Viharos hétfőre ébredtünk a pénzügyi piacokon, az egyszer biztos.
A még mindig zajló háború és ezzel kapcsolatban az újabb amerikai szankciók lehetősége, mint az orosz olaj kereskedésének a szankcionálása, felkavarta a piacokat.
Ennek a hírnek a hatására az olaj ára kilőtt, már 125-135 dollárt is kérnek egy hordó olajért fajtától függően, amitől elég sokan sokkot kaptak, hiszen idén már 50-60%-ot is drágult a kőolaj ára. (Hol van már a két évvel ezelőtti negatív olajár...)
De vajon mennyire rendkívüli a 100 dollár feletti olajár a piacon?
Ime az elmúlt évek olajára dollárban, inflációval korrigálva:
Amint látjuk, 2007 és 2014 között egy rövid időtávtól eltekintve ez volt a normális árfolyam. (Más kérdés, hogy előtte és utána viszont sokkal olcsóbb volt az olaj.)
Kíváncsi vagyok a MOL milyen veszteséget fog elszenvedni. Pl Ausztriában 750 Ft körül van egy liter benzin, itthon ugye 480. Egész Közép-Európa itt fog tankolni májusig.
A MOL problémája jelenleg, hogy a kereskedelem hangsúlyos, nem a kitermelés (ezért voltak magasak a profitok az elmúlt 5-7 évben). Nem értek az olajhoz de el tudom képzelni hogy napokon belül a nagykereskedelmi árak is 6-700 Ft körül lesznek, az pedig súlyos veszteség.
Milyen jó hogy egy csomó pénzt kiszórtak a tájseb "felhőkarcolóra". Vajon lesz még MOL amikor be lehetne költözni?
miért vagyok most jobban besz*rva, mint 2011-ben? 😀
Miklós tudnál irni pár gondolatot a forint gyengülésről?
Laikusként azt látom hogy durván beszakadt és nem teljesen értem miért. Ez a kormány eddigi oroszbarát politikájának beárazása, vagy a gonosz nyugat bedönti a forintot, vagy mi a csuda folyik ittM
Klassz a forint / euro árfolyam. Látszik, hogy hozzáértő cselekvőképes emberek vannak az MNB-nél.
@kristof
A MOL akkor lesz igazan bajban, ha az orosz olaj is a szankcios listara kerul (elvileg vizsgaljak a dolgot, de dontes nincs). A mol finomitoi az orosz olajra vannak optimalizalva.
Az USD romlása miatt (1971 óta) valójában hosszú távon árcsökkenés, kilengésekkel. Csak közben a gazdasági szerepe megnőtt a kőolajalapú termékek térnyerésével.
@kristof
Tegnap tankoltam 1,70 egy liter benzin Ausztriában, átlagos benzinkúton. A forint árfolyama bezavarhat de nem drágult annyit hogy ne lehessen kifizetni. A covid mizéria óta 30-40 centtel kerül többe.
@puffogok
en is kivancsi lennek, hogy latja Miklos a forint brutalis zuhanasat, konkretan erosebben gyengul(t)unk mint az ukran hrivnya, a rubelen kivul szerintem semmi nem hagyott le minket romlasban 😀
A forintot csak a török líra és a rubel tudta lehagyni pénzromlásban az elmúlt 12 évben, a töketlen jegybank meg most sem emel durván kamatot, ahogy tette az akkori 2008-ban és 2003-ban is.
Legalább egy 3 százalékpontos emelés kellene, de azonnal.
@kristof A Mol-nak 3 nagy pillére van, a kitermelés, a finomítás és a kiskereskedelem. Amit most elbukik a benzinárakon, annak sokkal többszörösét keresi meg az olaj és gáztermelésen.
A "tájseb felhőkarcoló" Magyarország egyik legmodernebb épülete és jobb ha megbarátkozik mindenki a látványával, már ott van, elbontani nem fogják. A legfelső emelet mindenki számára látogatható lesz, a kilátás pedig pazar 🙂
Érdekes lenne azt is tudni, hogy mitől mozog az olaj ára. Mármint van az egyik véglet, a piaci kereslet, meg a másik, a kalapos szivarozó urak egy nagy asztalnál. Az igazság valahol a kettő között lehet, de amíg van elegendő olaj a föld alatt (márpedig úgy tűnik, hogy nem fog mostanában elfogyni), addig leginkább azt gondolom, hogy spekuláció mozgatja az árat, nem pedig a kínálati vagy keresleti oldal.
Kíváncsi vagyok, meddig fogják bírni a kisebb-nagyobb benzinkutak, mekkora veszteségeik vannak/lehetnek a központi árhivatal döntésének köszönhetően.
Bár szívesen kárörömködnék a sok autós ingázó arcán, amikor meglátják a 700+Ft/literes árcetlit a benzinkúton, azt hiszem, nem lenne igazán érzékelhető változás a forgalomban: az emberek inkább nem esznek, de az autó és a kényelem, az jár nekik...
Jan, Budapest és környékén minden hetedik személyautó céges. Azokat biztos nem fogják lerakni.
@Kiszamolo "Legalább egy 3 százalékpontos emelés kellene, de azonnal."
Aprilis 3-ig nem is fog. Boritana az ingatlanpiacot.
Atlagemebr azonnal behuzna az x-et az ellenzekre ha borulna a lakaspiac kicsit is. Szamolni meg nem tud, azt nem erzi, hogy par honap mulva az inflaban ez k fajni fog.
@jan mivel a munkám olyan, hogy muszáj autóval elmennem dolgozni. Ezen miért kárörömködsz. Tudod, ha én nem megyek most el oda dolgozni. 5-6 vágy 10 év múlva nem lesz búza, kukorica, de semmilyen élelmiszer. Mert senki nem fog foglalkozni a növényvédelemmel. Tudod mit, örülj neki. Én meg azon fogok nevetni, amikor tőlem 2-3-szoros áron veszed a zöldséget, de lehet keveset is mondtam. Ugye milyen szép jövő?
@husz-janos-puszita
Hmm, én 1.79-re emlékszem.
@csizkek Szerinted ennyire hamar megéreznék? Nagyon kevesen lehetnek, akiket a mácius 7-én meghozott kamatemelés érintene április 3-ig. Ellenben az árfolyamhírek és az abból következő áremelkedés az addigra is tömegeket fog elérni.
Valami más lesz az oka, hogy nem lépnek.
@d
Nem értem ez min változat. Gondolom az áprilisi orosz olaj ára is 123 USD körül van, így hogy még nincs szankcionálva.
@marnacsukaharcsa
Ööööö, izé... nem lehetséges, hogy nem rólad van szó?
@marnacsukaharcsa "mivel a munkám olyan, hogy muszáj autóval elmennem dolgozni"
Meg jo hogy nem rolad szolt a hozzaszolas:) Bar nem nekem irtad..
@jan
Nekünk családilag autózni jelenleg nem csak gyorsabb és kényelmesebb, hanem - kapaszkodj meg - olcsóbb is mint tömegközlekedni.
És nem, nem a 480-as benzin miatt. Hibrid autónk van, városban elektromosan járunk, messzebre benzinnel (prémiumot szoktunk tankolni, szóval a 480-as benzinárat egyszer sem használtuk ki). Az elektromosság miatt környezetbarátabb is, mint a busz a mi vonalunkon, ami iszonyú mennyiségű fekete füstöt ereget és ül rajta 3 ember.
Nem, nem jár a kényelem, de ha egyszer OLCSÓBB is így, akkor hülye lennék nem élvezni. Ha drágább lesz, akkor majd átértékelem, hogy a többi előny megéri-e a felárat.
Ha pedig majd nem tehetem meg az autózást, akkor tömegközlekedek, de nem értem, akkor miért kárörvendkednél, 10 évig élveztem a kényelmet, utána majd pár évig nem élvezem, az nekem nem rosszabb, mintha egyáltalán nem élveztem volna az elmúlt 10 évben. 🙂
Egy hordó olaj ára 46 000 forint ma, sose volt még ilyen magas. 2008 júniusában, mikor 147 dollár volt egy hordó olaj 160 forint volt egy dollár, forintban pedig 23500 egy hordó olaj
@marnacsukaharcsa
Szerintem rajtad ö nem örömködik senki. Inkább azon hogy végre kiderült: fenntarthatatlan hogy már az operátor réteg is autóval jár WC-re. Sajnos leginkább olyannal, aminek műszakit sem szabadna adni. A zaj és a szmog hatását pedig az egész társadalom elszenvedi.
"Az ársapka miatt a benzinkutak még 480 forintért tudnak üzemanyagot vásárolni. A hatósági áras megkötés nélkül szerdától átlagban így alakulna az üzemanyagok ára a hazai kutakon:
95-ös benzin: 594 forint/liter
Gázolaj: 640 forint/liter"
telex.hu/gazdasag/2022/03/07/nagyot-emelkedik-szerdan-a-benzin-es-a-gazolaj-nagykereskedelmi-ara
esetleg egy olyan grafikont is lehetne mellé rakni, ahol a benzin ára van forintban? Akár ugyanazon az ábrán? Így jobban érthető lenne, hogy mikor az olaj és mikor a forint miatt volt annyi amennyi..
Ez dollárban van és a kőolaj árát mutatja, nem a benzinét.
Jelenleg Nemetorszagban mindegyik uzemanyag 2eur/l felett van.
Nagyon erosen elgondolkoztam azon, hogy valtsunk-e elektromos autora a tervezettnel (2025-2026) sokkal korabban.
Sajnálom 🙁 Az elmúlt 6 évben gyűjtöttem a pénzt, mondjuk lakásra, es mert nem akartam durván eladósodni... nem ugrottam bele 20% önerővel. :
2/3-a állampapírokban, az 1/3-a pedig etf, rv, devizában.
Sajnos úgy érzem ha még jobban bedörren az infláció, a Ft romlik, megint az veszít a legtöbbet, aki vigyázott a pénzre, és nem engedheti meg a durva kockázatot. (mint a kulföldi rv.)
Komolyan átgondolom mi mást tehetnék. Azért csalódott vagyok.
Az inflációval korrigált olajár elég semmitmondóan hangzik, ha nő az olajár az elég nagy hatással van az inflációra is.
Tehát? 🙂
@glezmen ukrán hrivnya ára február 24. óta be van fagyasztva, ne hasonlítsunk hozzá semmit.
Választások után bárki is nyeri lesz itt nemulass.
A rezsicsökkentés meg a 480-as benzin nem lesz sokáig tartható. Egy olyat kéne ami napi 1 ft-al emeli szép fokozatosan az árat a normál piaci árra. Meg lesznek főzve a vízben a békék nem pedig forróvízba dobva egyből 480 ról 700Ft-ra.
[kicsit off]
Mi az ami brutál infláció idején jó / legalább értékálló befektetés?
Az ingatlanon kívül, mert ha jönnek az oroszok, akkor cseszhetem a téglahalmazomat a robbanás után.
Minden is drágulni fog, mert az olaj, a gabona, az EUR.. Az ingtlanokkal mi lesz? Most pukkan a lufi? A befektetők még mindig vonzónak látják majd ezt a régiót? Enni nem tudunk majd, de vehetünk végre házat? Hajh..
Nem is az olaj lesz a durva, mert ott még, bár tudom nem mindenki, de sokan tudnak/tudnának (bár nam akarnak) kiszállni az autóból.
A gázár világpiaci megfizetése mégdurvább lesz: "Egy köbméter gáz, amiért a magyar lakosság 66 forintot fizet az állami szolgáltatónak, a tőzsdén jelenleg több mint 800 forintba kerül."
forrás: g7.hu/adat/20220307/egy-nagyon-aktualis-abra-arrol-hogy-miert-van-halalra-itelve-a-rezsicsokkentes/
Majd megint elkezdenek műanyaggal meg ruhával fűteni.
@fdsger "Szerinted ennyire hamar megéreznék?"
Ez nem azt a reteget erinti, akinek fajni fog a kenyer ara. Es szerintem meg. Nem kell areses, kamatemelesnek bearazodni, csak figyelik hogy kitartanak e a penzontes mellett..
Szerintem.
Akinek tenyleg faj az infla, annak majd adnak krumplit marcius vegen.
@fox(IT) "Nagyon erosen elgondolkoztam azon, hogy valtsunk-e elektromos autora a tervezettnel (2025-2026) sokkal korabban."
En is ezen gondolkodom, de ha kozben nem kapcsolnak vissza par atomeromuvet, akkor tok mindegy.
@adrienn "de ha egyszer OLCSÓBB is így" - de ez csak akkor igaz, ha az autót ingyen kaptad, nem? 🙂
Amikor a covid beütött, tankoltam 0,94€-ert is 1l dizelt, most meg 1,99€. Nemetorszag.
@szorgoshangya : Jelenleg ha semmi mást nem csinálsz, csak EUR/USD-ben tartod a pénzed, kevesebb a kockázatod mintha forintban lenne. Másrészt most érdemes részvényekből bevásárolni. Tudom, ez kockázatos, de szerintem ha utánanézel, tanulsz róla, csökkenthető a kockázat és megéri a befektetett idő.
@Adrienn "Az elektromosság miatt környezetbarátabb is, mint a busz a mi vonalunkon, ami iszonyú mennyiségű fekete füstöt ereget és ül rajta 3 ember." – akkor elférnél még te is azon a buszon, és még az áramot se kellene fogyasztani. Habár az áram az a konnektorból jön, az meg ugye nem füstöl.
@Kiszamolo tehát ha egy olyan termeket korrigálunk vissza inflációval ami az inflációt okozza, akkor felmehet az egekig is az ára, de az inflációval korrigált adatokon alig fog látszani. Ettől még relatíve nagy árnövekedése van.
Az olajpalából technológiailag 100 dolláros olajár felett már megéri kinyerni az olajat. Ez megállíthatja az áremelkedést, persze nem egyik napról a másikra.
Ha valaki az ukrán konfliktus hátterébe még bele szeretne látni valamit, akkor keressen rá a világ palagáz, olajpala térképére. Nézze meg, majd azt, hogy hol voltak az elmúlt 5-10-15 évben nagyobb konfliktusok, amiben az USA aktívan részt vett.
Általános hogy nem töltik fel a töltőállomás tartályokat 100-as üzemanyaggal, vagy csak ahol én próbálkoztam, ott nem volt (Vác, OMV)? Vagy szimplán zárták szerdáig, majd akkor behozzák a "lemaradást"?
@adrienn
"Nekünk családilag autózni jelenleg nem csak gyorsabb és kényelmesebb, hanem – kapaszkodj meg – olcsóbb is mint tömegközlekedni."
Érdekelne a matek. Egy km ma minden költséggel úgy 60 Ft. Ha napi 40 km-t mentek vele, az egy hónapban kb. 22*40*60 = kb. 53.000 HUF. 2 felnőtt és 2 diák bérlet Pesten úgy 30 ezer.
@csizkek “En is ezen gondolkodom, de ha kozben nem kapcsolnak vissza par atomeromuvet, akkor tok mindegy.”
PHEV gondolkozok mint masik opcio. Varosi rohangalasra eleg az akku, utazashoz ott a benzin motor.
Otthoni toltes megoldasa a legnezebb problema, mert tulajnak es a haznak is hozza kell jarulni a melygarazsba tolto beszerelesehez.
Aram arat 12-24 honapra le tudom fixalni. Ha bezuhan az olaj ara akkor max nem toltom fel es hasznalom hibridkent.
Puffogok:
Én sem értem. Ukrajnában a fővárost ostromolják, az ukrán gazdaság lényegében nem működik, és a forint jobban zuhan? Egyszerűen erre semmilyen racionális indokot nem látok, hiába erőltetem magam.
Március 7-én 2 euró felett a benzinár Németországban.
"Szükség esetén pedig minden rendelkezésre álló eszközt aktiválnak" - MNB
Bakker, nem tudtam, hogy mi lehet a gond. Így már teljesen egyértelmű a forint / euro árfolyam.
Feltételezhetően úgy gondolják, hogy nem szükséges beavatkozni.
Nem baj ha drága a gáz, majd fűtünk forinttal
Jan, gratulálok a ritka primitív hozzászólásodért!
Képzeld, nenlmcsak a nagykörúton járnak autóval, hanem vidéken is .
Én például mindennap minimum 100 kilométert, de heti 2 nap 160 kilométert vagyok kénytelen ingázni AUTÓVAL. Mivel más közlekedési módon NEM lehetséges a munkábajárásom, hone office pedig nincs. 15 Ft/km -t térítenek, a többi saját zsebből..
További jó kárörömködést!
Ui. Szerencsére volt annyi eszem, hogy az olajat longoltam/longolom így mindeközben degeszre keresem magamat a tőzsdén 🙂
@optimista ez jó 🙂
Tulajdonképpen Gyuriék az MNB-nél bevezették Magyarországra az új fizetőeszközt. = FOSRINT
@optimista ezen most jót nevettem :)))), aztán eszembe jutott, hogy ez nem vicc.
@puffogok Zsiday blogjan olvastam egy érthető es racionális magyarázatot: zsiday.hu/blog/1998-visszainteget eszerint nincs gonosz nyugat csak ilyenek a piacok. Nap végére volt korrekció is.