Milyen autó fér bele a költségvetésedbe?

A magyar embernek a második legdrágább vagyontárgya a lakása után általában az autója. Ez az egyik olyan vásárlás, ahol szerintem a legtöbb hibát elkövetik az emberek. Írtam már arról, hogy a legtöbb ismerősöm pénzügyileg analfabéta (itt a cikk), ott is a legtöbbször az autó az, amiből látszott, hogy valaki buta pénzügyi döntéseket hozott.

Ugyanis nagyon sok ember nem magának vesz autót, hanem a szomszédoknak, hogy mindenki lássa, milyen sikeres ember ő. Erről szól az elhíresült Okos úr és Buta úr autót vesz című cikk is.

A legtöbben már ott elrontják a matekot, hogy egyáltalán megengedhetik-e maguknak, hogy autót tartsanak fenn. (Igaz, sokan ezen nem is gondolkodnak, autó kell és kész. A Jóskáéknak is van, nekünk is kell.)

Az egyik hiba, hogy nem tudják kiszámolni, mennyibe is kerül egy autó fenntartása tulajdonképpen. Írtam erről egy cikket egy excel kalkulátorral,  ami számomra meglepően nagy visszhangot váltott ki, pedig csak pusztán annyit csináltam, hogy olyan költségeket is beleírtam, amik bár evidensek, de a legtöbb ember nem is gondol rá, mint az autó átírási költsége, a parkolóbérlet, vagy az autókozmetika kiadásai, illetve az autó értékvesztése. A visszajelzések alapján sokan a kalkulátor hatására döbbentek rá, hogy mennyibe is kerül nekik az autó fenntartása. Itt tudod elolvasni a cikket.

A kérdés másik fele már nem ilyen egyszerű, hogy megengedheted-e magadnak az autóra költött összeget. Ugyanis nagyon sokan csak azért gondolják úgy, hogy megengedhetik maguknak ezt, mert nem tudják, vagy nem értik, vagy nem érdekli őket, hogy a ma megkeresett pénzük nem arra van, hogy ma elköltsék, hanem ebből kell majd fedezniük a később felmerülő kiadásaikat, mint a gyerekek oktatása, vagy a saját nyugdíjuk. Ezért csalóka az, amikor csak azért engedheted meg magadnak az autót, mert a nyugdíjadra félreteendő pénzből inkább benzint veszel, vagy új féktárcsát.

Ezért ha több pénzed áll az autódban, mint a nyugdíj-előtakarékossági számládon, akkor én mondom neked, valamit nagyon-nagyon rosszul csinálsz. Szerintem a vagyonod 10%-át tartsd maximum autóban és ez a tíz százalék sem az legyen, amit a nyugdíjadra kellene félretenned.

Ugyanígy, ha többet költesz havonta az autód fenntartására, mint amit elteszel nyugdíjra, biztos, hogy túl sokat költesz az autódra.

Ha meg kell kérdezned a szerelőt, hogy ezzel a harmincezres hibával meddig lehet még közlekedni, az is egy intő jel, hogy nem való neked ez az autó.

Azokat az embereket sem értem, akik 2-3 évi munkájuk teljes jövedelmét autóra költik. Azért kelsz fel minden reggel és dolgozol keményen estig három éven át, hogy egy olyan termékbe öld a pénzed, ami napról-napra egyre kevesebbet ér? Hát ilyen kevésre becsülöd magad? A teljes munkával eltöltött életedből (mondjuk 40 év) ennyit képes vagy beleölni egy használati eszközbe? Inkább vegyél egy olcsó használt autót és menj el két és fél év fizetetlen szabadságra, legyél a feleségeddel és a gyerekeiddel, vagy élj a hobbidnak. Túl rövid az élet ahhoz szerintem, hogy 3 évet egy autóért pazarolj el belőle.

Úgy gondolom, hogy ha 3-6 havi nettó keresetednél többet költesz autóra, akkor olyan autót veszel, amit nem engedhetsz meg magadnak. (Ha már van egy szép házad, van a bankban 150 milliód és a gyerekeid jövőjéről is gondoskodtál, akkor rád nem vonatkozik ez a megállapítás. De sajnos te a kisebbséghez tartozol.)

Ha pedig hitel van az autódon, akkor nem is kell gondolkodnod, biztos, hogy erőd felett vettél autót.

Van, aki szerint az autó hobbi, ezért hülyeség ezt pénzügyileg méricskélni. Szerintem a hobbidnak is az anyagi lehetőségeid határán belül kell maradnia, legyen az fotózás, festménygyűjtemény, vagy autózás. Ha erőd felett költesz valamire, az nem hobbi, hanem hóbort.

Másik meglátás, hogy minek él az ember, ha nem vesz magának drága és szép dolgokat és nem élvezi úgymond az életet. Vegyél magadnak mindenféle drága és szép dolgot, amit megengedhetsz magadnak. Ha te megengedhetsz magadnak egy 25 milliós autót, vedd meg és használd örömmel. Ha egy egymilliósat sem engedhetsz meg, akkor meg ne akarjál többnek látszani, mint ami valójában vagy. A saját szemedben sem.

Ha meg is engedheted magadnak az adott autót, gyakran ott rontod el, hogy feleslegesen drágát vagy nagyot veszel. Például biztos kell a hatalmas csomagtartó? Csak azért mert kétévente haza akarsz szállítani egy-egy új mosógépet, vagy Ikea bútort, ne vegyél nagy autót. De még a havi nagybevásárláshoz is olcsóbb taxit hívni (!!!), mint egy feleslegesen nagy autót fenntartani, ha elég számodra egy mini, vagy kis autó. A drágább alkatrészekről és a parkolási nehézségekről még nem is tettem említést.

Mennyiért tudod eladni használtan? Hiába tévedés szerinted, hogy a francia autókat nem szabad használtan megvenni, ha mindenki más ebben a tévhitben él a piacon. Kalkulálj előre ezzel a várható veszteséggel is, amikor autót választasz.

Soha ne vegyél autót szükségből, vagy hirtelen felindulásból. Ha összetörted az autódat és kell a  munkádhoz egy másik, akkor is inkább bérelj egyet 2-3 hétre, amíg körbe tudsz nézni rendesen a piacon. Hidd el, többszörösen bejön a bérlés költsége a megspórolt pénzen.

Ülj bele rengeteg autóba, mielőtt döntesz egy típus mellett. Kérd kölcsön egy körre az ismerőseidtől. Lehet, hogy akkor jössz rá, hogy neked kényelmetlen az ülése, vagy nyomja a térded a középkonzol. Esetleg nem fér bele a kóla az italtartóba, te viszont egész nap úton vagy és ez neked fontos kritérium. Vagy van-e elég hely, ahová a számlatömbödet és a többi papírjaidat tudod pakolni, esetleg befér-e a babakocsi mellé a kismotor is a csomagtartóba.

(Ps: A felületes olvasók kedvéért: ez a cikk sem arról szól, hogy nem szabad autót venni, vagy hogy az autóra költött pénz kidobott összeg, vagy hogy nem vehetsz magadnak akármilyen drága autót, ha megengedheted magadnak. Ha neked ez jött le belőle, olvasd el újra a cikket.)

Ha szeretnél többet tudni a pénzügyekről, gyere el az Akadémiára, hamarosan indul a következő. Csekély 25 ezer forintért hat alkalom alatt megtanulsz mindent a pénzügyekről, amit alapfokon tudnod kellene.

Valódi pénzügyi tanácsadásra van szükséged, eleged van már az ügynökökből? Kattints a linkre további információért.

Olvasd el a többi pénzügyekről szóló írást is a kiszamolo.hu oldalon.

Ha szeretnéd tudni, hogy új poszt jelent meg a blogban, jelölj be minket a facebookon:www.facebook.com/kiszamolo vagy RSS-en

Share

207 hozzászólás

  • Bud Fox

    A francia autóktól nem kell tartani, pl a Renault egy nagyon jó márka kedvező áron, kiválóak a benzin és dízelmotorok, a Dacia is megéri, mindenképp megéri használtan venni francia autót, lehetőleg Renault Cliot, vagy Megane-t, sztem az új turbós benzineseket megéri megvenni pár évesen, bár ha már benzinesről van szó, sztem érdemes a japán autókat is figyelembe venni, azok gyártják a legjobb szívó benzineseket, Honda, Toyota, ezek a legmegbízhatóbbak.

  • Kiszamolo

    Én értem, de ha mindenki másképp gondolja. 🙂

  • Gabi

    “még a havi nagybevásárláshoz is olcsóbb taxit hívni (!!!), mint egy feleslegesen nagy autót fenntartani”

    Vagy esetleg házhoz szállítással vásárolni a nehezebb, nagytételben vásárolandó élelmiszereket. Állítólag a Tesco ebben most nagyon jó, és 900 Ft-ért kiviszi. Bizonyos esetekben biztosan jobban megéri, mint elmenni érte.

  • Miki

    Tegnap este számoltuk ki a táblázatoddal, hogy kell-e nekünk új autó vagy sem. 20 éves a mostani. Hatalmas segítség olykor, de esik szét, tegnap a kipufogó dob rohadt le és szakadt ketté út közben, ami pszichésen már sok volt…. 🙂
    A család egyik fele autószerelő, így a táblázatodban alaposan lecsökkentettük a szervizköltségeket és az egyéb kellékek költségeit, mert sok javítást megkapunk ingyen is, és sok mindent olcsóbban tudnak beszerezni. Továbbá nem drága, csak három havi fizetésemnek megfelelő, használt, max. 10 éves kocsival számoltunk, sőt a gumicseréket is kitoltam pár évvel, mert nem autózunk sokat, max. évente átlag 1-2000 km-t.
    Ezekkel is 30 000 körül jött ki a havi költség. Ez évi 360 000. Elgondolkodtunk: Egy heti Nyaraláshoz autóbérlés. Végszükség esetén taxi, ha későn jövünk haza gyerekkel, vagy bútorvásár esetén házhozszállítás, és még mindig csak évi 200 körül tartunk.

  • NH3CL

    +1 erre. Teljesen jó konstrukció, 900 Ft-ért hazahozza a 2 zsugor vizet, amit BKV-n nem igazán vinnél haza és naponta leszaladni 1 üveg vízért nem a legjobb. És megspórolod a málhás szamár effektust, amikor havi nagy bevásárlás van az asszonnyal.

  • András

    Hát igen, az utakon olyan autócsodák futkoznak, amit havi 2-3 millió nettó mellett sem mernék megvenni.
    Én kb 6-7 havi nettóért vettem új autót, és ez a max limit szerintem is. A tervek szerint kb 150-180e km-ig, 6 éves koráig tartom meg. A kalkulációm szerint így is évente 2,5 havi fizetésem megy el csak az autózásra, ennél többet nem vállalnék.

  • Con_Sole

    Hát amit szerintem sem a táblázatba sem sehol nem számolsz bele az az, hogy teszem azt egy 3,4 gyerekes családban kocsi nélkül mivel és mennyi ráfordított idővel jár a gyerekek begyűjtése/elvitelre az iskolába, óvodába vagy esetleg mit jelent a havi bevásárlás. Esetleg tételezzük fel, hogy teszem azt nyáron elmész a tengerpartra sátrazni. Azért van az a mennyiségű utazás ami saját autó nélkül, nagycsaláddal a kibírhatatlansághoz közelít. És inkább legyek szegény nyugdíjas, mint idegbeteg szülő… 🙂

  • Zabalint

    A Franciaországban gyártott francia autók szerintem sem rosszak, de Dacia-t nem vennék, akkor már Skoda, ami hasonló árban van, és Volkswagen motor van benne (bizonyos motorméret esetén Győrben gyártott).

  • Zabalint

    Nem is tudtam, hogy van ilyen, meg is néztem a tecsó oldalán, sajnos nálunk nem elérhető 🙁

  • Jano

    Jó cikk. Amit hiányolok, hogy nincsenek alternatívák felsorolva.
    Egy nagyvárosban szerintem a legtöbb ember simán meglenne egy bringa + tömegközlekedés kombóval. Míg vidéken, faluhelyen a rossz tömegközlekedés, és a viszonylag nagy távolságok miatt lehet hogy többeknek indokoltabb az autó.
    De lényegében én is azt látom, hogy a polgártársnak kilóg a segge a gatyából, de vesz egy öreg prémium kategóriást, vagy egy újabbat hitelre, esetleg minden tartalékot beleölve kp-re. Aztán áll a garázsba, mert nincs pénz üzemanyagra, nemhogy javíttatásra.

    Viszont tényleg vannak az országban olyan települések, ahol nem igazán lehet normálisan élni autó nélkül. Persze ilyen esetben kötelező 4-5 milliós hiteleket felvenni egy közlekedési eszközre 🙂

  • Janos

    nekunk az autoszerelok nem ajanlottak:)
    Sot, egy azt mondta, hogy egy 100.000 km-t futott nemet olyan mint egy uj francia (megbizhatosag tekinteteben ) Jah, nem markaszerviz volt…

  • Kiszamolo

    Van amikor az autó nem választás kérdése, hanem szükség, például egy sérült gyereket kell naponta foglalkozásra hordani a szomszéd városba.

    Aztán van, amikor csak kényelmesebb.

    Már írtam, az én apám 3 gyereket nevelt úgy fel, hogy 11 éves koromban utalta ki a Merkúr az első Skodát.

    Mégis voltunk minden évben nyaralni busszal, meg vonattal.

    Csak persze akkor még nem volt a szomszédnak sem, ezért senkit nem frusztrált a dolog és el tudtuk képzelni az életünket nélküle.

  • Janos

    a te megoldasod a taxi + bicaj 🙂 hidd el minden megoldhato, es a bicajjal levezeted a feszultseget, igy elkerulheted az idegbeteg szulo es a csoro nyugdijjas verziot is:)

    Jah, amugy lehet venni 10 eves autot is. Azok kozott is vannak jok. Tessek autoszereloket kerdezni.

  • B András

    Sajnos még nálunk sincs egyelőre nagyvárosokban próbálnak terjeszkedni. (Szegeden már keresnek kiszállító munkatársakat).
    Nem tudom, hogy egyáltalán lesz-e ilyen vidéken kistelepüléseken, de nagy segítség lenne sok falusinak. Meg persze nagy érvágás a kisboltoknak.

  • Zabalint

    Vidéki városokban meg elég sok olyan ember él, akik autó, tömegközlekedés és kerékpár nélkül is megvannak vagy meglennének, mert legfeljebb fél óra gyaloglással mindent elérnek, amit kell. Én is így vagyok vele.

  • morbiczer

    Sot, szamitogepetek meg internetetek sem volt, de lehet, hogy meg tevetek sem.

    Ebbol nem kovetkezik az, hogy ma a szamitogep, az internet vagy a teve luxuskiadas lenne, amit csak azert vesz az ember, hogy felvaghasson a szomszedok elott.

  • Zabalint

    Azért van ami azóta változott, sokkal több dolog épül autóra, mint régen, mikor kevesebb embernek volt. Pl. én tájfutok, és a sportágunkban heti rendszerességgel vannak versenyek. 30-40 éve még nyilván ezeket úgy rendezték, hogy tömegközlekedéssel elérhető legyen a versenyközpont vagy a rendezők biztosítottak szállítást a buszmegállótól, vasútállomástól. Ma külső segítség nélkül tömegközlekedéssel eljutni 10-ből 9 verseny esetén vagy nem lehet vagy nagyon nagy nehézséggel jár (pl. nagyon korán kelés, sok utazás, benne 10 km gyaloglás), ezt magam is megtapasztaltam párszor, mikor egyedül el akartam jutni autó nélkül. Van egy nyugdíjas versenyző, aki 65 év felettiként ingyen jár tömegközlekedéssel, és versenyre is így tesz. Ő is pórul járna külső segítség nélkül, de általában valaki mindig elviszi a vasúttól a versenyig, de ha sokan akarnának autó nélkül, nem menne ez.

  • Janos

    Szerintem az auto kb csak a taxisnak meg a fuvarozonak szukseg ( meg ok, nehany valalkozonak ), a tobbieknek “csak” kenyelmesebb. Azt persze mindenki maga donti el, hogy mikortol eri meg autot fenttartaani.

  • Zabalint

    Szóval én ezzel azt akarom mondani, hogy a sok évvel ezelőtti állapotot nem érdemes összevetni a jelennel. Mert az autó nem csak divattá vált, hanem nagyon sok dolog rá is épült. Pl. gyérült a helyközi tömegközlekedés, mert az emberek autóval járnak. Nyáron el akartunk menni egy közeli fürdőbe (~30-40 km) tömegközlekedéssel, azért mentünk végül máshová, mert az átszállásokkal összesen 2 óra lett volna, és csak nagyon hülye időpontokban volt egyáltalán lehetőség az eljutásra. Mivel fáradtak voltunk akkor és kerékpárral összesen úgy 500-600 szintet jelentene egy irányba (és nyilván csak a felfelét illik számolni), ezért az sem jött szóba.

    Mondjuk például túrázás érdekes dolog, mert néha a tömegközlekedés jobb, mert nem kell ugyanoda visszaérni, de mégis vannak helyek, ahová szívás autó nélkül.

  • Con_Sole

    Persze. Nekünk meg egyátalán nem volt autónk, de ha jól értem édesapád is az autóút választotta és nem rajta múlott, hogy mikor kapta meg. Valószínűleg már előbb így szerette volna. És igen, én is elvoltam a két fajta fagyival amit akkoriban lehetett választani, de nem feltétlenül akarom a gyerekeimnek is ezt. A lényeg, hogy nem csak az autó értékét kell számolni, hanem a kényelem értékét is ki kell fizetni, és van az az eset amikor megéri.

  • Kiszamolo

    Vannak szükséges kiadások, meg olyanok, amiket szeretnénk.

    A legtöbbször összekeverjük a kettőt, azt hisszük valamiről, hogy szükség, közben meg csak vágy.

    A vágyakkal sincs semmi baj, amíg megengedheted magadnak.

    A baj akkor kezdődik, amikor azt gondoljuk, hogy ez nekünk jár, akkor is, ha nem engedhetjük meg magunknak.

  • morbiczer

    A karóra is csak “kényelmesebb”, hiszen lehetne a Nap állása szerint is tájékozódni.

  • Kiszamolo

    Ha nem engedheted meg magadnak a karórát, akkor azt se vegyél.

    De elég butaság összemosni egy évente nagyon minimum 300-400 ezer forintba (de valójában inkább minimum 700-800 ezerbe) kerülő autótartást egy 1500 forintos karórával.

    A példa úgy lenne helyes, hogy nem kell Rolexet venned, ha nincs rá pénzed, egy egyszerű karóra is megteszi.

    Ha nincs pénzed autóval járni, akkor igen egyszerű a megoldás: járjál busszal.

    Vagy keress többet.

    Vagy keress kifogásokat, aztán csodálkozzál, hogy miért vergődsz hitelről hitelre.

  • Van

    ma budapestről balatonra elmenni egy 3 ygermekes családnak klasszisokkal olcsóbb és kényelmesesebb autoval mint vontattal, és akkor még nem beszéltem arról hogy az egy órás utat a vonat akár 4-5óra alatt is megteheti……… MÁV…

  • Van

    arról nem is beszélve hogy budapesten kivül is van élet, mi több az ország 75%a budapesten kívül él… ahol nincs BKV, még ha olyan xar is amilyen de van, Vannak olyan Pestmegyei falvak BPtől 20kmre ahol naponta 2busz van… egy reggel egy este…

  • Kiszamolo

    Tehát? Akkor költsük hathavi bérünket autóra, ha olyan keveset keresünk?

    Vagy mit szeretnél ebből kihozni?

    Azon nem vitatkozunk, hogy az autó kényelmesebb. Azon sem, hogy használd, ha megteheted anyagilag.

    Mindössze annyit mondtam, hogy amikor nem teheted meg, akkor nem teheted meg és kész. Az autó nem alanyi jog, akkor legyen, ha van rá pénzed.

  • barna

    Egyetértek.
    Minekünk is azért van autónk, mert egyszerűen gyerekkel sokkal kényelmesebb így utazni…de persze egy 20 éves pár százast érő autóval is beérjük.

    Amúgy a bevásárlásokat szerintem a családi béke érdekében nem lehet “online” módba átteni. Így is “keveset” járunk vásárolni az asszony szerint. :))) Én meg jóban akarok lenni vele, szóval ennek ez is az ára :)))

  • bobsys

    Akkor leirom amit mar egyszer leirtam ehhez a cikkhez 🙂
    Az en autom a havi nettom 85%-a volt a felesege meg havi penz + 35%. Vadonatuj auto az szerintem luxus, majd ha lesz 150 millio a bankban majd akkor veszek uj autot. En mindig sirok mikor belegondolok, hogy 3 ev alatt mennyit bukik az ember egy uj auton. Az en autom 12 eves nagy balna, terveim szerint a vilagbol is kifog menni.

  • barna

    Megint az van, hogy teljesen másról megy a vita, mint amiről a bejegyzés szól…

    Lehet kocsid, csak tudatosan dönts, ne vakon! Legyél tisztában vele, hogy mennyit visz el a zsebedből és mérlegelj, aztán vállald a felelősséget! Ne másokat szídj, ha te nem jól döntesz (még akkor is, ha nem rajtad múlik a benzin ára, vagy a devizahitel törlesztő részlete…).

  • NxAlex

    Nekem meg a barátaim/ismerőseim 100%-a azt mondja, hogy a francia autók szemétbe való hulladékok. Persze mindegyiknek más autója van, de ebben az egyben egyetértenek. Tehát akik szeretik a francia autókat, vagy nem értenek hozzá, vagy mindenki hülye rajtuk kívül.

  • Benoke

    A MÁV olcsóbb. Konkrétan kiszámoltam, mivel vannak családos jegyek, ha a normál jegyeket nézed akkor valóban necces, de akkor sem klasszisokkal olcsóbb, Autónál ott a pálya matrica,az üzemanyag és az esetleges parkolási költségek. A késés az sajnos igaz. Egy utazás viszont kibírható, sőt 100% biztos vagyok benne hogy a gyerekek még is élveznék. Mivel állandóan autóban van a feneke, neki a vonat a kuriózum, mindegy milyen színű vagy milyen gyors… Emelet én is autóval mentem a balcsira… :o)

  • Zsoca

    Én abban látom a problémát hogy ha valamit autó nélkül nehéz vagy lehetetlen megoldani akkor az fel sem merül hogy esetleg lemondok róla. Korábban elhangzott példa hogy elmenni családdal a Balatonhoz vagy a 30-40 km-rel arrébb lévő városba a strandra autó nélkül nem megoldható. És ha valóban nincs az autón kívül más alternatíva, vagy csak nagyon nagy költségekkel, akkor lehet hogy nem a család lehetőségeit meghaladó autót kéne választani, hanem a pancsolásról lemondani. Tudom hogy ez nagyon fájó és igazságtalan, de ha egyszer nem telik rá akkor nem telik rá. És mielőtt közutálat tárgyává válok hozzátenném hogy nekem sincs autóm, ám ebből kifolyólag nem is gondolkodok semmi olyanban amihez autó kéne. Pl. baráti összejövetelekkor ha macerás megoldani az utazást, simán azt mondom hogy bocs de ezt kihagyom.

  • KZoltán

    Pedig van, akinek IWC Schaffhausenre is fussaja (ami drágább egyes autóknál)! http://index.hu/video/2013/04/22/kell-e_luxusora_a_kepviseloknek/

  • khzeros

    En kb 1 evi fizetesemnek megfelelo osszegert szoktam autot venni, es jo ez igy. Nem cserelek surun. Nekem fontos hogy kenyelmes es eros autoban uljek. Nem a szomszedoknak veszem, ugysem latjak, sajat garazsban tartom. 🙂

    A koltsegek egyik nagy resze az ertekvesztes, ezzel nem sokat tudsz kezdeni, az auto nem befektetes. A koltsegek masik fo resze a fenntartas, es szerintem annal, hogy mennyiert veszel hasznaltautot sokkal tobbet szamit az, hogy milyen kategoriabol valasztasz. Egesz mas fenntartasi koltsegek tartoznak mondjkuk egy suzuki swifthez, egy ford mondeohoz, es egy E mercihez. Ha nem ertesz az autokhoz, idonkent osszetorod vagy elhanyagolod a karbantartast, az szinten emeli a fenntartasi koltsegeket. Minel kisebb kategoriat veszel annal jobban jarsz anyagilag. Csak az a kerdes hogy neked mi a fontos a kenyelem a biztonsag es a gazadasagossag kozul.E harombol kettot valaszthatsz

  • perkele

    Legtöbbször nem is maga az autó a gond – hiszen megbízható, A-ból B-be való eljutást kiválóan biztosító gépjárműveket lehet kapni használtan már félmillió forintét is – csak hát ez polgártársaink nagy részének derogál. Így aztán pusztán nagyképűsködés, kivagyiság, rongyrázás okán verik bele magukat vállalhatatlan költségekbe. Utána persze haragszanak az egész világra, átkozzák a bankokat, meg a nemzetközi nagytőkét. Ha pedig az ember megpróbál rávilágítani a probléma gyökerére, szemlyes sértésnek veszik és jön az agresszió. A magyar hétköznapokban tapasztalható, az itteni életet megkeserítő és megrövidítő rengeteg frusztráltság és stressz legalább felének egyszerűen az az oka, hogy az emberek képtelenek addig nyújtózkodni, ameddig a takarójuk ér. Miért? Rendszerváltási sokk?

  • malac

    nemtom volt-e, de autót az ember azért is tart, mert magában a vezetés egy szórakozás és örömforrás.
    monnyuk az úton bánázva szenvedő arcokat elnézve, ez nem mindenkinek triviális.
    jobban belegondolva, tényleg, sok ember csak közlekedni használja, na, őket én se értem miért nem járnak takszival meg békávéval, minek erőltetik ezt a nem épp költséghatékony közlekedési formát 🙂

  • Miki

    Én is kényelmetlennek gondolnám a vonatot elsőre, de a másfél éves fiam él-hal értük, gond nélkül utazunk 3-4 órákat is az országban.

  • Jelentéktelen Hangya

    Ha már kiszámolás… A költségeknél én élnék egy kiegészítéssel: egy autóval és a használatával az elhangzottakon kívül azt vásárolod meg, ami megfizethetetlen – az idődet.

    De legyünk földhözragadottabbak, esetleg lehet úgy is számolni (mint a mérleg másik serpenyője), ahogy a tömegközlekedési beruházások megtérülését szokták.

    Ha az autó a munkába járást naponta utanként mondjuk fél órával lerövidíti, az havonta 20 órát jelent. Szorozd be ezt az óradíjaddal, ez lejön az autó költségeiből. A megnyert idő a tiéd, a családodé, vagy a plusz munkádé lehet.

    Ez a számítás picit árnyalja a képet, de a lényegét nem változtatja meg.

  • csoko20

    1 liter benzin 440 Ft
    1 havi törlesztő 45.000 Ft
    1 gumicsere 100.000 Ft

    A szomszéd irigykedő pillantása: felbecsülhetetlen:))))

  • asd123

    Úgy döntöttem, kis lakásban lakon és nem veszek családi házat hitelből és azért tartok autót, mert így gyorsan és egyszerűen haza tudunk ugrani a szülőkhöz (30 km) és náluk tudjuk élvezni a családi ház előnyeit. Ráadásul nekik is segítség ha besegítek a kerti munkában vagy barkácsolásban.

    Az autóm veszít az értékéből kb évi 100-200 ezret, ellenben egy családi ház amortizációja havi 40-50 ezer forint lenne.

    Emellett ősszel, télen sokkal kényelmesebb autóval munkába járni, ez a munkahelyi teljesítményemen is meglátszik. Régebben a tömegközlekedésen mindig megfáztam.
    Én is úgy gondolom, használt autót érdemes venni és akkora értékben, ami a család 3 havi nettó jövedelmének felel meg.

  • Janos

    en erre mondom azt, hogy akkor hasonlitsd ossze a bicajjal. Ha nem nagy tavolsagokat kell megtenned, akkor a bicaj meg gyorsabb is lehet varoson belul ( pl Budapesten ), es kozben meg mozogsz is. Ha elhisszuk, hogy napi 1 ora mozgas az kell, akkor ez is az auto ellen fog szolni ( 1 ora alatt bicajjal kb 10km-t meg lehet tenni ha kb 1 honapja bicajos atlagember vagy )
    Jah, es ha peldaul vonatozol 1 orat, akkor azt is vedd hozza, hogy azalatt az 1 ora alatt valami hasznosat csinalhatsz, mig a 30 perces kocsikazas alatt semmit mast, csak vezetsz.

  • Norbert

    Miklos,

    OFF
    Mondtam en, hogy jobb otlet volna bezarni a kommenteles lehetoseget is:)
    ON:
    En szemely szerint nem tudom elkepzelni azt a fizetest, amivel az ember megengedhet maganak egy 5-7M-as uj autot. Reszemrol 1-2 havi netto a max amit autora vagyok hajlando kolteni.

    De hogy egyszeruen leirjam a poszt lenyeget: Ha ket havi fizud nem eri el a 100K-t, NE VEGYEL AUTOT, mert nincs penzed tankolni es biztositani, hiaba meno a szomszedok elott…

  • Kiszamolo

    Én el tudok képzelni olyan fizetést. Főleg, ha már megvan mindened (ház, nyaraló, stb.), a gyerekekről is már gondoskodtál és van pénzed bőven a bankban, miért ne vennél egy szép autót, ha megteheted. Vagy akár többet.

    Más kérdés, hogy a szép autó tulajdonosok hány százalékára igaz ez a megállapítás.

    Már én is gondolkodtam a kommenteken, mert a látogatók fél ezreléke kommentel, viszont rengeteg munkát ad ez a fél százalék.

    De biztos kitörne a lázadás, ha nem lehetne kommentelni.

  • Bence

    Egyik ismerősöm egy Lexust bérel hosszú távra, mert megvenni nem lenne pénze. Ez még a túl drága saját autónál is durvább.

  • András

    Én az magyar átlagfizetés közel 3szorosát keresem, és egy 1997-es Ford fiesta-val járok, amit 5 éve vettem. Eszem ágában sincs lecserélni amíg ki nem hullik alólam, tőlem sokkal rosszabbul kereső kollégák meg 2-3-4 miliós autókkal mennek évei 5-6 ezer kilométert, mert nincs több pénzük tankolni..
    Mondjuk nincs is lakáshitelem, autó meg áruhitelem, mint nekik..
    A cikk nagyon jó és teljesen egyet értek vele. Soha nem vennék a szomszéd kedvéért autót, aki hozzáteszem egy 2007-es suzuki ignis-sel járt, amit anno 0Ft előleggel 10 éves hitelre vett.. Nekem akkor egy egyes golfom volt..

  • Kiszamolo

    Van nálunk egy gimnázium, reggelente nézem a tanárokat, akik jönnek autóval dolgozni. Általában 1-2 milliós autókkal.

    Ilyenkor elgondolkodom, hogyan termeli ki a 140 ezres fizetéséből.

    A volt kollégáim fele autóval járt dolgozni 10-20 kilométerről, miközben tudtam, hogy 200-220 ezret keresnek. Ebből elment az autóra vagy 70-80 ezer.

    Nekem jó.

  • Norbert

    En nem tudom mennyi a magyar atlagfizetes, de IT-ben dolgozom, ennek is eleg jol fizeto reszeben, budapesten, 15 security tapasztalattal, de 2001-es Sceniccel jarok. En nem erzem ugy, hogy derogalna, bar teny, hogy nem is idegesit, amikor a szomszed apuka felrakja a kislanyat a motorhaztetore, hogy bekosse a cipojet.
    Lehet, hogy beleferne egy dragabb auto is, de nem hianyzik az az erzes, hogy csikosra kaparjam magam, mert valaki megkarcolta a kocsimat es eltunt utana, vagy hogy akar csak felmeruljon bennem, hogy fel millioert veszek bele riasztot, mert felek este elaludni. Nekem az auto hasznalati targy ugy, mint egy TV, csak picit dragabb es remelhetoleg hosszabb elettartamu.

  • konkav

    OFF
    habár ritkán szoktam kommentelni, szerintem jó dolog. de lehet, hogy van “félút”: legyen a kommentelés az előfizetős userek kizárólagos lehetősége. egy előfizetőd már biztosan lenne 🙂
    ON

  • Csaba

    Egyik ismerősöm is Buta Úr esete volt. Vett, pontosabban lízingel egy autót. 3M Ft körül volt a vételára (6 éve). Még mindig fizeti a havi 40-50ezret, már 6M körül jár a befizetésekkel és még vagy 1.5-2M vissza van, mire teljes jogú tulajdonossá válhat az autója felett. Közben az autót 1M körül tudná most eladni, talán. Ördögi kör. Én is elkapkodtam mondjuk az autóvásárlást 10 évvel ezelőtt. Kaptam 750e Ft-ot szülőktől autóra, vettem is egy akkor 10 éves autót rögtön annyiért (akkor még jobban volt ára a használt autóknak). Igaz, hogy épp idén már 20 éves az autó, de még mindig megy, elvisz A-ból B-be, és a 10 év alatt nagyjából 500e Ft ment rá javításokra (ebben volt egy komolyabb kaszni restaurálás is). Ha most lenne a kezemben ennyi pénz, természetesen inkább “ülnék rajta” kicsit. De akkor lövésem nem volt még a pénzügyi dolgokhoz, örültem, mint majom a farkának…

  • shaolin

    Erről a cikkről (is) az Ördög ügyvédje című film záró jelenete jut eszembe, Al Pacinó a következőt mondja “A hiúság a kedvenc bűnöm!”

    Van ebben valami…

    Kiszámolónak igaza van abban, hogy ha nem a gyerekek tandíját, vagy a nyugdíj megtakarításodat költöd hetes “béemvére”, akkor semmi probléma nincs. De ha igen, akkor gáz van.

    A másik oldal, ha mindenki ésszerűen költene, akkor a világon megtermelt műszaki cikkek 90%-át soha ki sem fejlesztették volna, nem lenne rá kereslet. (Hogy ez baj, vagy nem, az más kérdés…)