Az előző, a(z új) autók értékvesztéséről szóló bejegyzés alatt mint mindig, újra kialakult a vita, szabad-e használt illetve érdemes-e új autót venni.
Sokak szerint a használt autó kész anyagi csőd, sokkal többet költ rá az ember, mint amennyivel többe az új kerül.
Ez szerintem barokkos túlzás, különösen ha az újonnan tíz millió forintnál drágább kategóriát nézzük, néhány milliónyi értékvesztésből akár egy komplett motor és váltócsere is kijön.
Az azonban tény, hogy az új autók egyre komplikáltabbak és érzékenyebbek, illetve a szerviz-óradíjak egyre magasabbak, így nem annyira nyerő már a használt autó, mint mondjuk tíz éve.
Volt már erről szó régebben is, kalkulátorral:
István tíz éve vett egy akkor ötéves Toyota Corollát és minden költséget feljegyzett az utolsó fillérig. Tanulságos lehet látni a számait, mennyibe került neki az elmúlt tíz évben az autó. (A tőkeköltség, értékvesztés nélkül és az inflációtól eltekintve. Erről bővebben itt.)
Ahogy röviden összefoglalta: tíz év, tíz millió forint és 100 ezer mérföld.
Ha neked van hasonló táblázatod a költségekről, oszd meg a hozzászólásokban a linkjét. Add meg az autó korát, értékét is.
István véleménye a következő:
Számomra a legfőbb tanulság, hogy
- nincs különbség, hogy benzines, vagy dízel (üzemanyag, kontra szerviz)
- hamis illúzió, hogy otthon szervizelve olcsóbb
Én márkaszervizbe járok vele. Míg várok rá, tudok dolgozni. Nem a szabadidőmből megy el az értékes idő, nem kell alkatrész beszerzéshez időt pazarolni
Az autóval szemben nem volt sok követelményem:
Tanulságképpen semmi újdonságot nem lehet levonni:
Ezek alapján esetemben hibás érvelés, hogy a szervizelést mindenáron az autó értékéhez kötném. Esetemben az a lényeges, hogy hány évig akarom még használni.
Összességében jelenleg semmi ingerem sincs lecserélni a vén csatalovat. Az autók biztonsági fejlesztéseit leszámítva érdemi racionális indokot nem találtam a váltásra.
Tőkeköltség és értékvesztés nélkül is döbbenetes számok... 😀 Pedig az utóbbi időben gondolkodtam, hogy a barátnőmmel ketten keresünk 1 millió forintot havonta, csak nem lenne olyan nagy luxus egy autó. Hát, de. 😀
Rengeteg új, nagyértékű autót látni az utakon. Úgy érzem pár év múlva megint meg fognak szaporodni a pár százezres szocialista csodák, amikor beüt a krach.
Az autó maradványértéke még hiányzik!
A Toyota az egy nagyon megbízható márka.
Azaz a példa ott sántít, amennyiben az átlag Toyota megbízhatóbb, mint egy átlag nem japán autó.
Erről eszembe jutott az amikor még a lezárások előtt vitatkoztunk kollégákkal, hogy melyik éri meg jobban:
Belvárosban lakni és tömegközlekedni vagy külvárosban/kertvárosban lakni és autózni.
Akkor azt mondta, hogy ő neki havi 25k a benzin költsége, a BKK bérlet meg 10500 forint, a különbséggel meg simán olcsóbb egy távolabbi lakás.
Mondtam, hogy a szervizelést is számolja bele, meg az adót és a kocsi vételi árát, amik nekem nincsenek a BKK bérletre.
Azt mondta még úgy is megéri szerinte, mert ez nem lesz olyan nagy költség, ő évente egyszer megy szervízbe 50-100k között költ.
Mivel nem volt konkrét adatom, igy ráhagytam.
82793 forint havonta nekem elég sok.
72930 forint (BKK bérlet árával csökkentett) különbség bőven nincs az albérlet árakban.
Főleg, ha egy kompromisszumos Kispest/Újpestet nézünk.
Az autó költségei jelen értéken 11 202 718 Ft-ba került. Számítás: ibb.co/MDTCw39 Infláció: vasarlocsapat.hu/_kalkulator/_inflacio/inflacio-kalkulator.shtml?t=szumm&y=2011 Az autó jelenleg ha jó állapotban van akkor 1,2M-ot ér, tehát, ha úgy vesszük 10M-ba került az, hogy volt/van 10 éve autója. Ami ha belegondolunk nagyon durva szám! A fajlagos költség jelenértéken nem változott: 83e Ft/ hó. Nem is értem, hogy egy átlagember hogy engedhet meg magának autót :S Félek belegondolni, hogy nekem a 2db átlagos autó (9 és 11 éves) mennyibe kerülhet.
Komolyan mondom, nem értem itt is ezt a törzsi szembenálllást.
Aki új autót vesz, az örüljön hogy lesz aki megveszi amikor eljön az ideje. Aki használtat vesz, az örüljön hogy van aki megveszi az újat, hogy ő majd meg tudja venni használtan.
De nem, ehelyett itt is megy a hülyeakinemúgycsináljamintén mentalitás...
@siraly
Tudom, hogy hiányzik a maradványérték. Egyrészt megbízhatóan nem tudom, valamint nem akarom eladni. Illetve itt az eddigi költségre fókuszáltam.
@japan-auto-barat
Azért hagy ne én legyek a hibás, hogy igyekeztem ilyen szemmel választani
1x cserben hagyott. Tipikus japánautós hiba: még jó, még jó... Már nem jó. Letérdelt az aksi, pedig voltak jelek. Estére kicseréltem.
Én is minden költséget feljegyzek, ami az autóval kapcsolatos. A jelenlegit kb. 4 éve vettük nem egészen 4 évesen, újan tizenpár milla lett volna az ára. Több módon csökkentettük a vásárláskori rizikót, miközben ezt kereskedésben vettük. Alapvetően keveset használjuk, évi tizenpárezer km, viszont minden elvárt karbantartást időben megkap. Eddig egyetlen egy alkalommal sem volt műszaki meghibásodása. Nem Toyota, nem is japán. Cserében egy lényegében full extrás, nagyon erős, kényelmes családi autó, az új árához képest kis pénzből.
A kényelemnek persze megvan az ára, ezzel kalkuláltunk előre. A konkrét ráköltöt összeg (tankolás, szerviz, gumicsere, biztosítások, autómosás, matrica, kütyük stb.) havi átlaga ~80e Ft, de ha már számolok értékvesztéssel, alternatíva költséggel (garázsbeállóéval is), akkor már ~104e Ft. Büntetésre nem költök, a dinamikus közlekedés ellenére is figyelek. 🙂
Érdekes lenne látni egy komplikáltabb, a köztudatban rossz hírnévnek örvendő autót is ezen az időtávon, hogy mennyivel drágább ténylegesen őket tartani. Bár aligha lesz ilyen, mert a problémás autókat ritkán szokták 10 évig megtartani (hacsak nincsenek alfás / lanciás márkarajongók közöttünk, talán ők megmenthetik a mundér becsületét:)).
Nekünk most egy turbódízel egyterűnk van, de eldöntöttem, nem sokáig lesz nálunk, mert az, amire vettük (hosszú vidéki utak, házfelújításhoz és bútorozáshoz cuccolás), nincs a járvány és a szakemberhiány miatt, lett helyette bevásárló- és óvodajárat, ami az elképzelhető legrosszabb üzem egy dízelnek. Így ráadásul nyűgös is a 4,6 méteres, széles kocsival forgolódni a parkolókban meg a szűk mellékutcákban. Lesz helyette egy kisebb (vagy egyterű vagy kombi), benzines, amint a kisebbik lányom kinövi a mózeskosarat-fekvő babahordozót.
Amúgy a kíváncsiság hajtott. Munkám során kb ugyanezt teszem irodaházakkal. Kreáltam egy újabb 'ojjektumot'. Számomra is döbbenetes számok derültek ki.
Ha megy úgy kezdődik a felsorolás, hogy végy egy új autót (maradjunk Corollánál) az 6-8 millió. 10 év nem áll 10 millióból. Innen meg mindenkinek magának kell eldömteni, mire mit áldoz.
Még egy komment: egyetértek Kiszámolóval, hogy szakemberrel érdemes csináltatni - hacsak nem autószerelő az ember és/vagy nincs végtelen szabadideje.
Ugyanakkor ismerve a márkaszervizek zsebbenyúlós árazását - hiába, fent kell tartaniuk az infrastruktúrát stb. - érdemes felkutatni egy olyan független ÉS megbízható szervizt, amelyik az adott márkára, vagy akár még adott típusra fókuszál. Nem csak, hogy kedvezőbb áron tud dolgozni, mint a márkaszerviz - kisebb rezsi, egyszerű műhely, nincs adminisztrációs apparátus stb. -, de tapasztalatom szerint sokszor jobban ért hozzá, mint a márkaszerviz sokadik alkalommal lecserélődött újonc szerelője. Tisztelet a kivételeknek, persze.
Tudom, hogy telhetetlen vagyok, és az ilyen részletes flejegyzés nagyon ritka, pláne közzétéve.
De a 61ft / km szerintem 10 éves időtávon hatalmas torzítást vissz a rendszerbe, mert van egy olyan érzésem, hogy kezdetben lényegesen kevesebb volt, manapság pedig lényegesen több.
Szerintem ezt nem csak simán ft / km, hanem ft jelenérték / km alapon kellene számolni. Ami nyilván nagy meló, de az a 61 forint szerintem akár másfélszerese is lehetne manapság. A munkadíjak és az euro is a 10 év második felében nagyon megugrottak.
Vagy jóval egyszerűbb, inkább csak az utolsó 1-2-3 év adatiat nézni, ami szintén torz, csak nem annyira.
Az én adataim:
Autó vásárlása 2020-12-28-án
Eltelt napok: 126
Az autó ára vásárláskor: 990 0000 Ft
Akutális elköltött összeg: 1 964 601 Ft
Megtett km: 3711 km
Ebből szervízköltség: 574 597 Ft
És az idő? 10 misi osztva 1500 forintos (mennyi az átlag 10 évre?) órabérrel az évi 83 munkanap, az az év harmada. Plusz a bütykölés, mosás, ügyintézés, parkolás stb. is idő. Ami mínusz, az a gyorsabban megtett út lehet.
@ordas Japán autó barát szerintem semmi rosszat nem mondott, csak annyit jegyzett meg, hogy ez egy olyan példa, ami az átlaghoz képest valószínüleg lefele torzít, mivel a toyotákra az átlagnál kevesebbet kell költeni.
A köznyelv az akkumulátor üzemének megszűnését meghibásodásnak hívja, míg az olajcserét és a fékbetétet elfogyását nem. Pedig inkább az utóbbi kettőhöz hasonló jelenség, ami nagy biztossággal eljön kb 4-6 éves sávban és bár nagyon zavaró, amúgy 10 perc alatt javítható, ha nincsen automata start-stop rendszer az autóban.
Szóval az akkumulátor cseréje, az inkább egyszerű karbantartás, és nem javítás szeirntem.
3.5 éves 1.6 benzines Dacia Lodgy, újonnan szalonból vásárolva 2018.01.26
54500km
Annyit sántít, hogy a biztosítások már év végéig ki vannak fizetve.
Vételár 4,125,000
Üzembehelyezés 160,000
Benzin (4280 liter) 1,758,000
Szervíz (márkaszervíz évente + extra olajcserék) 267,350
Casco, KGFB 311,800
Gépjárműadó 104,300
Téli gumi szett 160,000
Kiegészítők (fóliázás, tetőcsomagtartó) 102,700
Autópálya 74,900
Gumis 77,100
Mosó 24,100
Parkolás 35,100
Egyéb kütyü 21,000
Összes kiadás 7,221,350
Jelenlegi piaci érték 3,300,000
Teljes költség 3,921,350
Megtett km 54,500
Benzinköltség / km 32.26
Teljes költség értékvesztéssel / km 71.95
A nagy szervizek átlagára kisebb, mint a kis szervizek átlagára. 🙂
Galace
Erről azért mesélj már egy kicsit!
@future: hol látsz te még manapság zsákfalvakon kívül jelentős számban "szocialista csodát"? És miből gondolod, hogy gyűjtőkön kívül bárki adna bármilyen 30-40 éves autóért több százezer forintot? 😀
@zakkant
"A nagy szervizek átlagára kisebb, mint a kis szervizek átlagára. "
Pedig ott a megoldás. Nem agysebészet 🙂 Egyik kis szerviznél volt kuplung csere.
Egy 2008as fiat bravo, én 2014 elején vettem.
Vételár: 2 600 000
Eddigi szervízköltség: 936 000
Jelenlegi érté: ~ 1 200 000
Megtett kilóméter: 92 100
A vételár mínusz a jelenlegi érték plusz a szervíz az: 2 336 000. Havi: 24 333
A benzin, kgfb, súlyadó és társai (ami egy új autóra is költség) nincsenek benne ,illetve új autónál is vannak szervíz költségek (olajcsere, stb.)
Így elég egyértelmű, hogy a használt jóval olcsóbbra jön ki havi szinten.
@Fiatal tömegközlekedő
Mennyi ilyet látok magam körül, falusi csok, agglomerációba, világ végére költözés, hogy aztán az idők végezetéig kelljen legalább két autót üzemeltetni (ha van nagyobb gyerek, akkor inkább három, de van olyan ismerős, ahol négy kocsi van), mert máshogy nem megoldható az alap napi logisztika. Persze olyan is van aki megoldja autó nélkül, de ő más tekintetben kénytelen emiatt kompromisszumokat kötni.
Nekem csak kb. 6 évnyi statisztikám van. Volvo V50, 2011-es, 3 évesen és 160 ezer km-rel vettem. Az idén lesz 10 éves és 275 ezer van benne.
1drv.ms/x/s!AiJhK0laYe3LvMo7U14_Wgrg7KyFsQ?e=B74yUO
Volvo szakszervízbe hordom. Próbáltam Volvora szakosodottat is, de kb. ugyanazok az árak köszöntek vissza és pár szoftveres dolgot nem tudtak megcsinálni.
Az elmúlt fél évben már csak éppen megjáratom, mert másik van. Az új, céges. Nem akarom egyelőre eladni. Innen már nem veszít sokat. Törve volt, őz, sittes konténer, így nem hiányzik, hogy pár alkuhuszár szívósodon.
Az üzemanyagnál a fizetett összeg sokszor üzemanyagkártyás kedvezményt is tartalmaz, így az üzemanyagár és a tankolt mennyiség szorzata mást ad.
A Casco 10%-os, 100 ezres önrésszel.
Az előző autóról is van, azt is előkeresem.
@emernok
"Vagy jóval egyszerűbb, inkább csak az utolsó 1-2-3 év adatait nézni, ami szintén torz, csak nem annyira."
Nagyon jó kérdés.
Akkor leriportálom úgy neked, hogy kiveszem a beszerzés költségét (2,062,538 HUF), így marad 7.872.600.
1. év: 850.508 HUF, 13.101 km, 64,91 Ft/km
2. év: 534.414 HUF, 12.590 km, 42,45 Ft/km
3. év: 615.112 HUF, 13.214 km, 46,55 Ft/km
4. év: 816.125 HUF, 17.453 km, 46,76 Ft/km
5. év: 616.379 HUF, 15.320 km, 40,23 Ft/km
6. év: 725.034 HUF, 17099 km, 42,40 Ft/km
7. év: 998.563 HUF, 17.862 km, 55,90 Ft/km
8. év: 823.078 HUF, 16.729 km, 49,20 Ft/km
9. év: 939.491 HUF, 18.283 km, 51,39 Ft/km
10. év: 953.896 HUF, 19.774 km, 48,24 Ft/km
Benzin nincs számolva, évi 3-4000 km autózom.
Átíratás költségire már nem emlékszem.
Az autó 2006-os, jelenlegi éves biztositás: 28 600ft
Vételár 2016-ban 830 000ft,
Karban tartási költségek, olajcsere, vezérléscsere, összes szúró, gyertyák, új gumi szett és alufelni , tolatókamera, Androidos fejegység..stb is beleszámolva.
2016: 199 000ft
2017: 133 200ft
2018: 85 000ft
2019: 164 000ft
2020: 95 000ft
2021: 98 000ft.
Jellemzően a legtöbbet futómű alkatrészekre és extrákra költöttem. A költségek kb fele megspórolható lett volna, de szeretem az autómat rendben tudni és elhasználódási idő cseréltetek féket, lengéscsill..stb és persze lehetne rajta olcsóbb gumi szett is.
Ennek ellenére is látható, hogy a 2006-os autóra az elmúlt 5.5év alatt ráköltöttem a néhai vételárát.
Az átlag fizetésemből nem gondolkodom új autóban és amíg a meglévő rendben teszi a dolgát és amíg nem rohad, addig megmarad
Sziasztok!
Szintén zenész. Feljegyzek mindent. Sajna nem egy táblázatban van minden hanem kettőben.
2002 -ben 6 évesen vásárolt autó (Seat Cordoba)
Vételár 1.2M
Szervízköltség 14 év alatt: 1.5M (+gumik+vizsgák viszont a biztosítás és üzemanyag nincs benne)
márkaszervízben akkor járt ha baleset volt ahol nem én voltam a hibás és javíttatni kellett. Illetve a legelején 1-2 alkalommal.
20 évesen befigyelt egy 200.000 -es váltó javítás és lényegében ugyanennyiért adtam el az autót fél évre rá (akkor még 1.5-2 év további használattal terveztünk, megfelelő döntésnek tűnt, mivel egy bármilyen másik autó átírási költsége 60K fölött lett volna)
5 évente kapott téli-nyári gumit mindent amit kellett.
A teljes költsége az auto költség kalkulátorral
Teljes havi költségek az autódón: 65,669 Ft
Egy megtett kilométer teljes költsége: 62.54 Ft
még 3 évet használták mielőtt lebiztosítózták..
folyt..
folyt..
Lekértem a kocsit kíváncsiságból a járműlekérdezőn. Tekergették az óráját is, meg minden. Végülis nem bánom a 200Kt a végén. Még "élt" 3 évet. Szetnimentális tudom. 🙂
A mostani flotta része egy 11 évesen vásárolt most 16 éve Jazz.
Őt 1.5M -ért vettük. jelenleg 2,3M -n áll a költség. (tetőcsomagtartótól kezdve 2 új szett gumin át minden benne, kivéve a biztosítások és üzemanyag)
Kalkulátorral:
Teljes havi költségek az autódón: 65,430 Ft
Egy megtett kilométer teljes költsége: 58.16 Ft
Kísértetiesen hasonlít.
Mostanában sokat törpölök egy új autó vásárlásán. Megengedhetném magamnak. Még az itt tanult 3-6 havi ökölszabállyal is. De egyszerűen nincs rá szükségem.
A havi költsége csak az értékvesztést nézve 100.000 fölött lenne. Szörnyű.
Mindenki döntse el maga neki mennyit ér az auto és a mobilitás.
+1 "yutte hermsgervørdenbrøtbørda" -nak! 🙂
Épp a legfontosabb konklúzió hiányzik. Ha új autót vett volna, akkor az induló 2 millió helyett lett volna olyan 4,5-5, ami akkor nagy különbségnek tűnik, de tíz év után közel sem olyan nagy az eltérés (10 v. 12,5-13 millió). A vége még vmivel kedvezőbb is a maradványértékek különbsége miatt.
És az azért vicces mondat, hogy a márkaszerviz, ahol egy szimpla olajcsere 100k, nem drága.
"Én márkaszervizbe járok vele. Míg várok rá, tudok dolgozni. Nem a szabadidőmből megy el az értékes idő, nem kell alkatrész beszerzéshez időt pazarolni"
Ezt a mondatot én nem tudom értelmezni. Ha elmész például egy lánccserére vagy kuplungcserére, azt a márkaszerviz sem csinálja meg csak úgy ukmukfuk, időpontot kell foglalnod. A lánccseréhez gyakran ki kell venni a komplett motort, a kuplungcseréhez sokszor az egész váltót le kell venni, azt te nem fogod ott megvárni mert nem lesz kész aznap.
Pont annyi idő megy el a szabadidődből mint egy nem márkaszervizben.
Ha pedig valami egyszerűbb szerelésről van szó (pl. fékbetét/tárcsa stb), azt bárhol megcsinálják 1-2-3 óra alatt, alkatrészre sem kell várni, ma már nagyon sok autószervizbe fél órán belül viszik a megrendelt cuccot.
Ha pedig valami trükkös hiba van, és túl vagy a garancia időn, akkor a világ összes pénzét elköltheted ott...
Én csak azt nem értem miért vesz valaki 10 millió körüli áron használtautót mikor 6 misi körül ugyan olyan kategóriájú új autót vehet. Persze jappán megbízhatót német prestige "szupermegbízható" helyett és olyan extrák nélkül amik "életbevágóan fontosak" az autózáshoz hiszen ülés fűté, két zónás klíma és angolúl, németűl spanyolúl és franciáúl visszafeleselő fedélzeti computer nélkül nem hogy autózni de élni sem lehet, pláne ha csak magyarúl tudz. De hát annak a sok neppernek is meg kell élni valakiből! Azonban a két kategóriának messze nem egyforma költségei vannak... Egy kollégám hüledezett hogy milyen sokat(300 ezer) költöttem az egészséges hobbimra(heti 3-4x használt sporteszköz). Kérdezem: Ugye a te kocsid több mint ennyivel volt drágább az enyémnél? Hasonló élethelyzet, hasonló szükségletek, új kocsik, egy kategoria, jappánok. 2,5 millával volt drágább.Ez nem sok,de a sport drága.
Öt éve vettem 12 évesen egy benzines Lacettit 230ezer km-rel , megbízhatónak mondott típus.
Vételár átírással 730 e Ft
Biztosítás, adók: 230e
kötelező szervizek (olajcsere, vezérlés stb) 260e
nem várt szervizek: 430e
apróságok (gumis, ablaktörlő, izzó, mosás, bírság) 150e
Utazás évi 12 ezer km-rel (benzin, matrica) összesen 2,8m Ft
Értékvesztés: 300e
A fő tanulság, hogy a vételár az összköltség töredéke.
De ha autót tartok, egy újjal csak a nem várt szervizeket (430e) úszom meg, az összes többi költséget nem.
Ezt nem csodálják meg a szomszédok, de cserébe nem buktam rajta 2-3 milliót 5 év alatt, nem fizettem pluszban cascot, drágább márkaszervizt a garancia miatt, nem aggódtam ha meghúzták a parkolóban, ha rászállt egy galamb.
Egy új autó árából 50 évig lehetne javíttatni a mostanit. Csak sajnos a rozsda elviszi, így 5 évente muszáj cserélni. Az autó ha nem munkához kell, luxuscikk
Az az érdekes, hogy ebből ránézésre csak a vételár ami "változó" költség, a többi majdhogynem általános, minden autótulajdonos számára meglévő dolog, nyilván kisebb-nagyobb eltérésekkel. Értsd: ha ma akarok használtautót venni, mondjuk 5 millió forintért, simán behelyettesíthetem az elejére, és megkapom hogy nagyjából mennyibe fog fájni a következő 10 év alatt (tudom tudom infláció, jelenérték, jövőérték stb stb).
Döbbenetes, hogy mi pénz elmegy benzinre, pedig az évi 16.000 kilométer nem is olyan rettentő sok.
Mondjuk én pont Toyotához mérten a kis/nagy/rendkívüli szervizek összegét soknak tartom, elvileg pont a japánoknál ezeket kb a felére vagy annyira sem becsültem volna.
2001-es autó, 4 éve vásárolva (45 hónap):
Vételár: 550 ezer Ft
Vezetett km: 60 ezer km
Benzin: 1,55 M Ft
Átírás, szervíz, adó, kötelező, gumi: 1,1 M Ft
Ilyen régi autónál szinte nincs is értékvesztés, 43,5 Ft/km és 58 000 Ft/ hó-ra jön ki kb a költség.
Sziasztok!
Ha már autós topik. Valakinek van tapasztalata Toyota Prius 2-es, vagy 3-as szériával? Költségekre lennék kíváncsi leginkább és a tartósságára.
Köszi
Ne haragudjatok, de ekkora felreszámolás már régen láttam.
Mi a francnak a tankolást ebbe beleírni? Számoljuk úgy, hogy havi 10L-t tankol és akkor alig van értékvesztes vagy számoljunk evi 60.000km-nyi üzemanyaggal és szornyulkodjunk. Aki így számol az nem normális.
Virtuálisan, mérnöki nézetben, ezer forintban:
Vétel 2021 ősz: 9.000,-
Eladás: 2036 -1.000,-
Szerviz évente (100): 1.500,-
Nagyszerviz 2szer 1.500,-
Adó 15év 450,-
Casco 10év 2.000,-
Kötelező 15év 500,-
Autópálya 300,-
benzin 300e km 7.500,-
Az durván 22.000,-, havi 122 ezer, 74 Ft / Km
hát nagyjából ez van!
2009-ben vettem 20 millióért, idén adtam el 6-ért.
adatok ezer forintban, kerekítve (75 ezer kilométert tettem bele)
értékcsökkenés___14 000
autópálya__________400 (éves, havi matricák, kapudíj)
"olajcsere"_________600 (évente, plusz szűrők)
felni______________600 (4 db felni tört el, nem lehetett javítani őket)
gumi_____________900 (felnire szerelt + téli gumival kaptam, ez a gumicsere)
biztosítás ________3 200 (casco és felelősség)
üzemanyag_______2 800 (10-12 liter/100km)
szerviz___________4 000 (gyakorlatilag csak fékbetét, aztán a végén beázott, az összes elektronika megnyekkent, 3,5 Mft volt két részletben)
adó_______________800
Összesen_______ 27 300 364Ft/km
Már többször megfordult a fejemben hogy visszavásárolom.
ZAkkant: Nincs átlagár össz van és valamiért a kicsikhez írta a kuplung cserét ...
Szervizek terén én a versenyben hiszek...
A tervezhető (pláne nagyösszegű) szervizekre árajánlatokat kell kérni.
Ebben a hónapban kivételesen nagy tervezhető szervíz (éves szokásos+ fékbetétek és tárcsák, váltóolaj, diffmű olaj, osztómű olaj stb stb) kellett az autómnak és én mindössze annyit tettem, hogy az autó korával, kilométer futásával árajánlatot kértem minden budapesti és Pest megyei márkaszervíztől pontosan ugyanarra a munkára, pontosan ugyanazokkal az alkatrészekkel.
Az eredmény:
Maximum ár 484 ezer forint (Bp). Minimum ár 264 ezer forint (Vác). És ezek mind ugyanaz a márka hivatalos márkaszervíz hálózatának tagjai..
Nissan Almera N16 (2001) 2020 júniusában vásárolva:
Vételár 640,000
Átiratás 70,000
Biztosítás 60,425
Egyéb 1,349
Felszerelés 25,006
Gépjárműadó 9,120
Kerékcsere, gumik 169,480
Matrica 43,260
Mosás, takarítás 7,999
Parkolás 1,696
Szerviz 182,000
Tankolás 446,774
15.322 km vételár és átiratás nélkül 937 / 15.322 = 61.15 Ft / km. Ebből csak a benzin kumulált átlaga 29.55 Ft / km
Az új vs. használt képletbe bejön egy olyan tényező is, hogy a környezetvédelmi előírások miatt az utóbbi 10 évben nagyon bonyolultak lettek a belsőégésű motorok a sok kiegészítő berendezés miatt. Emiatt sokkal nagyobb eséllyel hibásodnak meg és valószínűleg jóval rövidebb életciklus elé néznek, mert ha mondjuk 10-15 éves korukban kell majd rajtuk drága javításokat végezni, az nagyjából a gazdasági totálkárral lesz egyenlő. Pont a legutóbbi égéstérben beszéltek erről a Karottáék, hogy a gyártók sokszor még direkt el is lehetetlenítik a gazdaságos javítást és komplett drága főelemek cseréje felé terelik a pórul járt tulajokat. (Jelölés nélküli, műgyantával kiöntött chipek, egy kormánycsapágy helyett vegyél komplett kormányművet, stb.)
1.6 dízel 5 ajtós Ford Focus (90 lóerő), 2016-ban 6 évesen vásárolva 155.000km-rel és tavaly (2020-ban) eladva 10 évesen 210.000km-rel
Vételár 1,700,000
Üzembehelyezés 68,000
Dízel (2,790 liter, 5.1l/100km) 950,000
Szervíz (ford szervíz évente + extra szervizek) 751,000
Műszaki vizsgák 38,000
Lopás casco, KGFB 148,000
Gépjárműadó 79,000
Gumi szett 60,000
Kiegészítők (Aliexpress) 42,000
Autópálya 70,000
Gumis 30,000
Mosó 24,000
Parkolás 33,000
Egyéb (ablakmosó folyadék, lapát) 24,000
Összes kiadás 4,017,000
Eladási ár 1,100,000
Teljes költség 2,917,000
Megtett km 55,000
Költség / km 42.13
Teljes költség értékvesztéssel / km 53.04
10 év alatt 17 szerviz, egy "legendásan megbízható" autóval. Szerintem mellényúlás volt, nem autóvásárlás. Ráadásul az 5 db "nagy" szerviz olcsóbb volt, mint az 5 db "kis" szerviz?
Direkt nem írok márkát, mert nem a hitvita a lényeg, de az utóbbi 10 évben 10 alkalommal volt szervizben az autóm, jóval kevesebb költségért, mint a cikkben említett. Életkorra és futásteljesítményre nagyon hasonló, és nincs elhanyagolva, sőt!
A szerzőéhez hasonló paraméterek: 11 éve 109.000 km-rel vásárolt, akkor 5 éves Peugeot 307 1.6 HDI jelenleg friss műszakival.
Az általam megtett bő 128.000 km fajlagos költsége 62 Ft/km. Összes költség: 7.960.000 Ft (a szerzőhöz hasonlóan nincs jelenértékszámítás, sem maradványérték); ebből vételár+átírás 1.650.000 Ft, üzemanyag 2.460.000 Ft (6500 l gázolaj), szerviz+gumi+apróbb fejlesztések+vizsgák 2.780.000, pályamatrica+útdíj+parkolás 400.000 Ft, kötelező bizt. 370.000 Ft, gépjárműadó 170.000 Ft, büntetés 50.000 Ft, egyéb apróságok 80.000 Ft.
A szerző Toyotájához képest komoly spórolás az üzemanyagon az 5 literes átlagfogyasztásnak és a teljes vizsgált időszak során jellemzően alacsonyabb dízelárnak köszönhetően, ugyanakkor a kevesebb futott km ellenére is többlet a szervizelésen - a remek motort kevésbé remek kaszni veszi körül 🙂 Baleset miatt nem merült fel költség, casco nem volt.
Egy kicsit fals képet ad így összegezni. Hosszú távon bármely napi költésünk összege jelentősnek fog tűnni az átlagos kézben tartott vagyonhoz képest, mert a tipikus megtakarítási ráták alacsonyak.
A medián jövedelem ma 300 ezer Ft. Ha az ország anyagilag erősebb felébe tartozik egy kétkeresős család, tíz év alatt legalább 72M Ft megy át rajtuk (mínusz adók). Ehhez képest kell nézni ezt a költséget is.
Simán el tudom képzelni, hogy az autó luxusa van olyan vonzó sokaknak, hogy ha azt kérdeznéd tőlük, hogy a kétmilliós autóra hajlandóak-e tíz év alatt tízmilliót költeni, kézzel-lábbal tiltakoznának. De ha úgy kérdeznéd, hogy a bevételeik hatodát-negyedét elköltenék-e autóra, bólintanak.
Értékvesztést és tőkeköltséget miért csak az autók esetén számolunk?
Ha én elmegyek nyaralni 100.000Ft-ért, akkor el kellene kezdenem számolgatni, hogy ha azt a pénzt befektetem 7% reálhozamon, 30 év múlva ~730.000Ft-om lenne, tehát az a nyaralás a következő 30 évre vetítve átlag havi ~2000 Ft-ba került?
Pontosan. S ha ahelyett mentél el nyaralni, hogy nyugdíjra tettél volna félre, akkor sokat fogsz rajta bukni. Akkor is, ha lakáshitel mellett mész el mindig nyaralni és a banknak fizeted még 20 évig a milliós nyaralás után a kamatokat.
Ha nem helyett, hanem nyugdíjmegtakarítás mellett és nem hitelből mész el nyaralni, akkor jó.
Az autó költsége is azért fontos, hogy tudjuk. Hogy megengedhetjük-e magunknak. Ha igen, semmi gond. De a 3,9 millió autó tulajdonosának érzésre 75%-a nem engedhetné meg magának az autót. Amikor az emberek háromnegyedének még három hónapra elegendő megtakarítása sincs.
Egy példa. 14-éves autó 11évig megtartva:
Opela Astra F 1998
Autó vásárlása: 2012
Megtett km: 46045 Km
Tankolás: 1 216 701 Ft
Biztosítás: 336 418 Ft
Autópálya díj: 96 500.0 Ft
Karbantartás: 1 655 744.0 Ft
Összes költség: 4 145 363 Ft
38058 Ft/hó
90.0 Ft/Km
Ha keveset mész magas a kilométer költség. 😀
Értem én, hogy Kiszámoló, meg spóroljunk, de azért ne mááá:) Nekem egy 21 éves Toyotám van, 12 évesen vettem. Nem vezetek pontos elszámolást. Kb. 5-6000 km/év, ezért javítási ktg. is minimális, ráadásul ismerős szerelő, Toyota specialista, kb. harmadáron márkaszervizhez képest. Szóval: sacc/kb eddig olyan 5,7MFt-ba került a sztori, ami 53 eFt/hó. Na most, ketten vagyunk, buszbérlet 13.000, taxi 20.000/hó (amikor már nincs busz, v nagyon macerás lenne - vidéken nem BKV van) Ez a városi közlekedés. Azért ha nincs Covid, kitesszük a lábunkat a városból, ez legyen mondjuk havi 5 eFt.Ez úgy 38 eFt/hó. Na nehogy havi 15.000 Ft-ért szívassam magam évekig.Én inkább keresek annyit, hogy egy ilyen gk. fenntartása ne jelentsen problémát. Mondjuk újat is vehetnék, de az már tényleg pazarlás lenne:)