Mintegy 10 éve az egyik magyar ügynöki hálózat teleszórta az országot a Skandia cég unit linked biztosításaival. Ez a biztosítás még a unit linked biztosítások között is elképesztően drága volt, ráadásul erről nem is tájékoztatták megfelelően az ügyfeleket.
Itt írtam a témáról négy éve, azt javasolva, hogy érdemes lenne visszakérni a teljes befizetést a tájékoztatás totális hiánya miatt. Egyszerűen egyetlen költség sem volt sehol feltüntetve, ráadásul a maradék anyag is egy rosszul fordított német anyag volt.
Örömmel jelzem, van, akinek sikerült. Megkértem őt, hogy írja le, hogyan csinálta, hogy más is tanuljon belőle. Következzen az ő levele.
Sziasztok, Miklós kérésre megosztom veletek mire jutottam a Skandia biztosításommal, hátha tudok segíteni Nektek is.
2006-ban kötöttem egy 12 év lejáratú UL típusú Skandia megtakarítást amit az MPK Zrt ., mint közvetítő, tőke és hozamgarantált megtakarításként adott el, mondván, hogy ez egy konzervatív megtakarítás, amiből minimum a befizetéseimet vissza kapom majd. Teltek múltak az évek, feltűnt, hogy nem minden évben kaptam értékközlőt és nem is azonos tartalommal. Az MPK-s kapcsolattartóim nem igazán tudták ételmezni mi áll a kimutatásokon. 8 év után elegem lett, hogy a befizetésim negyede eltűnt! Hogyan lehetséges ez egy garantált alapból? Az MPK mint közvetítő megkért, hogy kizárólag rajtuk keresztül kommunikáljak a Biztosítóval (?) azonban a közvetítőnek feltett kérdéseim - Hová lett a befizetett pénzem 25%-a? Mire mentek el a költségek? Miért vonnak új szerződéskötési díjat még 9 év után is évente? - állandó jelleggel megválaszolatlanul maradtak.
Nyilván felhívtam saját magam a Skandiát, ahol egy magyarul beszélő kollégájuk tájékoztatott, hogy ez a megtakarítás sosem volt tőke és hozam garantált, az MPK félretájékoztatott ,a költségek a szokásos kezelési költségeken túl az MPK-nak lettek tanácsadás címen átutalva (?) illetve az indexálást évente új szerződésnek minősítik ezért plusz szerződéskötési díjat vontak minden évben (!). Álljunk csak meg! Az indexálás évente új szerződésnek minősíti a 9 éves szerződésem és minden évben SZERZŐDÉSKÖTÉSI DÍJ-at vontak el ezért. Hát ilyet sem hallottam még! Volt kedves rávilágítani, hogy a költségeim amúgy is „feketén-fehéren” ott állnak a szerződésben: „a költségeket a biztosítási matematikai elismert szabályai szerint számítjuk ki…”. Kérte, hogy nyugodjak meg, mert ha most 9 év eltettével ugyan hiányzik a negyede a befizetéseimnek, ha most azonnal áttoljuk kockázatos részvényekbe a teljes meglévő befizetéseimet, akkor még elérhetem a fennmaradó 2-3 évben a break even pontot is. Talán. (azaz 2-3 év alatt 25% hozamot!)
Ekkor betelt a pohár, elegem lett a pénznyelősdiből, hogy nem vesznek komolyan, hogy jogosulatlanul és megmagyarázhatatlanul eltűnt és folyamatosan tűnik a pénzem! Felvettem a kesztyűt a szolgáltatókkal:
Összességében sikerként könyvelem el a végeredményt. A tanuló pénz, amit fizettem végül „csak” a 9 évre jutó hozamok elbukása és a sok idegeskedés és energia, amit beletettem. De megtanultam a leckét: olyan befektetésbe, amit nem látok át 100%-osan és nem látom annak teljes költségszerkezetét, egy forintot/eurót sem szabad tenni. A másik vetülete, hogy nem biztos, hogy egy nyakkendős ügynökre kell hallgassak, aki nyilván azt fogja eladni, amire a legnagyobb jutalékot kapja.
A PBT az elejétől kezdve, onnan hogy felhívtam őket, hogy milyen nyomtatványt, hogyan, mikor érdemes beadni, a hiánypótlásokon keresztül, az ügy végéig végig iszonyat segítőkész volt. Jó érzés, hogy van kihez fordulni és nem vagyunk egyedül a dörzsölt pénzügyi szolgáltatókkal szemben.
LÁSSUK, MIT TEHETSZ HA TE IS KEZEDBE VENNÉD A SORSOD?
Szedrei Ádám részletesen összefoglalta, mit tehetsz, ha hasonló cipőben jársz: http://penzugyi-tudakozo.hu/skandia-eletbiztositas-befektetes/, javaslom merülj el benne Te is, de röviden leírom a főbb lépéseket:
Skandia Lebensversicherung AG
Kaiserin-Augusta-Allee 108
10553 Berlin
(MPK Zrt
1042 Budapest, Árpád út 40.) – esetembe ők voltak a közvetítők.
A panaszba a következőket írhatod:
A szerződések kötelező elemeit ezekben a jogszabályokban találod, attól függően, hogy mikor kötötted a Skandia szerződést. A 2014-es jogszabályt érdemes átbogarászni: 152. paragrafus és a 4. melléklet. Korábbi szerződések esetén a 2003-as jogszabályban 166 paragrafus, 10. melléklet.
Ki is a PBT: https://youtu.be/EctkJZDFfUc és hogyan is működik: https://youtu.be/-Rfg5i9iaVE
MIT TÖLTS KI?
HOGYAN?
Segítség a kérelem kitöltéséhez: https://www.mnb.hu/letoltes/fontos-informaciok-a-kerelem-kitoltesehez-2.pdf
FONTOS: a PBT eljárás előfeltétele, hogy megpróbáltad írásban rendezni a vitádat a szolgáltató(k)-val.
MI FOG TÖRTÉNNI AZ ELJÁRÁS ALATT?
Amire számíthatsz, hogy egy levelezés veszi kezdetét. A PBT felveszi a kapcsolatot a szolgáltató(k)-val is és kérdéseket tesz fel neki is, hogy megértse a problémáidat, helyzetedet. Dokumentumokat kérhet be Tőled pl. korábbi levelezések, egyenleg közlők, stb. A vita rendezése során a szolgáltató(k) egyezségi ajánlatot tehetnek – pl. nekem visszafizették az összes befizetésemet - amit vagy elfogadsz vagy nem és a folyamat legvégén a PBT döntést fog hozni. A PBT döntését a szolgáltató vagy elfogadja, vagy nem, de mindenképpen egy erős ütőkártya, ha pl jogi útra terelődik az ügy.
A fentieket azért írtam meg, mert látom, hogy rengetegen jártok hasonló cipőben és segíteni szerettem volna, azoknak, akik utat keresnek a pénznyelőből. Nem szándékoztam megbántani biztosítási ügynököket, nem szándékoztam minősíteni az MPK és SKANIDA cégeket, sem azok termékeit vagy munkatársait, nem szándékozok senkit semmire buzdítani, csupán leírom saját helyzetemet és tapasztalataimat, hátha segítségül szolgál másoknak is.
Lehet savazni alul a kommentekben
Sok szerencsét NEKTEK is!
Köszönjük a megosztott infót. Ha te is így jártál, ezen az úton tudod legalább csökkenteni a veszteségedet.