Záloghitel tudnivalók

2016-02-05
Oszd meg ismerőseiddel a cikket: 

Felkértek egy rádióadásba, hogy szakértsek záloghitelekkel kapcsolatban. Mivel már régen írni akartam a témáról, előkerestem egy 17 éve kapott arany nyakláncot, amit régóta nem hordok és nyakamba vettem a várost. Bementem néhány zálogházba, mennyi hitelt adnak az aranyláncomért és hogyan.

Az első tanulság: a kamatláb mindenhol alacsony, ezt előszeretettel reklámozzák is.

Ugyanis a nagy kiadást a felszámított kezelési költség jelenti, a kamat talán csak azért van, hogy legyen mit reklámozni.

Mindenütt az alábbi szisztémával működött a rendszer:

Felértékelik az ékszert, jellemzően a törtarany árában. Ez nagyjából mindenhol ugyanannyi volt, 5.400-5.750 Ft közötti gramm árban számolták a láncom. Ez a piaci ár most 14 karátos aranyra.

Aranyat vásárolnak törtaranyként is és úgynevezett fazonaranyként is, amikor ékszerként akarják továbbértékesíteni. Fazonaranyként 6.500-8.000 forint körül adnak most az aranyékszerekért, ez természetesen változik az arany világpiaci árával együtt. A 14 karátos arany azt jelenti, hogy a lánc 14/24-ed része, vagyis 58,5%-a arany, a többi valami ötvözőfém, réz, vörösréz, ezüst, stb. Az arany a színét ettől az ötvözőfémtől kapja, ezért van fehér, sárga és vörösarany is.

Mennyire jó buli ékszeraranyat tartani befektetésként? Ezt a láncot 17 éve kaptam, akkor volt 90 ezer akkori forint. Egy uncia színarany akkor volt 279 dollár, egy dollár 237 forint volt.

Most ha eladtam volna, adtak volna érte 110 ezer forintot mai forintban (17 év inflációja!), miközben az arany ára ma 1156 dollár (az akkori ár 4,14-szerese!) és a dollár is erősebb.

Na de ennyi kitérő után vissza a záloghitelhez.

Tehát megmondják, hogy mennyit ér az aranyékszered, ez nagyjából a korrekt piaci törtarany ára. (Legalábbis Budapesten.)

Ezután meg kell mondanod, hány hónapra kéred a hitelt, jellemzően 30-60-90 nap választható.

Nagyon észen kell lenni, mennyit mondasz, mert azonnal levonják a megadott napnak megfelelő kezelési költséget a felkínált összegből.

30 napra átlag 1,8%-ot, 60 napra 3,6%-ot, 90 napra 5,26%-ot. (Elenyésző eltérés volt a zálogházak között.)

Ennyivel kevesebbet kapsz eleve kézhez.

De vigyázni kell, mert ha nem váltod ki az ékszert 30-60-90 nap alatt, vagy nagyon súlyos büntető kezelési költséget fizetsz (1 nap késés 3%, plusz a második héttől hetente 1,5% és természetesen az éves kamat időarányos része, ami 11,5-12%.)

Azonban a hosszabbítás is pénzbe kerül és nem is kevésbe, 3,9% alkalmanként.

Megéri-e a záloghitel?

Természetesen régen rossz, ha valakinek ilyen kis összegű hitelt kell felvennie és ráadásul a hitelfelvétellel nem old meg semmit.

De vajon mennyibe kerül egy ilyen, mondjuk kéthavi záloghitel?

Kaptam volna a láncért 110 ezret, azonban eleve levontak volna 3,6%-ot, vagyis 106 ezer forint járt volna. Amikor ki akartam volna váltani, ki kell fizetni évi 11,5% kamat 60/365-öd részét (vagy 60/360-ad részét, ha francia séma szerinti kamatszámítást alkalmaznak és nem németet, de erről majd máskor), ez lett volna 2.079 Ft.

Vagyis 6.079 forintért kaptam 106 ezer forintot 60 napra. Ez nem kevés, de nem is olyan sok, évi 35-40% között van a THM mutatója, annyi mint a hitelkártya hitele. (Igaz, az fedezetlen hitel, ez pedig záloggal fedezett.)

Annyiban rosszabb a hitelkártyánál, hogy viszont ha az általad választott futamidőt túlléped, már nagyon drága lesz a prolongálás, vagyis hosszabbítás miatt, vagy a büntető költségek miatt.

Annyiban viszont jobb, hogy nem tudsz hitelcsapdába kerülni, ha nem tudod visszafizetni a hitelt, nem ketyeg a brutális kamat akár 5-10 éven át, kétévente megduplázva a tartozásod plusz az egyéb büntetések havonta, hanem egyszerűen elveszíted a zálogtárgyat. Mivel piaci áron számolták be az ékszert, mínusz kezelési költség, nem jártál sokkal rosszabbul, mintha eleve eladtad volna törtaranyként.

További plusz, hogy a családi ékszer elvesztésének réme az embereket jobban ösztönzi az adósság rendezésére.

Ha nekem kellene választanom, hogy hitelkártyával adósodok el, vagy zálogba adok valamit, biztos a zálogot választanám.

(A felmérés Budapesten készült, ahol 50 méteren belül három zálogház is van. Ezért sem az árakban, sem a költségekben, sem a becsértékben nem volt említésre méltó különbség. Ez nem biztos, hogy egy vidéki kisvárosban is így van. Érdemes lehet több fiókkal rendelkező, komoly céget keresni.

A hitelfelvétel semmit nem old meg, ezért nem bátorítalak arra, hogy zálogba csapd az ékszereidet. Nem ez volt a cikk célja.)

Hozzászólások:

Komment szekció frissítés alatt!

Kedves Kommentelők!
Éppen egy új kommentmotorra állunk át, azonban a Kiszámoló blog régi kommentjei mind elérhetők, és az elmúlt 1 év Disqus hozzászólásait hamarosan, a következő napokban importáljuk az új rendszerbe. Ha van fontos észrevételed, kérjük, oszd meg velünk! Köszönjük a türelmeteket és megértéseteket.
46 hozzászólás
Legrégebbi
Legújabb Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Nagyon érdekes anyag. Sajnos - főleg vidéken - nagyon sokszor láttam, hogy erősen nélkülöző családok márdecsakazértis kiállítják a sokszázezres aranyékszert ballagásra, esküvőre, eljegyzésre, mert így szokták meg, ez kell, ezt várják el. Holott a mai világban igazából csak a gond van vele, letéphetik, ellophatják, nem is olyan jó befektetés. Hasonló a sokszázezres óra, a milliós porcelánkészlet, amiből soha nem mernek fogyasztani, őrizni kell, tárolni, egyre inkább eladhatatlan. Vajon ez azért lehet, mert a korábbi generáció még azt hitte, hogy a pénz elértéktelenedhet, ez pedig biztos?

Kicsit kiegészíteném:

1. Mivel hitelt már csak bank adhat, úgy néz ki a dolog, hogy mint finanszírozó övé a kamat, és a zálogház üzemeltetője közvetítőként kapja a kezelési költséget. A rövidtávú kölcsönök THM-ét a provident és társai miatt maximalizálták pár éve, ami 39% + alapkamat. Régen sokkal drágább volt, mint minden más hitel is. Ezért találták ki a prolongálási díjat és ezért olyan magas a késedelmi költség is, mert így nem igazán éri meg több 10 milliós állomány alatt.

2. Kezelési költséget leginkább a BÁV von előre, így tudják azt mondani, hogy ők adják a legtöbbet. Ez most pont egy 60 milliós büntit ért nekik. Én eddig akárhol dolgoztam, mindenhol utólag történt a kamat+kezk. felszámítása, ettől függetlenül lehet, hogy ez fog elterjedni.

3. Az üzletben kapható ékszerek árát felesleges a törtarany piaci árával hansonlítgatni.
Folyt.

"Egy gramm színarany akkor volt 279 dollár, egy dollár 237 forint volt."
Gondolom, itt nem egy gramm, hanem Uncia arany árára gondoltál, csak elírás.

Amúgy jó a cikk

Jó cikk !
Egy apróság (a gramm vs. uncián kívül):

" többi valami ötvözőfém, réz, vörösréz, ezüst, stb."

A réz(mint ötvöző) és a vörösréz ugyanaz.

Ha 19 grammos a láncod, akkor 17 évvel ezelőtt 40e Ft volt az arany értéke, ennek több mint a duplájáért vetted (a különbözet egy része az ÁFA, illetve az ékszerbolt haszna.)

Tehát nem azért volt rossz befektetés, mert arany, hanem mert ékszerarany, ahogy utalsz is rá.
További olvasnivaló a téma iránt érdeklődőknek:
kiszamolo.hu/befektetes-aranyba/

Folyt. de már látom leírta más is

Amíg egy új ékszer ára ÁFÁ-val és minimális haszonnal is 13-16.000 Ft grammonként, addig ugye törtként a felét se éri. Tehát egy fogyasztási cikk alapvetően, semmiképp sem befektetés.

sajnos, vagyis inkább nem sajnos, nem vagyok otthon a zálogügyletekben... ha jól értem, beadok valamit, kapok érte valamennyi pénzt, és ha úgy döntök, soha nem fizetem vissza, és ezt nem is követelheti rajtam a zálogház?

Azért kérdem, mert pár éve lánykérés céljából csináltattam egy gyűrűt, a belevaló gyémántot ebayről rendeltem. Miután megérkezett, elvittem bevizsgáltatni 3 különböző ezzel foglalkozó ékszerészhez, akik nagyjából egy 65-70k körüli összegre becsülték a követ (0.13, D, VVS2, trillion, ideal cut). Kíváncsiságból bevittem egy zálogházba is, ahol szintén bevizsgálták a szemem előtt, és adtak egy 200k-s ajánltot... Akkor azt hittem hitelt nyújtanak, amit behajthatnak ha nem fizetek, ezért le is léptem, megcsináltattam a gyűrűt, igent mondott, bódottá'. Ha tudom hogy nem hajtahatják be, elviszem a 200k-t, veszek egy ugyanolyan követ, profit.

pacagánycsök:

Nem hajthatja be a zálogház, de ha akarná se tudná behajtani, mivel ilyen összegű zálogba-adásnál az ügylet anonim, szóval Rólad semmilyen adat (Név vagy cím se) nem kerül rögzítésre (csak ha kimondottan kéred), így keresni se tudnának. A zálogjegyen egy sorszám/szerződésszám szerepel, ez alapján azonosítanak, ha kiváltod vagy prolongálod a beadott tételt.

"Mivel már régen írni akartam a témáról, előkerestem egy 17 éve kapott arany nyakláncot, amit régóta nem hordok és nyakamba vettem a várost. Bementem néhány zálogházba, mennyi hitelt adnak az aranyláncomért és hogyan."

Komolyan azt hittem, így fogod folytatni:

...mire visszakérdeztek a zálogházban: -Miért, ilyen rosszul megy az üzlet?

😀

Hogy a cikkre is válaszoljak, ékszert nem befektetésnek vesz az esetek 99%-ban senki.

DE:

A példára reagálva, mégis az egyik legértékállóbb ajándék vagy használati tárgy, amit vehet vagy kaphat valaki. A parfümökkel, ruhaneműkkel, műszaki cikkekkel, és egyéb dolgokkal összehasonlítva az aranyékszert nem lehet teljes egészében "elfogyasztani, leamortizálni", és igenis tud sok családban tényleges "aranytartalékként" szolgálni, amit szükség esetén zálogba adhat.

Lehet hogy magam irányába beszélek, de sok ügyfélnek szoktam ajánlani, hogy az éppen meglévő pénzéből, ha nagyon égeti a zsebét és el akarja költeni (mert lássuk be sok ilyen beállítottságú ember van) ne feltétlenül az iPhone-ját cserélje újabbra vagy a 120 cm-es lapostévét 130cm-re, hanem vegyen aranyékszert (használtat) vagy tömböt.
A használt aranyékszernél kb 25-30% felár van a világpiaci áron felül, és hordhatja is.

pacagánycsök:

Még csak annyit, hogy ha most is megadja az adott zaci a 200ezret a gyűrűre, add oda, mert nem ér annyit az a gyűrű. Elég durván túlbecsüli az ékszert a "becsüs", csodálkoznék ha ekkora "szakértelemmel" sokáig ott dolgozna vagy az adott zálog sokáig így megmaradna.

Hogy mondjak egy kiskaput is a zálog-rendszerben: ha a hitelhez szükséges aranyfedezeted duplán van meg, akkor úgy jársz sokkal jobban, hogy a futamidő lejáratakor nem prolongálod a zálogjegyet, hanem a beteszel kb ugyanannyi aranyat a zálogba, és kiváltod a lejárót. "Csak" a kamatot meg a kezelési költséget fizeted ekkor, nincs prolongálási díj, ami a legrövidebb futamidőknél a legmagasabb tétel.

MethYou:

Szinte csak a BÁV von le előre kezelési költséget, és utána arra is számol kamatot.

A zálogházak egy része amúgy szerintem a túlélésért küzd, ezért is szinte azonosak a feltételek, mint Miklós is tapasztalhatta. Gyakorlatilag mindenki "elment a falig".

"Csaló zálogházak" egy erősen bulvár megfogalmazás, ami ráadásul nem is igaz, mert minden kondíciót és feltételt az MNB (régebben PSZÁF) hagy jóvá, így azzal csalni nem lehet, az megfelel az előírásoknak.

@pacagánycsök: A hitel fedezte a zálogtárgy. Ha nem fizetsz, csak azt bukod. Ha kevesebbet ér, mint amennyit adott neked érte a zálogos, akkor megszívta. Ez ugyanis az ő kockázata.

@pacaganycsok
Jól érted, ezért záloghitel. Nagy üzlet lett volna. Bátrak próbálkozhatnak vele! 🙂

@pacaganycsok
Igen, ez az u.n. kézizálog, azaz a zálogtárgyon kívül nem lehet tőled további követelésük.

Gyémánt: amit itthon 70k-ra becsültek, de 200k hitelt adtak volna rá, azt mennyiért VETTED ?
Ha kevesebbért (úgy veszem ki az írásodból), akkor ott kellett volna hagynod. 🙂

Hozzá kell még tenni, hogy Mo.-n nagyon kevés embert ért a brillhez, és nehéz követ korrektül felbecsültetni.
Ezt ki is használta egy átverős cég anno, ld. D.T.Diamonds.
Fura egyébként, hogy a becsüs be merte volna venni zálogba a brillt.. illetve hogy ebay-ról rendeltél ilyet.

@pacaganycsok és mennyi volt ebay-en ez a kő? Ilyen se jutna eszembe amúgy, hogy gyémántot e-bay-ről 🙂

Na, én éppen törtarany vételén gondolkozom, ezekszerint a zálogház ideális hely lehet ehhez. Az ötvös nekem 14 karátot 10k/g áron kívánja adni. Hát akkor már inkább adok törtaranyat neki fele annyiért. Vagy hol van a trükk, amit nem veszek észre?

Érdekes ez az aranytéma.
Ny.Dunántúli városban élek. Kb. 1 éve elmentem egy zálogházba befektetési tömbaranyat venni, de csak az informálódásik jutottam el. Azt mondja a kishölgy, hogy nem csomagolhatom ki a fólia tasakból megvásárlás után sem (talán foszfor aranybevonattal?), meghogy csak Budapesten adhatom el a központjukban. Az árfolyama azóta is csökken, lehet hogy be van higítva a sok aranyszámla miatt, fedezet meg nincs? Csak nehogy egyszer mindenki egyszerre kérje ki az aranyát. Bár aranybevonatú foszforral el lehet látni őket. Szóval nem bízok az aranyban, mivel ezt is manipulálják.

@Kiszamolo Még várok mástól is visszajelzést, és a 19g amúgy is nagyon sok, nekem sokkal kevesebb kell. Gondolom a törtarany aktuális piaci árán venném, de még nagyon az elején járok, szóval most passzolom. Ha mégis aktuális lesz, és te sem adtál túl rajta, majd megkereslek. Végülis mindenkinek jobb, ha a felesleges közvetítők kikerülnek a képből. 🙂

Én ékszerboltban dolgoztam 10évig.Vàsàroltunk tört aranyat is.Egyetértek a zàlogossal,még ha befektetèsnek nem is jó üzlet az ékszerarany,szükség esetén életet menthet.Akinek lehetett tanàcsoltuk eladni csak akkor szabad,ha nincs mit enni.Egyébként bukik rajta az ember.

Kézizálognál teljesen fedezve vagyok a zálogtárggyal, ugyanis ha nem fizetek, nem is maradok adós. A jelzálogtól is ugyanezt várná az ember: ha nem fizetem vissza a hitelt, akkor a bank viszi a terhelt ingatlant, és elválnak útjaink.
Hát, a valóság ennél kiábrándítóbb, ha a bank eladja az ingatlant, az még nem jelenti azt, hogy nem maradok életem végéig az adósa...

Attila9:

Az eladó hetet-havat, butaságot összehordott Neked. Jellemző amúgy sajnos, hogy mint mindenben, ebben is sok a kókler és a hozzá nem értő.

Az aranynak pont az a lényege, hogy bárhol eladhatod, a fólia meg a tanúsítvány csak p@rasztvakítás. Az árfolyama a világpiaci ártól függ, ez az egyetlen kockázatod, többek között ezért sem szabad a vagyonod több mint 10-20%-át beletenned.
Az aranyszámla meg a fizikai arany két megint teljesen különböző dolog. Az aranyszámla is p@rasztvakítás szerintem, egy csomó járulékos költséget a nyakadba varrnak, ráadásul ugyanúgy meg kell bíznod a "számlavezetőben", mint egy bankban vagy brókerben pl.
Ha aranybefektetés, akkor kizárólag fizikai arany, amihez Te magad bármikor hozzáférsz!

rm:

Az első hozzászólásod nem teljesen világos.
Ha vásárolni szeretnél és semmiképpen nem használnád ékszerként, akkor vegyél arany tömböt vagy érmét. Ne numizmatikait, mert annak is van egy felára, amit valószínűleg nem látsz viszont.
De túl kicsi érmét vagy tömböcskét se vegyél, mert a kis méret miatt annak is van felára, amit utána szintén buksz.
Legideálisabb az 1 unciás (kb 31gr) színarany érme, vagy 50 gr-os tömböcske.

parizer józsi:

A korábbi generáció nem hitte, hanem TUDTA, hogy minden papírpénz elértéktelenedik idővel, hiszen nem igazán tudsz olyan pénzt mondani, ami legalább 50-100 éves, és az értéke akárcsak megközelíti a kibocsátáskori értékét.

A korábbi generáció nem hitte, hanem ÁTÉLTE, hogy hogyan éri egy pénz töredékét majd semmit egy idő után (lásd korona, pengő, adópengő, forint, hogy csak az elmúlt 100 évből idézzek Magyarországról). Úgy vélem, előbb utóbb a mostani generáció is meg fogja ezt tapasztalni, mert szinte minden generációt 1x rávisznek a "jégre". Történelmi megfigyelésem sajnos.

Az erőn felüli költésről már Miklós is számtalanszor elmondta véleményét, amivel maximálisan egyetértek.

De magyarázd már el légyszives, hogy ha mindenáron ajándékozni akar, miért is jobb egy iPhone, egy laptop vagy egy 10éves kocsi a mint az arany?? Őszintén kíváncsi lennék a véleményedre!

@zalogos Ékszernek lenne. Pár gr aranyat nem neveznék befektetésnek. 🙂

De az még mindig nem világos számomra, hogy ha 5000 forint körül kaphatok törtaranyat, akkor az ékszerész miért 10000-ért számolja az anyagköltséget. Értelmes ember inkább visz törtaranyat... hacsak abból nem lehet olyan jót készíteni, mint amit az ötvös a 10 rugósból tudna... nem tudom.

@rm
"Az ötvös nekem 14 karátot 10k/g áron kívánja adni. Hát akkor már inkább adok törtaranyat neki fele annyiért. "

Abban mi az üzlet Neked, hogy 10e-ért tudsz 14K aranyat venni, és 5e-ért eladni..?
Nem egészen értem hogy mit szeretnél.

Valamit nem értek: Kiszámoló aranylánca 19g, 14 karát, tehát arany tartalma 11,0833g. Ezért adott volna a becsűs 110e ft-t, egy unciára vetítve 308.697 forintot. Pénteki záróáron a színarany unciánkénti tőzsdei ára (XAUHUF) 325.172,59 forint. A becsüs által kínált diszkont a tőzsdei árhoz képest mindössze 5% (hét közepi felértékeléskor még kisebb), ha 30 napos kezelési ktg-gel nézzük 7%. Hogy éri ez meg nekik, ha tudjuk, hogy 1. mire a törtaranyból színarany lesz sok munka (ktg) van vele, 2. fut egy "hamis a baba" kockázatot, 3, mindezt egy olyan terméknél, amelyiknek a tőzsdei ára egy nap alatt képes 7%-kot gyengülni, nemhogy egy hónap alatt. (eső trendben van). A fazonarany árnál még érthetetlenebb a szitu. Szóval mit értettem félre? Vagy mit számolhattam el? Ráadásul a zálogházon a bank kamatostul (cc. 1%/hó) követeli a pénzét, melyet a kézizálog értékesítéséből kéne előteremteni.

"Mivel piaci áron számolták be az ékszert, mínusz kezelési költség, nem jártál sokkal rosszabbul, mintha eleve eladtad volna törtaranyként." - akkor gyakorlatilag akkor is megéri elvinni zálogházba a cuccot, ha teszem azt, véglegesen kell a pénz?
Ha nagyon megszorulnék tuti nem hitelt akarnék felvenni, mert azzal nem igazán jutnék előrébb, de igazából szerintem a blog szemlélete is ezt sugallja.

1 uncia (31 gramm) arany árfolyama:
1980.: 800 Usa dollár
2011.: 1920 Usa dollár
2016.: 1120 Usa dollár

Tehát aki bepánikolt 2011-ben (emlékszem ekkor 1 TV adásban aranyárusok hitegettek a vásárlásra, meghogy a kitermelési ára 1250 dolcsi, úgyhogy ez alá nem mehet) az szépen megvette 1920 dolláron, most eladhatja 1120 -on. Vagyona harmadát veszíti el.
Jó befektetés az arany?

@attila9
Nekem is azt mondta akkor az egyik befektetési vállalkozás tanácsadója rendkívül magabiztosan, mintha a szorzótáblát mondaná, hogy egyértelműen (!) felfelé fog menni az arany, én persze akkor már nem voltam kezdő befektető, ezért csak hallgattam, és nem vettem 1 unciát sem. Később elismerte, hogy tévedett, hogy ki hitte volna, hogy buborék...

@attila9 "Jó befektetés az arany?"

Nincs olyan eszköz, ami _biztosan_ jó befektetés lenne, hiszen akkor mindenki azt venné. 🙂
Az aranynak megvan a maga helye a befektetések polcán (az ingatlan, termőföld, részvény, stb. mellett), lehet rajta nyerni is és veszíteni is.
A fontosabbik szerepe az értékörző, azaz hogy bármi is történik, mindig fog érni VALAMENNYIT.
Ez az értékörző szerep főleg válságok, háborúk idején kerül előtérbe.
Ökölszabály, hogy a portfólionknak kb. 5-10%-át tartsuk aranyban.

@Kiszamolo
A láncod (ha magyar fémjeles, és jó állapotú), akkor egy polírozás után val.szeg újra eladásra került volna.
Több "aranydiszkont" van Bp.-en, ahol használt aranyékszert árulnak. Az egyik legismertebb a Klapka, ahol viszont figyelni kell a fémjelre.
Ha kopottabb az ékszer, vagy egyszerűen túl sok van belőle (hogy ne álljon benne a pénz), akkor megy ki Ausztiába, vagy Németországba színítésre; eléggé költséghatékonyan csinálnak belőle színaranyat.
Az aranyláncok gyártása sem drága, géppel megy.
Sokan gondolkodnak használt ékszerben befektetésre, de sok hamis, aranyozott, töltött áru van a piacon, én óvnék mindenkit attól, hogy ilyesmit vásároljon nagyobb tételben. 🙂 (Te természetesen biztos forrás vagy. 🙂
Zálogházi eset; kifigyelték, hogy a becsüs mindig a kapocstól 1-3. szemet reszeli és savazza meg; legyártattak olyan láncot, amiben 6 láncszem arany van, a többi réz. 🙂

@rm
"De az még mindig nem világos számomra, hogy ha 5000 forint körül kaphatok törtaranyat, akkor az ékszerész miért 10000-ért számolja az anyagköltséget."

Törtaranyat nem vehetsz, csak használt aranyékszert, ami ÁFA köteles.
Az ékszerész azért számolja drágán az anyagköltséget, mert úgyis a többség tőle rendeli az anyagot is, és akar rajta keresni. 🙂 Egyébként a 14K aranyat számolja 10e Ft áron ?

Attila9: Ha el kell adnod, természetesen nem jó, de ugyanez igaz a részvényekre, kötvényekre, ingatlanra stb. Akinek 2010-ben el kellett adnia a lakását, most biztosan nem érzi jól magát, ha ránéz a lakásárakra.
Az arany nem jobb befektetés, szerintem egyetlen pozitívuma van: még soha nem volt olyan, hogy kidobtattad a szemétbe, mint a papírpénzt vagy részvényt. Az ingatlan is el tud értéktelenedni, elég egy adó. A föld után most kapkodnak, mert rengeteg támogatás jár utána, 30 éve még mindenki szabadulni akart tőle. Kérdés, hogy a földalapú támogatás örökre megmarad-e.
Szóval kategorikusan kijelenteni egyik vagyonelemről sem lehet, hogy az az aranytojást tojó tyúk.
Régebben elég volt egy bankbetét, most "törődni" kell a befektetéssel. Olyat kell választani, amihez értünk ( pl. műtárgy), vagy élvezetet jelent nekünk naponta nézegetni a tőzsdei árfolyamokat, v. bérlőkkel foglalkozni

@attila9
Az arany árfolyama tankönyvi módon viselkedett a válság kirobbanása (2008) óta: mint tipikus "safe haven", azaz menekülőeszköz, ahogy elkezdett a pénzügyi krízis átgyűrűzni a globális reálgazdaságba, egyre többen nyomták bele a pénzüket, így jól felszökött az ára, majd ahogy 2011-12 tájékán elkezdődött a "válságból való kilábalás történelmi korszaka", úgy kezdték belőle kivonni a tőkét a befektetők, az egyre inkább javuló gazdasági kilátások okán, amivel szépen elkezdett szánkózni lefelé az ára.

Amúgy, ha régi árfolyamot közölsz, az inflációval korrigáltat mutasd (inflation-adjusted gold price), mert különben elég csalóka. Az az 1980-as 800 $-os arany mai áron 1900 $
környékén mozgott.

@b-peter
"Törtaranyat nem vehetsz, csak használt aranyékszert, ami ÁFA köteles."
What? Amikor megvették, az áfa is kifizetésre került. Továbbértékesítéskor is áfaköteles? Ha veszek magánszemélytől egy aranyláncot, akkor ő nekem áfát fog rá felszámítani, majd bevallani a navnak? Netán áfás számlát is kapok róla adószámmal, stb? Egy zálogházról még elhinném, de az is meglepne a mai magyar rögvalóságot elnézve.
Azzal az aranylánccal az aranyműves meg majd kezd, amit tud, összetöri és törtarany lesz, na. 😀

"Az ékszerész ... akar rajta keresni."
Reméltem, hogy ennél jobb oka van. Ha az anyagáron keresne, akkor minek a munkadíj ugyebár? Vagy fordítva... persze értem, kihasználja a lustaságot.

"Egyébként a 14K aranyat számolja 10e Ft áron ?"
Igen, 14 karát 10e HUF/gr. Mikós cikke után kicsit sokallom és a miérten filózok. 🙂

Amúgy még mindig rengeteg tévhit él az emberekben pl., hogy a zálognak az az érdeke, hogy ne tudják kiváltani az ékszereket, miközben pont fordítva van és a sok hosszabbítás a cél.

Nemrég számoltam ki, hogy a egyik ügyfelem 340e hitelre 3 év alatt 640e ft-ot fizetett ki eddig úgy, hogy ráadásul nem is ékszerről, hanem befektetési aranyról van szó.

Ugyanakkor van olyan, aki csak szeretné biztonságban tudni az ékszerét rövid ideig, vagy egyszerűen szeret idejárni és beszélgetni:)

@rm
Aranyékszer ÁFA: nyilván ha Te magánszemélyként eladod, vagy Miklóstól megveszed, akkor nem fizettek egymásnak ÁFÁ-t.
Üzlet (bolt, zaci, stb.) nem adhatja el ÁFA nélkül a használtat sem.

Az ékszerész azért adja drágábban az alapanyagot, mert ha kereshet rajta akkor miért ne keressen ? De kérdezd meg tőle, kíváncsi vagyok én is a válaszára.
Elképzelhető szerintem, hogy ha ő adja a "nyersanyagot", akkor a teljes árra ÁFÁ-t kell fizetned, míg ha Te viszed neki törtarany formájában, akkor csak a megmunkálás ÁFA köteles.
Kérdezd meg tőle, és írd meg !

B. Péter: kridli: a gyémántot 60 dodóért vettem, nem beleszámítva a postafiókbérlést, hogy nehogy a jövendőbelim vegye át. Egy A4-es vastag borítékban küldték, csak úgy minden nélkül, nem volt könnyű megtalálni benne:)
Nagyon jó deal volt, de nagy szerencse kellett hozzá. Hónapokig nézegettem a megfelelő paraméterekkel szűkített listát (trilliant, cushion, princess, 0.1 karát felett, min. VS, min. G, lehetőleg cut infóval, max 20k HUF), egy ilyen akkoriban olyan 100-110 dodó körül mozgott. Szerintem az is benne van, hogy 0.13 karát, ami szerencsétlen szám több kultúrkörben is (nemröhög). Reggel hétkor bideltem, akkor az amcsik alszanak. Plusz a trilliont nem szeretik az ékszerészek, pepecs munka.
Mindenkinek javaslom egyébként az eljegyzési gyűrű készítését vásárlás helyett, ügyesek a magyar ötvösök, egyedit tervezhetsz, és kb harmadárért kijön a boltban vásárolható tucatáruhoz képest.

folyt.:
Ebayről gyémántot venni nem rizikósabb mint bármi mást, kicsit érteni kell hozzá, utánaolvasni, elismert árustól venni (superlight.diamonds volt az enyém), paypal véd.
Hasznos oldal a jewelry-secrets.com/ például.
Alapból sokkal olcsóbb, mint itthon, és ha türelmes vagy jól járhatsz. Certificate jó ha van a gyémánthoz, bár az EGL nem sokat ér, GIA meg nem nagyon van ilyen kategóriában...
Jah, ötvöshöz is többhöz vittem, ott is szór az ár rendesen, 2x-3x különbség is lehet.
Aki megcsinálta, az annyira jó munkát végzett, hogy rögtön csináltattam egy másik, hétköznapi gyűrűt is, marquise 0.12, SI1, kék gyémántból, ezüst foglalatban, az egész 12k-ból megvolt mindennel együtt. Mégse a krvaszép és pótolhatatlan eljegyzési gyűrűt csapja oda az asszony a metrókorláthoz.

Tudnál valamit írni a kényszerértékesítés adójogi vonzatáról? SZJA-ra gondoltam.
Mikor kell ingó értékesítési SZJA-t fizetni, ha nem sikerül a kiváltása (pénzhiány miatt)?
Vagy ha a becsértéket kapom meg a zálogtárgyért, akkor "kvittek vagyunk" és nem merül fel ingó értékesítés.
Érdekelne a válasz ha tudod vagy adózási szakértő tudja.

@eladosodott-balazs Mivel nincs olyan, hogy többet kapsz érte, mint amennyit ér/amennyiért vetted, így nincs szja, mert nincs jövedelem.

Cikkgyűjtemény
Új vagy az oldalon? A gombra kattintva találod az eddigi fontosabb cikkek gyűjteményét téma szerint.
Megnézem!
Keresés
Kövess minket
facebook
youtube
Hirdetés
Támogatás
Ha szeretnéd, van lehetőséged anyagilag is támogatni a munkánkat.

Átutalással a Raiffeisen Bank 12020407-01558219-00100002 számlaszámra a Kiszámoló Egyesület részére. A közlemény "Támogatás" (fontos!)
Bankkártyás támogatási lehetőség hamarosan. Köszönjük, ha érdemesnek tartasz bennünket a támogatásra.
Archívum

Archívum

crossmenu
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram