Alig múlik el hét, hogy ne lehetne valami szuperlatívuszokban bővelkedő cikket olvasni a Tesláról, ami forradalmasítja az autóipart és olyan gyökeres változást hoz, amit hozott bő száz éve a Ford a T-modell megalkotásával. Ahogy a T-modell letarolta, átalakította és sokáig uralta a piacot, a Tesla is ilyen forradalmat idéz elő napjainkban.
Nem elég, hogy az elektromos autót valódi alternatívájává tette az egyeduralkodó benzines vagy dízel gépjárműveknek, de minden egyéb újítással is élen jár, mint az önvezető funkció fejlesztése és egyéb előremutató technikai újdonságok.
A Tesla autói már akár 300 kilométert is meg tudnak tenni egy töltéssel, de ha ez kevés, nagy energiát fektetnek a gyorstöltő állomások kiépítésébe.
Most robbant az igazi bomba, megjelent a Model 3, ami ha népautónak még nem is nevezhető, de a 35 ezer dolláros nettó induló árával már sokaknak elérhető közelségbe hozták a Tesla életérzést. Eddig ugyanis a Tesla autók ára a Mercedes S osztály kategóriájában versenyeztek a vevők kegyeiért.
Úgy tűnik, semmi nem fogja megállítani a Teslát, hogy a legnagyobb autógyárak egyikévé váljon a forradalmi újításai segítségével, ahogy ez történt a Forddal is mintegy száz évvel ezelőtt.
A részvényárazást tekintve ez már kevés híján meg is történt, a jelenlegi részvényárfolyamon a Tesla a második legnagyobb amerikai autógyártó, 53 milliárd dolláros kapitalizációval, csak egy hajszállal ér kevesebbet, mint a legnagyobbnak számító General Motors.
A hat évvel ezelőtti részvénykibocsátás óta a részvények ára 12-szeresére nőtt, csak idén fél év alatt 64%-kal nőtt a részvények ára.
Mindezt úgy, hogy egy-két negyedévtől eltekintve még soha nem volt nyereséges a cég, jelenleg is mínusz 4,77 dollár az egy részvényre jutó "nyereség".
A befektetőknek nagyon komoly piaci robbanást kell vizionálniuk, ha ennyire értékelik a céget. Vizionálnak is. Bár még százezer autót sem ad el évente a Tesla, ezt szerintük hamarosan megtízszerezi az "olcsó" Model 3 jóvoltából, sőt 2020-ra már 4 millió autót fog értékesíteni.
Néhány elvadult rajongó egyenesen évi 11 millió eladott autóról értekezik. Ez jelenleg a teljes amerikai piac 65%-a lenne. A legnagyobb GM is csak a piac kevesebb, mint 20%-át adja, azt is egy széles palettával, több márkanévvel a városi minitől a kisteherautókig, de ez nem zavarja az álmodozókat.
Ha a Tesla tényleg eladna egyszer 4 millió autót, az 30%-kal több lenne, mint a legnagyobb GM jelenlegi éves értékesítése. Az sem véletlen, hogy az elektromos autók még a piac 1%-át sem adják. Még egy robbanásszerű növekedéssel sem reális, hogy pár éven belül az autók 5-10%-ánál több elektromos meghajtású legyen, de akkor már tényleg egy földindulásszerű átalakulásról beszélünk.
Bár már két éve is arról cikkeztek, hogy az akkori részvényárak mellett 30 milliárd dollárosra értékelt cég értékelésében már benne volt az évi minimum két-három millió darabos értékesítés, mint hamarosan elérendő cél, senkit nem zavart ez abban, hogy azóta még tovább nőjön a cég értéke újabb 20 milliárd dollárral. Egy 15 éve alapított, veszteséges cégről beszélünk.
Bár a hagyományos autógyárak csak pick-up-ból többet adnak el havonta külön-külön, mint a Tesla teljes éves forgalma, ráadásul szemben a Teslával, még nyereségük is van rajta, úgy látszik, ez senkit nem zavar.
A jelenlegi helyzetben a Teslának még évi pár százezer darab autó legyártása is komoly kihívást jelent. A Model 3-ból év végéig havi ötezer darab legyártása a cél, de a termelés felfutása után se lesznek képesek jövőre (néhány) százezer darabnál többet gyártani. (A Tesla jelenlegi gyártókapacításának felső határát évi 500 ezer darabra becsülik az elemzők.)
Komoly kérdés a profittermelő képesség is. Míg a luxuskategóriában könnyen lehet profitot termelni (bár végeredményében a Teslának eddig ott sem sikerült igazán, hiába a 20%-os haszonkulcs egy-egy autón), hiszen pár ezer dollár ide vagy oda nem igazán számít a luxusautók vásárlóinak.
De egy majdnem harmadáron adott felső-középkategóriás autónál már nagyon kérdéses, hogy egyáltalán képes lesz-e profitot realizálni a Tesla az autóin. A tervek szerint az extrákon lesz majd profit, de egyelőre kérdéses, mennyit hajlandók extrákra költeni azok, akiket a lényegesen olcsóbb árral akarnak megnyerni.
Ugyanez a kérdés merül fel a vásárlói elégedettséggel kapcsolatban is. Jelenleg a vásárlók 91%-a elégedett a Teslájával, annak ellenére, hogy gyakran úgy érzik, hogy egy nagyszabású kísérlet alanyai. Azonban újabb kérdés, hogy a lényegesen olcsóbban mért és nyilván olcsóbban is előállított autók tulajdonosai, akik azért mégis csak egy gazdagon felszerelt felső-középkategóriás autó árát fizetik ki, mennyire lesznek elégedettek az új autójukkal. Félő, hogy a vásárlók azt gondolják, olyan minőséget kapnak majd harmadáron, mint a mostani Teslák, amik a luxuspiacon versenyeznek.
További probléma a cég pénzügyi sebezhetősége. Elég egy újabb kisebb válság és padlóra kerülhet nagyon könnyen a cég. 2009-ben a világ akkori legnagyobb autógyára a General Motors is csődbe ment pusztán azért, mert hirtelen megdrágultak a hitelek a piacon. Ha egy ekkora gigászt letepert pár hónap pénzügyi felfordulás, vajon a Tesla hogyan élne túl egy hasonló pénzügyi vihart, amikor a pénzügyi források váratlanul kiapadnak? (2008-ban napok vagy órák választották el a Teslát is a csődtől.)
Végül, de egyáltalán nem utolsó sorban ott van a konkurencia. Az elektromos autó nem új találmány, már száz éve is létezett. Önvezető autót is fejleszt minden autógyár, ahogy hibrid, vagy tisztán elektromos járművet is.
Már most is kapható a Chevrolet Bolt, 37 ezer dollárért, 238 mérföld hatótávolsággal, ami így a Model 3 közvetlen konkurenciája. Bemutatták az új Audi A8-at, ami fejlettebb önvezető rendszerrel rendelkezik, mint a Tesla, itt az új elektromos Jaguar SUV, ami teljesen megegyező paraméterekkel rendelkezik, mint a Tesla hasonló autója, ahogy a Volvo is öt új tisztán elektromos autót jelentett be 2019-től 2021-ig, amiből 1 millió darabot akar eladni 2025-ig, hogy csak néhány kiragadott példát említsek.
A Teslának hamarosan igen komoly konkurenciával kell szembenéznie, könnyen lehet, hogy a mostani hype önmagában már nem lesz elég, hogy megtartsa a potenciális vásárlókat.
Egy-egy autógigász ha úgy gondolja, elég pénzt, energiát és humánerőt bele tud ölni, hogy behozza a Tesla előnyét akár egy-két év alatt is.
Nem biztos, hogy a Tesla belerokkan a versenybe, könnyen lehet, hogy mondjuk tíz év távlatában valahol középtájon meg tud kapaszkodni és világszinten is jelentős gyártó lesz, mint mondjuk most a Kia. Ami nagyon szép eredmény lenne egy semmiből felnőtt 15 éves cégtől.
Azonban a mostani árazása szerintem minden józan észt nélkülöz, egész egyszerűen nem tud sem akkora gyártóvá, sem olyan profitábilissá válni, mint azt a jelenlegi részvényárak indokolnák.
Az is lehet, hogy nincs igazam. Tíz év múlva kíváncsi leszek, hogy a legnagyobb lufi vagy a legnagyobb meglepetés lett-e a Teslából.
Update: szépen mondja, érdemes megnézni:
Valódi pénzügyi tanácsadás termékértékesítés nélkül csak 35 ezer forint.
Oktatás a pénzügyekről: hat alkalmas tanfolyam csak 25 ezer forint.
20 millió forintos életbiztosítás havi 4.990 Ft-ért, életkortól függetlenül.
Az elektromos autó sosem fog tömegesen elterjedni, mert felborulna tőleg a világgazdasági egyensúly. A nagy olajkitermelők időben közbe fognak lépni.
digi, szerintem el fog. Nem véletlen az USA új külpolitikája, hogy nem csak energiafüggetlenséget, hanem energiadominanciát akar a világban. Ezért mondják fel a klímaegyezményt, adják el a szént és gázt mindenkinek, aki hajlandó megvenni, aki meg nem, azt ráveszi, hogy megvegye, cserébe a kereskedelmi többletért.
Nem hiszem, hogy egy megroggyant Oroszország, vagy öbölmenti arab országocska, államcsődben lévő Venezuela, esetleg egy nem túl számottevő Nigéria érdemben tudná gátolni a fejlett piacokat, bár ez az összeesküvéselmélet már legalább ötven éves.
Ha ezek az országok össze akarnának fogni, az éppen az elektromos autók elterjedését segítené minél hamarabb, a fejlett piacok még emlékeznek az 1973-as OPEC disznóságokra.
Nem több értelme van valami autós ETF-et venni (pl. CARZ), ha ebbe akar fektetni valaki? Akkor nem egy részvényre tesz fel mindent.
@digimini: éppen fordítva, Amerika akarja térdre kényszeríteni az oroszokat azzal, hogy kihúzza alóluk a bevételi forrásukat. Az olajfegyver visszafordult. Korábban azzal játszottak az olajosok, hogy felpumpálták az olajárat, ha kellett nekik pénz, de most már azon küzdenek, hogy valahogy magasabban tartsák az árat, mert az olcsó termeléssel Amerika fokozatosan kihúzza a gazdaságuk alól a talajt.
Ha már itt tartunk, írhatnál a bitcoinról is 🙂
Szerintem is el fog terjedni, ez a jövő!:). Beleértve a megújuló energia elterjedését is. Az olajat sokkal értelmesebb dolgokra(kémiai irányú felhasználás) kellene használni, mint elégetni... Mindenkinek ajánlom Elon Musk életrajzi könyvét, nagyon inspiráló és érdekes is...
Az elektromos auto akkor fog tomoegesen elterjedni, ha lesz olcso energiatarolo. Par eve az adott nagy lokest a hibrid es villanyautoknak, hogy tobb even keresztul 100 dodo folott volt az olajar. A nagy tomeg az arat nezni, es ha olcso a benzin, akkor nem fogja kikohogni a hibrid vagy az elektromos auto felarat.
2011-ben voltam egy autokiallitason (AutoRAI). Majdnem az osszes auton nagy szamokkal a CO2 g/km volt felmatricazva. Azzal probaltak vevot szerezni, hogy ki tud alacsonyabb fogyasztasu autot csinalni, valamint a kozeljovoben megjeleno hibridek voltak a fo tema.
2015-os kiallitason viszon mar inkabb csak a hatterben voltak kirakva ezek az autok, hogy megmutassak, van nekik (plug-in)hibridjuk is ha valakinek az kell.
Amig nem csokken az aksik ara, addig a nagy tobbseg nem vesz elektromos autot. Amit megfizetheto lesz, a "hagyomanyos" gyartok is elarasztjak a piacot.
Nemcsak, hogy az akksi ára fontos, de az is, hogy ki tudna annyi akkut gyártani, mert állítólag nem nagyon van olyan gyártó kapacitás, ami egy robbanásszerű elterjedést tudna ellátni akkuval...
@Jockey Ewing:
Musk arra jott ra, hogy van egy tehetos reteg, aki szivesen fizetne extrat, csak hogy kornyezetvedobb autoval jarjon. Hollywoodban meno lett a Prius, es ahol van penz lovera, ott van igeny "zold" luxusautora. Lexusnak voltak nagy hibridjei, a nemetnek "kornyezetkimelo" dizelei, de senki se csinalt igazan zold autot. A nagy gyarak kiszamoltak, hogy ezen nem lehet keresni, igy hagytak a francba.
Musk kihasznalta a piaci rest, nagyon jo marketinggel, csinalt a befektetok/reszvenyesek penzebol egy draga villanyautot, ami nagyon-nagyon meno lett.
Ha lesz olcso aksi, minden autogyarnak lesz elektromos autoja, es durva konkurenciaja lesz neki.
A Tesla reszveny nagyon draga. Shortolni ongyilkossag, mert a hipe barmdeddig repitheti, longolni meg szinten nem erdemes, mert barmikor zuhanhat egy nagyot.
Amerika es a nyugat mar szaz eve probalja terdre kenyszeriteni az oroszokat, de eddig csak egyszer sikerult, es akkor is csak egy belso arulo segitsegevel es nem tul hosszu idore.
Tibor, Oroszország a klasszikus nagy akarok lenni ország. A teljes GDP értéke alapján sehol nincs a fejlett országok között, az a GDP is csak az olajból és földgázból van.
Hány orosz terméket vettél az elmúlt 15 évben? Valószínűleg nullát.
Hány orosz szolgáltatást vettél igénybe?
Lakosság szempontjából se egy nagy puki az ország.
Hamarabb lesz Kanada világ ura, mint Oroszország.
Én meg abban reménykedek hogy a nagy elektromos autozas ugy lenyomja az arakat hogy az elektromos biciklik is megfizethetoek lesznek. A munkahelyem 2,5km-re van ahova szeretnék relatíve gyorsan de nem leizzadva beérni, a buszok szarul járnak arra szóval ezt tudom elképzelni megoldásként.
Mondjuk ha jól tudom a mostani 1db Tesla Gigafactory vagy 90%-al növelte meg a világ lítium aksi gyártását és Musk igen hamar szeretne még vagy 4-5 darabot belőle 🙂
Hali,
Apró hiba, az Audi most mutatta be az új A8-at. 🙂
Szerintem azért van ez a nagy árfolyam emelkedés, mert a befektetők azt látják a Teslában az elektromos autók piacán, mint ami a Facebook a közösségi oldalakban: A Facebook volt az első közösségi oldal a tőzsdén, összességében nem is rossz befektetés, a nemrég bevezetett Snapchat viszont bukás. A Tesla az első e-autó cég a tőzsdén.
Teljesen mindegy mi lesz a Teslával, elindítottak egy olyan folyamatot, ahonnan már nincs visszaút. Rákényszerítették a nagy, hagyományos gyártókat, hogy invesztáljanak ebbe az irányba, amit maguktól lehet hogy még jó ideig nem tettek volna meg. Mindamellett egyetértek Miklóssal, totál elszállt a részvény ára, ennyiért eszembe nem jutna venni.
Olaj piac pedig totál megváltozott az 50 évvel ezelőttihez képest, sokkal több szereplő van, már nem tudnak úgy kartellezni (hálistennek) mint régen, mert mindegyiknek kell a bevétel. Az OPEC már nem kontrollálja a kitermelés akkora hányadát mint évtizedekkel ezelőtt, hiába állapodnak meg bármiben, senki nem tartja be. Plusz a palaolaj kitermelési költsége az évekkel ezelőtti 60-70 USD-ről a technológia fejlődése miatt lement 30-40 dollárra és USA-ban magáncégek nyomják, működik a piac, nem központi irányítás van.
Az akkumulátor gyártási kapacitás mellet, még rengeteg megoldandó feladat van, mert a lakótelepeken hogyan töltik az ott lakók az elektromos autóikat?
Ha egy lakótelepen minden második autó elektromos lenne, mégis mennyi töltő kellene, hogy másnap reggelre feltöltve tudjon vele munkába indulni?
Ha a Balatonra strandolni vágyó autósok fele elektromos autóval menne, abban a reményben, hogy míg ő strandol, az autója feltöltödik és haza tud vele indulni, ahhoz strandonként mennyi töltő kellene?
Az elektromos autóhoz jelenleg családi ház is kell, hogy tudja tölteni, esetleg olyan munkahely ahol szintén van töltő akár 10 - 100 kolléga autójának is. Az sem árt ha az otthoni töltés megoldható napelemekről, vagy szélkerékről.
Szóval van itt kérdés bőven, de ha már elektromos autó akkor a kedvencem a Chevrolet Bolt EV.
Gábor, most olvastam valakinek a cikkét, aki egy Tesla X-xel ment. Nem volt a közelben gyorstöltő, ezért konnektorból töltötte. Egy óra alatt egy kilométernyi töltés ment bele konnektorból, ez később felszaladt 3 kilométerre. Tizenvalahány óra alatt sikerült annyit rátölteni, hogy a legközelebbi gyorstöltőhöz elérjenek. Mindezt az USA-ban, ahol képletesen szólva minden sarkon van egy gyorstöltő.
Egy autó nem 'független' termék, nagyon sok függősége van:
Az infrastruktúra elterjedése elég árulkodó jelzés lesz.
Ha minden benzinkúton lesz elektromos töltő is akkor talán.
Ha a mezei szaki is meg tudja majd javítani a 'e-ótót' akkor talán. (a népautót többnyire nem a márkaszervízbe viszik)
Ha a használt aksikat nem lesz nehezebb cserélni (és lesz olyan termékpalettájuk) mint most az autógumiknak akkor talán.
Nekem (még) kicsit sok a ha a tömeges elterjedéshez.
Teslában benne van már a napelem, akkugyár, a battery storage, a supercharger hálózat. Ezek külön külön is termékek és egyben elég jó kis rendszer. Ez mennyibe befolyásolja az értékelésedet ami alapvetően az eladott autók %-t nézi? Plusz még úgy néz ki, hogy az autókat igazából platformnak is tekintik, onnan kezdve, hogy a Teslában akár saját zenei szolgáltatást fognak nyújtani, egészen odáig, hogy az autókat egy logisztikai rendszer alapjának fogják tekinteni.
János, éppen most húzták le azokat is. A nagy napelem gyár semmi újdonságot nem tud felmutatni, innovációban sem jeleskedik. Az akkugyárnak is nagyobb a füstje, mint a lángja.
Aszongya' hogy "lítiumot vegyenek!!!"....
conclude.hu/aranypiaci-elemzesek/1558-mikor-keri-meg-a-tesla-a-western-lithium-kezet.html
@Omegae jelenleg az EU-s szabályozások már megteremtik az alapján a töltő hálózatnak. pl az újjonnan épülő bevásárló helyek sem jófejségből építenek töltő oszlopokat, hanem mert kötelező nekik.
A mezei szaki majd ki tudja pucolni, meg a karosszériát megoldani. Az elekromos részeket a mai autóknál is már spec képzett emberek kezelik, a többi vezérlést, főleg az önvezető okos funkciókat pedig a központból küldik le úgy is.
Egyébként vannak olyan fejlesztések amik az autók hangját figyelik és jelzik a sofőrnek, hogy valami nincs rendben. Nyilván ezt telemetrián be is küldheti a központba ahol vagy meg is mondja a gép, hogy mi a baj, vagy megkérik, hogy fáradjon be a szervízbe.
A tesla talán megmarad, de nagy pénzt nem mernék rá fogadni. Maga az autó belefér a top segmensbe, ahol nincsen akkora konkurencia, mint lejjebb. Szvsz. az "olcsó" tesla hiba volt. Első körben picit olcsóbb tesla-t kellett volna kihozni, esetleg egy drágábbat. Még ma is gyártási problémákkal küzdenek, ami nem megengedhető.
Időközben a nagy német gyártók lehagyták őket technológiában. Mármint az önvezető technológiában, mert minden másban már eleve sokkal jobbak voltak. 5 év múlva a VW konszern összes autója önvezető képes lesz. Az olcsóbb autókban valószínűleg csak egy drága extra lesz, de az is éppen elég.
Németországban már 5 évvel ezelőtt köröztek a nagyvárosokban önvezető autók, amikben csak dísznek volt benne a sofőr. A top gear-ben egyszer szerepelt egy önvezető versenyautó, ami igen jó köridőt futott. Már jó ideje látszott, hogy amit a US reklámozott, azt a németek megvalósítják
Ha tippelni kell, inkább arra fogadnék, hogy a Tesla lesz az új Ford, mert megvan az összes összetevő, ami egy sikeres cég felépítéséhez kell:
- Van egy nagyon okos és többszörösen bizonyított zseni, aki az innovációkból sikeres üzletet tud csinálni.
- Az elektromos autózás terén a Tesla messe a legerősebb márka, ami nagyon fontos a profit termeléshez (Hasonló adottságok mellett a vásárlók inkább Teslát vesznek, mint Mercédeszt vagy egyéb márkát)
- A Tesla legalább 5 évvel megelőzi a konkurenseket elektromos autózás terén.
- A piaci kapitalizációnál nagyon nagy tévedés a Teslat az autógyártókkal összehasonlítani. Potenciálját tekintve a Tesla áramszolgáltató, áramtároló, energiatermelő és építőipari cég is.
A rizikók viszont a következők:
- Nagyon a lítiumos aksikra tesznek fel mindent. Ha lesz új technológia és nem tudnak váltani nagyot bukhatnak.
- Ha Musk meghal, nagy probléma lesz.
Jó cikk, kb. én is így érzem.
Az elektromos autózás a fizikai, gazdasági, technikai korlátok miatt kb. 20-40 éves történet lesz, mire uralkodóvá válik. Ez az az időintervallum, ami alatt egy komplett infrastruktúra csere leggyorsabban reálisan megléphető. A történet elindult a Roadsterrel valahol 2008 körül, lehet számolgatni, 3 világválság még simán bele fog férni a folyamatba.
A Tesla részvény árakat nyilvánvalóan az eszetlen hype hajtja, meg a pénznyomtatással megtámogatott bikapiac. A hype görbén szerintem már - nem sokkal - de túl is vagyunk a csúcsponton, már a blikkben is elektromos önvezető autókról cikkeznek kb., innen már a lejtmenet jön. Amint kihúzzák a likviditás szőnyeget a gazdaság alól, pofáraesés lesz az összes ilyen nagy üdvöske cégnél.
"Hány orosz szolgáltatást vettél igénybe?"
A villanyaram szolgaltatasnak szamit? 🙂
Megnéztem, Oroszország Mexikóval és Venezuelával versenyez a 67. helyért az egy főre jutó GDP alapján.
S még egyszer, csak az olaj és a földgáz miatt van ennyire "elöl", azok nélkül úgy 50 hellyel hátrébb lenne.
en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(nominal)_per_capita
@Kiszamolo, tele van a történelem a fanyalgok nagy tévedésével az új technológiákkal kapcsolatban:
Steve Ballmer ezt mondta kb. 10 éve:
"A Google nem is egy igazi vállalat. Csak egy kártyavár."
"Ötszáz dollár? Ez a legdrágább telefon a világon. És az üzleti felhasználóknak nem is jó, mert nincs fizikai billentyűzete. Így pedig nem igazán használható e-mailezésre." (Az Iphoneról)
Thomas Watson, az IBM elnöke 1943-ban
"Szerintem legfeljebb öt számítógép eladására van piac a világon"
Ja ja, topfly, aztán 3 ilyen cégre jut 3000, amiről kiderült, hogy mégsem érnek annyit, mint amennyire hypeolják őket.
Tehát mit is akartál ezzel mondani? 🙂
Kiszámoló, hülyeségeket azért ne írkálj már le. Ha nem értesz a fizikához, nem kell véleményt nyilvánítani róla.
Jellemző e-autó fogyasztások: 90 km/h sebességgel 14 kWh/100km, 150 km/h sebességnél 26 kWh/100km. Egy lakossági dugaljba dugott töltő 10A erősséggel (230V) 2,3kWh.
Vagyis még akkor is tud menni 16 kilométert egy órai töltéssel, ha 90 km/h sebességgel halad. (Ha csak 50-es csigatempóval, akkor bőven 20 felett.)
A nagy akkugyár (nem napelem) meg 40%-al olcsóbban gyártja az akkukat (kWh-ra viszonyítva), mint bárki más.
A fejlődés folyamatos, tessék egy példa: a BMW i3-ban ugyanakkora helyen, most másfélszer akkora kapacitású akkumulátor van, mint 3 éve.
Jóska oszt az USA-ban hol is van 230 volt?
Egy Nissan leaf aksiját, ami sokkal kisebb mint a Tesla x aksija, (konkrétan a harmada) 19 óra feltölteni 230 voltról, akkor mi az olyan hihetetlen ebben.
De majd ha otthon leszek, kikeresem a sztorit. Nem én mondtam, hanem egy újságíró egy teszt során.
Ami az elektromos autózást illeti a Teslának van még egy nagy előnye. Ő mindent egy lapra tett fel és a fejlődés élet halál kérdése. Olyan mint a Google, Facebook vagy az Amazon.
10-15 éve sokan lekicsinylően néztek ezekre a cégekre és azt mondták majd ha a hagyományos médiacégek vagy kereskedők belépnek az internetre ezek eltűnnek, aztán nem így lett!
A Rupert Murdoch cége a News Corporation milliárdokat bukott a netes próbálkozásaival, de a hagyományos kereskedők is csak töredékét tudják hozni az Amazon netes forgalmának.
Ugyaneze lesz a hagyományos autógyárakkal is. Most mindenki próbál elektromos autót gyártani, de ha lehet lassítaná a folyamatot, mert közben nagyobb üzlet még a belső égésű motorral közlekedő autót eladni. Ha gyorsan váltanának azzal hirtelen elvesztenének egy 100 éves know how-t és közben le kellene írni 100 milliárd dolláros értékeket.
Ja ja, Amazon. A p/e értéke hol 300, hol 500. Közben ott a nyakán az Alibaba, meg a többi trónkövetelő.
Ő az a csatár, aki 20 éve nagyon ügyesen cselez, csak éppen soha nem rúg gólt. Mindent csinál már, csak éppen profitot nem termel.
A Google sem az első kereső volt és a Facebook sem az első közösségi oldal.
Ha valamire jo a Tesla, akkor remekul kikenyszerit egy paradigma valtast. Az autogyartoknak meg ha egyszer kiepult a logisztika komoly elony, hogy 10x kevesebb alkatreszbol gyarthatnak ok is, szinte teljesen robotizaltan autokat. Raadasnak a politika is beleszol a diesel autok megbelyegzesevel, amit gondolom hamarosan a benzin is kovetni fog, szoval eleg szepen meg van agyazva az elektromos meghajtasnak. Az emberek is hamar megkedvelik az olajcsere, hengerfej es kettos tomegu lendkerektol mentes autokat linearis gyorsulassal.
Sokkal inkabb erdekelne az, hogy ezt a rengeteg uj elektromos modelt, ha egyszer felfut a termelesuk, ki a joisten fogja akksikkal ellatni. Nem hinnem, hogy ennyi folos kapacitas van a vilagban, hogy ha mondjuk felmegy az ertekesites 5%-ra a teljes allomanyt nezve, akkor hirtelen duplasebessegre kapcsoljak az elemgyarat es kesz.
Napelem rendszerek, szélerőművek, akkumulátorok folyamatosan olcsóbbak, és nem néhány hanem pl. napelem ár 10 év alatt több mint a felével csökkent, (és csökken ma is),
szélerőművek ára csak az elmúlt évben 22%-al, 5 év alatt 50 százalékkal csökkentek.
Ugyanez igaz a karbantartási költségekre is.
A lítium alapú akkuknak is 4 év alatt a felére estt az ára.
Azt nem tudom a Tesla részvények mennyire túlárazottak, de minden arra mutat, hogy az elektromos autó a jövő, nem hiába kezd minden autógyár ebben az irányban fejleszteni.
Nyilván nincs még itt a kánaán, de a robbanómotorhoz is kezdetben csak patikában árultak benzint, most meg nézz körül.
Az elektromos autók számának növekedése el fogja hozni a töltők számának növekedését is.
Tele lesznek a bevásárló központok töltővel, a munkahelyeden is lesz, de a sima parkolókban is.
Viszont mekkora kiralysag lesz, hogy vegre ejszaka is szepen terhelve lesz az elektromos halozat, amikor a tulajdonosok pumpaljak vissza az ampereket a kocsikba. Azt hiszem van ra esely, hogy megszunik az olcsobb ejszakai aram 🙂
Es itt ternek ki az autoba toltott aram adoztatasanak problemajara. Az is egy erdekes baleset lesz ha allambacsi ugyanazert a kabelert mashogy akar szamlazni ha a kocsiba van bedugva vagy a kavefozobe 🙂
Lesz itt sulyado meg car tax, amit eddig az uzemanyagon at szivogattak ki a penztarcankbol csendesen. Kicsit ontudatosabbak lesznek az auto tulajdonosok ha tippelhetek.
A nyugati országok közös érdeke lenne akár komoly állami támogatással az elektromos autók elterjedését segíteni. Beleértve a hozzá tartozó egyéb szükséges technikai feltételek: napenergiás telepek, energiatárolók, gyorstöltő hálózat, stb. Az új nem elektromos autókra meg plusz adó kéne.
Így a nyugati országok kiszolgáltatottsága egyre csökkenne. Bár alighanem ez az öböl-menti országoknak nem lenne jó, ahogy egy nyers ismerősöm mondta: "Dubajnak vége lesz, az arabok mehetnek vissza tevét hajkurászni."
@Kiszamolo, nem mondom hogy könnyű kitalálni melyik cég lesz a következő Google, Facebook vagy Amazon, a Tesla azonban azért sokkal több hype, mert Elon Musk sok mindent tett le az asztalra.
Ha valaki elég bátor, okos és szerencsés ilyen cégekkel akár vagyonokat is kereshet, ha időben beszáll. Ettől függetlenül nyilván nem erre kell alapoznunk a nyugdíjas stratégiát 🙂
Ha valaki fiatal és kevés megtakarított pénze van megpróbálhat nagyot előrelépni azzal, hogy néhány nagyon ígéretes részvénybe fektet be, aki viszont nem szeret kockáztatni és kiszámíthatóbb megtakarítási stratégiát akar követni, az jobb ha egy szélesen diverzifikált portfóliót tart.
Hát igen, minden hypeban és buborékban sokat lehet keresni, ha időben beszállsz és időben ki is tudsz szállni, ezen nem is vitatkozott senki.
Egyébként a Facebook vajon tényleg ér 45 P/E-t, főleg ha beismerték, hogy már több reklámot nem tudnak elhelyezni az oldalon, mert így is túl sok van belőle?
Most vittem a két éves i3-t kötelező szervizre. Fizettem az átvizsgálásért, pollenszűrő cseréért. És a térképszoftver frissítésért, de ez az én döntésem volt. Van összehasonlítási alapom hasonló futásteljesítményű autók márkaszervizes időszakos díjáról, ez töredéke volt annak. Ja, következő szerviz 2019-ben.
@topfly:
"Ami az elektromos autózást illeti a Teslának van még egy nagy előnye. Ő mindent egy lapra tett fel és a fejlődés élet halál kérdése."
Ez éppenséggel nem előny, főleg nem a vásárlónak, mert azt jelenti hogy be fognak kockáztatni olyan dolgokat amibe _te_ fogsz belehalni.
És ne keverjük ide az amazont és tsait, mert ezek meg teljesen külön történetek.
"Most mindenki próbál elektromos autót gyártani, de ha lehet lassítaná a folyamatot,"
Nem szükséges lassítani, mivel szemben az e-kereskedelemmel, ez amúgy is egy lassú folyamat. Még a kőgazdag nyugat európában is 8-10 év az autók átlagéletkora, kicsit szegényebb helyeken meg 10-15 év (itthon pl 13).
A szükséges infrastruktúráról már nem is beszélve, beleértve az áramellátást, vezetékelést, autószerelők kiképzése stb.
De szeretem a Tesla-s es Musk-os cikkeket, mert olyan jo olvasni a hozzaszolasokat, ahol a hivok probaljak meggyozni a nem hivoket, es nem jonnek ra, hogy valahol feluton van az igazsag.
Szerintem a plugin-hibrid most a jo ut, mivel az autot a tobbseg napi ingazasra hasznalja vagy nagy tavolsagok megtetelere. Ez az az uzemmod, ahol a rovid utakat villamos hajtassal megoldom, de ha kell, akkor egy nap alatt 1000 km-t is meg tudok tenni a jargannyal. A toltes sem okoz igazi gondot, mert megoldhato a mar kiepitett infrastrukturaval a haznal otthon, vagy a benzinkuton. Ennyi. Szerintem a teljes villamos uzemmodot hagyjuk meg a gazdagok passziojanak.
Kiszámoló, amihez nem ért az ember...
Az USA-ban ugyan 110 volt a feszültség, de magasabb az áramerősség, vastagabbak a vezetékek. Muszáj hogy így legyen, mert a háztartási eszközöket ott is üzemeltetni kell, egy hűtő vagy sütő nem lesz attól kisebb teljesítményű, hogy az amcsiknál használják.
USÁ-ban tűzhely 40A, vizmelegitő 30A, légkondi 30A,
ruhaszárító 30A, fűtes 40A. Jellemzően egy ház főbiztosító 150 -200A. / 100 a minimum/
Kiszámoló, azt kellene megértened, hogy ugyan a nagyobb akkumulátor hosszabb idő alatt tölthető fel teljesen, mint egy kisebb, de azonos idő alatt azonos teljesítmény megy bele, és azzal hasonló távolságot lehet megtenni.
Ugyan egy 100kwh-ás Teslát majd két napon át (44 óra) töltheted háztartási töltővel, az én i3-mat meg 8 óra alatt, de a Tesla utána 5-6-szor nagyobb távolságot is fog megtenni egy töltéssel, mint én.
Azért hülyeség amit írtál, mert ha egy óra alatt csak 3 kilométer ment bele, az azt jelenti, hogy 4 amperral töltötték, ami még Európában is nevetséges, nem hogy az USA-ban.
Sajnos nem tudom már, hogy melyik híroldalon, de átfutottam egy olyan headline felett, hogy jelenleg 1 milliós a Tesla gyártókapacitása.
Másrészt most még csak személyautókról beszélünk, de szerintem van rá esély, hogy előbb-utóbb belépnek a haszongépjárművek piacára is.
@Kiszamolo, ne keverd a hype-ot, a valódi paradigma váltással. A kettő persze sokszor összemosódik, de azok a cégek, amelyek valóban végrehajtják a paradigma váltást előbb utóbb nyereségesek lesznek. Ameddig növekednek azonban nem feltétlenül nyereségesek, mert fontosabb a növekedés, mint a profit. Ilyen cégeknél a hagyományos elemzési módszerek általában elbuknak.
A 90-es években sokan például nem voltak hajlandóak Microsoft részvényeket venni, mert nem fizettek osztalékot, amikor meg már elkezdtek fizetni osztalékot, késő volt megvenni a részvényt, aki meg addig vett milliomos lett.
If you put $1,000 in Microsoft in 1987, you would have $546,996
Topfly, ugyanaz a baj a Teslával, mint mondjuk a Grouponnal. Bárki le tudja másolni és meg tudja csinálni, amit kitaláltak. Fóleg, ha ezek a bárkik százszor akkora, tőkeerős, száz éve is már autógyártással foglalkozó cégek.
Mert mit tud a Tesla? Rájött, hogy a drága aksik korában kellően nagy aksit csak luxusautó árban lehet eladni.
Ennyi.
Semmilye nincs, amije ne lenne bármelyik másik nagy autógyárnak.
Akkumulátort tenni négy kerékre és fölé egy bódét építeni mindenki tud.
Önvezető autó is van bőven, jobbak is már, mint a Tesla.
Akkor miről beszélünk, ha nem hyperól?
Persze az Apple Wattchot is megveszik dupla annyiért, mint egy ugyanolyan másik okosórát. De ez is csak hype, ami hosszú távon vékony jég.
Tesla napelemgyára: businessinsider.com/teslas-solar-business-is-largely-a-bust-2017-4
Jóska Pista, itt a cikk businessinsider.com/tesla-model-s-drive-2017-7
Csatlakozom az egyik fenti kommenthez: én is szívesen olvasnék még Bitcoinról itt a blogon. A legutóbbi bitcoinos cikk 2013-ban volt. Az akkori tanáccsal (lufi, ne vegyél) Kiszámoló egy kb 3000%-os árfolysmnyereségtől mentette meg az érdeklődőket. :o)
Oroszország téma: az egy főre jutó GDP ranglistán őket és Kínát is megelőzzük mi Magyarok, mégis mennyivel komolyabb erőt képviselnek a világpolitikában 😉
Egyszerűen másra költik a GDP-t, pl. hadiiparra és űrtechnikára. Azért abban szerintem egyetértünk, hogy az USA/Kína/Oroszország hármas még egymásnak sem mer "beszólni", mindenki más pedig szemlesütve hallgat, ha ők beszélnek.
Ez még Németországra, Franciaországra és a többi GDP-ben izmos csoportra is igaz...
Ezenkívül Oroszország fejlődésében óriási potenciál van: hatalmas területen (relatíve) kevesen laknak, pedig van hozzá végtelen búzamezők, ércekkel teli hegyek, energia minden formában. Szemben Nyugat-Európával, ahol minden négyzetméter föld hasznosítva van, ráadásul etnikailag sem homogének már...
Roppant tanulságosak Miklós kommentjei.
@Dörnyei József, az önvezető autózásban a Tesla-nak van a legnagyobb előnye, mert ő valós körülmények között százezres darabszámú autóval csinálja a tanulási folyamatot.
@porthosz, minden vásárló, aki új terméket vásárol vállal bizonyos kockázatot. Aki Samsung Galaxy Note 7 telefont vette, az vállalta, hogy esetleg leég a háza és meghal. A Tesla vásárlói is vállalnak bizonyos kockázatot, de egy termék csak úgy lehet biztonságos, ha millió ember teszteli és kijavítják a hibákat. Laboratóriumból ritkán jön ki tökéletes termék!
Jó ötlet volt, hogy valaki nem csak beszélt az elektromos autóról, hanem végre belevágott. Sajnos a hype miatt lassan visszájára fordul a dolog, mert ha kitart ez a lendület, akkor az autók hajtására alapvetoen alkalmatlan Li akku technológia jó hosszú időre be lesz betonozva az iparágba. Nem véletlen, hogy még a 3as Prius-ban is NiMh akksik vannak...
@Kiszamolo, @joskapista, mindenkinek igaza van!
Igen, a tesla is épp annyi energiát kap 1 óra alatt, mint a bmw i3, csak éppen az átlag magyar villanyautós nagyon nem azonos az átlag amerikaival, aki ráadásul éppen direkt feszegeti a határokat, és normál autóként próbálja használni a teslat.
Az átlag magyar villanyautós klíma és fűtés nélkül megy max 70km/h-val és örül, hogy meg bírja közelíteni a gyárilag megadott 200km hatótávot.
Ezzel szemben a cikkben szereplő amerikai beül és nyomja, a képeken látszik, hogy szép napsütésben nyitott üvegtetővel, tehát biztosan volt mit dolgozni a klímának is.
Az egyik kijelzőn látszik egy 406wh/mi felirat. Ha ezt átszámoljuk a nálunk megszokottra kb. 26kWh/100km adat jön ki.
Ezzel szemben a bmw i3/leaf tulajdonosok magyar fórumokon 9-12kWh fogyasztásról szoktak beszámolni.
Tehát míg a bmw legalább 3kmre kap áramot óránként a tesla csak 1-re...
@Topfly
Volt egy felsorolásod, mik szólnak a Tesla várható sikere mellett. Ezek rendben is voltak.
Ezen pozitívumok megfelelőnek bizonyultak az autópiacra való betöréshez (ami egy ilyen 0-ról induló cégnél szinte lehetetlen a tőkeigény, szabványok és a nagy ipari konszernek árnyékában), illetve az ott megmaradáshoz, részvénypiaci szárnyaláshoz.
Ahhoz, hogy nyereséget elérjenek, jól láthatóan nem voltak elegek a cég és vezetőinek adottságai. Márpedig hosszútávon ez az, ami meghatározza egy cég értékét. És a Teslánál középtávon se látszanak nagy nyereségre utaló jelek.
Muskról meg annyit, hogy hiába tehetséges a csávó, csak újabb és újabb lehetetlen ötleteket talál ki, ezerfelé szétforgácsolva az energiáit.
@Roli
A természeti kincsek a mai világban önmagukban már szinte semmit nem érnek. Sőt, van az úgynevezett nyersanyag átok nevű jelenség, azaz ha valahol sok van és csak arra építenek, ellustulnak a könnyű pénztől, lemaradnak innovációban.
Nézd meg Venezuelát, világ legnagyobb igazolt olajkészlete, mire mentek vele.
Ezzel szemben nézd meg USA-t, az innováció, technológia és szabad piac miatt a nehezen, alig hozzáférhető olaj/gáz mezőkből is olyan tőkét kovácsoltak, hogy energetikailag függetlenné váltak. Ruszkik bevétele szinte csak olajból/gázból van. ha felfutnak az elektromos autók illetve elárasztja EU-t az LNG, ami már fut fel szépen, mi lesz a ruszkikkal? Nézegetik majd a búzamezőket? 🙂 Mert úgy egyébként piacképes termékeket nem nagyon tudnak gyártani az rabló állam és a borzalmas hatékonyság miatt.
Azért az elektromos autókkal van még porbléma.
1. akkumulátor. a föld bányászható lítiumkészlete véges.
2. töltőállomások. képzeljetek el a mostaninál tízszer több benzinkutat ("villanykutat").
3. energia. még nem épültek fel azok az erőművek (szén és gáztüzelésű erőművek), amelyek majd táplálni fogják a töltőállomásokat.
@Kiszamolo, nagy a különbség a Groupon és a Tesla között. A Groupon erős brand nélküli egy fiatal sikeres cég volt, amelynek a piacára szinte költség nélkül be lehetett lépni. Ma már sokkal kitisztultabb a piac és minden országban kialakultak erős brand-ek.
A Tesla viszont már nagyon erős brand lett az elektromos autózásban. Mindenki tud jó okostelefont gyártani, de mégis az Appel visz el az iparag nyereségének a 80%-át. Ez lesz majd a Teslával is.
A fogyasztási cikkeknél a brand-nek nagyon erős szerepe van az eladásban és a nyereségességben. Nem nagy kunszt keverni egy olyan löttyöt, mint a Coca Cola, de ha holnap 1 milliárd dollárral be akarnád vezetni a világban a Kiszámoló Kólát nem biztos hogy nagy áttörést érnél el a piacon.
@Roli, Oroszország etnikailag homogén? Németországban arányaiban több német van (90%), mint orosz Oroszországban (80%). Ki tudod keresni google-lal te is, ha szeretnéd.
@S1M0N a cég fejlődésének ebben a szakaszában nem is nagyon szerencsés ha nagy nyereséget érne el, mert ez azt jelenti, hogy nincs már növekedés a storyban. A fontos, hogy ebben a szakaszban a cég ne égessen sok pénzt a befektetői bizalom megtartására.
Ahogy a Kiszámoló ábrájából is látszik, még az össze autóeladásból kicsi a Tesla részesedése. Ha majd évi 1-2 millió autót ad el a Tesla, akkor fontos az értékelhető nyereség! Addig a növekedés sokkal fontosabb a befektetőknek.
Szerintem jelenleg érzelmi alapon megy ezen autók vásárlása mert racionális okot nehéz találni rá. Az összehasonlításokról meg annyit, hogy a robbanómotorhoz az üzemanyag árának kb. a fele adó.
VISZONT ha kijönnek valami úttörő technikával amire a sok-sok cég közül a Teslának igen nagy esélye van és azt a szabadalmat fogja használni minden elektromos autógyártó akkor lehet belőle Ford2, mást nem tudok elképzelni hogy ennek ne bukó legyen a vége.
Igen elsősorban aku forradalomra gondolok. Ha autógyártó lennék énis foglalkoznék e-autókkal nem a jelenlegi profittermelő képesség miatt hanem várnám az áttörést, mert ha az meglesz akkor viszont már reális konkurense lesz a robbanómotornak és nem lesz frankó nulláról kezdeni a fejlesztést, addig meg lehet mutogatni a kiállításokon hogy ilyen is van, másszóval addig kb. marketingköltség.