Többször volt már arról szó, hogy sokkal több autót tart a magyar társadalom, mint amennyire pénze vagy szüksége lenne.
(Cikkek: Az élet autó nélkül, Ennyibe kerül az autó valójában)
Most voltunk Egerben nyaralni (itt) és meglepett, hogy milyen kevés biciklist látok, noha a város mérete, bicikliút-hálózata és minden egyéb miatt ez teljesen ideális közlekedési eszköz lenne. Ráadásul nyár volt, se meleg, se hideg nem volt.
Ehhez képest itt-ott tekert egy-egy ember, bezzeg a városközpontban még a fizetős parkolás ellenére sem volt egy szabad parkolóhely sem. Ez eléggé meglepett, hogy az emberek mennyire nem kerékpároznak még ott sem, ahol ez teljesen kézenfekvő lenne.
Tudom, hogy némileg offtopik, de az elmúlt hónapokban nagyon megtetszettek az úgynevezett cargo biciklik, amik sok városban (szinte) teljesen ki tudják váltani az autót a városi közlekedésben, legyen szó oviba járásról vagy bevásárlásról. Ahhoz képest, hogy Nyugaton mennyire elterjedtek, nálunk jóformán egyáltalán nem ismertek.
A gyerekek imádják, szívesebben mennek ezzel iskolába, mint autóval, vagy busszal, a triciklivel pedig még akár egy hűtőt is haza lehet vinni. (Nem mintha a tehertaxi nem lenne jó megoldás évente kétszer.)
Budapesten sajnos elég korlátozottan használható, legalábbis a belső kerületekben, de még egy alföldi megyeszékhelyen is szerintem minden tekintetben kivált egy autót az év legnagyobb részében. (Van hozzá esővédő is.) Minden más esetben ott a tömegközlekedés, a taxi és az autóbérlés.
Elektromos rásegítéssel pedig még dimbes-dombos helyeken is használható. Egy utólagos beépítő szett olyan 150-170 ezer forint.
Találsz ilyen utólag beépíthető szetteket az ebay-en is, nem is drágán, három dologra figyelj azon kívül, hogy az így rendelt termékre nem lesz garancia:
- A törvény szerint 250 wattnál nagyobb teljesítményű motorral szerelt kerékpár már nem kerékpár többé. Más kérdés, hogy ki ellenőrzi és hogyan. Azonban egy esetleges balesetnél komoly kellemetlenséged lehet egy 500 vagy 1000 wattos motorral szerelt kerékpárral.
- Ha az Unión kívülről rendeled, aligha úszod meg az áfát és a vámot.
- Nem a motor és a többi kiegészítő a drága, hanem az akkumulátor, az adja a költség kétharmadát.
Egy baj van ezekkel a biciklikkel és triciklikkel, a vételáruk. Ami egy autóhoz és annak fenntartásához képest aprópénz, de azért mégis sok százezerről beszélünk. Az új áruk 350-500 ezer forint között van általában.
Azonban használtan ki tudsz fogni ilyeneket olcsón. A legelső képen látható biciklit nemrég 80 ezerért árulták szép állapotban a jófogáson. Csak azért nem vettem meg, mert nem tudnám hol tárolni.
Ha lenne hozzá helyem, biztos megvettem volna ennyiért, a gyerekek nagyon élvezték volna az oviba járást egy ilyen kerékpárral minden nap.
Érdemes megnézned és utánaolvasnod, ha te is úgy gondolod, hogy számodra is sok mindenben kiválthat egy ilyen teherhordó kerékpár egy autót. Ha csak feleannyit használod az autót utána, már sokat tettél a pénztárcádért, az egészségedért, de még a környezetért is.
Autózás nélkül beszarik a gazdaság.
Akkor csak néhány kérdés, ha csak cargobringám van:
- szakadó esőben?
- 15 fok alatti hőmérsékletben?
- vagy éppen 35-38 fok, mint a következő napokban?
- egy szeles napon, amikor nem biztos, hogy végig hátszeled lesz?
Nem vagyok autóőrült, budapesti létem ellenére van. Jó választás volt, a szokásos kopó és fogyó és adminisztratív dolgokon kívül mást nem kér, MoneyManagerrel vezetem is, évi szinten 100 ezer körül van a kiadás, plusz igyekszem benne maradni az "egy havi BKV bérlet - egy havi benzinpénz" árban.. Így havi szinten max. 20 ezer forintból van egy autóm, ami bárhova, bármikor elvisz, menetrendi kötöttségek nélkül, kellemetlen utastársak nélkül, háztól-házig, bármilyen körülmények között.
gergő, én egész télen bringáztam, napi 40 km-t, ha nem volt jeges az út. Csak fel kell öltözni.
Ma 35 fok volt, tekertem 22 km-t, Budán, igazán meg sem izzadtam és nagyon jól esett.
Egyébként meg: azokon a napokon, amikor mondjuk vihar van, ott a busz, metró, villamos, taxi, gyaloglás, uber, autóbérlés és ezer más lehetőség.
Havi 20 ezerből megvan az autó. Hihi. Olvasd el a cikket, mennyibe is kerül az autó, amiről azt hiszed, semmit nem költesz rá.
Szerintem Magyarország kicsit le van maradva. Németországban élek és olyan freefloating carsharing megoldásokat használok, mint a car2go vagy a DriveNow. A belső kerületekben bárhol ledobhatóm az autót, viszont csak sajnos a nagyobb városokban érhető el. A kisebb városokban elérhető a cambio, vagy a stadtmobil ami szintén carsharing megoldásokat kinál, viszont ugyanoda kell az autót visszavinni, ahol az ember felvette.
Mindemellett ott a Nextbike (a Molbubi beszállitója) és a DB Call-a-bike. Remélem Budapesten is lesz hasonló széleskörű carsharing megoldás, mert sajnos az Avalon pontjai eléggé szükősek.
A kezdeményezés jó. Tartok tőle, hogy süket fülekre talál.
"Ha csak feleannyit használod az autót utána, már sokat tettél a pénztárcádért, az egészségedért, de még a környezetért is."
A pénztárcáért kevésbé, mert a kocsit mellette még fenn kell tartani, az nem olcsó mulatság. Ha megszabadulna a kocsitól, akkor igen, sokat tesz a pénztárcáért. Addig csak egy drága hóbort.
Az egészségért sem feltétlen. Mivel a többség továbbra is hülye marad, ők kocsival járnak, szennyezik a környezetet... pont nem fog egy ilyen közegben hősünk bringázni és főleg nem teszi ki a szmognak a gyerekeit, ha van kevésbé szennyezőbb megoldás (a kocsi utastere). Sajnos. Tiszta kertvárosi környezetben, ahol eleve kevés a motorizált jármű, ott lehet egészségről beszélni, így értelme is van a mozgásnak.
A környezetért. Kétségkívül igen.
(Amúgy nincs kocsim, most a bkv és a telekocsi a favorit. Néha bérlek.)
Rm, sokat éltem vidéki nagyvárosokban. Ott alig van olyan hely, ahol a szmog komoly tényező, azt is ki tudod kerülni a mellékutcákon.
@gergo itt Te okos nem lehetsz, max. szép 🙂
Ők bicajozzanak, BKK-zzanak, vonatozzanak, hallgassák Teri nénit, Hugyos Józsit és az egyéb közönséget. Mi kényelmesen, kellemes hőmérsékletben, csendben vagy jó zenére oda megyünk és akkor, amikor akarunk. Igen, drága, sőt nagyon drága. De priceless.
(Itt vitatkozni amúgy nem érdemes, sokan beírják, hogy de jó Kisvárdán nyaralni, utána pedig személyi kölcsönből lelépnek a Costa Bravara...)
Miklós, kellemes triciklizést, majd térjünk vissza a témára Januárban 🙂
merienn, leírom még egyszer: egész télen át bicikliztem, napi 40 km-t. Télen jobb biciklizni mint nyáron, mert könnyebb a hideg ellen felöltözni, mint a meleg ellen.
Hollandia, Dánia, stb: ezerszer rosszabb a klímája ilyen szempontból, mégis mindenki teker egész évben. Hogy lehet ez?
Két megjegyzés:
Én Pesten egy 125ccm-es robogót vettem. Nagyon meg vagyok vele elégedve, dogóban sokkal jobb, mint autóval járni, a fenntartási költsége pedig havi 15.000Ft. (Beleszámolva a biztosítást, mosást, tankolást, parkolóházat szervizt, mindent. Az egyetlen, amit ez nem tartalmaz, az a motor és a felszerelés amortizációja.)
Ennek két baja van:
* Egyrészt jogsi kell hozzá, nem elég a sima B kategóriás. (A rendszám nélküli magas köbcentizést remélem itt senki sem hozza fel követendő példának...)
* Veszélyesebb, mint az autó, a védőfelszerelésekre egy százas simán rámegy.
Biciklizni egy kis edzés után nagy melegben is lehet, az emberi szervezetnek kitűnő a hőleadási képessége. Öltönyös munkahelyek is játszanak, a legtöbb helyen van lehetőség átöltözésre, zuhanyzásra, a zakót bent lehet hagyni, az ing pedig azért annyira nem gyűrődik meg fél óra alatt a táskában.
mrmoneymustache.com bármely posztja, nagy bringás hittéritő. Amerikában. Coloradóban.
Neki is van autója, de ami 5 km-nél kevesebb, az bringa nála.
Illetve, költözz közel az ovihoz, bölcsihez, munkahelyhez.
Nincs De! az esetek 90%-ban megvalóstható a mutatvány, csak akarni kell.
Az autózás meg ami megvan havi 20 ezerből, az max a mopedautó, ami persze nem hülyeség, de csak városban.
Max egy 20 éves autónak nincs értékvesztése, de arra meg a szervizben költesz, meg a tulajdonlással járó időráforditás, papirmunka, macera. Nem jön ki havi 20 ezerből, az tuti.
Kínában nagyon elterjedt - sokkal több mindenféle elektromos biciklit lehet látni, mint hagyományosat. Van belőle háromkerekű, platós változat, milliószámra gyártják és használják.
Ha ilyet akarsz rendelni, próbálkozz kínából. Komolyan, sokkal előrébb tartanak vele. 3000 yuannál kezdődik az ára - (kb. egy jobb telefon ára), akár rásegítéses, akár robogó. A háromkerekű is itt kezdődik, van belőle fedett, kasznis változat is, persze drágábban.
Azért oka van annak is, hogy több városban ezeket is kitiltották a benzines motorokkal együtt. Ugyanis semmilyen szabályt nem tartanak be - autópályán forgalommal szemben a belső sávban, a megálló buszt a gyalogosok felől előzve, járdán, piroson... biciklivel bármit meg lehet csinálni, és ezek biciklinek számítanak, a legnagyobb is.
Olcsó, kényelmes, gyors is tud lenni, igénytelen. Magyarországon aggódnék, hogy ellopják, esetleg szétlopják.
Felénk is van jópár cargo-bike. Az eleje ruszki "28"-as, a hátulja fél colos cső, meg Komár kerekek. Próbaképp majd kifejezem az egyik tulajnak a nagyrabecsülésemet, mikor tolja a hulladék vasat:-)
Egy jól működő carsharing tényleg jó lenne. Az autóbérléssel az a baj, hogy érte kell menni, illetve házhoz szállítással drágább.
Az jobb lenne, ha a környéken mindig lenne valahol egy felvehető bérautó, amit valaki ott tett le. Ez kényelmes lenne, és összességében olcsóbb is, mint az autó tartása, ha csak alkalmilag használok autót.
Gergő, az alltalad emlitett idojaras tenyezok nem leteznek mashol? (hollandia, nemetorszag, stb)
Az akarat es a szokas a lenyeg. Ezekben az orszagokban a szelsosegesebb idojaras eseten is tekernek az emberek es viszik igy a gyerekeket a suliba is. Mennek munkahelyre, stb. Nekem van kollegam, aki minden nap bicajjal jon dolgozni. (van kocsija is) Amiota en ismerem ( tobbmint 1000 napja) 3x jott kocsival, abbol 2x azert mert szervizbe kellett vinnie es a melobol vitte el a szervizbe.
Van szoges gumi is a kerekparra es ha le vanfagyva, akkor o azt feldobja es kesz, azzal jon.
irom mindezeket a szavakat, annak ellenere, hogy mindenhova autoval jarok es en sem jarnek kerekparral. De a kifogas keresest es a hamis onigazolasokat hagyjuk mar... 😉
A mi környékünkön (Németország) inkább a biciklis utánfutó elterjedt. Másik megoldás de a lényeg ugyanaz.
Amúgy a bicikli se fut ingyen 5-10ezret rá kell szánni havonta de még mindig jobb mint az autó (nekem havi 60ezer).
Komment, amúgy a kerékpár titka, hogy karban kell tartani és akkor nem kerül sokba. Sokan írják, hogy hány tízezret költenek a kerékpárra nyaranta.
Nekem ez a bringa már 3-4 éve megvan és nem költöttem még rá komoly összeget.
Igaz, hetente kétszer le kell mosni a láncot zsíroldó spray-vel és újra kell olajozni a láncot, hogy a rárakodott dzsuva ne egye meg a láncot és a fogaskerekeket. (Ez nem tart sokkal tovább, mint elolvasni a mondatot.) Plusz évente-kétévente be kell adni szervizbe, ahol 10 ezerért szétkapják és mindenhol bezsírozzák. Persze otthon is elvégezhető, aki szeret ilyesmit csinálni.
Ja és nem kell megvenni a túl olcsó biciklit, ahol műanyagból van pl. a pedál csapágyháza, mert persze hogy eltörik az első alkalommal, amikor rááll az ember egy emelkedőn.
A bringazas egy _eletmod_. Ha a gyerekek nem tableteznek este hanem bringaznak rollereznek, akkor konnyebb elugrani ideoda bringaval: bevasarlas, ovi, stb.
Ehhez kell egy kvazi kertes kornyek es felszabadul konnyed lélektartás.
A munkabajaras mar egy mas dolog. Ha nincs sietseg, jo a bringa. Meg ugy is ha egy 15km-t vonatozom belole. De ha mentalisan epp hiperventillalok ( ertsd: agyban sietek), akkor a lazulashoz kell a kocsi. (Amivel ugy megyek dolgozni, hogy ne alljak dugoban es max 25 perc legyen).
Nem mindenki eletmodjaba fer bele, de elmeseltem, hogy nalam hogy megy...
@x
A magyar gazdaság nagy mennyiségű olajexportra szorul. Nekünk gazdaságilag csak jobb volna a személyautók visszaszorulása, még figyelembe véve a hazai autógyárakat is
@Kiszamolo Miklós, én nagyon egyet tudok érteni veled abban, hogy sokan tartanak fent úgy (olyan) autót, amire nincs meg a háttér. De ez nem magának az autónak a hibája, hanem az embereké, hogy státuszszimbólumként kezelik. És úgy emiatt úgy autóznak, mint ahogy a devizahiteleket is felvették.
Épp emiatt szerintem eltúlzod az ezzel kapcsolatos költségeket. Lehetne ugyanis racionálisan is autózni, bár a szomszéd előtt ezzel nem lehet villogni. Nem csak új autó létezik (soha eszembe nem jutna 10 évnél fiatalabbat venni), ha az ember nem műszaki analfabéta akkor sok mindent meg tud csinálni otthon (téli-nyári kerékcsere, olajcsere, stb), amikre te brutális tételeket számolsz.
Szvsz: Kicsit olyan az autó (és még sok más az életben), mint a pénzügyek: aki hülye hozzá, annak sokba kerül
gábor, ott a kalkulátor, amibe te írod be a költségeket és az adja meg, mennyi az autó havi költsége. Melyik sora felesleges szerinted?
Importot akartam írni.
A bérházban lakók közül sokaknak azért nincs sima biciklijük sem, mert nincs hova tenni. Egy ilyet meg pláne nincs hova.
Egyébként pár kolléganőm biciklivel jár be tavasztól őszig, de inkább ne tennék. Nálunk ugyanis nincs igazán lehetőség zuhanyozásra, átöltözésre ...
Meg aztán időigényes dolog a biciklis közlekedés+tisztálkodás kombó. Én inkább a tömegközlekedés olcsóbbá és jobbá tételére + olcsó és tömegesen elérhető autóbérlési rendszer kiépítésére szavaznék.
@merienn
Speciel Budapesten tömegközlekedéssel sokkal inkább érzem úgy, hogy oda megyek akkor amikor akarok, mint autóval. Lásd parkolás, forgalom, stb.
A fordítás elvenné a varázsát ->
Bike: Runs on fat and saves you money.
Car: Runs on money and makes you fat.
A kerékpár egy pénztárcabarát, egészségmegörző, környezetbarát közlekedési eszköz.
@merienn
A hozzászólásod célja a hencegés volt vagy az egód fényezése? Ha neked belefér és priceless, autózz, senki nem akar lebeszélni róla. De miért néznénk le a cikk célközönségét, aki tegyük fel pénzügyi nehészségekkel küszködik, miközben van autója, csak nem gondol arra, hogy anélkül is lehet élni. Kompromisszumokkal persze, de - az ő jövedelmi szintjén - rengeteg pénzt megspórolva.
@gergo
Legalább magadat ne csapd már be. 🙂
@gergo
A világ legészakibb városában is vannak bicikliutak:)
Fatbike Spitsbergen
youtube.com/watch?v=faQx3T-JJz4
tudod ott ahol közel 100 napig tart a sarki éjszaka és gyakran mínusz 40 fok van:)
Ez nagyon is beleillik a pénzügyi témákba, elvégre sok pénz úszik el feleslegesen autókkal a városi közlekedésben, ráadásul az egész főváros levegőjét szennyezik, a belvárosból végleg ki kéne tiltani az autókat, több kerületet is beleértva, Újbuda, 5. kerület, a lakosság álljon át a kerékpárra. A főváros sokkal tisztább lenne autók nélkül, az egyetlen elfogadható megoldás az elektromos autó lenne.
@gergo
a biciklitúrák már a helyi turisztikai kínálatba is bekerültek:)
Biking - Svalbard
visitsvalbard.com/en/fatbike-winter
@gergo igen, általában ezek a kifogások, eső, szél, meleg, hó stb. a biciklizés ellen.
az a helyzet, hogy mi magyarok nyámnyilák vagyunk, Hollandiában vagy akár Londonban sokkal többet esik mégis rengeteg a biciklis hozzánk képest.
Eső ellen ma már remek esőruhákat lehet kapni, hideg ellen pedig fel lehet öltözni.
a meleg persze kemény, ott csak a zuhany, a folyadékpótlás és az átöltözés segít.
Az egri biciklisszámon pedig igyekszünk javítani: már a garázsban várja 3 bicikli, hogy kicsit gatyába rázzam őket (nem hulladékok, de rájuk fér egy átnézés) és onnantól extra szolgáltatásként biciklit is kapnak az egerben nálunk nyaraló vendégek 🙂
Én gondolkozom egy ilyen vagy utánfutó beszerzésén (Budapest külső kerületében lakva, autó nélkül, biciklivel). A sűrű belvárosi részre nem mennék be egy ilyennel, egyrészt ott nehéz parkolni, másrészt nagy távolságon fárasztó vagy lassú hajtani egy ilyet. De mondjuk az áruházig, barkácsboltig, kertészetig lehet vele menni pár kilométert, és ott hasznos.
(Az át nem öltöző bicikliző kolléganők kérdéséhez: nem tudok elképzelni olyan munkahelyet, ahol nincs egy wc, ahol át lehetne öltözni. Dolgozni menni nem versenytempóban kell. Érkezés után 10 perc száradás, törölközés, arcmosás és pólócsere simán elég. Kivéve, ha az ember a KFKI-ban dolgozik Csillebércen, vagy hasonló helyen, de ebből nem sok van.)
@merienn " Mi kényelmesen, kellemes hőmérsékletben, csendben vagy jó zenére oda megyünk és akkor, amikor akarunk"
biciklivel rendszeresen végigelőzöm a kocsisort a dugóban. 5km-es távon gyorsabb vagyok. Ha hosszabb távra járnék, akkor elektromos rásegítésesben esetleg robogóban gondolkoznék. Én sajánlom az életemből a dugóban ücsörgésre szánt időt. Dehát kinek mire van ideje...
Két autónk van. Egy a családi szállítmányozásra és egy hobbiautó, mert szeretem bütykölni és amikor krúzolok vele, mindenki integet és mosolyog.
A családi szállítmányozásra szolgáló autónak - lekopogom - ötéves távlatban évi 40.000 forint volt minden olyan költsége, ami nem üzemanyag. Előírt periódusban van cserélve benne az olaj, gyertyák, vezérműszíj, stb. Mondjuk ehhez az is kell, hogy nem ijedek meg attól, ha fel kell nyitni a motorháztetőt. 13 éves autó, vigyázunk rá. (Legutóbb ledarálták az elejét, a biztosító fizetett 150.000-et, megcsináltattam 60-ból, a maradékból meg kicseréltem pár kopóalkatrészt)
Nyilván én egy kivételes eset vagyok, nekünk nem megy rá a gatyánk az autókra.
Munkába télen-nyáron bringával járok (napi 25km), de az sincs ingyen, arra évente 15-20.000 forint megy.
Nem szeretem a végletekben való gondolkodást, a világ nem fekete vagy fehér.
Bp nem kerékpárosbarát sajnos. Ráadásul bármit ellopnak ha közterületen hagyod. Az utánfutó praktikusabb, mert csak akkor akasztod fel, ha használni akarod, de kisgyereket forgalomban nem vinnék így, csak bicikliúton. Nap bejáráshoz tényleg csak bizonyos feltételek mellett alkalmas a bringa, nálam ezek nem teljesülnek. (igaz, az autó sőt, a BKV sem mindenhova jó választás.)
@gergo
a fatbike-ot egyébként tipikusan téli túra-kerékpárnak találták ki
Fatbike duci kerékpár
biondobike.hu/fatbike-duci-kerekpar-az-uj-orulet/
könnyebben lehet ezzel menni a mély hóban is...
máskülönben a világ legészakibb nagyvárosában is kiterjedt biciklihálózat van
Cycling in Tromsø
bikemap.net/en/regional/Norway/Troms+Fylke/Tromso/
itt "mindössze" 40 napig tart a sarki éjszaka, ellenben vmi 200 cm hó hullik a több mint 6 hónapig tartó sarki tél alatt (nagyon csapadékos hely ez az Észak Atlanti Áramlás miatt...)
@Kiszamolo
Ha otthon akarod a bringát karbantartani, akkor szerszámok is kellenek, amiket ha nem akarsz évente megvenni (márpedig nem akarod, mivel utalsz a minőségi választásra), akkor költeni kell rá. Átlagjózsi nem fogja tudni szétkapni és bezsírozni a bringáját otthon.
A téli bringázásba a minőségi ruházat beszerzési költségét is bele kell számolni, én például nem nagykabátban tekerek, hanem kifejezetten bringázáshoz való hacukában, mert többek közt a térdeimet és a derekamat is szeretném fájdalommentesen használni amíg csak lehet. 3M maszkot is használok, mert nem szeretem a robbanómotoros járművek kipufogójából szívni a levegőt.
Sok korrekt bringaszerviz van Budapesten, én a Kacsa utcába hordom a járművemet azokhoz a dolgokhoz, amiket otthon nem akarok vagy nem tudok megoldani.
@családfő
Való igaz, eszem megáll, hogy lyukas zsebbel családok tartanak fenn több!!! autót is, mert egyikkel a 20 éves fiú jár munkába (igen, ez komoly!!, kb 10 km-re derogál 20 évesen egy bringa) másikkal pedig a szülők havonta kétszer a Tescoba. Ők is úgy számolják, hogy havi 10 ezer alatt megvannak, bár pl. téligumit még életükben nem vettek, az amortizáció kifejezést pedig amolyan filozófusi okoskodásnak gondolják.
Èn már kèt ève puhítom a fèrjemet egy ilyenèrt, hogy mire minden tervezett gyerekünk megfelelő korú lesz, addigra belássa, h mivel nincsen jogsim, jó esèllyel nem is lesz, nem kell második autó, így erre akár be is ruházhatunk, Városon belûl (Pest környèke) amùgy sem vagyunk híve az autónak, viszont ahhoz meg nagy a város, hogy a gyerekek mindig a saját lábukon/kerekeiken közlekedjenek. No meg egy ilyenbe a bevásárlás is befèr.
Újabb példa az érzelmi alapú döntésre racionalitás helyett: autó v. nem autó. Vitatkozni csak racionális érvekkel lehet, érzelmikkel felesleges. Ezt hívja a gyakorlott blogolvasó Croissant-effektusnak. 🙂
@gergo
hát ez kemény:)
Fatbike Greenland - Bike the Arctic Circle Trail
fatbike-greenland.com/
a fene se gondolta volna, hogy effélére életképes vállalkozást lehet építeni
de volt olyan elvetemült aki már a déli sarkot is megjárta biciklivel...
The First Man to Bike to the South Pole
mensjournal.com/adventure/outdoor/the-first-man-to-bike-to-the-south-pole-20140325
summa summarum
úgy tűnik, hogy hóban-fagyban is lehet biciklizni:)
@gergo : biciklizni kitűnően lehet esőben is, kamásli kell a lábra és hacsak nincs felhőszakadás, fél óra alatt sem ázik be. Ha meg felhőszakadás van, a parkolóhelytól/buszmegállótól a bejáratig is bőrig ázik az ember... A 15 fok alatti hőmérséklet sem gond, -5-ig jó vagyok, ami rosszul esik, hogy ilyenkor 10 perc a beöltözés. 38 fok megint nem probléma, a menetszél kellemesen hűsít síkon. A szembeszél sem gond, az oldalszéllel kell vigyázni, de az sem borított fel még az utóbbi 40000+ kilométeren.
Minden autó nagyon sokba kerül! Részletes táblázatot vezetek minden olyan kiadásról ami az autóval kapcsolatos (vagy az autó miatt keletkezett).
Kérem, a havi 10.000 Ft-ból autót fenntartókat hogy állon el a lélegzetük! 🙂
Blog az autómról: muki.garazs.net
Táblázat: onedrive.live.com/redir?resid=F466EC3C682DFFCC!255719&authkey=!ADrF7FEpyknzyFk&ithint=file%2cxlsx
Biciklis utánfutóval van tapasztalatom: első probléma, hogy egyszerűen nem fért ki a kertkapun, le kellett szerelni róla ezt-azt. A bölcsödébe beállni sem olyan egyszerű, ugye a kijárattal szemben korlát van a járda túloldalán, van kb. két méter hely, a bicikli az utánfutóval meg duplája ennek. Egy szűk helyre parkolással egyenértékű kellemetlenség. Menet közben lökdösi a biciklit az utánfutó, de ehhez hozzá lehet szokni. A gyerekek élvezik. Viszont attól tartok, panelházban nem használható. A cargobicikli sem úgy néz ki, mint amit fel lehetne vinni a hetedikre.
Az autó fenntartás költségéhez annyit tennék hozzá hogy sokkal több mint amennyit sokan gondolnak. Én az előző autómnak minden költségét felírtam, és amortizációval, biztosítással, és mindennel együtt 26HUF/Km-re jött ki. Tehát egy átlagos évi 15000 km futásteljesítménynél ez 32500 forint. És ez egy nissan almera volt amit 6 éves korában vettem és 9 évig volt nálam, tehát az amortizáció nagy részét már nem én nyeltem be, (ráadásul kb a 12-ik évtől elenyésző arányú), valamint egy szög egyszerű kocsi volt szinte semmi hibával. A mostani autóm szerintem inkább 40 forint körül lesz, de majd ha eladom meglátom.
@gergo Kedves Gergo!
Azert en eleg nagyot csodalkoztam a "Mi van 15 foknal kevesebb homerseklet" kerdeseden. Megfagy a labad 15 fok alatt? Vagy a bicajt nem lehet tekerni 15 fok alatt? A telen bicajozasnak is megvan a modja. Esoben is, jo felszereles kell hozza. Ha hurkale vagy azt miert reklamozod az egesz interneten? :DDD Megallit a szel? Ott a valto a kerekparon, valts vele, ha nagyon fuj a szel. Ez nem mas mint kifogas kereses! En pl Koppenhagaban voltam Erasmussal, az egyetemtol 30 km-re talaltunk szallast. Az azt jelenti, hogy minimum napi 60-t kellett tekerjunk. Eleg sokat tanultam ott a kerekparozasrol, pl. h a gyerekek is imadjak. En is bicajjal hurcolom a 10 honapost amiota tud ulni amit raadasul imad. Ezenkivul sokkal gyorsabbak vagyunk a varosba, igy nem a dugoban ulok a gyerekkel,hanem vele foglalkozok. Na, ezt foritosisd kerlek! :)Kicsit mas vilag ez, nem muszaj megertened
@Kiszamolo teljesen egyet értek a bringázás résszel. Sajnos a cargo biciklinek egy nagy hátránya van, magyarországon baromi körülményes a használata. mi tandem bringát (majdnem 2M, hasonló paraméterei vannak mint egy cargobringának) használunk és olyan vasúti átjárók vannak, meg oszlopok a bringaút kellős közepén, hogy állandóan meg kell kerülnünk az egész környéket, hogy egyáltalán előre tudjunk jutni, mert nem férünk át. de ugyanez a helyzet majdnem az utánfutós gyerekszállítóval is, de azt legalább le lehet csatolni és úgy át lehet szenvedni az ilyen akadályokon. a másik, hogy nálunk akik tervezik a bringautakat azok még nem láttak bringát, de legalábbis hogy nem használták, az biztos, és most nem csak Tarlósra gondolok.
ezért sem támogatom a criticalmass és hasonló rendezvényeket, mert csak ártanak a bringás közelekedésnek, lehet az úton is normálisan bringázni, csak ne tiltsák be.
Igaza van Kiszámoló-nak, mert a mi klímánkon simán lehet egész évben bicajjal közlekedni. Én is azzal jártam jó pár évet (télen is, ha nincs hó és jég és mostanában nemigen van), de miután a 2. trekkingemet is ellopták, visszaáltam autóra. Úgy döntöttem nem veszek több biciklit a valakiknek. Viszont most megcsillant a remény, hogy ismét veszek bicajt, mert múlt héten kaptam egy e-mailt a aegontól hogy van biciklire biztosításuk: aegondirekt.hu/kerekpar-biztositas/kerekpar-biztositas-kalkulator.php
Fizet közterületre is bizonyos kitételekkel.
@kommentharcos a biciklis utánfutó engem is foglalkoztat, mert nem kéne +1 bicikli hozzá, nem is kerül vészesen sokba. Azonban közúton nem érzem biztonságosnak, nem látom mi folyik a hátam mögött, ráadásul szélesebb az utánfutó mint a bicikli, az autók sokszor még mellékúton is ész nélkül előznek, ennek nem annyira merem kitenni a gyerekeket.
Egy ilyen cargobikeon legalább látom magam előtt mi történik és talán van egy árnyalatnyi esélyem elkerülni a balesetet, ha őrült autósokkal hoz össze a sors, akik szembeforgalomnál sávon belül úgy előznek kisbusszal, hogy a vállam majdnem hozzáér a tükörhöz.
Persze biztonságos, autóktól elzárt kerékpárúton jó lenne az utánfutó, de az nem közlekedés, hanem játék, ilyet szinte csak a tiszató körül 90%-ban a gáton, és a balaton körül mondjuk az útvonal harmadában ismerek, nameg 1-2 elszigetelt szakaszt, ahová valahogy oda kéne jutni.
@kommentharcos "Amúgy a bicikli se fut ingyen 5-10ezret rá kell szánni havonta de még mindig jobb mint az autó (nekem havi 60ezer)."
ha ezt nem viccből írtad, akkor mesélj kérlek, mégis mire tudsz elkölteni havi 5-10 ezret egy biciklinél?
@gergo bár már többen is megírták, de tényleg kíváncsi vagyok, hogy számoltad ki a 20ezret. Amortizációt belszámoltad? Nem valószínű.
A többi meg valóban csak kifogás. Magyarországon nincs ennek kultúrája. Az időjárás nem magyar, meg hasonló hülyeségek nem magyarázat, hanem csupán kifogás. Erre a legjobb példa a nyugati országok. Akkor már inkább írd azt, hogy félsz az autók közt bringázni, sokkal inkább megértem. De legfőbb magyarázat a lustaság, semmi más.
Európában egyedül Magyarország klímája alkalmatlan a bringázásra, mert itt a Kárpát-medencében nagy koncentrációban gyűlik össze az emberi hülyeség...
Amúgy elektromos bringával nem nagyon kell izzadni a bringázásban.
Persze most lehet mondani, hogy aki a hegyen lakik az nem tud feltekerni, ezért kell neki a Q7-es. Kifogás mindig van.
A bringa tényleg nagyon jó, de kisgyerekre pont nem mindig alkalmas. (Mondom ezt úgy, hogy én a gyerek születése előtt a jég kivételével minden időben bringával közlekedős ember voltam/vagyok is). Most itt van a 11 hónaposom, aki ha fél óránál többet tekerünk, bizony elfárad, és nyűgös lesz, rugdalja apát, stb. Szóval ez a közlekedési mód megmarad a közeli, de már nem gyalogtávra levő boltokhoz/ügyintézésekhez, vagy a hobbitekeréshez. Arról nem is beszélve, hogy én annál sokkal túlóvóbb vagyok, minthogy a gyereket bringával vigyem bárhova is esőben, vagy mínuszokban, akkor marad a busz/ autó.
Kerékpárra költeni? Én igazán hanyag vagyok, nem tartom karban a kerékpárom, de ha a vételárat is beszámítom, évi 30e forintból meg volt az egyik, új kerékpárom (2008-as, akkori csúcskategória - Deore felszereltség). A másik kerékpárom évi 5e forintba kerül vételárat beleszámítva, eddig egyszer megzsíroztam. Télen-nyáron utcai ruhába tekerekm ha kerékpározok, esőben bakancs és poncsó. Nem kell túlmisztifikálni, és beugrani a bringás ruháknak, kiegészítőknek.
Autóval csendben, kényelemben - röhögnöm kell, paradoxon, max. ha saját sofőröd van...
>Hollandia, Dánia, stb: ezerszer rosszabb a klímája ilyen szempontból, mégis mindenki teker egész évben. Hogy lehet ez?
Safranek, ne tetesse magát hülyébbnek, mint amilyen: mind a két ország tök lapos.
@Kiszamolo
Hát, mivel ez egy mindenkinek szóló, univerzális táblázat, így nem írok egy felesleges sort sem, de pl én rengeteget ki tudtam nullázni - családi házban lakom.
De én csupán a költségek nagyságrendiségére akartam utalni.
Meg amit írtam, a pénzügyi hozzá nem értésre, és a nagyzolásra az autó területén.
Én egyik közlekedési vállalat felsővezetésében dolgozom adminisztratív munkakörben, de pl a harmadannyit kereső melósok autói közé beállva reggelente csak nézek, hogy enyém a legöregebb, legolcsóbb autó. Nyilván a cikked nekik szólna.
Tudni kellene, hogy meddig ér a takaró. Aki havi 100000-ből él, és szüksége van az autóra az járjon régi swift-el, vagy dízel kettes golffal. Egyébként aki ennyiből tartja fent a jellemzően neki túl drága kocsit, ott fel sem fog ám merülni a téli gumi meg az autókozmetika (sőt, még az olajcsere) költsége sem...
Nekem egy nagyon olcsó sportszerboltos bringám van. Nem csilivili, nem azt akarják ellopni ha leteszem a biciklitárolóba. De én bevallom, azon kívül, hogy ha szükséges, rápumpálok a gumira, semmit sem költök vagy csinálok a bicajjal... És már évek óta megvan, megy, nincs bajom vele. Azzal járok dolgozni, igaz, nem sok, kicsit kevesebb mint 8 km, de időben nem sokkal több mintha autóval járnék. Le kell zuhanyozni igaz, de ha autóval megyek néha, akkor reggel otthon zuhanyzom még le, így pedig bent a cégnél. Időben ugyanaz. Az egyetlen probléma pont az autósokkal van, többségében mellékutakon járok, de néha ki kell mennem egy-egy forgalmasabb útra, ott figyelni kell nagyon.