Térdig gázolunk a készpénzben

2019-11-19
Oszd meg ismerőseiddel a cikket: 

2009-ben a magyar készpénzállomány a GDP 8%-át tette ki, ami mostanra szakadatlan növekedési ütemben majdnem a duplájára, 15%-ra nőtt 2018-ra, sőt azóta is szakadatlanul nő az arány, jelenleg 6445 milliárd forint a hazai készpénzállomány, ebből bő ötezer milliárd forint van a lakosságnál, vagyis átlagosan minden háztartás 1,2 millió forintot dugdos otthon készpénzben.

Ennek csak az egyik oka az alacsony kamatkörnyezet, hiszen az uniós országokban, ahol még a magyarnál is sokkal alacsonyabb a kamatkörnyezet, nem nőtt ennyire a készpénz mennyisége, bár a növekedés ott is látványos.

A másik, magyar specifikus probléma a tranzakciós adó, amiről már a bevezetésekor mindenki megmondta, hogy a készpénzforgalom irányába löki a piaci szereplőket és lőn, tényleg így lett. Hiába vezették be, hogy a vállalkozások egymással havi másfél millió forint felett csak utalással fizethetnek egymásnak. Aki csak teheti, elkerüli a méregdrágává vált banki utalásokat.

S persze a feketegazdaság mérete is indokolja a nagy készpénzállományt. Próbáltál-e valaha mondjuk építőipari munkáért átutalással fizetni?

A Bankszövetség nemrégiben kiadott egy tanulmányt, hogyan lehetne csökkenteni a készpénz-állományát.

Az egyik javaslatuk nem meglepő módon a tranzakciós adó kivezetése, illetve az lakosság számára ingyenes készpénz-felvétel megszüntetése, ami évente 20 milliárd forintnyi adójába kerül a bankoknak.

A másik az 500 ezer forint feletti adásvételek online csatornába terelése, vagyis vége lenne a 150 milliós házak készpénzért megvásárlásának, de sokmilliós autót sem lehetne készpénzért vásárolni.

Szerepel még a listán egy egyszeri adóamnesztia, 10% anonim adózás mellett tisztára lehetne mosni az otthon dugdosott készpénzt.

A sárga csekk valódi költségeinek a felhasználókra való hárításának a lehetősége is szerepel a javaslataik szerint.

Természetesen haza (is) beszélnek, de tény, hogy a készpénzkezelés költsége évente 200-400 milliárd forintba kerül a gazdaság szereplőinek, a szürkegazdaság miatti adókiesés pedig sokkal nagyobb ennél.

Akit érdekel, olvassa el a fentebb belinkelt tanulmányt.

Persze addig jó, amíg van készpénz, ahogy erről már többször írtam is:

A készpénz még sokáig velünk marad

A világ készpénz nélkül

Hozzászólások:

Komment szekció frissítés alatt!

Kedves Kommentelők!
Éppen egy új kommentmotorra állunk át, azonban a Kiszámoló blog régi kommentjei mind elérhetők, és az elmúlt 1 év Disqus hozzászólásait hamarosan, a következő napokban importáljuk az új rendszerbe. Ha van fontos észrevételed, kérjük, oszd meg velünk! Köszönjük a türelmeteket és megértéseteket.
164 hozzászólás
Legrégebbi
Legújabb Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

"vége lenne a 150 milliós házak készpénzért megvásárlásának" ez érdekes lenne, mert úgy tudom, a törvény által a hivatalos fizetőeszköz a jegybanki pénz - esetünkben készpénz - míg a kereskedelmi bankok által teremtett számlapénz nem hivatalos, csak megtűrt fizetőeszköz.

"Az egyik javaslatuk nem meglepő módon a tranzakciós adó kifizetése, illetve az lakosság számára ingyenes készpénz-felvétel kivezetése, ami évente 20 milliárd forintnyi adójába kerül a bankoknak."

Érdekes, Angliában élek és egy árva fityinget nem fizetek azért, hogy van folyószámlám, devizaszámlám, függetlenül a keresetem nagyságától, nem kell fizetnem a bankkártyáért, akárhányszor vehetek fel készpénzt, amikor csak kedvem tartja, és a legtöbb automatából ingyenes, nem csak abból, amit az én bankom üzemeltet. Az országon belüli átutalások is ingyenesek, függetlenül attól, hogy melyik banknak megy. Magyarországon ezeket miért nem hajlandó alapnak venni a Bankszövetség?

Jó lenne csökkenteni az otthoni kp állományt, ötletek voltak, vannak, lesznek is, de hogy mikor lesz az ötletből cselekvés az mindig kérdés.

Amúgy ezzel én nem értek egyet : lakosság számára ingyenes készpénz-felvétel kivezetése
Szerintem lehetőséget kell biztosítani arra, hogy azt a pénzt amit megkeresel, ami már a tied, külső szereplő pl.: bank ne nyúljon le belőle.
Értem én, hogy a banknak is költség.

Mondjuk valami olyasmit lehetne, hogy akinek nincs bankszámlája (vagy csak azért van mert oda kapja a fizut) azoknak az államkincstári számlájára érkezhetne a pénz. Amit a meglévő államkincstári fiókokban felvehetne díjmentesen, de ez szigorúan csak erre jó, nem utalhat onnan stb. Esetleg kaphatna egy kártyát (ezért már fizetni kellene), hogy a vásárlásokat végezhesse onnan

Amúgy elvileg a kp fent tartása sok pénzbe kerül az államnak. És a bankolás nem az embereknek, ergo az államnak?

korrektor ON
'tranzakciós adó kifizetése' -> 'tranzakciós adó kivezetése'
korrektor OFF

@zsolti Ha a bankszektor működne, azaz az emberek izgalmasnak tartanák a termékeiket, nem csak kényszerből vennék fel a lakáshitelt, azt is nehezen... akkor a bankszámla vezetés egy kopogtato termék lenne. Pont mint a KGFB a biztosítóknál. De sajna nincs valódi izgalmas termékük, vagy csak vackok vagyunk, mi ügyfelek. De valahogy engem nem hoz lázba egy bank terméke. Így marad az átalány, mint a vízműveknél.

Most is vannak jó csomagok, csak nem lehet az utcáról beesve megkötni. Mivel az emberek többsége lusta mint a dög így ők kimaradnak.

Akkor én rontom az átlagot. Néhány tízezer forintnál ritkán van több kp otthon. Jobban félek a piti tolvajoktól, mint a bankoktól. Pedig van olyan csomagom, ahol ingyenes a korlátlan kp. felvét.

Külön nyűg volt többször is, mikor ingatlan, autó vásárláskor az eladó kp-t kért.

Tavaly mikor ingatlant adtam el, az eladó nagyrészt kp-ben fizetett (és euróban). Vajdaságból költöztek át, nekik már nullázták le a számlájukat a 90-es években. Én a második kp-s vételárrészletet úgy kértem, hogy menjünk el a bankba és fizessük be a számlámra. így megusztam az agódást és a bankjegy vizsgálat is ingyen volt.

A tranzakciós adó eltörlésével egyet értek az ingyenes havi 150 ezres kp felvét visszavágásával nem. Nem hiszem, hogy ez sokat javítana.

Az amnesztiával sem értek egyet. Párévente van ilyen, ez meg a simliseket támogatja.

Ma, Magyarországon, a rettenet banki költségek mellett (ami szét van porlasztva a számlatulajdonosok között, így kevésbé látszik, mekkora is összességében) nehéz azt elhinni, hogy magasak a készpénztartás költségei. A bankadó és tranzakciós adó is rontja a számlapénz renoméját.
Kulturálisan is ragaszkodunk a kézzelfogható vagyonhoz, a történelmi tapasztalatok, a közelmúlt tisztázatlan eseményei (Questor, Bróker Marcsika, Takarékszövetkezeti botrányok) , a bankokkal szembeni kormányzati hangulatkeltés, és az eleve rossz megítélésük mind a készpénz malmára hajtják a vizet.
Indiában nemrégiben drasztikus módon csökkentették a kint lévő készpénztömeget: a két legnagyobb címletet kivonták a forgalomból, brutál rövid időt, és alacsony értékhatárt adva a korlátozott átválthatóságra kisebb címletekre. A GDP-jük. is megbicsaklott, akkora sokkot kapott a gazdaság.

"vagyis átlagosan minden háztartás 1,2 millió forintot dugdos otthon készpénzben"

Nekiálltam átlagos lelkesedéssel átkutatni a szobáinkat. Hátha meglesz az 1,2 millió. Ha egy kicsit eltérek az átlagtól, még akár 2-3 millióra is számíthatok. Vagy semmire. De azt már megtaláltam.
🙂

Én óvatos szkepticizmussal kezelném a javaslatcsomagot.

Az idősebb korosztály az egyik nagy KP használó. Többségüknek nincs annyi tapasztalata a számítógépekkel/ okostelefonokkal, hogy netbankon/mobilbankon keresztül merjék kezelni a pénzügyeiket. Számukra a sárga csekkek postai befizetése jelenti a kontrollt a pénzügyeik felett. Ha netán eltörölnék a KP-felvétel ingyenességét, vagy díjat számolnának fel a sárga csekkek után, az ő költségszintjük emelkedne, de valószínűtlen, hogy tömegesen változtatnának a szokásaikon. A KP-kezelés rájuk eső költségének elengedését tekintsük természetbeli nyugdíjkiegészítésnek.

A feketegazdaság szereplőinek meg mindegy, mennyi a tranzakciós adó, nem amiatt nem banki utalással fizetnek.

A svédeknél nagyon alacsony a készpénzhasználat, a kormányzat vizsgálta ennek veszélyeit.
Svájcban, ahol nagyon fejlett a pénzügyi kultúra, a lakosság ragaszkodik a készpénzes fizetéshez, akár nagy összegű vásárlásoknál is.
Argentína egyes városaiban a 2002-es pesoválság után, amikor nem lehetett készpénzhez jutni, sem kártyával fizetni, a kereskedők helyi készpénz helyettesítő bónt is elfogadtak.
Tehát valamilyen formában és mértékben világszerte szükség van a készpénzre.
Itthon a legnagyobb problémát az okozza, hogy ez a holt vagyon nem a gazdaság vérkeringésében forog, hanem szép csendben elértéktelenedik. Vagy a feketegazdaságot élteti.

A kp. az utolsó kis szabadság ebben a totális kontrollba hajló világban. De biztos megtalálják a módját a kiírtásának.

"Maki, áruld már el, miért van valakinek otthon készpénzben 30-40-150 millió forintja?" Ha örökölnék 30 milliót, nem sietnék a bankba vele, hiszen fél év után kevesebb maradna, mint előtte. Ha pedig nem hinnék a MÁP-ban, mint úri huncutság, akkor maradna a párnaciha.

Más: szakértői választ kérnék, hogy miért nem a NAV-nál lehet az NHP és NHP+ hiteleket felvenni. Tehát, hogy mi abban a logika, hogy az állam hitelezi a kkv-kat, az államnál vannak az adatok (NAV), mégis 2-3%-ért átfuttatják a kereskedelmi bankokon? Ennek mi értelme?

Megkockáztatom, a lakossági fix hitelek esetében sem látom a kereskedelmi bankok létjogosultságát, az pedig, hogy számlavezetésért évi 300 milliárdot akasztanak le a lakosságról, akkora luxus, amit nem hiszem, hogy megengedhetünk magunknak.

Nincs és nem is volt Magyarországon olyan bankszámla, ahol minden nulla lett volna. Ha másért nem, az éves kártyadíjat biztosan fizetni kellett még a tranzakciós adó előtt is, legfeljebb a prémium ügyfeleknek nem. Zsoltinak igaza van. Nagy-Britannia, a hülye angolok, angol hülyék országa 🙂 de a bankolás ott alapértelmezésben ingyenes, függetlenül a pénzintézettől és a jövedelmed nagyságától, ha rendszeres jövedelmed van, nem kell vadászni rá, hogy jogod formálj erre. Dombornyomott kártya jár, a csere még akkor is ingyenes, ha megsérült vagy ellopták, nem kell könyörögni azért, hogy elengedjék a pótlás díját. Mindegy, hogy melyik bank automatájából veszel fel pénzt. Én már 8 éve hazaköltöztem, de megtartottam a kinti bankszámlámat egy kis jelképes összeggel. Nincs rajta forgalom és nulla költsége van. Ilyen itthon nincs és soha nem is volt!

A kormány nagyon akarta az Azonnali Fizetési Rendszert, és ők úgy is gondolják, hogy ha az végre el fog indulni, akkor a magánszemélyek közti utalásoknak ingyeneseknek kellene majd vele lenniük.
A tranzakciós adót már eleve nem minden utalásra számolják fel, ez még tovább fog csökkenni a következő években, de a kormányzati szereplők szerint ez az adónem amúgy is semmi a bankszektor nyereségéhez képest, így akár be is nyelhetnék.
Plusz a tranzakciós adóból leírhatnak egy csomó mindent a bankok. Szóval na, első sorban nem a kormány hibája a magas készpénzállomány.

Térdig a fenét, nekem itthon már a mellkasomig ér. Ha nem vigyázunk, a kölykök belefulladnak...

Mondjuk szép hogy az embernek azért kell fizetnie hogy a bank nagykegyesen használja a pénzét. Folyószámla díj, átutalási díj stb... akkor már maradhat is a készpénz. Fizetést is lehet kp-ban kérni + sárga csekk. Valódi előrelépés. Hajrá magyarország

Az a baj, hogy a magyar ember úgy vásárol pénzügyi terméket, jelen esetben bankszámlát, hogy bemegyek a bankba és mondja a néninek/bácsinak, hogy bankszámlát szeretne nyitni. Az meg megnyit neki egyet, amiért fizethet havi több ezer Ft-ot. Pedig a lehetőség ott van, hogy bárkinek ingyenes vagy filléres számlacsomagja legyen, csak annak utána kéne járni, és legalább annyi energiát kéne belerakni, mint a cipővásárlásba. Ha többet fizetsz évi 5 ezer Ft-nál a bankolásért, akkor valamit nagyon rosszul csinálsz. És az évi 5 ezer Ft-ban már havi több csop. beszed. megb. és átutalás van.

@nimfas-corporation írsz pár példát? Tényleg érdekel.

Zseniálisnak tartom az olyan ötleteket, mint az adóamnesztia, Tiborcz-adó és az összes hasonló megoldás, amivel a letöltendő börtönbüntetés lehetőségét legálisan kiválthatnák a bűnözők az illegálisan szerzett vagyonuk egy kis részének befizetésével. Ezzel nem csak a költségvetés bevételeit növelhetnénk, de egyúttal a bűnügyi statisztikákat is javíthatnánk. Korrupció már nincs (illetve maga a fogalom is definiálatlan, ilyen egzakt büntetőjogi kategória eleve nem is létezik), a vagyonosodási vizsgálatokra sincs már szükség. Az a néhány piti bűnöző pedig, aki még megmaradt, bűnbocsánatot nyerhetne, aztán tiszta lappal és lélekkel kezdhetne új életet a már tisztességes vagyonával.

Kiszamolo
>A sárga csekk valódi költségeinek a felhasználókra való hárításának a lehetősége is szerepel a javaslataik szerint.

Álljunk meg egy szóra…

A csekk költsége benne van a szolgáltatók „rezsijében”.
Ha mondjuk most 10.000 Ft. a villanyszámla abban benne van pl. 200 Ft. „csekk” költség.

Engem is hívtak, hogy térjek, át az utalásra jóváírnak egyszer 1.000 Ft-ot.

Én azt javasoltam azoknak, akik utalnak, legyen, mondjuk 9.800 a számla és akkor majd 40 Ft.-ért utalok (mint a kötelező biztosításnál negyedéves csekk a legdrágább 22.000, éves utalás a legolcsóbb 20.000 és ezek között minden variáció van).
Oda utalok, mert az éri meg.

Amúgy náluk maradna az extra profi. Ne emeljünk, csökkentsünk.

Arra van valakinek adata, hogy ebből a 6 ezer milliárd forintnyi kp összegből ténylegesen mennyi forog a gazdaságban, és mennyi az ami valójában kicsapódik belőle kincsképzés/párnaciha gyanánt? És hogy az arányok hogy változtak az évek során?

Haha, epitoipar: átutalással +30%. (1.4 millió munka)
gépkocsi vásárlás : +80 ezer ft (5 milliós autó)

Érdemes megnézni az Auchan automata pénztárakat. Csak bankkártyás fizetest enged. A hagyományos pénztáraknál kigyozó sor, autokassza üres. A techbu*i fiatalok is a sorban várnak. Nekem ez felér egy beismerő vallomással.

@b-csaba
milyen egy izgalmas banki termék? komolyan érdekel, mert szerintem a bankok a legunalmasabb helyek, de valószínűleg ez így is van jól.

de szerintem is a probléma fő forrása a banki költségeknél a tranzakciós adó... Anélkül lennének ingyenes bankszámlák alacsony keresetűeknek is.

Szerintem hagyni kéne az embereket hogy abban tartsák a megtakarításukat amiben akarják és abban fizessenek amiben akarnak. Legális fizetőeszköz a papírpénz? Igen.
Nem szeretnék egy olyan országban élni ahol minden tranzakció keresztül megy a bankrendszeren. Elméletben jól mutat hogy mennyit "spórolunk" vele de szerintem ez nagyban a szabadságjogok megcsorbítása lenne. Illetve visszalépés a szabad piacgazdaságban.

Túl nagy kontrollt és átláthatóságot ad az államnak, ami ha nem egy elképzelt tökéletes országban élsz rengeteg visszaélésre ad lehetőséget. Illetve van egy csomó olyan szolgáltatás (szürke vagy fekete) amire van valós társadalmi igény de ilyen-olyan okokból nem lehet hibvatalos vállalkozásként művelni.

Egy bankszámla (kártya, netbank, mobil adatforgalom, okos eszköz / laptop) fenntartása is költséggel jár, ami nekünk talán nem tűnik soknak, de egy átlag nyugdíj / minimálbér mellett sok. Marad a készpénz.

Amúgy elég sok olyan hírre emlékszem 2019-ben, ami egyes bankok informatikai rendszereinek lehalásáról szóltak.

Az én nagymamám faluban lakik, ahol még posta sincs. Amikor megjön a nyugdíj, elmegy a városba és kiveszi az egészet, majd berakja a sifonérba, mert az nála van. A bankkártyát rögtön visszavitte a bankba, ahogy kiküldték neki. Ő soha nem fogja bankban tartani a pénzét, mert nem fér hozzá könnyen és mert az az övé ami nála van. Ezen az se változtat, hogy a postán is lehet már venni állampapírt.
Én egy faluban lakok Németországban, ahol van bankfiók és ATM is. Valamint ha boltban vásárlunk legalább 10 euróért, akkor maximum 100 euróig kérhetek készpénzt bankkártyával fizetve. Ez jó mindenkinek, hiszen nekem nem számít pénzfelvételnek a boltnak meg nem kell őrizni és bankba vinni a pénzt.
Szerintem amíg ennyire perifériára kerülnek a kis települések otthon, nem fog ez nagyon változni.
(Szüleimnek Debrecenben 2.1km-t kell menni az első ATM-ig. Kényelmetlen az egész.)

A tranzakciós adó bevezetésekor beszéltem rá minden nyugdíjas családtagomat, hogy mondja fel a bankszámlaszerződését, mert sokba kerül, és kérjék kp-ban kézbesíteni a nyugdíjt. Nagy részük nem tudná teljesíteni az ingyenes számlák feltételeit, de még mindig ott lenne a baromi drága bankkártyadíj. (ugyancsak nyugdíjhoz mérten drága)

Azóta mindenki készpénzezik, és a nyugdíjukhoz mérten elég sokat spórolnak vele. Nem beszélve arról, hogy a piacon nem működik a kártya.

Cégesen is egyre inkább átállok a kp-ra, mert nonszensz, hogy milyen drága minden céges számlaforgalom...

@zsolti
Megelöztel, en is az Angliaban kötött bankszamlaszamommal akartam peldalozni. Ott pl. az HSBC-nel van Basic meg Normal bankszamlacsomag is, mindkettö teljesen ingyenes, elöbbi tenyleg csak fizu utalasra es kp felvetelre hasznalhato egy nagyon alapvetö bankkartyaval. A Normal ettöl annyiban különbözik hogy arra kerhetsz overdraft-ot (asszem ez a folyoszamlahitel...), hitelkartyat meg jo par különfele megtakaritasi szamlat is... termeszetesen ezek is total ingyen vannak, viszont! a hitelekre eleg kemeny kamatokat kernek am!!!

Zsolti, semmi érdekes nincs ebben. Mielőtt bevezették a tranzakciós adót, több banknál is létezett teljesen ingyenes folyószámla. Persze a bevezetés előtt bőszen hangoztatta a kormány, hogy nem fog drágulni a bankolás. És lám, drágult, mindenki óriási meglepetésére.

Készpénzt már csak arra használok, ha a piacra megyek, vagy ha a mestert kell kifizetni. Minden másra ott a hitelkártya...inkább a "bank pénzét" költöm.

@maki
> a kereskedelmi bankok által teremtett számlapénz nem hivatalos, csak megtűrt fizetőeszköz.
Ez mi ez a sületlenség??

@Kiszamolo Most is vannak ingyenes számlacsomagok, nemcsak a tranzakciós adó előtt volt. És igen, most is ugyanúgy van és azelőtt is voltak feltételei ezeknek (jövedelem jóváírás, állomány, stb.).

@Kiszamolo

Annak van otthon ennyi aki nagy értékű ingósággal üzletel (hivatalosan, de nyilván van sok szürke is). Mivel ismerek pár ilyet a közeli ismerőseim körében ezért kicsit erős a "98%-a korrupciós és adózatlan" pénz. Jómagam nagyértékű HASZNÁLT karórákkal fogalkozom (1 - 5M Ft / db). Kérdem én, ha éppen szólnak, hogy van 3 db amit azonnal meg kell vennem mert jó áron elérhető akkor mi mással tudok odamenni mint KP-val ? Egy 2-3 milliós terméket nem veszek meg, hogy "elutalom aztán majd biztos jó lesz". Odamegyek megnézem, átnézem, megvizsgálom és ha tetszik lerakom a KP-t. Másképp ez nem működik, mert megveszi más 10 perc múlva. Ugyanez az ismerősöm esetében aki a határ mellett lakik és Bécsbe jár kocsiért. Ha felraknak egy hirdetést 5 perc múlva már megy is érte, mert ha jó áron van más veszi meg. Utalás ? Neviccelj.. Szóval igen, sok embernek van otthon 30-50M KP hidd el..

Egyéb javaslataim:
- Minden kereskedőnél kötelező kártyaelfogadás, összegtől függetlenül! (Ld. még falusi kisbolt)
- Az állam csak számlára utaljon pénzt. (Nyugdíj, segély, stb.)
- Csak számlára lehessen bért fizetni.

Ja, látom, ezek a tanulmányban is szerepelnek, csak itt nem lettek kiemelve.

Nagyon jó a készpénz mentes világ, így csak a bankod, a kártyatársaságod, az állam (törvényhozás) is rendelkezik a te pénzed felett.

Képtelen vagyok megérteni és elfogadni hogy lehet,hogy egy lakossági bankszámlán egy banknak vesztesége van (amit te is állítasz,a bankok is)
Ha képtelenek keresni azon,hogy náluk van a pénzem 1-5-30-x napot,akkor súlyos bajok vannak!
Egy minimálbért kereső,de a kp-t nem azonnal kivevő,hanem folyamatosan számlát használó ember esetén is bőven kéne annyit keresni rajta,hogy ingyen legyen a számla és még a tranzakciós adót is be kéne tudniuk nyelni!

Egyébként, most jutott eszembe a kp-használat csökkentésére a legjobb javaslat, ami hiányzik a tanulmányból:
A bankokat törvénnyel kötelezni,hogy számlavezetési,utalási és kártyadíj,értesítő-sms díj és netbank díj nélkül nyújtsanak bankszámlát netbankkal és kártyával együtt magánszemélyeknek.
Mondjuk legyen az hogy minden ember választhat egy bankot ahol megkapja,ha több számlát akar,a többiért fizessen.
Párhuzamosan a kötelező kártyaelfogadás

"Szerepel még a listán egy egyszeri adóamnesztia, 10% anonim adózás mellett tisztára lehetne mosni az otthon dugdosott készpénzt."

Na elmennek a jó büdös... Még a végén azt is kitalálják, hogy ha államkincstárhoz dugod be TBSZ-re, akkor még ez alól is mentesülsz.

30 éve képtelen a politikai elitünk legalább egy közepesen szar adórendszert összehozni, ami nem az ügyeskedőket hozza behozhatatlan előnybe. Erre a rendszer torzulásai miatt már rendszeresen a konkrét adócsaló bűnözőket próbálják kimenteni. Ilyen a világon nincs.

@maki

Ez egy közkeletű félreértés. Nincs olyan, hogy számlapénz. A bankban betétek vannak, ezeket kihelyezik hitelbe. Kismillió szabályozó, mutató, felügyeleti elv van, aminek meg kell felelni - nincs olyan, hogy na most akkor gyártunk egy kis számlapénzt. Ezen az alapon pl. az Államkincstár egyetlen transzfere sem hivatalos, hiszen azok nagy része sem készpénz.

Nem a formátum a lényeg a pénz esetében, hanem a mögötte álló fedezet.

0 forintért bankolok és halmozom a készpénzt, amennyire csak lehet. Hogy miért ? pont azért, mert többekkel ellentétben, megtehetem és bármikor tudok kölcsönadni készpénzt családon belül (tudom nem jó ötlet, de a család az család).
Továbbá, nemutolsó sorban, bármikor szükségem lehet picit nagyobb összegre... legyen az csak mondjuk 600e, de akkor sincs az, hogy tranzakciós adó (legnagyobb cigányság) terhel.

A tranzakciós adót eleve be sem kellett volna vezetni, továbbá már rég ki kellet volna vezetni az egészet.
Ebből a szempontból is lehagy minket Románia, Bulgária (tudom biztosra).

+ Tipp: mindekit megpróbál átterelni az Erste prémium irányban (fókuszpont: volt Citi ügyfelek), mert így tudnának friss kondíciókat szabni nekik. Figyeljetek erre, mert simán lehet kérni, hogy ne válj prémium ügyfelükké.

De komolyan emberek... nem szabad ennyi mindent engedni! mert sosem lesz könnyebb!

@mikkamakka Készpénzes világban is. Jön a fekete autó, elvisz, a pribékek meg kiveszik a párnacihából a készpénzt.

A feketegazdaság a töredéke a 2010 előttinek. A legkisebb vállakozókat nem lehet sehol sem teljesen tisztára mosni, ez még Németországban sem sikerült. Pl. takarítónő. Ezen nem fog változtatni a kevesebb KP.
Cégek nem fizetnek egymásnak KP-ben nagy összeget (általában egyáltalán nem)

A problémát szvsz. a nyugdíjasok jelentik. Nekik bonyolódik minden pénzügy KP-ben. Ezen keveset lehet segíteni.

Törvényekkel lehetne limitálni a magánszemélyek közötti KP mozgást is. Pl. max. 10M per szerződés. Ezt csinálja pl. a US. A bűnözésből származó pénzt így nehéz elkölteni. El kell ásni a kertben, ami már majdnem adófizetés, főleg, ha soha nem kerül elő. 🙂

A korrupció visszaszorítására ez kevéssé alkalmas. A korrupció, ha van ilyen, benne van a szerződésben és utalják az összeget, nincsen KP mozgás. Még adóznak is utána.

priccspiri, a modern pénznek nincs fedezete, értékét a bizalom adja.
bankofengland.co.uk/-/media/boe/files/quarterly-bulletin/2014/money-in-the-modern-economy-an-introduction.pdf?la=en&hash=E43CDFDBB5A23D672F4D09B13DF135E6715EEDAC

Valamint frakcionális rendszer van érvényben, ami röviden annyit jelent, hogy nem csak az ügyfelek betétjeit hitelezi ki a bank.

"Whenever a bank makes a loan, it
simultaneously creates a matching deposit in the
borrower’s bank account, thereby creating new money."

bankofengland.co.uk/-/media/boe/files/quarterly-bulletin/2014/money-creation-in-the-modern-economy

További cikkek vannak a témában a Bank of England 2014-es Q1-es bulletinjében
bankofengland.co.uk/news?NewsTypes=ce90163e489841e0b66d06243d35d5cb&Taxonomies=4081cbdd59b0456f8e706f4732a5031e&InfiniteScrolling=False&Direction=Latest

Huncut műfaj ez a pénzrendszer. Aki ezt teljes egészében megérti, elismerésem. Mai ismereteim szerint a kereskedelmi bankoknak nincs annyi pénzük, amennyit hitelbe kihelyeznek. Lsd.: tartalékráta. Másfelől az állam nem csak nyomtathat pénzt, hanem állampapírt is kibocsáthat. Ha a MÁP+-t veszem, rövid idő alatt beszippantott nagyjából 9 ezer milliárd forintot. Kamat: 4.95%/ év. Öt évre számolva 1.237-szeres szorzó. Kb.: 2.130 Mrd forintot fizet ki az állam. Kamatot! Ez a pénz öt év múlva kamattal terhelt pénz lesz. Miből van az a 2.130 Mrd? Hol a fedezete? Nem vagyok elég okos, de a pénz- és bankrendszer nem oké.

A tranzakciós adót tényleg szüntessék meg, kivéve a készpénzfelvételre. Arra viszont legyen jó magas, mondjuk 1% tranzakciós adó felső korlát nélkül minden készpénzfelvételre, és természetesen havi 2 ingyen készpénzfelvétel ne legyen többet. Viszont legyen minél több készpénzbefizető ATM, ahol ingyen lehet készpénzt befizetni.
Ahogy az online pénztárgépet kötelezővé tették, miért nem teszik kötelezővé ugyanúgy a bankkártya terminált? Akkor már eleve bankkártya terminállal kombinált online pénztárgépeket vennének a cégek, nem lenne sokkal drágább. Minden lakossági számlához járjon ingyen alap bankkártya. A bankkártya elfogadás költségét lejjebb kéne szorítani, pl. a verseny növelésével, legyen több szereplő, pl. külföldről bevonzani több céget, akik olcsón tudnak bankkártya elfogadást biztosítani. Ehhez mondjuk nagy előny lenne, ha végre lenne nálunk euró, akkor nőne a verseny.

Én ahol csak lehet, kártyával fizetek.
Sokkal egyszerűbb,mint kiguberálni a pontos összeget, vagy csörgetni a zsebedben a halom visszajárót.. arról nem is beszélve, hogy a boltosok egy része pofákat vág egy nagyobb bankjegy miatt.

Volt, hogy reggelire akartam 2db kifilit venni, de csak 20ezresem volt.

Úgyhogy ahol csak lehet, PayPass és szevasz.
Egyszerre nincs sok pénz a számlámon.

A bank (nagy testvér) látja a költéseimet? És..?
Legális, leadózott pénzem van csak.

Arról nem beszélve, hogy Marika néni-nél a piacon a még mindig nem lehet bankkártyával fizetni csak kp-ben.

Miklós! Téged kérdezlek: képes-e egy kereskedelmi bank pénz előállítására? Elektronikus pénzre gondolok, ami nem más, mint egyesek és nullák halmaza. Képes-e egy bank 1 millió nála elhelyezett betétből 8-9 milliós hitelkihelyezésre?
Ha igen, akkor Makinak igaza van.

Gránit Bajnok plusz számlacsomag + platinum kártya kombónál nem ismerek jobbat ma Magyarországon. Tud ennél valaki jobbat? Kíváncsi vagyok.
(Röviden ez havi 990 Ft-ért korlátlan belföldi utalás, tranzakciós díj nélkül; ha appba kéred az értesítéseket, sms díj sincs. A kártya éves díja ugyan magas, ~13k, de cserébe havi 4x ingyenes kp felvét, akár 4x1m HUF-t ingyen felvehetsz. Emellett éves utasbiztosítás 50m Ft értékben, ingyenes Priority pass kártya meg még pár apróság.)
Nem reklámozni akarom, de ez a mai banki portfólióhoz képest másik dimenzió, még csak hasonlót se ismerek.
Egyetlen hátránya a kp befizetés hiánya; mivel csak 1 bankfiókja van, az is Bp-en, ahol kp-t lehet befizetni.

Cikkgyűjtemény
Új vagy az oldalon? A gombra kattintva találod az eddigi fontosabb cikkek gyűjteményét téma szerint.
Megnézem!
Keresés
Kövess minket
facebook
youtube
Hirdetés
Támogatás
Ha szeretnéd, van lehetőséged anyagilag is támogatni a munkánkat.

Átutalással a Raiffeisen Bank 12020407-01558219-00100002 számlaszámra a Kiszámoló Egyesület részére. A közlemény "Támogatás" (fontos!)
Bankkártyás támogatási lehetőség hamarosan. Köszönjük, ha érdemesnek tartasz bennünket a támogatásra.
Archívum

Archívum

crossmenu
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram