy még mobilozzak is. Ez az élelmiszer, háztartási, higéniai cikkek. Előtte kb. 15 perc két-három hetente az adott heti 4-5 akciós újságot megnézni és gyorsan fejben összeadni, hogy érdemes-e mondjuk az általam preferált hiperből átmenni egy diszkontba vagy sem.

    Más irányban sem konzumidiotizmus, nem megyek el egy Mediamarktba céltalanul bolyongani, meg árgépet, árukeresőt nézegetni, hiszen ha tényleg kell valami azt már otthon megnézem. Nem a pultra kirakós, eladós, megmutatom, hogy hogyan működik Keravill korszakban vagyunk (szerencsére).

    Ahol nincs scan & shop, ott pedig számolok fejben, vagy ha lefáradtam, akkor a mobillal, na kb. ez az amit mobilozok.

  • Orbán János
    Előveszem ott a mobilt, persze, a scan&shop miatt a Tescoban, h olvassam be a termék vonalkódját. Amúgy sok helyen irreleváns a mobilcellák kihasználtsága, vásárlók száma, mert van helyi wifi, pl. az Aldiban
  • naa
    Én utálok bevásárlólistával vásárolni menni, mert arra figyelni kell, keresni, nem találom…
    Ha bemegyek a szokásos dolgokat megvenni, arra nem kell lista, nem kell túlságosan összpontosítani, így simán multitasking-olhatok, hallgathatok pl. hangoskönyvet, podcastokat, ilyesmi. Mint ahogy szokásos útvonalon vezetés közben is, kerti munka közben is, stb.
    Ha közben bevásárló listát kellene böngésznem, az tovább is tartana, és kevésbé tudnék közben másra figyelni.
    Lehet, hogy valamit elfelejtek megvenni, de annyi baj legyen.

    Egyedül ruhát-cipőt nem szeretek vásárolni, ennek az az eredménye, hogy amikor az asszony elrángat, akkor sok dolgot veszek, hogy jó sokáig le legyen tudva (általában nem tudok dönteni több lehetőség közül és megveszem mindet, vagy megveszem az első helyen, aztán látok jobbat, azt is megveszem…), és ilyenkor impulzus jelleggel is… De évente 1-2-szer belefér…

  • KZ
    Miklós!

    OFF!

    Tudnál egy elérhetőséget adni a mobil flotta ügyintézéshez, mert az eddig ismert e-mail-re küldött kérdésemre nem kaptam választ.

    Köszönöm!

  • jurta
    Evernote-ot használok bevásárlólistaként, sokkal kényelmesebb egy kézzel kijelzőn pipálni a tételeket, mint a kis papírcetliken volt annak idején két kézzel és kemény alátét nélkül.

    Ezenkívül olyan országban élek, aminek a nyelvét még nem értem nagyon, ezért sokszor előveszem a mobilos szótárat is bevásárlás közben.

  • Bela
    “Az üzlettulajdonosok nagyon haragudnak a mobilokra”

    Egyeni szoc. problema. Mondjuk csak annyit nezem, amig a Keep-ben elolvasom a bevasarlolistat.

    De ha mar a haragudasnal jarunk, en meg azert haragszom, ha az uzlettulajdonosok atrendezik a polcokat. Nehogy mar ugyanott, a szokott helyen megtalald, amit venni akarsz.

  • LSV
    OFF Csak nekem tűnik már túl gyanúsnak, hogy ennyit nyomják cikkekben a babaváró hitel felvételét és abból állampapír vásárlást? Szinte már olyan, mintha ez lett volna a “terv” fentről (belső hitelből felvásároltatni az államadósságot, mert 1-2 gyereknél több csak nagyon kevés helyre fog születni -bizonytalan jövő, aki meg ezzel nem foglalkozik, nem az a kategória aki kaphat babavárót-). Vagy ez csak az én paranoiám?
  • Lala
    A teszkóban is kiolvassák az újságot az igénytelenek és mégsem szólnak rájuk. Az jobb nekik? Jártam már én is úgy, hogy akkora volt a sor, mire a pénztárhoz kerültem már kiolvastam a betüket az autós újságból, meg megnéztem a képeket és raktak is vissza szépen, mert már nem volt miért megvennem.
    Ha lenne egy kis eszük, akkor a bolti kajáldát meg egy kv autómatát, esetleg kis fagyizót, édesség standot raknának az újságos stand mellé, asztalokkal, székekkel, padokkal.
    Az el nem kelt újság ha jól tudom megy vissza remittendában, őket nem érdekli annyira és az ingyen újságolvasó stand hamar népszerű lenne.
    A madaras teszkóban legalább kiraknak padokat, hogy nyugodtan lehessen válogatni (haha), de a kv süti még így is hiányzik.
  • Hozzászóló
    A bevásárlólista meg az árösszehasonlítás nálunk is játszik
  • nyman
    “A magyarázat szerint a vásárlók rendszeresen ugyanazokat a termékeket veszik autopilot üzemmódban.”

    Ezért utálom azt, amikor átrendezik a boltot. Több “nagynevű” üzletbe ezért nem megyek már be. Ha egy ing, nadrág jó volt, akkor egy vagy két év múlva is ugyanonnan akarom levenni azt a terméktípust a polcról.

    Azt is utálom, ha birkaként terelnek, pl. az IKEA-t. Évente többször vásárolok ott, a pénztáraknál megyek be és ebben az évtizedben a raktárokon túl nem voltam. Ott azért van nálam a telefon, hogy lássam honnan kell levenni a cuccot, vagy esetleg ki kell iratni. Néha megnéznék élőben is vmit, de annyi időm nincs, hogy átbóklásszak egy rakás sallangon.

    Ahogy írták már sokan, az pedig az árösszehasonlítás. Van mikor ugyanott olcsóbban megkapom, ha online megrendelem. 🙂

    Élelmiszer vásárláskor nem telefonozok. Tudom mi kell és néha impulzus szerüen berakok valamit kiprobálni.

Vélemény, hozzászólás?

A megadott név fog megjelenni, ezért érdemes nem a valódi nevedet megadni a hozzászóláshoz.

A hozzászólás előzetes moderáció után fog megjelenni.

Figyelem: FIREFOX böngészővel gondod lehet a hozzászólás elküldésével. Használj másik böngészőt a hozzászóláshoz, amíg ki nem javítják a hibát.

 karakter még felhasználható

A hozzászólás elküldésével hozzájárulsz, hogy az IP címed technikai okokból tárolva legyen. Ha ezt nem szeretnéd, ne küldd el a hozzászólást. Kérésre a hozzászólást töröljük az IP címeddel együtt.