Az akcióknak tűnő nem akciók

2023-11-17
Oszd meg ismerőseiddel a cikket: 

Néhány hete csodálkozott rá egy újságíró, hogy mennyire tele vannak az üzletek megtévesztő "akciókkal".

Nem kell különösebben élesszeműnek lenni, ha bemész egy tetszőleges Aldiba, Lidlbe, te is találsz rengeteg ilyen kamuakciót. A Lidlben egészen a közelmúltig ez alap volt, a méz talán fél évig volt olcsóbb 4 forinttal, mindezt hatalmas narancssárga táblán hirdették.

Most már inkább a "szuperár" átverés a menő, ami pont úgy néz ki, mint az akciós tábla, csak éppen semennyivel nem olcsóbb az ár, mint máskor. A Lidl hűtőpultjánál van egy sarok "Akció és szuperár" néven, több mint száz termékkel, tegnap megszámoltam, kb. minden 18 "szuperár"-ra (vagyis nem akciós termékre) jut egy valódi akció. Azonban a két ártábla teljesen egyforma, ugyanazzal a piros háttérrel, az emberek nagy része azt gondolja, hogy akciós termékek vannak oda kihelyezve. Ugyanilyen állványok vannak a sorok végén is, akciósnak tűnő egyáltalán nem akciós termékekkel. Mindenhol piroslik a címke, de talán az esetek 5-8%-ában jelöl csak akciós terméket.

Másik ilyen átverés máshol a "tartósan olcsóbb" termék, véletlenül az is pont úgy néz ki, mint az akciós címke.

Harmadik lehúzási lehetőség a kuponos vásárlás. A termék nem olcsóbb, csak ha van Lidl kártyád, ha használod is és nem felejtetted el előre aktiválni a szükséges kupont. Ha már használtad a héten, akkor pedig újra aktiválni. Ha bármit is kihagytál, teljes áron vásárolsz.

Az emberek a héten úgy veszik a banánt, mintha ingyen adnák, miközben csak annak olcsóbb, aki előre aktiválta a kedvezményt. De a táblából ez nem derül ki. Értő magyar olvasással az jön le az átlagembernek, hogy most olcsóbb a banán, de Lidl kártyával még olcsóbb, s nem az, hogy egyáltalán nem olcsóbb a banán, csak ha van aktivált kuponod.

Magyarul a mondat úgy hangzik helyesen, hogy Kizárólag aktivált Lidl Plus kuponnal most olcsóbb, s nem úgy, hogy kuponnal MÉG olcsóbb. A tisztességhez még az is hozzátartozna, hogy a rendes ár lenne a nagy és a kuponos ár kicsi.

Azt már meg sem említem, hogy az akciós hétre valahogy összeesett a banán, feleakkora, mint lenni szokott, éppen csak akkora, mint egy férfitenyér, ami azért banánnak nem egy túl nagy méret.

Ekkora, vagy ennél alig kisebb banánt mindig lehet kapni a Lidlben, 499 forintért akció nélkül, a neve "bandázsolt banán". Azért olcsóbb, mert sokkal kisebb, mint a normál banán.

Gyakori dolog, hogy az akciós hétre valahogy rosszabb minőségű termék érkezik. Ki érti ezt?

Persze a konkurenciát sem kell félteni. Az Aldiban most akár tíz forintot is spórolhatsz egy 259 forintos pékárun, mindezt hatalmas akciós táblákkal megtámogatva.

Külön tetszik, amikor jó vastag vonallal áthúzzák a régi árat, hogy ne is lásd. (Most éppen látszik, de ez nincs mindig így.)

Végig nézve a piros árcímkéket (amikről azt hiszik az emberek, hogy akciót jelentenek, főleg, hogy van rajta egy áthúzott ár is), rengeteg filléres árengedményt találunk.

S hosszan lehetne még sorolni a dolgokat más áruházláncoktól is, például a kéthetente mindig "akciós" jégkrémről, aminek a normál ára lehet az akciós ára, csak mindig felemelik egy-két hétre, hogy aztán jobban vigyék az akciós héten, vagy a mosóporról, ami annál drágább egységárra, minél nagyobb kiszerelést veszel.

A nagyobb jobban megéri

A kereskedők addig fognak ezekkel trükközni, amíg a kormány engedi nekik.

A megoldás annyira egyszerű lenne, csak törvényt kellene hozni róla.

- Napi fogyasztási cikkeket árusító boltokban 10% alatti kedvezményt ne lehessen akciónak hívni. Egy 2%-os akció nem akció, hanem egyszerű átverés.

- Az akciós termékeket piros és annak árnyalataival legyen kötelező jelezni és semmi mást ne lehessen ilyen vagy hasonló címkével árazni. (Szuper ár, tartósan olcsóbb és egyéb átverések.)

- Kötelezően fel kelljen tüntetni százalékosan is a kedvezményt, méghozzá jól látható módon.

- Olyan árat ne lehessen kiírni megtévesztően, amit nem kap meg mindenki automatikusan. Ha a Lidl vagy a Spar ragaszkodik a kuponjaihoz, akkor írjon ki annyit, hogy kuponnal olcsóbb, nézd meg az alkalmazásban és aktiváld a lehetőséget. De ne csapják be az embereket, hogy azt higgyék, ők is ennyiért vásárolhatnak.

- Az élelmiszerekre is legyen bevezetve, hogy régi árnak az elmúlt hat hét legalacsonyabb árát szabad feltüntetni, így nem lehetne játszani a kéthetente olcsóbb jégkrémmel vagy azzal, hogy furcsa mód egy zöldség ára mindig felmegy két héttel azelőtt, hogy akcióssá válna. Hasonló törvény már született nemrég, csak pont az élelmiszereket vonták ki a hatálya alól.

Várjuk, hogy végre valaki, akinek ez lenne a dolga, szabályozza ezeket a piszkos trükköket.

Hozzászólások:

Komment szekció frissítés alatt!

Kedves Kommentelők!
Éppen egy új kommentmotorra állunk át, azonban a Kiszámoló blog régi kommentjei mind elérhetők, és az elmúlt 1 év Disqus hozzászólásait hamarosan, a következő napokban importáljuk az új rendszerbe. Ha van fontos észrevételed, kérjük, oszd meg velünk! Köszönjük a türelmeteket és megértéseteket.

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.

Cikkgyűjtemény
Új vagy az oldalon? A gombra kattintva találod az eddigi fontosabb cikkek gyűjteményét téma szerint.
Megnézem!
Keresés
Kövess minket
facebook
youtube
Hirdetés
Támogatás
Ha szeretnéd, van lehetőséged anyagilag is támogatni a munkánkat.

Átutalással a Raiffeisen Bank 12020407-01558219-00100002 számlaszámra a Kiszámoló Egyesület részére. A közlemény "Támogatás" (fontos!)
Bankkártyás támogatási lehetőség hamarosan. Köszönjük, ha érdemesnek tartasz bennünket a támogatásra.
Archívum

Archívum

crossmenu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram